eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
841 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️وحدت و کثرت_۱ 🔺هر مکتب فلسفی که داعیه هستی‌شناسی داشته باشد، باید در مقام پاسخ به پرسش «وحدت و کثرت» باشد. 4 پاسخ به این پرسش مطرح شده است؛ اول؛ وحدت محض. همه چیز یک چیز است و یک چیز بیشتر موجود نیست. وحدت حقیقی است و کثرت اعتباری. دوم؛ کثرت محض. همه چیز همه چیز است و هیچ وحدتی موجود نیست و انفصال مطلق میان اشیاء حاکم است. سوم؛ هم وحدت اصیل و حقیقی است و هم کثرت اصیل و حقیقی است. چهارم؛ نسبت بین وحدت و کثرت یا همان نظریه . 🔺چهار پاسخ فوق، در یک فرآیند تاریخی سیر کرده و به نظریه وحدت ترکیبی منتهی شده‌اند. پاسخ اول؛ در دوران یونان باستان افرادی نظیر منکر هرگونه صیرورت و تغییر بوده و آن را وهم می‌دانستند، و وجود را مساوی با وحدت می‌گرفتند. و در جهان اسلام نیز از کسانی هستند که ملاصدرا آنها را به عنوان وحدت‌گرایان نام می‌برد. پاسخ دوم؛ در مقابل وحدت‌گرایی، در سوی دیگر با دعوی سیلان مطلق قرار دارد که منکر هرگونه ثباتی است. و در جهان اسلام نیز بنابر تفسیری که از تباین وجودات در صورت می‌گیرد و یا دیدگاه را می‌توان در چارچوب کثرت‌گرایی قرار داد. ادامه دارد.... @monir_ol_din
✔وحدت و کثرت_۲ 🔺پاسخ سوم؛ نظریه است. این نظریه، ابداع حکیم بزرگ مسلمان است. او در پاسخ به سؤال از وحدت و کثرت، مبتنی بر مبنای به نظریه تشکیک دست یافته است. برخی به اشتباه نظر او را «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» تقریر می‌کنند، در حالی‌که این تعبیر صرفاً عبور از وحدت محض و کثرت محض است و نمی‌تواند پاسخی به مسئله پیش‌روی باشد. آنگاه که او عینیت وحدت و کثرت را در نظریه تشکیک وجودی توضیح می‌دهد، توانسته است پاسخی را ارائه نماید. 🔺این نظریه دارای نقاط قوت متعددی است. یکی از آنها این است که، صدرا پایگاه امتیاز و اشتراک موجودات را «وجود» می‌داند و از همین روی، با دومبنایی‌شدن در تحلیل وحدت و کثرت عالم هستی مخالفت می‌ورزد. نقطه قوت دیگر این نظریه آن است که، هم وحدت را حقیقی می‌داند و هم کثرت را حقیقی می‌داند. اینگونه نیست که، از یکی از طرفین به نفع دیگری اعراض کند. به عبارت دیگر، صدرا با عبور از وحدت محض و کثرت محض به گونه‌ای از عبور کرده است. اطلاقی که در وحدت محض و کثرت محض وجود دارد و به تعبیری دیگر، صدرا از سخن می‌گوید و این همان نکته مهمی است که در اندیشه او تحقق یافته است. ادامه دارد...... @monir_ol_din
✔وحدت و کثرت_۳ 🔺علیرغم اینکه، پاسخ صدرا به مسئله «وحدت و کثرت» بسیار رو به پیش بود، لیکن نمی‌تواند در موضع «نسبت بین وحدت و کثرت» قرار بگیرد و تحلیل منطقی و صائبی از این نسبت ارائه کند. به عبارت دیگر، از آنجا که او مدعی عبور از دو اطلاق وحدت محض و کثرت محض بود، توقع آن می‌رفت که، بتواند در یک نظریه نسبت میان وحدت و کثرت را باهم ملاحظه نماید، لیکن نظریه تشکیک وجودی توان تبیین چنین نسبتی را ندارد. 🔺مبنایی که نظریه تشکیک وجودی بر آن تکیه می‌کند، است. اصالت وجود، راهی است که منتهی به وحدت‌گرایی می‌شود و در عین حال که در ابتدای فلسفه با پذیرش کثرت حقیقی آغاز می.کند اما در نهایت فلسفه - به قول ملاصدرا- منجر به وحدت شخصی وجود می‌گردد و کثرت اعتباری می‌شود. چنین رهاوردی در دستگاه صدرایی ریشه در مبنای فلسفی او دارد که، آثار خود را برجای می‌گذارد. 🔺پاسخ چهارم؛ نظریه است. این نظریه در پی نقصی که در تشکیک ملاحظه می‌شود به وجود می‌آید. استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) معتقد است، برای ملاحظه توأمان وحدت و کثرت، ابتدائاً ضرورت دارد، مفهوم وحدت و مفهوم کثرت در به همدیگر پیوند بخورند. به نظر ایشان، ایده وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت، از ناحیه صدرا ایده درستی است لیکن این ایده زمانی به یک نظریه معقول منتهی می‌شود که، تقوم وحدت و کثرت در حاق مفهومی آن دو نیز ملاحظه گردد و این همان نکته ای است که در دستگاه صدرا محقق نشد. به نظر استاد حسینی، تا زمانی که این دو مفهوم در حاق و ذات مفهومی به همدیگر پیوند نخورند نمی‌توان به یک نظریه جامع و کامل که دربرگیرنده و شامل بر وحدت و کثرت باشد دست یافت، و در نتیجه یا کثرت‌گرایی یا وحدت‌گرایی به دست می‌آید. 🔺در وحدت ترکیبی، حتی در لحاظ ذهنی مفهوم وحدت، کثرت جریان دارد و در لحاظ ذهنی مفهوم کثرت، وحدت جریان دارد. یعنی وقتی به صورت ذهنیه وحدت در ذهن توجه می‌کنیم در آن تصور و صورت ذهنیه کثرت را می‌بینیم و همچنین در صورت ذهنیه کثرت. اینگونه می‌شود که، در ذهن خود به مفهومی می‌رسیم که حقیقتاً ترکیبی از وحدت و کثرت را ارائه می‌نماید، و می‌تواند تقوم وحدت و کثرت در متن عینیت را تفسیر نماید. @monir_ol_din
7جلسه هفتم؛98،10،4.mp3
26.63M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: دومین مرحله ایجابی- اصالت تعلق 🔸تاریخ: ۹۸/۱۰/۴ https://eitaa.com/monir_ol_din/1223
| اَصالت تعلق | صیرورت و شدن در متن عالم خلقت معنا نمی‌یابد، مگر اینکه عنصر در نسبیت تعینات ملاحظه گردد. بلکه نسبیت و روابط موجود در متن عالم نیز به سبب تعلق و کششِ اطراف نسبت محقق می‌شود. @monir_ol_din
🔺 شکست‌ جبهه‌کفر در توسعه‌رسانه 🔅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): زمانی که اطلاعات، سرعت جریان پیدا می‌کند کفر نمی‌تواند از عهده آن برآید. لذا کنترل هماهنگ‌سازی را از دست خواهد داد. شما تصور نکنید که با بالارفتن توسعه رسانه‌های جمعی کفر قادر خواهد بود به ارتقاء حضور خود در جهان، همپای توسعه مزبور اقدام کند. اصولاً دارای ظرفیت مشخصی است لذا زمانی‌که در چنین شرایطی واقع می‌شود با همان ابزاری که ساخته نظام اوست، شکست خواهد خورد. به بیان بهتر، ناهماهنگی عملی او نیز همچون ناهماهنگی نظری اش ظهور پیدا می‌کند. و وقتی که چنین شد انفجار از درون آن نظام صورت می‌گیرد. لذا مطمئن باشید که پیروزی کامل از آن شماست. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع جلسه هشتم؛ "نظریه میل‌ترکیبی" است. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
میل ترکیبی، زمان و مکان.docx
25.9K
✔️ میل‌ترکیبی ✔️نسبت بین زمان و مکان ✔️نسبت بین تاریخ و جامعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ انا لله و انا الیه راجعون◾️ او اسیر زندگی نبود، شهادت را برگزید که آغازی باشد خونین و #ثارللهی برای گام دوم انقلاب. شهادت برای او توقف نیست، شروعی است دوباره از عالم ملکوت. این پرچم به زودی ان‌شاءالله، به دست مولایمان صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد رسید. @monir_ol_din
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد 👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند: بسم الله الرحمن الرحیم ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحناه‌‌فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌ و نیز همه‌ی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد. ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۳دیماه ۱۳۹۸ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8جلسه هشتم؛98،10،11[1].mp3
36.87M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: نظریه میل ترکیبی، نسبت بین زمان و مکان، اشاره‌ای به "تاریخ" 🔸تاریخ: ۹۸/۱۰/۱۱ https://eitaa.com/monir_ol_din/1237
| اِنسانِ خُمِینی | خون ، آنان را که با اَغلال لیبرالیسم گشته‌اند به تبدیل می‌کند، رشته تعلقات‌شان را از می‌برد و در جذبه ملکوت قرار می‌دهد، قدرت را در ژرفای وجودشان می‌شوراند برای قامت کشیدن از اعماق تاریکی‌های مدرنیته. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع جلسه نهم؛ "نظام فاعلیت" است. در اختیار عزیزان قرار می‌گیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزون‌تری در جلسات شرکت نمایند. 👇👇👇
نظام فاعلیت.docx
35.1K
✔نقد اصالت تعلق ✔طرح اصالت فاعلیت ✔ طرح نظام فاعلیت
9جلسه نهم؛ 98،10،18.mp3
36.07M
🔉 🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان 🔸موضوع: نقد اصالت تعلق، طرح اصالت فاعلیت، طرح نظام فاعلیت 🔸تاریخ: ۹۸/۱۰/۱۸ https://eitaa.com/monir_ol_din/1247
✔ با عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛ آخرین جلسه دوره سوم در تاریخ ۹۸/۱۰/۲۱ برگزار شد. در این جلسه پیرامون مفهوم مرکزی «ولایت تولی تصرف» گفتگو گردید. متأسفانه، صوت این جلسه به دلیل مشکل فنی که دارد امکان بارگذاری نداشت. از محضر دوستان بابت این مشکل پوزش میطلبم.🙏🙏 @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥عرض سلام و ادب و احترام محضر دوستان فرهیخته؛ 🔺در زمانی به سر می‌بریم که، حوادث و ابتلائاتی بس بزرگ با دامنه تأثیرگذاری وسیعی، کشور و نظام مقدس اسلامی را احاطه کرده است، و زمینه‌ساز تغییرات و تحولات گسترده‌ای شده است و خواهد شد. چنین زمانه‌ای با وصفی این چنین، مقتضی آن است که، پیرامون موضوعات بسیار مهم و اساسی، تأملاتی عمیق و ژرف صورت بگیرد. تأملاتی که، سبب گردد از لایه سطحی اخبار کاغذی و مجازی فراتر رفته و در افقی بالاتر، تحولات و تطورات پیش‌روی را به نظاره بنشینیم. 🔺بنا دارم با کمک شما عزیزان فرهیخته کانال که اهل دقت و تأمل و مطالعه هستید، پنجمین پرونده علمی این کانال را با موضوع ، با موضوعاتی که ذکر خواهم کرد، آغاز نمایم؛ تاریخ جدید ایرانیت انسانِ‌خمینی و انسانِ‌مدرن آینده جهان و...... https://eitaa.com/monir_ol_din/1250
🔺یکی از واژگان پرتکرار پربسامد در روزهای جامعه کنونی ما، کلمه «ایران» است. کلمه‌ای پرطنین که کمتر کسی یافت می‌شود، آن را نخواند و نخواهد، و لیکن در تلاطم مجازهای دوران ما عاری از معنا شده و دستمایه بازی‌های مختلفی گشته است، بازی‌های سیاسی، شبه فرهنگی و ملیتی. این در حالیست که، غالب مدعیان، تعریف روشنی از ایران و ایرانیت ندارند. حال اینگونه پرسش می‌کنیم؛ ایرانیت چیست و ایران کجاست و ایرانی کیست؟ 🔺بسیار واضح و روشن است که، با طرح پرسش از هویت ایرانی و ایرانیت، وارد در وادی مطالعاتی شده‌ایم که بسیار تحقیق و تأمل می‌طلبد. مطالعاتی از جنس و . برهمین اساس، شاید نتوانیم در این ضیق فرصت به پاسخی درخور دست یابیم، لیکن می‌توانیم، از سطح به عمق رویم و از آنچه در افواه به گردش درمی‌آید عبور کرده و به افکار راه یابیم. 🔺حال به راستی، ایران کجاست؟ اگر مقصود از ایران، جغرافیای آن است، کدام جغرافیا مدنظر است؟ جغرافیای ایران امروزین یا جغرافیای ایران در ادوار گذشته؟ اگر مقصود از ایران، حکومت و حاکمیت آن است، کدام حاکمیت؟ اگر مقصود فرهنگ و سنت آن است، کدام فرهنگ؟ 🔺ایرانی‌ها با چه عناصر و مؤلفاتی از سایر ملل متمایز می‌گردند؟ با سنت‌های ملی خود؟ با سیاست‌ورزی خاصی که دارند؟ یا جغرافیا و محیط طبیعی خویش؟ 🔺آیا عنوان «ایران» عنوانی حقیقی است یا اعتباری است؟ حقیقی است به این معنا که، مابه‌ازاء واقعی در بیرون از اذهان دارد و اعتباری است به این معنا که از اختراعات ذهن و تصورات ذهنی است. ایران حقیقت است یا اعتبار و تصور؟ شاید بتوان گفت؛ این نزاع بازگشت به نزاع حقیقی یا اعتباری بودن جامعه بازگشت می‌کند و هرآنچه که در آن نزاع جواب دهیم همان را می‌توان در این مقام طرح نمود. ادامه دارد..... @monir_ol_din
که شهرتش به فلسفه سیاسی است، با ایده شناخته می شود. برای این ایده از 30 سال پیش کتابهایی را نگاشته است؛ 1. درآمدی بر تاریخ اندیشهٔ سیاسی در ایران، تهران، انتشارات کویر، چاپ نخست ۱۳۶۷، چاپ دهم ۱۳۸۸. 2. زوال اندیشهٔ سیاسی در ایران، ویراست دوم، تهران، انتشارات کویر، چاپ نخست ۱۳۸۳، چاپ سوم ۱۳۸۵. 3. تأملی دربارهٔ ایران، جلد نخست، دیباچه‌ای بر نظریهٔ انحطاط ایران، تهران، مؤسسهٔ نگاه معاصر، چاپ نخست ۱۳۸۰، چاپ دوم ۱۳۸۱، چاپ سوم ۱۳۸۲، چاپ هفتم ۱۳۸۶. 4. تأملی دربارهٔ ایران، بخش نخست از جلد دوم، مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی، تبریز، انتشارات ستوده، چاپ نخست ۱۳۸۴، چاپ دوم ۱۳۸۶. 5. تأملی دربارهٔ ایران، بخش دوم از جلد دوم، مبانی نظریهٔ مشروطه‌خواهی، تبریز، انتشارات ستوده، چاپ نخست ۱۳۸۶. @monir_ol_din
چیست؟ حسن قاضی مرادی، پژوهشگر و نویسنده در یادداشتی به نقد نظریه ایرانشهری سید جواد طباطبایی پرداخته است. بخش نقد او را وامی‌نهیم و آن بخشی را که اشاره ای به ایده ایرانشهری است، نقل می‌کنیم؛ 1- هدف از این نوشته، در درجه نخست، نه نقد آرای سید جواد طباطبایی در این یا آن کتاب او، بلکه طرح مباحثه‌ای با مخاطبان آثار اوست با پرتوافکندن بر برخی از موضوعات پروژه‌ای که به نظر می‌رسد او با این آثار پیش گرفته است. منظور از این آثار، به ویژه دو جلد ـ در سه مجلد ـ تاکنون منتشر شده از مجموعه تأملی درباره ایران است که محتوای‌شان را تأملات ابزاری می‌خوانم، زیرا آنها را پشتوانه نظری پروژه‌اش می‌دانم. این دو جلد شامل بخش نخست، دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط ایران(1380) و دو بخش جلد دوم مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی(1385) و نظریه حکومت قانون در ایران(1386) اند. در عین حال به ضرورت، داوری‌هایی درباره تحولات اندیشه سیاسی ایران از دوران باستان تا دوران معاصر در آثار پیش از انتشار تأملات طباطبایی وجود دارند که آشکارا در خدمت این پروژه‌اند، اما مشخصا در این دو جلد از مجموعه تأملات است که می‌توان جلوه‌هایی از پروژه او را یافت. 2- به جز جلد نخست این مجموعه ـ که به نظر می‌رسد همچون مقدمه‌ای برای کل مجموعه تأملات شامل بررسی سیر زوال عمومی جامعه ایران از صفویان تا قاجاریان است ـ دو بخش جلد دوم تبیینی از تحولات اندیشه سیاسی از جنگ‌های ایران و روسیه در زمان فتح‌علی شاه تا استبداد صغیر در زمان محمدعلی شاه را در بر می‌گیرد. نقطه اوج این دوران انقلاب مشروطه است که ویژگی‌های فکر سیاسی در آن، کانون توجه طباطبایی است. در «تأملات» طباطبایی سیر تحولات اندیشه سیاسی در آثار و فعالیت‌های سیاسی و فکری سه گروه از عاملان سیاسی ـ روشنفکران، که در مجموع تجددخواه‌اند، دولت‌مردان مصلح و رجال اصلاح‌طلب و نیز روحانیت مترقی (روحانیت مشروطه‌خواه) ـ دنبال می‌شود. این سه گروه عاملان در پروژه اویند. با سنجش بررسی طباطبایی از آثار و فعالیت‌های این سه گروه، در واقع نقش عاملان سیاسی در پروژه او شناخته می‌شود. به علاوه پروژه او شامل مؤلفه‌های ساختار فکری ـ مثلا دو مؤلفه مهم آن، نخبه‌گرایی و دولت‌گرایی ـ است. 3- دو محور اصلی اندیشه ایرانشهری، و به هم برآمدگی یا . از نظر طباطبایی مفهوم بنیادین اندیشه سیاسی ایرانشهری، شاه آرمانی دارای فرّه ایزدی است. او بر این عین شریعت و نه مجری آن بودن شاه آرمانی تأکید دارد. از اینجاست دومین محور اصلی اندیشه سیاسی ایرانشهری که وحدت پادشاهی و دیانت است. از نظر طباطبایی، نظریه توأمان بودن دین و سیاست، بنیادی‌ترین مفردات اندیشه سیاسی ایرانشهری بود. همین اندیشه بود که به سیاست‌نامه‌های دوره اسلامی ـ یعنی دوره‌ای که در واقعیت تاریخی سلطنت مطلقه در قدرت بود ـ راه یافت. 🔺 منبع؛ سایت خبرگزاری مهر؛ «یادداشتی از حسن قاضی مرادی؛ تخیلات طباطبایی درباره اندیشه ایرانشهری» ✔ اشاره ای خیلی مختصر به ایده ایرانشهری، صرفاً توجه دادن به مفهومی است که در محافل روشنفکری مخالفان و موافقانی دارد. توجه به این ایده، در حقیقت نظاره به گوشه‌ای از تابلوی مملو از رنگ‌ها و نقش‌هایی است که واقعیت جریان فکری دوران معاصر را تشکیل می‌دهند. @monir_ol_din