💥در بلیه #کرونا رعایت بهداشت ضروری است اما،
#کافی نیست، که فرمودند؛
أَمِنَ مَن لَجَأَ اِلَيكُم.
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_8
#فقیهِحکیمِحاکم_3
#معنایِاستقلال
🔅 استقلال یعنی آزادی از ارادهی بیگانگان و ارادهی دیگران....معنای استقلال این است که یک ملّتی سرنوشت خودش را خودش تعیین کند.
➖ ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ بیانات در دیدار مسئولان نظام
🔅 امروز مسئلهی اصلی کشور ما #استقلال است.
➖ ۱۳۸۷/۰۲/۰۴ بیانات در دیدار کارگران و کارآفرینان
🔅 اگر استقلال نباشد، یک ملت به آزادی خود و به شعار آزادی خود هم نمیتواند خوشبین باشد....#معنیاستقلال چیست؟ برای یک ملت، استقلال چه مفهوم و چه ارزشی دارد؟ استقلال، یعنی اینکه یک ملت بتواند بر سرنوشت خود #مسلّط باشد؛ بیگانگان دست دراز نکنند و سرنوشت او را خائنانه و مغرضانه رقم نزنند. این معنای استقلال است. اگر از ملتی استقلال او گرفته شد؛ یعنی اگر بیگانگان - که یقیناً دلسوز او نیستند - بر سرنوشت او مسلّط شدند، دو چیز را از دست میدهد: اوّل، #عزّتنفس خود را، افتخارات خود را، احساس هویّت خود را؛ دوم، #منافعخودرا..... استقلال، #بیتالغزلانقلاباسلامی بود؛ یعنی نفوذ بیگانه در این کشور ممنوع؛ یعنی امریکا و انگلیس و دیگران حق ندارند در مسائل سیاسی و فرهنگی کشور هیچگونه اعمال نفوذی بکنند.
➖ ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم
«جالب است بدانیم، حضرت آقا در جلسه با مردم قم در سال 79 موضوع سخنرانی خود را #استقلال عنوان میکنند و پیرامون آن سخن میگویند.»
#استقلالبیتالغزلانقلاباسلامی
@monir_ol_din
#جمعبندیاولیه
تا بدینجا سه نکته اساسی در پرونده #ایرانآینده مورد توجه قرار گرفت؛
1⃣امثال #طباطبائی با فاصلهای بسیار دور و غیرواقعبینانه از ایران سخن میگویند. خالی از دقت، با محتوایی جویده شده که از سنجه انصاف بیرون مانده است و جریان اسلام در رگهای ایرانیت را نمیتواند ببیند. اینها به دلیل تحلیل ناقصی که از ایران دارند، نمیتوانند برای ایرانِآینده سخنی داشته باشند.
2⃣تنها کسی که در دوران معاصر مجدانه، هواخواه استقلال و ملیت بوده است، فَقیهِحَکیمِحاکمِانقلاباسلامیایران است. او با تفسیری متعمقانه از حقیقت استقلال، فلسفه سیاسی خود را چنین تعریف میکند؛ "استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملت."
3⃣فیلسوفان غربی، پیرامون #آزادی بسیار سخن گفتهاند و برایش فلسفه پروراندهاند، اما گویا فلسفه اسلامی در تحلیل آزادی ناکام مانده است. و از این روی، بعید است که بتوان با تکیه بر فلسفه اسلامی، حقیقت استقلال را با درونمایه آزادی شرح داد و فلسفه سیاسی پروراند. به عبارتی، فلسفه اسلامی در این موضوع نمیتواند امتداد پیدا کند. #امتدادسیاسیواجتماعی.
@monir_ol_din
#برایتامل
چند سوال درباره کرونا؛
آیا اگر نظام سلامت و بهداشت ایرانی_اسلامی داشتیم، ویروس کرونا تاثیرگذار بود؟
همچنین سبک زندگی ایرانی_اسلامی؟
آیا کرونا #بیماریمدرن است و محصول همین نظام بهداشتی مدرن؟
آیا راه مقابله #اساسی با این بیماریها استفاده از داروهای نظام بهداشت مدرن است یا بازگشت به نظام بهداشت ایرانی_اسلامی؟
.....
▫️من پاسخ قطعی ندارم، اما احتمالاتی است که ارزش تامل و تحقیق دارد.
#استقلالِنظامِسلامت
@monir_ol_din
#برایتأمل
💥این یادداشت وبلاگی را در جستجوهایم پیدا کردم که مرتبط با پست قبلی است؛
✔ «استیوارد پاتریک» یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقالهای با عنوان «شیوع کرونا و شکل چیزهای آینده» «The Coronavirus Outbreak Is the Shape of Things to Come»
نوشت:
the Wuhan coronavirus outbreak is the shape of things to come as development and
globalization are driving a new era of infectious disease
«شیوع #کروناویروس ووهان به "شکل چیزهای آینده" است که از رهاورد توسعه و جهانیسازی، دوره جدیدی از بیماری عفونی را به دنبال دارد.»
https://www.cfr.org/blog/coronavirus-outbreak-shape-things-come
#کرونارهاوردتوسعهوجهانیسازی
@monir_ol_din
➖تاریخ انسان، تاریخ غمها و اضطرابها و شادیها است. انسان در میانه غم و شادی، شُدَن دارد، اما؛
➖#انسانِمدرن، غمی طاقتفرسا از درون بر خود تحمیل میکند، برپای خود زنجیز میزند و زجر میکشد. غم او، غم فقدان #تکیهگاه است، غم از دستدادن نقطه اتکاء.
➖انسان ضعیف است پس باید تکیه کند، اما انسانِمدرن، خود را میفریبد، تکیه نمیکند، پس در رنجها میشکند، خُرد میشود و #پوچ میمیرد.
🔅آیا وقت آن نرسیده است که، روی به سوی #او آوریم و به او تکیه کنیم و از #اَصنامِمُدِرن اِعراض کنیم؟
#اِضطِرابِکُرونا
@monir_ol_din
#برایِتامل
▫️جهان مدرن، بیماریزاست. تولید بیماری و تکثیر آن در گستره #دهکدهجهانی، رهاورد مدرنیته است.
▫️مهمترین بیماری مدرنیته که در شیوع ویروس کرونا بسیار مشهود است، بیماری #اضطراب است.
#اضطراببیماریمدرنیته
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
💥چرا در جهان اسلام، #فیلسوفآزادی نداریم؟ چرا در فلسفهاسلامی، مقوله #آزادی پرداخته نمیشود؟ 🔸یکی ا
#تذکر
🔸پیرو مطلبی که درباره فقدان #فیلسوفآزادی در جهان اسلام گذاشته شد، برخی از دوستان تذکری دادند که، لازم به اعمال آن نکته وجود دارد. ضمن اینکه، از همراهی ایشان با مطالب کانال بسیار سپاسگذارم.🌹
🔹آنچه که، درباره فلاسفه جهان اسلام عرض شد، وجه غالب فلسفهاسلامی و فلاسفهمسلمان بود، نه آنکه مواردی استثنایی که در دوران معاصر وجود دارند، نادیده گرفته شود.
🔹یکی از فلاسفه دوران معاصر که حق استادی بر گردن این طلبه حقیر نیز دارند، جناب استاد#غلامرضافیاضی(دامعزه) است. ایشان با وجود پذیرش قاعدهعلیت، هرگونه ضرورت علیتی را انکار میکنند و ادله فلاسفه برای اثبات رابطه ضروری میان علت و معلول را ناقص میدانند. فلذا ایشان جانب #اختیار را گرفته و بر رابطه علیتی ترجیح میدهند.
حقیر این بحث را در محضر ایشان تتلمذ کردهام اما گزارش دیگری نیز از #علامهجعفری(ره) وجود دارد که، آن را برخی از دوستان اهل تحقیق یادآوری کردند و بنده بنفسه مطالعهای درباره آراء فلسفی ایشان ندارم. گویا ایشان هم، چنین رأیی دارند و ضرورت علیتی را نمیپذیرند.
@monir_ol_din
🔅آیتالله غلامرضافیاضی(دام عزه) از فلاسفه معاصر، از شاگردان مشاهیر فلسفهاسلامی، حضرات آیات؛ مصباحیزدی، جوادی آملی و حسن زادهآملی هستند.
ایشان هم اکنون، ریاست دو مرکز بزرگ حکمی را بر عهده دارند؛
➖مجمع عالی حکمت اسلامی
➖مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم
👌مطالعه آثار و نظریات ایشان، برای اهل تحقیق و تدقیق در فلسفهاسلامی بسیار ذیقیمت است.
@monir_ol_din
#معرفیِکتاب
🔅 «جبر فلسفی از دیگاه استاد فیاضی»
هدف اصلی این کتاب ارائه نظریه استاد فیاضی در مسئله «ضرورت علّی و معلولی» است. برای تبیین نظریه استاد فیاضی ابتدا نظریه فلاسفه، متکلمین و اصولیون در این مسئله بیان می شود و سپس دیدگاه استاد فیاضی ارائه می شود.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
اختیار و ضرورت- علامه جعفری.pdf
1.32M
#معرفیمقاله
▫ «اختیار و ضرورت از دیدگاه حکمت متعالیه، مکتب نائینی و علامه جعفری»
🔺جناب آقای #عبداللهنصری، یکی از پژوهشگران عرصه #فلسفهدین که محضر علامه جعفری(ره) نیز تتلمذ نمودهاند، و در جمعآوری کتاب دیدگاه ایشان بسیار کوشیدهاند، مقالهای را برای شرح نظریه استاد علامه در نسبت میان اختیار و ضرورت علی تدوین کردهاند که، مطالعه آن برای علاقمندان بسیار مفید خواهد بود.
@monir_ol_din
#معرفیِکتاب
🔺کتب و مقالات و تحقیقات زیادی پیرامون «اختیار و علیت» نگاشته میشود، اما معرفی کتاب #آزادیوعلیت از #استادشیخمحسناراکی(دام عزه) به این دلیل است که؛
«این کتاب متن فارسی پایاننامه دکترای فلسفه نویسنده است که در دانشگاه «پورتسمورث» انگلستان از آن دفاع شده و مورد تحسین گروه ارزیاب قرار گرفته است.»
🔺 این کتاب، با نظر به #فلاسفهغربی و در متن دانشگاههای غربی ذیل نظارت و راهنمایی اساتید فلسفه غربی انجام شده است. فارغ از اینکه، نتایج و محتوای کتاب را قبول داشته باشیم یا خیر، اینکه میتواند رابطهای میان محققین فلسفه اسلامی معاصر با فلسفه مغرب زمین ایجاد نماید، مفید فایده است.
🔺این کتاب در چهار فصل با عناوین: «پیشینه مشكل فلسفى آزادى و علّیّت در فلسفه و كلام اسلامى» ، «آزادی و علیّت در فلسفه اسلامـی معاصـر» ، «آزادی و علیّت از دیدگاه فلاسفه معاصر مغرب زمین» و «نظریـه وجوب یا الـزام اخلاقــی» ، توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
@monir_ol_din
✨✨ ولادت باسعادت امام محمدتقی، جوادالائمه علیهالسلام مبارک باد ✨✨
🔅 امام جواد علیهالسلام:
الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.
مؤمن [به سه خصلت] محتاج است:
▫️توفيق از جانب خدا،
▫️واعظى از درون خود
▫️و پذيرش نصيحت از هركه او را نصيحت نمايد.
@monir_ol_din
💥نکته
یکی از عزیزان همراه کانال، نکتهای را یادآوری کردهاند:
🔅سلام علیکم
محقق نائینی، مرحوم آقای خویی و از همه فنیتر شهید صدر هم قاعده وجوب را قبول ندارند و آن را در مورد اختیار انسان تخصیص زدهاند. دیدگاه شهید صدر معروف به "نظریه سلطنت" است.
🔸ضمن تشکر از ایشان و قبول نکتهای که فرمودند، باید عرض کنم که، اشاره به اصولیین در موضوع #ضرورتعلیتی در خاطر بنده بود، لیکن به عنوان مطلبی در حاشیه نه متن، چرا که، این کانال مختص فلسفه و حکمت است و به احتمال زیاد برخی عزیزان، مطالعات حوزوی و اصولی فقهی نداشته باشند.
@monir_ol_din
#معرفیِمکتبِفلسفی
🔅یکی دیگر از اندیشمندانی که در دوران معاصر - عمدتاً بعد از انقلاب اسلامی- براساس دغدغهمندیهایی که در حوزه تحول علوم و تولید علوم اسلامی داشته است، ورود در بنیانهای فلسفی و در ادامه تأسیس مکتب فلسفی میکند، #استادسیدمنیرالدینحسینیهاشمی بنیانگذار #فرهنگستانعلوماسلامی میباشد.
🔅جوهره اندیشه فلسفی ایشان، تحلیل «نظام اختیارات» یا به عبارت ایشان - نظام فاعلیت- است که بسط آن نظام فاعلیت در #نظامولایتاجتماعی صورت میپذیرد. این مکتب فلسفی را به #فلسفهچگونگیاسلامی میشناسند. اما از آنجا که، ایشان سودای تحلیل حقیقت #صیرورتوشدن را داشت و در پی دستیابی به «منطق تصرف در عینیت» بود، فلذا از فلسفه خود به #فلسفهشدنِاسلامی نیز تعبیر میکردند.
🔅بسیار کوتاه آنکه، ایشان جمع میان ضرورت علیتی و اختیار و فاعلیت انسان را قبول نداشتند و تمام راهکارهای فلاسفه را در حقیقت انحلال اختیار انسان در قاعده علیت میدانستند که مساوی با انکار اختیار است.
@monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم ✨✨
🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أميرالمؤمنين والائمة من ولده🌸
🔻 حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی): « #توازنعجیبی در شخصیت آن بزرگوار است. یعنی صفات ظاهراً متضاد و ناسازگار در وجود امیرالمؤمنین، آن چنان کنار هم زیبا چیده شده که خود یک زیبایی به وجود آورده است!»
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
💥چرا در جهان اسلام، #فیلسوفآزادی نداریم؟ چرا در فلسفهاسلامی، مقوله #آزادی پرداخته نمیشود؟ 🔸یکی ا
#فقداندریافتازمسئله
🔸غالب فلاسفه اسلامی، دلنگران یکپارچگی نظام هستی و سیستم به هم پیوسته آفرینش هستند و از آنروی، با هرگونه نفی علیت مخالفت میکنند. در سوی دیگر، برخی نیز دغدغه اختیار و اراده آزاد انسان را دارند و تمام هویت انسان را به قدرتِاختیار او تعریف میکنند. آنچه در این میان ناپیداست، #عدمشنوایی از سوی غالب طرفداران این دو ایده است. ندیدهایم یا اصلاً موجود نیست که، گروهی شنوای دغدغه گروه دیگری باشد. ندیدهایم فیلسوف علیتگرا به پای فیلسوف اختیارگرا بنشیند و ببیند او از حقیقت اختیار چه میفهمد که اینگونه برای حفظ آن، از حاکمیت قاعده علیت عبور میکند. هر دو دغدغه در جای خود درست است اما این کافی نیست باید هر دو از لباس رد و دفع دیگری بیرون آمده و سعی نماید در همکلامی با دغدغه مقابل، با آن پیوند بخورد.
🔸روشن است که، نمیتوان علیت را به نفع اختیار انسان و اختیار را منحل در علیت کنار گذاشت، اما چه باید کرد؟ آیا این منازعه باید باقی بماند؟ هیچ راه سومی نیست که، بتواند در یک ایده فراگیر دغدغه #قانونمندیعالم را منطقاً در پیوست با #قدرتِاختیار انسان شرح دهد؟ آن راه سوم، باید این خصوصیت را داشته باشد که، اول بتواند با غرض و غایت فیلسوف علیتگرا و فیلسوف اختیارگرا همدلی کند و نگرانی او را دریابد و به عمق نگاه او در باب علیت یا اختیار دست یابد. بنده متاسفانه در میانه این نزاع اصلاً ندیدهام که، استادی، پژوهشگری بخواهد آنچه را که رقیب او میخواهد اثبات کند دریابد. متأسفانه ما با #فقداندریافت روبروییم که آمیخته به رد و دفع بتی طرف مقابل نیز است. ابتدائا باید دریابیم که، ایراد او چیست؟ او چه میخواهد؟ دنبال چیست؟ و با او همراه شویم و به فضای فکری او وارد شویم، تا بهتر بتوانیم مسئله و پاسخ او را درک کنیم.
🔸آن کسی که هواخواه علیت است باید در جهان اختیارگرایی وارد شود، عمق نگاه فیلسوف اختیارگرا را درباره حقیقت اختیار دریابد. و همچنین باید وارد جهان علیت گشت و از زاویه دید علیت به عالم نگریست و انضباط منطوی در علیت را درک و دریافت کرد. این دریافتهای دو سویه میتواند مقدمهای باشد برای دستیابی به ایده سوم.
🔅 به نظرم؛ #نظامِفاعلیت میتواند شرح خوبی از ایده سوم باشد همچنان که، تنها پاسخ به این نزاع نیست.....
@monir_ol_din
◾️آجرک الله یا بقیة الله◾️
صَلَّی اللهُ عَلَیکِ یا زَینَبَ الکُبری.
➖حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی):
...این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید...
@monir_ol_din