#ترجمهآزادیغربی
✔"عزتاللهفولادوند"، بیش از ۴۰ کتاب را به فارسی برگردانده است که در یک دورهبندی میتوان از سه دوره سهگانه ترجمههای او به عنوان اثرگذارترین ترجمهها نام برد. سهگانه نخست در دسته فلسفه سیاسی قرار میگیرد و کتاب های «گریز از آزادی» از اریک فروم، «جامعه باز و دشمنان آن» از کارل پوپر و«آزادی و قدرت و قانون» از فرانتس نویمان و "در سنگر آزادی" از فون هایک در آن دسته قرار میگیرند.
🔸یک سؤال؛ عزت الله فولادوند جویای کدام آزادی بود و چه دریافتی از آزادی داشت، که آن را در #غرب یافته بود و خود را وقف #ترجمهآزادیغربی ساخته بود؟
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_7
#فقیهِحکیمِحاکم_2
🔅استقلال کشور، حیات طیبه است.
🔸حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی همهی این چیزهایی که بشر برای بِهزیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. مثلاً #عزّتملّی جزو حیات طیّبه است؛ ملّت ذلیل، توسریخور، حیات طیّبه ندارد. #استقلال، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتابهای دعا که نباید جستجو کرد؛ واقعیّات زندگی اینها است. حیات طیّبهی یک ملّت، از جمله این است که این ملّت، عزیز زندگی کند، سربلند زندگی کند، وابسته نباشد، مستقل زندگی کند.
🔸 حالا کتاب مینویسند برای ردّ استقلال! انسان واقعاً تعجّب میکند که چطور، افرادی رویشان میآید این حرفها را امروز بزنند. دزدی میآید سر گردنه، جلو کاروان را میگیرد، بِزور از آنها مطالبهی هست و نیستشان را میکند؛ یک نفر هم بگوید بله، امروز مصلحت این است که ما برویم جزو ایشان؛ هرچه میفرمایند عمل کنیم! این حرف زدن در نفی استقلال، یک چنین چیزی است.
🔸 عرض کردیم استقلال، آزادی در ابعاد یک ملّت است. از آزادی به اسم دفاع میکنند، استقلال را میکوبند. استقلال یعنی آزادی؛ منتها نه آزادی یک شخص، آزادی یک ملّت از تحمیلها، از توسریزدنها، از عقب نگهداشتنها، از استثمارها، از تسمه از گردهی ملّتها کشیدنها؛ یک ملّت، از این چیزها که آزاد شد میشود مستقل.
۱۳۹۴/۰۶/۲۵
#اِستِقلالیعنیآزادیدرمقیاسیکملت.
@monir_ol_din
✔در حال مطالعه مقالاتی از برخی فلاسفه غربی بودم، این نکته بسیار برجستگی داشت که، در موضوع #آزادی میتوان فیلسوفان متعددی را در غرب برشمرد که، سودای آزادی داشتند که نویسندگان غرب پژوه نیز آنان را #فیلسوفانآزادی مینامند.
🔸چرا آزادی موضوع تأملات آنها شده است؟ دربند چه چیزی بودند که خواهان رهایی و آزادی گشتهاند و برای آزادی فلسفه پروراندهاند؟
🔸چرا در #غربِفلسفی_فرهنگی، فیلسوف آزادی متعددی وجود دارد، اما در #جهاناسلام، اشتهار به فیلسوف آزادی نداریم؟ یعنی فلاسفه اسلامی سودای آزادی نداشتند یا اینکه، آنها تصویری و ترسیمی دیگر از آزادی داشتند؟
@monir_ol_din
🔅میزان، #رأیملت است.
▫این کلام، خیلی عمیق است. حضرت امام(ره)، میفرمایند، انتخاب مردم، قدرت اختیار مردم و انسانهاست که، توزین میکند، منزلتها و ارزشها و اعتبارات را مشخص میکند.
▫این عبارت، #فلسفهسیاسیاسلام را توضیح میدهد؛ تبلور اراده انسانها در تعیین مناصب و توزین منزلتها. این، همان #آزادی است.
@monir_ol_din
✔ آیا می دانید اولین باری که امام از #میزانرأیملتاست، سخن گفت، کی و کجا بود؟
🔅 امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیة) در سخنرانی خود در 25 خرداد 1358 در جمع پرسنل نیروی هوایی برای نخستین بار جمله معروف میزان، رأی ملت است را بیان می کنند.
امام در این سخنرانی اظهار داشتند:
«ما به اشخاصی که اطلاع ندارند از قوانین اسلام، اطلاع ندارند از روح اسلام، نمی دانند که اگر اسلام تحقق پیدا بکند چه خواهد شد، ما به آنها اجازه نمی دهیم که دخالت در این امور بکنند. بله، حق رأی دارند؛ رأی بدهند که اسلام نه؛ چنانکه دادند. مختارند که رأی بدهند؛ لکن نگویند که ما مجلس مؤسسان کوچک را نمی خواهیم. یک مجلس مؤسسان پانصد - ششصد نفری می خواهیم! بهانه نگیرند. مگر مجلس مؤسسان چیست؟ جز این است که اشخاصی که مردم آنها را انتخاب می کنند باید بنشینند و قانون را ملاحظه کنند؟ باید حتماً ششصد - هفتصد نفر باشند تا نوبت به شما هم برسد! اگر تمام ملت پنجاه نفر را تعیین کنند، اینها وکیل ملت نیستند؟ این مجلس مجلس مؤسسان نیست؟ ما بعد از اینکه بررسی شد در قانون اساسی، به نظر خبرگان اسلامی رسید، به نظر روحانی اسلامی رسید، به نظر علمای متعهد رسید، به نظر نمایندگان مردم رسید، باز هم در افکار عمومی می گذاریم، خود ملت میزان است. مجلس مؤسسان اگر اعتبار دارد برای این است که مجلس مبعوث از ملت است. خود ملت حق ندارد رأی بدهد، لکن وکیل ملت حق دارد؟! این چه غلطی است! خود من حق ندارم تصرف بکنم در مالم، وکیل من حق دارد؟! خود شما حق ندارید رأی بدهید، وکیل شما حق دارد؟! وکلا برای این حق دارند که وکیل شما هستند، و الّا چه حقی دارند؟ یک نفر چه حقی دارد برای 53 میلیون جمعیت رأی بدهد؟ پنجاه نفر - ششصد نفر چه حقی دارد برای یک ملت 53 میلیونی رأی بدهد؟ این حق برای این است که شما می خواهید رأی بدهید. رأی شماست. میزان؛ رأی ملت است. ملت یکوقت خودش رأی می دهد. یکوقت یک عده ای را تعیین می کند که آنها رأی بدهند: آن در مرتبه دوم صحیح است. و الّا مرتبه اول، حق مال خود ملت است. شما خون دادید، حقوقدانان برای شما تکلیف معین کنند؟! خودتان باید تکلیف معین کنید. شمایید، همین ملت، همین مردم محروم دانشگاه، جوانهای محروم دانشگاه، همین جوانهای محروم مدرسه فیضیه، همین جوانهای محروم در ارتش، همین جوانهای محروم در بازار، همین جوانهای محروم در کارخانه ها و در کشاورزی، اینها باید رأی بدهند. بهانه ها را کنار بگذارید؛ از خدا بترسید؛ با ملت شوخی نکنید؛ رأی مردم را هیچ حساب نکنید؛ مردم را به حساب بیاورید.»
🔺 متن کامل این سخنرانی را در صحیفه امام، ج 8، ص: 169 الی 173 بخوانید.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
✔در حال مطالعه مقالاتی از برخی فلاسفه غربی بودم، این نکته بسیار برجستگی داشت که، در موضوع #آزادی می
💥چرا در جهان اسلام، #فیلسوفآزادی نداریم؟ چرا در فلسفهاسلامی، مقوله #آزادی پرداخته نمیشود؟
🔸یکی از چالشهای فکری، در تاریخ تفکر فلسفی در جهان اسلام، حل نسبت میان #علیتواختیار است. یکسوی این ماجرای فلسفی، متکلمین قرار دارند با اصرار بر #اِختیار و سوی دیگر، فلاسفه هستند با دغدغه حفظ #قانونعلیت. هنوز هم این چالش به پاسخ درخوری دست نیافته است و این گفتگوها باقی است. هرچند به نظر میرسد، در دوران معاصر با ظهور برخی #مکاتبفلسفی، و تبرز برخی اندیشههای جدی، راهی برای برون رفت و دستیابی به پاسخهای نوین ایجاد شده است. (تفصیل این ماجرا در پرونده علمی مختص به این موضوع خواهد آمد، انشاءالله)
🔸در جهان اسلام، فیلسوف آزادی نداریم؛ چرا که مقوله آزادی، از خاستگاه «قدرتِاختیار» انسان برمیخیزد، آنجایی که #اِرادهآزاد معنادار میگردد. و این همان نقطهای است که، فلاسفه مسلمان، مصرند به اینکه، نباید بیرون از رابطه علیتی تعریف گردد. رابطه علیتی، برای ایشان مهمترین تصویر از ارتباط میان موجودات با خالق متعال است. این رابطه چنان حاکم است که، #اِراده هم به عنوان #جزءاخیر علت تامه در یکی از حلقات آن تعریف میشود. فلذا با اینکه، در انسانشناسی به موضوع اراده انسان اشاره میشود، لیکن در تبیین فرآیند صدور فعل از انسان، اِراده را منحل در رابطه علیتی میکنند، به عبارتی، ذیل آن رابطه قرار میدهند. و از اینروی است که، آنچه در این اندیشه، جلوه بیشتری دارد، #قانونِعلیت است نه #آزادیاراده.
🔸قصد ندارم بگویم که، متکلمین به صواب رفتهاند یا فلاسفه، ضمن آنکه اصرار دارم به اینکه به #دغدغههای هر دو طرف باید توجه شود و بدون در نظر گرفتن مقاصد و اغراض ایشان نباید به نقد کلام آنها پرداخت. با این وصف، با در نظر گرفتن این نکته، میتوان بیان نمود که، آنچه در فلسفه اسلامی برجستگی بیشتری دارد #فلسفهقانون است نه #فلسفهآزادی.
@monir_ol_din
💥در بلیه #کرونا رعایت بهداشت ضروری است اما،
#کافی نیست، که فرمودند؛
أَمِنَ مَن لَجَأَ اِلَيكُم.
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_8
#فقیهِحکیمِحاکم_3
#معنایِاستقلال
🔅 استقلال یعنی آزادی از ارادهی بیگانگان و ارادهی دیگران....معنای استقلال این است که یک ملّتی سرنوشت خودش را خودش تعیین کند.
➖ ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ بیانات در دیدار مسئولان نظام
🔅 امروز مسئلهی اصلی کشور ما #استقلال است.
➖ ۱۳۸۷/۰۲/۰۴ بیانات در دیدار کارگران و کارآفرینان
🔅 اگر استقلال نباشد، یک ملت به آزادی خود و به شعار آزادی خود هم نمیتواند خوشبین باشد....#معنیاستقلال چیست؟ برای یک ملت، استقلال چه مفهوم و چه ارزشی دارد؟ استقلال، یعنی اینکه یک ملت بتواند بر سرنوشت خود #مسلّط باشد؛ بیگانگان دست دراز نکنند و سرنوشت او را خائنانه و مغرضانه رقم نزنند. این معنای استقلال است. اگر از ملتی استقلال او گرفته شد؛ یعنی اگر بیگانگان - که یقیناً دلسوز او نیستند - بر سرنوشت او مسلّط شدند، دو چیز را از دست میدهد: اوّل، #عزّتنفس خود را، افتخارات خود را، احساس هویّت خود را؛ دوم، #منافعخودرا..... استقلال، #بیتالغزلانقلاباسلامی بود؛ یعنی نفوذ بیگانه در این کشور ممنوع؛ یعنی امریکا و انگلیس و دیگران حق ندارند در مسائل سیاسی و فرهنگی کشور هیچگونه اعمال نفوذی بکنند.
➖ ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم
«جالب است بدانیم، حضرت آقا در جلسه با مردم قم در سال 79 موضوع سخنرانی خود را #استقلال عنوان میکنند و پیرامون آن سخن میگویند.»
#استقلالبیتالغزلانقلاباسلامی
@monir_ol_din
#جمعبندیاولیه
تا بدینجا سه نکته اساسی در پرونده #ایرانآینده مورد توجه قرار گرفت؛
1⃣امثال #طباطبائی با فاصلهای بسیار دور و غیرواقعبینانه از ایران سخن میگویند. خالی از دقت، با محتوایی جویده شده که از سنجه انصاف بیرون مانده است و جریان اسلام در رگهای ایرانیت را نمیتواند ببیند. اینها به دلیل تحلیل ناقصی که از ایران دارند، نمیتوانند برای ایرانِآینده سخنی داشته باشند.
2⃣تنها کسی که در دوران معاصر مجدانه، هواخواه استقلال و ملیت بوده است، فَقیهِحَکیمِحاکمِانقلاباسلامیایران است. او با تفسیری متعمقانه از حقیقت استقلال، فلسفه سیاسی خود را چنین تعریف میکند؛ "استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملت."
3⃣فیلسوفان غربی، پیرامون #آزادی بسیار سخن گفتهاند و برایش فلسفه پروراندهاند، اما گویا فلسفه اسلامی در تحلیل آزادی ناکام مانده است. و از این روی، بعید است که بتوان با تکیه بر فلسفه اسلامی، حقیقت استقلال را با درونمایه آزادی شرح داد و فلسفه سیاسی پروراند. به عبارتی، فلسفه اسلامی در این موضوع نمیتواند امتداد پیدا کند. #امتدادسیاسیواجتماعی.
@monir_ol_din
#برایتامل
چند سوال درباره کرونا؛
آیا اگر نظام سلامت و بهداشت ایرانی_اسلامی داشتیم، ویروس کرونا تاثیرگذار بود؟
همچنین سبک زندگی ایرانی_اسلامی؟
آیا کرونا #بیماریمدرن است و محصول همین نظام بهداشتی مدرن؟
آیا راه مقابله #اساسی با این بیماریها استفاده از داروهای نظام بهداشت مدرن است یا بازگشت به نظام بهداشت ایرانی_اسلامی؟
.....
▫️من پاسخ قطعی ندارم، اما احتمالاتی است که ارزش تامل و تحقیق دارد.
#استقلالِنظامِسلامت
@monir_ol_din
#برایتأمل
💥این یادداشت وبلاگی را در جستجوهایم پیدا کردم که مرتبط با پست قبلی است؛
✔ «استیوارد پاتریک» یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقالهای با عنوان «شیوع کرونا و شکل چیزهای آینده» «The Coronavirus Outbreak Is the Shape of Things to Come»
نوشت:
the Wuhan coronavirus outbreak is the shape of things to come as development and
globalization are driving a new era of infectious disease
«شیوع #کروناویروس ووهان به "شکل چیزهای آینده" است که از رهاورد توسعه و جهانیسازی، دوره جدیدی از بیماری عفونی را به دنبال دارد.»
https://www.cfr.org/blog/coronavirus-outbreak-shape-things-come
#کرونارهاوردتوسعهوجهانیسازی
@monir_ol_din
➖تاریخ انسان، تاریخ غمها و اضطرابها و شادیها است. انسان در میانه غم و شادی، شُدَن دارد، اما؛
➖#انسانِمدرن، غمی طاقتفرسا از درون بر خود تحمیل میکند، برپای خود زنجیز میزند و زجر میکشد. غم او، غم فقدان #تکیهگاه است، غم از دستدادن نقطه اتکاء.
➖انسان ضعیف است پس باید تکیه کند، اما انسانِمدرن، خود را میفریبد، تکیه نمیکند، پس در رنجها میشکند، خُرد میشود و #پوچ میمیرد.
🔅آیا وقت آن نرسیده است که، روی به سوی #او آوریم و به او تکیه کنیم و از #اَصنامِمُدِرن اِعراض کنیم؟
#اِضطِرابِکُرونا
@monir_ol_din
#برایِتامل
▫️جهان مدرن، بیماریزاست. تولید بیماری و تکثیر آن در گستره #دهکدهجهانی، رهاورد مدرنیته است.
▫️مهمترین بیماری مدرنیته که در شیوع ویروس کرونا بسیار مشهود است، بیماری #اضطراب است.
#اضطراببیماریمدرنیته
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
💥چرا در جهان اسلام، #فیلسوفآزادی نداریم؟ چرا در فلسفهاسلامی، مقوله #آزادی پرداخته نمیشود؟ 🔸یکی ا
#تذکر
🔸پیرو مطلبی که درباره فقدان #فیلسوفآزادی در جهان اسلام گذاشته شد، برخی از دوستان تذکری دادند که، لازم به اعمال آن نکته وجود دارد. ضمن اینکه، از همراهی ایشان با مطالب کانال بسیار سپاسگذارم.🌹
🔹آنچه که، درباره فلاسفه جهان اسلام عرض شد، وجه غالب فلسفهاسلامی و فلاسفهمسلمان بود، نه آنکه مواردی استثنایی که در دوران معاصر وجود دارند، نادیده گرفته شود.
🔹یکی از فلاسفه دوران معاصر که حق استادی بر گردن این طلبه حقیر نیز دارند، جناب استاد#غلامرضافیاضی(دامعزه) است. ایشان با وجود پذیرش قاعدهعلیت، هرگونه ضرورت علیتی را انکار میکنند و ادله فلاسفه برای اثبات رابطه ضروری میان علت و معلول را ناقص میدانند. فلذا ایشان جانب #اختیار را گرفته و بر رابطه علیتی ترجیح میدهند.
حقیر این بحث را در محضر ایشان تتلمذ کردهام اما گزارش دیگری نیز از #علامهجعفری(ره) وجود دارد که، آن را برخی از دوستان اهل تحقیق یادآوری کردند و بنده بنفسه مطالعهای درباره آراء فلسفی ایشان ندارم. گویا ایشان هم، چنین رأیی دارند و ضرورت علیتی را نمیپذیرند.
@monir_ol_din
🔅آیتالله غلامرضافیاضی(دام عزه) از فلاسفه معاصر، از شاگردان مشاهیر فلسفهاسلامی، حضرات آیات؛ مصباحیزدی، جوادی آملی و حسن زادهآملی هستند.
ایشان هم اکنون، ریاست دو مرکز بزرگ حکمی را بر عهده دارند؛
➖مجمع عالی حکمت اسلامی
➖مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم
👌مطالعه آثار و نظریات ایشان، برای اهل تحقیق و تدقیق در فلسفهاسلامی بسیار ذیقیمت است.
@monir_ol_din
#معرفیِکتاب
🔅 «جبر فلسفی از دیگاه استاد فیاضی»
هدف اصلی این کتاب ارائه نظریه استاد فیاضی در مسئله «ضرورت علّی و معلولی» است. برای تبیین نظریه استاد فیاضی ابتدا نظریه فلاسفه، متکلمین و اصولیون در این مسئله بیان می شود و سپس دیدگاه استاد فیاضی ارائه می شود.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
اختیار و ضرورت- علامه جعفری.pdf
1.32M
#معرفیمقاله
▫ «اختیار و ضرورت از دیدگاه حکمت متعالیه، مکتب نائینی و علامه جعفری»
🔺جناب آقای #عبداللهنصری، یکی از پژوهشگران عرصه #فلسفهدین که محضر علامه جعفری(ره) نیز تتلمذ نمودهاند، و در جمعآوری کتاب دیدگاه ایشان بسیار کوشیدهاند، مقالهای را برای شرح نظریه استاد علامه در نسبت میان اختیار و ضرورت علی تدوین کردهاند که، مطالعه آن برای علاقمندان بسیار مفید خواهد بود.
@monir_ol_din
#معرفیِکتاب
🔺کتب و مقالات و تحقیقات زیادی پیرامون «اختیار و علیت» نگاشته میشود، اما معرفی کتاب #آزادیوعلیت از #استادشیخمحسناراکی(دام عزه) به این دلیل است که؛
«این کتاب متن فارسی پایاننامه دکترای فلسفه نویسنده است که در دانشگاه «پورتسمورث» انگلستان از آن دفاع شده و مورد تحسین گروه ارزیاب قرار گرفته است.»
🔺 این کتاب، با نظر به #فلاسفهغربی و در متن دانشگاههای غربی ذیل نظارت و راهنمایی اساتید فلسفه غربی انجام شده است. فارغ از اینکه، نتایج و محتوای کتاب را قبول داشته باشیم یا خیر، اینکه میتواند رابطهای میان محققین فلسفه اسلامی معاصر با فلسفه مغرب زمین ایجاد نماید، مفید فایده است.
🔺این کتاب در چهار فصل با عناوین: «پیشینه مشكل فلسفى آزادى و علّیّت در فلسفه و كلام اسلامى» ، «آزادی و علیّت در فلسفه اسلامـی معاصـر» ، «آزادی و علیّت از دیدگاه فلاسفه معاصر مغرب زمین» و «نظریـه وجوب یا الـزام اخلاقــی» ، توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
@monir_ol_din