#چکیدهمتن
موضوع جلسه هشتم؛ "نظریه میلترکیبی" است. #متنی در اختیار عزیزان قرار میگیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزونتری در جلسات شرکت نمایند.
👇👇👇
میل ترکیبی، زمان و مکان.docx
25.9K
✔️ میلترکیبی
✔️نسبت بین زمان و مکان
✔️نسبت بین تاریخ و جامعه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد
👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
💻 @Khamenei_ir
8جلسه هشتم؛98،10،11[1].mp3
36.87M
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی
🔉 #صوتجلسههشتم
🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان
🔸موضوع: نظریه میل ترکیبی، نسبت بین زمان و مکان، اشارهای به "تاریخ"
🔸تاریخ: ۹۸/۱۰/۱۱
https://eitaa.com/monir_ol_din/1237
| اِنسانِ خُمِینی |
خون #شهید، آنان را که با اَغلال لیبرالیسم #فرد گشتهاند به #امت تبدیل میکند، رشته تعلقاتشان را از #ماده میبرد و در جذبه ملکوت قرار میدهد، قدرت #اراده را در ژرفای وجودشان میشوراند برای قامت کشیدن #اِنسانِخُمِینی از اعماق تاریکیهای مدرنیته.
@monir_ol_din
#چکیدهمتن
موضوع جلسه نهم؛ "نظام فاعلیت" است. #متنی در اختیار عزیزان قرار میگیرد، تا با مطالعه آن بتوانند با تهیأ و آمادگی افزونتری در جلسات شرکت نمایند.
👇👇👇
نظام فاعلیت.docx
35.1K
✔نقد اصالت تعلق
✔طرح اصالت فاعلیت
✔ طرح نظام فاعلیت
9جلسه نهم؛ 98،10،18.mp3
36.07M
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی
🔉 #صوتجلسهنهم
🔸مدرس: حجة الاسلام متقیان
🔸موضوع: نقد اصالت تعلق، طرح اصالت فاعلیت، طرح نظام فاعلیت
🔸تاریخ: ۹۸/۱۰/۱۸
https://eitaa.com/monir_ol_din/1247
#اطلاعیه
✔ با عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛
آخرین جلسه دوره سوم #کلیاتفلسفهچگونگیاسلامی در تاریخ ۹۸/۱۰/۲۱ برگزار شد. در این جلسه پیرامون مفهوم مرکزی «ولایت تولی تصرف» گفتگو گردید. متأسفانه، صوت این جلسه به دلیل مشکل فنی که دارد امکان بارگذاری نداشت. از محضر دوستان بابت این مشکل پوزش میطلبم.🙏🙏
@monir_ol_din
#اطلاعیه
💥عرض سلام و ادب و احترام محضر دوستان فرهیخته؛
🔺در زمانی به سر میبریم که، حوادث و ابتلائاتی بس بزرگ با دامنه تأثیرگذاری وسیعی، کشور و نظام مقدس اسلامی را احاطه کرده است، و زمینهساز تغییرات و تحولات گستردهای شده است و خواهد شد. چنین زمانهای با وصفی این چنین، مقتضی آن است که، پیرامون موضوعات بسیار مهم و اساسی، تأملاتی عمیق و ژرف صورت بگیرد. تأملاتی که، سبب گردد از لایه سطحی اخبار کاغذی و مجازی فراتر رفته و در افقی بالاتر، تحولات و تطورات پیشروی را به نظاره بنشینیم.
🔺بنا دارم با کمک شما عزیزان فرهیخته کانال که اهل دقت و تأمل و مطالعه هستید، پنجمین پرونده علمی این کانال را با موضوع #ایرانآینده، با موضوعاتی که ذکر خواهم کرد، آغاز نمایم؛
تاریخ جدید
ایرانیت
انسانِخمینی و انسانِمدرن
آینده جهان
و......
https://eitaa.com/monir_ol_din/1250
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_1
🔺یکی از واژگان پرتکرار پربسامد در روزهای جامعه کنونی ما، کلمه «ایران» است. کلمهای پرطنین که کمتر کسی یافت میشود، آن را نخواند و نخواهد، و لیکن در تلاطم مجازهای دوران ما عاری از معنا شده و دستمایه بازیهای مختلفی گشته است، بازیهای سیاسی، شبه فرهنگی و ملیتی. این در حالیست که، غالب مدعیان، تعریف روشنی از ایران و ایرانیت ندارند. حال اینگونه پرسش میکنیم؛
ایرانیت چیست و ایران کجاست و ایرانی کیست؟
🔺بسیار واضح و روشن است که، با طرح پرسش از هویت ایرانی و ایرانیت، وارد در وادی مطالعاتی شدهایم که بسیار تحقیق و تأمل میطلبد. مطالعاتی از جنس #فلسفهسیاست و #فلسفهاجتماع. برهمین اساس، شاید نتوانیم در این ضیق فرصت به پاسخی درخور دست یابیم، لیکن میتوانیم، از سطح به عمق رویم و از آنچه در افواه به گردش درمیآید عبور کرده و به افکار راه یابیم.
🔺حال به راستی، ایران کجاست؟ اگر مقصود از ایران، جغرافیای آن است، کدام جغرافیا مدنظر است؟ جغرافیای ایران امروزین یا جغرافیای ایران در ادوار گذشته؟ اگر مقصود از ایران، حکومت و حاکمیت آن است، کدام حاکمیت؟ اگر مقصود فرهنگ و سنت آن است، کدام فرهنگ؟
🔺ایرانیها با چه عناصر و مؤلفاتی از سایر ملل متمایز میگردند؟ با سنتهای ملی خود؟ با سیاستورزی خاصی که دارند؟ یا جغرافیا و محیط طبیعی خویش؟
🔺آیا عنوان «ایران» عنوانی حقیقی است یا اعتباری است؟ حقیقی است به این معنا که، مابهازاء واقعی در بیرون از اذهان دارد و اعتباری است به این معنا که از اختراعات ذهن و تصورات ذهنی است. ایران حقیقت است یا اعتبار و تصور؟ شاید بتوان گفت؛ این نزاع بازگشت به نزاع حقیقی یا اعتباری بودن جامعه بازگشت میکند و هرآنچه که در آن نزاع جواب دهیم همان را میتوان در این مقام طرح نمود.
ادامه دارد.....
@monir_ol_din
#سیدجوادطباطبائی که شهرتش به فلسفه سیاسی است، با ایده #ایرانشهری شناخته می شود. برای این ایده از 30 سال پیش کتابهایی را نگاشته است؛
1. درآمدی بر تاریخ اندیشهٔ سیاسی در ایران، تهران، انتشارات کویر، چاپ نخست ۱۳۶۷، چاپ دهم ۱۳۸۸.
2. زوال اندیشهٔ سیاسی در ایران، ویراست دوم، تهران، انتشارات کویر، چاپ نخست ۱۳۸۳، چاپ سوم ۱۳۸۵.
3. تأملی دربارهٔ ایران، جلد نخست، دیباچهای بر نظریهٔ انحطاط ایران، تهران، مؤسسهٔ نگاه معاصر، چاپ نخست ۱۳۸۰، چاپ دوم ۱۳۸۱، چاپ سوم ۱۳۸۲، چاپ هفتم ۱۳۸۶.
4. تأملی دربارهٔ ایران، بخش نخست از جلد دوم، مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی، تبریز، انتشارات ستوده، چاپ نخست ۱۳۸۴، چاپ دوم ۱۳۸۶.
5. تأملی دربارهٔ ایران، بخش دوم از جلد دوم، مبانی نظریهٔ مشروطهخواهی، تبریز، انتشارات ستوده، چاپ نخست ۱۳۸۶.
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_2
✔ #ایرانشهری چیست؟
حسن قاضی مرادی، پژوهشگر و نویسنده در یادداشتی به نقد نظریه ایرانشهری سید جواد طباطبایی پرداخته است. بخش نقد او را وامینهیم و آن بخشی را که اشاره ای به ایده ایرانشهری است، نقل میکنیم؛
1- هدف از این نوشته، در درجه نخست، نه نقد آرای سید جواد طباطبایی در این یا آن کتاب او، بلکه طرح مباحثهای با مخاطبان آثار اوست با پرتوافکندن بر برخی از موضوعات پروژهای که به نظر میرسد او با این آثار پیش گرفته است. منظور از این آثار، به ویژه دو جلد ـ در سه مجلد ـ تاکنون منتشر شده از مجموعه تأملی درباره ایران است که محتوایشان را تأملات ابزاری میخوانم، زیرا آنها را پشتوانه نظری پروژهاش میدانم. این دو جلد شامل بخش نخست، دیباچهای بر نظریه انحطاط ایران(1380) و دو بخش جلد دوم مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی(1385) و نظریه حکومت قانون در ایران(1386) اند. در عین حال به ضرورت، داوریهایی درباره تحولات اندیشه سیاسی ایران از دوران باستان تا دوران معاصر در آثار پیش از انتشار تأملات طباطبایی وجود دارند که آشکارا در خدمت این پروژهاند، اما مشخصا در این دو جلد از مجموعه تأملات است که میتوان جلوههایی از پروژه او را یافت.
2- به جز جلد نخست این مجموعه ـ که به نظر میرسد همچون مقدمهای برای کل مجموعه تأملات شامل بررسی سیر زوال عمومی جامعه ایران از صفویان تا قاجاریان است ـ دو بخش جلد دوم تبیینی از تحولات اندیشه سیاسی از جنگهای ایران و روسیه در زمان فتحعلی شاه تا استبداد صغیر در زمان محمدعلی شاه را در بر میگیرد. نقطه اوج این دوران انقلاب مشروطه است که ویژگیهای فکر سیاسی در آن، کانون توجه طباطبایی است. در «تأملات» طباطبایی سیر تحولات اندیشه سیاسی در آثار و فعالیتهای سیاسی و فکری سه گروه از عاملان سیاسی ـ روشنفکران، که در مجموع تجددخواهاند، دولتمردان مصلح و رجال اصلاحطلب و نیز روحانیت مترقی (روحانیت مشروطهخواه) ـ دنبال میشود. این سه گروه عاملان در پروژه اویند. با سنجش بررسی طباطبایی از آثار و فعالیتهای این سه گروه، در واقع نقش عاملان سیاسی در پروژه او شناخته میشود. به علاوه پروژه او شامل مؤلفههای ساختار فکری ـ مثلا دو مؤلفه مهم آن، نخبهگرایی و دولتگرایی ـ است.
3- دو محور اصلی اندیشه ایرانشهری، #شاهآرمانی و به هم برآمدگی یا #وحدتدینودولتاند. از نظر طباطبایی مفهوم بنیادین اندیشه سیاسی ایرانشهری، شاه آرمانی دارای فرّه ایزدی است. او بر این عین شریعت و نه مجری آن بودن شاه آرمانی تأکید دارد. از اینجاست دومین محور اصلی اندیشه سیاسی ایرانشهری که وحدت پادشاهی و دیانت است. از نظر طباطبایی، نظریه توأمان بودن دین و سیاست، بنیادیترین مفردات اندیشه سیاسی ایرانشهری بود. همین اندیشه بود که به سیاستنامههای دوره اسلامی ـ یعنی دورهای که در واقعیت تاریخی سلطنت مطلقه در قدرت بود ـ راه یافت.
🔺 منبع؛ سایت خبرگزاری مهر؛
«یادداشتی از حسن قاضی مرادی؛ تخیلات طباطبایی درباره اندیشه ایرانشهری»
✔ اشاره ای خیلی مختصر به ایده ایرانشهری، صرفاً توجه دادن به مفهومی است که در محافل روشنفکری مخالفان و موافقانی دارد. توجه به این ایده، در حقیقت نظاره به گوشهای از تابلوی مملو از رنگها و نقشهایی است که واقعیت جریان فکری دوران معاصر را تشکیل میدهند.
@monir_ol_din
#محسنرنانی یکی دیگر از کسانی است که، دلمشغولی جدی نسبت به ایران و آینده ایران دارد. او عمیقاً به #توسعه و #مدرنیته اعتقاد دارد. و از همین دریچه نگاهی به آینده ایران دارد و نسبت به آن بسیار امیدوار است.
آقای محمدرضا اسلامی با ایشان گفتگویی را ترتیب داده است و در آن گفتگو، مطالبی مطرح شده است که، زمینه خوبی برای شناخت یکی از دغدغهمندان توسعه در ایران امروز، فراهم میآورد.
ایشان را و دغدغههای ایشان را باید شناخت، چرا که آنها بخش غیرقابلانکار جامعه ما هستند. و برای عبور از این ایدهها و ارتقای ظرفیت فکری فرهنگی جامعه خود، به مطالعات بنیادین و تأملات عمیق دامن زد و از نسخهها و نظریات عجولانه و شتابزده اجتناب ورزید. و البته که، بجد معتقدم در کنار همه این مطالعات، باید نگاهی ژرف به اندیشههای فقیه حکیم انقلاب اسلامی ایران پیرامون «ایرانیت» داشت.
http://renani.net/index.php/speechs/interviews/781-2019-12-30-19-08-48
«من بسیار امیدوارم: آینده ایران تماشایی است.»
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_5
#ایرانِآینده_2
💥اشاراتی از مصاحبه دکتر رنانی درباره "ایران"- بخش اول
✔️وضعیت کنونی جامعه امروز ایران
۱. جامعه امروز ایران یک جامعه «پرانرژی اما شلخته» است. تحلیل این دو را من از این منظر میبینم: انرژی و تحرک موجود در سپهر زیستی جامعه ایران، ریشه در برآمدن نسل جدید دارد. نسلی که در راه است، بسیار #پرانرژی، #ایدئولوژیگریز و #واقعگرا است. یک نسل بسیار پرتقلا، پرتوقع، پرجوشش و عین حال در برابر سنتهایی که دوست ندارد، بسیار ویرانگر. وجود چنین نسلی در هر فضایی، باعث میشود که جنبش و ضربان انرژی به چشم ناظر بیرونی پررنگ به نظر برسد. اما #شلختگی را هم از این زاویه میبینم که اگر نبود این شلختگی و بینظمی در ساختارهای ما، اینهمه اخبار اختلاس و بیانضباطیهای مالی و بحرانهای دیگر به گوش نمیرسید. آن خبرها و بحرانها، معلول بینظمی در سیستم است. سیستمی که بینظمیهایش، هم ریشه در ساختار قانون اساسی دارد و هم ریشه در تفکر غیرسیستمی و خُردنگر حاکمانی که در نظام آموزشی حوزوی بالیدهاند، نظام آموزشی که نگاه کلان ندارد. فقه، علمی است که برای تنظیم روابط و قواعد سطح خُرد و بین فردی شکل گرفته است. دانشآموختگان چنین علمی، کلان نگری و تفکر سیستمی ندارند. و چون روحانیان در سیاست ایران دست بالا را دارند و موقعیتشان در بوروکراسی با موقعیت کارشناسان کلان نگر، برابر نیست، پس در چنین نظام تدبیری همواره نگاه خُرد بر نگاه کلان غلبه میکند و بنابراین ما با سیستمی مواجه میشویم که گویا طرح کلان نداشته و ذرهذره و از سر ضرورت اجزائش کنار هم شکل گرفته است. طبیعی است که مهمترین دستاورد چنین نظام تدبیری، شختگی خواهد بود.
آینده ایران چگونه خواهد بود؟
۲. اما آینده قرار نیست که چنین بماند. به گمان من بیست-سی سال آینده ایران بسیار تماشایی است. برای کسی که یا اهل رشد وجودی یا اهل رشد فکری یا حتی اهل تماشا و لذت بردن از تحولات کشور باشد سالهای دیدنیای در پیش است. سالهایی که کاملاً با گذشته متفاوت است. اگر در چند سال آینده، مدیران کنونی کشور، با تصمیمهای نادرست، ما را وارد جنگ، بحرانهای ویرانگر و یا تجربههای برگشتناپذیر نکنند، ممکن است ما پنج شش سال آینده را هم با همین وضعی که امروز داریم سپری کنیم اما واقعیت این است که پس از آن، عملاً نسل کاملاً جدیدی در جایگاه مدیریت و هدایت امور کشور مستقر میشود، نسلی که زاده و پرورده پس از انقلاب است و پیامد تمام خطاهای سیاستی چهار دهه گذشته را با پوست و گوشت خود حس کرده است. این نسل، #زمینی و #عقلانی میاندیشد؛ #جهانمدرن را بهتر میفهمد؛ بسیار آگاه است؛ به خاطر گسترش ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی، قدرت اثرگذاری و کنترلش بر سیاستهای نظام تدبیر و بر خطاهای آن شدیداً بالا رفته است؛ ابزار کاملاً عملی برای نافرمانی از قوانینی که با طبیعت او نمیخواند را دارد؛ و در یک کلام، زندگی را عمیقتر درک میکند و زندگی را عمیقاً دوست دارد. چنین نسلی همه تلاشش این خواهد بود که فضا را برای زندگی بهتر، مهیا کند و چنین خواهد کرد.
ادامه دارد....
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_5
#ایرانِآینده_3
💥اشاراتی از مصاحبه دکتر رنانی درباره "ایران"- بخش دوم
✔️مشخصات نسل جدید چیست؟
۱. نسل جدید به دو ابزار یا سلاح مجهز است که نسل ما آن دو ابزار را نداشتند: نخست #شبکههایمجازی و ابزارهای ارتباطی جدید، و دوم #اندیشهروادار و غیر ایدئولوژیک.
✔️نسل فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی
۱. نسل جدید به کمک فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و به کمک شبکههای مجازی به سرعت خطاها را کشف میکند، آن را جار میزند و به سرعت نقد میکنند، هیچ حرفی را مقدس نمیداند وهیچ مرز مقدسی را به رسمیت نمیشناسد. به سرعت همدیگر را پیدا میکنند، نیازی به حلقه اتصال مرکزی و ایدئولوژی ندارند؛ خودشان مرکزاند و عقلشان ایدئولوژی آنهاست. هیچکس را جز عقلشان قبول ندارند. و این از برکات جمهوری اسلامی بود که کاری کرد که هیچ نقطه مقدسی در اندیشه نسل جدید باقی نمانده است و هیچ مرجعیتی برای نهادهای سنتی یا افراد مروج اندیشههای ایدئولوژیک یا سنتی باقی نمانده است. بنابراین نسل جدید به سرعت ایدههای بهتر، اندیشههای بهتر و روشهای «جایگزین» را کشف میکند و جایگزین میکند. این نسل، اگر در فرآیند یک حرکت اقتصادی/علمی/اجتماعی احساس کند که نهادهای موجود همراهی نمیکنند و «همراه مناسب» ندارد، به سرعت میتواند جایگزین بیاید و فضا را برای خود باز کند. نسل جدید بنبست نمیشناسد؛ نه بنبست فکری و نه بنبست عملی. نسل ما نسل بنبست بود، نسلی که چشمش به بزرگان بود تا به پنجه تدبیر، بنبستها و گرهها را بگشایند. اما این نسل بنبست نمیشناسد بنابراین نیازی به «بزرگان» ندارد و همین وجه امتیاز این نسل نسبت به نسل ماست.
✔️نسل اندیشه های روادار
۳. سلاح دوم این نسل، «رواداری» است. نسل جدید مانند نسل ما نیست که انتظار داشتیم دوست یا همسفر یا فرد همراهمان الزاما مثل خودمان باشد، یعنی همچون ما مذهبی باشد یا چپگرا باشد یا نوگرا باشد. این نسل میتواند با هر کس با هر عقیدهای کار کند و کنار بیاید به شرط آنکه حقوق یکدیگر و قواعد بازی را رعایت کنند. این سازگاری و رواداری در نسل جدید هست که دو نفر برای رفاقت یا همکاری با هم، انتظار نداشته باشند دقیقا مانند هم فکر کنند یا مثل هم رفتار کنند یا مثل هم لباس بپوشند. این ویژگی را پدر من نداشت. من هم نداشتم! من شاید انتظار داشتم که «دوست من» علاوه بر اینکه مذهبی باشد، ادبیات را هم بفهمد، اهل مطالعه مطالب سیاسی هم باشد. اما در ذهن نسل جدید این محدودیتها وجود ندارد. این نسل، نسل بختیاری است که تحول یا گذار دویستساله از اندیشهورزی سنتی یا ایدئولوژیک، به رواداری در اندیشه و مدارا در پیشه را در یک دوره بیست ساله طی کرده است.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
#پرونده_علمی_5 #ایرانِآینده_2 💥اشاراتی از مصاحبه دکتر رنانی درباره "ایران"- بخش اول ✔️وضعیت کنونی
#یادداشتوارده_1
#نقددکتررنانی
💥برادر گرامی آقای #اکبربهروز از طلاب اهل مطالعه و دقت، مطلب مختصری را در نقد دیدگاه #دکتررنانی برایم ارسال کردند. با تشکر از این برادر بزرگوار، آن مطلب را جهت مطالعه دوستان عزیز در کانال قرار میدهم.
✔ سلام علیکم؛ مطلبی که از آقای محسن رنانی در کانال فلسفه گذاشته شده است، بخشهایی از آن جای نقد دارد که عرض میشود؛
1⃣ ایشان «مسائل فقهی» را فقط در حوزه رابطه فردی تعریف کردند، در حالیکه اگر کمتر توجهی به مسائل فقهی داشته باشیم، میتوان این نکته را در سطح عمیق خود دریافت کرد که یکی از مهمترین و وسیعترین حوزههای حیات فقه شیعه، «فقه کلان و اجتماعی» آن است. از شما سوال میکنم؛ آیا مسئله «امر به معروف ونهی از منکر» یک مسئله اجتماعی است یا فردی؟ یا مسائل حقوقی مانند #قصاص یا حدّهایی که در مواضع مختلف بیان شده است. حتی مواردی مثل، حقوقهمسایه، حقشفعه، یا #بحثمعاملات ومسائل جدیدی مانند بانکداری یا بیمه و غیره، مصادیق زیادی هست که فقه به این مسائل ورود پیدا کرده است. و حتی مسائل فردی فقهی نیز دارای آثار اجتماعی است. مثلاً کسی که مرتکب حرمتی نشود این فعل او موجب تقوایاجتماعی میشود و در کنار همه اینها، مسئله #تشکیلحکومت و حکومتداری که مهمترین عرصه ورود فقه شیعه است. آیا چنین فقهی میتواند #خردنگر باشد؟
2⃣ اما درباره #شلختگیسیستم به نظر میرسد، علتهای دیگر این مسئله مورد تغافل واقع شده است. استاد شهید مطهری (ره) در کتاب #نقدیبرمارکسیسم به این مسئله به صورت مفصل اشاره کرده است که آیا ابزار و تولید منشا تمام فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی میشود یا این ابزار از خود چیزی ندارد، بلکه این انسان است که با فرهنگ و جهانبینی خود ابزار را در دست میگیرد؟ روشنفکران غربی نیز وقتی اعصار مختلف را تشریح میکنند، مثلاً عصر آهن یا... معلوم است که این تعریف ابزاری منشا همان تفکری است که میگوید این ابزار و تولید است که منشا تحولات میشود. با این تعریف هر چقدر انسان مادیتر بیاندیشد یا ابزار تولید داشته باشد او انسانتر است یا به اصطلاح جدید هر چقدر او #مدرنتر باشد، او انسانتر است و حق حاکمیت دارد و لو اینکه حق ملتی پایمال شود، یا هزاران و میلیونها انسان از بین بروند، همانطور که در کشورهای سرمایهداری مشاهده میشود. بنابراین به نظر میرسد که کسانی که در ایران وارد سیستم حکومتی شدهاند، بیشتر افراد دیدگاه مدرنیته را دارند و کسی که با این نگاه وارد سیستم شود سیستم #مریض میشود، حتی اگر در راس حکومت یک معصوم باشد.
3⃣ اما درباره مسئله #ایدئولوژیگریزی جوانان به نظر میرسد، اگر سنتها خوب تبیین شوند و رابطه دنیای مدرن با سنت در سطح گسترده خوب بیان شود، جوانان با انرژی بیشتری وارد عرصه خواهند شد، چرا که فطرت انسانها بر پایه #دین بنا نهاده شده و این ضعف تربیتی و ساختاری و آموزشی ماست که، فکر میکنیم چون دیگر ابزارها تغییر کردهاند، لذا جوانان ایدئولوژیگریز شدهاند. اتفاقا هر چقدر علوم پیشرفت میکند به حکمت سنتها پی میبرد و یک نوع پایبندی به سنتها در او نهادینه میشود. نمونه بالفعل در مقابل دیدگان ما همین تشییع میلیونی که از #سردارقاسمسلیمانی صورت گرفت. بعد از شهادت یک انسانی که مدافع انسانیت بود، دوباره فطرتها بیدار شد و آنهایی که از کشور ایران ترسیم دیگری در ذهن خود دارند تصویر خود را تغییر دادند. فکر کنم با این انقلاب جوانان و همه ملت ایران باید به این نقطه رسیده باشند که آن چیزی که در وجود انسانها حکومت میکند و فطرت وجودی او را بیدار میکند فضای مدرنیته نیست، یک فضای دیگریست که به همین سنتها بر می گردد.
🔺سپاس و تشکر از برادر عزیزم آقای اکبر بهروز بابت این تاملات.🌹
@monir_ol_din
#اطلاعیه
سلام علیکم.
دو تن از بزرگوارانی که همیشه بنده را رهین الطاف و نیات پاک خود گردانیدهاند مطالب بسیار مفیدی را پیرامون دیدگاه #دکترطباطبایی و #دکتررنانی برای بنده ارسال کرده اند که در #پستهای بعدی خدمتتان ارائه خواهم کرد.
سپاس و تشکر از دوستان فرهیختهام.🌹
| طباطبائی و رَنانی |
هم طباطبائی و هم رَنانی برای ایران امروز پیشنهاداتی دارند، اما یکی از #گذشتهتاریخیایران وام میگیرد و دیگری از #گذشتهتاریخیغرب. آن یکی از #ملیت میگوید و این یکی از #توسعه.
و هیچکدام وصف حال ایرانِ امروز نیستند؛ #ایرانِاِسلامی.
@monir_ol_din
#مطالبوارده
🔸 برادر عزیزم جناب آقای #دکترجهانبخش که از اساتید علم #معماری هستند، لطف کردند و پیرامون #اندیشهایرانشهری مطالبی را در اختیارم گذاشتند.
🔸گویا یکی از مراکزی که بسیار مجدانه پیگیر تحقق این ایده بودهاند، #وزارتمسکنوشهرسازی است که با تشکیل نشستهای علمی متعددی به بررسی این موضوع در گستره مدیریت شهری پرداخته است. البته این امر از آنها بیگانه نیست چرا که، ایده ایرانشهری برخوردار از محتوایی است که، با موضوعات معماری و مدیریت شهری پیوند میخورد.
گوشهای از فعالیتهای مذکور را خدمت دوستان معرفی میکنم.
👇👇👇👇