eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
841 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔅فرارسیدن یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزی جبهه حق علیه طاغوت و استکبار را خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. 🔺مدتها بود که به به کانال فکر می‌کردم. تا اینکه، در پرونده عواملی سبب گشت تا جازم بر تغییر نام باشم. 🔺نام و عنوانی را برای کانال برگزینم که، حکایت‌گر دغدغه فلسفی بنده باشد و بتواند در درون خود را حفظ نماید. 🔺 فلسفه‌چگونگی‌اسلامی، مکانیزمی است برای در مقیاس اجتماع، یعنی ، یعنی بسط یافتن حکمت برای شرح مسائل جامعه. 🔺دریافت این فلسفه عمیق را مرهون قم هستم، اما این مطلب روشن است که، پرورش آن در موضوعات متعدد اجتماعی مربوط به خود بنده است و این کانال هیچ به سازمان فرهنگستان ندارد. 🔺فلذا این روز عزیز را بهترین روز و ساعات برای چنین تغییری یافتم و با اجازه از همه عزیزان و دوستان همراه، نام کانال را به تغییر می‌دهم و براساس همین مبنای فکری است که، تدریس، تدوین، تبیین مسائل و موضوعات فلسفی را ادامه می‌دهم. @monir_ol_din
🔅 حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای (مدظله العالی): 🔸 استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. 🔸 منزلت و را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله‌ی آنها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌- موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود. 🔺بیانیه گام دوم. . @monir_ol_din
🔺آزادی چیست؟ 🔸یکی از حقایقی که در تمام جوامع بشری، ظهور و بروز داشته است، حقیقت است. هر سیاستمدار و هر حزبی که قصد پیشبرد اهداف خود را داشته، از این حقیقت استفاده کرده، هر متفکری داعیه شرح و بسط آن را دارد، هر مصلح و اصلاح‌گری خواهان توجه به آن از سوی ارباب قدرت است. به راستی آزادی چیست؟ 🔸این واژه هاله‌ای از تقدس به دور خود دارد به گونه‌ای که، هر کسی که با آزادی مخالفت بورزد در اولین وهله، در اذهان عمومی جامعه محکوم است. اما به راستی این تقدس از کجا آمده است که نمی‌توان با آن مخالفت ورزید؟ 🔸آزادی یعنی رهاگشتن، رهاگشتن چه کسی از چه چیزی؟ یا چه کسی از چه کسی؟ مقصود از چیست؟ اینکه کسی بگوید، آزاد نیستم، به معنای دربندبودن است؟ دربند بودن یا اسارت یعنی چه؟ 🔸آزاد کیست؟ فرد آزاد چه خصوصیاتی دارد؟ اسیر و دربند کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر بگوییم ، مقصود چیست؟ مردم آن جامعه از چه چیزی رها می‌شوند و آزاد می‌گردند؟ دربند چه بودند که دیگر نیستند و آزادند؟ 🔸آیا آزادی از میان مردم و در بستر روابط اجتماعی به دست می‌آید یا از جایی دیگر به انسان‌ها اعطاء می‌شود؟ اگر کسی در جستجوی آزادی باشد، آن را چگونه باید به دست آورد؟ ....... @monir_ol_din
✔"عزت‌‏الله‌‌فولادوند"، بیش از ۴۰ کتاب را به فارسی برگردانده است که در یک دوره‏‌بندی می‏‌توان از سه دوره سه‏‌گانه ترجمه‏‌های او به عنوان اثرگذارترین ترجمه‏‌ها نام برد. سه‏‌گانه نخست در دسته فلسفه سیاسی قرار می‌گیرد و کتاب ‌های «گریز از آزادی» از اریک فروم، «جامعه باز و دشمنان آن» از کارل پوپر و«آزادی و قدرت و قانون» از فرانتس نویمان و "در سنگر آزادی" از فون هایک در آن دسته قرار می‌‏گیرند. 🔸یک سؤال؛ عزت الله فولادوند جویای کدام آزادی بود و چه دریافتی از آزادی داشت، که آن را در یافته بود و خود را وقف ساخته بود؟ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅استقلال کشور، حیات طیبه است. 🔸حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی همه‌ی این چیزهایی که بشر برای بِه‌زیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. مثلاً جزو حیات طیّبه است؛ ملّت ذلیل، توسری‌خور، حیات طیّبه ندارد. ، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتابهای دعا که نباید جستجو کرد؛ واقعیّات زندگی اینها است. حیات طیّبه‌ی یک ملّت، از جمله این است که این ملّت، عزیز زندگی کند، سربلند زندگی کند، وابسته نباشد، مستقل زندگی کند. 🔸 حالا کتاب می‌نویسند برای ردّ استقلال! انسان واقعاً تعجّب می‌کند که چطور، افرادی رویشان می‌آید این حرفها را امروز بزنند. دزدی می‌آید سر گردنه، جلو کاروان را میگیرد، بِزور از آنها مطالبه‌ی هست و نیستشان را می‌کند؛ یک نفر هم بگوید بله، امروز مصلحت این است که ما برویم جزو ایشان؛ هرچه می‌فرمایند عمل کنیم! این حرف زدن در نفی استقلال، یک چنین چیزی است. 🔸 عرض کردیم استقلال، آزادی در ابعاد یک ملّت است. از آزادی به اسم دفاع میکنند، استقلال را میکوبند. استقلال یعنی آزادی؛ منتها نه آزادی یک شخص، آزادی یک ملّت از تحمیلها، از توسری‌زدن‌ها، از عقب نگه‌داشتن‌ها، از استثمارها، از تسمه از گرده‌ی ملّتها کشیدن‌ها؛ یک ملّت، از این چیزها که آزاد شد می‌شود مستقل. ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ . @monir_ol_din
✔در حال مطالعه مقالاتی از برخی فلاسفه غربی بودم، این نکته بسیار برجستگی داشت که، در موضوع می‌توان فیلسوفان متعددی را در غرب برشمرد که، سودای آزادی داشتند که نویسندگان غرب پژوه نیز آنان را می‌نامند. 🔸چرا آزادی موضوع تأملات آنها شده است؟ دربند چه چیزی بودند که خواهان رهایی و آزادی گشته‌اند و برای آزادی فلسفه پرورانده‌اند؟ 🔸چرا در ، فیلسوف آزادی متعددی وجود دارد، اما در ، اشتهار به فیلسوف آزادی نداریم؟ یعنی فلاسفه اسلامی سودای آزادی نداشتند یا اینکه، آنها تصویری و ترسیمی دیگر از آزادی داشتند؟ @monir_ol_din
🔅میزان، است. ▫این کلام، خیلی عمیق است. حضرت امام(ره)، می‌فرمایند، انتخاب مردم، قدرت اختیار مردم و انسان‌هاست که، توزین می‌کند، منزلت‌ها و ارزش‌ها و اعتبارات را مشخص می‌کند. ▫این عبارت، را توضیح می‌دهد؛ تبلور اراده انسان‌ها در تعیین مناصب و توزین منزلت‌ها. این، همان است. @monir_ol_din
✔ آیا می دانید اولین باری که امام از ، سخن گفت، کی و کجا بود؟ 🔅 امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیة) در سخنرانی خود در 25 خرداد 1358 در جمع پرسنل نیروی هوایی برای نخستین بار جمله معروف میزان، رأی ملت است را بیان می کنند. امام در این سخنرانی اظهار داشتند: «ما به اشخاصی که اطلاع ندارند از قوانین اسلام، اطلاع ندارند از روح اسلام، نمی دانند که اگر اسلام تحقق پیدا بکند چه خواهد شد، ما به آنها اجازه نمی دهیم که دخالت در این امور بکنند. بله، حق رأی دارند؛ رأی بدهند که اسلام نه؛ چنانکه دادند. مختارند که رأی بدهند؛ لکن نگویند که ما مجلس مؤسسان کوچک را نمی خواهیم. یک مجلس مؤسسان پانصد - ششصد نفری می خواهیم! بهانه نگیرند. مگر مجلس مؤسسان چیست؟ جز این است که اشخاصی که مردم آنها را انتخاب می کنند باید بنشینند و قانون را ملاحظه کنند؟ باید حتماً ششصد - هفتصد نفر باشند تا نوبت به شما هم برسد! اگر تمام ملت پنجاه نفر را تعیین کنند، اینها وکیل ملت نیستند؟ این مجلس مجلس مؤسسان نیست؟ ما بعد از اینکه بررسی شد در قانون اساسی، به نظر خبرگان اسلامی رسید، به نظر روحانی اسلامی رسید، به نظر علمای متعهد رسید، به نظر نمایندگان مردم رسید، باز هم در افکار عمومی می گذاریم، خود ملت میزان است. مجلس مؤسسان اگر اعتبار دارد برای این است که مجلس مبعوث از ملت است. خود ملت حق ندارد رأی بدهد، لکن وکیل ملت حق دارد؟! این چه غلطی است! خود من حق ندارم تصرف بکنم در مالم، وکیل من حق دارد؟! خود شما حق ندارید رأی بدهید، وکیل شما حق دارد؟! وکلا برای این حق دارند که وکیل شما هستند، و الّا چه حقی دارند؟ یک نفر چه حقی دارد برای 53 میلیون جمعیت رأی بدهد؟ پنجاه نفر - ششصد نفر چه حقی دارد برای یک ملت 53 میلیونی رأی بدهد؟ این حق برای این است که شما می خواهید رأی بدهید. رأی شماست. میزان؛ رأی ملت است. ملت یکوقت خودش رأی می دهد. یکوقت یک عده ای را تعیین می کند که آنها رأی بدهند: آن در مرتبه دوم صحیح است. و الّا مرتبه اول، حق مال خود ملت است. شما خون دادید، حقوقدانان برای شما تکلیف معین کنند؟! خودتان باید تکلیف معین کنید. شمایید، همین ملت، همین مردم محروم دانشگاه، جوانهای محروم دانشگاه، همین جوانهای محروم مدرسه فیضیه، همین جوانهای محروم در ارتش، همین جوانهای محروم در بازار، همین جوانهای محروم در کارخانه ها و در کشاورزی، اینها باید رأی بدهند. بهانه ها را کنار بگذارید؛ از خدا بترسید؛ با ملت شوخی نکنید؛ رأی مردم را هیچ حساب نکنید؛ مردم را به حساب بیاورید.» 🔺 متن کامل این سخنرانی را در صحیفه امام، ج 8، ص: 169 الی 173 بخوانید. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
✔در حال مطالعه مقالاتی از برخی فلاسفه غربی بودم، این نکته بسیار برجستگی داشت که، در موضوع #آزادی می‌
💥چرا در جهان اسلام، نداریم؟ چرا در فلسفه‌اسلامی، مقوله پرداخته نمی‌شود؟ 🔸یکی از چالش‌های فکری، در تاریخ تفکر فلسفی در جهان اسلام، حل نسبت میان است. یکسوی این ماجرای فلسفی، متکلمین قرار دارند با اصرار بر و سوی دیگر، فلاسفه هستند با دغدغه حفظ . هنوز هم این چالش به پاسخ درخوری دست نیافته است و این گفتگوها باقی است. هرچند به نظر می‌رسد، در دوران معاصر با ظهور برخی ، و تبرز برخی اندیشه‌های جدی، راهی برای برون رفت و دستیابی به پاسخ‌های نوین ایجاد شده است. (تفصیل این ماجرا در پرونده علمی مختص به این موضوع خواهد آمد، ان‌شاءالله) 🔸در جهان اسلام، فیلسوف آزادی نداریم؛ چرا که مقوله آزادی، از خاستگاه «قدرتِ‌اختیار» انسان برمی‌خیزد، آنجایی که معنادار می‌گردد. و این همان نقطه‌ای است که، فلاسفه مسلمان، مصرند به اینکه، نباید بیرون از رابطه علیتی تعریف گردد. رابطه علیتی، برای ایشان مهمترین تصویر از ارتباط میان موجودات با خالق متعال است. این رابطه چنان حاکم است که، هم به عنوان علت تامه در یکی از حلقات آن تعریف می‌شود. فلذا با اینکه، در انسان‌شناسی به موضوع اراده انسان اشاره می‌شود، لیکن در تبیین فرآیند صدور فعل از انسان، اِراده را منحل در رابطه علیتی می‌کنند، به عبارتی، ذیل آن رابطه قرار می‌دهند. و از این‌روی است که، آنچه در این اندیشه، جلوه بیشتری دارد، است نه . 🔸قصد ندارم بگویم که، متکلمین به صواب رفته‌اند یا فلاسفه، ضمن آنکه اصرار دارم به اینکه به هر دو طرف باید توجه شود و بدون در نظر گرفتن مقاصد و اغراض ایشان نباید به نقد کلام آنها پرداخت. با این وصف، با در نظر گرفتن این نکته، می‌توان بیان نمود که، آنچه در فلسفه اسلامی برجستگی بیشتری دارد است نه . @monir_ol_din
💥در بلیه رعایت بهداشت ضروری است اما، نیست، که فرمودند؛ أَمِنَ مَن لَجَأَ اِلَيكُم. @monir_ol_din
🔅 استقلال یعنی آزادی از اراده‌ی بیگانگان و اراده‌ی دیگران....معنای استقلال این است که یک ملّتی سرنوشت خودش را خودش تعیین کند. ➖ ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ بیانات در دیدار مسئولان نظام 🔅 امروز مسئله‌ی اصلی کشور ما است. ➖ ۱۳۸۷/۰۲/۰۴ بیانات در دیدار کارگران و کارآفرینان 🔅 اگر استقلال نباشد، یک ملت به آزادی خود و به شعار آزادی خود هم نمی‌تواند خوشبین باشد.... چیست؟ برای یک ملت، استقلال چه مفهوم و چه ارزشی دارد؟ استقلال، یعنی این‌که یک ملت بتواند بر سرنوشت خود باشد؛ بیگانگان دست دراز نکنند و سرنوشت او را خائنانه و مغرضانه رقم نزنند. این معنای استقلال است. اگر از ملتی استقلال او گرفته شد؛ یعنی اگر بیگانگان - که یقیناً دلسوز او نیستند - بر سرنوشت او مسلّط شدند، دو چیز را از دست میدهد: اوّل، خود را، افتخارات خود را، احساس هویّت خود را؛ دوم، ..... استقلال، بود؛ یعنی نفوذ بیگانه در این کشور ممنوع؛ یعنی امریکا و انگلیس و دیگران حق ندارند در مسائل سیاسی و فرهنگی کشور هیچ‌گونه اعمال نفوذی بکنند. ➖ ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم‌ «جالب است بدانیم، حضرت آقا در جلسه با مردم قم در سال 79 موضوع سخنرانی خود را عنوان می‌کنند و پیرامون آن سخن می‌گویند.» @monir_ol_din
تا بدینجا سه نکته اساسی در پرونده مورد توجه قرار گرفت؛ 1⃣امثال با فاصله‌ای بسیار دور و غیرواقع‌بینانه از ایران سخن می‌گویند. خالی از دقت، با محتوایی جویده شده که از سنجه انصاف بیرون مانده است و جریان اسلام در رگ‌های ایرانیت را نمی‌تواند ببیند. اینها به دلیل تحلیل ناقصی که از ایران دارند، نمی‌توانند برای ایران‌ِآینده سخنی داشته باشند. 2⃣تنها کسی که در دوران معاصر مجدانه، هواخواه استقلال و ملیت بوده است، فَقیه‌ِحَکیمِ‌حاکمِ‌انقلاب‌اسلامی‌ایران است. او با تفسیری متعمقانه از حقیقت استقلال، فلسفه سیاسی خود را چنین تعریف می‌کند؛ "استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملت." 3⃣فیلسوفان غربی، پیرامون بسیار سخن گفته‌اند و برایش فلسفه پرورانده‌اند، اما گویا فلسفه اسلامی در تحلیل آزادی ناکام مانده است. و از این روی، بعید است که بتوان با تکیه بر فلسفه اسلامی، حقیقت استقلال را با درون‌مایه آزادی شرح داد و فلسفه سیاسی پروراند. به عبارتی، فلسفه اسلامی در این موضوع نمی‌تواند امتداد پیدا کند. . @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند سوال درباره کرونا؛ آیا اگر نظام سلامت و بهداشت ایرانی_اسلامی داشتیم، ویروس کرونا تاثیرگذار بود؟ همچنین سبک زندگی ایرانی_اسلامی؟ آیا کرونا است و محصول همین نظام بهداشتی مدرن؟ آیا راه مقابله با این بیماری‌ها استفاده از داروهای نظام بهداشت مدرن است یا بازگشت به نظام بهداشت ایرانی_اسلامی؟ ..... ▫️من پاسخ قطعی ندارم، اما احتمالاتی است که ارزش تامل و تحقیق دارد. @monir_ol_din
💥این یادداشت وبلاگی را در جستجوهایم پیدا کردم که مرتبط با پست قبلی است؛ ✔ «استیوارد پاتریک» یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «شیوع کرونا و شکل چیزهای آینده» «The Coronavirus Outbreak Is the Shape of Things to Come» نوشت: the Wuhan coronavirus outbreak is the shape of things to come as development and globalization are driving a new era of infectious disease «شیوع ووهان به "شکل چیزهای آینده" است که از رهاورد توسعه و جهانی‌سازی، دوره جدیدی از بیماری عفونی را به دنبال دارد.» https://www.cfr.org/blog/coronavirus-outbreak-shape-things-come @monir_ol_din
➖تاریخ انسان، تاریخ غم‌ها و اضطراب‌ها و شادی‌ها است. انسان در میانه غم و شادی، شُدَن دارد، اما؛ ➖، غمی طاقت‌فرسا از درون بر خود تحمیل می‌کند، برپای خود زنجیز می‌زند و زجر می‌کشد. غم او، غم فقدان است، غم از دست‌دادن نقطه اتکاء. ➖انسان ضعیف است پس باید تکیه کند، اما انسان‌ِمدرن، خود را می‌فریبد، تکیه نمی‌کند، پس در رنج‌ها می‌شکند، خُرد می‌شود و می‌میرد. 🔅آیا وقت آن نرسیده است که، روی به سوی آوریم و به او تکیه کنیم و از اِعراض کنیم؟ @monir_ol_din
▫️جهان مدرن، بیماری‌زاست. تولید بیماری و تکثیر آن در گستره ، رهاورد مدرنیته است. ▫️مهم‌ترین بیماری مدرنیته که در شیوع ویروس کرونا بسیار مشهود است، بیماری است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امتداد حکمت‌ و فلسفه
💥چرا در جهان اسلام، #فیلسوف‌آزادی نداریم؟ چرا در فلسفه‌اسلامی، مقوله #آزادی پرداخته نمی‌شود؟ 🔸یکی ا
🔸پیرو مطلبی که درباره فقدان در جهان اسلام گذاشته شد، برخی از دوستان تذکری دادند که، لازم به اعمال آن نکته وجود دارد. ضمن اینکه، از همراهی ایشان با مطالب کانال بسیار سپاسگذارم.🌹 🔹آنچه که، درباره فلاسفه جهان اسلام عرض شد، وجه غالب فلسفه‌اسلامی و فلاسفه‌مسلمان بود، نه آنکه مواردی استثنایی که در دوران معاصر وجود دارند، نادیده گرفته شود. 🔹یکی از فلاسفه دوران معاصر که حق استادی بر گردن این طلبه حقیر نیز دارند، جناب استاد(دام‌عزه) است. ایشان با وجود پذیرش قاعده‌علیت، هرگونه ضرورت علیتی را انکار می‌کنند و ادله فلاسفه برای اثبات رابطه ضروری میان علت و معلول را ناقص می‌دانند. فلذا ایشان جانب را گرفته و بر رابطه علیتی ترجیح می‌دهند. حقیر این بحث را در محضر ایشان تتلمذ کرده‌ام اما گزارش دیگری نیز از (ره) وجود دارد که، آن را برخی از دوستان اهل تحقیق یادآوری کردند و بنده بنفسه مطالعه‌ای درباره آراء فلسفی ایشان ندارم. گویا ایشان هم، چنین رأیی دارند و ضرورت علیتی را نمی‌پذیرند. @monir_ol_din
🔅آیت‌الله غلامرضا‌فیاضی(دام عزه) از فلاسفه معاصر، از شاگردان مشاهیر فلسفه‌اسلامی، حضرات آیات؛ مصباح‌یزدی، جوادی آملی و حسن زاده‌آملی هستند. ایشان هم اکنون، ریاست دو مرکز بزرگ حکمی را بر عهده دارند؛ ➖مجمع عالی حکمت اسلامی ➖مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم 👌مطالعه آثار و نظریات ایشان، برای اهل تحقیق و تدقیق در فلسفه‌اسلامی بسیار ذی‌قیمت است. @monir_ol_din
🔅 «جبر فلسفی از دیگاه استاد فیاضی» هدف اصلی این کتاب ارائه نظریه استاد فیاضی در مسئله «ضرورت علّی و معلولی» است. برای تبیین نظریه استاد فیاضی ابتدا نظریه فلاسفه، متکلمین و اصولیون در این مسئله بیان می شود و سپس دیدگاه استاد فیاضی ارائه می شود. @monir_ol_din