eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
841 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 پرونده‌های علمی که تابحال در کانال انجام شده است؛ 👇👇👇 ⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی ‌‌ https://eitaa.com/monir_ol_din/585 ⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی https://eitaa.com/monir_ol_din/702 ⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت https://eitaa.com/monir_ol_din/873 ⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/1029 ⭕️ کربلا و تاریخ https://eitaa.com/monir_ol_din/1081 ⭕️ایرانِ‌آینده https://eitaa.com/monir_ol_din/1250 ⭕️ فلسفه‌فضای‌مجازی https://eitaa.com/monir_ol_din/1466
13911123_1323899.jpg
71.9K
⭕ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی- 1 ✅ فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه علوم انسانی، فلسفه روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که ما محسوب می‌شود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل . ما وقتی به فلسفه های غرب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. ✅ البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار می‌کنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیی ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی‌شود بگوئیم آقا فلسفه است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین . بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف - در فلسفه اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخ‌های روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.» 🔺برشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع "اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی" https://eitaa.com/monir_ol_din/585
✔حضرت آیت‌الله‌خامنه ای(مدظله العالی): «در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم می‌دهد. علم می‌تواند در خدمت بشر باشد، می‌تواند علیه بشر باشد؛ می‌تواند در خدمت عدالت باشد، می‌تواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است.» 🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398 ↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت می‌دهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفت‌شناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهده‌دار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی می‌طلبد؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/702
🏴آجرک‌الله با بقیةالله ▪️السلام علیک یاجعفر بن محمد ایها الصادق یابن رسول‌الله▪️ هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت و ماند شیعه که قال‌الامام‌الصادق داشت @monir_ol_din
13980317205681d5c.jpg
28.1K
✔ حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): «پشتوانه از سوی امام بزرگوار یک پشتوانه منطقی و عقلانی و علمی و البته دینی است. بنابراین اجزای این منطق را عرض میکنم: یک جزء این است که مقاومت، واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است. دوم اینکه مقاومت، برخلاف تسلیم، موجب عقب نشینی دشمن میشود. بخش سوم از منطق مقاومت آن است که مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر است.» https://eitaa.com/monir_ol_din/873
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.mp3
15.98M
🔹 شنبه 31 خرداد 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ تبیین سؤال از «چگونگی فلسفی» 2⃣ غایت طرح «فلسفه چگونگی اسلامی» https://eitaa.com/monir_ol_din/1609
•|ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی|• استادمیرباقری: در فلسفه و حکمت اسلامی، مقدم بر بوده است، به تعبیر دیگر حکمای اسلامی می‌اندیشیدند. @monir_ol_din
جلسه دوم.mp3
19.49M
🔹 سه شنبه3 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ توضیحی مختصر از غایت و هدف ➖ سؤال از چگونگی به نحو عام و شامل، محور فلسفه چگونگی اسلامی ➖دستیابی به «قانون عام شدن و صیرورت» هدف فلسفه چگونگی اسلامی 2⃣ تبیین غایت فلسفه اسلامی در بیان ➖معرفة الموجودات علی وجه کلی ➖تمییز الموجودات ممالیس بموجود حقیقی ➖نظارت فلسفه اسلامی به وجه ثبات موجودات یعنی "موجودیة بماهو موجودية" 3⃣ مقایسه تطبیقی میان غایت با فلسفه چگونگی اسلامی ➖عدم امکان طرح پرسش «چگونگی» در فلسفه چیستی اسلامی با توجه به وصف «ثبات» در موجودیة بماهو موجودیة https://eitaa.com/monir_ol_din/1611
💥«فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی» ✅دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه شیراز 📎http://www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html @monir_ol_din
جلسه سوم.mp3
11.77M
🔹 شنبه7 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ ضرورت «معیار صحت» برای ارزیابی "پاسخ" به "پرسش چگونگی" 2⃣ ویژگیهای معیار صحت؛ - انکارناپذیری - شمولیت - حقیقی بودن در مقابل اعتباری بودن - ثبات در مقابل نسبی بودن https://eitaa.com/monir_ol_din/1615
💥از فلسفه و تا فلسفه ✅حجة الاسلام دکتر مصطفی جمالی. 📎http://www.isaq.ir/vdcgr39u4ak9z.pra.html @monir_ol_din
💥فلسفه در آزمون ✅دکتر سید حسین نصر «در علوم جدید، بودن و نبودن خداوند یکسان است. از لحاظ فلسفی و علمی خداوند هیچ سهمی در علوم جدید ندارد، استغفرالله. در دانشگاهی که خودم در آن خدمت می‌کردم، دانشگاه شریف فعلی، اگر کسی دستگاه جدیدی اختراع کند فخر ملت و بزرگی اسلام می‌شود. این‌طور نیست! بله، فخر ملت از لحاظ تکنولوژی می‌شود، ولی از لحاظ اسلام نیست. درست برعکس است. اگر اسلام بخواهد باقی بماند باید جهان‌بینی و علومی را مطابق خود درست کند نه اینکه تمدن دیگر و یک علم لاادری را اتخاذ کند.» http://farhikhtegandaily.com/news/34700/ @monir_ol_din
جلسه چهارم.mp3
16.22M
🔹 سه شنبه10 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ مقایسه تطبیقی «انکارناپذیری» با «بداهت» - بداهت یعنی؛ وضوح ذهنی - انکارناپذیری یعنی؛ تعجیز عملی و عدم امکان انکار https://eitaa.com/monir_ol_din/1621
💥فلسفه اسلامی در انحصار ✅ دکتر محمد فنایی اشکوری «تمرکز فلاسفه ما بیشتر در بوده و کمتر درباره مسائل عینی زندگی در فلسفه اسلامی بحث شده است. بیشتر مباحث فلسفه، ذهنی و انتزاعی است، درنتیجه محدود به اقلیت خواص است. درحالی‌که فلسفه فقط مباحث ماورایی نیست، گرچه این مباحث هم لازم است و البته فلسفه اسلامی ازاین‌جهت قوی است، ولی فلسفه به الهیات محدود شده و وارد مباحث و زندگی نشده است؛ فلاسفه غرب بیشتر به این جنبه توجه کردند و حالا فلسفه اسلامی اگر بخواهد وارد مباحث اجتماعی شود، باید در آن یک رخ دهد.» https://article.tebyan.net/453230 @monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده.... 🌸🌸 اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ. @monir_ol_din
جلسه پنجم.mp3
12.95M
🔹 شنبه 14 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣توضیح سه اصل غیرقابل انکار به عنوان معیار صحت؛ - اصل تغایر فی الجمله - اصل تغییر فی الجمله - اصل هماهنگی فی الجمله https://eitaa.com/monir_ol_din/1625
1355967_146.jpg
190.3K
✅ دکتر نصرالله حکمت؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی 1⃣ تاریخ فلسفه اسلامی موجود در دانشگاه‌ها؛ مجعول و قلابی 2⃣ در وضعیت توقف تفکریم نه امتناع آن 3⃣ سیطره متد بر انسان در فلسفه غرب 4⃣ بازخوانی سنت فلسفی؛ راه پاسخ به نیاز جوانان 5⃣ مهمترین دغدغه فارابی؛ دغدغه امروز جامعه 📎https://iqna.ir/fa/news/3808018 @monir_ol_din
6516_200_278.jpg
10.2K
💥هماهنگی فلسفه چگونگی اسلامی با فلسفه اسلامی ✅استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم «فلسفه چگونگی‌اي که ما مي‌گوييم هماهنگ با فلسفه است. ملاحظه فرموديد چه عرض مي‌کنم؟ فلسفه چگونگي ما قطع نشده که بگوييم کاري به خدا ندارد که مثل غربي‌ها بخواهيم بحث کنيم. آنچه را که در فلسفه هستي گفتيد، هماهنگ با فلسفه چگونگي‌اي است که ما مي‌گوييم. صحبت از اين است که ما فلسفه چرايي (صدرایی) را با فلسفه چگونگي تکمیل می‌کنیم. البته در فلسفه چگونگي اثبات مي‌کنيم که کليه اشياء و تغييرشان و ذوات و اينها، به تبع يک حرکت تکاملي است. اتفاقاً اين مبنايي که دارم عرض مي‌کنم، با بسيار نزديک است و با اصالت ماهيت نمي‌سازد. يعني براي ذوات اشياء، خاصيت ذاتي منفصل قائل نمي‌شويم؛ ولي اگر در خاطر مبارکتان باشد در فلسفه اصالت وجود، چون خواص را مال ذوات ماهيات نمي‌دانند و ماهيت را انتزاع از مراتب وجود مي‌دانند، «وجود» متحرکي را که در اينجا بيان مي‌کنيم بعداً مي‌شود تولي و ولايت، اين سازگار با آن هست. ممکن است مباحث بعيده اصالت وجود را ما نپذيريم. يعني به عبارت ديگر اصل مطلب را بسيار نزديک با صحبت خودمان مي‌دانيم. اگر اينطوري بشود، بحث ما مي‌شود در مکانيزم هستي.» ✔️مراجعه شود؛ به دوره پژوهشی ، جلسه 6- کد پژوهشی ۳۲۱ @monir_ol_din
جلسه ششم.mp3
17.01M
🔹 شنبه 21 تیر 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ بررسی تطبیقی «اصل واقعیت» علامه طباطبائی با اصول غیرقابل انکار https://eitaa.com/monir_ol_din/1628
90b355942948bc9b72e6737130374157.jpg
87.8K
💥طرح فلسفه های مضاف ✅ استاد عبدالحسین خسروپناه ایده ، یکی از طرح‌هایی است که ذیل گفتمان کلان جای می‌گیرد و سعی دارد با این ایده، فلسفه اسلامی را به مرزهای عینیت نزدیک سازد. اینکه چقدر در این امر مصیب بوده است، نیاز به بحث و بررسی دارد اما اشاره‌ای به فهرست مطالب این کتاب، خالی از فایده نیست؛ ✳ مقالات مندرج در جلد اول: – فلسفه مضاف(علی اکبر رشاد) – فلسفه فلسفه اسلامی(عبدالحسین خسروپناه) – دورنمایی از منطق،فرامنطق و فلسفه منطق(عسکری سلیمانی امیری) – فلسفه علم کلام(محمدصفر جبرئیلی) – چیستی فلسفه فقه(جابر توحیدی اقدم و عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی) – جایگاه فلسفه اقتصاد اسلامی ومعرفی برخی از عناصر آن(علی اصغر هادوی نیا) – فلسفه اقتصاد اسلامی؛ مبانی فلسفی(سیدحسین میرمعزی) – آسیب شناسی فلسفه سیاسی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(محسن مهاجرنیا) – درباره فلسفه تاریخ(حسین کلباسی اشتری) ✳ مقالات مندرج در جلد دوم: – فلسفه دین(ابوالفضل ساجدی) – فلسفه فقه(ابوالقاسم علیدوست) – فلسفه حقوق(محمود حکمت نیا) – فلسفه اخلاق(حسن معلمی) – درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی(دکتر سعید بهشتی) – فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز(سعید بهشتی) – فلسفه سیاست اسلامی(غلامرضا بهروز لک) – فلسفه پزشکی(احمدرضا همتی مقدم) – فلسفه ریاضی(ابوالحسن حسنی) – درآمدی بر فلسفه هنر از دیدگاه فیلسوفان مسلمان(حسین هاشم نژاد) – مبانی نظری هنر(خیال و زیبایی) در آراء صدرالمتألهین شیرازی(حسن بلخاری قهی) @monir_ol_din
💥فلسفه، حد و مرز ندارد. ✅ استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی «فلسفه، حد ندارد؛ فلسفه، پایان ندارد؛ فلسفه، مرز ندارد؛ فلسفه مرز تعیین نمی‌کند و هر اندازه درباره اندیشه‌ی بزرگان تفکر شود، هنوز راه باز است؛ البته نه برای و تکرار. می‌توان درباره‌ی ملاصدرا کرد یا در مورد آثار او شرح نوشت، در هر دو زمینه راه برای همه باز است، اگر می‌توانند، سخنی بالاتر از سخن ملاصدرا بگویند! هر کسی حرفی دارد می‌تواند براحتی آنرا بیان کند. ملاصدرا هم آراء و عقاید خود را مطرح کرده است و اگر به آراء او نیز ایرادی وارد شده، ایرادها مطرح شده‌اند و به آنها پاسخ داده‌اند. ما از انتقاد خوشحال می‌شویم و انتقاد هم می‌کنیم. من دوست دارم کسی پیدا شود که بتواند به همه سخنان ملاصدرا انتقاد کند، شخصی چون به نقد ملاصدرا پرداخته است، او مردانگی داشته است؛ خداوند او را بیامرزد. که اهل نظیر سمنان است، درباره حکمت بوعلی کتاب نوشته است و کمی هم مخالف ملاصدراست؛ بعبارتی ابن‌سینایی و ضد‌صدرایی است. ملاصدرا یکی از فیلسوفانی است که چون وجودی فکر می‌کرده، الهی فکر می‌کند و چون الهی فکر می‌کند، است و در اثبات متأله بودن خود نیز بخوبی از عهده ی کار برآمده است. تا آنجاییکه من در اینباره مطالعه کردم و در این زمینه تخصص دارم و عمری طولانی در این راه گذاشته‌ام، به جرأت می‌گویم لقب متأله برای ملاصدرا، لقب زیادی نیست.» @monir_ol_din
جلسه هفتم.mp3
18.53M
🔹 یکشنبه 29 تیر 1399 🔹 مُدرّس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ تقریر اولین پاسخ به چگونگی فلسفی؛ ➖ تقریر دیدگاه اصالت ذات یا اصالت شیء 2⃣ نقد و بررسی دیدگاه اصالت ذات ➖ مغایرت دیدگاه اصالت ذات با اصول غیرقابل انکار https://eitaa.com/monir_ol_din/1635
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | امام جواد(ع) الگوی حركت ملّت ايران بود ◾ آیت‌الله خامنه‌ای: امام جواد(علیه‌السلام) مظهر مبارزه‌ی با باطل بود او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه می‌کرد. او از قدرت ها نمی‌ترسید. او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب می‌کند. ۶۲/۶/۱۷ ◾ سالگرد شهادت امام جواد 💻 @Khamenei_ir
🔹نام؛ قلب، در منظومه حکمت اسلامی (بررسی انتقادی انسان‌شناسی فلسفی) 🔹نویسنده؛ محمد متقیان 🔹نشر؛ تمدن نوین اسلامی متن پشت جلد کتاب؛ «طرح تصویری از انسان است که بخش اعظم هویت انسان و به عبارتی مهم‌ترین بخش هویتی انسان را به «ادراکات ذهنی» او تعریف می‌کند. در این طرح انسان به تعریف می‌شود و قوه عاقله در میان قوای نفسانی برحستگی پیدا می‌کند، به گونه‌ای که قوه عقل نظری مخدوم تمام قوا می‌گردد و توانایی همه قوا مصروف خدمت به این قوه می‌گردد. این طرح از انسان، تمام انسان‌شناسی فلسفه اسلامی است که بر تمام مواضعی که مرتبط با هویت انسانی است سایه می‌اندازد. فلاسفه مسلمان در تبیین ابعاد و زوایای نفس انسانی جایگاهی برای ‌ در نظر نگرفته‌اند. آنها در عین آنکه، به ادراکات و عقلانیت انسان بسیار پرداخته و علم انسان را در قوای حیوانی و انسانی به خوبی و با ملاحظه جوانب مختلف طرح کرده‌اند، اما قلب معنوی در تحلیل ایشان غایب است.» @monir_ol_din