شبهه در #اعتقاد و بینش،
هجوم به ارزشها و #اهداف،
زیر سؤال بردن #روشها،
مأیوس کردن از #نتیجهها،
گامهایی هستند که وادادگی و تسلیم و ذلتپذیری را آسان میکنند.
.
کتاب #وارثان_عاشورا از استاد #علی_صفایی_حائری را برای مطالعهی این روزها پیشنهاد میکنم.
eitaa.com/mosabereh
#عزت، #آزادی و #استقلال آسان به دست نمیآیند.
خونها برای اینها داده شده و خون دلها خورده شده.
قدر نعمتهایمان را بدانیم.
eitaa.com/mosabereh
Karimi-Shab1Moharram1395[04].mp3
9.58M
جانم حسین...
جانانم حسین...
eitaa.com/mosabereh
مصابره | محمد طهماسبی
اشتباهات را از سنت حسنهی قربانی بزداییم
#قربانی کردن، از سنتهای اسلامی است که در برخی موارد مانند حج، واجب است و در برخی موارد مانند عقیقه و روز عید قربان، مستحب است. اما کار درست را نباید به روش غلط انجام داد.
🔘 ریختن #خون قربانی در خیابان و بهویژه جلوی مساجد و هیئتها، شرعاً اشکال دارد؛ زیرا مسیر عبور مردم را آلوده و نجس میکند و مصداق آزار و اذیت است. چیزی که در شرع، نجس اعلام شده برای این است که از آن دوری شود.
لذا قربانی را در جایی دور از انظار عمومی انجام داده و زمین را تطهیر نماییم.
🔘 مسئلهی #شرعی (تمام مراجع):
خونی که هنگام ذبح قربانی خارج میشود نجس است و پس از خروج کامل خون، باید محل آلوده شده تطهیر گردد. بعد از آن، خونهای باقیمانده در بدن قربانی پاک است.
🔘 برخی از باورهای غلط و #خرافات در این سنت حسنه:
کشتن قربانی جلوی پای افراد (مانند عروس، حاجی یا متوفی)
رد شدن از روی خون قربانی
مالیدن خون قربانی به خودرو یا ساختمان
🔘 آیا خون قربانی اثر دارد؟
منشأ این اعمالِ اشتباه به این نکته برمیگردد که برخی از افراد، گمان میکنند خون قربانی دارای اثر است. اما قرآن میخواهد این اعتقاد شرکآلود را از بین ببرد:
«لَن یَنَالَ الله لحُومُهَا وَ لا دِمَاؤُهَا وَ لکِن یَنَالُهُ التَّقْوَی مِنکُمْ...» (سوره حج، آیه 37)
(هرگز گوشتها و خونهای آنها به خداوند نمیرسد، بلکه تقوای شما به او میرسد.)
در تفسیر نمونه، ذیل این آیه شریفه آمده است:
«ظاهراً اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلی است که هر گاه حیوانی را قربانی میکردند خون آن را بر سر بتها و گاه بر در و دیوار کعبه میپاشیدند، و بعضی از مسلمانان ناآگاه بیمیل نبودند که در این برنامه خرافی از آنها تبعیت کنند، آیه فوق نازل شد و آنها را نهی کرد. متأسفانه هنوز این رسم جاهلی در بعضی از مناطق وجود دارد که هرگاه قربانی بهخاطر ساختن خانهای میکنند خون آن را بر سقف و دیوار آن خانه میپاشند... که باید مسلمانان بیدار شدیداً با آن مبارزه کنند.»
🔘 آیتالله مکارم شیرازی:
قربانی هایی که در رهگذرها و خیابانها صورت میگیرد و همهجا را آلوده میکند شرعاً اشکال دارد. در جای مناسبی قربانی کنند و محل آن را شسته و گوشت آن مصرف شود. این خونها نباید در خیابان ریخته بشود چرا که باعث آلودگی میشود.
آیتالله بهجت: به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به «دفتر شرع» نماییم
eitaa.com/mosabereh
14.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ بسیار دیدنی، حماسی و حزنانگیز درمورد حضرت علی اکبر علیه السلام
با شعر و صدای #حمیدرضا_برقعی
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#نهضت_تبلیغات_اسلامی
#نهضت_ادامه_دارد
eitaa.com/mosabereh
شیعه با ولی، شیعه بدون ولی
این چند روز که توفیق شده نایب الزیارهی دوستان در کربلا باشم، نکتهی قابل توجه این است که رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهی اجتماعی در زیارت اباعبدالله یا عزاداریها وجود ندارد. تعداد کسانی که ماسک زدهاند خیلی کمه. کسانی که ماسک زدهاند هم عموما وقتی به ضریح میرسند ماسک را پایین میدهند و ضریح را میبوسند و صورتشان را به آن میمالند و مجدداً موقع رفتن ماسک را میزنند!
حال این را مقایسه کنیم با زیارتها و عزاداریهای هیئتهای انقلابی کشورمان که چطور با نظم مثال زدنی پروتکلها را مراعات میکنند.
تفاوت در چیه؟
به نظرم مهمترین تفاوتش در پیروی و اطاعت از ولی فقیهی است که جامعالشرایط است؛ عاقل است؛ عالم است. ولی فقیهی که حاکم است.
بعد از ورود آقا و تأکید بر رعایت ضوابط بهداشتی و ماسک زدن، تفاوت قابل توجهی در مراعات اجتماعی ایجاد شد.
شیعه قرنها نتوانسته بود سر بلند کند، چون رهبر و ولی حاکم نداشت.
اطاعت از یک مرکز، جامعه را هماهنگ و دارای وحدت میکند و به سمت هدف پیش میبرد.
#کربلا #شیعه #اسلام #اسلام_ناب #رهبر #ولی #امام
eitaa.com/mosabereh