eitaa logo
مصابره | محمد طهماسبی
313 دنبال‌کننده
311 عکس
109 ویدیو
38 فایل
خدمت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اِصبِروا و صابِروا... صبر فردی است و مصابره جمعی، مصابره یعنی همدیگر را به صبر و استقامت واداشتن در مسیر تحقق آرمان الهی @mtahmasebi
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب نخل و نارنج، پنجره‌ای به نوع دیگری از زندگی است. مجموعه‌ای معنوی درمورد داستان زندگی شیخ انصاری که علاوه بر آن، بخشی از تاریخ معاصر و سرگذشتی از سایر علما و مواضع و عقاید سیاسی آنها و نیز محتوای حکمت آموز در آن بیان شده. با قلمی روان و جذاب که با شروع مطالعه‌ی کتاب، تا آخر آن خواهید رفت. حقایقی در این عالم هست که زندگی مادی، مجال دیدن آن را به ما نمی‌دهد. این کتاب بخشی از آرامش و معنویتی که در یک زندگی الهی و هدفدار است را به خواننده منتقل می‌کند. پیشنهاد می‌کنم حتما این کتاب را بخوانید. eitaa.com/mosabereh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و نه فقط ویروس کرونا، بلکه تمام عالَم تحت فرمان خدا است و با اذن او، تحت فرمان اهلبیت ع است؛ اما آیا این به معنای این است که کرونا در مجلس امام حسین منتقل نمیشه؟ آیا اهلبیت روابط علت و معلولی دنیا را نادیده می‌گرفتند؟ وقتی خود حضرات معصومین بیمار می‌شدند و بلکه با زهر شهید شدند، این حرفها از کجا در آمده؟ یاران اباعبدالله در کربلا که صاحب داشتند، شمشیر و نیزه‌ها در ایشان اثر نکرد؟ وجود علت و معلول جزئی از نظام آفرینش است. وظیفه این است که آنرا لحاظ کنیم. اینهمه توصیه به رعایت بهداشت و توجه به نوع و مقدار غذا و مراقبت‌های گوناگون که در دین آمده، یعنی لزوم توجه به این روابط. این کج‌فهمی‌ها، همچون کج‌فهمی عده‌ای است که وقتی آیاتی نازل شد مبنی بر اینکه خدا روزی را میرساند در منزل نشستند و منتظر رسیدن روزی شدند! eitaa.com/mosabereh
حکمت یا خرافات؟ در این دنیا علاوه بر قوانین مادی، قوانین و قواعد مافوق مادی هم وجود دارند که شناخت و به‌کارگیری آنها نامیده می شود. مثلاً طبق قاعده‌ی صرفاً مادی، صدقه دادن باعث کم شدن دارایی انسان می‌شود چون مقداری پول داده‌ایم رفته! اما قاعده‌ی غیر مادی الهی در قرآن می گوید صدقه باعث زیاد شدن رزق و دارایی انسان می‌شود. قاعده‌ی صرفاً مادی می‌گوید اگر تعداد شما و تجهیزات شما از دشمن کمتر باشد شکست می‌خورید اما قاعده‌ی غیر مادی قرآن می‌گوید اگر ۲۰ نفر صابر باشید بر ۲۰۰ نفر غلبه می‌کنید. و... اما یعنی اعتقاد به چیزی غیر مادی ولی بدون دلیل، لذا به حکمت شباهت دارد از جهت اثر غیر مادی، و تفاوت دارد از این جهت که من‌درآوردی و ذوقی است و دلیل ندارد! لذا اگر دقت نشود به راحتی ممکن است جای حکمت را بگیرد، به خصوص اگر ادعایی باشد که ظاهراً قدرت دین را نشان می‌دهد! ۱- اگر ما در خانه بخوابیم آیا خدا می‌تواند بدون تلاش ما به ما روزی بدهد؟ بله می‌تواند! اما آیا در عمل روزی ما را می‌دهد؟ خیر چون خدا دستور داده است که ما وظیفه‌مان را انجام بدهیم و آنگاه روزی را می‌رساند. ۲- آیا امام حسین ع می‌تواند جلوی انتقال ویروس کرونا در مجلس عزا را بگیرد؟ بله می‌تواند! اما آیا این کار را می‌کند؟ خیر در این‌گونه موارد دستور اسلام و دستور امام حسین این است که ما وظیفه‌ی خودمان را در حفظ صحت و سلامتی انجام بدهیم، آنگاه خودمان را به آنها بسپاریم. دین را باید از علمای راستین گرفت. هر عمامه به سری ولو سید، و هر محاسن بلندی ولو ریش سفید که عالم نیست! حرف‌های ادعایی بدون سند که عمامه به سرها می‌گویند، زبان دشمنان دین و دشمنان حکمت را دراز می‌کند. eitaa.com/mosabereh
شبهه در و بینش، هجوم به ارزش‌ها و ، زیر سؤال بردن ، مأیوس کردن از ، گام‌هایی هستند که وادادگی و تسلیم و ذلت‌پذیری را آسان می‌کنند. . کتاب از استاد را برای مطالعه‌ی این روزها پیشنهاد می‌کنم. eitaa.com/mosabereh
، و آسان به دست نمی‌آیند. خون‌‌ها برای اینها داده شده و خون دل‌ها خورده شده. قدر نعمت‌هایمان را بدانیم. eitaa.com/mosabereh
مصابره | محمد طهماسبی
اشتباهات را از سنت حسنه‌ی قربانی بزداییم کردن، از سنت‌های اسلامی است که در برخی موارد مانند حج، واجب است و در برخی موارد مانند عقیقه و روز عید قربان، مستحب است. اما کار درست را نباید به روش غلط انجام داد. 🔘 ریختن قربانی در خیابان و به‌ویژه جلوی مساجد و هیئت‌ها، شرعاً اشکال دارد؛ زیرا مسیر عبور مردم را آلوده و نجس می‌کند و مصداق آزار و اذیت است. چیزی که در شرع، نجس اعلام شده برای این است که از آن دوری شود. لذا قربانی را در جایی دور از انظار عمومی انجام داده و زمین را تطهیر نماییم. 🔘 مسئله‌ی (تمام مراجع): خونی که هنگام ذبح قربانی خارج می‌شود نجس است و پس از خروج کامل خون، باید محل آلوده شده تطهیر گردد. بعد از آن، خون‌های باقیمانده در بدن قربانی پاک است. 🔘 برخی از باورهای غلط و در این سنت حسنه: کشتن قربانی جلوی پای افراد (مانند عروس، حاجی یا متوفی) رد شدن از روی خون قربانی مالیدن خون قربانی به خودرو یا ساختمان 🔘 آیا خون قربانی اثر دارد؟ منشأ این اعمالِ اشتباه به این نکته برمی‌گردد که برخی از افراد، گمان می‌کنند خون قربانی دارای اثر است. اما قرآن می‌خواهد این اعتقاد شرک‌آلود را از بین ببرد: «لَن یَنَالَ الله لحُومُهَا وَ لا دِمَاؤُهَا وَ لکِن یَنَالُهُ التَّقْوَی‏ مِنکُمْ...» (سوره حج، آیه 37) (هرگز گوشت‏ها و خون‏های آن‌ها به خداوند نمی‏رسد، بلکه تقوای شما به او می‏رسد.) در تفسیر نمونه، ذیل این آیه شریفه آمده است: «ظاهراً اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلی است که هر گاه حیوانی را قربانی می‏کردند خون آن را بر سر بت‌ها و گاه بر در و دیوار کعبه می‏‌پاشیدند، و بعضی از مسلمانان ناآگاه بی‌میل نبودند که در این برنامه خرافی از آن‌ها تبعیت کنند، آیه فوق نازل شد و آن‌ها را نهی کرد. متأسفانه هنوز این رسم جاهلی در بعضی از مناطق وجود دارد که هرگاه قربانی به‌خاطر ساختن خانه‏‌ای می‏‌کنند خون آن را بر سقف و دیوار آن خانه می‏‌پاشند... که باید مسلمانان بیدار شدیداً با آن مبارزه کنند.» 🔘 آیت‌الله مکارم شیرازی: قربانی هایی که در رهگذرها و خیابان‌ها صورت می‌گیرد و همه‌جا را آلوده می‌کند شرعاً اشکال دارد. در جای مناسبی قربانی کنند و محل آن را شسته و گوشت آن مصرف شود. این خون‌ها نباید در خیابان ریخته بشود چرا که باعث آلودگی می‌شود. آیت‌الله بهجت: به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به «دفتر شرع» نماییم eitaa.com/mosabereh
شیعه با ولی، شیعه بدون ولی این چند روز که توفیق شده نایب الزیاره‌ی دوستان در کربلا باشم، نکته‌ی قابل توجه این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ی اجتماعی در زیارت اباعبدالله یا عزاداری‌ها وجود ندارد. تعداد کسانی که ماسک زده‌اند خیلی کمه. کسانی که ماسک زده‌اند هم عموما وقتی به ضریح می‌رسند ماسک را پایین ‌می‌دهند و ضریح را می‌بوسند و صورتشان را به آن می‌مالند و مجدداً موقع رفتن ماسک را می‌زنند! حال این را مقایسه کنیم با زیارت‌ها و عزاداری‌های هیئت‌های انقلابی کشورمان که چطور با نظم مثال زدنی پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند. تفاوت در چیه؟ به نظرم مهم‌ترین تفاوتش در پیروی و اطاعت از ولی فقیهی است که جامع‌الشرایط است؛ عاقل است؛ عالم است. ولی فقیهی که حاکم است. بعد از ورود آقا و تأکید بر رعایت ضوابط بهداشتی و ماسک زدن، تفاوت قابل توجهی در مراعات اجتماعی ایجاد شد. شیعه قرن‌ها نتوانسته بود سر بلند کند، چون رهبر و ولی حاکم نداشت. اطاعت از یک مرکز، جامعه را هماهنگ و دارای وحدت می‌کند و به سمت هدف پیش می‌برد. eitaa.com/mosabereh