🗓️ سهشنبه 20 آذر 1403
🔅وَاِذ اَخَذنا ميثاقَكُم وَرَفَعنا فَوقَكُمُ الطّورَ خُذوا مآ ءاتَينٰكُم بِقُوَّةٍ وَاسمَعوا قالوا سَمِعنا وَعَصَينا وَاُشرِبوا فی قُلوبِهِمُ العِجلَ بِكُفرِهِم قُل بِئسَما يَأمُرُكُم بِهٖٓ ايمانُكُم اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/93)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. ❇️
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 معرفی فروشگاه مرکز طبع و نشر قرآن
🌐 نمایشگاه و فروشگاه دائمی قرآن و محصولات فرهنگی قرآنی
☎ شماره تماس:
+982188496139
📍 نشانی: تهران، بزرگراه شهید سلیمانی، ضلع شرقی مصلای امام خمینی (ره)، خیابان شهید قنبرزاده، جنب درب شماره 16 مصلیٰ
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔸@moshaf_org🔸
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 94 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: 68go
✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی
✓ نوع خط: #کوفی تحولیافته یا سبک نوین بر اساس دستهبندی فرانسوا دروش
✓ تعداد برگها: 220 برگ (از ابتدای قرآن تا پایان سوره کهف)
✓ ابعاد برگها: 280*180 میلیمتر
✓ جنس برگها: کاغذ حنایی
✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15 سطر
✓ نشان پایان آیات: ندارد.
✓ علامت تخمیس: ندارد.
✓ علامت تعشیر: یک شمسه در حاشیه که با ترکیبی از رنگهای طلا، سبز و قرمز، رنگ شده است.
✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطهگذاری شدهاند.
✓ روش علامتگذاری:
← استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه #ابوالاسود
← استفاده از علائم ساکن، همزه، تشدید، مد و همزه وصل با رنگ سبز و شیوه #خلیل بن احمد
✓ نام سور و تعداد آیات: نام سوره به همراه تعداد آیات به خط #کوفی و به قلم زر، مابین سورهها به همراه یک ترنج ساده طلایی در حاشیه، کتابت شده است.
❇️ برای نشاندادن مواضع #وقف از یک دایره طلایی استفاده شده که بعدا دور آن یک خط مشکی به شکل گلابی کشیده شده است.
✅ متن قرآن از حیث رسم و هجای کلمات، معمولا از قواعد علم #رسم_المصحف تبعیت نمیکند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/94)
الدّارُ: خانه
الـٔاخِرَةُ: پایانی
خالِصَةً: مختص [به شما]
📝 اين کلمه بهظاهر به معنای خالص و ناب است و بعضی از مفسرین آن را به معنای خالص [از ناملایمات و عذاب] دانستهاند؛ ولی با توجه به کاربردهای دیگر این کلمه در قرآن، فهمیده میشود معنای آن، «اختصاصیافته، مختص و مخصوص» است.
مِن دونِ النّاسِ: نه مردم
📝 يكی از معانی «دون»، اختصاص و قطع مشارکت است؛ مثل: هٰذا لی دونَكَ، معادل «نه» در عبارتِ فارسیِ: این مال من است، نه تو.
تَمَنَّوا: آرزو کنید
📝 امر مخاطب جمع مذکر از «تَمَنّیٰ»
🔸 منبع: #در_محضر_قرآن_کریم، ج1، ص 47
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/94)
❇️ عَنِ النَّبِیِّ (ص): لا يَتَمَنّیٰ اَحَدُكُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهٖ وَليَقُلِ اللّٰهُمَّ اَحيِنی ما كانَتِ الحَياةُ خَيرًا لی وَتَوَفَّنی اِذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرًا لی.
❇️ پیامبر (ص): نباید احدی از شما بهخاطر ضرری که به او میرسد آرزوی مرگ کند (از روی ناتوانی) بلکه باید بگوید پروردگارا! مرا زنده بدار تا زمانی که زندگی برای من خیر است و مرا بمیران زمانی که مردن برای من خیر است.
🔸 منبع: تفصیل وسائلالشیعه، ج2، ص449
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 قُل اِن كانَت لَكُمُ الدّارُ الـٔاخِرَةُ عِندَ اللهِ خالِصَةً مِن دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا المَوتَ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/94)
بگو: «اگر (بنا بر ادّعایتان،) در حکم خدا (بهشت و) سرای آخرت، مخصوص شماست، نه (سایر) مردم، اگر راست میگویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).»
✅ نژادپرستی یهود و برخورد قرآن:
از تاریخ زندگی یهود چنین برمیآید که آنان خود را از نژادی برتر میدانستند و معتقد بودند که گل سرسبد جامعه انسانیت هستند و بهشت به خاطر آنها آفریده شده و آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند. در آیه 18 سوره مائده از قول آنها میخوانیم: «ما (همچون) پسران خدا و دوستان اوییم.» در آیه 111 سوره بقره نیز میخوانیم: «(اهل کتاب) گفتند: «کسی جز یهودیان یا مسیحیان به بهشت داخل نخواهد شد.» این پندارها از یک سو آنها را به ظلم، جنایت، گناه و طغیان دعوت میکرد و از سوی دیگر به کبر، خودپسندی و خودبرتربینی. قرآن در این آیه، پاسخ دندانشکنی به ادعاهای آنها میدهد و میفرماید: «اگر راست میگویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).»؛ یعنی آیا میل ندارید به جوار رحمت خدا پناه برید و نعمتهای بیپایان بهشت در اختیار شما قرار گیرد؟ یهودیان با این ادعاها میخواستند مسلمانان را از آیینشان دلسرد کنند؛ ولی قرآن، پرده از دروغ و تزویر آنها برمیدارد؛ زیرا آنها حاضر به ترک دنیا نبودند؛ چنان که در آیه 95 اشاره شده است.
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص15
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/94)
یک قاعده تجویدی:
✍️ با توجه به تعدد موارد اِخفاء در این آیه شریفه، لازم به ذکر است که در قاعده اِخفاء که بر اساس #علم_تجوید از کنار هم قرار گرفتن نون ساکن و حروف مابقی (حروفی غیر از یرملون، باء و حروف حلقی) حاصل میشود، حرف نون در مصاحف، متفاوت علامتگذاری شده است.
در مصاحف شمال آفریقا و مصحف امیری و مدینه، حرف نون، فاقد علامت است.
در مصاحف شبهقاره هند و مصاحف ایرانی و مصاحف ترکی، بر روی نون، علامت ساکن قرار داده شده است.
در مصحف مرکز طبع و نشر قرآن نیز با توجه به مبنای عدم وضع علائم تجویدی، هیچگونه علامتی قرار داده نشده است.
✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، میتوانید به #دانشنامه قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید:
http://pediaquran.ir/
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 همایش علمی بررسی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن کریم
این همایش با حضور یکصد نفر از معلمان و معاونان آموزشی مقطع ابتدایی در روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه در شهر سمنان برگزار شد.
✳️ جناب آقای دکتر دوست محمدی حافظ محترم قرآن کریم و رئیس ادارهٔ آموزش و پرورش شهر سمنان نخستین سخنران این همایش بودند.
سخنران بعدی جناب آقای مجید تقیزاده مدیر آموزش مرکز طبع و نشر قرآن کریم بودند که به معرفی مرکز و تشریح اهداف برگزاری همایش و جزئیات برنامه پرداختند.
در ادامه جناب آقای محمد بابایی با بیان تاریخچهٔ نگارش و علامتگذاری قرآن کریم از صدر اسلام تاکنون، ویژگیهای مصاحف رایج در جهان اسلام را تشریح کردند.
در پایان قسمت اول همایش، مقایسهٔ شیوههای علامتگذاری قرآن کریم در جهان اسلام با شیوهٔ کمعلامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم، توسط آقای تقیزاده انجام شد.
بخش دوم همایش، بعد از ظهر با موضوع آموزش و مقایسهٔ روش تدریس شیوههای کمعلامت و مصری توسط استاد سید مهدی سیف ارائه شد و در پایان این همایش علمی، پاسخ به سؤالات حاضران در جلسه بود.
🗓️ شنبه 24 آذر 1403
🔅وَلَتَجِدَنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَيوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ اَشرَكوا يَوَدُّ اَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهٖ مِنَ العَذابِ اَن يُعَمَّرَ وَاللهُ بَصيرٌ بِما يَعمَلونَ (بقره/96)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 96 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: arabe 330 d
✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه
✓ خط: #کوفی A.I بر اساس دستهبندی فرانسوا دروش
✓ تعداد برگها: 2 برگ
✓ ابعاد برگها: 350*270 میلیمتر
✓ جنس برگها: پوست
✓ تعداد سطور در هر صفحه: 16 سطر
✓ نشان پایان آیات: شش نقطه مستطیل که به شکل مورّب روی هم و در دو ردیف قرار گرفتهاند.
✓ علامت تخمیس: حرف الف
✓ علامت تعشیر: یک دایره طلاییرنگ که در میان آن، یک گل ششپر با رنگهای قرمز و مشکی رسم شده است.
✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقطالاعجام است؛ اما در برخی صفحات در دوران متأخر از کتابت، برخی از حروف، نقطهگذاری شدهاند.
✓ روش علامتگذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه #ابوالاسود
❇️ این نسخه، منسوب به امام علی علیهالسلام است که با توجه به نوع خط و ویژگیهای مصحف، این انتساب بعید به نظر میرسد.
✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید.
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8415208w.r=arabe 330?rk=150215;2
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/96)
لَتَجِدَنَّهُم: [قسم میخورم که] حتماً آنها را مییابی.
📝 اين لام به همراه نون تأکید، همیشه در جواب قسم قرار میگیرد، یعنی یا لفظ قسم یا معنای آن در جمله وجود دارد.
اَحرَصَ: حریصترین.
عَلیٰ حَيوٰةٍ: بر نوعی خاص از زندگی [یعنی زندگی طولانی]، یا بر یک زندگی [بیارزش دنیایی]، یا بر یک زندگیای، هر قدر هم کم باشد.
وَ مِنَ الَّذينَ اَشرَکوا: و [حتی حریصتر] از مشرکین.
يَوَدُّ: دوست میدارد، آرزو دارد.
لَو: که
📝اين «لو» مصدریه است و جمله بعد را، تأویل به مصدر میکند، مثل «اَن» ناصبه، و به معنای «اگر» -یعنی «لو» شرطیه- نیست.
يُعَمَّرُ: عمر داده شود، عمرش طولانی شود.
ما: نیست.
📝«ما» شبیه به «لَیسَ»
هُوَ: آن شخص یا آن عمر دادن.
مُزَحزِحِ: دورکننده
بَصيرٌ: بینا
📝بَصيرٌ: مُبصِر [آن که میبیند].
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم، ج1، ص48
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹