eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
228 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/96) ❇️ الحَسَنُ (ع): اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَياةٍ وَذٰلِكَ لِاِیاسِهِم مِن نَعیمِ الـٔاخِرَةِ لِانهِماکِهِم فی کُفرِهِمُ الَّذینَ یَعلَمونَ اَنَّهُم لا حَظَّ لَهُم مَعَه فی شَیءٍ مِن خَیراتِ الجَنَّةِ. ❇️ امام حسن (ع): [آن یهودیان] حریص‌ترین مردم به زندگی هستند، چون از نعمت‌های آخرت مأیوس‌اند و در کفر خویش چنان غوطه‌ورند که می‌دانند با چنین کفری امید بهشت امکان ندارد. 🔸منبع: بحارالانوار، ج9، ص321 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَلَتَجِدَنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَيوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ اَشرَكوا يَوَدُّ اَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهٖ مِنَ العَذابِ اَن يُعَمَّرَ وَاللهُ بَصيرٌ بِما يَعمَلونَ (بقره/96) (گواه اینکه آنان هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد، این است که) بی‌شک آنان را حریص‌ترین مردم به زندگی می‌یابی، و (حتی حریص‌تر) از مشرکان؛ (تا آنجا که) هر یک از آنان آرزو می‌کند کاش هزار سال عمر کند؛ در حالی که چنین عمر طولانی (هم) نمی‌تواند او را از عذاب (الهی) دور کند. خداوند به کارهایشان، بیناست. ✅ چند نکته درباره آیه شریفه: 1️⃣ بايد توجه داشت که مقصود از هزار سال، عدد «هزار» نيست، بلكه كنايه از عمر بسيار طولانى است و به تعبير ديگر، عدد تكثير است نه تعداد. 2️⃣ تعبير به «عَلیٰ حَيوٰةٍ» (به صورت نکره) به گفته جمعى از مفسران براى تحقير است يعنى آنها آن‌قدر به زندگى دنيا دل بسته‌اند كه حتى پست‌ترين زندگى اين جهان را كه در نهايت بدبختى باشد بر سراى آخرت ترجيح مى‌دهند. 3️⃣ ريشه‌هاى ترس از مرگ، يكى از این دو چيز است: الف. بسيارى از مردم، مرگ را به معنى فنا و نيستى و نابودى تفسير مى‌كنند و بديهى است كه انسان از فنا و نيستى وحشت دارد. اگر انسان مرگ را به اين معنى تفسير كند حتما از آن گريزان خواهد بود. ب. افرادى كه مرگ را پايان زندگى نمى‌دانند و مقدمه‌اى براى زندگى در سرايى وسيع‌تر و عالی‌تر مى‌بينند، به خاطر اعمال خود از مرگ وحشت دارند، زيرا مرگ را آغاز رسيدن به نتایج شوم اعمال خود مى‌بينند، بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و کیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند. ✔️ آيه بالا به دسته دوم اشاره مى‌كند. 🔆 در آیه شریفه: یعقوب به‌صورت «تَعمَلون» و باقی قراء به‌صورت «یَعمَلون» خوانده‌اند. 🔸منبع: تفسیر نمونه، ج1، ص356 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/96) 💢 «حَيوٰةٍ»: واژه «حَيوٰةٍ» برگرفته از ریشه «ح ی ی»، مشمول قاعده شده و به اجماع علمای علم در سراسر قرآن کریم به و درج الف کوتاه بر پایه واو نگارش شده است. 💢 «بَصیرٌ بِما»: نحوه ضبط در برخورد تنوین به باء در این عبارت، به دو صورت در مصاحف مختلف به چشم می‌خورد: ✅ درج علامت ضمه به همراه میم کوچک بر روی راء: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف لیبی و مصحف الجزایر ✅ درج تنوین رفع بر روی راء: مصحف ترکی و مصحف کم‌علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 25 آذر 1403 🔅قُل مَن كانَ عَدُوًّا لِجِبريلَ فَاِنَّه نَزَّلَه عَلیٰ قَلبِكَ بِ‍ـاِذنِ اللهِ مُصَدِّقًا لِما بَينَ يَدَيهِ وَهُدًی وَبُشریٰ لِلمُؤمِنينَ (بقره/97) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 نهج البلاغه چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👈 ویژگی‌ها: ✅ نگارش کلمات بر اساس روش کم علامت ✅ ترجمه استاد محمد دشتی ✅ قطعِ جیبی ✅ فونتِ نسخ عربی (ساخته شده توسط کارشناسان مرکز جهت خوانش راحت‌تر متن با رعایت ظرافت‌های هنری خط) 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب ارزشمند با ادمین کانال در ارتباط باشند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 26 آذر 1403 🔅اَوَ كُلَّما عٰهَدوا عَهدًا نَبَذَه فَريقٌ مِنهُم بَل اَكثَرُهُم لا يُؤمِنونَ 🏵️ وَلَمّا جآءَهُم رَسولٌ مِن عِندِ اللهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم نَبَذَ فَريقٌ مِنَ الَّذينَ اوتُوا الكِتٰبَ كِتٰبَ اللهِ وَرآءَ ظُهورِهِم كَاَنَّهُم لا يَعلَمونَ (بقره/100 و 101) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیات 100 و 101 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Ma VI 157 ✓ محل نگهداری: کتابخانه دانشگاه توبینگن ✓ خط: D.III بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 31 برگ (حاوی سوره بقره آیات 71 تا 221) ✓ ابعاد برگ‌ها: 120*176 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: مختلف السطور حداقل 7 و حداکثر 9 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد. ✓ علامت تخمیس: حرف هاء به خط کوفی و به رنگ طلا بر اساس نظام ابجد ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ که در اطراف آن، یک گل چند پر با رنگ‌های قرمز و مشکی رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام بوده است؛ اما در دورانی متأخر از کتابت، حروف، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://opendigi.ub.uni-tuebingen.de/opendigi/MaVI157#p=13 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/100 و 101) اَوَ كُلَّما: و آیا هر وقت؟ عٰهَدوا: پیمان بستند. عَهدًا: عهد و پیمانی را. 📝 مفعولٌ‌به است، هرچند بعضی آن را مفعول مطلق گرفته‌اند. نَبَذَه: با بی‌اعتنایی [به کنار] انداختند. بَل: نکته دیگر اینکه، از این مهم‌تر اینکه. 📝 «بَل» در اینجا به معنای اضراب انتقالی است؛ یعنی برای تثبیت مطلب قبل، و انتقال به نکته دیگر به کار رفته است. «بَل» در اضراب انتقالی به «بلکه» ترجمه نمی‌شود. اوتُوا الكِتٰبَ: کتاب [آسمانی] به آنها داده شد. 📝 «اوتوا» فعل مجهول از «آتیٰ، يُؤتی، ايتاء» (دادن)؛ این فعل قبل از مجهول‌شدن، دومفعولی بوده است، مثلاً به این شکل: آتاهُمُ الکِتابَ، بعد از مجهول‌شدن، «هُم» که مفعول اول بوده، نائب فاعل شده و این فعل به شکل «اوتوا» درآمده و «الکِتابَ» با اعراب نصب، مفعول دوم باقی مانده است. كِتٰبَ اللّٰهِ: تورات یا قرآن. ظُهورِ: پشت‌ها، 📝 جمع ظَهر. كَاَنَّ: گویی، مثل اینکه. 🔸 منبع: ، ج1، ص49 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/100 و 101) ❇️ وَاعلَموا اَنَّكُم لَن تَعرِفُوا الرُّشدَ حَتّیٰ تَعرِفُوا الَّذی تَرَكَه وَلَن تَأخُذوا بِميثاقِ الكِتابِ حَتّیٰ تَعرِفُوا الَّذی نَقَضَه وَلَن تَمَسَّكوا بِهٖ حَتّیٰ تَعرِفُوا الَّذی نَبَذَه. ❇️ بدانید که شما هرگز راه راست را نخواهید شناخت، مگر کسی که آن را رها کرده بشناسید و هرگز به پیمان قرآن وفا نخواهید کرد، مگر کسی که این پیمان را شکسته بشناسید و هرگز به قرآن چنگ نخواهید زد، مگر کسی که آن را کنار زده بشناسید. 🔸 منبع: نهج‌البلاغه، خطبه147. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ (بقره/100) 💢 «کُلَّما»: بر اساس آرای علمای رسم‌المصحف، واژه «کُلَّما» مرکب از دو کلمه «کُلّ» و «ما»، در سراسر قرآن کریم به‌صورت متصل نوشته شده است غیر از دو موضع: ✅ كُلَّ ما رُدّوٓا اِلَى الفِتنَةِ اُركِسوا فیها (نساء/91) ✅ وَءاتىـٰكُم مِن كُلِّ ما سَاَلتُموهُ (ابراهیم/34) که در موضع اول، بنا بر نقل دانی، مصاحف در متصل یا منفصل بودن این کلمه دارای اختلاف هستند، بر همین اساس در موضع سوره نساء به جهت رعایت معنا و تسهیل در قرائت، این کلمه در مصحف مرکز طبع و نشر، متصل نوشته شده است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع رسم و ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 27 آذر 1403 🔅 وَاتَّبَعوا ما تَتلُوا الشَّيٰطينُ عَلیٰ مُلكِ سُلَيمٰنَ وَما كَفَرَ سُلَيمٰنُ وَلٰكِنَّ الشَّيٰطينَ كَفَروا يُعَلِّمونَ النّاسَ السِّحرَ وَمآ اُنزِلَ عَلَی المَلَكَينِ بِبابِلَ هاروتَ وَماروتَ وَما يُعَلِّمانِ مِن اَحَدٍ حَتّیٰ يَقولآ اِنَّما نَحنُ فِتنَةٌ فَلا تَكفُر فَيَتَعَلَّمونَ مِنهُما ما يُفَرِّقونَ بِهٖ بَينَ المَرءِ وَزَوجِهٖ وَما هُم بِضآرّينَ بِهٖ مِن اَحَدٍ اِلّا بِاِذنِ اللهِ وَيَتَعَلَّمونَ ما يَضُرُّهُم وَلا يَنفَعُهُم وَلَقَد عَلِموا لَمَنِ اشتَرىــٰهُ ما لَه فِی الـٔاخِرَةِ مِن خَلاقٍ وَلَبِئسَ ما شَرَوا بِهٖٓ اَنفُسَهُم لَو كانوا يَعلَمونَ (بقره/102) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 تقسیمات قرآنی در قرن دوم و سوم هجری ✅ از نخستین سده‌های اسلامی، تقسیمات مختلفی برای قرآن وجود داشته است. بعضی از این تقسیمات مانند تقسیم قرآن به 30 جزء، امروز از شهرت بسیار بیشتری برخوردار است. ✅ اما تقسیم قرآن به دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت، هشت، نه و ده بخش، نمونه‌های رایجی در قرن دوم و سوم هجری و گاهی پس از آن بوده است. ✅ کاتب قرآن نسخه 4251 موزه ملی ایران در حاشیه قرآن خود به تک‌تک این تقسیم‌بندی‌ها اشاره می‌کند. ✅ نمونه مشابه این تقسیمات ده‌گانه را در نسخه قرآن کوفی به شماره 2026 موزه ملی کاشان می‌یابیم. 👈 منبع: ، ص 89 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸