eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
817 دنبال‌کننده
160 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قرآن حکیم (ویژه عموم مردم) 💢 این قرآن که با تلاش و نظارت عالی جمعی از کارشناسان علوم قرآنی در شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن کریم تدوین شده است، دارای ویژگی‌های زیر است: 1️⃣ استفاده از روش نگارش و مصحف جمهوری اسلامی ایران در نوشتن کلمات. 2️⃣ آیات و تفسیری برخی از آیات در هر صفحه (تفسیر یک جلدی). 3️⃣ رعایت در شرح آیات و پرهیز از حواشی و مطالب زائد. 4️⃣ ارائه تفصیلی از نکات و توضیحات در پایان قرآن. 5️⃣ استفاده از منابعی همچون: المیزان، اطیب البیان، نمونه، برخی از تفاسیر موضوعی و... 6️⃣ قابلیت استفاده این تفسیر یک جلدی در جلسات قرائت قرآن، مساجد، محافل و منازل جهت ارتقای سطح عمومی افراد. 🔴 علاقه‌مندان برای تهیه این مصحف ارزشمند با ادمین کانال در ارتباط باشند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 28 مهر 1403 🔅 اؘلَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهٖ وَيَقطَعونَ مآ اَمَرَ اللهُ بِهٖٓ اَن يوصَلَ وَيُفسِدونَ فِی الاَرضِ اُولـٰٓئِكَ هُمُ الخـٰسِرونَ (بقره/27) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه بیست و هفتم سوره مبارکه بقره) 💢 این نسخه به شماره MS Or 186 در کتابخانه دانشگاه کلمبیا نگهداری می‌شود. ✓ نسخه دارای ۲۴۱ برگه و هر برگه به ابعاد ۱۵۶×۹۸ میلیمتر و در هر صفحه ۱۴ سطر کتابت شده است. ✓ کتابت آن توسط یارمحمد اصفهانی در سال ۱۰۹۱ هجری انجام گرفته است. ✓ خط این مصحف شریف نسخ قرن یازدهم است و طبق قرآنهای کتابت شده در این دوره رسم المصحف معمولاً به طور کامل رعایت نشده است. ✓ از آنجا که منطقه کتابت نسخه به احتمال زیاد ایران است شیوه علامت گذاری کلمات مطابق با انجام شده است. 🟡 برای نشان دادن پایان آیات از یک گوی طلایی رنگ استفاده شده است. 🟥 و با نوشتن کلمه «خمس» و «عشر» مشخص شده و علامت مد و رموز وقف سجاوندی به رنگ قرمز در متن نوشته شده است. ✳️ همچنین اطلاعات مختصری در باب قرائات و ترجمه بعضی کلمات در حاشیه مصحف دیده می‌شود. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/27) يَنقُضونَ: نقض می‌کنند، می‌شکنند. عَهدَ اللهِ: پيمان الهی، يعنی پيمانی که با زبان فطرت با خدا بسته‌اند. ميثاقِهٖ: محکم کردن او [يعنی محکم کردن ميثاق توسط خدا] يا محکم کردن يا محکم شدن آن. يَقطَعونَ: قطع رابطه می‌کنند. اَمَرَ اللهُ بِهٖ: امر کرده است [مردم را] به آن [يعنی به ارتباط برقرار کردن با آن]. اَن يوصَلَ: که با آن پيوند و ارتباط برقرار شود. اُولـٰٓئِكَ هُمُ الخـٰسِرونَ: فقط آنها هستند که زيان کرده‌اند [نه ديگران]؛ ضمير فصل و الف و لام در خبر، را می‌رساند. 🔸منبع: ، ج1، ص24 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/27) ❇️ عَن عُمَرَ بنِ زيدَ قالَ: قُلتُ لِاَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ «وَالَّذینَ يَصِلونَ مآ اَمَرَ اللهُ بِهٖٓ اَن يوصَلَ» قالَ نَزَلَت فی رَحِمِ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيهِ وَآلِهِ السَّلامُ وَقَد تَكونُ فی قَرابَتِكَ. ❇️ عمر بن زید گفته است: از امام صادق علیه‌السلام درباره آیه «همان ها که روابطی را که خدا به پیوند آنها دستور داده، برقرار می‌کنند» (رعد/21) سؤال کردم. امام فرمودند: درباره ارتباط با خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده و در رابطه با خویشاوندانتان نیز صادق است. 🔸منبع: کافی، ج3، ص401 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 اؘلَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهٖ وَيَقطَعونَ مآ اَمَرَ اللهُ بِهٖٓ اَن يوصَلَ وَيُفسِدونَ فِی الاَرضِ اُولـٰٓئِكَ هُمُ الخـٰسِرونَ (بقره/27) کسانی که پیمان خدا را پس از محکم کردن آن می‌شکنند و روابطی را که خدا به پیوند آنها دستور داده است، قطع می‌کنند و در زمین به فساد روی می‌آورند، زیانکاران (حقیقی،) همانان هستند. ✅ مراد از پیوندهایی که خدا دستور داده، تمام چیزهایی است که خداوند به پیوند با آنها امر فرموده است؛ اعم از پیوند با پیامبر، پیوند با امام معصوم، پیوند با خویشاوندان، پیوند با برادران ایمانی، پیوند با همسایه و... ✅ هرچند این آیه از احترام به همه پیوندهای الهی سخن می‌گوید، ولی بدون شک، پیوندهای خویشاوندی یکی از مهمترین مصادیق است. قرآن کریم درباره کسانی که پیوند خویشاوندی را به هم می‌زنند، تعبیرات شدیدی دارد و احادیث اسلامی نیز آنها را سخت سرزنش کرده است. خداوند در آیه 22 سوره محمد «ص» می‌فرماید: «اگر (به دستورهای خدا و پیامبر) پشت کنید، آیا (جز این) از شما انتظار می‌رود که در زمین فساد کنید و با خویشاوندانتان قطع رابطه کنید؟» از پیامبر اسلام «ص» پرسیدند که مبغوض‌ترین عملها در پیشگاه خداوند کدام است؟ در پاسخ فرمودند: «شرک به خدا». پرسیدند بعد از آن؟ فرمودند: «بریدن از خویشاوندان». 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص5 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/27) 💢 «اؘلَّذينَ»: با ملاحظۀ این کلمه در خط اول آیه در تصویر ابتدایی مطلب امروز، توجهمان به حرکت فتحه جلب می‌شود که به‌صورت در ابتدای کلمه روی همزه قرار گرفته است. چنان‌که قبلا نیز گفته شد، در ضبط کم‌علامت، شکل ریز حرکات کوتاه بر روی کلماتی که با همزۀ وصل شروع می‌شوند و در موضع ابتدا (بعد از شماره آیه یا بعد از محل وقف) قرار دارند گذاشته می‌شود تا به قرائت‌کننده برای تشخیص حرکت همزۀ وصل در ابتدا کمک کند. ✓ این همزه در ضبط به شکل «ٱ»، در ضبط بدون حرکت -به استثناء لفظ جلالۀ «الله» که با حرکت فتحهٔ کامل آمده- و در ضبط و با حرکت کامل فتحه نوشته شده است. 💢 «اُولـٰٓئِكَ»: بر اساس اتفاق‌نظری که میان همۀ علمای وجود دارد؛ این کلمه در تمام متون عربی، اعمّ از قرآن و غیر قرآن، به این شکل نگارش شده و صدای الف مدی در آن، با الف کوچک نشان داده می‌شود. ✓ در زمینۀ قرائت این کلمه می‌بایست به ناخوانا بودن حرف واو، دقت ویژه داشت که دخالتی در لفظ نداشته و صدای کوتاه ضمه در الف، تبدیل به صدای کشیده واو مدی نشود. برای توضیح بیشتر اینجا ضربه بزنید. 💢 «ال‍خـٰسِرونَ»: بر اساس قاعدۀ رسم المصحف، کلیۀ کلماتی که مانند این کلمه، بر مذکر و مؤنث دلالت دارند با حذف الف نگارش می‌شوند؛ البته این قاعده دارای تبصره‌هایی نیز هست که در جای خود به آن‌ها خواهیم پرداخت. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 29 مهر 1403 🔅 هُوَ الَّذی خَلَقَ لَكُم ما فِی الاَرضِ جَميعًا ثُمَّ استَویٰٓ اِلَی السَّمآءِ فَسَوّىٰهُنَّ سَبعَ سَمٰوٰتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَیءٍ عَليمٌ (بقره/29) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه بیست و نهم سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: MS 0742 ✓ محل نگهداری: دانشگاه آمریکا. این نسخه از ابتدای قرآن تا پایان سوره کهف را دربرمی‌گیرد و نیمه دوم آن در کتابخانه ترکیه نگهداری می‌شود. ✓ خط: با قلم زر (از معدود نسخه‌هایی است که متن مصحف با رنگ طلا کتابت شده است.) ✓ نشان پایان آیات: چند خط مورب روی هم ✓ علامت : حرف «هاء» ✓ علامت : یک مربع طلایی‌رنگ که عدد آن بر اساس حروف ابجد در داخل نوشته شده است. ✓ کادربندی صفحات: استفاده از یک کادر منقش و رنگارنگ که با یک شکل در سمت راست و چپ تزیین شده است. ✓ روش علامت‌گذاری: شیوه (حرکات و تنوین‌ها با نقاط مدور آبی‌رنگ و همزه‌ها با نقطه مدور قرمزرنگ مشخص شده‌اند.) ✅ نسخه در اصل، فاقد بوده که در دوران متأخر، نقاط حروف به شکل مستطیل و با رنگ آبی اضافه شده است. ❇️ نسخه از نظر دارای قدمتی قابل توجه است و از معدود قرآن‌های به خط کوفی است که تبار آن به شبیه است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/29) استَویٰٓ اِلَی...: مستقیما به سراغ ... رفت. فَسَوّىٰهُنَّ: آنها را کامل و بی کم و کاست قرار داد، مرتب کرد. سَبعَ سَمٰوٰتٍ: به‌صورت هفت‌آسمان 🔸منبع: ، ج1، صص24و25 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/29) ❇️ اَمیرُالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ: «هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُم ما فِی الاَرضِ جَمیعًا» لِتَعتَبِروا بِهٖ وَتَتَوَصَّلوا بِهٖ اِلیٰ رِضوانِهٖ وَتَتَوَقَّوا بِهٖ مِن عَذابِ نیرانِهٖ. ❇️ امام علی علیه السلام: «خداوند، کسی‌ست که هر آنچه را که در زمین است، برای شما آفرید» تا از آن عبرت گیرید و به سبب آن، راه بهشت را بیابید و بدان‌وسیله، خود را از عذاب دوزخ او حفظ کنید. 🔸منبع: بحارالانوار، ج3، ص40 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 هُوَ الَّذی خَلَقَ لَكُم ما فِی الاَرضِ جَميعًا ثُمَّ استَویٰٓ اِلَی السَّمآءِ فَسَوّىٰهُنَّ سَبعَ سَمٰوٰتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَیءٍ عَليمٌ (بقره/29) او کسی‌ست که هر آنچه را که در زمین است، برای شما آفرید، و (پیش از آن،) به (آفرینش) آسمان‌ها رو کرد و آن‌ها را در هفت آسمان مرتب کرد، و او هر چیزی را به‌خوبی می‌داند. ✅ برخی از نکات آیه شریفه: 1- در این است که در خدمت انسان باشد و در عبادت و پرستش خداوند است. خداوند در عین حال که تسخیر عالم توسط انسان را مطرح می‌کند، اما هدف نهایی آفرینش را و بازگو می‌کند. در روایتی با اشاره به این آیه شریفه آمده است که خداوند آنچه را در زمین است برای شما آفرید تا به واسطه آنها به خدا برسید و صلاح دنیا و آخرت خود را تأمین کنید. 2- از آیات قرآن چنین استفاده می‌شود که تمام ستارگان و سیاره‌هایی که ما می‌بینیم، همه جزء است و در ماورای آن، شش عالَم دیگر وجود دارد که از محدوده دید و ابزارهای علمی ما بیرون است و در مجموع، هفت عالَم می‌شوند. شاهد این سخن آن است که قرآن در آیه 12 سوره فصلت می‌فرماید: «و آسمانی را که (به زمین) نزدیک‌تر است، با چراغ‌هایی (از ستارگان) آراستیم.» در آیه 6 سوره صافات هم می‌خوانیم: «ما آسمانی را که (به زمین) نزدیک‌تر است، به زیور ستارگان آراستیم.» 🔸 منابع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص5؛ قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص5 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/29) 💢 «اِلَی السَّمآءِ»: همانطور که می‌بینید در اتصال بین این دو کلمه، سه حرف ناخوانا به وجود آمده است که به اتفاق بررسی می‌کنیم: یاء ناخوانا: در ضبط کم‌علامت، برای تشخیص ناخوانا بودن این حرف در چنین شرایطی یک قاعده وجود دارد؛ طبق این قاعده، «حرف یاء بی‌حرکت آخر کلمه، بعد از هر حرکت و تنوین، ناخواناست؛ مانند: عَلَی ... ، فِی ... ، هُدًی ... الف ناخوانا: الف که بعد از هر حرکتی ناخواناست اما در اینجا حرف ماقبل، بدون حرکت است! پس به حرکت حرف قبل‌تر نگاه می‌کنیم که فتحه است بنا بر این الف ناخواناست. لام ناخوانا: حرف لام بدون حرکت صرفا در موقعیتی که قبل از حرف مشدد قرار بگیرد ناخوانا خواهد بود و در غیر این صورت اگر بدون حرکت باشد، لام، ساکن تلقی می‌شود. ✓ حرف یاء آخر ناخوانا در همۀ شیوه‌های علامت‌گذاری، بدون علامت است و چیزی روی آن قرار ندارد. جالب است بدانید بر اساس علامت‌گذاری -که امروزه به نام عثمان‌طه معروف است- این حرف، هنگامی که ماقبل آن مکسور باشد، یا به‌عنوان حرف ناخوانا (مانند: فِی الاَرضِ) است یا به‌عنوان صدای یاء مدی (مانند: فی نَفسِهٖ) که در هر دو موقعیت به یک شکل و به طور یکسان، علامت‌گذاری شده و تمایزی بین این دو قائل نشده و با منطق علامت‌گذاری سازگار نیست. در حالی که در ضبط با حذف حرکت کسره همراه صدای یاء مدی (مانند «فی نَفسِهٖ») موجب تفاوت بین این دو موقعیت (مانند کلماتی شبیه به «فِی الاَرضِ») شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 30 مهر 1403 🔅 وَاِذ قالَ رَبُّكَ لِلمَلـٰٓـئِكَةِ اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَليفَةً قالوٓا اَتَجعَلُ فيها مَن يُفسِدُ فيها وَيَسفِكُ الدِّمآءَ وَنَحنُ نُسَبِّحُ بِحَمدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قالَ اِنّیٓ اَعلَمُ ما لاتَعلَمونَ (بقره/30) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه سی‌ام سوره مبارکه بقره) 💢 نسخه منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ✓ محل نگهداری: المشهد الحسینی در ✓ خط: و بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش، سبک C یا D است که این خود، نسبت نسخه را به امام علی علیه‌السلام بعید می‌سازد، چرا که احتمالاً نسخه در اواخر سده دوم و اوایل سده سوم کتابت شده است. ✓ نشان پایان آیات: فاقد علامت ✓ علامت : حرف «هاء» ✓ علامت : یک دایره که با نقطه‌های سبز و قرمز، محاط شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: با قلم زر و به خط کوفی ✓ تعداد برگه‌های نسخه: 508 برگ، 19×14 سانتی‌متر ✓ تعداد سطور هر صفحه: 14 سطر ✓ : ندارد ✓ روش علامت‌گذاری: شیوه (نقاط قرمزرنگ) ✅ نسخه کامل بوده و از ابتدا و انتها نقصانی ندارد. ❇️ کلماتِ دارای ، با دو رنگ سبز و قرمز، متمایز و به هر دو قرائت اشاره شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/30) اِذ: در زمانی‌که يا [ياد آور] زمانی را که... 👈 اگر «اذ»، اول جمله باشد يا مفعولٌ‌به است برای فعل مقدر «اُذکر»، يا مفعولٌ‌فيه است برای فعل جمله بعد (قالوا). جاعِلٌ: ايجاد خواهم کرد، خلق خواهم کرد. خَليفَةً: جانشين يَسفِكُ: [خون] می‌ريزد. الدِّمآءَ: خونها، جمع دم نُسَبِّحُ: تسبيح می‌کنيم، پاک و منزه می‌دانيم. بِحَمدِكَ: همراه با ستودن تو، در حالی‌که تو را می‌ستاييم. نُقَدِّسُ لَكَ: تو را پاک و مطهر می‌دانيم (لام، زائده است) يا تقديس می‌کنيم و نماز می‌خوانيم به خاطر تو 🔸منبع: ، ج1، ص25 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/30) ❇️ عَن اِسحاقَ بنِ عَمّارٍ: قُلتُ لِاَبِی الحَسَنِ الاَوَّلِ عَلَیهِ السَّلامُ اَلا تَدُلُّنی اِلیٰ مَن آخُذُ عَنهُ دینی؟ فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ: هٰذَا ابنی عَلِیٌّ عَلَیهِ السَّلامُ، اِنَّ اَبی اَخَذَ بِیَدی فَاَدخَلَنی اِلیٰ قَبرِ رَسولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهٖ فَقالَ: یا بُنَیَّ، اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ قالَ: «اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلیفَةً» وَاِنَّ اللهَ اِذا قالَ قَولًا وَفیٰ بِهٖ». ❇️ اسحاق بن عمّار از امام کاظم علیه‌السلام پرسید: مرا به کسی که دینم را از او [و با راهنمایی او] به دست آورم راهنمایی نمی‌کنید؟ آن حضرت علیه‌السلام فرمودند: همین پسرم علی علیه‌السلام است [که باید دینت را از او یاد بگیری]. همانا پدرم دست مرا گرفت و به سوی قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله برد و فرمود: ای پسر عزیزم! خدای عزّوجلّ فرمود: «من در زمین، (برای خود) قرار می‌دهم» و چون خدا چیزی فرماید، به آن می‌کند [پس هیچ‌گاه زمین، خالی از خلیفه و حجّت نمی‌ماند]. 🔸منبع: کافی، ج2، ص74 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ قالَ رَبُّكَ لِلمَلـٰٓـئِكَةِ اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَليفَةً... (بقره/30) زمانی (را یاد کن) که پروردگارت به فرشتگان فرمود: «من در زمین، جانشینی (برای خود) قرار می‌دهم.»... ✅ این آیه، محمل بسیاری از بیم‌ها و امیدهاست؛ از طرفی انسان به وجود خود افتخار می‌کند که خداوند در مقابل فرشتگان، اینچنین از او دفاع کرده است و از طرف دیگر می‌ترسد که آیا شایستگی بر روی زمین را دارد؟ و آیا می‌تواند ماهیت این خلافت خدا را بشناسد؟ ✅ سؤال ملائکه از خداوند درباره خلیفه شدن انسان در زمین، نه از سر دشمنی با انسان بود و نه از سر اعتراض به خداوند؛ بلکه بدین علت بود که ایشان چنین فهمیده بودند که این عمل باعث وقوع و خون‌ریزی در زمین می‌شود؛ چون موجود زمینی به این علت که است دارای غضب و شهوت است و زمین با توجه به محدود بودنش جای تزاحم است و زندگی در آن جز با زندگی اجتماعی به حد کمال نمی‌رسد و معلوم است که این نحوه زندگی، سرانجام به فساد و خونریزی منجر می‌شود. ✅ نکته قابل توجه اینکه خداوند در پاسخ به فرشتگان، کلام آنها را نفی نکرد؛ بلکه فرمود حقیقت، بیشتر از آن است که درک می‌کنید... ✅ درست است که هدف خلقت تمام موجودات، پروردگار است اما تفاوت فراوانی میان عبادت کسی است که مانند فرشتگان، شهوت و غضب ندارد و عبادت کسی که شهوات، او را فراگرفته‌اند و شیطان از هر سو وسوسه‌اش می‌کند. اطاعت این موجود طوفان‌زده کجا و اطاعت آن ساحل‌نشینِ آرام کجا؟ دو ساحتی بودن انسان، یعنی داشتن بُعد جسمانی و روحانی، فرصتی است که اگر انسان از آن بهره نگیرد به تهدیدی برای سرنوشت او تبدیل خواهد شد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص6 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/30) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/30) 💢 «لِلمَلـٰٓئِکَةِ»: در این عبارت، طبق قواعد رسم‌المصحف، دو حرف حذف شده است: 1. همزه وصل بین دو حرف لام اول کلمه که تلفظ نمی‌شود. در واقع این ترکیب به صورت «لِـ + المَلـٰٓئِکَةِ» است و حرف همزه وصل، به این دلیل که بعد از آن، حرف لام معرفه و قبل از آن حرف لام دیگری -که در اینجا از حروف جرّ است- آمده مطابق قاعده‌ای در رسم‌المصحف، حذف و کلمه همانند آنچه در قرائت، تلفظ می‌شود نگارش می‌گردد. 2. الف مدی بین لام سوم و همزه که بر اساس توافق علمای رسم‌المصحف، در این کلمه و کلمات دیگری از جمله «مَلـٰٓئِکَةِ»، «سَلـٰم» و «اِلٰه» و برخی از اَشکال دیگر همین کلمات حذف می‌شود. ✓ در ضبط ، و ضبط ، الف کوچک همراه با علامت مد(ــٰٓـ) در سمت چپ لام، و قبل از دندانۀ پایۀ همزه گذاشته شده است. ✓ در ضبط ، برخی کاتبان، این الف کوچک را در سمت راست حرف لام و علامت مد را بالای حرف لام نوشته‌اند و برخی ابتدا علامت مد را روی حرف لام و سپس الف کوچک را در بالای علامت مد نوشته‌اند. ✓ این کلمه در ضبط به این دلیل که با صورت گرفته است؛ اساسا بر خلاف اصول بوده و از درجۀ اعتبار علمی بالایی در جهان اسلام برخوردار نیست. ← ضبط «همزه روی دندانه»: همزه و حرکت کسره، در ضبط و ، هر دو در زیر دندانه نوشته شده است. در ضبط ، برخی کاتبان، علامت همزه را روی دندانه و حرکت کسره را در زیر همزه (بین دندانه و علامت همزه) نوشته‌اند؛ برخی دیگر نیز علامت همزه را روی دندانه و کسره را زیر دندانه آورده‌اند. در ضبط و ، همزه روی دندانه و حرکت کسره زیر دندانه نوشته شده است. ❇️ تمامی نکاتی که به آنها اشاره شد در تصویر، قابل مشاهده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 1 آبان 1403 🔅 وَعَلَّمَ ءادَمَ الاَسمآءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَی المَلـٰٓـئِكَةِ فَقالَ اَنبِـٔونی بِاَسمآءِ هـٰٓؤُلآءِ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/31) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه سی‌ و یکم سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 399 ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ خط: BII (بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش) ✓ تعداد برگه‌ها: 368 برگ به ابعاد 73×42 میلی‌متر، بر روی پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 11 سطر ✓ نشان پایان آیات: فاقد علامت ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ با تذهیب اولیه ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و با خط کوفی ✓ نقط الاعجام: ندارد ✓ روش علامت‌گذاری: شیوه (نقاط قرمزرنگ) ✅ بر اساس رقم موجود در برگه 366، نسخه برای خلیفه هارون‌الرشید در سال 182 کتابت شده است. ❇️ نسخه تقریباً کامل بوده و تنها مقدار کمی از آن مفقود است: - بخش اول: آیات 48 تا 60 سوره بقره - بخش دوم: آیات 127 تا 189 سوره بقره 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/31) الاَسمآءَ: نامها[ی حجت‌های الهی] عَرَضَهُم: عرضه کرد آن اشخاص را اَنبِـٔونی: خبر دهيد به من 🔸منبع: ، ج1، ص25 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/31) ❇️ عَنِ الصّادِقِ: اِنَّ اللهَ تَبارَكَ وَتَعالىٰ عَلَّمَ آدَمَ عَلَیهِ السَّلامُ اَسماءَ حُجَجِ اللهِ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم (وَ هُم اَرواحٌ) عَلَی المَلائِكَةِ فَقالَ اَنبِئونی بِاَسماءِ هٰؤُلاءِ اِن كُنتُم صادِقينَ بِاَنَّكُم اَحَقُّ بِالخِلافَةِ فِی الاَرضِ لِتَسبيحِكُم وَتَقديسِكُم مِن آدَمَ، «قالوا سُبحانَكَ لا عِلمَ لَنا اِلّا ما عَلَّمتَنا اِنَّكَ اَنتَ العَليمُ الحَكيمُ» قالَ اللهُ: یا آدَمُ اَنبِئهُم بِاَسمائِهِم، فَلَمّا اَنبَاَهُم بِها وَقَفوا عَلىٰ عَظيمِ مَنزِلَتِهِم عِندَ اللهِ تَعالىٰ ذِكرُه فَعَلِموا اَنَّهُم اَحَقُّ بِاَن يَكونوا خُلَفاءَ اللهِ فی اَرضِهٖ وَحُجَجِهٖ عَلىٰ بَرِيَّتِهٖ. ❇️ امام صادق علیه‌السلام: خداوند والامقام، تمام اسامی حجت هایش را به آدم علیه‌السلام آموخت. سپس (در حالی که ایشان روح بودند) نام‌هایشان را به فرشتگان عرضه کرد و فرمود: اگر راست می‌گویید که به خاطر تسبیح و تقدیستان برای جانشینی در زمین، شایسته ترید، مرا از اسامی اینان آگاه كنید. فرشتگان «گفتند: ما تو را (از هر عیب و نقصی) منزّه می‌دانیم. ما هیچ دانشی نداریم مگر آنچه تو به ما آموخته‌ای؛ زیرا تو بسیار دانا و حكیمی» خداوند فرمود: ای آدم! فرشتگان را از نام‌های آنان آگاه کن. پس هنگامی که آدم، آنان را از نام ها(ی حجت‌های خدا) آگاه کرد، فرشتگان به جایگاه والای حجت‌های خدا در نزد او پی بردند و فهمیدند حجت‌های خدا شایسته ترند که خلفای او در زمین و حجت های او بر مخلوقاتش باشند. 🔸منبع: کمال الدین، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَعَلَّمَ ءادَمَ الاَسمآءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَی المَلـٰٓـئِكَةِ فَقالَ اَنبِـٔونی بِاَسمآءِ هـٰٓؤُلآءِ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/31) (خداوند،) همه نام‌ها(ی حجت‌های خود) را به آدم آموخت. آن گاه آن اشخاص را به فرشتگان عرضه کرد؛ سپس فرمود: «اگر راست می‌گویید، مرا از نام‌های اینان آگاه کنید.» ✅ برخی از مفسرین گفته‌اند منظور از علم اسماء، اسامی حجت‌های الهی به ویژه ائمه معصومین علیهم‌السلام است که ارواحشان از قبل آفریده شده بود و در بعضی چنین تفسیری وارد شده است. مسلم است که اینگونه روایات، اشاره به بعضی از مصداق‌های مهم این عنوان کلی است، نه اینكه علم اسماء به آن محدود باشد. ✅ بسیاری از مفسران گفته‌اند که منظور از اسم در اینجا مسمیٰ است؛ یعنی خداوند تمام علوم مربوط به زمین و آسمان و انواع ساختنی‌ها و استخراج معادن و کاشتن درختان و خواص و منابع آن‌ها را به آدم تعلیم داد؛ یا در طبیعت و استعداد او به‌طور فشرده قرار داد. به این ترتیب، آدم با تمامی اسرار جهان آشنا شد و شایستگی و استعداد درک همه این اسرار را برای فرزندان خود گذارد. ✅ علامه طباطبایی (ره) در این خصوص می‌فرماید: «اسمائی که خداوند به آدم تعلیم کرد، موجودات عالیه‌ای بودند محجوب به حجاب غیب که هر اسمی در این جهان به خیر و برکت آنها نازل شده و از نورانیت آنها بهره می‌گیرد.» 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص6؛ تفسیر نمونه، ج1، ص186 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹