eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
287 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بخشی از مقدمه : هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد. موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست. توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمی‌شود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش می‌گذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود. https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ✅این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به حکمت الإشراق داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد. 📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است. طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید. 📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابه‌جایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند. 📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمی‌آید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم.
📝انتشار بخشی از پیام تاریخی امام خمینی (ره) به گورباچف 📆به مناسبت ۱۳ دی ماه سالگرد ارسال پیام 📜 اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد مي توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه به نوشته هاي فارابي و بوعلي سينا رحمت الله عليهما در حكمت مشا مراجعه كنند تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است معقول است نه محسوس ; و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد معقول است نه محسوس و نيز به كتابهاي سهروردي رحمت الله عليه در حكمت اشراق مراجعه نموده و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس مي باشد نيازمند است ; و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است . از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدرالمتالهين رضوان الله تعالي عليه و حشره الله مع النبيين والصالحين مراجعه نمايند تا معلوم گردد كه : حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده ; و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد . ديگر شما را خسته نمي كنم و از كتب عرفا و بخصوص محي الدين ابن عربي نام نمي برم ; كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قويا دست دارند راهي قم گردانيد تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر از موي منازل معرفت آگاه گردند كه بدون اين سفر آگاهي از آن امكان ندارد. ایتا تلگرام
🎙گفتار استاد سید محمد موسوی درباره علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ ، ناطقهِ الوجودِ ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ ، الحیاهِ السّاریَهِ فی المجارِی ، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری ، حافظِ معارجِ الیقینِ ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ ، حقیقهِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ ، دَقیقهِ الدّقائق النُّوریَّهِ ، الفُلکِ الجاریَّه فی اللُّجَجِ الغامرَهِ ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَهِ ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام. 🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺 ایتا تلگرام
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَتْ أَسْمَاؤُهُ وَ تَعَالَى فِي عُلُوِّ كُنْهِهِ أَحَدٌ تَوَحَّدَ بِالتَّوْحِيدِ فِي تَوْحِيدِهِ ثُمَّ أَجْرَاهُ عَلَى خَلْقِهِ فَهُوَ أَحَدٌ صَمَدٌ مَلِكٌ قُدُّوسٌ يَعْبُدُهُ كُلُّ شَيْءٍ وَ يَصْمِدُ إِلَيْهِ وَ فَوْقَ اَلَّذِي عَسَيْنَا أَنْ نَبْلُغَ رَبَّنَا - وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً . امام باقر عليه السّلام فرمود:«خداوند-كه نامهايش متعالى باد-در علوّ كنه خويش يگانه‌اى است كه در توحيدش به يگانگى متوحّد شده،آنگاه آن را بر آفريدگانش جارى ساخته است.پس او، يگانه و بى‌نياز است.پادشاهى است كه به نهايت پاكيزه است،هرچيزى او را مى‌پرستد و به سوى او قصد مى‌كند.او بالاتر از آن است كه ما آرزوى رسيدن به پروردگارمان را داشته باشيم،پروردگار ما از نظر علم هر چيزى را فراگرفته است. 🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ ،أمینِ الله علی الخَلق ، لِسانِ الصِّدق ، بابِ السِّلمِ ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ، عَینِ الإبداعِ ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه. 🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴 ایتا تلگرام
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جَعَلَنِيَ اَللَّهُ فِدَاكَ يَا سَيِّدِي قَدْ رُوِيَ لَنَا أَنَّ اَللَّهَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ «عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ » وَ أَنَّهُ يَنْزِلُ كُلَّ لَيْلَةٍ فِي اَلنِّصْفِ اَلْأَخِيرِ مِنَ اَللَّيْلِ إِلَى اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا وَ رُوِيَ أَنَّهُ يَنْزِلُ عَشِيَّةَ عَرَفَةَ ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى مَوْضِعِهِ فَقَالَ بَعْضُ مَوَالِيكَ فِي ذَلِكَ إِذَا كَانَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ فَقَدْ يُلاَقِيهِ اَلْهَوَاءُ وَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ وَ اَلْهَوَاءُ جِسْمٌ رَقِيقٌ يَتَكَنَّفُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ بِقَدْرِهِ فَكَيْفَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ عَلَى هَذَا اَلْمِثَالِ فَوَقَّعَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِلْمُ ذَلِكَ عِنْدَهُ وَ هُوَ اَلْمُقَدِّرُ لَهُ بِمَا هُوَ أَحْسَنُ تَقْدِيراً وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ إِذَا كَانَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا فَهُوَ كَمَا هُوَ عَلَى اَلْعَرْشِ وَ اَلْأَشْيَاءُ كُلُّهَا لَهُ سَوَاءٌ عِلْماً وَ قُدْرَةً وَ مُلْكاً وَ إِحَاطَةً . محمد بن عيسى گويد:به ابو الحسن على بن محمد(عليهما السّلام) نوشتم:اى آقايم،خدا مرا قربانت كند،براى ما روايت شده است كه خدا در محلى است و در محلى نيست،بر عرش استوار است و هر شب نيمه دوم از شب به آسمان اول نزديك به ما فرود مى‌آيد،و روايت شده كه در شب عرفة پائين مى‌آيد و سپس به جاى خود بر مى‌گردد و يكى از پيروان شما در اين باره گفته است: اگر خدا در جايى هست و در جايى نيست بناچار هوا به او برخورد و او را فرا گيرد،زيرا هوا جسم رفيق و بخارى است و بر هر چيزى به اندازه‌اش احاطه كند،در اين فرض چگونه هوا به خدا جل ثنائه احاطه كند و او را فرا گيرد؟ در پاسخ نگارش فرمود:اين را خودش مى‌داند و او است كه بهتر اندازه مى‌گيرد،بدان كه وقتى خدا در آسمان اول است در عين حال هم بر عرش است،همه چيز در برابر خدا يكى است از نظر علم و قدرت و تسلط‍‌ و احاطه او به همه چيز. اصول كافى / ج ۱ ص ۳۶۳ 🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْقَاسِمِ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا اَلصَّمَدُ قَالَ اَلسَّيِّدُ اَلْمَصْمُودُ إِلَيْهِ فِي اَلْقَلِيلِ وَ اَلْكَثِيرِ . داود بن قاسم جعفرى گويد:به امام جواد عليه السّلام عرض كردم:«فدايت شوم!معناى صمد چيست‌؟»فرمود:«سيّد و بزرگى كه همۀ آفريدگان در اندك و بسيار به سوى او قصد كنند.» التوحيد , جلد۱ , صفحه۹۴ 💐میلاد با سعادت حضرت امام جواد علیه السلام فرخنده و شادباش💐 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
khaje_nasirodin_tosi (online-audio-converter.com).mp3
2.17M
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند گرامیداشت حکیم بزرگ خواجه نصیرالدین توسی https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّه ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّه ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّه ، اَلوالی للولایهِ النّاسوتیّه ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صوره الأمانه الإلهیّه ، مادهِ العلومِ الغیرِ المُتناهیهِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَهِ کتابِ الموجودِ ، فاتحه مصحفِ الوجودِ ، حقیقه النقطهِ البائیّه ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّه ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ،علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوهُ و السّلام. 💐میلاد مولی الموحدین، امیر المومنین، سید الموحدین حضرت علی بن ابیطالب فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
مَنْ قالَ: فيمَ؟ فَقَدْ ضَمَّنَهُ، وَ مَنْ قَالَ: عَلامَ؟ فَقَدْ اَخْلى مِنْهُ كائِنٌ لا عَنْ حَدَث، مَوْجُودٌ لا عَنْ عَدَم، مَعَ كُلِّ شَىْء لا بِمُقارَنَة وَ غَيْرُ كُلِّ شَىْء لاَ بِمُزايَلَة، فاعِلٌ لا بِمَعْنَى الْحَرَكاتِ وَ الاْلَةِ، بَصيرٌ اِذْ لا مَنْظُورَ اِلَيْهِ مِنْ خَلْقِهِ، مُتَوَحِّدٌ اِذْ لاسَكَنَ يَسْتَأْنِسُ بِهِ وَ لايَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ کسى که گوید: (خداوند) درچیست؟حضرتش رادرضمن چیزى درآورده، وآن که گفت: (خداوند) برفرازچیست؟آن را خالى از او تصورکرده ازلى است و چیزى بر او پیشى نجسته، و نیستى بر هستى اش مقدم نبوده، با هر چیزى است ولى منهاى پیوستگى با آن و غیر هر چیزى است امّا بدون دورى از آن، پدیدآورنده موجودات است بى آنکه حرکتى کند و نیازمند به کارگیرى ابزار و وسیله باشد، بیناست بدون احتیاج به منظرگاهى از آفریدهایش، یگانه است چرا که او را مونسى نبوده تا به آن انس گیرد و از فقدان آن دچار وحشت شود. 💐میلاد مولی الموحدین، امیر المومنین، سید الموحدین حضرت علی بن ابیطالب فرخنده و شادباش💐 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
mola hadi .mp3
2.74M
🎙گفتار استاد سید محمد موسوی درباره مرحوم مولی هادی سبزواری 📆انتشار یافته به مناسبت هشتم اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری ایتا تلگرام
🎙گفتار استاد سید محمد موسوی درباره مرحوم مولی هادی سبزواری 📆انتشار یافته به مناسبت هشتم اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری 🕋بسم الله الرحمن الرحیم 🔸مرحوم سبزواری نقش اساسی در ترویج حکمت متعالیه به سبک خود ملاصدرا دارند، به یک بیان میتوان گفت ایشان با دو کار اساسی 1️⃣تالیف شرح منظومه حکمت که اثر ماندگاری شد 2️⃣سالیان طولانی که مشغول تدریس حکمت متعالیه بودند و شاگردان زیادی را به شهر سبزوار جذب کردند ✅بر ترویج حکمت متعالیه بسیار اثر گذار شدند . 📕در خصوص شرح منظومه کتابی است که برای تعلیم حکمت متعالیه نوشته شده است میتوان گفت در طول تاریخ فلسفه اسلامی افراد کمی کتاب به منظور تعلیم مبتدی در فلسفه نوشتند. 📝مرحوم ابن سینا کتاب نجات را نوشته است و دیگر فترتی در این زمینه پیش آمد تا مرحوم سبزواری که شرح منظومه را برای تعلیم نوشتند و در دوران اخیر مرحوم علامه طباطبایی دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه را نوشتند . ✅ اما کتاب منظومه برای تعلیم حکمت متعالیه به همان سبکی که ملاصدرا خودش حکمت متعالیه را پایه گذاری کرده است هم از حیث محتوا، شیوه نگارش و سبک بیانی که مرحوم سبزواری دارند مناسب ترین کتاب است . 🔶مرحوم سبزواری چنان گیرایی و طلاقت بیان و تسلط معنوی در درسشان داشتند که بعضی اوقات برخی شاگردان از شدت هئیت و هیبت معنوی مرحوم سبزواری از خود بی خود میشدند، یعنی کسی بود که بین حکمت نظری و تخلق و حکمت عملی به معنای واقعی جمع کرده بود. ان شا الله خداوند ما را دنباله رو این حکمای بزرگ قرار دهد. ایتا تلگرام
ser_bala .mp3
6.19M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است ☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست. حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست. ☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟ باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت: ۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند. ۲- شخص کارهای او را تقلید کند. تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود ☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست. و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند ☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت. دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند: ۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا) ۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 مدرسه ی علمیه ی عباسقلی خان که از مدارس کهن عالم تشیع می باشد، در یکی از مهمترین رشته های علوم اسلامی از میان طلاب توانمند و علاقه مند جهت سطح 2 و 3 پذیرش می نماید. 🔶 رشته ی "فلسفه و کلام اسلامی" از رشته های بنیادین و اصیلی است که پاسخگوی نیازهای فراوان جامعه ی امروز است و تاکیدات قابل توجه رهبر فرزانه ی انقلاب نسبت به این رشته، اهمیت آن را مضاعف می کند. 🔺 مدرسه ی تخصصی عباسقلی خان، امسال هم تعداد محدودی از "طلاب نخبه" را برای سطح دو و سه در رشته ی فلسفه و کلام اسلامی پذیرش می نماید. 🔴 جهت آشنایی بیشتر با برنامه های مدرسه به کانال"پذیرش نخبگانی" به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/pazire1_2magk 🔴 جهت آشنایی با شرایط ثبت نام به سایت و کانال مدرسه به آدرس زیر مراجعه بفرمایید: http://magk.ir https://eitaa.com/abasgholikhan_ir
📢باسلام خدمت همه عزیزان 🔴چنانچه اشخاصی یا گروه یا کانال مناسبی در ایتا، سروش، تلگرام، واتساپ و سایر نرم افزارهای اجتماعی جهت اطلاع رسانی به طلاب سراغ دارید لطفا این پیام را در آنها بارگذاری فرمایید. ✅انشالله با نشر آن، در بسط علوم عقلی در حوزه ها، سیهم شده و عندالله ، ماجور باشید. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
النبوّة هی اخبار عن حقایق الاهیة عن معرفة ذات الحق و اسمائه و صفاته احکامه و هی علی قسمین: نبوة التعریف و نبوة التشریع فالاولی هی انباء عن معرفة الذات و الصفات و الاسماء و الثانیة جمیع ذلک مع تبلیغ و الاحکام و التادیب بالاخلاق و التعلیم بالحکمة و القیام بالسیاسة و تخص هذة بالرسالة نبوت از حقایق الهیه خبر میدهد به صورت شناخت ذات حق و اسما و صفات و احکامش و بر دو قسم است : نبوت تعریف و نبوت تشریع نخست از شناخت ذات و صفات و اسما خبر میدهد و مرحله دوم همه آنها به اضافه تبلیغ احکام و تادیب به اخلاق و تعیین کلمات قیام به سیاست و ... و این این امر به رسالت اختصاص دارد . ملاعبدالرزاق کاشانی 💐عید سعید مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر همه مسلمانان تبریک و شادباش💐 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
shariaat.mp3
3.85M
🎙 گفتار استاد سید محمد موسوی در مورد ضرورت شریعت 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
🎙 گفتار استاد سید محمد موسوی در مورد ضرورت شریعت 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث #شریعت #
🎙 گفتار استاد سید محمد موسوی در مورد ضرورت شریعت 📆 انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث باید میان مدرِک و مدرَک، مناسبت و سنخیت باشد.واگر نه ادراکی صورت نمیگیرد، مثلا قوه بینایی چون سنخیتی با اصوات ندارد صوت را نمیابد و فقط با مثل رنگ و نور سنخیت دارد و میبیند. عقل انسان چون از سنخ مجردات جبروتی است کمالش در اینست که آنها را بشناسد ولی نسبت به جزئیات مادی نمیتواند سخنی بگوید بلکه همواره ادراکش کلی و مربوط به فوق طبیعت است. انتظام امور انسان و به کمال رسیدنش متوقف بر این است که هم به کلیات برسد و هم امور جزئی که در زندگی روزمره اش هست بر منوال صحیح باشد. اگر نظام معاش انسان درست نباشد به کمالات لازم نمیرسد. عقل انسانی در این جزئیات که لازمه نظام معاش است راه ندارد و در تطبیق جزئی بر کلی نیز اشتباه میکند برای همین شریعت لازم است تا آنجایی که عقل راهی ندارد جزئیات را به تفصیل بیان بکند. انتظام انسان و انطباقش بر راه صحیح شرط لازم کمال است اما کافی نیست یک شرط دیگر قدم برداشتن در مسیر اکتساب علوم حقیقی است اگر این دو با هم همراه شد نفس انسان به کمال میرسد هرکدام بدون دیگری ناقص است . ممکن است کسی در مرحله جزئیات خوب عمل بکند، مطابق شریعت هم عمل بکند ولی به آن کمال مطلق انسانی نمیرسد و جز اصحاب یمین میشود و نه مقربین و سابقین! اگر کسی فقط به جنبه عقلی توجه کند و در جزئیات بیش از حد اهمال و مسامحه بکند همان جهت عقل هم از او زائل خواهد شد. بنابراین این دو باید باهم باشد پس شریعت لازم است. البته معنایش این نیست که ادیان فقط برای بیان احکام جزئی است بلکه در همان جانب کلیات هم به عقل کمک کرده است. عقلی که منور به نور شریعت شد در ادراک کلیات بیش از عقل صرف که پشتوانه دینی نداشته ، میفهمد . پس کار دین هم بیان جزئیات برای تنظیم و تعادل قوای جزئی و هم تکمیل عقل در ادراک کلیات است. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و عَلی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّه العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَهِ دائرهِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحه کِتابِ الشهاده ، والی وِلایه السِیاده ، الاحدیه الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِه الکُلیَّه الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامهِ ، صاحِبِ العَلامهِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، ُلغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
أَنَّ أَهْلَ اَلْبَصْرَةِ كَتَبُوا إِلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْأَلُونَهُ عَنِ اَلصَّمَدِ فَكَتَبَ إِلَيْهِمْ بسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ أَمَّا بَعْدُ فَلاَ تَخُوضُوا فِي اَلْقُرْآنِ وَ لاَ تُجَادِلُوا فِيهِ وَ لاَ تَتَكَلَّمُوا فِيهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ مَنْ قَالَ فِي اَلْقُرْآنِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدْ فَسَّرَ اَلصَّمَدَ فَقَالَ اَللّٰهُ أَحَدٌ `اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ ثُمَّ فَسَّرَهُ فَقَالَ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. `وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ لَمْ يَلِدْ لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَيْءٌ كَثِيفٌ كَالْوَلَدِ وَ سَائِرِ اَلْأَشْيَاءِ اَلْكَثِيفَةِ اَلَّتِي تَخْرُجُ مِنَ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ لاَ شَيْءٌ لَطِيفٌ كَالنَّفْسِ وَ لاَ يَتَشَعَّبُ مِنْهُ اَلْبَدَوَاتُ كَالسِّنَةِ وَ اَلنَّوْمِ وَ اَلْخَطْرَةِ وَ اَلْهَمِّ وَ اَلْحَزَنِ وَ اَلْبَهْجَةِ وَ اَلضَّحِكِ وَ اَلْبُكَاءِ وَ اَلْخَوْفِ وَ اَلرَّجَاءِ وَ اَلرَّغْبَةِ وَ اَلسَّأْمَةِ وَ اَلْجُوعِ وَ اَلشِّبَعِ تَعَالَى أَنْ يَخْرُجَ مِنْهُ شَيْءٌ وَ أَنْ يَتَوَلَّدَ مِنْهُ شَيْءٌ كَثِيفٌ أَوْ لَطِيفٌ وَ لَمْ يُولَدْ لَمْ يَتَوَلَّدْ مِنْ شَيْءٍ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ شَيْءٍ كَمَا يَخْرُجُ اَلْأَشْيَاءُ اَلْكَثِيفَةُ مِنْ عَنَاصِرِهَا كَالشَّيْءِ مِنَ اَلشَّيْءِ وَ اَلدَّابَّةِ مِنَ اَلدَّابَّةِ وَ اَلنَّبَاتِ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْمَاءِ مِنَ اَلْيَنَابِيعِ وَ اَلثِّمَارِ مِنَ اَلْأَشْجَارِ وَ لاَ كَمَا يَخْرُجُ اَلْأَشْيَاءُ اَللَّطِيفَةُ مِنْ مَرَاكِزِهَا كَالْبَصَرِ مِنَ اَلْعَيْنِ وَ اَلسَّمْعِ مِنَ اَلْأُذُنِ وَ اَلشَّمِّ مِنَ اَلْأَنْفِ وَ اَلذَّوْقِ مِنَ اَلْفَمِ وَ اَلْكَلاَمِ مِنَ اَللِّسَانِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ وَ اَلتَّمَيُّزِ مِنَ اَلْقَلْبِ وَ كَالنَّارِ مِنَ اَلْحَجَرِ لاَ بَلْ هُوَ اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ مِنْ شَيْءٍ وَ لاَ فِي شَيْءٍ وَ لاَ عَلَى شَيْءٍ مُبْدِعُ اَلْأَشْيَاءِ وَ خَالِقُهَا وَ مُنْشِئُ اَلْأَشْيَاءِ بِقُدْرَتِهِ يَتَلاَشَى مَا خَلَقَ لِلْفَنَاءِ بِمَشِيَّتِهِ وَ يَبْقَى مَا خَلَقَ لِلْبَقَاءِ بِعِلْمِهِ فَذَلِكُمُ اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ عٰالِمُ اَلْغَيْبِ وَ اَلشَّهٰادَةِ اَلْكَبِيرُ اَلْمُتَعٰالِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ . اهل بصره نامه‌اى به امام حسين عليهما السّلام نوشتند و در مورد معناى صمد پرسيدند.حضرت در پاسخ آنها نوشت: بسم اللّه الرحمن الرحيم اما بعد،در قرآن فرومرويد و در آن مجادله و گفت‌وگو نكنيد و بدون دانش در مورد آن سخن مگوييد،چرا كه از جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه مى‌فرمود:«هركس بدون علم و دانش در مورد قرآن چيزى بگويد جايگاهش در آتش دوزخ است.»بى‌ترديد خداى سبحان صمد را تفسير كرده و فرموده است:«اللّه احد اللّه الصمد»سپس آن را تفسير كرده و فرموده است:«نزاده و زاده نشده و براى او همتايى نيست.» «لَمْ‌ يَلِدْ» يعنى:چيز زمخت و غليظى همچون فرزند و ساير چيزهاى غليظى كه از آفريدگان بيرون مى‌آيد،از او بيرون نيامده و نه چيز لطيفى چون نفس و از او عوارضى همچون چرت،خواب،انديشه، اندوه،خوشحالى،خنده،گريه،ترس،اميد،رغبت،دلتنگى،گرسنگى و سيرى پراكنده و منشعب نشده است.خدا برتر از آن است كه چيزى از او بيرون آيد و چيز غليظ‍‌ يا لطيفى از او متولّد شود. «وَ لَمْ‌ يُولَدْ» يعنى از چيزى متولّد نشده و از چيزى بيرون نيامده است،آنسان كه چيزهاى زمخت و غليظ‍‌ از عناصر خود بيرون مى‌آيند،چون،حيوان از حيوان،گياه از زمين،آب از چشمه‌ها،ميوه‌ها از درختان و نه آنسان كه چيزهاى لطيف از مركزهاى خود بيرون مى‌آيند،مانند ديدن با چشم،شنيدن با گوش،بوييدن با بينى،چشيدن با دهان،سخن گفتن با زبان،شناختن و تميز دادن با دل و چون آتش از سنگ،نه بلكه او خداى صمدى است كه نه از چيزى و نه در چيزى و نه بر چيزى است.او پديدآوردندۀ چيزها،آفرينندۀ آنها و آورندۀ آنها به قدرت خويش است كه آنچه براى فنا و نيستى آفريده به مشيّت و به خواستش از هم مى‌پاشد و متلاشى مى‌شود و آنچه براى بقا و ماندن آفريده به علمش باقى مى‌ماند. پس اين خداى صمدى است كه نزاده و زاده نشده و داناى نهان و آشكار است.بزرگ و صاحب برترى است و هيچ‌كس او را همتا نبوده و نخواهد بود. توحید صدوق / ج ۱ ص ۹۵ 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابولفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
درسگفتار کتاب این مجموعه حاصل تدریس استاد سید محمد موسوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی می‌باشد که توسط این کانال تدوین شده است و منتشر می‌شود. تعداد جلسات: ۴۸ جلسه 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻