15.mp3
20.47M
#شرح_منظومه
جلسه ۱۵
نفی ماهیت از خداوند
وحدت حقیقت وجود
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّه و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّهِ ، مِعراجِ العُقُولِ ، مَوصِلِ الأصولِ ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ ، مَرکَزِ دایِرَهِ الشُّهودِ ، کَمالِ النَّشأهِ و مَنشَأِ الکَمالِ ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّهِ ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّهِ ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّهِ ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّهِ ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ، الإسمِ الأعظَم الإلهی ، الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّهِ ، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّهِ ، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّهِ ، نارِ شَجَرَهِ النّاسوتیَّهِ ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایهِ البَشَرِ، أبی الوَقتِ ، مَولَی الزَّمانِ ،الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ، أبی القاسِمِ مُحَمَّدِ بن الحَسَن ، علیه الصَّلوه و السّلام.
#شعبان
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
🌺میلاد مسعود قطب عالم امکان حضرت صاحب العصر و الأمر و الزمان بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌺
#شعبان
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
7p19.mp3
28.54M
#اسفار جلد دوم
جلسه۷
ادامه فصل۴- نقل اشکالهای هفتگانه به سخن ابن سینا درباره اعتبارات ماهیت و پاسخ به آن اشکالات
استاد سید محمد موسوی
مرور #آیین_و_اندیشه #مکتوبات #استاد_موسوی #مرور_کتاب https://t.me/musaavi_b https://eitaa.c
محمدرضا حکیمی مکتب تفکیک را چنین معنا میکنند: ((مکتب تفکیک به تباین کلی میان دین و فلسفه و عرفان معتقد نیست لیکن تساوی کلی را نفی میکند. کسانی که میگویند تفکیکیان با عقل مخالفند از روی اندیشه سخن نمیگویند. تفکیکیان با فلسفه هم مخالف نیستند تا چه رسد به عقل! تفکیکیان به اعتبار پیروی از وحی از عقل دفائنی بهره میبرند که اعماق عقل است و دیگران همه از سطوح عقل استفاده کرده اند یا عقل ابزاری! و فرق است میان عقل ابزاری و عقل انواری !))
اما مشخصه بارز مکتب تفکيک فلسفهستيزي و فيلسوفگريزي بسيار حاد ايشان است، بگونهاي که ميتوان آن را ذاتي اين مکتب دانست و اصولا پايهريزي تفکيک در جهت ضديت با فلسفه بوده است. در سراسر كلمات ساکنان اقليم تفكيك، كمتر مسئلهاي به چشم ميخورد كه در آن با نظرات حکما و عرفا مخالفت نشده باشد. اين امر در کلمات ايشان آنچنان آشكار مينمايد كه به هيچگونه قابل پنهانسازي نيست.
مرحوم ميرزا مهدي اصفهاني صريحا حکم به تباين کلي بين اسلام و حکمت نموده است: فلسفه چيز مهمي نيست بلكه اضر مطالب است به حقايق وجداني. فلسفه دشمن بزرگ معارف الاهي است فلاسفه اسلام منهدم کننده اسلاماند و نه خادم آن. ميبيني که همه آنچه که شريعت آورده با همه قواعد فلسفه مناقض است. پس آگاه باش اي خردمند که همه آنچه فلاسفه به آن رفتهاند با همه آنچه در شريعت ما آمده مناقض است. در مواضع ديگر، فلاسفه اسلامي را مشرک، تابع شيطان، برادران يهود، مخاصمهكننده با انبياء و... ميشمرد.
مرحوم شيخ محمود حلبي، يکي از بزرگان مکتب تفکيک، گفته است: وي در جاي ديگري فلاسفه را منکر علمي خداي واقعي ميداند و نسبت به عرفا گفته است: (خاک بر دهانشان و آتش بر زبانشان! مرحوم ميرزا [مهدي اصفهاني] ميفرمودند اگر يکنفر به محيالدين [ ابن عربي] بگويد اي ... اي کثافت! قطعا بايد خوشش بيايد چون وصف اکمليت اوست!).
چگونه ميتوان پذيرفت مکتبي که بزرگانش، نسبت به فلاسفه و عرفا اين گونه صحبت نمودهاند با فلسفه مخالف نيست بلکه مراد از همه اين افتراءها و توهينها، اجتهاد در فلسفه و بيان عدم تساوي کلي بوده است؟!
در دنياي امروز، کسي را که با مشي فلسفي به معناي عامش، مخالفت کند قابل بحث علمي نميدانند و متهم به تعصب ميشود. شايد مدافعين معاصر تفکيک در تلاشند تا اين اتهام را از چهره سلف خويش بزدايند، در حاليکه اگر کسي واقعا روش فلسفي را قبول ندارد سزاوار است که با شجاعت آن را اعلام نموده از عواقبش نيز نهراسد همچنانکه بزرگان تفکيک به تصريح و تلويح، گفتهاند. و اگر کسي واقعا به اجتهاد در فلسفه معتقد است ـ يعني با وجود پذيرش روش فلسفي، تقليد بيجا از مکاتب گوناگون فلسفي را نفي ميکند ـ شايسته است که بدون هيچ هراسي اذعان کند که روش سلف ما در نفي مطلق فلسفه و استدلال عقلي صحيح نبوده است نه اينکه در صدد پنهان نمودن و توجيه و تأويل آن برآيد.
#آیین_و_اندیشه با تلخیص و تصرف
#مکتوبات
#استاد_موسوی
#مرور_کتاب
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
9p22.mp3
32.08M
#اسفار جلد دوم
جلسه۹
دونکته درباره رابطه وجود عقلی جنس و فصل و وجود خارجی آنها
10p25.mp3
34.56M
#اسفار جلد دوم
جلسه۱۰
فصل۵ - شناخت فصل و تفاوت بین آنچه که فصل است و آنچه که نیست
13p37.mp3
25.23M
#اسفار جلد دوم
جلسه۱۳
فصل۸- نحوه انتزاع جنس از ماده و فصل از صورت
انالله واناالیه راجعون
درگذشت ناگهانی و غمبار دانش آموخته عزیز، مرحوم مغفورله منیب حمادی حقیقتا موجب تاسف و ناراحتی عمیق شد.
درگذشت این عزیز را به خانواده محترمش و همه دانشجویان و اساتید دانشگاه رضوی و سایر همکاران ایشان تسلیت گفته و از خداوند برایش درجات عالیه جنات را مسئلت داریم
4_5782701228114840633.mp3
31.39M
#دروس_شرح_منظومه
جلسه۲۴
غرر ۸ - تعریف معقول ثانی
4_5780517361798875330.mp3
42.84M
#اسفار_جلد_دوم
جلسه۱۵
ادامه فصل ۸ و پاسخ به اشکالات
هدایت شده از مصطفی درویشی
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش اول
✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند.
❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟
🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم
🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق
🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا
🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است
🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔸شب قدر در عالم طبیعت
❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست!
✅پاسخ:
1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است
🔸فنای در مقام فعل
2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#صوت
نگاره :محمد مهدی گرایی
sapp.ir/musaavi_b
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
حقیقت لیلة القدر.m4a
21.47M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر
✔️بخش اول
✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند.
❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟
🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم
🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق
🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا
🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است
🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔸شب قدر در عالم طبیعت
❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست!
✅پاسخ:
1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است
🔸فنای در مقام فعل
2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا
#رمضان
#شب_قدر
#استاد_موسوی
#صوت
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b