eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
292 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺میلاد مسعود قطب عالم امکان حضرت صاحب العصر و الأمر و الزمان بر همگان تبریک و تهنیت باد 🌺 https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
7p19.mp3
28.54M
جلد دوم جلسه۷ ادامه فصل۴- نقل اشکال‌های هفتگانه به سخن ابن سینا درباره اعتبارات ماهیت و پاسخ به آن اشکالات
8p21.mp3
25.37M
جلد دوم جلسه۸ ادامه اشکال‌ها و پاسخ‌ها
استاد سید محمد موسوی
مرور #آیین_و_اندیشه #مکتوبات #استاد_موسوی #مرور_کتاب https://t.me/musaavi_b https://eitaa.c
محمدرضا حکیمی مکتب تفکیک را چنین معنا میکنند: ((مکتب تفکیک به تباین کلی میان دین و فلسفه و عرفان معتقد نیست لیکن تساوی کلی را نفی میکند. کسانی که میگویند تفکیکیان با عقل مخالفند از روی اندیشه سخن نمیگویند. تفکیکیان با فلسفه هم مخالف نیستند تا چه رسد به عقل! تفکیکیان به اعتبار پیروی از وحی از عقل دفائنی بهره میبرند که اعماق عقل است و دیگران همه از سطوح عقل استفاده کرده اند یا عقل ابزاری! و فرق است میان عقل ابزاری و عقل انواری !)) اما مشخصه بارز مکتب تفکيک فلسفه‌‌ستيزي و فيلسوف‌گريزي بسيار حاد ايشان است، بگونه‌اي که مي‌توان آن را ذاتي اين مکتب دانست و اصولا پايه‌ريزي تفکيک در جهت ضديت با فلسفه بوده است. در سراسر كلمات ساکنان اقليم تفكيك، كمتر مسئله‌اي به چشم مي‌خورد كه در آن با نظرات حکما و عرفا مخالفت نشده باشد. اين امر در کلمات ايشان آنچنان آشكار مي‌نمايد كه به هيچ‌گونه قابل پنهان‌سازي نيست. مرحوم ميرزا مهدي اصفهاني صريحا حکم به تباين کلي بين اسلام و حکمت نموده است: فلسفه چيز مهمي نيست بلكه اضر مطالب است به حقايق وجداني. فلسفه دشمن بزرگ معارف الاهي است فلاسفه اسلام منهدم کننده اسلام‌اند و نه خادم آن. مي‌بيني که همه آنچه که شريعت آورده با همه قواعد فلسفه مناقض است. پس آگاه باش اي خردمند که همه آنچه فلاسفه به آن رفته‌اند با همه آنچه در شريعت ما آمده مناقض است. در مواضع ديگر، فلاسفه اسلامي را مشرک، تابع شيطان، برادران يهود، مخاصمه‌كننده با انبياء و... مي‌شمرد. مرحوم شيخ محمود حلبي، يکي از بزرگان مکتب تفکيک، گفته است: وي در جاي ديگري فلاسفه را منکر علمي خداي واقعي مي‌‌داند و نسبت به عرفا گفته است: (خاک بر دهانشان و آتش بر زبانشان! مرحوم ميرزا [مهدي اصفهاني] مي‌فرمودند اگر يکنفر به محي‌الدين [ ابن عربي] بگويد اي ... اي کثافت! قطعا بايد خوشش بيايد چون وصف اکمليت اوست!). چگونه مي‌توان پذيرفت مکتبي که بزرگانش، نسبت به فلاسفه و عرفا اين گونه صحبت نموده‌اند با فلسفه مخالف نيست بلکه مراد از همه اين افتراءها و توهين‌ها، اجتهاد در فلسفه و بيان عدم تساوي کلي بوده است؟! در دنياي امروز، کسي را که با مشي فلسفي به معناي عامش، مخالفت کند قابل بحث علمي نمي‌دانند و متهم به تعصب مي‌شود. شايد مدافعين معاصر تفکيک در تلاشند تا اين اتهام را از چهره سلف خويش بزدايند، در حالي‌که اگر کسي واقعا روش فلسفي را قبول ندارد سزاوار است که با شجاعت آن را اعلام نموده از عواقبش نيز نهراسد همچنانکه بزرگان تفکيک به تصريح و تلويح، گفته‌اند. و اگر کسي واقعا به اجتهاد در فلسفه معتقد است ـ يعني با وجود پذيرش روش فلسفي، تقليد بيجا از مکاتب گوناگون فلسفي را نفي مي‌کند ـ شايسته است که بدون هيچ هراسي اذعان کند که روش سلف ما در نفي مطلق فلسفه و استدلال عقلي صحيح نبوده است نه اينکه در صدد پنهان نمودن و توجيه و تأويل آن برآيد. با تلخیص و تصرف https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
18.mp3
34.81M
جلسه۱۸ وجود ذهنی ۳
19.mp3
33.09M
جلسه۱۹ اشکالات وجود ذهنی
20.mp3
18.93M
جلسه۲۰ وجود ذهنی ۵
21.mp3
30.22M
جلسه ۲۱ وجود ذهنی۶
9p22.mp3
32.08M
جلد دوم جلسه۹ دونکته درباره رابطه وجود عقلی جنس و فصل و وجود خارجی آنها
10p25.mp3
34.56M
جلد دوم جلسه۱۰ فصل۵ - شناخت فصل و تفاوت بین آنچه که فصل است و آنچه که نیست
11p29.mp3
26.85M
جلد دوم جلسه۱۱ فصل۶ - نحوه تقوم جنس و فصل
12p33.mp3
22.07M
جلد دوم جلسه۱۲ ادامه فصل۷ - رابطه صورت و ماده
13p37.mp3
25.23M
جلد دوم جلسه۱۳ فصل۸- نحوه انتزاع جنس از ماده و فصل از صورت
انالله واناالیه راجعون درگذشت ناگهانی و غمبار دانش آموخته عزیز، مرحوم مغفورله منیب حمادی حقیقتا موجب تاسف و ناراحتی عمیق شد. درگذشت این عزیز را به خانواده محترمش و همه دانشجویان و اساتید دانشگاه رضوی و سایر همکاران ایشان تسلیت گفته و از خداوند برایش درجات عالیه جنات را مسئلت داریم
4_5782701228114840633.mp3
31.39M
جلسه۲۴ غرر ۸ - تعریف معقول ثانی
4_5780517361798875330.mp3
42.84M
جلسه۱۵ ادامه فصل ۸ و پاسخ به اشکالات
17.mp3
28.15M
جلسه۱۷ فصل ۹- مقدمه بحث مثل افلاطونی
هدایت شده از مصطفی درویشی
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش اول ✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند. ❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟ 🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم 🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق 🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا 🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است 🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸شب قدر در عالم طبیعت ❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست! ✅پاسخ: 1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است 🔸فنای در مقام فعل 2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا نگاره :محمد مهدی گرایی sapp.ir/musaavi_b https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
حقیقت لیلة القدر.m4a
21.47M
📝کلام استاد سید محمد موسوی در مورد حقیقت شب قدر ✔️بخش اول ✅حقایق ما دون، منشأ در مراتب بالا دارند. ❓شب قدر، شب تعيين تقدیر یا جف القلم بما هو کائن؟ 🔴شب قدر نزول روح و ملائکه و کل امر حکیم 🔴لزوم وجود مرتبه ای فوق مرتبه فرق 🔴غیب ذات نخستین مرتبه تعیین و تقدیر اشیا 🔴وعاء تنزل روح و ملائکه باطن ختمی مرتبت است 🔸لیلة القدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸شب قدر در عالم طبیعت ❓دفع شبهه :خداوند محل تغییر نیست پس نیازی به دعا نیست! ✅پاسخ: 1⃣تقدیر انسان مجرایی دارد که از آن جمله عمل انسان است 🔸فنای در مقام فعل 2⃣فزونی قابلیت با اجتماع همتها در دعا https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
إِنَّ أَعْرَابِيّاً قَامَ يَوْمَ اَلْجَمَلِ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَ تَقُولُ إِنَّ اَللَّهَ وَاحِدٌ قَالَ فَحَمَلَ اَلنَّاسُ عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَعْرَابِيُّ أَ مَا تَرَى مَا فِيهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ تَقَسُّمِ اَلْقَلْبِ فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ دَعُوهُ فَإِنَّ اَلَّذِي يُرِيدُهُ اَلْأَعْرَابِيُّ هُوَ اَلَّذِي نُرِيدُهُ مِنَ اَلْقَوْمِ ثُمَّ قَالَ يَا أَعْرَابِيُّ إِنَّ اَلْقَوْلَ فِي أَنَّ اَللَّهَ وَاحِدٌ عَلَى أَرْبَعَةِ أَقْسَامٍ فَوَجْهَانِ مِنْهَا لاَ يَجُوزَانِ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهَانِ يَثْبُتَانِ فِيهِ فَأَمَّا اَللَّذَانِ لاَ يَجُوزَانِ عَلَيْهِ فَقَوْلُ اَلْقَائِلِ وَاحِدٌ يَقْصِدُ بِهِ بَابَ اَلْأَعْدَادِ فَهَذَا مَا لاَ يَجُوزُ لِأَنَّ مَا لاَ ثَانِيَ لَهُ لاَ يَدْخُلُ فِي بَابِ اَلْأَعْدَادِ أَ مَا تَرَى أَنَّهُ كَفَرَ مَنْ قَالَ ثٰالِثُ ثَلاٰثَةٍ وَ قَوْلُ اَلْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ مِنَ اَلنَّاسِ يُرِيدُ بِهِ اَلنَّوْعَ مِنَ اَلْجِنْسِ فَهَذَا مَا لاَ يَجُوزُ عَلَيْهِ لِأَنَّهُ تَشْبِيهٌ وَ جَلَّ رَبُّنَا عَنْ ذَلِكَ وَ تَعَالَى وَ أَمَّا اَلْوَجْهَانِ اَللَّذَانِ يَثْبُتَانِ فِيهِ فَقَوْلُ اَلْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ لَيْسَ لَهُ فِي اَلْأَشْيَاءِ شِبْهٌ كَذَلِكَ رَبُّنَا وَ قَوْلُ اَلْقَائِلِ إِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَدِيُّ اَلْمَعْنَى يَعْنِي بِهِ أَنَّهُ لاَ يَنْقَسِمُ فِي وُجُودٍ وَ لاَ عَقْلٍ وَ لاَ وَهْمٍ كَذَلِكَ رَبُّنَا عَزَّ وَ جَلَّ در روز جنگ جمل يكى از باديه‌نشينان در حضور امير مؤمنان على عليه السّلام برخاست و عرض كرد:«اى امير مؤمنان!آيا مى‌گويى:خدا يكى است!؟»در اين هنگام مردم بر او حمله و اعتراض كردند و گفتند:«اى اعرابى!آيا پريشانى دل و پراكندگى حواس حضرت را نمى‌بينى.» امير المؤمنين عليه السّلام فرمود:«او را واگذاريد!زيرا آنچه اعرابى مى‌خواهد،همان است كه ما از اين گروه مى‌خواهيم.»آنگاه فرمود:«اى اعرابى!به راستى كه سخن در اين‌كه خدا يكى است بر چهار وجه است: دو وجه از آنها بر خداى عزّ و جلّ‌ روا نيست و دو وجه در او ثابت است.امّا آن دو وجهى كه بر او روا نيست؛ وجه اوّل سخن كسى است كه مى‌گويد:يكى و قصدش يك بود براساس عددها است و اين چيزى است كه بر خداوند روا نيست.زيرا آنچه دوّمى ندارد،در باب اعداد داخل نمى‌شود.آيا نمى‌بينى آنكه گفته:او يكى از سه خدا است به او كفر ورزيده است‌؟وجه ديگر سخن كسى است كه مى‌گويد:او يكى از مردم است و منظورش از اين سخن،نوعى از جنس است.پس اين وجه نيز بر او روا نيست،زيرا تشبيه است و پروردگار ما از اين بزرگوارتر و برتر است. و امّا آن دو وجهى كه در او ثابت است:يكى اين وجه است:او يكى است و در ميان چيزها مانندى ندارد.پروردگار ما اين‌گونه است و وجه ديگر اين است:او«احدىّ‌ المعنى»است و منظور اين است كه خدا در وجود و عقل و وهم و خيال منقسم نمى‌شود.پروردگار عزّ و جلّ‌ اين‌گونه است. التوحيد , جلد۱ , صفحه۸۳ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
◼️سالروز شهادت مولی الموحدین، امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب تسلیت باد◼️ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بَطَنَ خَفِيَّاتِ الْأَمُوُرِ وَ دَلَّتْ عَلَيْهِ أَعْلَامُ الظُّهُورِ وَ امْتَنَعَ عَلَى عَيْنِ الْبَصِيرِ فَلَا عَيْنُ مَنْ لَمْ يَرَهُ تُنْکرُهُ وَ لَا قَلْبُ مَنْ أَثْبَتَهُ يُبْصِرُهُ سَبَقَ فِي الْعُلُوِّ فَلَا شَيْ‏ءَ أَعْلَى مِنْهُ وَ قَرُبَ فِي الدُّنُوِّ فَلَا شَيْ‏ءَ أَقْرَبُ مِنْهُ فَلَا اسْتِعْلَاؤُهُ بَاعَدَهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا قُرْبُهُ سَاوَاهُمْ فِي الْمَکانِ بِهِ لَمْ يُطْلِعِ الْعُقُولَ عَلَى تَحْدِيدِ صِفَتِهِ وَ لَمْ يَحْجُبْهَا عَنْ وَاجِبِ مَعْرِفَتِهِ فَهُوَ الَّذِي تَشْهَدُ لَهُ أَعْلَامُ الْوُجُودِ عَلَى إِقْرَارِ قَلْبِ ذِي الْجُحُودِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يَقُولُهُ الْمُشَبِّهُونَ بِهِ وَ الْجَاحِدُونَ لَهُ عُلُوّاً کبِيراً. سپاس خداي راست که به همه امور مخفي دانا است و همه نشانها و آثار آشکار بوجود او رهنما ذات پاکش بر چشم بيننده برنيايد نه ديده کسي که او را نمي بيند، نفي و انکارش را بتواند و نه قلب کسي که بوجودش اذعان دارد، بتواند او را ببيند. مقام عالي او از هر چيزي بالاتر است و نزديکي او بر همه اشيا از همه چيز نزديکتر، نه علو مقام ذات اقدسش او را از مخلوقاتش دور ساخته است و نه نزديکي او موجب تساويش با کائنات گشته است. عقول بشري را از توصيف و تعريف صفتش آگاه ننموده و از معرفت لازم درباره وجود و آثار و نشانهاي آشکارش محجوب نفرموده است. او خداوندي است که نمودها و آثار هستي بر اقرار قلبي منکرش شهادت مي دهد. خداوند با عظمت تر است از تخيلات پوچ و بي اساس تشبيه کنندگانش و والاتر است از اوهام باطل منکرانش، عظمتي بس والا. نهج البلاغه خطبه 49 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📖بیان استاد سید محمد موسوی درباره اسماء و صفات الهی از دید عرفا 📆انتشار یافته به مناسبت ۲۷ رمضان سالگرد رحلت شیخ اکبر محی الدین ابن عربی ایتا تلگرام