مسلمنا muslimnair
⚡️از رستاخیز حسینی تا سوگواره شیعی در تحلیل دکتر علی الوردی جامعه شناس عراقی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔴 دکتر علی الوردی جامعه شناس مشهور عراقی در کتاب «مهزله العقل البشری» در ضمن تحلیل های اجتماعی جهان به نهضت حسینی در عاشورای ۶۱ قمری اشاره و امام حسین را «الامام الثائر/ رهبر انقلابی» خطاب می کند.
🔴 او می نویسد: «تمام افراد جامعه تحت نفوذ یک هیپنوتیزم جمعی قرار دارند که هیپنوتیزگر، خود افراد جامعه هستند. تنوع ساختارهای اجتماعی جوامع گوناگون، حرکت های اصلاحی تاریخی را به اشکال متناسب با ساختار آن جوامع تبدیل و این واقعیت، ماهیت نهضت های انقلابی تاریخی را از بین برده و اثر آن را در طول تاریخ خنثی کرده است.»
🔴 وی به نوعی مشابه انتقاداتی که دکتر شریعتی از عزاداری شیعیان ایرانی داشت با انتقاد تند از شیعیان عراقی که همه ساله به برپایی آیین های اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا (ع) می پردازند و از حرکت اصلاحی امام حسین (ع) دور می شوند و می نویسد: «شیعیان ماهیت حرکت حسینی را به فستیوال های سوگ تبدیل کرده اند و اکنون چیزی از روحیه انقلابی و اصیل حسینی در حرکت اصلاحی امام حسین (ع) وجود ندارد.
🔴 الوردی برای اثبات مدعای خود به فروق اللغه تمسک می جوید و تصریح می کند: «واژه «عِبرة» به کسر ع به معنای پند آموزی و عبرت گیری است؛ ولی «عَبرة» با فتحه ع به معنای اشک های سرازیر شده از گونه های صورت گریه کننده است که از گونه عبور و به پایین صورت سرازیر می شود.
🔴 علی الوردی با این فرق لغوی می نویسد: «آیینهای سوگواری شیعیان عراقی، عِبرت حسینی را به عَبرت شیعی تبدیل کرده است و اکنون اندرز گرفتن از نهضت حسینی، به اشک ریزی شیعیان تبدیل شده است!!!
🔴 او نبرد یزید با امام حسین (ع) را بهترین تجلی تزاحم های جوامع شرقی دانسته و تداوم کشمکش درونی بین امام حسین (ع) و یزید در این جوامع را عامل بقای آیینهای عزاداری می داند.
🔴 وی در این کتاب، ضمن بیان مشاهدات عینی خود از رفتارهای دوگانه صاحبان موکبهای عراقی که همه ساله ضیافتهای حسینی را برپا میکنند مینویسد: «همان صاحبان مجالس اشکی که در ماه محرم بر امام حسین (ع) گریه میکنند، در سایر ماه ها وی و اهدافش را میکشند.»
✍ پانوشت:
✔️ در نیم قرن اخیر، دو قطبی کاذب «برپایی عزاداری و اشک بر امام حسین ع» و «الگوگیری از حرکت اصلاحی نهضت عاشورا» بخشی از تقابل اسلام سیاسی و اسلام سنتی بوده است.
✔️ در حالی که روایات ائمه اطهار (ع) با دستورهای استحباب عزاداری و گریستن بر امام حسین (ع)، استحباب زیارت و تبرک و سجده به تربت حسینی و استحباب یاد امام حسین هنگام نوشیدن آب سعی در جاودانه سازی عاشورا و فرازمانی کردن نهضت حسینی داشتند و تقابل «اشک و عزا» و «اسلام الحرکی» یک مواجه باطل است.
✔️ نباید فراموش کرد که بستر تحلیل های اجتماعی از نهضت حسینی، از آبشخور آیین های عزاداری و اشک بر امام حسین (ع) برخاسته است و اگر اشک و سوگ بر حسین نبود، تحلیل های عدالت خواهانه، ظلم ستیزانه و اصلاحی از نهضت حسینی مجالی برای بروز نداشت.
✔️ النهایه اینکه هر نوع برداشت سیاسی، اجتماعی و پویا از نهضت حسینی نباید بهانه ای برای تضعیف روایات ثواب بکاء و عزاداری را به وجود آورد و به تضعیف مجالس حسینی منتج شود.
🏷 #اسلام_سنتی #اسلام_سیاسی #نهضت_حسینی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔴 الگوگیری از نهضت حسینی در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
◾️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده، این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟
1⃣ دیدگاه اسلام سنّتی:
به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنّتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست.
⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛
۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند.
۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق (ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند.
۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است.
2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی:
اما بزرگان اسلام سیاسی معقتدند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود، قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد.
⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است.
🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت علیهم السلام وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است.
🏷 #اسلام_سنتی #اسلام_سیاسی #قیام_امام_حسین #مهدی_فرمانیان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السلام، تکلیفی فردی و استثنایی یا وظیفه ای کلی و همگانی؟
✍به قلم: محمدصابر صادقی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹امام حسین علیه السلام فرموده اند: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر»
🔸از جمله تحلیلهایی که درباره قیام و نهضت سیدالشهدا علیه السلام مطرح میشود و غالبا نتیجهای جز دعوت به سکون و انفعال در برابر ظالمین و مستکبرین ندارد، غیر قابل الگو بودن قیام امام حسین علیه السلام، اختصاصی و وظیفه شخصی تلقی کردن آن در برخی طیف های اسلام سنتی است.
🔹هر چند دلیل معتنابهی برای این موضوع یافت نشد؛ اما این توجه به مدعا یک اثر واضح دارد و آن بی اثر ساختن حرکت و قیام سیدالشهدا علیه السلام و خون شریف و مبارک ایشان در امتداد تاریخ است. تحلیلی برای مسکوت گذاشتن نهضت حسینی که به ضد اهداف و خون پاک ثارالله بدل شده است.
🔸برای اینکه نشان دهیم این تحلیل خلاف کلیت و حرکت امام حسین علیه السلام است و به آنتی تز نهضت حسینی بدل شده است ـ با احترام به برخی قائلین احتمالی ـ به فقه ـ باب امر به معروف و نهی از منکر ـ در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی ره مراجعه می کنیم، تا وظیفه انسان مسلمان در امر به معروف و نهی از منکر در موقعیتی که سیدالشهدا علیه السلام واقع شد، پی ببریم.
🔹امام خمینی در تحریر الوسیله (جلد 1 ـ ص 472) در شرط چهارم ـ عدم ترتب مفسده و ضرر بر امر و نهی ـ بعد از بیان اینکه اگر آمر یا ناهی از وقوع ضرر یا مفسده ای برای خودش یا دیگر مومنین ـ جان، مال، آبرو ـ بترسد امر و نهی واجب نیست، در مسئله ششم میفرماید:
«لو كان المعروف و المنكر من الأمور التي يهتم به الشارع الأقدسكحفظ نفوس قبيلة من المسلمين و هتك نواميسهم أو محو آثار الإسلام و محو حجته بما يوجب ضلالة المسلمين أو إمحاء بعض شعائر الإسلام كبيت اللّٰه الحرام بحيث يمحى آثاره و محله و أمثال ذلك لا بد من ملاحظة الأهمية، و لا يكون مطلق الضرر و لو النفسي أو الحرج موجبا لرفع التكليف، فلو توقفت إقامة حجج الإسلام بما يرفع بها الضلالة على بذل النفس أو النفوس فالظاهر وجوبه فضلا عن الوقوع في ضرر أو حرج دونها»
«اگر معروف و منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهتمام ـ ویژه ـ دارد، مانند حفظ جان و نوامیس قبیله ای ـ گروهی، جمعی ـ از مسلمین یا محو آثار اسلام و محو حجت آن ـ اعتبار ـ به نحوی که موجب گمراهی مسلمین بشود یا برخی شعائر اسلام از بین برود مانند بیت الله الحرام به نحوی که اثری از آن نماند و مانند این مثال ها، پس در این موارد ملاحظه و توجه به اهمیت مسئله مهم است. ـ پس مطلق ضرر یا حرج در امر و نهی موجب رفع تکلیف نیست ـ پس اگر اقامه حجتها و امور مهم اسلام ـ که با نبودشان گمراهی و ضلالت پیش می آید ـ متوقف باشد بر بذل جان یا جانها، ظاهر آن است ـ که امر و نهی ـ واجب است، چه برسد به اینکه ضرر یا حرجی پیش بیاید»
🔸ایشان در مسئله های ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ چند عنوان را از مصادیق امور مهم دانسته اند که ضرر و حرج موجب سقوط تکلیف در برابر آن نمیباشد و امر و نهی واجب است. مانند بدعت در اسلام، معروف شدن منکر، سکوت در برابر ظالمین، سکوت در برابر جرئت ظالمین در گسترش محرمات، سکوت در برابر اعوان ظالمین قلمداد کردن علما.
🔹 قید مهم در این چند تکلیف شرعی مخاطب آنهاست، "علماء الدين و رؤساء المذهب"، این دو دسته چنین وظایف خطیری بر عهده دارند. نه عموم مکلفین.
🔸از این نقطه محل عزیمت سیدالشهدا علیه السلام فهمیده میشود که قیام و حرکت، وظیفه شرعی آن حضرت در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بوده است نه یک مأموریت اختصاصی و غیر قابل الگو. بلکه فعل آن حضرت نشان دهنده مراتب امر و نهی و قیود آن میباشد و وظایف علما و روئسای مذهب شیعه از آن فهمیده میشود.
🆔 https://eitaa.com/atraf_man
🏷 #اسلام_سنتی #امر_به_معروف #قیام_امام_حسین
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رویارویی "اُموی - علوی" در قاره سیاه معاصر؛ از رسم «تمخریت» اُموی تا «تعجبون» تیجانی
✍ به قلم: سید علی بطحائی
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
◾️ساکنان شمال و غرب قاره آفریقا شبیه شمال سرسبز ایران، اسلام آوردن خود را مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاورد تاریخی، اُمویان و اتباع فکری آنان با طراحی رسمی خرافی با اسم تمخریت (Tamkharit) در روز عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان کردند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت اُموی» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم علوی «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت.
◾️ یکم. در شمال این قاره بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به «ولوف» و به معنی پایان دوستی با اهل بیت (ع) و یا سرکشی نسبت به دوستی آنان ترجمه و برای روز عاشورا در آن مناطق علم شده است. برگزاری یک سری برنامههای غیرمشروع که هر بیننده منصفی یقین می کند که تمام این مراسم ها، برای دوری مردم از واقعه کربلا و کم فروغ کردن نهضت حسینی است.
❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای از جوانان لباس زنانه پوشیده و زنان نیز البسه مردانه به تن می کنند و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و به رقص و پایکوبی وشادی می پردازند. طنازی های دلقک ها و دزدی و باور به اینکه در عاشورا دزدیدن حلال است (رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می کنند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!!!
❌ ذبح گاو، کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت اموی است که گزارش های اسف بار دیگری در برپایی این مراسم وجود دارد. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن بیزارند.
◾️دوم:
از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم غلط اموی در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان مؤسسات قرآنی مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعات و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن کرده اند. امروزه «تعجبونی های علوی» با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمکهای مردمی را برای مستمندان جمع آوری میکنند. در مورد وجه تسمیه رسم «تعجبون» دو گزارش نقل شده است؛
یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم سوره کهف که میفرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا میاندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا اطلاعاتی داشته باشند و اگر از جنایت کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.
دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را میخوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا الحَدیثِ تَعجَبُون}میرسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز میکنند.
◾️سوم
آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های محبت به اهل بیت (ع) هر رسم مخالف با بی احترامی به آنها را اصلاح می کند. با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان را مورد تأکید قرار می دهیم.
🏷#آفریقا #عاشورا #تمخریت #پیشنهاد_پژوهش #سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
◾️ تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۱) ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ▪️بخش اول: آ
◾️ تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۲)
▪️سلجوقیان (۴۲۹ تا ۵۹۰ ق) مروجان احادیث بنی امیه در استحباب روزه عاشورا، شادمانی و پایکوبی در یوم الحسین (ع)
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
▪️سنت عزاداری عاشورا تا پایان حاکمیت آلبویه در ایران رواج داشت. اما پس از آن و با حاکم شدن سلجوقیان، این آیین مجدداً ممنوع اعلام شد و عموماً به خفا رفت. سلجوقیان مذهب اهل سنت را پذیرفته بودند. در دورۀ اول سلطنت سلجوقیان سیاست ضدشیعی بسیار شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد. در این دوره شیعیان در ردیف گبران و ترسایان محسوب میشدند و اجازه و توان تظاهر به مذهب و برگزاری آیینهای مذهبی خود را نداشتند. حتی مجبور بودند برای دوری از ایذاء مخفی شوند یا به سنی بودن وانمود کنند.
▪️در نتیجه درگیری شدیدی که بین شیعیان و اهل سنت وجود داشت و حکومت وقت اهل سنت را بر کشتار شیعیان تحریک و از برگزاری مراسم عزاداری منع میکرد.
▪️ یکی از عوامل مهم زمینهساز این قبیل وقایع، مخالفت علمای اهل سنت با اقدامات معزالدوله دیلمی در رسمیت بخشیدن به شعائر شیعی و خصوصاً مراسم سوگواری امام حسین بود، زیرا آن را بدعتی بزرگ میدانستند. لذا حاکم شدن سلجوقیان فرصتی طلایی برای اهل سنت بود تا به اقداماتی تلافیجویانه دست یازند. از جملۀ این اقدامات ترویج باور مجعول عید و مبارک دانستن روز عاشورا و استحباب روزهداری و برگزاری مراسم جشن و پایکوبی در آن روز بود. چنانکه مردم در این روز با اظهار شادمانی و سرور لباس نو بر تن میکردند و به دیدار علما و بزرگان میرفتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️در دهۀ اول محرم هر روز در کانال «مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام» تحت اشراف مورخ دقیق النظر استاد آیت الله یوسفی غروی، گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می شود. برای اطلاع از این گزارش های تاریخی به آدرس زیر مراجعه کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
🏷 #عزاداری #عاشورا #سلجوقیان #معز_الدوله
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J