eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️خواب زمستانی ما و ناگفته‌های رنکینگ ۲۰۲۴ ✍به قلم: صابر گلعنبری ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📊اخیرا نتایج رتبه‌بندی دانشگاهی QS به عنوان یکی از معتبرترین رنکینگهای جهانی اعلام شد که در خود ناگفته‌های بیشماری درباره موقعیت دانشگاهی ایران در سطح منطقه در مقایسه با کشورهای عربی همسایه دارد. در این رتبه‌بندی ۱۴۹۹ دانشگاه از ۱۰۴ کشور ارزیابی شدکه نتایج اکتسابی دانشگاه‌های ایران با وجود بهبودی نسبی آن نسبت به قبل، همطراز پیشینه تمدنی و تاریخی و آوازه کشور نیست. 📊 در این رتبه‌بندی که امسال بر سه شاخص «پایداری»، «اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان» و «شبکه‌ پژوهش بین‌المللی» متمرکز بوده است، نام ۷ دانشگاه ایرانی است که دانشگاه صنعتی شریف رتبه‌ ۳۳۴ جهانی، دانشگاه تهران رتبه‌ ۳۶۰، دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر رتبه‌ ۳۷۵، علم و صنعت ایران رتبه‌ ۴۵۱، شیراز رتبه‌ ۶۹۰-۶۸۱، شهید بهشتی رتبه‌ ۱۰۰۰-۹۵۱ و فردوسی رتبه‌ ۱۲۰۰-۱۰۰۱ را کسب کرده‌اند. 📊در حالی که این دانشگاه‌ جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در سطح منطقه هستند و حتی عمر آن‌ها از برخی کشورها نیز بیشتر است، اما دانشگاه‌هایی که چند دهه بعد از آن‌ها و احیانا ظرف دو دهه اخیر تاسیس شده‌اند، در رده بندی جهانی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند. در QSامسال ۸۴ دانشگاه عربی جای گرفته‌اند که 14 دانشگاه آن‌ها جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند؛ اما در این میان در حالی که تنها ۷ دانشگاه ایرانی در این لیست قرار گرفته‌اند که عربستان سعودی ۱۶ دانشگاه را روانه این فهرست کرده است؛ و مصر ۱۵ دانشگاه و امارات ۱۱ دانشگاه و حتی لبنان که تقریبا دولتی ندارد و شیرازه اقتصاد آن هم از هم پاشیده است، ۸ دانشگاهش با وجود کاهش رتبه جهانی اما در این فهرست قرار گرفته‌اند. در حالی که دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برترین دانشگاه ایرانی در رده بندی کیو اس 32.4 امتیاز و رتبه جهانی 334 را کسب کرده است که سه دانشگاه عربی ملک عبدالعزیز عربستان با 52 امتیاز و رتبه جهانی 143، دانشگاه قطر با امتیاز 48.7 و رتبه 173 و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد عربستان با امتیاز 48 و رتبه جهانی 180 جزو 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. 📊دانشگاه‌های عربستان بر اساس رده‌بندی کیو اس برترین دانشگاه‌های جهان عرب محسوب می‌شود و به عنوان مثال در دانشگاه نفت و معدن ملک فهد به عنوان دومین نهاد تحقیقاتی برتر در عربستان از 2018 تا 2022 ده هزار و 800 پژوهش علمی تولید شده است که 175 هزار بار به این تحقیقات در حوزه مهندسی نفت در جهان ارجاع داده شده است. 📊جایگاه قطر نیز در رده‌بندی 2024 کیو اس بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است. از یک طرف رتبه جهانی دانشگاه قطر از 208 به 173 ارتقا یافته و از سوی دیگر نیز دانشگاه حمد بن خلیفه برای نخستین بار وارد فهرست کیو اس شده و جایگاه 310 جهانی را به خود اختصاص داد. 📊 نکته قابل تامل دیگر این که در حالی سه کشور عربستان، قطر و امارات 28 دانشگاه را وارد فهرست دانشگاه‌های برتر جهان کرده‌اند که جمعیت و نیروی انسانی آنها قابل مقایسه با ایران نیست. جمعیت این سه کشور نصف جمعیت ایران با ۸۵ میلیون نفر هم نیست. اما بهبود جایگاه جهانی دانشگاه‌های شیخ‌نشین‌ها محصول اهتمام ویژه و برنامه‌ریزی دقیق این کشورها در بخش آموزش است که این امر را می‌توان اولا در اختصاص بودجه‌های کلان به این بخش و ثانیا در توسعه کیفی دانشگاه‌ها مشاهده کرد. به عنوان مثال، بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش و آموزش عالی در بودجه 1402 ایران حدود 340 هزار میلیارد تومان است که با دلار 50 هزار تومانی چیزی حدود 7 میلیارد دلار می‌شود، اما بودجه بخش آموزش 19 درصد بودجه کل عربستان را به خود اختصاص داده که حدود 50 میلیارد دلار است و دو بخش آموزش و بهداشت جمعا ۳۴ درصد بودجه 2023 این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در امارات نیز بودجه بخش آموزش 15.5 درصد بودجه کل کشور با حدود 10 میلیارد دلار است. کما این که بودجه کشور قطر با جمعیت بومی 300 هزار نفر حدود 5 میلیارد دلار است که بودجه آموزشی ایران با جمیعتی 284 برابر تنها دو میلیارد دلار از آن بیشتر است. 📊 همچنین عربستان بر اساس چشم انداز ۲۰۳۰ سهم خاصی را برای مشارکت دانشگاه‌ها در تقویت تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته و قرار است تا ۲۰۳۰ حداقل دو دانشگاه سعودی در فهرست یکصد دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. 📊همچنین در چند دهه اخیر، در حالی که تمرکز دولت‌های ایران بر رشد کمی دانشگاه‌ها بوده و بیش از 2 هزار و 276 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور تاسیس شده است، در همسایگان جنوب خلیج فارس تمرکز بیشتر بر توسعه کیفی دانشگاهی بوده است. در همین عربستان که 16 دانشگاهش در فهرست کیو اس جای گرفته‌اند تنها 42 دانشگاه وجود دارد؛ 30 دانشگاه دولتی و 12 دانشگاه غیر دولتی. ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️آیت الله تسخیری، علامه جعفری، استاد یزدان پناه و دکتر پارسانیا برگزیدگان ویژه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اخلاق، ادیان و عرفان محمدرضا اسدی، «الگوی تحقق عدالت اجتماعی در اسلام و مسیحیت؛ مطالعه موردی: گفتمان انقلاب اسلامی ایران و الهیات رهایی بخش آمریکای لاتین» مریم‌السادات رضوی، «بررسی تولید غذاهای اصلاح شده ژنتیکی از منظر اخلاقی با تأکید بر منابع اسلامی» 🔸تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی کمال‌الدین نیکنامی، «شیوه‌های روش‌مند بررسی میدانی در باستان‌شناسی» امین محمدی، «عوامل بحران در نظام پرداخت حقوق و مزایا پس از انقلاب مشروطه» 🔹حقوق محسن نیک‌بین، «جایگاه و کارکرد اصول کلی حقوق در حقوق بین‌الملل سرمایه‌گذاری» مهدی مرادی برلیان، «دولت مدرن اسلامی» 🔸 زبان، ادبیات و زبان‌شناسی محمد حسن‌دوست، «فارسی باستان» 🔹علوم اجتماعی و علوم ارتباطات مهشید طالبی ، «حکمرانی آب در ۵۰ سال اخیر و تأثیرات اجتماعی و سیاسی آن بر جامعه» (با تمرکز بر طرح انتقال بین حوضه‌ای دز 🔸علوم اقتصادی، مدیریت محمد توحیدی و سیدعباس موسویان، «بورس‌بازی از نگاه شریعت» 🔹علوم تربیتی، روان‌شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی خسرو باقری نوع‌پرست، «عاملیت انسان: رویکردی دینی و فلسفی» ضحی حاجی‌ها، «کشف فرآیند وسوسه، لغزش و عود در زنان سوءمصرف کننده مواد و  طراحی بسته پیشنهادی پیشگیری از عود: یک مطالعه نظریه زمینه بنیاد 🔸علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای محسن مهاجرنیا «غیبت امام عصر و تکوّن دانش سیاسی شیعه» سیدمحمدصادق کاظمی «مبانی و الزامات انتخابات در فقه سیاسی شیعه» 🔹 فقه و اصول حمید واسطی، «اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی» 🔸فلسفه، منطق و کلام محمدعلی مبینی «خدا، ارزش، عقلانیت» 🔹 مطالعات نظری فناوری اطلاعات، کتابداری مرتضی محمدی استانی، «طراحی فرانمای ریزداده‌ای نسخه‌های خطی بافت اطلاعاتی ایرانی-اسلامی و بررسی واکنش موتورهای کاوش وب به پیشینه‌های مبتنی بر آن» 🔸مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) محمدهادی حمیدیان «صورت‌بندی و بررسی عقل‌ورزی در نظریه ولایت فقیه»   🔹 مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی محمدرضا مریدی «گفتمان هنر اسلامی مدرن: مطالعه جامعه‌شناختی هنر مدرن و معاصر سرزمین‌های اسلامی» سهند سلطاندوست «سیر تحول و دوره‌بندی مکتوبات فارسی در باب موسیقی ایرانی» 💠 پیشگامان علوم انسانی و اسلامی علامه محمدتقی جعفری در فیلسوف، الهی‌دان، مفسر و فقیه   آیت‌الله سیدحسن مصطفوی، فلسفه و کلام اسلامی مرحوم دکتر علیرضا صدرا، علوم سیاسی و فلسفه سیاسی مرحوم حجت‌الاسلام علی رجبی دوانی، تاریخ اسلام 💥شخصیت‌های پیشتاز علوم انسانی و اسلامی حجت‌الاسلام سید یدالله یزدان‌پناه متخصص فلسفه اسلامی و عرفان نظری   دکتر احد فرامرز قراملکی فلسفه و کلام اسلامی، اخلاق حرفه‌ای و فلسفه اخلاق حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، جامعه‌شناسی دکتر حمیرا مشیرزاده، روابط بین‌الملل 🔸سایر مترجم برتر(عربی به فارسی): دکتر موسی اسوار مترجم برتر: دکتر حسین ملانظر مترجم معکوس (فارسی به انگلیسی): دکتر سیدصدرالدین موسوی جشنی نظریه‌پرداز برتر: دکتر عبدالحمید معرفی محمدی انجمن علمی برتر (دانشگاهی): انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران انجمن علمی برتر (حوزوی): انجمن مطالعات سیاسی حوزه نشریه علمی برتر (دانشگاهی): دوفصنامه بین‌المللی حقوق بشر نشریه علمی برتر (حوزوی): فصلنامه علوم سیاسی جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی علی مدبر (اسلامی) «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم با رویکرد شبهه‌پژوهی» جاسم دِریس «تبیین و تحلیل مدل ارتباطی قرآن کریم با توجه به مدل‌ها و نظریه‌های رایج رسانه»  هادی سلیمی «تفسیر تحلیل گزاره‌های اقتصادی در ترتیب نزول قرآن» (مطالعه موردی: جامعه‌سازی اقتصادی) محمدحسن شیرزاد «کاربرد الگوهای انسان‌شناسی حمل و نقل در تفسیر قرآن کریم» سید حسین فخر زارع با کتاب «جهان فرهنگی قرآن» نشریه برگزیده: «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» از دانشگاه الزهراء(س) 🔸موارد برتر بخش بین‌المللی (شخصیت‌های پیشرو خارجی) طاهر اُلوچ در حوزه اسلام‌شناسی و ایران شناسی از کشور ترکیه سامی امین العَریان در حوزه اسلام شناسی از کشور فلسطین/ ساکن ترکیه جعفر المهاجر در حوزه اسلام شناسی از کشور لبنان مولیادی کارتانگارا در حوزه اسلام‌شناسی از کشور اندونزی آذرمیدخت صفوی در حوزه ایران شناسی از کشور هند نورالدین ابولحیه در حوزه اسلام‌شناسی از کشور الجزایر تحقیق برتر خارجی محمد العاصی در حوزه اسلام‌شناسی با کتاب «تفسیر قرآن» (۱۴ جلد) از کشور لبنان/ ساکن آمریکا 🏆جایزه صلح و دوستی آیت الله محمدعلی تسخیری در حوزه تقریب مذاهب اسلامی از ایران ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره فقه افتراضی «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْ
⚡️بیانیه روشنگرانه «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس در پی حواشی اخیر ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در پی برخی موضع گیری ها پیرامون «مرکز بین المللی اجتهاد» انگلیس، این مؤسسه با صدور بیانیه ای به روشنگری پیرامون خط مشی های خود پرداخت و پاسخ به برخی حواشی داد. ✍ پانوشت: انتشار این بیانیه، به معنای تأیید سیاست های آن مرکز نیست و هدف از آن، چرخش اطلاعات، رونق گرفتن دیالوگ بین گفتمان های اسلامی و ارتقا فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز میان جریانهای فکری، ادیان و مذاهب با پذیرش اختلاف های فکری متعدد است. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️به بهانه تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد اولویت تبلیغ دین در حوزه های علمیه 💠 معرفی پژوهشی آینده نگارانه در تبلیغ دین در ایران ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 سناریوپردازی آینده های تبلیغ دین در ایران، احمد کوهی، پژوهشکده باقرالعلوم، تابستان ۱۴۰۲. 📚 این پژوهش، رساله دکتری نویسنده در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با راهنمایی دکتر مجتبی امیری و حجه الاسلام و المسلمین دکتر حمیدپارسانیاست. این اثر در سال ۱۳۹۸ در کتاب سال حوزه، به عنوان اثر شایسته تقدیر اعلام شد. 📚 در مقدمه این کتاب می خوانیم: «دین به عنوان یک حوزۀ چالش خیز اجتماعی، همواره آینده ای مبهم و سئوال برانگیز داشته است. معمولا تغییرات در ادیان در طول تاریخ به سرعت اتفاق نمی افتاده؛ ولی تغییرات در ظواهر دین، روش های بیان آموزه های دینی و تبلیغ دین همگام با همان سرعت تغییرات جوامع بوده است. 📚 در دورۀ اخیر با افزایش شتاب تغییرات در ابعاد مختلف زندگی بشر، تغییرات در سبک های زندگی، مناسبات ها، نمودها و مرجعیت های دینی نیز سرعت گرفته است؛ علاوه بر اینکه تحولات اجتماعی با سرمنشأ دینی، باعث شده تحولات دین در کانون توجه فوق العاده ای قرار گیرد. 📙 سناریوهای آیندۀ تبلیغ دین می تواند پنجره ای جدید و متفاوت به سمت تحولات پیش روی نظام تبلیغ دین بگشاید و اطلاعات و داده هایی را فراهم سازد که بتوان وصف بهتری از آینده های احتمالی تبلیغ به دست آورد تا بتوان مسیری بهتر برای تبلیغ دین در آینده ناشناخته را ترسیم کرد. 📚 طرح موضوع پژوهش جامع، پرداختن به تبلیغ دین در جهان متفاوت آینده، تبلیغ دین در عصر دیجیتال و سناریوهای دقیق برای آینده تبلیغ دین و پیشنهادهای کاربردی ضرورت مطالعه این کتاب را دوچندان نموده است. ✍ مدیریت سایت و کانال ایتایی مُسْلِمْنا، ضمن تبریک انتشار این اثر به حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر احمد کوهی، مطالعه این کتاب را به همه نهادهای تبلیغی حوزه های علمیه، آینده پژوهان و بویژه مبلغان پیشنهاد می کند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️سه شنبه آینده به میزبانی موسسه مطالعاتی اسماعیلیه وابسته به شبکه توسعه آقاخان، نخستین سالگرد و یادبود پرفسور «ویلفرد مادلونگ» اسلام پژوه آلمانی برگزار می شود. برای اطلاع از پنل های سخنرانی و پخش آنلاین به لینک پیوست مراجعه کنید. https://www.iis.ac.uk/events/in-memoriam-professor-wilferd-madelung/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️عبور نسل جدید جهان عرب از اندیشه های ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 دیشب و در پی انتشار خبر مرگ «میلان کوندرا» هشتگ های و در توئیتر ترند (پرطرفدار) شد. 🔸 این حجم از واکنش مثبت نسبت به مرگ او برای برخی بهت آور و برای دسته ای نیز غیر قابل انتظار بود. 🔹 این رمان نویس چک، در آثارش با بن مایه های فلسفی، از شیوه اروتیک استفاده و به نقد سیاسی جوامع می پرداخت و محبوب نسل جدید جهان عرب بود. این محبوبیت تا حدی بود که آثارش با فاصله کمتر از یکسال از فرانسوی به عربی ترجمه و توسط نشر معتبر «المرکز الثقافی العربی» به مخاطبان نسل جدید می رسید. 🔸 مشهورترین رمان او «سبکی غیرقابل تحمل کائنات» بود که در این رمان در ضمن نشان دادن زندگی و دغدغه های روشنفکران به دنبال این نکته فلسفی است که راه غلطی در دنیا وجود ندارد و به نوعی باید از تفکر سنتی انحصارگرایانه عبور کرد. ✍ پانوشت: این نکته زیر پوست نسل جدید و جهان عرب آینده را گونه ای دیگر ترسیم می کند که زمان توجه به تفکر محمد بن عبدالوهاب، ابن قیم و محمد بن عبدالوهاب گذشته و مرجعیت فکری نسل جدید عرب، کسان دیگری هستند و این نکته نباید از چشم سلفی پژوهان معاصر ایرانی پنهان بماند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️بنای بر قبور و توسل به اَموات، مشروع در سلفیه هندی و مطرود در سلفیه نجدی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎞 به پیوست جدیدترین موضع گیری تند ربیع بن الهادی المدخلی (از رهبران سلفی عربستان) نسبت به بنا بر قبور و توسل به مردگان که توسط سلفیه هندی و جماعت تبلیغ مجاز است تقدیم می شود. 🔸 در این ویدئو، ربیع المدخلی نسبت به بنا بر قبور و تشفع به قبر مولوی محمد الیاس (مؤسس و امیر جماعت تبلیغ هند) در مسجد و جماعت خانه نظام الدین اولیا دهلی اعتراض و این رفتار را شرک آشکار می داند. از نظر او این جماعت بخاطر این رفتارها بدعت گزاران امت اسلام هستند. ✍ پانوشت: (۱). جماعت تبلیغ پارادوکسیکال ترین جریان اسلامی هستند که از طرفی مجاز به تبلیغ در اسرائیل و از سویی دیگر از فعالیت آنها در عربستان جلوگیری می شود. (۲). یادداشت «ناگفته هایی در مورد تبلیغی جماعت ها» را اینجا بخوانید. http://muslimna.ir/jariyan-shenasi/3281-2022-08-21-23-00-00.html) (۳). همچنین یادداشت «درباره تبلیغی جماعت ها، پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام» را اینجا بخوانید؛ (http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html) 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
◾️ تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۱) ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ▪️بخش اول: آل‌بویه و نخستین تعطیلی عاشورا ▪️آل‌بویه (آغاز حکومت ۳۲۲ و دوران غیبت صغری) در طبرستان و به دست علویان اسلام آوردند. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند. ▪️از بین امرای آل‌بویه احمد معزالدوله (۳۲۴-۳۵۶ ق) بیش از دیگران به اقامه عزا اهتمام می‌ورزید. بی‌شک مهم‌ترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیین‌های شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود. وی در عاشورای سال ۳۵۲ هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیون‌کنان به خیابان‌ها بریزند و در قالب راه‌اندازی دسته‌های سوگواری به اقامۀ عزا و نوحه‌خوانی بپردازند. ▪️در این روز زنان با رخت عزا و صورت‌های سیاه و لباس‌های پاره در کوچه‌ها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان می‌زدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله می‌کردند. ▪️اقامۀ عزای محرم به مدت یک‌ دهه را نیز از ابتکارات معزالدوله دانسته‌اند. معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد و امام کاظم (علیهماالسلام) می‌رفت و شب جمعه را در آنجا به صبح می‌رسانید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️در دهۀ اول محرم هر روز در کانال «مرکز پژوهش های تاریخی» تحت اشراف مورخ دقیق النظر استاد آیت الله یوسفی غروی، گزیده‌ای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می کند. در این مجموعه از دوران آل‌بویه آغاز می‌کنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دوره‌های مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و به‌خصوص شیوۀ ارجاع‌دهی درون‌متنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند. برای اطلاع به آدرس زیر مراجعه کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️چرایی مواضع ضعیف بن سلمان و اردوغان در قرآن سوزی سوئد ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 در حالی که اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است، اما موضع گیری ترکیه و عربستان در این حادثه بسیار سطحی و ضعیف بود. 🔸 پس از سومین قرآن سوزی در شش ماه گذشته در کشور سوئد خیابانهای بسیاری از کشورهای اسلامی تبدیل به محل اعتراض علیه این واقعه شده است؛ چنانچه عراق در راه قطع ارتباط دیپلماتیک با سوئد می‌باشد و وزیر خارجه ایران نیز از عدم پذیرش سفیر بعدی سوئد خبر داده است. 🔹 در تحلیل سستی مواضع ترکیه و سعودی باید مدنظر داشت که دولت سوئد از اکتبر ۲۰۲۲ پس از چندین سال از دست احزاب چپ خارج شد و «اولف کریسترسن» رهبر حزب محافظه‌کار از حزب «مودریت» به قدرت رسید. حزب مودریت ضمن اینکه عضویت در ناتو را بصورت جدی دنبال می کند به بسیاری از احزاب مهاجرستیز سوئد نزدیک است. هر چند بین حزب «مودریت» و «سوئد دمکرات» به رهبری جیمی آکسون که به جریان اولتراراست نزدیک است تضادهایی وجود دارد ولی آکسون توانستند توفیق بالایی در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ کسب کند. در واقع دولت کریسترسن حاصل ائتلاف این دو حزب علیه سوسیال‌ دمکراتهاست که این به معنی قدرت گرفتن احزاب مهاجرستیز و اسلام ستیز در سوئد می باشد؛ روندی که از انفجارهای ۲۰۱۱ در نروژ تقویت شد. 🔸 از سوی دیگر تضاد بین اسلامگرایان خاورمیانه و دولت سوئد که میل به عضویت در ناتو دارد چیز پنهانی نیست. دور شدن احزاب اسلامگرا همچون جریان فاتح اربکان و هداپارتی که با وجود ائتلاف با اردوغان از عضویت سوئد در ناتو جانبداری نمی‌کنند، باعث تضعیف بازی اردوغان در جهت سیاست های ناتو خواهد شد؛ چیزی که بنظر می‌رسد با عدم تمایل بایدن به فروش F16 به ترکیه این شکاف شدیدتر خواهد شد. 🔹 در واقع اردوغان و بن سلمان هر دو از سیاست اسلام ستیز سوئد متضرر می شوند؛ بن‌سلمان که در حال عبور از اسلام گرایی می باشد؛ واکنش متحد مسلمانان علیه قرآن‌سوزی در سوئد را خطری علیه خود و در جهت تقویت بازی قطر می‌بینید و اردوغان نیز از این جهت که واکنش علیه این واقعه نه تنها افکار عمومی ترکیه بلکه مؤتلفین با وی را دچار شکاف با تصمیمات خود خواهد کرد بیمناک است؛ زیرا این واکنش به تضعیف دولت اردوغان در بهره‌گیری از کارت سوئد در برخورد با غرب می‌انجامد. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️مشاهدات آدونیس دگراندیش شهیر سوری از بی حجابی اجباری در عربستان جدید ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در چند اخیر آدونیس بزرگترین شاعر نوگرای عرب، دگراندیش سوری و ناسیونالیست عرب در حاشیه هفدهمین جشنواره زبان آمازیغی (festival twiza) دانشگاه طنجه مراکش حضور و به گزارش از سفر اخیرش به عربستان سعودی پرداخت. او در این سخنرانی از وضعیت فرهنگی متفاوت در عربستان پسا بن سلمان گزارش های جالبی بیان کرده است. 🔸آدونیس که منتقد اسلام سنتی و سلفیه درباری است و بارها از سوی گروه های تکفیری به ترور، سوزاندن کتاب ها و آتش زدن شعرهایش تهدید شده است در این کلیپ پربازدید در جهان عرب تصریح می‌کند: «اولین مرتبه ای که قصد سفر به عربستان داشتم، نه به خاطر رفتن به حج و زیارت بود، بلکه به جهت علقه شدید عربی ام برای آشنایی با اسلاف عرب و شناخت ماهیت زبان عربی بود تا بدانم اسلاف و گذشتگان هم زبانم در چه شرایطی زندگی می کردند. به همین جهت از سفارت عربستان در فرانسه تقاضای ویزای سیاحتی کردم، اما مسئولین سفارتخانه اطلاع دادند که «بن‌باز» مفتی اعظم عربستان حکم قتل تو را صادر کرده و سفر تو به عربستان بسیار پرمخاطره خواهد بود و منصرف شدم. 🔹 وی در ادامه این کلیپ می‌گوید: «من بعد از این فتوا، موضوع سفر به عربستان را به طور کل فراموش کردم و حتی زمان شنیدن اصلاحات بن سلمان، با وجود دعوت‌های مکرر از مجامع علمی عربستان همه آنها را رد کردم تا شائبه‌ بهره‌برداری سیاسی از سفرم پیش نیاید؛ تا اینکه امسال دکتر «منصور الحارفی» رئیس آکادمی شعر سعودی که از دانش‌آموختگان بریتانیا است، به بهانه روز جهانی شعر با من تماس گرفت و من را به عربستان دعوت کرد که این بار نتوانستم دعوت او را اجابت نکنم.» 🔸 در سفر اخیرم به عربستان، نخستین مسئله ای که غافلگیرم کرد صحنه‌ های گسترده بی‌حجابی زنان سعودی در همه اماکن عمومی از هتل‌ها گرفته تا رستوران‌ها و خیابان‌ها بود به طوری که من تنها چهار الی پنج نفر زن را دیدم که حجاب داشتند!! 🔹 آدونیس با درست خواندن تصمیم دولت سعودی در لغو حجاب تصریح کرده که تنها با چهار تا پنج نفر زن محجبه در عربستان صحبت کرده است که التزام‌شان به پوشش آنها به حجاب، نه بخاطر اعتقاد مذهبی، بلکه فقط به جهت احترام به خواسته های والدینشان بوده است و مباحث مذهبی سنتی در نسل جدید عربستان کاملا رنگ باخته است. 🎥 متأسفانه به دلیل محدودیت حجم ایتا امکان بارگزاری این ویدئو در ایتا فراهم نشد و برای مشاهده این ویدیو به کانال تلگرامی، واتس اپی و کانال ما در پیام رسان بله مراجعه کنید. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️از رستاخیز حسینی تا سوگواره شیعی در تحلیل دکتر علی الوردی جامعه شناس عراقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔴 دکتر علی الوردی جامعه شناس مشهور عراقی در کتاب «مهزله العقل البشری» در ضمن تحلیل های اجتماعی جهان به نهضت حسینی در عاشورای ۶۱ قمری اشاره و امام حسین را «الامام الثائر/ رهبر انقلابی» خطاب می کند. 🔴 او می نویسد: «تمام افراد جامعه تحت نفوذ یک هیپنوتیزم جمعی‌‌ قرار دارند که هیپنوتیزگر، خود افراد جامعه‌ هستند. تنوع ساختارهای اجتماعی جوامع گوناگون، حرکت های اصلاحی تاریخی را به اشکال متناسب با ساختار آن جوامع تبدیل و این واقعیت، ماهیت نهضت های انقلابی تاریخی را از بین برده و اثر آن را در طول تاریخ خنثی کرده است.» 🔴 وی به نوعی مشابه انتقاداتی که دکتر شریعتی از عزاداری شیعیان ایرانی داشت با انتقاد تند از شیعیان عراقی که همه ساله به برپایی آیین های اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا (ع) می پردازند و از حرکت اصلاحی امام حسین (ع) دور می شوند و می نویسد: «شیعیان ماهیت حرکت حسینی را به فستیوال های سوگ تبدیل کرده اند و اکنون چیزی از روحیه انقلابی و اصیل حسینی در حرکت اصلاحی امام حسین (ع) وجود ندارد. 🔴 الوردی برای اثبات مدعای خود به فروق اللغه تمسک می جوید و تصریح می کند: «واژه «عِبرة» به کسر ع به معنای پند آموزی و عبرت گیری است؛ ولی «عَبرة» با فتحه ع به معنای اشک های سرازیر شده از گونه های صورت گریه کننده است که از گونه عبور و به پایین صورت سرازیر می شود. 🔴 علی الوردی با این فرق لغوی می نویسد: «آیین‌های سوگواری شیعیان عراقی، عِبرت حسینی را به عَبرت شیعی تبدیل کرده است و اکنون اندرز گرفتن از نهضت حسینی، به اشک‌ ریزی شیعیان تبدیل شده است!!! 🔴 او نبرد یزید با امام حسین (ع) را بهترین تجلی تزاحم های جوامع شرقی دانسته و تداوم کشمکش درونی بین امام حسین (ع) و یزید در این جوامع را عامل بقای آیین‌های عزاداری می داند. 🔴 وی در این کتاب، ضمن بیان مشاهدات عینی خود از رفتارهای دوگانه صاحبان موکب‌های عراقی که همه ساله ضیافت‌های حسینی را برپا می‌کنند می‌نویسد: «همان‌ صاحبان مجالس اشکی که در ماه محرم بر امام حسین (ع) گریه می‌کنند، در سایر ماه ها وی و اهدافش را می‌کشند.» ✍ پانوشت: ✔️ در نیم قرن اخیر، دو قطبی کاذب «برپایی عزاداری و اشک بر امام حسین ع» و «الگوگیری از حرکت اصلاحی نهضت عاشورا» بخشی از تقابل اسلام سیاسی و اسلام سنتی بوده است. ✔️ در حالی که روایات ائمه اطهار (ع) با دستورهای استحباب عزاداری و گریستن بر امام حسین (ع)، استحباب زیارت و تبرک و سجده به تربت حسینی و استحباب یاد امام حسین هنگام نوشیدن آب سعی در جاودانه سازی عاشورا و فرازمانی کردن نهضت حسینی داشتند و تقابل «اشک و عزا» و «اسلام الحرکی» یک مواجه باطل است. ✔️ نباید فراموش کرد که بستر تحلیل های اجتماعی از نهضت حسینی، از آبشخور آیین های عزاداری و اشک بر امام حسین (ع) برخاسته است و اگر اشک و سوگ بر حسین نبود، تحلیل های عدالت خواهانه، ظلم ستیزانه و اصلاحی از نهضت حسینی مجالی برای بروز نداشت. ✔️ النهایه اینکه هر نوع برداشت سیاسی، اجتماعی و پویا از نهضت حسینی نباید بهانه ای برای تضعیف روایات ثواب بکاء و عزاداری را به وجود آورد‌ و به تضعیف مجالس حسینی منتج شود. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔴 الگوگیری از نهضت حسینی در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟ 1⃣ دیدگاه اسلام سنّتی: به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنّتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست. ⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛ ۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند. ۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق (ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند. ۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است. 2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معقتدند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود،‌ قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد. ⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است. 🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت علیهم السلام وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السلام، تکلیفی فردی و استثنایی یا وظیفه ای کلی و همگانی؟ ✍به قلم: محمدصابر صادقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹امام حسین علیه السلام فرموده اند: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» 🔸از جمله تحلیل‌هایی که درباره قیام و نهضت سیدالشهدا علیه السلام مطرح می‌شود و غالبا نتیجه‌ای جز دعوت به سکون و انفعال در برابر ظالمین و مستکبرین ندارد، غیر قابل الگو بودن قیام امام حسین علیه السلام، اختصاصی و وظیفه شخصی تلقی کردن آن در برخی طیف های اسلام سنتی است. 🔹هر چند دلیل معتنابهی برای این موضوع یافت نشد؛ اما این توجه به مدعا یک اثر واضح دارد و آن بی اثر ساختن حرکت و قیام سیدالشهدا علیه السلام و خون شریف و مبارک ایشان در امتداد تاریخ است. تحلیلی برای مسکوت گذاشتن نهضت حسینی که به ضد اهداف و خون پاک ثارالله بدل شده است. 🔸برای اینکه نشان دهیم این تحلیل خلاف کلیت و حرکت امام حسین علیه السلام است و به آنتی تز نهضت حسینی بدل شده است ـ با احترام به برخی قائلین احتمالی ـ به فقه ـ باب امر به معروف و نهی از منکر ـ در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی ره مراجعه می کنیم، تا وظیفه انسان مسلمان در امر به معروف و نهی از منکر در موقعیتی که سیدالشهدا علیه السلام واقع شد، پی ببریم. 🔹امام خمینی در تحریر الوسیله (جلد 1 ـ ص 472) در شرط چهارم ـ عدم ترتب مفسده و ضرر بر امر و نهی ـ بعد از بیان اینکه اگر آمر یا ناهی از وقوع ضرر یا مفسده ای برای خودش یا دیگر مومنین ـ جان، مال، آبرو ـ بترسد امر و نهی واجب نیست، در مسئله ششم میفرماید: «لو كان المعروف و المنكر من الأمور التي يهتم به الشارع الأقدس‌كحفظ نفوس قبيلة من المسلمين و هتك نواميسهم أو محو آثار الإسلام و محو حجته بما يوجب ضلالة المسلمين أو إمحاء بعض شعائر الإسلام كبيت اللّٰه الحرام بحيث يمحى آثاره و محله و أمثال ذلك لا بد من ملاحظة الأهمية، و لا يكون مطلق الضرر و لو النفسي أو الحرج موجبا لرفع‌ التكليف، فلو توقفت إقامة حجج الإسلام بما يرفع بها الضلالة على بذل النفس أو النفوس فالظاهر وجوبه فضلا عن الوقوع في ضرر أو حرج دونها‌» «اگر معروف و منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهتمام ـ ویژه ـ دارد، مانند حفظ جان و نوامیس قبیله ای ـ گروهی، جمعی ـ از مسلمین یا محو آثار اسلام و محو حجت آن ـ اعتبار ـ به نحوی که موجب گمراهی مسلمین بشود یا برخی شعائر اسلام از بین برود مانند بیت الله الحرام به نحوی که اثری از آن نماند و مانند این مثال ها، پس در این موارد ملاحظه و توجه به اهمیت مسئله مهم است. ـ پس مطلق ضرر یا حرج در امر و نهی موجب رفع تکلیف نیست ـ پس اگر اقامه حجت‌ها و امور مهم اسلام ـ که با نبودشان گمراهی و ضلالت پیش می آید ـ متوقف باشد بر بذل جان یا جان‌ها، ظاهر آن است ـ که امر و نهی ـ واجب است، چه برسد به اینکه ضرر یا حرجی پیش بیاید» 🔸ایشان در مسئله های ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ چند عنوان را از مصادیق امور مهم دانسته اند که ضرر و حرج موجب سقوط تکلیف در برابر آن نمی‌باشد و امر و نهی واجب است. مانند بدعت در اسلام، معروف شدن منکر، سکوت در برابر ظالمین، سکوت در برابر جرئت ظالمین در گسترش محرمات، سکوت در برابر اعوان ظالمین قلمداد کردن علما. 🔹 قید مهم در این چند تکلیف شرعی مخاطب آنهاست، "علماء الدين و رؤساء المذهب"، این دو دسته چنین وظایف خطیری بر عهده دارند. نه عموم مکلفین. 🔸از این نقطه محل عزیمت سیدالشهدا علیه السلام فهمیده می‌شود که قیام و حرکت، وظیفه شرعی آن حضرت در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بوده است نه یک مأموریت اختصاصی و غیر قابل الگو. بلکه فعل آن حضرت نشان دهنده مراتب امر و نهی و قیود آن می‌باشد و وظایف علما و روئسای مذهب شیعه از آن فهمیده می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/atraf_man 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رویارویی "اُموی - علوی" در قاره سیاه معاصر؛ از رسم «تمخریت» اُموی تا «تعجبون» تیجانی ✍ به قلم: سید علی بطحائی ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ساکنان شمال و غرب قاره آفریقا شبیه شمال سرسبز ایران، اسلام آوردن خود را مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاورد تاریخی، اُمویان و اتباع فکری آنان با طراحی رسمی خرافی با اسم تمخریت (Tamkharit) در روز عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان کردند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت اُموی» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم علوی «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت. ◾️ یکم. در شمال این قاره بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به «ولوف» و به معنی پایان دوستی با اهل بیت (ع) و یا سرکشی نسبت به دوستی آنان ترجمه و برای روز ‏عاشورا در آن مناطق علم شده است. برگزاری یک سری برنامه‌های غیرمشروع که هر بیننده منصفی یقین می کند که تمام این مراسم ها، برای دوری مردم از واقعه کربلا و کم فروغ کردن نهضت حسینی است. ❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای از جوانان لباس زنانه پوشیده و زنان نیز البسه مردانه به تن می کنند و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و به رقص و پایکوبی وشادی می پردازند. طنازی های دلقک ها و دزدی و باور به اینکه در عاشورا دزدیدن حلال است (رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می کنند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!!! ❌ ذبح گاو، کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت اموی است که گزارش های اسف بار دیگری در برپایی این مراسم وجود دارد. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن بیزارند. ◾️دوم: از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم غلط اموی در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان مؤسسات قرآنی مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعات و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن کرده اند. امروزه «تعجبونی های علوی» با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمک‌های مردمی را ‏برای مستمندان جمع آوری می‌کنند. در مورد وجه تسمیه رسم «تعجبون» دو گزارش نقل شده است؛ یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم سوره کهف که می‌فرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ ‏وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا می‌اندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا ‏اطلاعاتی داشته باشند و اگر از جنایت کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.‏ دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را می‌خوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا ‏الحَدیثِ تَعجَبُون}می‌رسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز می‌کنند.‏ ◾️سوم آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های محبت به اهل بیت (ع) هر رسم مخالف با بی احترامی به آنها را اصلاح می کند. با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان را مورد تأکید قرار می دهیم. 🏷 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J