مسلمنا muslimnair
#چند_ثانیه
📽 اظهار نظر پرسروصدای نخست وزير سابق قطر "حمد بن جاسم آل ثانی" و حامی قطری اخوان درمورد شیوه حكمرانی اخوان و محمد مُرسى
💠 مُرسى در حكومت دارى اصلاً زيرك نبود.
او شامه سياسى خوبی نیر نداشت؛ ولی تنها ویژگی او صداقت بود.
🔹باید اعتراف کرد که جماعت اخوان المسلمين حتی نمى توانند یک مغازه کوچک را اداره كنند [اخوانیون مبارزین خوبی هستند، ولی تئوریسین های خوبی در اقتصاد، فرهنگ و سیاست نیستند.]!!!
✍ پانوشت:
شیخ حمد از مهمترین حامیان و عوامل حضور اخوانیون در قطر بوده و سهم او در حمایت دولت قطر از اخوان در دوران محنت بسیار کلیدی است.
🔹 این مصاحبه واکنش های ضدونقیض فراوانی را در چند روز اخیر در جهان اسلام برانگیخته است.
📽 لینک مصاحبه در یوتیوب:
https://m.youtube.com/watch?v=FhjnG1B7P54
#اسلام_سیاسی
#اخوان_المسلمین
#مصر
#محمد_مرسی
#قطر
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🎓دانشگاه به سبک طالبان
✍️به قلم: علی مقدس
➣ https://t.me/Muslimnair
✂️برشهایی از متن:
🎓 باسقوط کابل، 500 تا 700 هزار تحصیل کرده، شامل اساتیدِ دانشگاه، نخبگان، فرهیختگان و متخصصین افغان، به کشورهای اروپایی به ویژه آمریکا و آلمان پناهنده شدند.
🎓 پس از هفت ماه بلاتکلیفی بالاخره وزارت تحصیلات عالی طالبان با همکاری وزارت امر به معروف و نهی از منکر، مجوز بازگشایی دانشگاه ها را صادر نموده؛ اما کمبود اساتید از یک سو و وضع قوانین مشکله از سوی دیگر شرایط پیچیده ای برای دانشجویان ایجاد کرده است.
🎓قوانین وضع شده از سوی طالبان با اعتراض مجامع علمی و اساتید و دانشجویان، بویژه دانشجویان دختر همراه بوده است.
🎓 طالبان استفاده از تلفن های همراه هوشمند در فضای دانشگاه را ممنوع اعلام کرده است.
🎓آنچه طیف وسیعی از فرهیختگان افغان را نگران ساخته است افزایش افراطی گری در افغانستان است. زیرا آن ها بر این باوراند اگر در حال حاضر جامعه بین المللی با پنجاه هزار طالب مواجه است طی چند سال آینده با میلیون ها طالب روبرو خواهد بود. به همین خاطر آن ها بی سوادی را بر ادامه تحصیل ترجیح می دهند.
🎓بر آورد برخی مدرسین افغان این است که در آینده نزدیک افرادی با ایدئولوژی طالبانیسم در دانشگاه ها گمارده خواهند شد.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/cdmn1f
#اسلام_سیاسی
#طالبان
#افغانستان
#دانشگاه
#علی_مقدس
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️جریانشناسی شیعیان حاشیه خلیج فارس
✍به قلم: علیرضا مجیدی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
💠 با شنیدن نام شیعیان حوزه خلیج فارس آنچه به ذهن مخاطب عام میرسد، فضایی مبهم توأم با حس مظلومیت است.
💠 شیعیان حوزه خلیج فارس در ابتدا و در یک نگاه به دو دسته کلی تقسیم میشوند. شیعیان بومی و مهاجر. خود شیعیان مهاجر هم به دو دسته از نظر زبانی تقسیم میشوند: عرب و عجم. با اینکه در بین بومیها هم شیعیان عجم وجود دارد اما به خاطر نگاه متعصبانه موجود در منطقه خلیج فارس، عجمهای بومی این منطقه را مهاجر به حساب میآورند.
💠 در تحلیل سیاسی، شیعیان بومی خلیج فارس به سه دسته تقسیم میشوند. اخباریون، شیخیون و اصولیون.
❌اولین اتفاق ناگوار در دهه 60 شمسی، محدودیتهایی بود که در شهر قم و سایر نقاط ایران نسبت به سید محمد شیرازی و اطرافیان و شاگردان ایشان ایجاد شد. حتی شهید نمر مدرسه علمیهای در اطراف تهران داشت که توسط ایران تعطیل شد!
❌ برخی رخدادهای امنیتی در داخل ایران، همچون مواجه نادرست با نهضتها منجر به اتفاقاتی از جمله حصر سید محمد شیرازی و حتی شهید نمر شد؛ به طوریکه ایشان از ایران به سوریه رفتند. با وجود این رفتارها سر اعدام ایشان به سفارت عربستان حمله میکنیم و این همه اختلاف ایجاد میشود!
❌ ما تا انتهای انقلابیگری رفتیم؛ نادم هم نیستیم، اما متوجه خلاهای مبارزاتی آن دوره شدیم. الان اعتقاد دارم حقوق شیعیان به این صورت محقق میشود که هر دو گروه اصلاحی و انقلابی وجود داشته باشد و ما دولبهی یک قیچی هستیم که به هم نیاز داریم؛ برای آنکه بتوانیم حقوق جامعه شیعه را محقق کنیم؛ اما یک دست صدا ندارد.
💠این عوامل باعث ظهور جریانی جدید شد که حدفاصل بین انقلابیون و استقراریون بودند که شاید بتوان نام اصلاحیون را بر روی این گروه گذاشت. این جریان نوظهور مهمترین رسالت خود را تلاش برای احقاق حقوق شهروندی شیعیان تعریف میکند اما مبنای آنها ارتباط با حاکمیت و قدرتهای غربی است. در درجهی بعدی ایدهآل این جریان دموکراسی بود. این گرایش متاخرترین گرایش بود که به نوعی از دل حوادث قرن جدید بیرون آمد.
💠 بعد از سید محمد شیرازی، شیرازیون به سه قطب لندن، سید صادق و آقای مدرسی منشعب شدند. مدرسیها انقلابی ماندند. شاخصترین چهره این گروه شهید نمر، سید هادی مدرسی از جنبش امل در بحرین بودند.
💠تا به امروز مدرسیها بارزترین جریان انقلابی شیعی در عربستان و بحرین هستند. در کویت جریان شیعی انقلابی نداریم اما آقای دشتی از این نظر انقلابی محسوب میشود که مروج و مدافع انقلابیون بحرینی است و به نوعی میتوان گفت امتداد مدرسیها در کویت است. با توجه به اینکه مدرسیها انقلابیترین جریان شیعی محسوب میشوند پس طبیعتا معارض با حکومتهای خود هستند. اما رابطهی خوب و نزدیکی با نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/5t2gwa
#جریان_شناسی
#شیعه
#شیعیان_خلیج_فارس
🆔@shouba
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🏆خلاء آثار جریان شناسی، عدالت وتمدّن پژوهی و جهان اسلام شناسی در جایزه کتاب سال
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از یادداشت:
📚جایزه کتاب سال پیشانی رویدادهای فرهنگی در ایران اسلامی است و کمترین انتظار این است که طیف های متنوّع فکری، آثارشاخص مورد علاقه خود را در آنجا پیدا کنند.
📚امسال نیز بسان سالهای گذشته لیست کتاب های فاخرسال منتشر شد. متاسفانه خلاء جدی عدم پرداختن به آثاری از حوزه های متعدد علمی به چشم می خورد. عدم انتشار آثاری در حوزه های متعدد از عدالت پژوهی، تمدن پژوهی، جریان شناسی تفکرات معاصر، معرفی اندیشه ها و متفکرین زنده و فعال در جهان اسلام وجهان امروز، مطالعات تطبیقی و چالش های جهان اسلام و... تا سایر علوم انسانی کاربردی به چشم می خورد.
📚 لیست امسال با تمام نقاط قوت خود، جای خالی فراوانی را در مورد آثاری در مورد معاصرین ومسائل انسان معاصر دارد. نگاهی به لیست آثار برگزیده این سیگنال را به پژوهشگران منتقل می کند، گویا آثاری که به مسائل انسانهای قرون گذشته مرتبط است دارای اهمیت بیشتری هستند!!!
📚به عنوان نمونه اخباری گری چندین قرن است که از صحنه فکری جهان اسلام برچیده شده و چه ضرورتی دارد که کتاب سال جمهوری اسلامی به تصحیح «الفواید المکیّه» و«تقاسیم الافلاک هیئت بطلمیوس» بپردازد؟ اخباری گری چه جایگاهی در آرایش فعّالان جهان اسلام امروز دارد تا تصحیح آن حایز جایزه کتاب سال شود؟ امروزه تصحیح کتابی با موضوع هیئت بطلمیوسی چه گِره ای را از دانش نجوم و تصاویر تلسکوب هابل برمی دارد؟ مگر قرار نیست که علوم انسانی همراهانی قوی برای علوم وتکنولوژی جدید باشد؟ آیا با معرفی این کتابها، سیگنالهای گذشته گرایی به انتخاب موضوعات جدید پژوهشی به پژوهشگران و دانشجویان نمی دهیم؟ البته بحث احیاء تراث است و قصدنداریم به میراث گذشته خود چوب حراج بزنیم وآنها را از حیّزانتفاع بیاندازیم، ولی علوم انسانی را هم نباید در محدوده مباحث گذشته محصور کنیم واحیای تراث لاینفع را بازسازی کنیم. در زمانه ای که جایزه ملک فیصل در عربستان به احیای تراث اسلامی در فلسطین واندلس تمرکز دارد، چه ضرورتی برای احیای چنین پژوهشهایی است؟
📚اگر فلسفه رئیس العلوم است و علوم انسانی؛ دانشی پایه برای سایر علوم، این آثار برگزیده چه پیامهایی برای سایر علوم وتکنولوژی وحیات بشری دارند؟ چه اشکالی دارد که بخش عمده ای از پژوهش های علوم انسانی به مسائل روز انسان معاصر و دغدغه های او بپردازد وکتابهای مفیدی که کم هم نیستند، معرفی شوند تا در پرتو جایزه کتاب سال؛ دغدغه های مهمتر انسان معاصر بهتر معرفی و علوم انسانی کاربردی را ترویج کنیم.
.
📚 هر چند در حوزه کتابهای داخلی نمی توان انتظار راهبری و سیاستگزاری به آثار علمی داد؛ ولی در حوزه کتابهای خارجی و اندیشوران صاحب ایده فعّال در جهان امروز می توان نقش تعیین خط مشی برای کتاب سال بین الملل ایجاد کرد. با توجه به عدم آشنایی جامعه ایرانی از اندیشوران، آثار وتفکرات رایج و کاربردی در جهان اسلام، می توان با معرفی چندین کتاب خوب و دارای ایده در بخش جوایزجهانی، آنها را معرفی و ضمن آشنایی با این آثار زمینه ترجمه، نقد وبررسی آنها در پایان نامه ها ومقالات علمی را فراهم کرد. پرداختن به این ایده باید در صدر امور بخش کتب خارجی کتاب سال جمهوری اسلامی قرار بگیرد.
📚آیا قابل قبول است که چندین دهه بعد از درخشش محمدابوزهره، خورشید احمد، مالک بن نبی، هشام جعیط، جودت سعید و... در کشورهایشان، پژوهشگران ایرانی با آنها آشناشوند و با فاصله زیاد، تفکرات آنها را پایش و ارزیابی کنیم؟ بنظر می رسد جایزه کتاب سال و بخش بین الملل وجهان اسلام آن می تواند این خلاء را پر کند و نهادی دیگر جز جایزه کتاب سال به خوبی از عهده این مسئولیت بر نمی آید.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/eihqbe
#معرفی_کتاب
#نقد
#کتاب_سال_جمهوری_اسلامی
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 جماعه التبلیغ؛ سفرهای تبلیغی جهانی با پای پیاده از قارّه سیاه(جبل الطارق)تا قارّه سبز(بارسلون)
🔹در حالی که بخشی از مردم، سفرهایی برای دیدوبازدید، تمدید اعصاب و تفریح دارند؛ طیف هایی از اسلام سلفی شاخه تبلیغی جماعت هند، سفر هایی ساده برای تبلیغ و احیای کلمه اللّه به اقصی نقاط جهان دارند.
💠آنها در جهان عرب، در راه جذب جوانانی هستند که دلزده از سیاست و ناامید از اسلام سیاسی به دلیل شکست های پی در پی نسخه های اخوان المسلمین هستند.
🔷جماعه التبلیغ در جهان غرب جوانانی را جذب می کنند که از سبک زندگی مادی گریزان و فطرت خداجویشان آنان را از نسخه های غربی خسته کرده است.
💠 آنان در قارّه اروپا و آمریکا با طرح اسلام معنوی و عاری از خرافات صوفیانه، اسلام دور از چهره خشک وهابیّت را تبلیغ می کنند.
🔹جماعه التبلیغ در قارّه آفریقا، با کمک های مالی، مردمی و تبلیغ چهره به چهره آئین خود را تبلیغ می کنند.
✍️ساده لوحانه است که تنها علّت نفوذ سلفیت درجهان امروز را در دلارهای عربستان و مساجد باشکوه وهابیت منحصر بدانیم و از پتاسیل سفرهای بی آلایش تبلیغی جماعت ها غافل شویم.
#اسلام_سلفی
#تبلیغی_جماعت
#هند
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
❇️ نگاه متفاوت «داریوش شایگان» به آیندهٔ جهان اسلام در قرن جدید
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
💠 دوّم فروردین ماه مصادف با چهارمین سالگرد درگذشت داریوش شایگان فیلسوف، هندپژوه و روشنفکر ایرانی است. گزافه نیست اگر ادعا کنیم که در میان متفکران ایرانی، اندیشوری همانند «داریوش شایگان» متعمّق درموضوع رابطه مدرنیته وسنت نشده است. شاید این مسئله محوری ترین دغدغه او در طی پنجاه سال گذشته بوده است.
🔷 آینده جهان اسلام در قالب تئوری «آمیزش افقها» و کتابی با همین عنوان از وی گنجانده شده است. شایگان درست برخلاف نظریه برخورد تمدنها هانتیگنتون، معتقد بودکه«در دوران آینده، جهانی شدن دیگر معنایی ندارد و برخورد تمدّنها به هیچ وجه اتفاق نمیافتد. به دلیل اینکه در آینده هیچ تمدّن خالص و ناب روی کره زمین باقی نخواهدماند.»
💠 شایگان - که تجارب معنوی فراوانی از همنشینی با علامه طباطبایی کسب کرده بود - درباره آینده جهان اسلام می نویسد: همه ما درمرحله آمیزش تمدنی به سر می بریم وتمدن در دنیای آینده محصول مشترک وثمره پیوند جهان اسلام و سایر تمدنهاست. او می نویسد: «همه ما در افق یک تمدن جهانی قرارگرفته ایم و در این مسیر شرقی و غربی، چینی، ژاپنی، ایرانی، عرب یا فرانسوی ومسلمان یکسان هستند.»
🔹 شایگان علّه العلل انزجار جهان اسلام از غرب را، ناشی از «شکست تاریخی جهان اسلام» از دنیای غرب معرفی می کند و می نویسد: «هنگامی که به پرسش از علّت انزجار جهان اسلام از غرب مواجه می شویم، به این نکته برخورد می کنیم که اگر پارامتر مواجه جهان اسلام با استعمار را نادیده بگیریم، علّت اصلی این نفرت کنونی را باید در شکست تلخ تاریخی جهان اسلام جست وجو کرد. احساس حقارت همه جانبه در جهان اسلام و موفقیت غرورآمیزی که غرب بدان نایل شده است؛ ریشه در این نفرت دارد.
💠 مؤلف کتاب آسیا در برابر غرب بر آن بود که در نهایت سرنوشت هویتی جهان اسلام با سه هویت بومی، هویت اسلامی و هویت مدرن اروپایی آمیزش خواهد کرد و همه اینها به شهروندان جهان اسلام احساس تکامل شخصیت میبخشد و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و ما با یک ایرانیِ مسلمانِ مدرن رو به رو خواهیم بود
📸داریوش شایگان یکی از همراهان اصلی هانری کُربَن، در جلسات شیعه شناسی با علامه طباطبایی بود که در تصویر پیوست نفر دوم از سمت راست نشسته است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/u7xa1c
#اسلام_روشنفکری
#داریوش_شایگان
#ایران
#آینده_نگاری
#چالش_های_جهان_اسلام
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
#چندثانیه
⚡️عربستان روی خط باستان گرایی افراطی
🇸🇦 در چندسال اخیر، زمزمه هایی از پیوند باستان گرایی افراطی با سکولاریسم در سیاست های فرهنگی عربستان به گوش می رسد.
🇸🇦 تفاوت مهم ناسیونالیسم افراطی در عربستان، با سایر کشورهای جهان اسلام در مهد اسلام بودن این کشور و وجود نصوص معتبر وحیانی و گزارشات معتبر تاریخی از فرهنگ جاهلی این سرزمین، در دوران پیش از اسلام است.
🇸🇦 نقطه حساس این جریان فرهنگی، در ماه مبارک رمضان و سخنان جنجالی بن سلمان در مواجه با سنت های حدیثی و عدم پذیرش آنها بود. yun.ir/18nu22
🇸🇦 حذف عبارت لااله الا اللّه از پرچم، تغییر نماد عربستان به اِلِمانهای بومی در همین راستا اتفاق افتاد.
🇸🇦 در آخرین حلقه این سیاست فرهنگی، در چند روز گذشته مرزوق بن تنباک مؤلف کتاب «لوأد عند العرب بين الوهم والحقيقه» ادعا کرد که زنده به گور کردن دختران از نظر تاریخی اثبات نشده است و از افسانه های مورخان است!!! این کتاب هجده سال پیش منتشر شد و تنباک مفاد آن را تا امروز به صورت علنی مطرح نکرده بود وابتداً در مجامع خصوصی و بعدها در جلسات دانشگاهی آن را ترویج می کرد، تا اینکه روز گذشته به صورت علنی آن را عمومی کرد.
🇸🇦 امروزه این ادعا و ادعاهای مشابه دیگر در عربستان همگام با سیاست های آرام فرهنگی عربستان در حال ترویج است و غایت آن اعادهٔ حیثیت قوم عرب به دوران پیش از اسلام است. تقریبا عربستان آخرین کشوری است که به کاروان ناسیونالیسم افراطی رسیده است.
🇸🇦 هرچند مورخان بر آنند که سنت جاهلانه زنده به گور کردن دختران فراگیر نبوده و در صورت شیوع گسترده آن، نسل عرب جزیره العرب کاملا از بین میرفت؛ ولی اینکه فردی با زبان رد و لحن انکار گزارشات موثق تاریخی و قرآنی را افسانه بداند؛ همان شیوه نخ نمای سیاسی ناسیونالیستهای ترک، فارس و کرد است.
🇸🇦باید منتظر بود و رصد کرد که ناسیونالیستهای عربستان تا چه مرحله ای به تفوّق عربیت بر اسلام خواهند رسید و واکنش علمای سلفی در این موضوع جنجالی چه خواهدبود.
✍مدیریت سایت و کانال تلگرامی علمی تخصصی مُسْلِمْنا، بررسی انتقادی این کتاب را به تاریخ و قرآن پژوهان پیشنهاد می کند.
#عربستان
#اسلام_سلفی
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🇺🇦🇷🇺مسلمانان اوکراینی، فعّال تر از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن
✍️به قلم: علی مقدس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇷🇺🇺🇦 در حالی که داعشیان جنگ روسیه در اکراین را جنگ صلیبی - صلیبی می خوانند، مسلمانان اوکراینی با دفاع تمام قد و حتی با سبقت گرفتن از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن خود؛ نادیده های دیگری از صحنه حقایق جهان اسلام را به جهانیان نشان دادند.
🇷🇺🇺🇦پس از یورش روسیه به اوکراین، مسلمانان که 6 درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می دهند، تصمیم به دفاع همه جانبه از کشور خود گرفتند. آنها قریب به چهارصد هزارنفر از نفوس اوکراینی را تشکیل داده اند و خود را شهروندان قانونی اکراین می دانند. مسلمانان در قبال حقوق شهروندی، وظیفه دفاع از کشور و جنگ با دشمن متجاوز را تکلیف شرعی خویش می دانند.
🇷🇺🇺🇦 این درحالی است که میلیون ها مسیحی ارتدوکس، اکثریت جمعیت اوکراین را به خود اختصاص داده اند و بر خلاف مسلمانان، با آغاز جنگ، صدها هزار بلکه چندین میلیون مسیحی، کشور خود را ترک کرده اند.
🇷🇺🇺🇦مسلمانان اوکراینی، بر این باورند که دفاع از جان وعِرض و ناموس خود و دیگر شهروندان اوکراینی، نه تنها عقلاً، بلکه شرعاً واجب است. آن ها استبداد حاکم بر شهر کریمه که جمعیت قابل توجه از مسلمانان را در خود جای داده را برنتابیده، زیرا کنترل این شهر مسلمان نشین، از سال 2014م تحت نظارت نیروهای نظامی روسیه قرار دارد.
🇷🇺🇺🇦از لحاظ تاریخی، روس ها پس از «کریمه» به «کی یف» به مثابه خاستگاه تاریخی خود که نخستین دولت روس در آن شکل گرفته، می نگرند. از سوی دیگر اوکراین برای قرون متمادی جزئی از خاک روسیه بوده و خاک دو کشور را در هم تنیده و نبردهای تاریخی متعدد همچون نبرد «پولتاوا» را به خود دیده که در سال 1709م در خاک اوکراین اتفاق افتاده است.
🇷🇺🇺🇦 از حیث فرهنگی و هویتی، قریب به 20 درصد از جمعیت روس زبانِ اوکراین، در نقاط شرقی این کشور، پیوندهای مذهبی، فرهنگی و زبانی با روسیه دارند.
🇷🇺🇺🇦به لحاظ اقتصادی نیز صنایع مادر شوروی پس از فروپاشی به اوکراین تعلق گرفت و 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام روسیه، از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا صادر می شود که از مجموع 12 لولۀ انتقال گاز، تعداد 5 لولۀ آن از خاک اوکراین می گذرد.
🇷🇺🇺🇦به لحاظ مذهبی، کی یف خاستگاه و محل بنیان کلیسای ارتدوکس روسیه محسوب می شود و فدرال روسیه در برابر هرگونه فعالیت مذهبی چه از جانب کلیسا و چه از مناطق مسلمان نشین با محوریت مسجد، واکنش جدی نشان می دهد. این محدودسازی و نگرش کمونیستی روس ها سبب گردیده تا دولت روسیه برای هرگونه مخالفت با اشغالگری روس ها، 17 تا 19 سال حبس در نظر گرفته است و مسلمانان را از هرگونه فعالیت در جهت منافع فردی و جمعی ، مورد منع و تعقیب قرار داده است
مطالعه کامل⬅️↙️
.yun.ir/l7rvqe
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شواهدی از رشد مجدد سلفیت در کردستان ایران
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔹سلفی گری در استان کردستان ایران، پدیدهای تقریباً نوظهور است که سابقه آن به ۱۵ سال پیش میرسد.
🔹سلفیت ابتدا در اکراد عراق در دهه هفتاد شمسی رواج یافت. در جنگ گروهک اتحادیه میهنی کردستان «P.U.K» با جنبش اسلامی کردستان«I.M.K» در سال 1372 شمسی اسلاف کُرد به کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن فرار کردند. در خلال تجاوز آمریکا به خاک عراق و سقوط «صدام حسین» به کردستان عراق بازگشتند.
💠بعد از تجاوز ائتلاف آمریکا به عراق، گروه «انصارالاسلام» به ایران آمده و اقدام به گسترش ایدئولوژی سلفی-تکفیری خود در میان اکراد ایرانی کرد.
🔹گروههای افراطی در کردستان در حال عضویابی از اقشار ضعیف و محروم جامعه هستند. در این شرایط قشر محروم جامعه برای خروج از بحران مالی و روحی به این گروهها میپیوندند.
💠 عقاید دینی مهمترین عامل در پیوستن به سلفیت است. گفتنی است که«خانقاه»ها و عبادتگاههای مذهبی در این مناطق کانون جذب افراد هستند. بر اساس گزارشات وبسایت « Hengaw News » تاکنون ۱۴۱ جوان از سقز به گروههای تکفیری در افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان پیوستهاند.
🔹ملا حسین صالحآباد، ملا هادی هرمیدل و ملا محمد علوی از جمله شخصیتهای مهم در جذب جوانان کُرد هستند. در شهرهای مریوان، سنندج و جوانرود نیز شرایط مشابهی وجود دارد. شمار زیادی از اسلامگرایان از این شهرها در جنگ با پیشمرگههای نیروهای کرد به داعش پیوستهاند.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/2739sb
#اسلام_سلفی
#ایران
#کردستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇹🇷 اَیاصُوفیه استانبول، گامی دیگر به سمت بازیابی هویت اسلامی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇹🇷 پس از ٨٨ سال ممنوعیت اسلام سکولار در برگزاری مراسم های اسلامی در ایاصوفیه و تبدیل آنجا به موزه ایاصوفیه؛ شب گذشته برای نخستین بار نماز تراویح در این مرکز دینی - تاریخی طنین انداز شد.
🇹🇷 اسلام گرایان تُرک، پس از نخستین پژواک اذان در ماه مبارک رمضان گذشته از مأذنه های این مکان و سپس برگزاری نماز جمعه در آنجا، این بار در گامی جدید با برگزاری نماز تراویح، آنجا را به جایگاه عبادی دوران عثمانی بازگرداندند.
🇹🇷 این اتفاق در بین جریانات جهان اسلام به حدی شعف انگیز بود که حتی تبلیغی جماعت ها که مناسبتی با اسلام سیاسی ندارند، این اقدام را مدح و آن را فتح الفتوح اسلام گرایان ترک خواندند.
🇸🇦 این اقدام در حالی رخ داد که عربستان سعودی برای نخستین بار، پخش نماز تراویح از تلوزیونهای دولتی را ممنوع اعلام کرد.
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سکولار
#ترکیه
#ایاصوفیه
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️گناه کبیره در اسلام سنتی و اسلام سیاسی
✍به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
♻️ اسلام سنتی و اسلام سیاسی ضمن وجود زمینه های مشترک، تفاوت های ریشه ای با هم دارند.
🔹اسلام سنتی، مادر تمام جریانات فکری جهان اسلام است و به عبارتی حق ابوّت بر تمامی آنها دارد. یکی از تمایزاتی که بین این دو جریان وجود دارد، در مورد قلمرو کبائر است که سنتی ها کبائر را دائرمدار امور فردی، جزئیات فرعی و تکالیف خصوصی منحصر و محدود کرده اند.
🔸از آن سو اسلام سیاسی که در قرن اخیر در برابر اسلام سنتی قد برافراشته است و اندیشه اسلامی را به عنوان هویتی مرکزی با نقش عملگرایانه در قلب سیاست تعریف کرده و نظم اجتماعی را با تمام ملزومات سیاسی اش ارائه می کند. اسلام سیاسی با محوریت کلیدواژه هایی همچون مبارزه با طاغوت، جهاد، تکفیر، اسلام الحَرِکی، رنگ و بوی جدیدی به قلمرو حلال و حرام زده و دامنه معاصی را توسعه داده است و کبائر سیاسی را ذنوب لایُغفَر می داند.
🔹اسلام گرایان ضمن پذیرش همان کبائر اسلام سنتی ولی با تأکید ویژه بر گسترش معاصی در قلمرو سیاست، با نگاه ویژه بر گناهان در ساحت حاکمیت و اجتماع مصادیق جدید سیاسی را بر کبائر برشمرده اند.
🔸از منظر اسلامگرایان کبائرسیاسی دنیای امروزه، بسیار خطرناکتر، اثرگذارتر وپرضررتر از گناهان سنتی(تقلیدی) هستند و زندگی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی بشر امروز را بیشتر تحت تأثیر قرار داده و ریشه اخلاق و شریعت را از بنیان کنده اند.
💠 جالب اینکه که اسلام سیاسی، برخی از گناهان فردی و مسلم را به شرطی که در روند دین گرایی تاثیری نداشته باشد، مورد توجه جدی قرار نمی دهند وبدانها وقعی نمی نهند.
🔹به عنوان نمونه یوسف قرضاوی-رهبر معنوی اسلام گرایان مصر - پس از پایان نماز تراویح در مسجدالشیوخ دوحه در سخنانی، معاصی کبیره ای چون تزویر در تبلیغات انتخابات توسط نامزدها، نپذیرفتن آرای مردم و کودتا، تقلّب در انتخابات و مهندسی کردن آن توسط لابی های پرنفوذ، انتخاب حامیان قاچاق و یقه سفیدها به مناصب دولتی، واگذار کردنِ زمام امور به سیاسیون سرمایهدار و اصحاب رسانهی غیرمتعهد، بازداشت های غیر قانونی دولت ها بویژه دولت مصر بدون محاکمه با اتهامات واهی و محاکمه در دادگاه های فاقد صلاحیّت، تصویب و تغییر قوانین بر طبق امیال و آرزوهای استعمارگران و تأمین خواستههای آنان، واردات مواد غذایی فاسد و آلوده به اشعه و پرتو دهی و مواد نگهدارنده و تاریخ مصرف گذشته از طرف برخی دانهدرشتها، واردات دانههای نابودگر خاک و مضرّ برای کشاورزی، کم کردن درصد لازم از آهن و سیمان در ساخت و ساز آپارتمانها که منجر به فرو ریختن آنها بر سر ساکنان می شود، احتکار و انبار کردن موادّ ضروری برای امّت اسلامی، از جمله غذا و دارو و پوشاک، تولید فیلمها و سریالها و کلیپهای مبتذل که فساد اخلاقی را ترویج میکند و به بیبندوباری و گناه فرا میخواند، از گناهان کبیره وحتّی بسیار بدتر از گناهان سنتی(تقلیدی)، بلکه از اَکبر کبائر هستند. (کتاب الزهد و الوَرَع؛ یوسف قرضاوی؛ مکتبه الوهبه للطباعه والنشر؛ قاهره؛ 2010میلادی؛ صفحات 20الی38)
🔹 لازم به ذکر است برخی سردمداران طیف مقاصدی اسلام سنتی نیز با برخی از این کبائر سیاسی هم نظر هستند، با این فرق که آنها را با تأکید بر جایگاه فردی مُکلّفین و تأکید بر امور شخصی حرام می دانند؛ در حالی که اسلام گرایان از جایگاه سیاست و پایگاه نظم اجتماعی چنین گناهانی را نامشروع تلقی کرده اند.
🔹از منظر اسلام سنتی طیف مقاصدی، ضمن پذیرش برخی موارد فوق حکایت از دست اندازی در حق الناس و نهایتاً خُبث سریره فرد مکلف را آشکار و از حیث فردی - نه اجتماعی- دارای آثار سوء و عقاب هستند.
🔹 البته طیف اسلام سنتی محافظه کار با توجه به عدم ورود به سیاست در این موارد نظری را نفیاً و اثباتاً ارائه نداده اند.
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سنتی
#معاصی_کبیره
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
⚡️سیدمحمّدباقرصدر؛ سرحلقهٔ اتصال اسلام سنتی با اسلام روشنفکری
✍️به قلم حیدر حب اللّه و ترجمه محمدجواد اصغری
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ برشهایی از متن:
🔸 مشکل اصلی رابطه روشنفکر و فقیه سنتی این است که تا مدّتها روابط آنها نامناسب بوده و ریشهٔ تاریخی آن به چالش رابطه بین فقیه و فیلسوف در قرن نخست هجری بازمیگردد. اصطکاک معتزله با اهل حدیث و نزاع عقلگرایی ونقلگرایی در بستر تاریخ و چهره معاصر این شکاف، به چند دهه پیش میرسد.
🔹طرفین تصوّر میکنند که سوی دیگری «هیچ» است. فقیه سنتی میگوید روشنفکران سهمی از علم ندارندو سطحینگرند و حرفهایشان ادبیات، ژورنالیسم و شعر است. روشنفکران نیز میگویند که سنتی ها سهمی ازعلم ندارند، میراث داران کتاب و سنت و داستانهای تاریخی هستند. بنابراین طرفین احساس اعتماد به نفس و رضایت از این فراق میکنند.
🔸 اوّلین گام در قرابت اسلام روشنفکری و اسلام سنتی این است که نوعی تقریب و همگرایی فکری بین طرفین بوجود آید. اگر فقیه سنتی و روشنفکر مدرن از فکر و روش یکدیگر بیگانه باشند، مشکلات تشدید میشود. وقتی میگوییم فقیه سنتی را روشنفکر کنید یعنی به عنوان یک فقیه، سعی میکنم با طرز فکر روشنفکر ارتباط برقرار کنیم و با او همزاد پنداری کنیم. وقتی به روشفکر میگوییم که فقه و علوم حوزوی را بیاموزد، کوه یخ بین دو گروه را شکسته ایم؛ البته مشروط بر اینکه هر دو طیف در حالت طبیعی و عادی باشند و تقابلی نداشته باشند.
🔹شهید محمد باقر صدر کتاب «المعالم الجدیده للأصول» را به منظور آشنایی روشنفکران با علم فقه – از اصیلترین علوم اسلامی- با هدف همگرایی حوزه و دانشگاه مینویسد. چرا میخواهد روشنفکر و دانشگاهی را با «حقیقیت»، «مجاز»، «علم اجمالی» و «استصحاب» آشنا کند؟ این کار چه فایدهای دارد؟ ضرورتی ندارد، اما وقتی شهید صدر میخواهد روشنفکر با اصول فقه آشنا شود، هدفش این است که او را به فضای فکری موجود در حوزه نزدیک کند، انگار میخواهد او را فقیه کند.
🔸 پروژه «الأسس المنطقیّه للاستقراء» شهید صدر همان روشی است که علم دینی رامیتوان با درصد کمی تفاوت تولید کرد. هنگامی که شهید صدر این پروژه را انجام داد، قرابت هوشمندانه ای را بین شیوه تفکّر فرهنگی و علمی معاصر و طرز تفکر دینی سنتی ایجاد کرد زیرا روشها را به یکدیگر نزدیک کرده است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/lhdng7
#اسلام_سنتی
#اسلام_روشنفکری
#محمد_باقر_صدر
#حیدر_حب_الله
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
#یادداشت_ویژه
⚡️نماد مسجد شاخص طالبان؛ از مسجد اَیاصُوفیه استانبول تا مسجد مکّی زاهدان (قسمت دوّم)
✍️ به قلم: علی مقدّس
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ گزینش هایی از متن:
🔹 قرنهاست که مسجد به عنوان نمادی عبادی- فرهنگی و اصلی ترین پایگاه اجتماعی مسلمانان شهرت یافته است. آنچه طالبان را منجر به گفت و گو پیرامون مسجد واداشته است، تلاش غیر مسلمانان و رسانه های لیبرال - سکولار، در شبه کلیساسازی مساجد و غیر سیاسی جلوه دادن این مکان در قرون اخیر است.
💠 مساجد ایاصوفیه و مکّی با آنکه هردو از اماکن عبادی محسوب می شوند، امّا در نگاه طالبان از کارکردهای متفاوتی برخوردارند. در نگاه طالبان، مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه اجتماعی بلکه کارکردی فراتر از اقامه نماز تعریف می شود. آنان بر این باورند که در کشورهای اسلامی که براساس حاکمیّت لیبرال- سکولار اداره می شوند، تلاش می شود مقیاس و عملکرد مسجد، همطراز با کلیسا تبلیغ و به نوعی کارکرد مسجد را همانند کلیسا، مکانی صرفاً برای عبادت و اعتراف به گناهان تنزّل یابد و تجربه ایاصوفیه شاهد عینی بر این مسئله است. زیرا سرگذشت چند صدساله ایاصوفیه از کلیسا و تغییر آن به مسجد و نهایتاً مکان گردشگری- توریستی، حکایت از آن دارد که حکومت ها تأثیر به سزایی در خنثی سازی و تغییر ماهوی مساجد دارند.
🔹دوران سه گانه ایاصوفیه و عدول آن از کلیسا به مسجد در سال 1453م توسط سلطان محمّد فاتح و از مسجد به موزه در 1935م توسط کمال آتاتورک و از موزه به مسجد در2020م توسط رجب طیب اَردوغان، این پیام را به همراه دارد که تاریخ و پیشینۀ مسجد به تنهایی، کاری در احیاء خلافت اسلامی پیش نخواهد برد؛ بلکه محتوا و اندیشه سیاسی حاکم بر مسجد نقش تعیین کننده را به عهده دارد.
🔹در اندیشه طالبان خنثی سازی مساجد توسط امثال آتاتورک، توانست پایتخت اسلام عثمانی را(اسلامبول =شهراسلام) از مرکز خلافت اسلامی به کشوری بهتمام معنا غربی تنزّل دهد. زیرا ایاصوفیه خاصیت خود را از دست داده بود که فردی سکولار و ملّیگرا فرصت نشستن بر مسند قدرت را پیدا کرد. ایاصوفیه یا هر مسجد دیگری که تنها در اعمال عبادی بدون تحلیل سیاسی و اجتماعی از پیرامون خود سرگرم باشد، از خانه خدا که محلّی برای بازگو و تشریح احکام فردی و اجتماعی جامعه اسلامی است به مکان گردشگری و یا مکانی برای صِرف نماز خواندن تبدیل خواهد شد و...
🔹مطالعه کامل ⬅️↙️
yun.ir/0goql3
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سکولار
#طالبان
#مسجد_ایاصوفیه
#مسجد_مکی
#علی_مقدس
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
#تازه_های_نشر
📚«فقه خلافت داعش، تلاش پرچالش»؛ ذبیح اللّه نعیمیان، پژوهشگاه مطالعات تقریبی،1401خورشیدی.
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📚 این اثر در سه فصل و دوازده بخش تهیه وتنظیم شده است. مؤلف در بخش اوّل به زمینه های نظری تأسیس خلافت داعش پرداخته و سپس دغدغه های فکری داعش برای احیای خلافت را معرفی و در نهایت کارنامه خلافت اندیشی داعش مورد بررسی دقیق قرار داده است.
📚 در بخش دوّم این کتاب، مبادی، مبانی وتئوریسین های سه نظریه «تمکین ناقص»، «نظریه انتخاب» و «نظریه تغلب» در مورد برپایی خلافت خودخوانده داعش مورد واکاوی قرار گرفته است.
📚 بخش سوّم این اثر که قلب این پژوهش است، نقدهای روش شناختی، نقدهای وارده بر نظریات ثلاثه فوق ونهایتاً نقدکارآمدی خلافت داعشی و حتّی اسلامیّت داعش مورد ارزیابی با سنجه های گوناگون قرار گرفته است.
🔷 مدیریت علمی سایت وکانال تلگرامی مُسلِمنا پیشنهاد مطالعه این اثر را به نخبگان، فعّالان جهان اسلام، سلفی پژوهان، طلاب محترم و دانشجویان عزیز تأکید می کند.
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#معرفی_کتاب
#اسلام_سلفی
#داعش
#ذبیح_الله_نعیمیان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY