بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع : #وظیفه شناسی
جامعه :
۱- هم نیاز به #قانون دارد
۲- هم #نیاز به #مجری قانون دارد
در جامعه قوانین برای این به وجود آمده اند که :
۱- #راه بهتر زیستن و #زندگی کردن را به انسان بیاموزند
۲- جلوی #امیال و خواستههای بشر را بگیرند
۳- جلوی زورمندان را بگیرند تا زورمندان نتوانند با سر پنجه #زور و #قدرت خود به #حقوق دیگران #تجاوز و #دست تعدی دراز کنند
پس در جامعه :
تنها داشتن بهترین قوانین کافی نیست
۱- #خوابیدن روی خروارها #پول و ثروت
۲- بودن دارو ها در بهترین و مجهزترین داروخانهها
۳- در #اختیار داشتن همه داروهای شفابخش
نمیتواند انسان را از #گرسنگی و #مرضهای کشنده نجات دهد
در جامعه سه چیز مهم است و اهمیت دارد :
۱- آشنایی به وظائف
۲- عمل به وظائف
۳- قانع بودن
در جامعه همه مردم باید :
۱- به #وظایف خود آشنا باشند
۲- بعد از آشنایی به #وظیفه به وظایف خود #عمل کنند
۳- بعد از عمل به وظیفه به #حقوق خود #قانع باشند
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
#اقسام #منافع :
1- منافع #فردی
2- منافع #اجتماعی
#اسلام :
۱- دینی اجتماعی است
۲- منافع #جامعه را بر منافع فردی #مقدم می دارد
۳- نسبت به کسی بیاحترامی نمی کند
۴- #اجازه هم نمی دهد که کسی به کسی بی احترامی کند
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
#انسان ها در #جامعه در حال جنب و جوش و #حرکت و فعالیت و #کار کردن هستند که ۲ گروهند :
۱- گروهی که برای #اقناع تمایلات ناروای #نفسانی کار می کنند
۲- گروهی که مشغول رفاه و #آسایش خود و جامعه هستند
که اینها هم دو گروهند :
۱- کسانی که #قصد قربت دارند و #رفتار و حرکاتشان با خلوص #نیت همراه است و از #مبادی #خلوص سرچشمه میگیرد
۲- کسانی که قصد #قربت ندارند
۲- کسانی که در جامعه مشغول و دنبال رفاه و آسایش خود و دیگران و جامعه هستند اینها :
۱- به #زندگی #علاقه دارند
۲- رنج میبرند
۳- #سعی و تلاش میکنند
۴ شکست میخورند و دوباره بلند میشوند
۵- تمام #نیروی خودشان را متمرکز میکنند و جلو میروند تا در #مبارزه زندگی پیروز شوند
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
#اقسام مرضها و ناراحتیها در #جامعه:
۱- #مرض و ناراحتی جسمی
۲- مرض و #ناراحتی روحی
۱- ناراحتی #جسمی :
در جامعه درد و رنجها باعث ناراحتی جسمی می شود
ناراحتیهای جسمی #ذهن انسان را متوجه و مشغول میکند
۲- ناراحتی #روحی :
گاهی یک #خنده بیجا
یا یک #حرف و جمله بیخود و بیهوده
و یا #شوخی نابجا و نابه هنگام باعث ناراحتی روحی میشود
ما به ناراحتیهای جسمی اعتناء و توجه میکنیم ولی به ناراحتیهای روحی اعتناء نمیکنیم و توجهی به ناراحتی های روحی نداریم
پایمال کردن #حقوق دیگران
و یا #ظلم و ستم به کسی کردن
از امراض روحی است که :
باید از آن بترسیم
و باید خود را گناهکار بدانیم
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
اقسام #عذاب :
۱- عذاب #استیصالی
۲- عذاب #تنبیهی
اقسام عذاب :
۱- عذاب #شدید
۲- عذاب #خفیف
اقسام #گرفتاریها در #جامعه :
۱- گرفتاریهایی که #مولود #گناهان ماست
۲- گرفتاریهایی که #کوزهای برای #تصفیه ما است
۳- گرفتاریهایی که #شلاق و تازیانه برای #بیدار شدن ما است
#فلسفه گرفتاریها عبارت است از :
۱- #بیدار سازی مردم
۲- #تربیت مردم
راه #نجات از گرفتاریها :
۱- #موحد بودن
۲- #تسبیح کردن #الله تعالی
۳- #اعتراف به گناهان در نزد الله تعالی
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
#اقسام عذاب الهی :
#عذاب و مجازات الهی چند قسم است :
۱- عذاب و #مجازات تنبیهی
۲- عذاب و مجازات #استیصالی
۱- عذاب و مجازات #تنبیهی :
این #نوع مجازات جنبه #تربیتی دارد
یعنی :
به محض اینکه مجازات #اثر کرد
و طرف و #مخاطب بیدار و متوجه شد بلا فاصله عذاب تمام میشود
و از بین میرود
۲- عذاب و مجازات استیصالی :
این نوع مجازات ، مجازات #نهایی است
که برای نابودی افراد غیر قابل #اصلاح می آید
که هیچ دعایی در عذاب استیصالی سودمند نیست
و فایدهای ندارد
چون بعد از فرو #نشستن و خاموش شدن #طوفان #بلاء همان برنامهها تکرار میشود
مثل : جریان #یونس علیه السلام
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
سوره مبارکه اعراف آیه 142.
و #واعدنا #موسی ثلاثین لیلة
آیات #قرآن و اخبار و احادیث #اهل بیت علیهم السلام مثل دو #دریای بزرگ و دو اقیانوس کبیرند که اگر کسی در این دو دریا و دو اقیانوس نتواند #شنا و غواصی کند پس نمی تواند از قرآن و اخبار #جواهرات و اشیا گران بها به #دست آورد
بلکه به قدر ظرفیت خودش از آن استفاده میکند
#شعر
#آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
لذا بعضی از نکات #مهم را از یک آیه و یک روایت نمیشود استفاده کرد بلکه باید
شنا کرد
و شنا کرد
و شنا کرد
تا بعضی از جواهرات را از قرآن و احادیث به دست آورد
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
سوره مبارکه اعراف آیه 142.
و #واعدنا #موسی ثلاثین لیلة
#انسان در هر کاری که وارد میشود نسبت به آن #کار دو مرحله دارد که عبارتند از :
۱- مرحله #مبتدی بودن و #شروع کردن و #شاگردی و ناشی گری
۲- مرحله #استادی کردن و ورزیده بودن
اگر گاهی ما دیدهایم که بعضی از افراد اول کارشان مطالبی را گفتهاند که
بعد از چند ماه
یا بعد از چند سال
فهمیدهاند که غلط است به خاطر همین است که اول کارشان بوده است و بعداً پخته و ماهر شده اند
مثلاً :
کسی که میخواهد #کتاب بنویسد اول کار ناشی است و #جاهل است ولی بعداً بر #اثر تکرار و #قوه حافظه پخته میشود و بر اثر زحمت زیاد #ترقی و پیشرفت میکند
یا مثلاً :
کسی که وارد #بازار میشود تا تجارت کند تا مدتی نمی داند که چه کار کند و از چه راهی وارد شود ولی بعداً کم کم آشنا میشود
گاهی در اول کار اشتباهاتی دارد و به اشتباهها تش پی میبرد
گاهی اوقات تاجر در اول کار طوری #صحبت میکند که کَاَنَّهُ تمام امور تجارت را میداند
ولی بعد از مدتی ما میفهمیم که #جاهل است
کسی که #منبر می رود تا مردم را #موعظه کند
گاهی تا مدتی جاهل است
بعداً بر اثر تکرار و قوّه #حافظه پخته میشود و بر اثر زحمت زیاد #ترقی میکند
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
سوره مبارکه اعراف آیه 142.
وواعدنا موسی ثلاثین لیلة واتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیلة وقال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی واصلح ولا تتبع سبیل المفسدین
و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم؛ سپس آن را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم؛ به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، چهل شب تمام شد. و موسی به برادرش هارون گفت: «جانشین من در میان قومم باش. و (آنها) را اصلاح کن! و از روش مفسدان، پیروی منما!»
در آیه شریفه :
و واعدنا موسی ثلاثین لیله
می فرماید که :
موسی علیه السلام برای ۴۰ روز از قوم خودش جدا میشود ولی قوم خودش را بی سرپرست نمی گذارد بلکه #خلیفه #تعیین میکند
ولی اهل #تسنن می گویند که :
#پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا رفت و هیچ خلیفه ای را معین نکرد
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
امام #صادق علیه السلام فرمود که :
هر کس اصل او #کریم و بزرگوار باشد دلش نرم است و هر کس #اصل و #عنصرش خشن باشد جیگرش درشت و قَسیّ القلب است
پس انسان کریم و نجیب و بزرگوار که دارای اصل و گوهر شریف است
روحی ملایم و قلبی نرم و مدارا و خلقی خوش دارد
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
چرا این همه #قتل و کشت و کشتار ؟
روح انسانیت اگر در کسی نباشد #دست به قتل و کشتار می زند
امام #صادق علیه السلام فرمود که :
#الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه
#طلا عنصری دارد
#نقره عنصر دیگری دارد
#آهن عنصر دیگری دارد
#مس عنصر دیگری دارد و هکذا
#انسان بعد از اینکه
از #جهل و نادانی خارج شد
و عالم و عاقل شد
و فهمید
حالا اینجا کم کم #عنصر انسان نیکو و خوب می شود
اگرعنصر انسان آهن است نقره میشود
و اگر نقره است طلا می شود
وقتی که طلا شد #نجیب میشود
و در او #نجابت پیدا میشود
بعد نرمی و رحم و #انسانیت در او پدید میآید
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
یا امیر المومنین علیه السلام
موضوع :
چرا این همه #قتل و کشت و کشتار ؟
روح انسانیت اگر در کسی نباشد #دست به قتل و کشتار می زند
همه افراد #جامعه باید در #احوال خود #مطالعه کنند و ببینند که در #اقوال و #گفتار و #کردار و #رفتار با یکدیگر چگونه هستند ؟
آیا نرم و مودّب هستند یا درشت و خشن هستند
اگر آثار انسانیت در رفتار و گفتار کسی نمایان باشد نرم و مودب است
و الا اگر خشونت و غلظت در رفتار و گفتار دارند باید خودشان را #اصلاح کنند تا #روح انسانی #تکمیل شود
الحمدلله رب العالمین
#سخنرانی
#نشر_خوبی_ها
#خسروانی
#طلاب
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan