🖌 نقد حكمت متعاليه صدرائي از منظر عرفان (24)
🔴 موضوع : نقد دليل اول اصالت وجودهاي خاص
در فلسفه صدرائي برخي از دلايل #اصالت_وجود ، ناظر به #اصالت_وجودات_خاص هستند، كه به نظر ما اين ادله، همانند اصل دعوا تام نيستند كه در دامنه اين بحث، به نقد آنها ميپردازيم.
🔶 دليل اول بر اصالت وجود
1) وجود #مجعول_بالذات است، نه ماهيت.
2) هر چيزي كه بالذات مجعول باشد اصيل است.
(نتيجه): وجود اصيل است.
الشواهد الربوبية؛ ص 75
🔸 نكته: اين دليل از دلايل #اصالت_وجودات_خاص است چرا كه در آن بر #مجعوليت وجود تكيه شده، و مجعوليت فقط به وجودهاي خاصه تعلق ميگيرد نه به #حقيقت_لابشرطي_وجود. پس بنابر اين استدلال بايد گفت وجودات خاص اصيل هستند.
🔵 نقد استدلال فوق:
به دو بيان اين دليل تام نيست.
🔷 بيان اول:
🔹 «وجود» بهخودي خود (بدون اين كه به قيدي مقيد و به شرطي مشروط باشد) واجب الوجود بالذات است؛ زيرا
1) بر اساس اصل بديهي امتناع ذاتي تناقض، «وجود» بهخودي خود (بدون نياز به هر شرط و قيدي) عدم را طرد ميكند (و گرنه لازم ميآيد كه امتناع تناقض، امتناع بالغير باشد نه امتناع بالذات) .
2) هر چه به خودي خود عدم را طرد كند واجب الوجود بالذات است؛
(نتيجه): پس وجود به خودي خود واجب الوجود است.
♦️با توجه به نتيجه برهان فوق: وجودهاي خاص يا حقيقتاً وجودند يا حقيقتا وجود نيستند
اگر حقيقتاً وجود هستند بايد آنها نيز واجب الوجود بالذات باشند؛ چون حكم طبيعت به افراد حقيقياش سرايت ميكند، و در اين صورت ادعاي #مجعوليت در باره اين وجودهاي خاص كه بايد واجب الوجود بالذات باشند، درست نيست، تا به استناد اين مجعوليت، اصالت آنها نتيجه گرفته شود.
و اگر آنها حقيقتاً وجود نيستند، قبول #مجعوليت وجود، موجب نميگردد كه آنها مجعول باشند؛ زيرا طبق فرض آنچه مجعول حقيقي است، وجود است، ولي طبق فرض، وجودات خاصه حقيقتاً وجود نيستند، تا به استناد مجعول بودن آنها اصالت آنها نتيجه گرفته شود.
🔷بيان دوم
با صرف نظر از اين كه «وجود» بهخودي خود واجب الوجود بالذات است، در اين كه #مجعول_بالذات، وجود باشد مناقشه جدي وجود دارد؛
زيرا معناي اين كه وجود مجعول بالذات است، اين است كه معيار و ملاك #مجعوليت ، وجود است؛ بر اين اساس هر جا فرض مجعوليت شد، بايد ملاكش كه وجود است تحقق داشته باشد، حال آن كه چنين چيزي محقق نيست؛ زيرا حقائق امكاني همانگونه كه در موجوديت نيازمند به جعل جاعل هستند، در #معدوميت هم نيازمند به جعل جاعل هستند؛ بنابراين ممكنات معدوم هم مجعول علتي هستند، و معدوميتشان بدون جعل نيست (عدم العلّة علة لعدم المعلول)؛ پس ممكنات #معدوم، مجعولاند، اما ملاك #مجعوليت كه وجود است را ندارند؛
✳️ بنابراين، اين كه وجود #مجعول_بالذات باشد، سخني درستي نيست؛ تا به استناد آن، #اصالت_وجودات_خاص اثبات گردد.
#نقد_حكمت_متعاليه_صدرائي
#بطلان_اصالت_وجودات_خاص
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
⚫️ 🖌 مشروعيت عزاداري در منابع اهل تسنن
🔶 اسناد مشروعيت بپاكردن سوگواري براي مردگان و مخصوصا براي بزرگان دين همانگونه كه در منابع حديثي شيعه به وفور وجود دارد، در منابع حديثي اهل تسنن نيز وجود دارد كه در ادامه به نمونهاي از آن ميپردازيم.
✳️ مسلم در صحيحش (يكي از معتبرترين كتب حديث اهلتسنن) از ابوهريره نقل كرده كه گفت : «زَارَ النَّبِىُّ (ص) قَبْرَ أُمِّهِ فَبَكَى وَأَبْكَى مَنْ حَوْلَهُ...»
يعني پيامبر قبر مادرش (آمنه) را زيارت كرد و هم خود گريست و هم افرادي كه در كنارش بودند را گرياند؛ (صحيح مسلم ج 6 ص 225 )
🔻 نكته: واقعه سوگواري پيامبر براي آمنه بيش از نيم قرن بعد از وفات آمنه است؛ زيرا پيامبر در سن شش سالگي مادرش را از دست داد، حال آنكه طبق مفاد برخي روايات، اين زيارت در سال فتح مكه (مصنف ابن ابي شيبه ج3 ص 343) يا در سال حجة الوداع (اخبار المدينه ج1 ص 79) رخداده است، يعني حداقل 55 سال بعد از وفات آمنه رخ داده است.
🔸 واقعه بپاكردن عزاداري پيامبر براي مادرش آمنه، به شكل مختصري كه در صحيح مسلم آمده در بسياري از كتب معتبر ديگر اهلتسنن نيز آمده، ولي در برخي كتب اين واقعه با تفصيل بيشتري نيز روايت شده كه جزئيات بيشتري را از اين واقعه نشان ميدهد،
حاكم نيشابوري در مستدرك (ج2 ص 366 )
ابن ابيحاتم (تفسير القرآن العظيم، ج6، ص: 1893 )
هر دو ضمن اين كه اين زيارت را با تفصيل بيشتر مطرح كردند صحت آن را تاييد كردند.
🔶 روايت حاكم اينست : پيامبر بسوي قبرستان خارج شد و در بين قبرها نظر ميكرد و ما نيز با او خارج شديم، او به ما فرمان داد كه بنشينيم و ما آنجا نشستيم، سپس خودش بين قبرها قدم ميزد تا اين كه به قبري رسيد، او با (صاحب) قبر به صورت طولاني نجوا كرد سپس ناله پيامبر بلند شد و با صداي بلند گريه كرد، ما نيز با گريه او گريستيم، سپس پيامبر به طرف ما آمد و عمر با او ملاقات كرد و به او گفت اي رسول خدا چه چيز شما را گرياند؟ ما نيز گريستيم و نگران شديم، پيامبر نشست و گفت قبري كه شما ديديد كه من با او نجوا ميكردم قبر مادرم آمنه بود.... سپس بعد از بيان نكاتي در آخر حديث ميگويد : دلسوزي كه فرزند از مادرش ميگيرد مرا نيز گرفت و موجب گريه من شد.
🔻 از اين حديث در مجموع نكاتي قابل استنباط است:
1️⃣ نشستن كنار قبور. پيامبر فرمان ميدهد كه اصحاب كنار قبور بنشينند (فأمرنا فجلسنا)
2️⃣ گريه كردن براي اموات و گرياندن و مشروعيت اين دو؛ زيرا در اين حديث هم تعبير «بكي» هست كه به معني گريه كردن است، و هم تعبير «ابكي» هست كه به معني گرياندن ديگران است؛ در روايت حاكم آمده است: فبكينا لبكائه، تا رسما يك مجلس عزاداري جمعي بپا كرده باشد؛
3️⃣ پيامبر در مدت طولاني با صاحب قبر نجوا ميكند، تا براي مردم روشن شود كه مردگان نيز ميفهمند و ميشنوند؛
4️⃣ عدم اهميت زمان: عرض شد اين زيارت بعد از نيم قرن صورت گرفته است. پس مشروعيت بپاكردن سوگواري براي گذشتگان، مقيد به زمان خاصي نيست، و اين چنين نيست كه زمان مشروعيتش محدود به سه روز اول يا محدود به مراسم هفته يا چله اول باشد.
5️⃣ با ناله و صداي بلند گريه كردند (ارتفع نحيب رسول الله).
6️⃣ سبب گريه را دلسوزي به مادر قرار داد ( فذلك الذي أبكاني).
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
090 P126 - S 6.mp3
13.92M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود وام
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 126 سطر 6
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
001 P289 -S 1.mp3
6.46M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص289 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
091 P128 - S 16.mp3
15.57M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود ويكم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 128 سطر 16
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
002 P292 -S 8.mp3
6.58M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص292 س 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
092 P131 - S 2.mp3
31.18M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و دوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 131 سطر 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
003 P294 -S 15.mp3
4.75M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص294 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
093 P132 - S 1.mp3
30.61M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و سوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 132 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
004 P295 -S 3.mp3
8.72M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص295 س 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
094 p133 - S 3.mp3
8.19M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه نود و چهارم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 133 سطر 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram