eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
383 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️⬅️ آیت الله مجتهدی تهرانی اگر تشنه علم و دانش هستی باید گفت طلبه ای؛ و الّا، بَطَله هستی[علّاف]! بیخود دلت را خوش نکن. امروز اگر درس نخوانی و مطالعه نداشته باشی و سعی و تلاش نکنی، طلبگی برای تو هیچ فایده ای ندارد. بعضی طلبه ها خوردن و خوابیدن را خوب بلدند اما درس خواندن را خیر... فقط می آیند و می روند و لباس روحانی بر تن دارند. آداب الطلّاب/ص۲۱۰
⬇️❇️ ❇️⬇️ اصطلاحات شاذ - نادر- ضعیف در ادبیات عرب: در اصطلاح ادباء : شاذ:به معنای چیزی است که خلاف قیاس است و نظر به قلة یا کثرت وجود آن نمی شود.مثل استحوذ‌. نادر:یعنی چیزی که وجود آن کم است هرچند خلاف قیاس نیست. ضعیف:یعنی آنچه که حکم آن به ثبوت نرسیده است. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
گفتگو با بعضی از دوستان عزیز در مورد اموری که ممکن است به عنوان مساله، در بحث از مرجح بودن موافقت کتاب در باب تعارض ادله، مطرح شود گفتگویی کرده بودیم که برخی از آن امور مبحوث عنه عبارت بودند از؛ ۱- معنا و مدلول مجموع اخبار ترجیح به موافقت کتاب، چیست؟ ۲- آیا اختلافی بین اصولی ها در مورد اخبار ترجیح به موافقت کتاب،هست یا نه؟(آیا این اخبار دلالت بر ترجیح احد الحجتین علی الاخر می کنند یا موجب تمییز الحجة عن لا حجة می شوند یا اینکه برخی بر ترجیح احد الحجتین دلالت کنند و برخی بر تمییز الحجة عن لاحجة دلالت می کنند) ٣- مراد از موافقت و مخالفت در اخبار ترجیح چیست؟ ۴- مرجح بودن موافقت کتاب دارای چه خصوصیاتی است؟ (مثل وجودی بودن موافقت یا عدمی بودن آن- مرجحیت قرآن یا مرجعیت قرآن) ۵- موافقت یا مخالفت با کتاب چه اقسامی دارند؟ و کدام قسم در باب تعارض ادله مقصود است؟ ۶-آیا برای امور مذکور بر فرض اختلافی بودن ثمره عملی وفقهی مترتب هست یا نه؟ (مثلا اختلاف در مرجحیت قرآن یا مرجعیت آن دارای ثمره هست یا نه؟) و......
توضیح اصطلاحات مبادی تفسیر- مبانی تفسیر - قواعد تفسیر ۱- مبادی تفسیر، قضایایی هستند که اثبات و نفی آنها در اقدام و عدم اقدام به تفسیر اثرگذار باشند مانند تفسیرپذیری قرآن - امکان و جواز تفسیر - حجیت ظواهر قرآن، که اثبات این گونه مباحث راه را برای تلاش فکری برای فهم آیات الهی می گشاید به خلاف نفی آن موارد که باعث سلب تلاش می شوند یعنی اگر کسی به این باور رسید که ظواهر قرآن حجیتی ندارند یا تفسیر قرآن جایز نیست یا قرآن کتابی تفسیر ناپذیر است برای فهم آن نمی کوشد ۲- مبانی تفسیر قضایایی هستند که اثبات یا نفی آن در چگونگی تفسیر اثری بنیادین ایفا می کنند مانند استقلال یا نفی استقلال قرآن در تفهیم مقاصد خود - اتکا یا عدم اتکای قرآن به قرائن بیرونی مانند فضای نزول - اتکا و عدم اتکای قرآن در تفهیم مقاصد به الهی بودن قرآن - امکان تفسیر قرآن به قرآن- تناسب الایات والسور ۳- قواعد تفسیر قضایای کلی هستند که با اعمال آنها بر موارد، دستیابی به مفاهیم و معانی قرآن فراهم می آید که عبارتند از؛ ۱- قواعدی که در نحو صرف معانی و بیان ادبیات عرب بررسی می شود. ۲- اصولی که محاورات عرفی و عقلایی آن را در تفهیم و تفاهم به کار می برند.مانند حمل مطلق بر مقید یا حمل عام برخاص و.... ۳- قواعد خاصی که قرآن آنها را در فهم و کلام خویش مقرر دانسته است مانند ارجاع آیات متشابه به آیات محکم برای فهم آیات متشابه
نکته قضایایی که اثبات یا نفی آنها در تفسیر بی تاثیر نیست ولی اثری اساسی و بنیادین ندارند و موردی و محدود هستند از مبانی تفسیر به شمار نمی آیند مانند وجود آیات ناسخ و منسوخ در قرآن و تعداد آنها یا مانند اختلاف قرائت ها و اثبات تواتر یا عدم تواتر آن قرائتها
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توضیح اصطلاحات مبادی تفسیر- مبانی تفسیر - قواعد تفسیر ۱- مبادی تفسیر، قضایایی هستند که اثبات و ن
با توجه به وعده‌ای که با برخی از دوستان داشتیم راجع به برخی از مبادی ومبانی وقواعد تفسیر باهم صحبت خواهیم کرد. با لحاظ اهمیت بحث تناسب آلایات والسور، ابتدا در مورد آن نکاتی را بطور مختصر بیان می کنیم. انشالله تبارک و تعالی
یکی از کتاب‌های خوب ومهم در بحث تناسب آلایات والسور که در موردش با هم صحبت خواهیم کرد.
14.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه و سلام بر ارباب بی کفن حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) با صدای دوست عزیزم حاج شیخ مسلم جعفری
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
با توجه به وعده‌ای که با برخی از دوستان داشتیم راجع به برخی از مبادی ومبانی وقواعد تفسیر باهم صحبت خ
سه سوال اساسی که باید مبحث تناسب، جواب آنها را روشن کند عبارتند از؛ ۱- آیا آیات هم جوار و هم بافت، در افاده معنای مراد به یکدیگر وابستگی دارند یا خیر؟ ۲- مشکل ارتباط آیات تطهیر- اکمال دین- تبلیغ و..... چگونه قابل حل است؟ ۳- آیا میان سوره های همسایه می توان به وجود تناسب و ارتباط قائل شد یا نه؟
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
سه سوال اساسی که باید مبحث تناسب، جواب آنها را روشن کند عبارتند از؛ ۱- آیا آیات هم جوار و هم بافت،
توجه به این نکته ضروری است که نوع پاسخ ها به سه سوال اساسی مذکور مبحث تناسب، متوقف هستند به پاسخ هایی که به سوالات زیر داده خواهد شد؛ ۱- آیا قرآن کریم در زمان حیات رسول خدا گردآوری شده اند یا نه؟ ۲- منظور از جمع قرآن در دوران خلفا (ابوبکر و عمر و عثمان) چیست؟ ۳- آیا ترتیب آیه ها در چارچوب سوره ها توقیفی است یا متکی به اجتهاد صحابه می باشد؟ ۴- سازمان یافتن سوره ها چگونه است توقیفی است یا اجتهادی؟ ۵- تناسب آیه ها و سوره ها یعنی چه؟ ۶- چرا کتاب آسمانی قرآن، در نگاه برخی محققان پراکنده به نظر آمده است؟ ۷- چرا موضوعات قرآنی یکجا نازل نشده اند؟
یکی از دهها کتابی که اختصاصا در مورد تناسب السور نوشته شده و انشالله مطالبی از آن را نقل خواهیم کرد.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توجه به این نکته ضروری است که نوع پاسخ ها به سه سوال اساسی مذکور مبحث تناسب، متوقف هستند به پاسخ های
گفتیم یکی از سوالات مهمی که نوع پاسخ به آن، در اثبات تناسب یا نفی تناسب آلایات نقش بسزایی دارد عبارت است از این سوال؛ آیا قرآن کریم در زمان حیات رسول خدا گردآوری شده یا نه؟
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
گفتیم یکی از سوالات مهمی که نوع پاسخ به آن، در اثبات تناسب یا نفی تناسب آلایات نقش بسزایی دارد عبا
سخن درباره تناسب آیه ها وقتی وجه درستی دارد که ترتیب آنها را در ساختمان سوره ها، به اشاره وحی متکی بدانیم و آن را از سوی پیامبر معرفی کنیم. همچنین وجود تناسب میان سوره ها آن جا قابلیت پژوهش می یابد که معتقد باشیم در کار تنظیم آنها،دستی از وحی دخیل بوده است.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
گفتیم یکی از سوالات مهمی که نوع پاسخ به آن، در اثبات تناسب یا نفی تناسب آلایات نقش بسزایی دارد عبا
در پاسخ به سوال بالا، یعنی اینکه آیا قرآن در زمان خود رسول خدا جمع آوری شده است یا نه؟ می گوییم: بله قطعا قرآن در زمان خود پیامبر وبا اتکا به وحی جمع آوری شده است. برای اثبات اینکه جمع قرآن در دوران زندگی پیامبر اتفاق افتاده دلایل زیادی است که یک یک به آن دلایل به اندازه وسع و به طور مختصر اشاره خواهیم کرد؛ دلیل اول: اهتمام به قرآن اهتمام حضرت محمد (ص) و سایر مسلمانان به قرآن چیزی نیست که قابل رد و انکار باشد محکم ترین اساس دیانت اسلامی و معتبرترین منبع احکام و معارف دینی، قرآن است پیامبر اسلام با درک این موقعیت و فهم نقشی که قرآن می تواند در زندگی مسلمانان دارا باشد آنان را به بذل توجه به قرآن فراخواند و در عصر خود تا حدود زیادی در این راه موفق شد اصحاب بر اثر تشویق حضرت رسول آن چنان توجهی به قرآن پیدا کردند که در میان خود برای حفظ، قرائت و کتابت آن افتخار می کردند و در این میدان از همدیگر پیشی می جستند. البته برای اثبات این اهتمام، گزارش های تاریخی گوناگونی موجود است لکن به جهت بنا بر اختصار در این کانال، از گزارش های تاریخی پرهیز می کنیم و دوستان را به مطالعه کتاب هایی که در زمینه تاریخ قرآن نوشته شده است ارجاع می دهیم. نکته ای قابل توجه است و آن اینکه انگیزه های دیگر نیز برای توجه و اهتمام به قرآن در زمان رسول الله وجود داشت که عبارت بودند از: رسیدن به پاداش اخروی- پندآموزی از مفاهیم اصیل قرآنی - تبرک جستن - استجابت دعوت رسول الله- تقویت ذوق ادبی و .....
یکی از تفاسیر مهم شیعی، مجمع البیان مرحوم طبرسی است که در ضمن تفسیر آیات با عنوان "النظم" اشاراتی به تناسب آلایات می‌کند.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
گفتیم یکی از سوالات مهمی که نوع پاسخ به آن، در اثبات تناسب یا نفی تناسب آلایات نقش بسزایی دارد عبا
دوستان توجه داشته باشند که مقصود از جمع قرآن در زمان رسول خدا، تدوین قرآن وسازمان یافتن آیات وسوره ها به شکلی که الان قرآن بر آن شکل است، می باشد.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دلیل دوم، تشخص سوره های قرآن در عصر نزول است که انشاالله فردا در مورد آن صحبت خواهیم کرد 🌹🌹🌹
دلیل دوم: تشخص سورهای قرآنی در عصر نزول در قرآن کریم، لفظ سوره در ضمن نه آیه استعمال شده است که دو آیه آن در سوره های مکی و بقیه در سوره های مدنی جا دارند. که آن آیات عبارت اند از؛ ۱- آیه ۳۸ سوره یونس ۲- آیه ۱۳ سوره هود ۳- آیه ۲۳ سوره بقره ۴- آیه ۶۴ سوره توبه ۵- آیه ۸۶ سوره توبه ۶- آیه ۱۲۴ سوره توبه ۷- آیه ۱۲۷ سوره توبه ۸- آیه ۱ سوره نور ۹- آیه ۲۰ سوره محمد آمدن لفظ سوره در این تعداد از آیات نشانگر این است که شکل گیری سوره ها در زمان خود رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در زمان نزول بوده است.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دلیل دوم: تشخص سورهای قرآنی در عصر نزول در قرآن کریم، لفظ سوره در ضمن نه آیه استعمال شده است که دو
علاوه بر این آیات، احادیثی وجود دارند که مجموعا بیان می کنند که برخی از بزرگان صحابه، قرآن را بر پیامبر گرامی اسلام (ص) قرائت می کرده اند. این احادیث به خوبی موید شکل گیری سوره ها در دوران رسالت هستند در این مورد به عنوان نمونه از دو نقل تاریخی یاد می کنیم؛ ۱- راغب اصفهانی درباره اُبَی بن کعب می نویسد: مسلمانان، قرائت ابی را ملاک و معیار قرار دادند، زیرا وی آخرین کسی بود که قرآن را بر پیامبر باز خواند. ۲- ذهبی درباره عرضه قرآن بر پیامبر نقل می کند: هفت تن قرآن را بر نبی اکرم عرضه می کردند عثمان بن عفان و علی و اُبَی و ابن مسعود و زید و ابوموسی و ابودرداء چنانچه قبلا هم اشاره کردیم نویسندگان وحی مشتاقانه به وظیفه کتابت قرآن جامه عمل می پوشاندند و برای اطمینان بیشتر از صحت نوشته های خود و اینکه مبادا بر اثر استنساخ یا علل احتمالی دیگر اشتباهی به مکتوبات قرآنی رخنه کرده باشد آن را بر پیامبر باز می خواندند.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
علاوه بر این آیات، احادیثی وجود دارند که مجموعا بیان می کنند که برخی از بزرگان صحابه، قرآن را بر پیا
درباره تشخص سوره های قرآن در دوران نزول باید اضافه نمود که در آن زمان هر بخش معینی از سوره ها عنوان خاصی به خود گرفته بودند که وجود این عناوین خود به خود گویای تعین و شکل گیری سوره ها در آن روزگار است. در این مورد مکرر از نبی مکرم اسلام (ص) روایت شده است که فرمود: اُعطیتُ مکان التوراة، السبع الطوال و مکان الانجیل، المثانی و مکان الزبور، المئين و فُضّلْتُ بالمفصل.