آشنائی با نیم جزء 9 قرآن کریم.mp3
2.59M
#برنامه_رادیویی
#فایل_صوتی
💠 موضوع: آشنایی با برخی نیم جزء های قرآن کریم
🔻 نیم جزء نهم
🔺 با ارائه دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
آشنائی با نیم جزء 10 قرآن کریم.mp3
2.46M
#برنامه_رادیویی
#فایل_صوتی
💠 موضوع: آشنایی با برخی نیم جزء های قرآن کریم
🔻 نیم جزء دهم
🔺 با ارائه دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
آشنائی با نیم جزء 11 قرآن کریم.mp3
2.63M
#برنامه_رادیویی
#فایل_صوتی
💠 موضوع: آشنایی با برخی نیم جزء های قرآن کریم
🔻 نیم جزء یازدهم
🔺 با ارائه دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 چه جنبههای اجتماعی و مناسبات انسانی در روز عید سعید فطر وجود دارد؟
✅ پاسخ:
🍃 هر عبادتی که اسلام وضع میکند، یک جنبه و اعمال فردی دارد و یک جنبه و اعمال اجتماعی. نماز ظاهراً یک عبادت فردی است؛ یعنی رابطه من با خدای خودم است و میتوانم آن را در خلوت خودم اقامه کنم اما میبینیم اسلام برای اقامه ۱۷ رکعت نماز روزانه توصیه به جماعت کرده اما برای نماز مستحبی و نافله، دستور به اقامه فرادی داده است. این یعنی اسلام هم به تقویت رابطه فرد با خدا میاندیشد و هم به اصلاح رابطه اجتماعی میان افراد جامعه. زیرا کسی که میخواهد نماز جماعت بخواند وارد مکانی به نام مسجد میشود، در مسجد، مؤمنین همدیگر را میبینند، در جریان گرفتاریهای هم قرار میگیرند، از امام جماعت تبعیت میکنند و ... این یعنی در نماز جماعت وجوه اجتماعی وجود دارد. حج هم اینگونه است که هم وجه فردی دارد و هم وجه اجتماعی. بخشی از اعمال آن فردی و بخشی از اعمال آن جمعی است. برخی برکات آن نیز متوجه فرد میشود و برخی از نتایج آن متوجه همه حجگزاران و بلکه همه مسلمانان.
🍃 در مورد روزه نیز یک بعد مهم، عبادت فردی است، من روزه میگیرم، ساعاتی گرسنگی و تشنگی را تحمل میکنم، نفس من در برابر برخی هوسها ایستادگی میکند و حاصلش میشود تقوا. اما همین روزه که به نظر میرسد جنبه فردی دارد، یک تجلیهای اجتماعی هم دارد. مثلاً سنت اطعام و افطاری دادن، به یاد فقرا بودن و به آنها کمک کردن، احیاهای شب قدر و ... نمونههای از وجوه اجتماعی ماه رمضان هستند. عید فطر نیز در ماهیت خود یک وجه فردی دارد که نشاط معنوی حاصل از یک ماه روزهداری و تجدید عهد برای معصیت نکردن است اما یک وجه اجتماعی هم دارد. پرداخت زکات فطره به نیازمندان، حضور در صفوف نماز عید فطر و «تقبلالله» گفتن به برادران دینی، برپایی جشن به مناسبت این عید و ... نمونههایی از این وجه هستند که بر همبستگی اجتماعی میافزاید.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3901087
🆔 @ostadmaaref
آشنائی با نیم جزء ۱۲ قرآن کریم.mp3
2.58M
#برنامه_رادیویی
#فایل_صوتی
💠 موضوع: آشنایی با برخی نیم جزء های قرآن کریم
🔻 نیم جزء دوازدهم
🔺 با ارائه دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 هر دو عید بزرگ مسلمانان یعنی عید فطر و عید قربان، با انفاق و بخشش همراهاند. عید فطر با زکات فطره و عید قربان با قربانیکردن. به نظر شما این موضوع حاوی چه پیامی برای مسلمانان است؟
✅ پاسخ:
🍃 در اسلام، همیشه مرتبه زکات بعد از مرتبه نماز آمده است مثلاً به دفعات تکرار شده است که :«وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ»، همچنین در بسیاری از روایات آمده است که ارزش نماز از زکات و ارزش زکات از حج و ارزش حج از روزه بیشتر است. فقط یک جا هست که به عقیده مفسران، پرداخت زکات مقدم بر اقامه نماز شده و آن عید فطر است. در سوره مبارکه اعلی آمده است: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى، وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى(۱۴ و ۱۵) یعنی به تحقیق که رستگار شد آنکه زکات پرداخت، سپس خدا را یاد کرد و نماز خواند. در تفاسیر و روایات آمده که منظور از این زکات، زکات فطره و منظور از این نماز، نماز عید فطر است. در دستورات فقهی نیز توصیه شده است که پیش از اقامه نماز عید فطر، زکات فطریه را از اموال خود جدا کنید. چنانچه میدانید بسیاری از مؤمنان از شب عید فطر، زکات فطریه را کنار میگذارند و به دست مستمندان میرسانند. جنبه عبادت اجتماعی و رسیدگی به فقرا در ماهیت روز عید فطر، بسیار پررنگ است و به نوعی آخرین برگ از دفتر روزهداری محسوب میشود.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3901087
🆔 @ostadmaaref
💠 کانال دکتر مجید معارف را در پیام رسان های ایتا و تلگرام به نشانه های زیر دنبال نمائید:
🆔 https://eitaa.com/ostadmaaref
🆔 https://t.me/ostadmaaref
🌸🍃🌺🍃🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌼🍃
🆔 @ostadmaaref
#مصاحبه
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره)
♦️ ۱۶ خرداد ۱۳۸۶
✅ مطالب زيادی درباره مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره) در مجلات وزينی مانند «بينات» جلد ۱۳ كتاب «تبيان» با عنوان فهمالقرآن دراسة علی ضوء مدرسة السلوكيه، همچنين در دو همايش انديشههای قرآنی امام خمينی(ره) كه سال 1385 در قم و دانشگاه آزاد اسلامی خمين برگزار شد، عنوان شده است كه علاقهمندان میتوانند از آن بهره ببرند.
✅ گفتوگو و صحبت زياد است اما به طور مشخص میتوان گفت ۱۰ محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام خمينی(ره) وجود دارد كه در افكار و انديشههای ساير دانشمندان مسلمان و به ويژه دانشمندان شيعه نيز وجود دارد، همچنين دو محور در آثار قرآنی امام قابل استحصال است كه يا در انديشه ديگران نيست و يا در انديشه ايشان پررنگتر از سايرين بيان شده است.
✅ جامعيت قرآن از ديدگاه امام، محور نخست مبانی عمومی قرآنشناسی ايشان است. از ديد امام، قرآن كتاب جامعی است كه شامل همه احكام و دستورات لازم برای سعادت و كمال بشر است؛ البته امام ضمن اعتراف به اين موضوع به روايات ذيل آيات و به ويژه كتاب اصول كافی مرحوم كلينی بسيار اعتقاد داشتند و روايات را مكمل و مبين آيات میدانستند.
✅ اعتقاد امام به معجزه بودن قرآن، دومين مبنا در مبانی عام قرآنشناسی ايشان است. امام خمينی(ره) مانند هر متفكر ديگری معتقد است كه قرآن معجزه ختميه و ابدی پيامبر(ص) است و بهترين وسيله برای اثبات حقانيت او است؛ قرآن از حيث بلاغت و فصاحت معجزه است و كتابی است كه در هر دوره و زمان منكران و مخالفان را به مبارزه و تحدی دعوت میكند؛ بنابراين معارف اصيل و حقايق هدايتی قرآن مهمترين محور اعجاز آن از ديد امام است.
✅ اعتقاد امام به سالم بودن قرآن از هرگونه تحريف سومين محور در مبانی قرآنشناسی ايشان است؛ وی معتقد بودند كه قرآن از ابتدای نزول هم از حيث كتابت و هم از حيث حفظ و ضبط مورد توجه و عنايت مسلمانان و به ويژه شخص پيامبر(ص) و در دورانهای بعدی مورد توجه ائمه(ع) بوده است و به همين دليل از هرگونه تحريف و تغييری مصون مانده است.
✅ اعتقاد به هدايتگری قرآن، چهارمين محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام است. قرآن از ديد امام كتابی است كه علاوه بر معجزهبودن مسئول هدايت انسان است؛ امام معتقد بود كه قرآن، دوای هر درد روحی و شفای هر بيماری است.
✅ اعتقاد به تفسيرپذيری قرآن از ديگر محورهای قرآنشناسی امام است؛ امام معتقد است قرآن برای هدايت بشر آمده است و بايد تفسير شود؛ وی اعتقاد داشت، قرآن كتابی است كه مراحل مختلفی از معنا را در خود دارد كه بخشی به عنوان آياتالاحكام در امور فقهی مورد توجه ايشان قرار میگيرد و بخشی نيز به عنوان غير آيات الاحكام مطرح است.
✅ اعتقاد امام به اين كه قرآن يك واقعيت دوگانه دارد، از ديگر مبانی ایشان بود؛ امام معتقد بودند كه قرآن يك واقعيتی دارد كه در لوح محفوظ است و شايد جز دست پيامبر(ص) و ائمه(ع) و اولیالالباب به آن نمیرسد و در عين حال واقعيتی در جهان مادی دارد كه نازل شده و مفاهيم آن رقيق شده تا قابل فهم برای بشر باشد.
✅ هفتمين محور در مبانی قرآنشناسی امام، حجيت ظواهر قرآن است، او معتقد بود كه قرآن در عين حال كه نازل شده است و بازهم ممكن است بسياری از حقايق آن را نفهميم اما همين ظواهر هم حجيت دارد و اين گونه نيست كه ظواهر قابل درك نباشد؛ اين اعتقاد امام در مقابل كسانی بود كه معتقد بودند قرآن كتابی رمزی است كه ظواهر آن قابل درك نيست و فقط بخواهند باطنیگرايی بكنند؛ ايشان معتقدند با مطالعه همين ظواهر میتوانيم بسياری از حقايق قرآن را بفهميم.
✅ ذو مرتب بودن قرآن از ديگر ديدگاههای امام در اين زمينه است؛ ايشان معتقد بودند كه قرآن دارای سطوح مختلفی از حقايق است كه هر كس البته به ميزان مطالعه، دانش و معرفتش میتواند از آن بهرهمند شود؛ طبيعی است ظاهر قرآن برای مردم و باطن آن برای اولیالالباب نكات بسياری دارد.
✅ رسالت مداری قرآن، از ديگر مبانی امام راحل است. امام معتقدند قرآن، كتاب بيداری و هدايت انسان است و رسالت ويژهای در بيدار كردن انسان و آشنايی او با حقوق خودش و به ويژه مسلمانان دارد، به همين دليل معتقدند كه قرآن در عصر كنونی توسط مسلمانان مهجور مانده است و به همين جهت است كه پيامبر(ص) در روز قيامت شكايت میكنند كه «يا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا.»
✅آخرين محور، دعوت امام از همه مسلمانان برای اين كه قرآن كتابی است كه بايد در متن زندگی قرار گيرد و محور باشد است. ايشان در همه جا معتقدند كه قرآن بايد مدار و محور و مركز در اداره جامعه اسلامی باشد و اگر قرار باشد در عصر حاضر چند نفر را به به عنوان منادی بازگشت قرآن به عرصه زندگی و جامعه معرفی كنيم، بدون ترديد يكی از افراد شاخص آن حضرت امام(ره) خواهند بود كه منادی بازگشت قرآن به صحنه زندگی مسلمانان بودند.
✅ امام به اعتبار اين كه شخصيتی عارف، فقيه و فيلسوف بود، بعد عرفانی او تاثير خاصی در قرآنشناسی او داشت، او معتقد بود كه قرآن، حقايقی اصيل، ناب و ويژه دارد كه از طرفی با واقعيت لوح محفوظ و از طرف ديگر با مخاطبان عادی و عام تناسب دارد.
🔻 او به شدت معتقد بود كه «انما يعرف القرآن من يخاطب به» او مخاطبان اصلی قرآن را پيامبر(ص) و ائمه(ع) و برخی از افرادی كه توجه الهی به آنان تعلق گرفته است، میدانست و معتقد بود كه حقيقت وحی و نزول آن در ليلةالقدر مجهول است.
✅ بعد دوم در مبانی اختصاصی قرآنشناسی امام این است که ايشان، انسان را موجودی صاحب بعد ملكوتی و صاحب فطرتی پاك میدانند و معتقد بودند كه انسان در سايه تهذيب و كمال میتواند با حقايق قرآن ارتباط برقرار كند.
✅ امام توجه خاصی به اين نقطه حساس داشت؛ وی از يكسو با تاويلات باطنيون و صوفیها كه حجيت ظواهر قرآن را قبول نداشتند، مخالف بود و از طرف ديگر نيز معتقد بود در سايه پاكی فطرت، حقايقی از قرآن بر دل عارف واصل میشود البته به شرط آن كه حجابها كنار بروند.
✅ از ديد امام(ره) مهمترين حجابهايی كه مانع دريافت حقيقت قرآن بر دل انسانها میشود، حجابهای خودبينی، گناه، جمودگرايی، حب دنيا و آرای فاسد بود.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ https://iqna.ir/fa/news/1551377
☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
#مصاحبه
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره)
♦️ ۱۶ خرداد ۱۳۸۶
✅ مطالب زيادی درباره مبانی قرآنشناسی امام خمينی(ره) در مجلات وزينی مانند «بينات» جلد ۱۳ كتاب «تبيان» با عنوان فهمالقرآن دراسة علی ضوء مدرسة السلوكيه، همچنين در دو همايش انديشههای قرآنی امام خمينی(ره) كه سال 1385 در قم و دانشگاه آزاد اسلامی خمين برگزار شد، عنوان شده است كه علاقهمندان میتوانند از آن بهره ببرند.
✅ گفتوگو و صحبت زياد است اما به طور مشخص میتوان گفت ۱۰ محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام خمينی(ره) وجود دارد كه در افكار و انديشههای ساير دانشمندان مسلمان و به ويژه دانشمندان شيعه نيز وجود دارد، همچنين دو محور در آثار قرآنی امام قابل استحصال است كه يا در انديشه ديگران نيست و يا در انديشه ايشان پررنگتر از سايرين بيان شده است.
✅ جامعيت قرآن از ديدگاه امام، محور نخست مبانی عمومی قرآنشناسی ايشان است. از ديد امام، قرآن كتاب جامعی است كه شامل همه احكام و دستورات لازم برای سعادت و كمال بشر است؛ البته امام ضمن اعتراف به اين موضوع به روايات ذيل آيات و به ويژه كتاب اصول كافی مرحوم كلينی بسيار اعتقاد داشتند و روايات را مكمل و مبين آيات میدانستند.
✅ اعتقاد امام به معجزه بودن قرآن، دومين مبنا در مبانی عام قرآنشناسی ايشان است. امام خمينی(ره) مانند هر متفكر ديگری معتقد است كه قرآن معجزه ختميه و ابدی پيامبر(ص) است و بهترين وسيله برای اثبات حقانيت او است؛ قرآن از حيث بلاغت و فصاحت معجزه است و كتابی است كه در هر دوره و زمان منكران و مخالفان را به مبارزه و تحدی دعوت میكند؛ بنابراين معارف اصيل و حقايق هدايتی قرآن مهمترين محور اعجاز آن از ديد امام است.
✅ اعتقاد امام به سالم بودن قرآن از هرگونه تحريف سومين محور در مبانی قرآنشناسی ايشان است؛ وی معتقد بودند كه قرآن از ابتدای نزول هم از حيث كتابت و هم از حيث حفظ و ضبط مورد توجه و عنايت مسلمانان و به ويژه شخص پيامبر(ص) و در دورانهای بعدی مورد توجه ائمه(ع) بوده است و به همين دليل از هرگونه تحريف و تغييری مصون مانده است.
✅ اعتقاد به هدايتگری قرآن، چهارمين محور در مبانی عمومی قرآنشناسی امام است. قرآن از ديد امام كتابی است كه علاوه بر معجزهبودن مسئول هدايت انسان است؛ امام معتقد بود كه قرآن، دوای هر درد روحی و شفای هر بيماری است.
✅ اعتقاد به تفسيرپذيری قرآن از ديگر محورهای قرآنشناسی امام است؛ امام معتقد است قرآن برای هدايت بشر آمده است و بايد تفسير شود؛ وی اعتقاد داشت، قرآن كتابی است كه مراحل مختلفی از معنا را در خود دارد كه بخشی به عنوان آياتالاحكام در امور فقهی مورد توجه ايشان قرار میگيرد و بخشی نيز به عنوان غير آيات الاحكام مطرح است.
✅ اعتقاد امام به اين كه قرآن يك واقعيت دوگانه دارد، از ديگر مبانی ایشان بود؛ امام معتقد بودند كه قرآن يك واقعيتی دارد كه در لوح محفوظ است و شايد جز دست پيامبر(ص) و ائمه(ع) و اولیالالباب به آن نمیرسد و در عين حال واقعيتی در جهان مادی دارد كه نازل شده و مفاهيم آن رقيق شده تا قابل فهم برای بشر باشد.
✅ هفتمين محور در مبانی قرآنشناسی امام، حجيت ظواهر قرآن است، او معتقد بود كه قرآن در عين حال كه نازل شده است و بازهم ممكن است بسياری از حقايق آن را نفهميم اما همين ظواهر هم حجيت دارد و اين گونه نيست كه ظواهر قابل درك نباشد؛ اين اعتقاد امام در مقابل كسانی بود كه معتقد بودند قرآن كتابی رمزی است كه ظواهر آن قابل درك نيست و فقط بخواهند باطنیگرايی بكنند؛ ايشان معتقدند با مطالعه همين ظواهر میتوانيم بسياری از حقايق قرآن را بفهميم.
✅ ذو مرتب بودن قرآن از ديگر ديدگاههای امام در اين زمينه است؛ ايشان معتقد بودند كه قرآن دارای سطوح مختلفی از حقايق است كه هر كس البته به ميزان مطالعه، دانش و معرفتش میتواند از آن بهرهمند شود؛ طبيعی است ظاهر قرآن برای مردم و باطن آن برای اولیالالباب نكات بسياری دارد.
بخش اول - بیان کلی موضوع.mp3
5.26M
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: روی آورد اسلام به بیماری های همه گیر اهداف زمینه ها و گونه ها
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 1.mp3
731.7K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: پاسخ به سؤال: درخواست شما در بیماری هایی که ازنظر پزشکی امکان بهبودی ندارند به نوعی درخواست برای امور محال عقلی خواد بود، آیا اساسا چنین درخواستی صحیح است؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 2.mp3
529.9K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: برداشت و تفسیر شما از حکمت 400 نهج البلاغه چیست؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 3.mp3
505.1K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: آیا روایات مربوط به ریزش گناهان، واقع نمایند یا اینکه جنبه تسکینی دارند؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
پاسخ به سوالات 4.mp3
761.2K
#وبینار
💠 کرونا وبینار بهشتی(سلسله نشستهای میان رشته ای دانشگاه شهید بهشتی در قالب وبینار)
🔹 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 موضوع: با توجه به جواب مطروحه برای جواز درمورد بیماری های لاعلاج بر اساس بداء، آیا دعا برای زنده شدن مردگان یا چیزهایی نظیر آن با تمسک به بداء میتواند صحیح باشد؟ اگر نه پس مرز بداء کجاست؟
🗒 زمان: 13 اردیبهشت 1399
🆔 @ostadmaaref
💠 Article: Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an
📖 ABSTRACT
The Qur'an is the book of Allah's dialogue with humans. At the same time, this book itself contains a diverse number of dialogues including the prophets' dialogues with people, the wise peoples' dialogues, the divine selected figures' dialogue with people, the angels' dialogue with humans, various classes of humans' dialogue with each other, human's dialogue with his or her own organs and such likes. The dialogues in the Qur'an have various types of attitudes ranging from criticism, alteration, trials and reforms whose latter samples are manifested in the prophets' dialogue with their people. To be in agreement with the truth, to be authentic and to be proportional with the society, customs, profitability, clearness, purity, acceptability and bearing, beauty and goodness are all the features of ideal dialogues and speeches in the Qur'an. Features such as rationalism, religious tolerance, endurance and self-constraint, humbleness in words, sympathy with the opponents with an emphasis on commonalities and avoiding any kind of polemic debates and violence in the process of dialogue, and observing politeness and dignity of the addresses are among the most important features of corrective dialogue in the Qur'an.
📘 Journal: scielo، Herv. teol. stud. vol.74 n.3 Pretoria 2018
🆔 @ostadmaaref
Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an.pdf
584.1K
💠 Various types of dialogues and features of a corrective dialogue in the Qur'an
🖌 the writer: Majid Maaref
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی
#فایل_تصویری
💠 جلسه مجازی به مناسبت فرارسیدن شهادت امام صادق -علیه السلام-
🔹 بخش اول
🔺موضوع: کارکرد اخلاق برای جذب مردم به دین
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
29.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی
#فایل_تصویری
💠 جلسه مجازی به مناسبت فرارسیدن شهادت امام صادق -علیه السلام-
🔹 بخش دوم
🔺موضوع: نقش اخلاق در استمرار جامعه اسلامی
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
تعریف اسلام حقیقی - کتاب و سنت (سرچشمه های اسلام حقیقی).mp3
2.91M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم
🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی
🔺 بخش 1 (کتاب و سنت «سرچشمههای اسلام حقیقی»)
🔹 با حضور: دکتر مجید معارف
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
ورطه های «رأی» و «قیاس» و اجتهادهای مختلف بی مبنا بعد از رسول خدا.mp3
3.43M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم
🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی
🔺 بخش 2 (ورطههای «رأی» و «قیاس» و اجتهادهای مختلف بی مبنا بعد از رسول خدا-صلی الله علیه وآله-)
🔹 با حضور: دکتر مجید معارف
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
پیدایش مذاهب گوناگون بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله).mp3
2.04M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم
🔺موضوع: تعریف اسلام حقیقی
🔺 بخش 3 (پیدایش مذاهب گوناگون بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-)
🔹 با حضور: دکتر مجید معارف
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
پیدایش تفسیرهای گوناگون از قرآن بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-.mp3
3.57M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم
🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام
🔺 بخش 1 (پیدایش تفسیرهای گوناگون از قرآن بعد از رسول خدا -صلی الله علیه وآله-)
🔹 با حضور: دکتر مجید معارف
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
نقش امام صادق -علیه السلام- در احیای اسلام به معنای سنت رسول خدا -صلی الله علیه وآله-.mp3
3.1M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم
🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام
🔺 بخش 2 (نقش امام صادق -علیه السلام- در احیای اسلام به معنای سنت رسول خدا -صلی الله علیه وآله-)
🔹 با حضور: دکتر مجید معارف
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
نقش امام صادق -علیه السلام- در پرورش شاگردان.mp3
3.93M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی رواق - شبکه جام جم
🔺موضوع: نقش امام صادق -علیه السلام- در تجدید بنای اسلام
🔺 بخش 3 (نقش امام صادق -علیه السلام- در پرورش شاگردان)
🔹 با حضور: دکتر مجید معارف
🔻 تاریخ: 28 خرداد 1399
🆔 @ostadmaaref
#مصاحبه
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارشی از گفتگوی خبرگزاری قدس با دکتر معارف با موضوع «سیره سیاسی امام رضا(ع)؛ الگوی پیوند میان دولت و مردم»
♦️ ۱ شهریور ۱۳۹۴
🔻 سیره سیاسی امام رضا(ع) چگونه بود و ایشان از چه راهبردهایی برای دفع دسیسههای مأمون بهره بردند؟
✅ همانطور که میدانید امام هشتم(ع) به عالم آل محمد(ص) شهرت دارند، از این روی که احاطه ایشان بر علوم مختلف عصر خویش، راه را بر توطئهها و دسیسههای مأمون سد میکرد. ضمن این که علم و دانش حضرت، در رفتار و گفتار و اخلاق ایشان تجلی داشت. وقتی به بررسی شرایط جامعه آن روز و بروز حوادث، تنشها و مخالفتهای مردم مسلمان میپردازیم، با افکار و نیات خلیفه عباسی برای کنترل جوامع اسلامی و همسو کردن مردم با حکومت وقت روبهرو میشویم که در نهایت خودکامگی و سلطه جویی دنبال میشد. در چنین شرایطی مردم جایگاهی در حاکمیت نداشتند و پیوندی هم به لحاظ عاطفی میان آنها و نیروهای حاکمیتی وجود نداشت. اما دوران کوتاهی که ولایتعهدی از سوی مأمون به امام رضا(ع) تحمیل شد، دورانی است که حضرت برای تجلی پیوند میان مردم و امامت تلاش کردند. اگرچه نظارت شدید مامون بر امام هشتم(ع) اعمال میشد، اما آن حضرت با دانش ارزشمند سیاسی الهی خویش، افراد مورد اعتماد خود را در بسترهای گوناگون حکومت قرار دادند تا برخی از لایههای حاکمیتی از استبداد صرف خارج شود.
🔻 اشاره کردید به تلاش ثامن الحجج(ع) برای ایجاد پیوند میان حکومت و مردم، تدابیر آن امام همام در این زمینه چه بود؟
✅ یکی از زوایای مواضع امام رضا(ع)، تدبیر و دوراندیشی سیاسی بوده که در گفتار و اخلاق سیاسی ایشان به روشنی مشهود است. درایت و اتخاذ مواضعی بسیار عالمانه برای تنویر افکار عمومی اعم از قوم و عشیره خود، خواص جامعه و عموم مردم از نکات برجسته دوران امامت امام رضا(ع) است، از سوی دیگر مواضعی برگرفته از حکمت در برابر سیاستهای شیطانی و مکرآمیز حاکم وقت (مأمون) از احاطه امام به اوضاع جامعه و همچنین بهره مندی ایشان از علوم و فنون لازم در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی و حکومتی حکایت دارد. نکته دیگر اینکه منطق راهگشای حضرت رضا(ع) برای هدایت افکار عمومی و کلام رسای ایشان برای ایجاد جامعهای همسو و همصدا با قرآن و عترت و اخلاق ، نشان از تلاش حضرت برای توسعه فرهنگ دینی و ایجاد پیوند میان مردم و امامت دارد.
🔻 امام رضا(ع) با اینکه در بدنه حاکمیت حضور داشتند، به روشنگری افکار عمومی در زمینه فسادهای دربار میپرداختند، آن حضرت در طرح این مواضع چه اهدافی داشتند؟
✅ پرسش خوبی است، زیرا امام معصوم به عنوان حجت خدا حتی اگر در بدنه حاکمیتی هم حضور داشته باشد باز هم مواضع انتقادی خود را به عمال حکومتی دارد، بنابراین طرح انتقادهای کوبنده نسبت به مأمون موجب گرایش بیشتر مردم نسبت به آن امام همام میشد، آن حضرت با تاکید بر اینکه حکومت اسلامی باید مبتنی بر عدالت طراحی شود، دیدگاههای منفعت طلبانه مامون و عمال حکومتی وی را نقد میکردند و تاکید داشتند اگر حاکمان خود را از مردم جدا بدانند، اولین ضربههای مهلک را بر پایههای حاکمیتی خواهند زد. بنابراین از هر موضع و دیدگاهی برای ایجاد پیوند میان مردم استفاده میکردند.
🔻ایشان در هنگام پذیرش ولایتعهدی و حضور در دستگاه حکومت نامشروع مأمون با استفاده از چه تدبیری پیوند میان خود و مردم را حفظ کردند؟
✅ به نکته خوبی اشاره داشتید، زیرا حضور امام رضا(ع) در حاکمیت استبدادی مأمون میتوانست افکار عوام را مبنی بر مشروعیت مامون از سوی ولی خدا، تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس نوع مواضع امام و جملاتی که از سوی آن حضرت برای هدایت جامعه اسلامی آن زمان بیان میشد نقطه ابهام و جای سوالی در زمینه وظیفه شیعیان و تشخیص حکومت سالم و غیرسالم هرگونه ابهام و ناآگاهی در بین مردم را باقی نمی گذاشت. امام(ع) در حدیث معروف سلسله الذهب در نیشابور زیباترین و رساترین جمله را در تعیین وظیفه موحدان بیان فرمودند: «کلمه لا اله الاا... حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» سپس بعد از تأملی فرمودند: «بشروطها و انا من شروطها.» یعنی راه رسیدن به وحدانیت و خداپرستی جز از مسیر ما میسر نیست. یعنی ماییم که مسلمان بودن را معنا میبخشیم، ماییم که انسان مؤمن را بهایمان کامل میرسانیم، به عبارت دیگر نفی بت پرستی و رسیدن به حصار محکم خداپرستی در سایه ولایت و امامت ما ممکن و عملی خواهد بود. این حدیث سند زنده تدابیر هوشمندانه و مواضع سیاسی صریح امام در مواجهه با مامون است که در نتیجه، جایگاه حضرت را در مقام ولایتعهدی مامون روشن کرد.
🔻به برکت محبت اهل بیت(ع) پیوند ویژهای میان دولت و مردم در ایران اسلامی برقرار شده است، جنابعالی ریشه این پیوند را در توجه به چه نکتهای میدانید؟
✅ همانطور که میدانید همه ما ایرانیها انس ویژهای با اهل بیت(ع) داریم، ضمن اینکه پایههای حکومت و انقلاب اسلامی که ثمره مجاهدتهای امام راحل و همه شهدای گرانقدر است، مبتنی بر توجه به ائمه هدی(ع) و پیروی از نهضت انسانساز حسینی است که از این جهت همواره پشتیبانی مردمی از دولت را در طی این سالها دیدهایم.
✅ ارتباط ویژه میان مردم و معصومین(ع) فصل اشتراک دولت و ملت در کشور ماست، نکته دیگر اینکه بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) در ایران واقع شده و همین حرم شریف برکات زیادی را نصیب ما کرده که تا قیامت هم ادامه خواهد داشت. از بعد دیگر هم در این زمینه باید گفت دولتمردان کشور ما با الگو گرفتن از سیره معصومین(ع) در مجامع جهانی حاضر میشوند که این مسأله نیز حق ملت ایران اسلامی را بخوبی تبیین میکند.
🔻و برای توسعه معارف اهل بیت(ع) بخصوص رهنمودهای ارزشمند امام رضا(ع) در جامعه و گسترش پیوند میان مردم و دولت چه باید کرد؟
✅ اول از همه معرفت آحاد مردم جامعه را نسبت به اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی به عنوان بخشی از معارف دینی گسترش دهیم. نکته دیگر اینکه دولتمردان نیز در عمل و رفتار مبتنی بر شاخص رفتاری دینی و مبتنی بر تربیت ائمه هدی(ع) حرکت کنند. مسأله دیگر برداشتن فاصله طبقاتی است، چنانکه امام رضا(ع) با اینکه ولی خدا بودند و در دستگاه حاکمیت مامون، عنوان ولایتعهدی داشتند باز هم خود را از بدنه جامعه جدا نکردند، ساده زندگی میکردند و با فقرا همسفره میشدند. این رفتار حضرت نشاط اجتماعی ویژهای را در میان مردم جامعه گسترش میداد. بنابراین اگر یک روز از دهه کرامت با عنوان «محبت اهل بیت(ع) نقطه پیوند دولت و مردم» انتخاب شده، دولتمردان ما حتماً باید در عمل نیز این نقطه را در معرض دید همه آحاد جامعه قرار دهند. چنین رفتاری ضمن توسعه مهربا نی و همدلی در جامعه، اعتماد عمومی مردم را نسبت به توجه دولت به آنها، بالا میبرد.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ http://www.qudsonline.ir/news/304501
☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🆔 @ostadmaaref
#برنامه_تلویزیونی
💠 طرح ملی-قرآنی 1454
🔹 هر روز بعد از اذان ظهر (به مدت یک هفته)
🔺شبکه چهار سیما
🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 15 تیر.mp3
4.56M
#فایل_صوتی
#برنامه_تلویزیونی
💠 طرح ملی-قرآنی 1454
🔹 15 تیر ماه 1399
🔺شبکه چهار سیما
🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref
برنامه 1454- 16 تیر.mp3
4.76M
#فایل_صوتی
#برنامه_تلویزیونی
💠 طرح ملی-قرآنی 1454
🔹 16 تیر ماه 1399
🔺شبکه چهار سیما
🔻 با کارشناسی دکتر مجید معارف
🆔 @ostadmaaref