13-اصول فقه اعتباریات. مقایسه مجاز از نظر سکاکی و علامه طبابایی، مشهور و حضرت امام خمینی.mp3
8.87M
13-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
مقایسه مجاز از نظر سکاکی و علامه طباطبایی، مشهور و حضرت امام خمینی(قدس سره)
@osul_etebariat
14-اصول فقه متعالیه برمبنای اعتباریات.معانی اسمی و حرفی. وضع الفاظ حروف.ریشه مشتقات.بحث مشتق اصولی.شرط درجملات شرطی قیدماده یاهیأت.mp3
25.33M
14-اصول فقه متعالیه برمبنای اعتباریات
معانی اسمی و حرفی
وضع الفاظ حروف
ریشه مشتقات
بحث مشتق اصولی
شرط درجملات شرطی قید ماده یا هیأت است؟
@osul_etebariat
15-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات، وضع در حروف، اسماء، اسماء حروف، جملات انشایی و اخباری.mp3
23.17M
15-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
وضع در حروف، اسماء، اسماء حروف، جملات انشایی و اخباری
هیأت جملات وضع مستقلی از مفردات می خواهد.
هیأت جملات اسمی و فعل ماضی مشترک لفظی بین جملات انشایی و اخباری است.
@osul_etebariat
26-الفائق فی الاصول. قاعده کلی معانی تمامی الفاظ نسبت به ویژگی های مصداق لابشرط است الا موارد استثنایی.(بسیار مهم).mp3
9.61M
بحثی از کتاب الفائق فی الاصول:
قاعده کلی: معانی تمامی الفاظ نسبت به ویژگی های مصداق لابشرط است الا موارد استثنایی،پس می توان از اطلاقات و عمومات روایات و آیات حکم مصادیق مدرن و جدید و مستحدثه را استنباط کرد.(بسیار مهم)
@osul_etebariat
34-الفائق فی الاصول. تنقیح مناط. خطابات دینی اجتماعی، قانونی و جمعی و تشکیلاتی است نه فردی و نه حقیقی کلی. از این خطابات ضرورت حکومت می فهمیم.mp3
12.91M
بحثی از کتاب الفائق فی الاصول:
تنقیح مناط
خطابات دینی خطابات اجتماعی، قانونی و جمعی و تشکیلاتی است نه فردی و نه حقیقی کلی. از این خطابات ضرورت حکومت و هویت جمعی دینی و لزوم حفظ شعائر و امر به معروف و نهی از منکر فهمیده می شود.
@osul_etebariat
16-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات. نقد نظریه صاحب کفایه در باره معنای حروف، مجاز و...mp3
14.01M
16-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
نقد نظریه صاحب کفایه در باره معنای حروف، مجاز و..
@osul_etebariat
17-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات. استعمال لفظ در بیش از یک معنا.mp3
8.4M
17-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
استعمال لفظ در بیش از یک معنا
@osul_etebariat
13-اصول کافی. حدیث کامل شدن عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام. یک قانون کلان و بسیار مهم در فهم روایات و آیات(نقل متشابه، تعبدی، عقلی).mp3
15.52M
13-اصول کافی
حدیث کامل شدن عقل در زمان ظهور امام زمان علیه السلام.(بسیار دقیق)
یک قانون کلان و بسیار مهم در فهم روایات و آیات(نقل متشابه، تعبدی، عقلی)
🌹مطالب این صوت را کمتر شنیده اید🌹
#مهم
#مهم
*نقل از کانال اصول کافی بر مبنای اعتباریات و حقایق👇
https://eitaa.com/joinchat/3494248862Cc8a0fc0a1c
@osul_etebariat
18-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات. بحث صحیح و اعم.mp3
3.99M
18-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
بحث صحیح و اعم
@osul_etebariat
43-الفائق فی الاصول. تأثیرات عمیق و عجیب فهم مذاق شرع و نظام فکری شارع در فقه و اصول و تفسیر و رجال و کلام و سیاست و قانون گذاری....mp3
4.89M
بحثی مهم از کتاب الفائق فی الاصول
تأثیرات عمیق و عجیب فهم #مذاق_شرع و #نظام_فکری شارع در فقه و اصول و تفسیر و رجال و کلام و سیاست و قانون گذاری...
@osul_etebariat
19-اصول فقه متعالیه برمبنای اعتباریات
بحث صحیح و اعم
جامع مبهم تشکیکی غرضی
@osul_etebariat
20-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
صحیح و اعم
ثمره بحث در عبادات و معاملات
@osul_etebariat
21-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
بحث صحیح و اعم
@osul_etebariat
22-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
مشتق(تبیین تمام بحث های سنگین مشتق)
@osul_etebariat
23-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
مبحث اوامر
نقد تبدیل گفتمان تربیتی دین به گفتمان علمی رساله عملیه و سایر علوم
*این صوت بسیار مهم است.
@osul_etebariat
15.27M
چه طور می توان جامع منقول و معقول شد؟
مقدمات اجتهاد جامع چیست؟
#علوم_مورد_نیاز_اجتهاد_جامع:
ادبیات کاربردی،
منطق کاربردی،
اصول فقه بر مبنای اعتباریات،
فلسفه،
رجال،
کلام جدید،
تاریخ معاصر و صدر اسلام،
آشنایی با روش استنباط فقه تعبدیات،
آشنایی با روش استنباط فقه معاملات با رویکرد اعتباریات،
تسلط بر قرآن کریم و تفسیر بر مبنای غُرر آیات،
تسلط بر روایات (کافی و وسائل الشیعه و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه)
آشنایی با منظومه فکری امام و رهبر معظم انقلاب،
خلاصه آثار شهید مطهری،
کتب شش جلدی طرح ولایت،
جریان شناسی جریان های فکری معاصر
در این صوت مطالب دقیقی درباره اجتهاد جامع در علوم حقیقی و اعتباری بیان شده.
@osul_etebariat
24-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات. صیغه امر برای انشاء اراده است نه طلب و بعث(تفاوت جالب مبنای علامه با مشهور).mp3
13.45M
24-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات
معنای ماده امر و صیغه امر
صیغه امر برای #انشاء_اراده است نه طلب و بعث(تفاوت جالب مبنای علامه با مشهور)
@osul_etebariat
9.8M
نکاتی مهم درباره جایگاه اعتباریات علامه در منظومه علوم حوزوی
از چه زمانی به نظام اعتباریات ورود کنیم و بفمهیم؟
پیش نیاز فهم اعتباریات چیست؟
@osul_etebariat
1.12M
سوال:
شما نظرات علامه رو از آثار ایشون استنباط میکنید یا از کتاب های اصولی که نوشتن میگین؟
جواب:
در صوت👆
@osul_etebariat
19.02M
۱-ولایت تکوینی خدای سبحان و اهلبیت(علیهم السلام) در عالم امر و ملکوت مطلق و عام است البته اطلاق در یک اسم از اسماء و صفات الهی محدود به چارچوب بقیه اسماء و صفات است.
۲-ولایت تکوینی خداوند متعال و اهلبیت (علیهم السلام) در عالم دنیا و ملک و خلق محدود است.
۳-ولایت تشریعی و حاکمیت تشریعی و مالکیت تشریعی خداوند و اهلبیت (علیهم السلام) در عالم تشریع و حکومت داری محدود به چارچوب شریعت و اسباب ظاهری و محدودیت های عالم ماده است.
۴-ولایت تشریعی فقها و ولی فقیه و حاکمان دینی غیرمعصوم هم محدود به چارچوب اسباب عالم دنیا و شریعت است ولی تا حدودی نسبت به اهلبیت(علهم السلام) محدودیت بیشتری دارد.
۵-ولایت و حاکمیت حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) بر خلاف همه انبیا و امامان محدود به چارچوب شریعت های قبل ظهور و محدودیت های عالم ماده و دنیا نیست. شبیه عالم امر و ملکوت و قیامت است.
۶-نتیجه:
فرق چندانی بین حاکم دینی معصوم و حاکم دینی غیر معصوم(ولایت فقیه و فقها)در عصر غیبت نیست.
#بسیار_مهمّ
#تأثیرنظام_اعتباریات_درمسأله_ولایت_فقیه
@osul_etebariat
کفایه تخصصی. وضع مرکبات و جملات ترکیبی(آیا جملات ترکیبی، غیر از وضع مفردات و هیأت ترکیبی، وضع دیگری برای ترکیب مفردات و هیأت ترکیبی دارد).mp3
25.86M
کفایه تخصصی
وضع مرکبات و جملات ترکیبی(آیا جملات ترکیبی، غیر از وضع مفردات و هیأت ترکیبی، وضع دیگری برای ترکیب مفردات و هیأت ترکیبی دارد)
ریشه مشتق چیست؟
آیا مشتق برای متلبس بالفعل وضع شده یا اعم
نظر علامه طباطبایی چیست؟
@osul_etebariat
کفایه تخصصی.آیا جملات ترکیبی، غیر از وضع مفردات و هیأت ترکیبی، وضع دیگری برای ترکیب هردو دارد؟ریشه مشتق،رجوع قید به ماده یا هیأت.mp3
16.9M
کفایه تخصصی
آیا جملات ترکیبی، غیر از وضع مفردات و هیأت ترکیبی، وضع دیگری برای ترکیب هردو دارد؟
ریشه مشتق چیست؟
در جملات شرطی، قید و شرط به ماده (متعلق وجوب) برمیگردد یا به هیأت(وجوب)؟
@osul_etebariat
بسمه تعالی
#تحقیقی_در_مسأله_ضد(طرح بحث در قالبی نو و بدیع):
با توجه به اینکه نماز و ازاله نجاست دو امر وجودی هستند که با یکدیگر ضدیت و مزاحمت در تحقق و وجود دارند و غالبا نمی توان هر دو را همزمان و با هم انجام داد اگر مکلف در جایی به امر به هر دو مبتلا شد مثل اینکه موقع اذان برای امتثال امر نماز وارد مسجد شد دید مسجد نجس شده و امر به ازاله نجاست هم متوجه او شده در اینجا دو سوال مطرح می شود:
#سؤال_اول:
اگر مکلف قصد امتثال امر اهمّ(ازاله نجاست) را داشته باشد آیا برای امتثال امر اهمّ، نسبت به امر مهّم(نماز) نهی داریم. یعنی مولا برای اینکه امر اهمّ تحقق پیدا کند و امتثال شود باید از نماز خواندن نهی کند یا همان امر به اهمّ کافی است؟(خلاصه: آیا امر به مهمّ یا امتثال آن مانع امر به اهمّ یا امتثال آن است و باید از آن نهی کرد یا نه؟)
#سؤال_دوم:
اگر مکلف قصد امتثال امر اهمّ(ازاله نجاست) را نداشته باشد آیا در ظرف عصیان امر اهمّ،امر به مهمّ یا ملاک آنرا داریم و می توان در ظرف عصیان امر اهمّ، به امتثال و انجام امر مهمّ(نماز) پرداخت؟
آیا برای امتثال امر مهمّ، باید امر به مهمّ داشته باشیم(نظریه ترتّب) یا ملاک امر کافی است (نظر آخوند خراسانی) یا اصلا نه امر داریم نه ملاک امر،در نتیجه امتثال امر مهمّ باطل و فاسد است(نظر شیخ بهایی)، یا اینکه از اول کار و در مرحله امتثال امر اهمّ(مرحله مربوط به سؤال اول) همزمان هم امر به اهمّ داریم هم امر به مهمّ،ولی امتثال امر مهمّ در مرحله دوم(مرحله مربوط به سؤال دوم و در ظرف عصیان امر اهمّ) است.یعنی امر به اهمّ و امر به مهمّ همزمان و در عرض هم داریم ولی امتثال هر دو همزمان ممکن نیست پس اولویت با امتثال اهمّ است و در ظرف عصیان امر به اهمّ، امتثال امر مهمّ تحقق می یابد(نظریه خطابات قانونیه امام خمینی و علامه طباطبایی)؟
#جواب_سؤال_اول:
نظریه طرفداران نهی از ضدّ:
امتثال امر اهمّ (ازاله نجاست) یا متوقف بر ترک نماز است(ترک نماز #مقدمه انجام ازاله است پس امر مقدمی به ترک نماز و نهی از خود نماز داریم) یا انجام ازاله نجاست ملازم با ترک نماز است پس به هر دو(ازاله-ترک نماز) امر داریم و از نماز خواندن نهی داریم.
خلاصه: برای انجام ازاله نجاست نهی از نماز خواندن داریم یا از باب مقدمه یا از باب ملازمه
#اشکال_آخوند_خراسانی_به_قسمت_اول(ترک نماز مقدمه ازاله نجاست است):
نماز خواندن #مانع ازاله نجاست است نه اینکه ترک نماز #مقدمه ازاله باشد چون ممکن است مکلف هم نماز و هم ازاله نجاست را با هم ترک کند پس امر مقدمی به ترک نماز و نهی مقدمی از نماز نداریم.خصوصا با توجه به این نکته که نماز و ازاله در عرض هم و در یک رتبه ضدّ یکدیگر و مزاحم هم هستند و هیچ تقدم و تأخری بین آنها نیست پس ترک نماز مقدمه ازاله نجاست نیست و ترک ازاله هم مقدمه نماز نیست بلکه انجام هر یک مانع و مزاحم انجام دیگری است.
#اشکال_آخوند_خراسانی_به_قسمت_دوم(ترک نماز #ملازم با ازاله نجاست است پس حکم یکسان دارد):
بله این دو ملازم یکدیگر در #وجود و تحقق هستند ولی در #حکم ملازم و متحد نیستند یعنی لازم نیست برای تحقق و امتثال امر به ازاله، امر به ترک نماز کنیم و به تبع آن نهی از خود نماز خواندن کنیم. همان امر به ازاله کافی است. لازم نیست متلازمان در وجود، در حکم هم متلازم و متحد باشند و هر دو حکمِ یکسان داشته باشند می تواند یکی حکم دار باشد و دیگری فاقد حکم. بله تنها چیزی که مشکل ایجاد می کند این است که متلازمان در وجود، دو حکم متضاد بالفعل داشته باشند که در محل بحث اینطور نیست. پس نهی تلازمی و استلزامی به مهّم نداریم.
#خلاصه_جواب_سؤال_اول:
برای امتثال امر اهمّ، #نهی_مقدمی یا #تلازمی به مهّم مزاحم نداریم و لازم نیست. پس امر به شیء اهمّ، اقتضای نهی از ضدّ خاص(مهّم) ندارد.(شارع برای پاک کردن نجاست مسجد فقط کافی است امر به ازاله کند و بگوید «ازل النجاسة» لازم نیست نهی از نماز خواندن کند و بگوید «لا تصلّ» یا«ازل النجاسة و لا تصلّ»
#صفحه_اول
@osul_etebariat
ادامه👇👇