eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
199 دنبال‌کننده
238 عکس
60 ویدیو
69 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
⏳آخرین مهلت ارسال آثار پژوهشی فراخوان، ۱۵ شهریور است ✅دبير شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان از ارسال بيش از 2400 اثر به این دبیرخانه خبر داد و مهلت آن را ۱۵ شهریور 1400 اعلام کرد. 🔷بیشتر بخوانیم:👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40970 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با رفتاری شبیهِ سجده، جان بیماران کورونایی را نجات دهید! •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110
📚کتاب «دروس فی علم الاصول: الحلقة الاولی و الحلقة الثانیة فی اسلوبها الثانی»؛ باز تولید حلقه اولی (اصول مقدماتی) و ثانیه (اصول متوسطه) شهید صدر در دانش اصول! 🖌مهمترین ویژگی این کتاب ایجاز آن است،البته در ضمن ارایه کامل محتوا. اما امتیاز این کتاب در این است که نثری ساده و روان دارد و در عین ایجاز، نکات مهمی را مطرح کرده که گاهی در شروح مبسوط حلقات نیز پیدا نمی‌شود. 🌺 به لطف الهی برخی از این موارد در آینده در همین کانال ارایه خواهد شد. 🤔 این کتاب می‌تواند به عنوان پیش مطالعه اساتید مورد مراجعه سریع قرار بگیرد و عربی بودن زبان کتاب نیز به دور نشدن از متن کتاب (دروس فی علم الاصول) که عربی می‌باشد، کمک می‌کند. 🌹نثر زیبا و روان، این کتاب را برای طلاب در حال تحصیل نیز خواندنی کرده و همه طالبین علم می‌توانند از آن استفاده نمایند. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
♦️ابتکارات مدارس ♦️مدرسه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام 💠تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه ✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است. 📌 عطف بوسیله فاء، لفظی و معنوی است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد. 👌 ترتیب بین معطوف و معطوف‌علیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته می‌شود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته می‌شود. ✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو" ✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است: 1️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهم‌السلام)". 2️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة". 3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجده..." . 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🤔نگرشی جدید در إعراب و بِناء (فعل مضارع؛ مبنی یا معرب؟) 👌علی حسن‌زاده بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج در مُعرَب بودن فعل مضارع، فعل مضارع مبنی است! ✅ یکی از نتایج مبنی دانستن فعل مضارع، یکپارچه سازی فعل، در صفت بناء و عدم نیاز به توجیه اعراب در فعل مضارع در میان دیگر افعال است. ✅ از دیگر نتایج این نظریه، تحول در سبب بناءِ اسم است که بر این اساس علاوه بر شباهت رساندن اسم به حرف، می‌توانیم شباهت رساندن اسم به فعل را نیز سبب بناء بدانیم. ✍️ وی در مقاله‌ای که در آینده إن شاء الله ارایه خواهد کرد به تفصیل به نظریه‌پردازی در این زمینه خواهد پرداخت و در ابتدا اصطلاحات دخیل در بحث را بیان کرده و در فصل اول نظریه رایج را مطرح می‌کند و در فصل دوم نظریه رایج را به نقد کشیده و به نظریه پردازی می‌پردازد و در فصل سوم نتایج نظریه جدید خود را ارایه خواهد نمود. 🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله: • مقدمه‌ای در اصطلاحات مرتبط با بحث • فصل اول: نظریه رایج در اعراب و بناء • فصل دوم: نظریه‌ای جدید در اعراب و بناء • فصل سوم: نتایج نظریه بناء در فعل مضارع @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🤔نگرشی جدید در إعراب و بِناء (فعل مضارع؛ مبنی یا معرب؟) 👌علی حسن‌زاده بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج در مُعرَب بودن فعل مضارع، فعل مضارع مبنی است! ✅ یکی از نتایج مبنی دانستن فعل مضارع، یکپارچه سازی فعل، در صفت بناء و عدم نیاز به توجیه اعراب در فعل مضارع در میان دیگر افعال است. ✅ از دیگر نتایج این نظریه، تحول در سبب بناءِ اسم است که بر این اساس به جای شباهت رساندن اسم به حرف، می‌توانیم شباهت رساندن اسم به فعل را نیز سبب بناء بدانیم. ✍ وی در مقاله‌ای که در آینده إن شاء الله ارایه خواهد کرد به تفصیل به نظریه‌پردازی در این زمینه خواهد پرداخت و در ابتدا اصطلاحات دخیل در بحث را بیان کرده و در فصل اول نظریه رایج را مطرح می‌کند و در فصل دوم نظریه رایج را به نقد کشیده و به نظریه پردازی می‌پردازد و در فصل سوم نتایج نظریه جدید خود را ارایه خواهد نمود. 🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله: • مقدمه‌ای در اصطلاحات مرتبط با بحث • فصل اول: نظریه رایج در اعراب و بناء • فصل دوم: نظریه‌ای جدید در اعراب و بناء • فصل سوم: نتایج نظریه بناء در فعل مضارع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
به زودی... ویژه برگزیدگان مراحل مقدماتی @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• گروه پژوهشی ادبیات عرب ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
معرفی سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب حوزه علمیه خراسان حجت الاسلام سيد محسن ميرزاده در گفت و گو با خبرگزاري حوزه علميه خراسان به برخی از ویژگی های سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب اين حوزه كه امروز در محل اتاق جلسات مركز مديريت حوزه علميه خراسان رونمايي شد، پرداخت و گفت: اين سامانه به آدرس https://book.hozehkh.com به منظور تهیه و توزیع منابع علمی آموزشی و پژوهشی مورد نیاز حوزویان و تسهیل تأمین کتب درسی، کمک درسی و مطالعاتی مورد نیاز حوزویان و دانش پژوهان راه اندازی شده است. 📣اطلاع بیشتر در لینک خبر: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41661 •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
در روز اول از مرحله مقدماتی چهارگروه به رقابت پرداختند. 🏃‍♂آقایان نظری و زهرایی، بعد از رقابتی تنگاتنگ، به فینال راه یافتند.🏃‍ ⏳مرحله مقدماتی: ❎دوشنبه، ساعت: ۱۰ صبح ✅سه‌شنبه، ساعت: ۱۰ صبح ✅چهارشنبه، ساعت: ۱۰ صبح 🏆فینال: ✅پنجشنبه، ساعت: ۹ صبح @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• گروه پژوهشی ادبیات عرب ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
📸در روز دوم از مرحله مقدماتی چهارگروه به رقابت پرداختند. 🏃‍♂️آقایان انصاری و کمالی، بعد از رقابتی تنگاتنگ، به فینال راه یافتند.🏃‍♂️‍ ⏳مرحله مقدماتی: ❎دوشنبه، ساعت: ۱۰ صبح ❎سه‌شنبه، ساعت: ۱۰ صبح ✅چهارشنبه، ساعت: ۱۰ صبح 🏆فینال: ✅پنجشنبه، ساعت: ۹ صبح @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• گروه پژوهشی ادبیات عرب ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
📸در روز سوم از مرحله مقدماتی چهارگروه به رقابت پرداختند. 🏃‍♂️گروه علامه طباطبایی‌ره (آقایان لنگری و سجادگلدوست) و سید مرتضی‌ره (کمالی و مهدی گلدوست)، بعد از رقابتی تنگاتنگ، به فینال راه یافتند.🏃‍♂️‍ ⏳مرحله مقدماتی: ❎دوشنبه، ساعت: ۱۰ صبح ❎سه‌شنبه، ساعت: ۱۰ صبح ❎چهارشنبه، ساعت: ۱۰ صبح 🏆فینال: ✅پنجشنبه ۱۸ آذر مقارن با ایام ولادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، ساعت: ۹ صبح @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• گروه پژوهشی ادبیات عرب ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
📸مرحله نهایی امروز پنجشنبه ۱۸ آذر مقارن با ایام با برکت ولادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، برگزار گردید. 🏆از چهار گروه برترِ راه‌یافته به مرحله پایانی گروه علامه طباطبایی‌ره (آقایان: لنگری و سجادگلدوست) بیشترین امتیاز را کسب نمود. @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• گروه پژوهشی ادبیات عرب ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
اولین نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اسلامی @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🤔مبتدا؛ معلوم یا معرفه؟ 👌محمد جواد طحانی بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج، اصل در مبتدا، معلوم بودن است و نظریه رایج مبنی بر اینکه "اصل در مبتدا معرفه‌بودن است مگر در نکره مخصصه"، مورد نقض می‌باشد. 🔹از دیدگاه او موارد نقض اصل معرفه بودن مبتدا، آنقدر زیاد است که قابل چشم‌پوشی نیست و نمی‌توان از آن‌همه، به خلاف اصل تعبیر نمود افزون بر آنکه در آیاتی از قرآن کریم نیز نکره غیر مخصصه مبتدا واقع شده است! ✅ در بررسی مسوغات ابتدا به نکره نیز موارد متعددی مشاهده می‌شود که نمی‌توان تخصیص در آن‌ها را پذیرفت و بنابر تصریح نحوییون، معلوم بودن مبتداست که مجوز ابتدائیت برای آن شده است. ♨️با دقت بیشتر می‌توان دریافت که معلوم‌تر بودن مبتدا نسبت به خبر موجب تمایز نقش این دو عنصر کلامی می‌باشد حتی در مواردی که خبر معرفه باشد و مبتدا نکره! اما مبتدای نکره، برای مخاطب معلوم‌تر باشد. بنابراین ملاک در ابتدائیت معلوم‌تر بودن است. براساس این نظریه به حالت مخاطب و غرض کلام نیز توجه شده است. مثال1: ابتدا به نکره معلوم، اما بدون مسوغ: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ مثال2: معرفه خبر واقع شده و نکره مبتدا واقع شده است، بنابر قرائت ابن عامر: أَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةٌ أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَني‏ إِسْرائيلَ 🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله را در پست بعدی مشاهده نمایید. @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🤔مبتدا؛ معلوم یا معرفه؟ 👌محمد جواد طحانی بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج، اصل در مبتدا، معلوم بودن است و نظریه رایج مبنی بر اینکه "اصل در مبتدا معرفه‌بودن است مگر در نکره مخصصه"، مورد نقض می‌باشد. ♦️ با نظریه وی در پست قبلی آشنا شدید و اینک گامهایی که برای ارایه این نظریه در قالب مقاله باید طی نمود را از نظر می‌گذرانیم. 🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله: 🔹مقدمه‌ای در اصطلاحات مرتبط با بحث 🔸فصل اول: نظریه رایج در رابطه با مبتدا (اصل معرفه‌بودن) 🔹فصل دوم: موارد نقض نظریه رایج 🔸فصل سوم: نظریه‌ای جدید در رابطه با مبتدا (اصل معلوم‌تر بودن برای مخاطب) 🔹فصل چهارم: نتایج نظریه جدید و تفاوت‌های کاربردی آن با نظریه رایج @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🤔مبتدا؛ معلوم یا معرفه؟ 👌محمد جواد طحانی بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج، اصل در مبتدا، معلوم بودن است و نظریه رایج مبنی بر اینکه "اصل در مبتدا معرفه‌بودن است مگر در نکره مخصصه"، مورد نقض می‌باشد. 🔹از دیدگاه او موارد نقض اصل معرفه بودن مبتدا، آنقدر زیاد است که قابل چشم‌پوشی نیست و نمی‌توان از آن‌همه، به خلاف اصل تعبیر نمود افزون بر آنکه در آیاتی از قرآن کریم نیز نکره غیر مخصصه مبتدا واقع شده است! ✅ در بررسی مسوغات ابتدا به نکره نیز موارد متعددی مشاهده می‌شود که نمی‌توان تخصیص در آن‌ها را پذیرفت و بنابر تصریح نحوییون، معلوم بودن مبتداست که مجوز ابتدائیت برای آن شده است. ♨️با دقت بیشتر می‌توان دریافت که معلوم‌تر بودن مبتدا نسبت به خبر موجب تمایز نقش این دو عنصر کلامی می‌باشد حتی در مواردی که خبر معرفه باشد و مبتدا نکره! اما مبتدای نکره، برای مخاطب معلوم‌تر باشد. بنابراین ملاک در ابتدائیت معلوم‌تر بودن است. براساس این نظریه به حالت مخاطب و غرض کلام نیز توجه شده است. مثال1: ابتدا به نکره معلوم، اما بدون مسوغ: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ مثال2: معرفه خبر واقع شده و نکره مبتدا واقع شده است، بنابر قرائت ابن عامر: أَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةٌ أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَني‏ إِسْرائیلَ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان🔺
🎬مجموعه «خامنئی» توسط گروه مستندسازی تلویزیون المنار به سیر زندگی مقام معظم رهبری از بدو تولد در سال ١٣١٨ تا انتصاب ایشان به رهبری در سال ١٣۶٨ می‌پردازد. 📽مستند حاصل تلاش و کوشش طولانی است که پرده از اسرار پنجاه سال زندگی امام خامنه ای بردارد، تا به ما درس، غرور و افتخار بدهد، در عین حال باید گفت که این زندگی نامه نیز نمایش همه چیز نیست و هنوز اسرار بسیاری باقی می‌ماند و این توضیحات نیز ناکام است. ✅این هشت قسمتی را در لینک زیر ببینید🔻 زبان اصلی https://program.almanar.com.lb/program/5260 زبان فارسی https://ammaryar.ir/product/%d8%ae%d8%a7%d9%85%d9%86%d8%a6%db%8c/ @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه❓ ✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است. 📌 عطف بوسیله فاء، و است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد. 👌 بین معطوف و معطوف‌علیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته می‌شود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته می‌شود. ✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو" ✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است: 1️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهم‌السلام)". 2️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة". 3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجَدُّه..." . @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه❓ ✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است. 📌 عطف بوسیله فاء، و است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد. 👌 بین معطوف و معطوف‌علیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته می‌شود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته می‌شود. ✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو" ✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است: 1️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهم‌السلام)". 2️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة". 3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجَدُّه..." . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان🔺