eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
306 دنبال‌کننده
127 عکس
2 ویدیو
55 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
8️⃣1️⃣ 6️⃣ ❇️ در اواخر قرن هفتم مرحوم محقق حلى اصطلاح اجتهاد را تغيير و آن را به معناى جديدى قرار داد. ◀️ اجتهاد به معناى نفس عمليات استنباط، چه براساس كتاب و سنت، كه مورد قبول شيعه است، و چه براساس قياس و رأى شخصى، كه مورد قبول اهل سنت است. اجتهاد در معناى دوم به تصريح محقق حلى مختص به مواردى مى‏گردد كه استنباط مستلزم گذراندن راههاى نظرى و استدلال باشد. ◀️ تغيير اصطلاح اجتهاد در اين حد نماند و معناى سومى، اعم از معناى دوم، پديد آمد: اجتهاد به معناى عمليات استنباط چه مستند به ظواهر باشد يا نباشد. چون در همه اين موارد، راههاى نظرى بايد طى شود. ◀️ با تكامل علم اصول معناى اجتهاد نيز تكامل پيدا كرد. اجتهاد به معناى عملياتى كه فقيه براى تعيين وظيفه عملى طى مى‏كند؛ چه از طريق دليل محرز و استنباط حكم واقعى باشد، و چه از طريق مراجعه به اصول و تعيين وظيفه عملى مستقيما. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣1️⃣ 5️⃣ ❇️ تفاوت حق با حکم تفاوت حق و حکم را می توان در چهار ناحیه خلاصه نمود: 1️⃣ حق قابل اسقاط است، ولی حکم قابل اسقاط نیست. (و مصاديق الحقوق القابلة للإسقاط...اما الحكم...و هو لا يسقط بالإسقاط و لا ينقل بالنواقل». سید محد بحرالعلوم، بلغه الفقه، جلد 1، صفحه 13 و سید محمد کاظم طباطبائی، عروه الوثقی، صفحه 281 و 282.) 2️⃣ حق با تصرف ساقط مي‌شود، اما حكم با تصرف ساقط نمی شود (و جملة هذا الباب أن كل تصرف وقع للبائع كان فسخا مثل العتق و الوطء و الهبة و البيع و الوصية و غير ذلك، و متى وقع من المشتري كان إمضاء و إقرارا بالرضاء بالبيع و لزمه بذلك العقد من جهته. شیخ طوسی، المبسوط، جلد 2، صفحه 83 و 84). 3️⃣ حق قابل ارث به غیر است، ولی حکم این چنین نیست (شیخ انصاری، کتاب المکاسب، جلد 6، صفحه 109) 4️⃣ حق قابل انتقال به دیگری است، ولی حکم قابل انتقال نیست. («لما خفي الفرق على كثير بين الحق و الحكم، و التبس الأمر بينهما، مع ابتناء كثير من الفروع الفقهية عليهما، و الفرق في الحقوق بين ما يقبل النقل و الاسقاط، و بين ما لا يقبلهما أو يقبل أحدهما دون الآخر». سید محد بحرالعلوم، بلغه الفقه، جلد 1، صفحه 13.) 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 🔄 مطالب استاد مهرکش ادامه دارد و ابهامات احتمالی پاسخ داده خواهد شد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 1️⃣1️⃣ یازدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع مبانی فقهی قانون حجاب 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام والمسلمین استوار 🗓 زمان: چهارشنبه 18 آبان 1401 🕐 ساعت 11 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به پنجمین نشست علمی (استاد استوار) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/0zmng
🔷 با توجه به اعلام آمادگی استاد استوار جهت برگزاری کارگاه با موضوع «بررسی تفصیلی ادله قانون حجاب (شامل کتاب، سنت و عقل)»، عزیزانی که مایل به شرکت در این کارگاه هستند نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به نام کاربری زیر در ایتا ارسال فرمایند. 👇 @Pazhuhesh_Aleyasin 🔷 کارگاه به صورت هفتگی و در جلسات 90 دقیقه ای برگزار می شود.
نشست علمی استاد استوار..MP3
12.55M
فایل صوتی سخنان استاد استوار در نشست علمی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣2️⃣ 6️⃣ 👈 تشخیص حق از حکم کار آسانی نیست که در ذیل این مطلب در ضمن خیار مطرح خواهد شد ❇️ صعوبت تشخیص حق از حکم در خیارات ◀️ تشخیص «حق» یا «حکم» بودن خیار سخت است، زیرا اقسام مختلف آن تحت یک نوع قرار ندارند؛ توضیح این مطلب در گرو ذکر یک مثال است: 🔶 تشخیص عقود لازم از جایز آسان است، زیرا همه اقسام عقود لازم و همه اقسام عقود جایز از نوع واحدی برخوردار هستند و با بررسی ادله عقود، معلوم می شود کدام عقد لازم است و کدام عقد جایز؛ 👈 به عنوان مثال با مقایسه عقد «بیع و اجاره» با عقد «هبه و عاریه» معلوم می شود کدام یک از این عقود، لازم اند و کدام جایز و علت وضوح نیز آن است که نوع عقدهای لازم با هم یکسان اند و همچنین عقدهای جایز از نوع واحدی برخورداراند و وقتی وحدت نوعی مطرح باشد، همه آنها دارای حکم واحدی خواهند بود، لکن چنین مطلبی در خیارت با انواع و اقسام مختلفی که دارند وجود ندارد، یعنی همه اقسام خیار دارای نوع واحدی نیستند، لذا به راحتی نمی توان گفت همه اقسام خیار، «حق»اند یا همه خیارات در زمره «احکام» قرار دارند، بلکه برخی حق اند و برخی حکم اند، لذا برای تشخیص «حق» یا «حکم» بودن خیار، باید دلیل خیارات به صورت مستقل مورد بررسی واقع شوند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهد شد .... . 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
نشست علمی استاد استوار..docx
57.2K
متن پیاده شده نشست علمی استاد استوار
1️⃣2️⃣ 7️⃣ ❇️ حكم شرعى، يعنى قانون الهى كه براى تنظيم حيات انسان قرار داده شده است. ◀️ احكام شرعى سه گونه است: يا به فعل مكلف تعلق مى‏گيرد، مانند وجوب نماز، يا به ذات مكلف تعلق مى‏گيرد، مانند زوجيّت، يا به اشياى خارجى كه در ارتباط با مكلف يا فعل اوست تعلق مى‏گيرد؛ مانند ملكيت. ◀️ احكام شرعيه به دو دسته تقسيم مى‏شوند: احكام تكليفى و احكام وضعى. 👈 احكام تكليفى مستقيما به عمل مكلف متوجه مى‏شوند، اما احكام وضعى وضعيت خاصى را مقرر مى‏كنند كه در نهايت بر فعل مكلف تاثير مى‏گذارد. هر حكم وضعى مستلزم يك يا چند حكم تكليفى است. 🔶 احكام تكليفى منحصر در پنج حكم است، ولى احكام وضعى بسيار است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣2️⃣ 3️⃣ ❇️ برخی از نظرات رجالی امام خمینی(ره) ◀️ امام خمینی در کتاب «الطهاره»، دایره را برای فتوا دادن محدود به روایات کتب اربعه و امثال آن‌ نمی‌کند،‌ می‌گوید همین شهرت عظیمه کافی برای فتواست. ◀️ امام نقدهایی به کتاب رجال کشفی وارد‌ می‌کند و سپس سراغ ابن ابی عمیر‌ می‌آید و‌ می‌گوید نجاشی درباره او‌ می‌گوید علمای ما به روایات ابن ابی عمیر اطمینان دارند چون کتاب‌‌های ایشان از بین رفته بود و از حافظه کمک‌ می‌گرفت. 🔷 امام خمینی‌ می‌فرماید که صرف زیان کتب‌ نمی‌تواند موجب عمل به مراسیل ابن ابی عمیر باشد باید دلیل دیگری باشد برای مراجعه به او. این هم دلالت‌ می‌کند که مرسلات او مورد قبول است. 🔶 در کتاب «بیع» در بحث ولایت فقیه، صریحا‌ می‌فرماید: «مراسیل مرحوم صدوق که با «قال» شروع شده باشد نشان از اعتماد صدوق دارد و این برای ما کافی است». بنابراین مرسلات صدوق را قبول‌ می‌کند درحالیکه‌ می‌فرماید در مرسلات ابن ابی عمیر، «ان قلت» است. 📕 امام در کتاب البیع راجع به حدیث مجاری الامور،‌ می‌فرماید: درست است که این حدیث در تحف العقول است و در اعتماد به این کتاب، بحث‌‌هایی است اما همینکه صاحب وسائل نسخه‌ای دستش بوده و اعتماد به آن نسخه تحف العقول کرده و نقل کرده است، اینکه این کتاب وجود دارد، برای ما کافی است. 🔶 این درحالی است که آیت‌الله بروجردی، به مناسبتی بحث تحف العقول را مطرح کرده و مولف آن را مجهول‌ می‌داند یعنی برای ایشان ثابت نشده است که صاحب کتاب، حسن بن علی بن شعبه است با اینکه صاحب وسائل گفته است. 📕 برگرفته از بیانات استاد عندلیب همدانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣2️⃣ 4️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ احیانا: اِحیانا به کسر همزه به معنای گاه گاه و اتفاقا غلط است. بلکه باید به فتح همزه باشد؛ چون اَحیانا جمع حین است. ◀️ اصالة: اِصالة به کسر همزه غلط است بلکه به فتح همزه است که به معنای نجابت و شرافت و اصیل بودن است. ◀️ تلاوت: تَلاوت به فتح تاء غلط بوده و درست آن به کسر تاء است. ◀️ ثبات: ثَبات به فتح اول به معنای مقاومت و پایداری است. ولی ثُبات به ضم اول به معنای درد شدید و ناتوان کننده است و به معنای مقاومت نمی آید. ◀️جهاد: به کسر جیم درست است و به فتح آن غلط است. چون مصدر باب مفاعله است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)