eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
311 دنبال‌کننده
123 عکس
2 ویدیو
50 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
#گزارش_تصویری 🎥 جلسه مقاله نویسی 🔹 پنجشنبه 3 آبان 1403 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) #کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
8️⃣9️⃣1️⃣ 7️⃣4️⃣ ❇️ اقسام حال حال از چهار جهت و اعتبار تقسیم می شود: 1️⃣ به اعتبار لزوم و دوام حال براي ذو الحال و عدم لزوم و انتقال آن 2️⃣ به اعتبار ارزش ذاتی در کلام داشتن و ارزش مقدمي داشتن 3️⃣ به اعتبار زمان حال 4️⃣ به اعتبار تاکیدي و غیر تاکیدي بودن ⬅️ لازم به ذکر است که چون این تقسیم اعتباري است، امکان دارد در یک حال تمامی این اعتبارات تطبیق شود. 👈 در ادامه به این تقسیمات پرداخته خواهد شد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣9️⃣1️⃣ 7️⃣4️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات ✅اهمیت بحث از کتاب جعفریات 🔶 بحث از این کتاب، بسیار مهم و نافع است زیرا این کتاب یکی از منابع مهم حدیثی شیعه است و اگر این کتاب معتبر باشد در بسیاری از فروعات فقهی و معارف می توان به آن تمسک کرد 👈 مانند روایت مرتبط با نماز جمعه «فلایجوزُ اقامتُه لغیره الاّ من أذِن له خاصّاً» که بحث می شود نماز جمعه از منصب امام معصوم «علیهم السلام» و مَن أذِن له خاصّاً است یا نیاز به اذن خاص از امام نیست. 👈 و همچنین در باب اجرای حدود از بعضی از روایات این کتاب استفاده می شود اجرای حدود فقط برای امام معصوم «علیهم السلام» است. ⬅️ بررسی اختصاص اجرای حدود به امام معصوم «علیهم السلام» یا عدم اختصاص بر امام و اجرای حدود توسط فقهاء بحث مهمی در باب حدود است. 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
📚 *چاپ کتاب "جواهر 3"* 🔶 با افتخار اعلام می‌کنیم که کتاب "جواهر 3" به تازگی چاپ و منتشر شده است! 🔷 این کتاب سومین شماره از مجموعه‌ی ارزشمند جواهر است که مجموع مطالب چاپ شده در لوح جواهر از شماره 12 تا 18 می باشد. 🔶 نویسندگان مشارکت کننده در این کتاب عبارت است از آقایان محمد موسی زاده - سید مرتضی افتخارافضلی - مهدی رستمی - حسین کریمی - سید محمدجواد شوقی - میثاق احمدی نژاد - محمدرضا عیسوی - محمدمهدی دلاوری - صادق اکبری - محمدجواد رسالت - مجید خوشه چرخ - محمدعلی سراجی. 🔷 تهیه و تنظیم این اثر بر عهده جناب آقای مهدی میرزایی بوده است. 👈 علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند از طریق ارتباط با معاونت پژوهش اقدام به تهیه آن نمایند. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
❇️ شماره 19 لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 🔊🔊 🟡 در این شماره 4️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد موضوع شناسی حلق لحیه است که به قلم جناب آقای سید محمدجواد شوقی (طلبه پایه دهم) نوشته شده است. در این مقاله در می‌یابیم منظور تراشیدن موی کل صورت است نه فقط موی چانه. 📙 مطلب اصولی به بحث در مورد متعلق امر از دیدگاه امام خمینی پرداخته و در قسمت دوم این مقاله که در این شماره چاپ شده به فصل دوم در مورد متعلق امر طبیعت است، و فصل سوم معنای بعث نحو مامور به، فصل چهارم کیفیت تعلق امر به ماهیت و در نهایت جمع بندی آن پرداخته است. این مقاله به قلم جناب آقای صادق اکبری (طلبه درس خارج) است. 📓 در قسمت نکته ناب جناب آقای محمد موسی زاده (طلبه پایه نهم) مقاله ای به زبان عربی نوشته اند با عنوان الاسلام برنامج، که در این شماره قسمت اول این مقاله به چاپ رسیده است. 📘 در بخش اخلاق داستانی نقل شده با عنوان سلف که نفروخته ام که به کوشش جناب آقای مجید خوشه چرخ تهیه شده است.
19-2.jpg
12.97M
شماره نوزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
19-1.jpg
2.7M
شماره نوزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)
0️⃣0️⃣2️⃣ 1️⃣5️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔷 ماده امر براى معناى طلب و نيز براى معانى ديگر مثل شى‏ء و حادثه و غرض وضع شده و بنابراين از الفاظ مشترك است. 🔶 هرگاه از ماده امر، معناى طلب اراده شده باشد، دلالت بر وجوب نيز مى ‏كند. 🔷 صيغه امر تنها براى دلالت بر نسبت طلبى و يا ارسالى وضع شده است و از الفاظ مشترك نيست، 👈 ولى مقصود متكلم از استعمال صيغه يا طلب يا ترجّى يا تهديد يا امور ديگرى است كه همه مربوط به مدلول تصديقى جدى است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣0️⃣2️⃣ 1️⃣5️⃣ 2️⃣1️⃣ ❇️ بیان اشکالات بر تقسیم مرحوم محقق (رحمه الله) 1️⃣ اشـکال اول گذشت 2️⃣ نقـد دیگري که به تقسـیم بنـدي ایشـان وارد است این است که کتـاب اقرار را در ضـمن ایقاعـات آورده است و شهادت را در ضـمن احکام، 👈 به نظر می رسد اقرار مانند شهادت یکی از ادله اثبات است و در آن انشا به معناي تصرف وضعی لازم نیست چرا که اقرار و شهادت هر دو از یک سنخ بوده و اخباري می باشند نه انشائی 👈 همچنین مثلا استیلاد را در ایقاعات قرار داده است و ارث را در ضمن احکام آورده است که هر دو نیاز به انشاء ندارد و ایقاع یا عقد نمی باشند. 3️⃣ نقد سوم نیز وارد است به این صورت که احکام زیادي از اقسام چهارگانه از تقسـیم خارج شده است و اصلاً درزیر مجموعه هیـچ قسم ذکر نشـده است . 👈مثلا احکـام مربوط به البسه و مسـکن و حرمت کبائر و کـذب و وجوب صـله رحم و واجبات کفایی و غیره در هیچ کدام از ابواب اربعه وارد نیست بنابراین این تقسیم بندي حاصر نیست. 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🔰حدیثی که سبب شد آیت الله العظمی سبحانی (حفظه الله) از جوانی، دست به شوند. 🍃قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ الأمالی،ج۱،ص۳۷ 🍃 اگر مؤمن از دنیا برود و از خودش باقی بگذارد که بر آن نوشته شده باشد، روز قیامت این ورقه بین او و آتش می‌شود، و نه تنها مانع از آتش است، بلکه خداوند تبارک و تعالی در عوض‌ که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیع‌تر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا می‌فرماید‼️ 💠 بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و سبب‌ شد که به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم👌 برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه، چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ┈┈••••✾•🌹🌹🌹•✾•••┈┈• 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣0️⃣2️⃣ 8️⃣4️⃣ ❇️ اقسام حال 🔷 تقسـیم حـال به اعتبـار لزوم و دوام حـال براي ذوالحـال و انتقـال و عـدم دوام آن براي ذو الحـال است که در این صورت حال تقسیم به دو قسم می شود: 1️⃣ منتقله که عبـارت است از حـالی که ذوالحال دائما داراي آن حال نیست بلکه در مقطعی از زمان آن هیات را دارد و سـپس زائل می شود. 👈 غالب احوال در کلام عرب اینگونه هستند. 2️⃣ ملازمه که عبـارت است از حـالی که ذوالحـال تا وجود دارد بالنسـبه به معناي عامل و مـدت زمان وجود فعل قبل، آن حال براي او ثابت است. 👈 باید دانست که حال در سه صورت واجب است قیاسا، حال ملازمه باشد. که در ادامه خواهد آمد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣0️⃣2️⃣ 8️⃣4️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات اقوال فقها درباره این کتاب 🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد: 1️⃣ قول اول: مطلقاً این کتاب معتبر نیست و قائلین این قول دو دسته هستند: 👈 دسته اول: قائلین به عدم ثبوت این همانی کتاب موجود با کتاب جعفریات: 1️⃣ مرحوم محقق خوئی «رحمه الله»؛ در تکمله ی منهاج الصالحین قائلند محمد بن محمد الاشعث کتابی به نام اشعثیات یا جعفریات دارد و ایشان ثقه است زیرا نجاشی ایشان را توثیق کرده اما قطعاً آن کتابی که تألیف محمد بن محمد الاشعث هست این کتاب موجود نیست. 2️⃣ مرحوم صاحب جواهر «رحمه الله»؛ ایشان با حجیت این کتاب شد یداً مخالف است و از بعضی از افاضل کلامی در عدم حجیت آن نقل و قبول می کند. 👈 دسته دوم: قائلین به عدم اعتبار سند روایات کتاب جعفریات: آيت الله شيخ مرتضی حائری يزدی؛ ایشان فرموده اند اگر کتاب موجود همان کتاب جعفریات باشد یا لو فرضنا که ا ین کتاب همان کتاب باشد اما وثاقت موسی بن اسماعیل بن موسی، یعنی نوه ی امام کاظم «علیه السلام» برای ما روشن نیست. 2️⃣ قول دوم: این کتاب مطلقا معتبر است و قائلین این قول عبارتند از: ...... 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣0️⃣2️⃣ 2️⃣5️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔷 ظاهر از صيغه امر آن است كه «طلب» مدلول تصديقى جدّى است نه چيز ديگر؛ زيرا نزديك‏ترين مدلول تصديقى به مدلول تصورى است. 🔶 گاه صيغه امر به انگيزه اخبار و يا انشاى يك حكم شرعى ديگرى استعمال مى ‏شود. 👈 در اين حال مى ‏گويند امر ارشادى است. 🔷 اگر فعل مضارع بدون هيچ عنايت خاصى با لام امر غائب استعمال شود، دلالت بر طلب وجوبى خواهد داشت. 👈 اما استعمال فعل مضارع بدون لام در معناى طلب با بذل عنايتى قابل قبول است. 👈 اما دلالت آن بر طلب وجوبى محل بحث و گفتگو است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣0️⃣2️⃣ 2️⃣5️⃣ 3️⃣1️⃣ ❇️بعد از بیان اشکالات تقسیم مرحوم محقق (رحمه الله) نتیجه اینکه این تقسیم بندي صاحب شرایع(رحمه اﷲ) از این نقدها در امان نیست لذا اهمیت این بحث مشخص می شود که از آن تعبیر می کنیم به مهندسی علم فقه و باید تقسیم فنی مسائل آن که نیازمند اصلاح و تعدیل است. ✅ لوازم تقسیم فنی و صحیح 1️⃣ اولا: بر اسـاس اشتراك در نوع احکـام و یـا متعلقـات آن احکـام باشـد تا احکام مشترك در آن نوع در کنار هم جمع شود تا بشود در هر یک از این اقسام و ابواب قواعد خاص به آن نوع و مشترك میان مسائلش را مطرح کند. 👈 ما بعداً به تفصیل به این نکته خواهیم پرداخت مثلاً ابواب عبادات و احکام عبادي داراي مختصات و خواص جـدا از ابواب معاملات است و علاوه براختلاف در تعریف هر مجموعه احکام و آثار و یا قواعـد و ادله مخصوص به هر قسم هم وجود دارد که اقتضاي تقسـیم بنـدي فنی و صـحیحی دارد 👈 مثلاً در معاملات مطالبی است که در اموال موجود هست ولی غیر اموال این قواعـد جاري نیست هر چندانشائی هم باشد. 2️⃣ ثانیاً: نکته دیگر این که تقسـیم بندي باید حاصـر باشد یا حصر عقلی و یا استقرائی که همه مجموعه هاي گوناگون مسائل علم را در بر گیرد. 3️⃣ ادامه دارد... 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
6️⃣0️⃣2️⃣ 9️⃣4️⃣ ❇️ گفته شد حال در سه صورت واجب است قیاسا ملازمه باشد. 1️⃣ لفظ حال جامد باشد و در تقدیر نیز تأویل به مشتق برده نشود، 👈 مانند: «هذا مالک ذهبا»که «ذهبا» حال است از «مالک» که تـا این مال معین مشار إلیه وجود دارد، طلا خواهـد بود زیرا طلا ماده اي است که خود به خود تغییر نمی کنـد، و درضـمن «ذهبـا» تأویـل به مشـتق نیز برده نمی شود، 👈 بخلاف «بعته یـدا بیـد» که تاویـل به «متقابضـین» برده می شود چون تثنیه است، زیرا معناي«یدا بید» دست به دست شدن است، این وصف «متقابضین» حال منتقله است زیرا همیشه تا آن مال باشد اینگونه نیست که مورد قبض و اقباض و دست به دست شدن باشد. 2️⃣ درجـائی که حال تاکیـد معناي عامل خود کنـد، زیرا هر دو رسانـنده معناي واحدي هسـتند. 👈 مانند قول خداوند متعال درباره عصاي حضـرت موسـی و حالت خود آن حضـرت در او به امر خداوند آن را به زمین افکند: در ولّی مدبرا. «مـدبرا» حال از ضـمیر مسـتتر در «ولّی» است. 3️⃣ درجائی که عامل حال دلالت بر قـدیم نبودن بلکه حادث بودن ذات ذوالحـال می کنـد، بنـابراین همیشه در این مورد عامـل از حیث معنـا بایـد از مصـدري باشـد که دلالت بر ایجـاد و حدوث ذوالحال کند. 👈 مانند قول خداوند متعال: خلق الانسان ضعیفا که عامل حال که «خلق» است دلالت بر حادث بودن ذوالحال «الإنسان» می کنـد زیرا اگر قـدیم بود خلق و ایجاد کردن براي او معنا نداشت. در این مورد، حال براي بیان این است که ذوالحال از همان ابتداي خلقت، با این حال آفریده شده اسـت و دائما اینگونه است. 🔶 گاهی حال ملازمه در غیر از آن سه مورد یافت می شود البته این وقوع سـماعی است. یکی از موارد حال ملازمۀ سماعی این آیه شریفه است: شَهِدَ ٱللَّهُ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ و ٱلمَلَـٰٓئِكَةُ وَ أُوْلُواْ ٱلعِلمِ قَآئِمَا بِٱلقِسطِ. شاهـد: در حال «قائما» ازضـمیر «هو» است، و دلیل بر اینکه حال در اینجا ملازمه است، این می باشد که مراد از ضـمیر ذات اقـدس است و تمامی اوصاف ذاتی خداونـد، ملازم وجود تعالی اوست. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اطلاع رسانی داخلی مدرسه فقهی آل یاسین علیهم‌السلام
🔴تخفیف 70% نرم افزارهای نور 🔸ویژه هفته پژوهش https://noo.rs/off 🕰۲۳ لغایت ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳
7️⃣0️⃣2️⃣ 9️⃣4️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات اقوال فقها درباره این کتاب 🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد: 1️⃣ قول اول: مطلقاً این کتاب معتبر نیست و قائلین این قول دو دسته هستند که بیان شد. 2️⃣ قول دوم: این کتاب مطلقا معتبر است و قائلین این قول عبارتند از: ⬅️ مرحوم حاجی نوری «رحمه الله»؛ ایشان کتاب موجود را کتاب جعفریات و تمام افراد موجود در سند را از ثقات می دانند و قائلند این کتاب یکی از معتَمدترین منابع روایی شیعه است و کتاب جعفریات اولین کتابی است که در خاتمه ی مستدرک بحث می کنند؛ و این کتاب اولین انگیزه برای تالیف مستدرک وسایل الشیعه برای ایشان بوده است. ⬅️ مرحوم آيت الله بروجردی «رحمه الله» ؛ ایشان در تقریرات بحث صلاة جمعه ظاهراً قائل به اعتبار ا ین کتاب هستند. ⬅️ مرحوم امام خمینی «قدس سره» ؛ ایشان در کتاب طهارت به اعتبار این کتاب تمایل پیدا کرده اند و فرموده اند: «مع احتمال اعتبار الجعفریات فی نفسها». ⬅️ آيت الله داوری «دام ظلّه» صاحب کتاب اصول علم الرجال ؛ ایشان هم از کسانی است که حجیت و صحت این کتاب را اختیار کرده است. ⬅️ محقق خوانساری؛ ايشان در جامع المدارک بدون ذکر نام محقق خویی کلام ایشان را نقل و پاسخ می دهد و ظاهر پاسخ ایشان تمایل به اعتبار این کتاب است . 3️⃣ قول سوم: قول به تفصیل ادامه دارد ... 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🔻آیت الله شب زنده دار: پژوهش در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار دارد 🔹️دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پژوهش از زمان شیخ مفید و شیخ طوسی تا کنون مورد سفارش و تأکید اساتید مختلف حوزوی بوده است، گفت: مسئله پژوهش یکی از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه است و می‌توان آن را در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار داد. 📎مشاهده کامل گزارش در رسا ،،،_____________________،،، 》ما صدای رسای حوزه‌ایم 》  ✔️👇 🆔 @rasanewsagency
پله پله تا اجتهاد
🔻آیت الله شب زنده دار: پژوهش در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار دارد 🔹️دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه
💠پژوهش در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار دارد. 🔰حضرت استاد "دام ظله": پژوهش از زمان شیخ مفید(ره) و شیخ طوسی(ره) تاکنون مورد سفارش و تأکید اساتید مختلف حوزوی بوده است. مسئله پژوهش از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه است و می‌توان آن را در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار داد. توصیه بزرگان بر این بوده است که طلبه مانند یک مجتهد در مسائل اظهار نظر و لااقل ترجیحی داشته باشد و به این شکل در درس شرکت کند. اگر کسی اینگونه در مقام تدرّس بر بیاید، حتی اگر از استعداد خیلی بالایی برخوردار نباشد، بالنده می‌شود، چرا که زود از نواقص خود مطلع می‌شود و قهرا سؤالات خوبی در ذهن او شکل می‌گیرد و طبعا بهتر می‌تواند از استاد استفاده کند و استاد نیز بهتر می‌تواند به او آموزش دهد. . تفکر، تتبع و تکرار را سه عنصر پژوهش ارزیابی کرد و بیان داشت: پژوهش مَزج چند امر با یکدیگر است. یکی تفکر و تعمق. دوم تتبع و سوم تکرار نظر به این معنا که مسئله را مختومه شده حساب نکند و پیوسته آن را مورد تجدید نظر قرار دهد. استبداد در رأی و نظر عامل گمراهی در نظر است، در پژوهش حتما باید افکار صاحب نظران دید و به نظرهای بزرگان توجه کرد. «مَن استَبَدَّ بِرَأیِهِ ظَلَّ». پرهیز از سطحی نگری از دیگر توصیه‌های بزرگان به طلاب است. پژوهش نباید به گونه‌ای باشد که آموزش و تدرّس را در طلاب تحت الشعاع قرار دهد. پژوهش برای طلاب جوان باید مکمل درس باشد. در پژوهش نباید تکرار باشد، اما برای پرورش طلبه، تکرار پژوهش در برخی موضوعات چالشی مانند قاعده لاضرر، اشکالی ندارد؛ بلکه طلبه را بالنده می‌کند. پژوهش در مطالبی که کمتر در آنها کار شده است، برای لُجنه‌های علمی خوب است. الان با زمان‌های قبل که دست حوزه بسته بود متفاوت است، چون حوزه می‌تواند خودش تصدی کند و مشکلات و مسائل را احصاء کند. آیت الله شب‌زنده‌دار در دیدار با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه (1403/10/03) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🟠 هفدهمین جشنواره علامه حلی ▫️طلاب جوان (زیر ۳۵ سال) حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین ۱۳۶۸/۰۱/۰۱ و مابعد آن] تا پایان روز شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ فرصت دارند با مراجعه به سایت جشنواره فرایند ثبت‌نام خود را تکمیل نمایند. ▫️اساتید حوزه‌های علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزه‌های علمیه برادران یا مجوز تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س)، می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره، در چهارمین جشنواره پژوهشی اساتید حوزه‌های علمیه شرکت نمایند. ▫️آثار ارسالی می‌بایست در یکی از گروه‌های علمی دوازده‌گانه جشنواره باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان می‌بایست در یکی از قالب‌های «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی یا پایان‌نامه کارشناسی دانشگاهی طلاب» و «رساله سطح سه حوزه یا پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [پایان‌نامه سطح ۴ در هر دو جشنواره علامه حلی و اساتید و تحقیق پایانی و پایان‌نامه در جشنواره اساتید پذیرفته نمی‌شود.] ▫️«روحانیت و خدمات اجتماعی؛ فرصت‌ها و آسیب‌ها» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره هفدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند حداکثر از ۵ امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل ۱.۵ برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهره‌مند خواهند شد. @sotohaali
نمایشگاه تقریرات برگزیده افتتاح شد 📣📣 ✅ در این هفته همزمان با ایام میلاد با سعادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نمایشگاه دائمی تقریرات افتتاح شد. ✅ در حال حاضر، یک قفسه بزرگ برای عرضه تقریرات، در نظر گرفته شده که در سالن ورودی مدرسه قرار دارد. ✅ تقریرات عرضه شده، هر دو هفته یکبار جایگزین می شوند.