May 11
🔷 با توجه به اعلام آمادگی استاد استوار جهت برگزاری کارگاه با موضوع «بررسی تفصیلی ادله قانون حجاب (شامل کتاب، سنت و عقل)»، عزیزانی که مایل به شرکت در این کارگاه هستند نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به نام کاربری زیر در ایتا ارسال فرمایند. 👇
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔷 کارگاه به صورت هفتگی و در جلسات 90 دقیقه ای برگزار می شود.
نشست علمی استاد استوار..MP3
12.55M
فایل صوتی سخنان استاد استوار در نشست علمی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#نشست_علمی
#استاد_استوار
#نکات_علمی 0⃣2️⃣
#نکات_فقهی 6️⃣
👈 تشخیص حق از حکم کار آسانی نیست که در ذیل این مطلب در ضمن خیار مطرح خواهد شد
❇️ صعوبت تشخیص حق از حکم در خیارات
◀️ تشخیص «حق» یا «حکم» بودن خیار سخت است، زیرا اقسام مختلف آن تحت یک نوع قرار ندارند؛ توضیح این مطلب در گرو ذکر یک مثال است:
🔶 تشخیص عقود لازم از جایز آسان است، زیرا همه اقسام عقود لازم و همه اقسام عقود جایز از نوع واحدی برخوردار هستند و با بررسی ادله عقود، معلوم می شود کدام عقد لازم است و کدام عقد جایز؛
👈 به عنوان مثال با مقایسه عقد «بیع و اجاره» با عقد «هبه و عاریه» معلوم می شود کدام یک از این عقود، لازم اند و کدام جایز و علت وضوح نیز آن است که نوع عقدهای لازم با هم یکسان اند و همچنین عقدهای جایز از نوع واحدی برخورداراند و وقتی وحدت نوعی مطرح باشد، همه آنها دارای حکم واحدی خواهند بود،
لکن چنین مطلبی در خیارت با انواع و اقسام مختلفی که دارند وجود ندارد، یعنی همه اقسام خیار دارای نوع واحدی نیستند، لذا به راحتی نمی توان گفت همه اقسام خیار، «حق»اند یا همه خیارات در زمره «احکام» قرار دارند، بلکه برخی حق اند و برخی حکم اند، لذا برای تشخیص «حق» یا «حکم» بودن خیار، باید دلیل خیارات به صورت مستقل مورد بررسی واقع شوند.
در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهد شد .... .
📚 مطالب جناب استاد مهرکش
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #تفاوت_حق_با_حکم #استاد_مهرکش
نشست علمی استاد استوار..docx
57.2K
متن پیاده شده نشست علمی استاد استوار
#نکات_علمی 1️⃣2️⃣
#نکات_اصولی 7️⃣
❇️ حكم شرعى، يعنى قانون الهى كه براى تنظيم حيات انسان قرار داده شده است.
◀️ احكام شرعى سه گونه است: يا به فعل مكلف تعلق مىگيرد، مانند وجوب نماز، يا به ذات مكلف تعلق مىگيرد، مانند زوجيّت، يا به اشياى خارجى كه در ارتباط با مكلف يا فعل اوست تعلق مىگيرد؛ مانند ملكيت.
◀️ احكام شرعيه به دو دسته تقسيم مىشوند: احكام تكليفى و احكام وضعى.
👈 احكام تكليفى مستقيما به عمل مكلف متوجه مىشوند،
اما احكام وضعى وضعيت خاصى را مقرر مىكنند كه در نهايت بر فعل مكلف تاثير مىگذارد. هر حكم وضعى مستلزم يك يا چند حكم تكليفى است.
🔶 احكام تكليفى منحصر در پنج حكم است، ولى احكام وضعى بسيار است.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات #حکم_شرعی
#نکات_علمی 2️⃣2️⃣
#نکات_رجالی 3️⃣
❇️ برخی از نظرات رجالی امام خمینی(ره)
◀️ امام خمینی در کتاب «الطهاره»، دایره را برای فتوا دادن محدود به روایات کتب اربعه و امثال آن نمیکند، میگوید همین شهرت عظیمه کافی برای فتواست.
◀️ امام نقدهایی به کتاب رجال کشفی وارد میکند و سپس سراغ ابن ابی عمیر میآید و میگوید نجاشی درباره او میگوید علمای ما به روایات ابن ابی عمیر اطمینان دارند چون کتابهای ایشان از بین رفته بود و از حافظه کمک میگرفت.
🔷 امام خمینی میفرماید که صرف زیان کتب نمیتواند موجب عمل به مراسیل ابن ابی عمیر باشد باید دلیل دیگری باشد برای مراجعه به او. این هم دلالت میکند که مرسلات او مورد قبول است.
🔶 در کتاب «بیع» در بحث ولایت فقیه، صریحا میفرماید: «مراسیل مرحوم صدوق که با «قال» شروع شده باشد نشان از اعتماد صدوق دارد و این برای ما کافی است». بنابراین مرسلات صدوق را قبول میکند درحالیکه میفرماید در مرسلات ابن ابی عمیر، «ان قلت» است.
📕 امام در کتاب البیع راجع به حدیث مجاری الامور، میفرماید: درست است که این حدیث در تحف العقول است و در اعتماد به این کتاب، بحثهایی است اما همینکه صاحب وسائل نسخهای دستش بوده و اعتماد به آن نسخه تحف العقول کرده و نقل کرده است، اینکه این کتاب وجود دارد، برای ما کافی است.
🔶 این درحالی است که آیتالله بروجردی، به مناسبتی بحث تحف العقول را مطرح کرده و مولف آن را مجهول میداند یعنی برای ایشان ثابت نشده است که صاحب کتاب، حسن بن علی بن شعبه است با اینکه صاحب وسائل گفته است.
📕 برگرفته از بیانات استاد عندلیب همدانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 3️⃣2️⃣
#ادبیات_عرب 4️⃣
#غلط_های_رایج
❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند
◀️ احیانا: اِحیانا به کسر همزه به معنای گاه گاه و اتفاقا غلط است. بلکه باید به فتح همزه باشد؛ چون اَحیانا جمع حین است.
◀️ اصالة: اِصالة به کسر همزه غلط است بلکه به فتح همزه است که به معنای نجابت و شرافت و اصیل بودن است.
◀️ تلاوت: تَلاوت به فتح تاء غلط بوده و درست آن به کسر تاء است.
◀️ ثبات: ثَبات به فتح اول به معنای مقاومت و پایداری است.
ولی ثُبات به ضم اول به معنای درد شدید و ناتوان کننده است و به معنای مقاومت نمی آید.
◀️جهاد: به کسر جیم درست است و به فتح آن غلط است. چون مصدر باب مفاعله است.
📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #غلط_های_رایج
به اطلاع دوستان عزیز می رساند
✅ معاونت پژوهش مدرسه در نظر دارد کلاسها یا کارگاه های آموزشی مورد نیاز طلاب و اساتید پژوهشگر را برگزار نماید.
👌برگزاری کلاسها یا کارگاه های آموزشی در صورتی است که آمار شرکت کنندگان به حد نصاب برسد.👌
⬅️ علاقمندان تا پایان روز شنبه 28 آبان می توانند با مراجعه به آدرس زیر، آموزش مورد نیاز خود را انتخاب و در این برنامه ثبت نام نمایند. 👇👇
https://formafzar.com/form/jv0xc
May 11
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
2️⃣1️⃣ دوازدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
قلمرو اختیارات ولی فقیه
🎤با استفاده از محضر
حجة الاسلام والمسلمین شبان نیا
📕دانشیار علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 زمان:
چهارشنبه 25 آبان 1401
🕐 ساعت 11
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#نکات_علمی 4️⃣2️⃣
#نکات_فقهی 7️⃣
❇️ یکی از تفاوت های «حق و حکم» قابل انتقال بودن و نبودن حق و حکم عنوان شد. در این قسمت به شروط انتقال حق اشاره می شود. چهار شرط برای انتقال حق می توان مطرح نمود.
1️⃣ شرط اول: (شرط اول در مورد «ارث» واقع شدن حق است که از توضیح آن صرف نظر می شود)
2️⃣ شرط دوم: شرط دوم آن است که حق، متقوم به صاحب حق نباشد؛ به عنوان مثال شروطی نظیر «حق جلوس» یا «حق حضانه» یا «حق مضاجعه» متقوم به صاحب حق است، لذا قابل انتقال به عنوان ارث نخواهند بود
3️⃣ شرط سوم: شرط دیگر آن است که مستحق حق، نسبت به حق دارای حیثیت تقییدیه نباشد.
◀️ فهم این شرط در گرو دانستن معنای حیثیت تقییدیه و تعلیلیه است:
🔷 حیثیت تقییدیه، حیثیتی است که می تواند به جای متحیث قرار بگیرد و حکم برای نفس همین حیثیت ثابت می شود، چه آن حیثیت «تمام الموضوع» برای حکم باشد و چه «جزء الموضوع» (الحيثية التقييدية ما يفصل محيثه الكلى الى جزئيين او يحلل محيثه الجزئى الى كليّين و يخص الحكم فى الكلام باحدهما. محمد ابراهیم کلباسی، رسائل المحقق الكلباسى، صفحه 139)؛
👈 به عنوان مثال حیثیاتی نظیر «کاغذ خوب» یا «جلد مناسب» داشتن برای کتاب، حیثیت تقییدیه محسوب می شوند و یا حیثیاتی نظیر «آب دار» و «شیرین» بودن برای میوه، حیثیت تقییدیه اند.
🔷 حیثیت تعلیلیه: حیثیتی است که خارج از ذات موضوع است، لکن علت ثبوت حکم برای موضوع، آن حیثیت است؛ (رسائل المحقق الكلباسى، صفحه 154.)
👈 به عنوان مثال حیثیاتی نظیر «کمیاب» بودن کتاب، حیثیات تعلیلیه محسوب می شوند و حیثیاتی مثل «متعلق به فصل خاص» بودن برای میوه، حیثیت تعلیلیه محسوب می شوند.
⬅️ با توجه به معنای این دو حیثیت، اگر صاحب حق نسبت به حق، دارای حیثیت تقییدیه باشد، آن حق قابل انتقال نخواهد بود، زیرا در تعریف حیثیت تقییدیه گفته شد، حکم برای همان حیثیت ثابت است، لذا با فقدان عنوان صاحب حق، موضوع حکم محرز نیست و حق بر آن عنوان صدق نمی کند و به تبع متعلق ارث یا انتقال نیز واقع نخواهد شد؛
👈 به عنوان مثال عنوان «طلبه» یا عنوان «عالم» نسبت به حق سکونت در خانه، دارای حیثیت تقییدیه است، لذا با فوت طلاب و علماء یا تغییر عنوان آنان، موضوع حکم محرز نیست و حق جواز سکونت بر عنوان غیر طلبه یا غیر عالم، صدق نخواهد کرد، درنتیجه با فوت یا تغییر عنوان، حق سکونت در «خانه» انتقال پیدا نمی کند.
4️⃣ شرط چهارم: آخرین شرط از شروط قابل انتقال بودن حق آن است که آن حق برای صاحب حق محدود به زمان حیات صاحب حق نباشد؛
👈 به عنوان مثال حق سکنی («السکنی ان یجعل منفعه سکانها لغیره مده معلومه». محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، جلد 28، صفحه 135) و رقبی (اگر مالک ملک حق استفاده از ملکی را تا آخر عمر به فرد دیگری واگذار نماید، آن حق را حق «عمری» گویند. میرزا ابوالقاسم قمی، جامع الشتات، جلد 2، صفحه 229)
⬅️ اگر محدود به زمان حیات فرد باشد - قابل انتقال به دیگری نیست، به عنوان مثال در این گونه موارد موضوع ارث که همان عنوان «ماترک» باشد صادق نیست تا متعلق ارث واقع شود؛
🔶 توضیح آنکه «ما ترک» به این معنا است که مالی در ملک مورث وجود داشته است و الان بعد از فوت، آن مال را رها نموده است و حال آن که در حق «عمری» و «سکنی» چیزی در ملک مورث وجود نداشته است تا بعد از فوت، آن را به عنوان «ما ترک»، رها نموده باشد، لذا قابل ارث نیز نخواهد بود.
بحث ادامه دارد...
📚 مطالب جناب استاد مهرکش
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #تفاوت_حق_با_حکم #استاد_مهرکش