eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
554 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🔸امام يازدهم به چه نامی مشهور است ؟ ✍️پاسخ: ✅قبل از هر چیز باید ذکر کنیم که «عسکر» نام پادگانی است که امام یازدهم شیعیان را در آن جا زندانی کرده بودند از این رو به یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،امام حسن عسکری می گویند. 👈دلیل بعدی که می توان ذکر کرد عرب زبان ها اصلا چهار حرف« گ ،چ،پ و ژ »را ندارند پس استفاده کردن از این حروف در کلمات عربی درست نمی باشد. 💥پس می توان نتیجه گرفت که شکل صحیح کلمه بصورت زیر می باشد: «امام حسن عسکری علیه السلام» حضرت امام علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سوال:منظور از " من أصحابنا" در اصول کافی چه کسانی هستند؟ 🔹جواب/ بیان اول 🔹منظور از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایات کتاب کافی، تعدادی از مشایخ کلینی اند که وی به جهت اختصار، به نام آنها تصریح نکرده؛ زیرا اغلب آنان را افرادی شناخته شده تشکیل می دهند که در کتب رجالی شرح حال آنان آمده و از آنجا که در هر یک از عده های معلوم حداقل دو نفر راوی موثق وجود دارد چنین تعابیری خللی به اسناد این روایات وارد نمی سازد. این عده ها بنابر نقل علامه در کتاب «خلاصة الاقوال» به نقل از مرحوم کلینی اینچنین است: 🔸الف) عده ای که در کافی از « أحمد بن عیسى الأشعری» روایت می کنند عبارتند از: 1. أبو جعفر محمّد بن یحیى العطّار القمیّ. 2. علیّ بن موسى بن جعفر الکمندانیّ. 3. أبو سلیمان داود بن کورة القمیّ. 4. أبو علیّ أحمد بن إدریس بن أحمد الأشعریّ القمیّ، المتوفّى سنة 306 ه. 5. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ. 🔸ب) عده ای که از«أحمد بن محمد بن خالد البرقی» روایت می کنند عبارتند از: 1. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ. 2. محمّد بن عبد اللّه بن أذینة. 3. أحمد بن عبد اللّه بن أمیّة. 4. علیّ بن الحسین السعدآبادی. 🔸ج) عده ای که از «سهل بن زیاد الآدمی» روایت می کنند عبارتند از: 1. «أبو الحسن علیّ بن محمّد بن إبراهیم بن أبان الرازیّ»، معروف به «بعلّان الکلینیّ». 2. «أبو الحسین محمّد بن أبی عبد اللّه جعفر بن محمّد بن عون الأسدیّ الکوفیّ»، ساکن ری. 3. «محمّد بن الحسن بن فروخ الصفّار القمّیّ»، وفات یافته بسال (290هـ)، 4. محمّد بن عقیل الکلینی. 🔸عده مجهول: بقیه ی عده های کتاب که از غیر این سه نفر نقل می کنند مجهول به شمار می روند که مصادیق آنان در هیچ یک از منابع حدیثی و رجالی موجود، مشخص نگردیده است؛ لذا چنین مواردی موجب ارسال سند می گردد ،بنابراین هر عده اى است كه از غير اين سه نفر نقل كند. مانند: عِدَّةٌ من أصحابِنا عن إبراهيمَ بنِ إسحاقِ الأحمر. عِدَّةٌ من أصحابِنا عن أحمدَ بِن محمّدِ بن أبى نَصر.  مصاديق عده هاى مجهول در هيچ يك از منابع حديثى و رجالى موجود مشخص نگرديده است و لذا چنين مواردى موجب ارسال سند مى شود. 🔸تذكر: تعابيرى از قبيل «بعضُ أصحابِنا عن...» نيز مجهول به شمار مى روند و موجب ارسال سند مى گردند. با اين تفاوت كه «عِدَّةٌ مِن اصحابِنا» براى چند نفر و «بعضُ اصحابِنا» براى يك نفر به كار مى رود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸معرفی کتاب محاسن برقی: این کتاب از بهترین کتاب های روایی شیعه به شمار می آید و برخی اهمیت و اعتبار این کتاب را در ردیف کتب اربعه دانسته اند. کتاب محاسن یکی از منابع مهم کتاب کافی، نوشته ثقة الاسلام کلینی، است، شیخ کلینی بسیار به این کتاب استناد از آن روایت نقل کرده است. شیخ صدوق در آغاز کتاب من لا یحضره الفقیه می فرماید: «من احادیث این کتاب را از منابع مطمئن، که در میان فقهای شیعه مشهور است و به آن استناد و مراجعه می کنند، گرفته ام؛ مانند المحاسن، نوشته احمد بن ابو عبدالله برقی. این کتاب از اصول اولیه شیعه و از کتابهایی است که سند من به آنها معروف است. (برقی) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
 ا ﷽ ا 🔸درباره مولف کتاب محاسن: مولف کتاب المحاسن ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی ، متوفاى ۲۷۴ يا ۲۸۰ هجرى شيخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن على برقى، از راويان حديث و از فقهاى بزرگ شيعه و از ياران ائمه عليهم السلام به شمار مى‌آيد، احمد در روستاى« برق‌رود» از توابع شهر قم به دنيا آمد، او اصالتا از كوفه است. جد بزرگ او محمد بن على از ياران زید بن علی بن الحسین علیهما السلام بود كه در برابر حكومت ظلم و ستم بنى اميه قيام كرده و در زندان يوسف بن عمر به شهادت رسيد، خالد، پدر بزرگ احمد در حالى كه كودكى خردسال بود همراه پدرش عبد الرحمن بن محمد از کوفه آواره شدند و به شهر قم پناه آوردند، شهر قم در آن زمان پناهگاه شيعيان محمد و آل محمد صلوات اللّه عليهم بود و بسيارى از روات بزرگ شيعه در اين شهر زندگى مى‌كردند وى از شخصيت‌هاى برجسته راويان شيعه در قرن سوم هجرى به شمار مى‌آيد و بسيارى از احاديث شیخ صدوق و شيخ كلينى به ايشان برمى‌گردد، همانگونه كه محدث نورى مى‌فرمايد:« شيخ طوسى و نجاشی احمد را توثيق كرده‌اند و او را مورد اطمينان دانسته‌اند». او از ارزشمندترين راويان شيعه به شمار مى‌آيد و بسيارى از علما و فقهاى بزرگ شيعه كه مجموعه‌هاى روايتى نگاشته‌اند از او روايت نقل كرده‌اند،ـ برخى از بزرگان عناوين كتاب‌هاى خود را نيز از او گرفته‌اند مانند: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، علل الشرایع ، قرائن و خصال. (برقی) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا سوال: 🔸کدام یک از راویان از قم ؟ جواب: همه ارباب رجال و تاریخ به اخراج بعضی از محدثّین توسط احمد بن محمد اشعری بزرگ شهر قم ،اشاره کرده اند از یک سو، داشتن موقعیت سیاسی و صاحب قدرت در قم و از سوی دیگر سخت گیری او در نقل حدیث و نقد عقیده دلیل عمده اخراج افراد بود. علاّمه، وحید بهبهانی، در این زمینه می نویسد: در موارد متعددی احمد بن محمد بن عیسی و ابن غضایری، راویی را متهم به غلو و کذب می کردند زیرا او روایتی را نقل می کرد که مضمون ان روایت در نظر انان مطلب غلوامیزی داشت.[1] برخی از راویان که احمد انان را از قم اخراج کرد عبارتند از: 1- احمد بن محمد بن خالد برقی به جرم سهل انگاری در نقل حدیث.[2] 2- سهل بن زیاد ادمی رازی.[3] 3- ابوسمینه محمد بن علی بن ابراهیم قرشی، معروف به صیرفی،[4] 4- حسین بن عبیدالله محرر قمی سعدی، هر سه به اتهام غلو.[5] از این چند نفر، تنها برقی به قم بازگردانده شد. منابع: [1] فواید الوحید؛ وحید بهبهانی،ص 38،39. [2] جامع الرواه؛ ج 1،ص 63. [3] همان، ص 393. [4] رجال النجاشی، ص 332. [5] رجال الکشی،ج 2، ص  •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل ج۱ عبادات-AudioConverter.mp3
31.04M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۹ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۱۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی ج۵ک العشره-AudioConverter.mp3
27.49M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۹ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۱/مایجب من المعاشره صفحه:۵۷۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا