eitaa logo
قران پویان
470 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش قسمت ششم ✳ با سلام من هم می خواهم مکنونات قلبی خود را نسبت به این کلاس ابراز کنم و از خود بگویم ای کاش و ای کاش جوانتر بودم و به این نگرش دست می یافتم و با کتاب آسمانی قرآن کریم پیش تر ها آشتی می کردم و آن ترس و وحشت نفهمیدن و ندانستن از وجودم رخت بر می بست . با این که مقر هستم که باز و باز نمی دانم. خداوند را این گونه دریافتم که « ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود.» گویی را که گم کرده بودم، یافتم و اگر عمری باقی باشد می خواهم بقیه ی عمرم را با قرآن سپری کنم تا به جایی برسم که نه ترس از هولناکی قیامت داشته باشم و نه طمعی به بهشت . 🔻از شما استاد محترم جناب آقای فرهنگ که بسیار زیبا و مستدل و عالی مطالب قرآنی را بیان فرمودید و مسبب این تحول درونی در بنده و امثال بنده شده‌اند نهایت قدر دانی را دارم. درود خدا بر شما که با این به کلام خدا با اعماق جانم عشق می ورزم در حالی که در گذشته فقط به کتاب آسمانی احترام می گذاشتم ان شاء الله در این مسیر موفق به نوشتن تفسیری از شخص خودتان باشید مفید و مختصر که ما هم بتوانیم بهره ببریم و یک عمر دعا گوی شما باشیم برای همگان و علی الخصوص جنابعالی تمنای توفیق الهی دارم ♦️الحمدلله علی کل نعمه : با شرکت دراین کلاس توفیق انس بیشتر با کلام خدا حاصل شد. ان شاالله که زمینه ای برای عمل بشه برامون. هنگام قرائت و خواندن ترجمه بیشترشد با بیشتری قرآن رومیخونم، پاراگراف بندی و روش فکرمیکنم. خیلی برام این روش. راستش من خیلی حریص به یادگیری عمیق قرآن و معارف دین هستم . قبلا اینقدر به ارتباط بین آیات دقت نمیکردم. ان شاالله که همه قدر این گنجینه با ارزش روبدونیم و درقیامت قرآن ازما شاکی نباشن. ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T https://b2n.ir/a02388
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود :۱ الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ  الف، لام، راء؛ ۱ [اين] کتابي است که آياتش [نزد خدا در اُمّ الکتاب= مخزن اصلي علم و اطلاعات هستي] وحدتي يکپارچه يافته، سپس از جانب [خداوند] حکيمِ آگاه [به تدريج در طول ۲۳ سال براي فهم مخاطبين] تفصيل داده شده است ۲ [به اجزاء و آياتي تقسيم و تفريق شده است].  ۱- به پاورقي شماره ۱ سورة «حجر» (۱۵:۱) مراجعه شود. ۲- حقايق هدايتي در مقام مقايسه و مثال، همچون مواد غذائي براي هضم بدن، بايد به عناصر قابل جذبي تجزيه شوند و از موقعيت حکيم [محکم و يکپارچه] در حد درک و فهم بشر، «نازل» يعني قابل فهم و درک گردند. اين حقيقت را در آغاز سوره دخان [إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَهٍ مُبَارَكَهٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ] به وضوح مي‌توان فهميد. با اين توضيح به نظر مي‌رسد ترجمه محکم و يکپارچه در اين مورد خاص، مناسب باشد. هود : ۲ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ  ـ [با اين پيام] که جز خداي يکتا را عبادت نکنيد، ۳ [بگو] به راستي من از جانب او بيم‌دهنده و بشارت دهنده‌اي [نسبت به عواقب بد و خوب اعمال‌تان] هستم.  ۳- هر مسلماني كه اهل نماز باشد، حداقل ده بار در نيايش‌هاي روزانه خود جمله «اياك نعبد و اياك نستعين» را تكرار مي‌كند. از اين نظر ضروري است بدانيم دقيقاً چه چيزي را از خدا درخواست مي‌كنيم. بيشتر مردم عبادت را همين نماز و روزه‌ و ساير احكام شرعي مي‌دانند. در ترجمه‌هاي فارسي قرآن، كلمات: بندگي كردن، پرستش، و اطاعت را جايگزين كلمه عبادت مي‌يابيد. البته اين معادل‌ها از جهاتي قابل قبول است، ولي بيانگر روح مطلب و رساننده همه بار معنائي كلمه عبادت نمي‌باشد. معناي لغوي عبادت، هموار کردن نفس خود براي کسب و جذب صفات و اسماء الهي است. يعني شخصيت خدائي پيدا کردن و به کمال رسيدن. هدف از آفرينش همين است که آدمي در دو‌راهي: شيطان و رحمن، به نيروي تقوا، خود را از جاذبه شيطاني رهانيده و به سمت رحمن سوق پيدا کند. در اين چالش و نبرد دائمي حق و باطل است که آدمي ساخته و پرداخته مي‌شود. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️شماره 13: و انتخابات، است. ممنوع⛔ 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «27»انفال اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبر نكنيد و در خود نیز خیانت نکنید در حالی که می‌دانید. ✳ "در نهج البلاغه ، امام و حكمران، و و در برابر آنها است. 👈👈از اين دو- حكمران و مردم- اگر بناست يكی برای ديگری باشد اين است كه برای توده محكوم است، نه توده محكوم برای حكمران . ♦ان اللّه يأمركم ان تؤدوا الأمانات الی اهلها و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل قرآن كريم حاكم و سرپرست اجتماع را به عنوان امين و نگهبان اجتماع می‏شناسد، حكومت عادلانه را نوعی كه به او سپرده شده است و بايد ادا نمايد، تلقی می‏كند." شهيد مطهري، سيری در نهج البلاغه، ص 89 و 91 ✳ صيانت از و در تمام مراحل انتخابات از بررسي صلاحيتها تا پايان انتخابات و نيز عمل به وعده هاي فرد منتخب و نيز فراهم بودن امكان انجام وظايف رييس جمهور طبق قانون اساسي، امانتي است در دست حاكميت. لذا هر اقدامي، اگر بر خلاف مفاد و روح قانون اساسي و ميثاق مردم باشد در امانت مردم است. 💫کانال قران پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تعريف از نگاه . 🛑قسمت سوم: مردم در نگاه اميرالمومنين ع در قسمت قبلي، به سه نوع تعريف مردم در نگاه سياستمداران و حاكمان اشاره شد. در اين پست كه مقارن با عيدسعيد هم است به تعريف مردم در نگاه حضرت علي ع مي پردازيم. ايا ايشان مردم را شامل كارگزاران حكومت و يا طرفداران حكومت خود مي دانستند و امكانات و مزاياي مادي و معنوي را براي همين مردم ميخواستند يا براي همه مردم به معناي واقعي كلمه؟ 🛑لذا مروري بر برخي قسمتهاي فرمان ايشان به مالك اشتر داريم: ✳تعريف از نگاه مولا "بدان، که رعیت را صنف هایی است که کارشان جز به یکدیگر اصلاح نشود و از یکدیگر بی نیاز نباشند. صنفی از ایشان لشکرهای خدای اند و صنفی، دبیران خاص یا عام و صنفی قاضیان عدالت گسترند و صنفی، کارگزاران اند که باید در کار خود انصاف و مدارا را به کار دارند و صنفی جزیه دهندگان و خراج گزارانند، چه و چه و صنفی بازرگانان اند و صنعتگران و صنفی فرودین که حاجتمندان و مستمندان باشند. ✳حقوق رعيت و وظيفه در برابر رعيت در نگاه مولا 🌹"بدان، بهترین چیزی که حسن ظن والی را نسبت به رعیتش سبب می شود، نیکی کردن والی است در حق و کاستن است از بار رنج آنان و به اکراه وادار نکردنشان به انجام دادن کارهایی که بدان ملزم نیستند. و تو باید در این باره چنان باشی که حسن ظن رعیت برای تو فراهم آید. زیرا حسن ظن آنان، رنج بسیاری را از تو دور می سازد 🌹اگر رعیت بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان نه و با این کار از بدگمانیشان بکاه، که چون چنین کنی، خود را به عدالت پروده ای و با رعیت نموده ای. عذری که می آوری سبب می شود که تو به مقصود خود رسی و آنان نیز به حق راه یابند. 🌹 زنهار از این که به احسان خود بر رعیت گذاری یا آنچه برای آن ها کرده ای، بزرگش شماری یا وعده دهی و خلاف آن کنی. زیرا منت نهادن احسان را باطل کند و بزرگ شمردن کار، نور حق را خاموش گرداند و خلف وعده، سبب برانگیختن خشم خدا و مردم شود. 🌹 به رعیت و دوست داشتن آن ها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان دو گروهند یا هم کیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش 🌹باید که محبوب ترین کارها در نزد تو، کارهایی باشد که با سازگارتر بود و با دم سازتر و را در پی داشته باشد باید که بهترین مایه شادمانی والیان برپای داشتن در بلاد باشد و پدید آمدن دوستی در میان افراد رعیت." کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🌺 غدیر ... روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫: « ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ ؟ قالوا: الله و رَسُولُهُ . فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ 💞: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست! 🤲خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد. 💫فرازی از علامه امینی، الغدیر، ج ۱ ص ۱۲-۱۵۱ و ۲۹۴-۳۲۲». @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 94 تا 99 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6039368688472167633.mp3
3.11M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به و اعتنا نکنید 💠يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُلْ لا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبارِكُمْ وَ سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ 🌱وقتی نزد آنان بازگردید، در برابر شما عذرتراشی می‌کنند. بگو: عذر نیاورید (؛ که سخنان) شما را باور نخواهیم کرد. خداوند، برخی از اخبار شما را به اطلاع ما رسانده است، و قطعاً خدا و پیامبرش، کار شما را خواهند دید. سپس به پیشگاه (خدای) دانای پنهان و آشکار بازگردانده می‌شوید؛ آنگاه شما را از کارهایتان آگاه می‌کند. توبه - ۹۴ 🔷✨این سلسله از آیات همچنان پیرامون اعمال شیطانى منافقان سخن مى گوید، و پرده از روى کارهایشان ، یکى پس از دیگرى ، برمى دارد، و به مسلمانان هشدار مى دهد فریب اعمال ریاکارانه و سخنان ظاهرا دلپذیر آنها را نخورند. در آیه نخست مى گوید: هنگامى که شما (از جنگ تبوک ) به مدینه باز مى گردید، منافقان به سراغ شما مى آیند و عذر خواهى مى کنند یعتذرون الیکم اذا رجعتم الیهم ). 👈از تعبیر یعتذرون که فعل مضارع است چنین برمى آید که قبلا خداوند پیامبر و مسلمانان را از این موضوع آگاه کرد که منافقان دروغگو، به عنوان عذر خواهى ، به زودى نزد آنها خواهند آمد لذا طرز پاسخگوئى آنها را نیز به مسلمانان تعلیم داد. 🔷✨در اینجا روى سخن را به پیامبرش به عنوان رهبر مسلمین کرده ، مى گوید: به منافقان بگو عذر خواهى مکنید، ما هرگز به سخنان شما ایمان نخواهیم آورد (قل لا تعتذروا لن نؤ من لکم ). چرا که خداوند ما را از اخبار شما آگاه ساخته بنابراین ما از نقشه هاى شیطانى شما به خوبى باخبریم ! (قد نبانا الله من اخبارکم ). ولى در عین حال راه بازگشت و توبه ، به سوى شما باز است ، و به زودى خداوند و پیامبرش اعمال شما را مى بینند (و سیرى الله عملکم و رسوله ) 🔷✨این احتمال نیز در تفسیر آیه داده شده است که منظور از این جمله مساله توبه نیست ، بلکه هدف آنست که در آینده نیز خداوند و پیامبرش (طبق وحى الهى ) از اعمال و نقشه هاى شما آگاه مى شود و آنها را نقشه بر آب خواهد کرد، بنابراین نه امروز از دست شما کارى ساخته است و نه فردا!. 👌ولى تفسیر اول با ظاهر آیه سازگارتر است . ضمنا توجه داشته باشید که درباره این جمله و مساله عرضه داشتن همه اعمال امت بر پیامبرش (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بحث مشروحى داریم که در ذیل آیه 105 همین سوره خواهد آمد. بعد مى فرماید همه اعمال و نیات شما امروز ثبت و بایگانى مى شود، سپس به سوى کسى که اسرار پنهان و آشکار را میداند باز مى گردید، و او شما را به اعمالتان آگاه مى کند و جزاى آنرا به شما خواهد داد (ثم تردون الى عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر گروهی را سرزنش می‌كنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم! 💠ومن الاعراب من یؤمن بالله و الیوم الاخر و یتخذ ما ینفق قربات عندالله و صلوات الرسول الا انها قربه لهم سیدخلهم الله فی رحمته ان الله غفوررحیم 99/توبه 🌱و بعضی از بادیه نشینان به خدا و روز جزا ایمان دارند و آنچه را انفاق می کنند باعث تقرب به خدا و دعای پیامبر می دانند، بدانید که همان برای آنان باعث قربت و نزدیکی است ، بزودی خدا آنها را در رحمت خود داخل می کند،همانا خدا آمرزنده مهربان است . 🔷✨ آنگاه در وصف عده ای دیگر از اعراب بیابانی می فرماید: اینها موحد بوده و مشرک نیستند، یعنی ایمان به خدا دارند و روزقیامت و حساب و جزا را تصدیق می کنند و انفاق در راه خدا و توابع آن را مایه نزدیکی به خدا و دعای پیامبر بر خیر و برکت می دانند و غرضشان تقرب به خداست ، پس آگاه باشید که این انفاق آنها نتیجه اش همان دعای رسول و تقرب به حق است و آنگاه به ایشان وعده می دهد که آنان را در رحمت خود داخل نماید، چون خدا آمرزنده و عیب پوش و نسبت به مؤمنان و مطیعان مهربان است . 🔹اگر گروهی را سرزنش می‌كنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم. بدنبالِ‌ «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» می‌فرمايد: وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ‌ ... ‏ 🔹باديه‌نشينی و محيط اجتماعی، اختيار رشد را از انسان نمی‌گيرد. وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ‌ ... ‏ 🔹ايمان، زمينه‌ساز انفاق و آرامش است. «يُؤْمِنُ، يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» ‏ 🔹از امكانات مادّی برای رسيدن به قرب الهی بهره بگيريم. «يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» ‏ 🔹آنچه موجب قرب به خداست، نيّت خالص است، نه صِرف عمل. مؤمن و منافق هر دو انفاق می‌كنند، ولی انفاق مؤمن ستوده است. «أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ» 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام(خطاب به مردم کوفه) فرمودند: با این جامه های مندرس به سرزمین شما آمدم، و بار و بنه ام همین است که می بینید، اکنون اگر از سرزمین شما با چیزی جز آن چه به آن آمده ام بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود.   «دَخَلْتُ بِلَادَکُمْ بِأَشْمَالِی هَذِهِ وَ رِحْلَتِی وَ رَاحِلَتِی ها هِیَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِکُمْ بِغَیْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِی مِنَ الْخَائِنِینَ 》 (مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص 98؛ بحارالانوار، ج40، ص 325) عید سعید غدیر مبارک باد! ©️ @almizann
هدایت شده از قران پویان
4_5805593695860295627.m4a
6.87M
🎧 ، امامت و سیره پیامبر اکرم(ص) 🔸 نسبت عترت و پیامبر ♦️تفکیک بین دو نوع سنت؛ سنت سیاسی پیامبر و سنت سیاسی خلفا. 🔹امام (ع) و سنت سیاسی پیامبر اسلام 🔸سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)، دوره جدید، جلسه چهاردهم، زنده یاد دکتر فیرحی 🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مرحوم محمدجواد باهنر: و باید مورد قبول مردم باشد. یعنی اگر چنانچه کسی صفات خوبی هم دارد ولی مردم او را نپذیرفتند، نمی تواند رهبری کند. 💫رهبری در اسلام امامت متکی به قبول و پذیرش مردم است. پیامبر هم وقتی ولی و امام می شود که از سوی مردم پذیرفته شود. حضرت علی(ع) امامت سیاسی- اجتماعی و حکومتی خود را پس از بیعت مردم با وی اعمال کرد.  👈بنابراین در اسلام اگر پذیرش مردمی نباشد حکومت معنا ندارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳✳رويكرد آیت الله بروجردی‏ : موضوع را از تفكيك كنيد. در حال حاضر مهم ان است كه در تبيين دين پذيرفته شود. "یادم هست که مرحوم آیت الله همیشه این مطلب را گوشزد می‌کردند که: دو مطلب است، 🔻🔻این دو مطلب را از یکدیگر تفکیک بکنید، آن وقت اختلافات ما با سنی‌ها حل می‌شود و به نفع ما هم حل می‌شود: یکی مسئله‌ و زعامت، و دیگر مسئله‌ .  ✅در مورد خلافت و زعامت،(سیاسی) ما می‌گوییم بعد از پیغمبر آن کسی که می‏بایست زمامدار می‌شد، حضرت امیر علیه السلام است. آنها می‌گویند نه، ابابکر است. این یک اختلاف. ✳مسئله‌ دیگر مسئله‌ امامت است؛ یعنی ما تنها روی شأن زمامداری و حکومت پیغمبر بحث نمی‌کنیم، پیغمبر شأن دیگری هم داشت و آن این که پیغمبر بود و . 👈ما این حساب را باید بکنیم که بعد از پیغمبر مرجع احکام کیست؟ یعنی قول چه کسی برای ما است؟ بعد ایشان می‌گفتند که در بعضی از روایات، نص در این است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: علی علیه السلام بعد از من خلیفه و زمامدار است. بعضی دیگر مطلب دیگری را علاوه می‌کنند، می‌گویند رسول اکرم فرمود: علی بعد از من مرجع احکام است. ما به سنی‌ها می‌گوییم که ما یک بحثی با شما داریم راجع به زمامداری بعد از پیغمبر، ولی این موضوع است. نه حضرت علی وجود دارد که زمامدار باشد و نه ابوبکر. 👈پرونده این موضوع را می‏‌بندیم و راکد می‌گذاریم. 🔴🔴ولی یک مسئله‌ دیگر هست و آن اینکه قول چه کسی بعد از پیغمبر حجت است؟ حدیث‏ انّی تارِک فیکمُ الثَّقَلَینِ: کتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی‏ .مقام را بیان می‌کند و آن امروز هم به درد ما می‌خورد، یعنی الآن ما باید در یاد گرفتن احکام ببینیم چه گفته است. ❓ آیا پیغمبر گفته است که همان‏طور که قول من حجت است، بعد از من قول عترت من هم حجت است یا نه؟ 👈بله، گفت. ما روی و زمامداری با شما بحث نمی‌کنیم اما این مسئله‌ روز را باید عمل کنیم. ❓ما چرا خودمان را سر موضوع زمامداری خسته کنیم؟ البته ما عقیده‏ خودمان را حفظ می‌کنیم که بعد از پیغمبر علی باید زمامدار می‌شد و اگر علی زمامدار می‌شد این وضعی که دنیای اسلام پیدا کرده، پیدا نمی‌شد. اما این فقط یک بحث نظری است راجع به گذشته."  🖌 استاد شهيد مطهری، 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج١، ص١٠٨ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
﷽ 🌹🌹امروز همزمان با عید سعید کانال ،قدم به سال حیات خود گذاشت🌹🌹 🎉 سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان اقدام به تشکیل کانال کردیم. در این هشت سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی، بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه، انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم. 🙏🌺از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰 تعريف از نگاه : طرفداران يا همه شهروندان؟ 🛑قسمت چهارم: در قسمتهای قبلي، به سه نوع تعريف مردم در نگاه سياستمداران و حاكمان اشاره شد. همچنین به تعريف مردم (رعیت) در نگاه حضرت علي ع پرداخته شد که شامل همه مردم میشد. "وَلْيَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ، فَإِنَّ سُخْطَ الْعَامَّةِ يُجْحِفُ بِرِضَى الْخَاصَّةِ، وَإِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ دوست داشتنى ‏ترين چيزها در نزد تو، در حق ميانه‏ ترين، و در عدل فراگيرترين، و در ، باشد، كه همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص را از بين مى ‏برد، و خشم خواص را خشنودى همگان بى ‏أثر مى‏ كند. " بخشی از نامه حضرت علی ع به مالک اشتر حال به قسمتهایی از دیدگاههای آیت الله خامنه ای اشاره میشود: ✳"همه‌ی افراد ملت و جامعه را باید خدمت کرد؛ اما مراد عمدتاً طبقه‌ی محرومند که باید مورد توجه خاص برای خدمت قرار بگیرند؛ به دو دلیل: اولاً چون احتیاجشان بیشتر است و عدل این را اقتضا میکند؛ ثانیاً چون پشتیبانی آنها از نظام، جدی تر و همیشگی تر است و از اول این‌طور بوده است. در جبهه‌ها چه کسانی بودند؟ که میگوییم، یعنی اینها؛ همان عامه‌یی که امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیه) در آن فرمان تاریخیشان به مالک اشتر فرمودند که عامه را داشته‌باش، خاصه را رها کن. یعنی همانهایی که در جنگ با تو هستند، در مشکلات با تو هستند، سختیها را با تو تقسیم میکنند، غم تو را از دلت میزدایند، خودشان را سپر بلای تو قرار میدهند و صادقند؛ نه عافیت‌طلبهای پُرروىِ پُرخورِ پُرخواهی که هیچ‌وقت هم قانع نمیشوند. تا وقتی که خیری به آنها برسد، تو را میخواهند؛ به مجرد این‌که ذره‌یی کم شود، رویشان را برمیگردانند. آقایان! ما در قبال مردم دو کار داریم: یک کار این است که به آنها خدمت برسانیم؛ کار دیگر این است که محبت و اعتماد آنها را جلب کنیم. خدمت به آنها برسانیم، یعنی چه؟ یعنی هرجا که هستید، 👈 برنامه‌ی شما آن‌وقتی درست است که نفعش به همین مردمی که عرض‌کردم، برسد کارشناسانی که در وزارتخانه‌ها هستند، اگر آنها خودشان بعضی از نکات را نمیدانند و ملتفت نیستند، به آنها تفهیم کنید و بگویید که کارشناسی مورد انتظار از تو این است که آن وضعیتی را که برای مردم مفید و نافع است، بگردی پیدا کنی و ارایه نمایی. این کارشناسی، کارشناسی درستی است. آن کارشناسی که خودش مسایل مردم را درک نکرده، معلوم نیست خیلی امین باشد. حالا نمیگویم که دست کارشناسان را بگیرید و از دستگاه خارج کنید؛ نه، توجیهشان کنید و تفهیم نمایید که از آنها چه میخواهید." سخنرانی مورخ 1370/5/23 ✅"من خواهش میکنم که در همه بخشها - در زمینه فرهنگ، در زمینه مسائل سیاسی و در زمینه امنیت - مسأله «رضی العامة و سخط العامة» را در مقابل «رضی الخاصة و سخط الخاصة» در نظر بگیرید؛ ببینید آنهایی که فریاد و استصراخ (کمک خواهی) شما مسولان را در هنگام لازم جواب میدهند، چه کسانی هستند." سخنرانی مورخ 1376/6/2 ✅انتخابات یک امر واقعی است برای دخالت دادن نظر مردم و رضای ؛ همانی که در فرمان معروف امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به مالک اشتر هست که: رضای عامه را بر سُخط خاصه ترجیح بده، و نترس از سُخط خاصه به خاطر رضای عامه. ما باید نگاه کنیم و ببینیم که مردم چه میگویند و چه میخواهند. حضور این مردم برکاتی دارد. .... در بیست و دوی بهمن، شما نمونه‌ی کم‌نظیر حضور جوانان را مشاهده کردید؛ چه در تهران، چه در بقیه‌ی شهرها - خوب، این نشان‌دهنده‌ی چیست؟ مردم احساس مسئولیت میکنند، میآیند توی میدان." سخنرانی در مورخ 1388/12/6 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ وَاللهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ و خداوند بى ‏نياز است و شما همه نيازمنديد 🌹 سوره محمد ، آیه ۳۸ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 100 تا 106 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan