#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_342
❇️#لباس_گوشتين بر اندام #استخوانها!
💠ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ
🌱آنگاه نطفه را (به شکل) لختهی خونی ساختیم، و آن لختهی خون را (بهصورت چیزی شبیه) گوشتی جویده شده ساختیم، و آن تکه گوشت جویده شده را (به شکل) استخوانهایی ساختیم، و استخوانها را با گوشتی پوشاندیم. آنگاه او را (بهصورت) آفرینشی دیگر پدید آوردیم. بس بزرگ و بلندمرتبه است «الله» که بهترین آفریننده است.
مؤمنون - ۱۴
🔷نويسنده تفسير فی ظلال ذيل آيه مورد بحث در اينجا جمله عجيبی نقل میكند و آن اينكه: جنين بعد از آنكه مرحله" علقه" و" مضغه" را پشت سر گذاشت تمام سلولهايش تبديل به سلولهای استخوانی میشود و بعد از آن تدريجا عضلات و گوشت روی آن را میپوشاند، بنا بر اين جمله كسونا العظام لحما يك معجزه علمی است كه پرده از روی اين مساله كه در آن روز برای هيچكس روشن نبود بر میدارد، زيرا قرآن نمیگويد: ما مضغه را تبديل به استخوان و گوشت كرديم بلكه میگويد: ما مضغه را تبديل به استخوان كرديم و بر استخوانها لباس گوشت پوشانديم اشاره به اينكه مضغه نخست تبديل به استخوان میشود و بعد از آن گوشت روی آن را میپوشاند.
🔷اصولا اينكه از عضلات تعبير به" لباس" میكند خود گويای اين واقعيت است كه اگر اين لباس بر استخوانها نبود بسيار اندام انسان زشت و نازيبا بود (درست همانند اسكلتهايی كه همه ما خود آن يا لا اقل عكس آن را ديدهايم).
از اين گذشته لباس حافظ بدن است، عضلات نيز حافظ استخوانها هستند كه اگر آنها نبودند، ضربههايی كه بر بدن وارد میشد استخوانها را مرتبا صدمه میزد يا میشكست، همچنين كاری را كه لباس در حفاظت انسان از گرما و سرما میكند گوشتها در نگهداری استخوانها كه ستون اصلی بدن هستند انجام میدهند اينها همه نشان دهنده دقت قرآن در تعبيرات است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_6051067621040723516.mp3
12.16M
◾️سخنرانی در شهادت حضرت زهرا
#فاطمه و حقیقت ولایت
جایگاه #دختر در اسلام و قران
💢چرا قران در داستان مادر حضرت #مریم که فرزندش را نذر معبد کرد،
می فرماید
لیس الذکر کالانثی
و نه
لیس الانثی کالذکر
یعنی اصل را بر #انثی قرارداده است؟
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
▪️پرسشهای پرتکرار درباره شهادت حضرت #زهرا (س)
و پاسخ ایت الله یوسفی غروی
1. شهادت حضرت زهرا (س) در فاطمیۀ اول است یا دوم؟
🔹فاطمیۀ اول سیزدهم ماه جمادی الاول و فاطمیۀ دوم سوم ماه جمادی الثانی است؛ این دو #فاطمیه به این دلیل است که در فاطمیۀ اول حوادث، و در فاطمیۀ دوم شهادت حضرت واقع شده و فاصلۀ بین این دو فاطمیه سه هفته است که این سه هفته زمان بستری حضرت زهرا (س) است. در فاطمیۀ اول سبب شهادت پیش آمده و در فاطمیۀ دوم شهادت واقع شده است. در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران فاطمیه دوم به رسمیت شناخته شده چون تأییدهای متعددی دارد.
2. آیا حضرت زهرا (س) با دندۀ آسیبدیده و جراحات واردشده بر بدن ایشان به مسجد رفت و #خطبه فدکیه خواند؟
🔹ابن ابی الحدید معتزلی شافعی بغدادی درباره تاریخ غصب فدک در کتاب «شرح نهج البلاغه» از یکی از علمای شیعه در یکی از روستاهای اطراف شهر شیعهنشین حلّۀ عراق نقل میکند که حدود ۱۰ روز بعد از رحلت پیامبر (ص)، فدک را از دست حضرت زهرا (س) یا از دست وکلای حضرت زهرا (س) در آوردند و خطبهخوانی حضرت زهرا (ع) در مسجد، حدود ۱۰ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) و قبل از حوادث بوده، نه اینکه حضرت زهرا (س) با دندۀ آسیبدیده و سقط جنین به مسجد رفته و خطبه خوانده باشد. آن حوادث حدود ۵۰ روز بعد از این جریان واقع شده است.
3. حضرت زهرا (س) چگونه به شهادت رسید؟
🔹در این زمینه دو روایت موجود است. روایت اول از سلمان است و روایت دوم از عبدالله بن عباس. در روایت دوم چنین توضیحاتی آمده که حضرت زهرا (س) باردار بودند و سقط جنین رخ داد، البته نه به طور طبیعی بلکه به دلیل آسیبرسانی به حضرت، جنین سقط شد. اصل این مسئله مسلم است.
اما در کیفیت #سقط جنین دو روایت داریم، یکی همین نقل معروفی که در خبر سُلیم از سلمان فارسی است که میگوید که حضرت بین دَر و دیوار واقع و فشار داده شد و بر اثر فشار همان جا سقط جنین رخ داد، یعنی در حین حمله به خانۀ امیرالمؤمنین (ع) و بیرون بُردن امیرالمؤمنین (ع)؛ در صورتی که خبر منحصر به این نیست
و خبر دیگر این است که از امام صادق (ع) پرسیدند: حضرت زهرا (س) چه زمانی رحلت کردند؟ و حضرت صادق (ع) تعبیر فرمودند: تاریخ وفات جدم فاطمهٔ زهرا سوم ماه جماد الثانی است یعنی سه ماه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و سبب وفات ایشان این بود که فلان شخص به دستور خلیفۀ دوم با سر #غلاف شمشیر به دو پهلوی حضرت زد و این موجب سقط جنین و منتهی به شهادت شد.
در این خبر گفته نمیشود که سقط جنین در همان لحظه رخ داد، بلکه ظاهراً مثل هر بانوی دیگری که باردار باشد و چنین ضربههایی برایش پیش بیاید، طبعاً ممکن است که سقط با فاصلهٔ اندک یا کمی بیشتر بعد از ضربه روی دهد. برای #ضربه زدن به حضرت خبر معتبری که داریم در «اصول کافی» است که گفته شده: «ضربت فَاطِمَه (زده شد)»
کیفیت زدن و تفصیل آنجا نیست.
4. محل #دفن حضرت زهرا (س) هنوز هم مخفی است؟
🔹دلیل اصلی پنهان ماندن مرقد حضرت زهرا (س) وصیت ایشان بود. البته مخفی بودن قبر ایشان تا حدود دویست سال بود. روایت صحیحی از حضرت امام رضا (ع) در این زمینه هست که فرمودند: «دفنت في بیتها فلما زادت بنو امیه في المسجد صارت في المسجد»؛ امیرالمؤمنین او را در خانهاش دفن کرد، ولی وقتی بنیامیه مسجد پیامبر (ص) را توسعه دادند، خانۀ امیرالمؤمنین که متضمن بر قبر حضرت زهرا بود هم داخل دایرۀ مسجد شد. اکنون آخرین قسمت از حجرههای خانه پیامبر (ص) منزل امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا(س) شمرده میشود که مشتمل بر محل دفن حضرت زهرا (س) است
▪نقل از کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
💠🥀 #اخلاق_همزیستی_ و #معاشرت از نگاه حضرت #فاطمه
🖋ابن مسعود می گوید: پس از رحلت رسول الله(ص) شخصی نزد حضرت فاطمه (ع) آمد و گفت: ای دختر رسول خدا، آیا چیزی از پیامبر نزد شماست که به من تحفه دهید؟ زهرای مرضیه(ع) با نگاه بر طومار حریری که احادیث نبوی را در آن نگاشته بود این چنین روایت کرد :
🌴پیامبر اکرم (ص) فرمود:
1⃣- کسی که همسایه اش از شر او در امان نیست از مؤمنین نخواهد بود.
2⃣- و هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد همسایه خویش را آزار نمی دهد.
3⃣_ هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید که یا سخن خوب بگوید وگرنه ساکت باشد.
4⃣- خداوند انسان خیرمندِ نیکوکار و بردبار عفیف را دوست دارد و بدگوی بخیل بسیار درخواست کننده مصرّ را دشمن می دارد.
5⃣- حیاء از ایمان و ایمان جایش در بهشت است و فحش از زشتگویی است و زشتگویی جایش در آتش است.
📚( طبرى آملى(صغير)، محمد بن جرير، دلائل الإمامة - قم، چاپ: اول.ص1)
🌸🖋درسهای #اخلاقی_اجتماعی رواداری وحدتبخش که از این روایت فاطمی میآموزیم:
↩️یک: رعایت حقوق همسایگان: رسول خدا اولین شرط را برای عضویت در جامعه ایمانی تقید به آداب معاشرت و همزیستی دانسته و نخستین ادب را رعایت حقوق همسایه و آرامش همجواران معرفی فرموده است. البته درقرآن مجید نیز رعایت حقوق همسایه در کنار پرستش خدا شمرده شده: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ ... (نساء: 3۶) خداو ند را بپرستيد، و چيزى را شريك و همتای او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خویشاوند و همسايه دور نيكى كنيد ...».
↩️دو : پرهیز از پرگوئی و بیجاگوئی و بسنده کردن به گفتار نیک
↩️سه: کردارنیکو داشتن
↩️چهار: بردبار بودن
↩️پنج : پرهیز از بدگوئی ، تلخ گوئی و نسبتهای بد به دیگران دادن
↩️شش: پرهیز از بخل ورزیدن
↩️هفت: پرهیز از اصرار کردن درخواست از دیگران
↩️هشت: شرم و آزرم
🖋محمدجعفر سعیدیان فر.
@quranpuyan
#سیره_قرانی حضرت #زهرا(س)
🚩🏴الان که #ایام_فاطمیه است لازم است زندگی قرانی را حضرت زهرا را مورد واکاوی قرار دهیم تا معلوم شود قرآن و عترت از هم قابل انفاک نیست.
❓سؤال اساسی این است که زندگی یک اجتماع چگونه قرآنی میشود به عبارت دیگری ما چه وظایفی در برابر قرآن داریم؟ #قرآن چه #حقوحقوقی برعهده ما دارد این مطالب را اگر متوجه شدیم زمینهای پیش میآید که بررسی کنیم زندگانی زهرایی مرضیه چگونه قرآنی بوده است
در مجموع هفت وظیفه ما در برابر قرآن داریم اعم از اینکه حقوقی که قرآن برعهده ما دارد بر عهده تکتک افراد جامعه است یا برعهده گروهی خاصی از جامعه اسلامی است.
1⃣ #استماع_قرآن
اولین وظیفه قرانی ما استماع قرآن است؛ ولی وظیفه که در برابر قرآن داریم عام است همه مردم را شامل میشود اختصاص به گروهی خاص ندارد این وظیفه را خود قرآن مشخص کرده است «إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» که از این آیه و برخی روایات استفاده میشود که نفس شنیدن قرآن موضوعیت وآثار وبرکاتی دارد که جدای از مساله عمل به قرآن که آن هم جز ء برکات قرآن است خود استماع قرآن برکات دارد مخصوصاً در اواخر که بحث موسقیای اعجاز قرآن مطرح شده است این نکته خود را بیشتر نشان میدهد؛ یعنی لحن و آهنگ قرآن معجزه است. با هیچ لحن و آهنگی قابلمقایسه نیست حتی با کلمات پیامبر گرامی اسلام(ص)
2⃣- #قرائت_قرآن
دومین وظیفه ما در برابر قرآن، تلاوت قرآن است که این وظیفه را خود قرآن مشخص کرده است
🔸فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»مهم این است که ارتباط مستمر با قرآن داشته باشیم مقدارش را خود قرآن مشخص نکرده است معلوم میشود که اصل بر مقدار نیست؛ بلکه اصل برقراری وجود این رابطه مسلمانان با قرآن است.
3⃣- #تدبر_در_قرآن
سومین وظیفه ما در برابر قرآن تدبر است
🔸«کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ»
💫فلسفه نزول قرآن را تدبر و اندیشه معرفی می کند که همه موظفند که در قرآن اندیشه کنند
محکمات قرآن را همه میفهمند در اختیار همه است آن مقدار که نیاز به تفسیر دارد از متشابهات قرآن است بایستی از اهل ذکر استفاده کندوَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
👈مهم این است که در #قران باید تدبر شود گاهی تدبردر یک آیه قرآن مسیری زندگی انسان را تغییر می دهد
4⃣- #تعلم ویاد گیری #قرآن
چهارمین وظیفه تعلمی و یادگیری قرآن کریم است حدیث از امام صادق علیهالسلام می فرماید: :
🔸«یَنبَغی للمؤمنِ أن لا یَموتَ حتّى یَتَعَلَّمَ القرآنَ ، أو یکونَ فی تَعَلُّمِهِ.»امام صادق علیه السلام : سزاوار است که مؤمن پیش از آن که بمیرد، قرآن را بیاموزد یا در حال آموختن آن بمیرد
5⃣- #عمل به #قرآن
پنجمین وظیفه ما در برابر قرآن، عمل به قرآن است مراد از عمل به قرآن است که دسورات الهی وقرآنی را سر مشق زندگی خود قرار دهیم به اوامر ونواهی الهی ترتیب اثر دهیم. علم بدون عمل ورز وبال است. که نتیجه ای جز خسران ندارد.
6⃣- #تعلیم_قرآن
ششمین وظیفه ما در قبال قرآن تعلیم و آموزش قرآن است « خَیرُکُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ» فرهنگ ترویج آموزش قرآن اعم تجوید، صوت ولحن وتفسیر ومفاهیم وظیفه ای است که در قبال آن داریم حق قرآن است که آن را به زیبایی تلاوت وبه خوبی مفاهیم آن را درک نموده تفسیر کنیم.
7⃣- هفتمین وظیفه ما #استناد به #قرآن
هفتمین وظیفه ما در برابر قرآن این است که به قرآن استناد نمایم در تالیفات ودر سخنرانی استناد به قرآن از کسانی که خود را بهعنوان عنوان مروج دین و سخنگویان دین میدانند لازم است.
😔خیلی زشت است که انسان چندین جلسه صحبت نماید؛ ولی در خلال صحبتها استناد به قرآن نباشد چنین حرکتی از یک مبلغ دین ناخودآگاه توهین به قرآن است..
ائمه در هر فرصت که پیش میآمد در فرمایشاتشان به قرآن استناد میفرمودند قرآن این هفت حق را به عهده عموم جامعه اسلامی قرار داده است. وعموم جامعه اسلامی موظفند که این حقوق قرآنی را رعایت نمایند.
🥀اگر ما این زندگی کوتاه حضرت #زهرا (س)را بررسی کنیم مملو از بیان این هفت وظیفه است که در برابر قرآن داریم.
🎙حجتالاسلاموالمسلمین علی خادمی
برگرفته از سايت نديشه ما
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫حضرت زهرا سلام الله علیها :
🤲اَللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ قُوَةً فی عِبادَتِکَ، وَ تَبَصُّرَاً فی کِتابِکَ، وَ فَهْمَاً فِی حُکْمِکَ،
"خداوندا من از تو قدرتی خواهم در عبادت تو، و بصیرتی در قرآن تو
"و فهمی از احکام و دستورات تو ."❣
📚بحار الأنوار: ج ۹۰ ص ۳۳۸ ح ۴۸۵
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♦♦کوتاهی در معرفی شایسته حضرت #زهرا
🔰 باید به تقصیر خودمان در معرفی شایستهی خانم فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) به جهان اعتراف کنیم.
این باید جزء اولویتهایی قرار بگیرد که بر دوش مخصوصا خواهران و علماست.
باید ایشان را با در نظر گرفتن #نیازهای_زمان بار دیگر معرفی کنیم.
🟠 شهید سید حسن نصرالله اسفند ۱۳۹۵
@quranpuyan
4_5931424190249834053.mp3
11.51M
🔷دین رمز آلود و دین فهم آموز
▪️سخنرانی بمناسبت ایام شهادت حضرت #زهرا
✅دین قابل فهم برای همه مردم است اما برخی میگویند دین رمزالود است و مامسولیتی در #فهم_دین نداریم بلکه فقط باید عمل کنیم به انچه که بدست ما رسیده است.
مهمترین منبع دین، قران است که مردم را به تدبر و تفکر دعوت کرده و حتی از عدم تدبر، نکوهش کرده است.
افلایتدبرون القران
جملات حضرت زهرا در خطبه مشهوز #فدکیه نشان میدهد که باید به کلیت و روح دین و مناسک هم دست یافت.
بخاطر اهمیت فهم مناسک، شهید بهشتی فتوا داده بود که نمازگزار واجب است مفهوم انرا بداند.
🔹جمعه ۹ آذر ۱۴۰۳ تهران
استادسروش محلاتی
@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
💠 استناد و احتجاج حضرت زهرا در خطبه فدکیه به ایات قران، نشان میدهد فهم قران میسور همگان است و منحصر در معصومین نیست.
💢#فهم_قرآن_کریم در حدّ تفسیر (و نه تأویل) و فهم ظواهر الفاظ آن #میسور_همگان است
و نه تنها معصومین آن را به خود منحصر نساختند، بلکه #مردم را به آن #تشویق و ترغیب کردند... .
🔹 امامان معصوم (علیهم السلام) شاگردان و مخاطبان خود را در زمینه های گوناگون به قرآن کریم ارجاع می دادند؛ مانند:... .
ــ الف: عقاید و معارف
ــ ب: مسایل حقوقی؛
مانند استشهاد حضرت صدیقه طاهره #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) به آیات فراوانی از #قرآن کریم،
در خطابه ای که در استرداد #فدک ایراد فرمودند. آن حضرت پس از حمد و شکر و ثنای ذات اقدس خداوند و شهادت بر توحید حق و تبیین بسیاری از معارف دین می فرماید:
👈 #کتاب_خدا در میان شماست؛ امور آن ظاهر، احکامش درخشان، نشانه هایش نورانی و هویدا، نواهیش آشکار و اوامرش گویاست،
لیکن شما آن را به پشت سر افکندید. آیا از کتاب خدا روی برتافته، از آن اعراض می کنید؟
آیا داوری جز قرآن می گیرید و به غیر آن حکم می کنید؟
ستمکاران بد جایگزینی برای قرآن برگزیدند و هر کس آیینی جز اسلام برگزیند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت در زمره زیانکاران است.
▫️ آنگاه درباره #غصب_فدک فرمودند:
و شما گمان می برید که ارثی برای ما نیست؟ آیا حکم جاهلی می جویند؟
و برای مردم صاحب یقین چه حکمی از حکم خدا بهتر است؟ آیا آگاه نیستید؟
چرا، آگاهید و همچون آفتاب درخشان برایتان روشن است که من دختر اویم...
ای پسر ابی قحافه! آیا در کتاب خدا آمده که تو از پدرت #ارث ببری و من وارث پدر خود نباشم؟ چه سخن ناروایی!
آیا از سر #عناد_و_لجاج کتاب خدا را ترک گفته به پشت سر افکنده اید، آن جا که می گوید: #سلیمان از پدرش داود #ارث برد...؟
آیا خداوند آیه ای در خصوص شما فرو فرستاده که پدرم را از آن خارج کرده یا بر این باورید که اهل دو آیین از یکدیگر ارث نمی برند؟
آیا من و پدرم بر یک آیین نیستیم؟
یا این که مدعی هستید که شما از پدرم و پسر عمویم به قرآن و خاص و عام آن آشناترید:؟!
◀️ ... أفخصّکم الله بآیة أخرج منها أبى (صلی الله علیه و آله و سلم) أم هل تقولون أهلُ ملتین لا یتوارثان أو لست أنا وأبى من أهل ملة واحدة؟ أم أنتم أعلم بخصوص القرآن وعمومه من أبى وابن عمّى...».
💢💢 این گونه استدلال به قرآن کریم نشانه آن است که هرگز در صدر اسلام به مسلمانان القا نشده بود که آنان از قرآن کریم تنها بهره #تلاوت دارند و #فهم آن در #انحصار معصومین (علیهم السلام) است؛
زیرا استنباط معصوم و افتا بر اساس آنچه استظهار کرده، غیر از احتجاج است.
در مقام احتجاج باید طرفین مخاصمه بتوانند از قوت سَنَد احتجاج برخوردار باشند.
👈👈پس افراد #عادی و غیرمعصوم که طرف احتجاج بوده اند، ظاهر قرآن را می فهمیدند و #فهم_آنان نیز #حجت بود.
آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، جلد 1 ، ص 90
https://eitaa.com/tadabbor_quranpuyan
هدایت شده از فرهنگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دکتر سلیمانی در مراسم دومین سالگرد مرحوم جمال گنجه ای:
"مشخصه ایشان، این بود که عاشق #قران بود و ان را برای رسیدن به حقیقت میخواست و انرا ابزاری برای کاسبی قرارنداد"
فاتحه ای نتار روحش کنیم
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
@zistequrani
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
👈باگراميداشت سالگرد درگذشت مرحوم استاد جمال #گنجهاي ،مبدع روش ساده فهم قران
جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل روش ساده فهم قران و ثبت نام دوره جديد ،به لينك زير مراجعه نماييد
✅ در تلگرام و ایتا
@tadabbor_quranpuyan
✅در واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
💫🌱 دعوت به #الگوگیری از #فاطمه س،دعوت به رکودذهن و تحجر نیست.
#کرامت_انسانی و سایر کمالات اعتقادی به #روح برمیگردد نه پیکر مردانه یا زنانه
♦حضرت #فاطمه علیهاسلام با سیره رایج و سنت معصومانه خود #اسوه_همگان بوده و هست؛ لیکن در رفتارهای خاص خویش قدوه (مقتدا) صنف مخصوص است؛ مثلاً در سیر درونی و ذکر، اسوه عارفان شاهد و در اندیشه و فکر ذهنی، قدوه حکیمان و متکلمان و فقیهان و صاحبان فنون دیگر است.
تحلیل خطبه معروف آن حضرت، سند صلاحیّت تاسی خردمندان علوم عقلی و نقلی به آن ذات قدسی است.
♦حضرت فاطمه(علیها السلام) #کثرت_گرایی و #پلورالیزم سیاسی و اجتماعی را در ظلّ اصالت وحدت و #لزوم_انسجام_امت و هماهنگی ملت مسلمان با سنت حسنه خود پذیرفت و آن را امضا کرد و از هرگونه چالش داخلی و تنش محلی و منطقه ای پرهیز نمود
و همانند امیر مؤمنان از تشتّت و شقّ عصای مسلمانان جدّاً تحاشی داشت و #استحکام_نظام_اسلامی را در برابر دشمنان خارجی لازم می دانست.
♦حضرت فاطمه(علیها السلام) #اسوه_سالکان_کوی_حق، به ویژه برای زن و معارف مربوط به زنان است، چنان که هرکدام از دو وزنه وزین قرآن و عترت(علیهم السلام) قدوه محقّقانِ علمی و متحققان عملی است؛
👈👈معنای #الگو بودن یک شی ء عتیق و کهن که مصون از اندراس و کهنه گی و منزّه از گذشت تاریخ مصرف و مبرّای از افیون و افسون و افسانه است، دعوت به انجماد، تحجّر، #ارتجاع و رکود نیست؛
چه این که تحلیل آن به تجویز تفسیر به رأی و توجیه اختلاف قرائت به معنای پلورالیزم، تفسیری بدون اصل ثابت نخواهد بود؛
زیرا کتابی که مدّعی حیات بخشی است، با قفل قلب و یُبس دل و #رکود_ذهن موافق نیست
و دفتری که داعیه ثبات و دوام دارد، با زمان مندی و زوال مخالف است، بلکه معنای عریق آن مرهون ارزیابی #عقل در هندسه دین و شریعت است.
♦حضرت #فاطمه(علیها السلام) چونان معصومان(علیهم السلام) دیگر در متن #صراط_مستقیم بوده و هرگز در معرفت آن اشتباه نکرده است و در پیمودن آن ، تسامح و تساهل نورزیده است.
🟠 #قرآن_حکیم که #عترت طاهرین(علیهم السلام) معادل آن اند، #انسان اعم از مرد و زن را #تکریم می کند: ﴿لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ . . .﴾ و سبب کرامت وی را #خلافت_الاهی می داند : ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾. خلیفه آن است که قانون مستخلفٌ عنه را اجرا کند نه هوای #وهم و هوس نفس خویش را، وگرنه از خلافت معزول و در نتیجه از کرامت محروم می گردد؛
👈👈چون #خلافت بشر از خدای سبحان به روح مجرّد و ملکوتی او برمی گردد و روح مجرّدْ منزّه از ذکورت و انوثت است؛ چه این که انبیا برای تعلیم کتاب و حکمت و برای تزکیه آمده اند و همه این امور به جان مجرّد انسانی رجوع می نماید نه به پیکر او،
💢💢لذا هیچ کمال اعتقادی اخلاقی که به روح مجرّد برمی گردد نه مشروط به #ذکورت است و نه ممنوع به #انوثت .
💫فاطمه (ع) اسوه بشر، تلخیص ص 211 تا 222
نقل از کانال ایت الله جوادی املی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا
پروردگار من ، مرا تنها مگذار
سوره انبیاء ، آیه ۸۹
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مومنون آیات 18 تا 27
📄#صفحـہ_343
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan