eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️نخستین فرمان 💠أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی‌ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (۳۹/حج) 🌱‏به كسانی كه همواره و مظلومانه مورد تهاجم و قتل عام قرار گرفته‌اند، اجازه دفاع وجهاد داده شده است والبتّه خداوند بر ياری آنان قادر است. 🔹در بعضى از روایات مى خوانیم هنگامى که مسلمانان در مکه بودند مشرکان پیوسته آنها را آزار مى دادند، و مرتبا مسلمانان کتک خورده با سرهاى شکسته خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى رسیدند و شکایت مى کردند (و تقاضاى اذن جهاد داشتند) اما پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها مى فرمود: صبر کنید، هنوز دستور جهاد به من داده نشده تا اینکه هجرت شروع شد و مسلمین از مکه به مدینه آمدند، خداوند آیه فوق را که متضمن اذن جهاد است نازل کرد و این نخستین آیه اى است که در باره جهاد نازل شده . 🔹گر چه در میان مفسران در اینکه این آیه آغاز دستور جهاد بوده باشد گفتگو است ، بعضى آن را نخستین آیه جهاد مى دانند در حالى که بعضى دیگر آیه قاتلوا فى سبیل الله الذین یقاتلونکم ... (بقره - 190) را نخستین آیه مى دانند و بعضى دیگر ان الله اشترى من المؤ منین انفسهم و اموالهم ... (توبه - 111) را نخستین مى شمرند. ولى لحن آیه ، تناسب بیشترى براى این موضوع دارد، چرا که تعبیر ((اذن )) صریحا در آن آمده ، و در آن دو آیه دیگر نیامده است و به عبارت دیگر تعبیر این آیه منحصر به فرد است . 🔹به هر حال با توجه به آنچه در آخرین آیات گذشته ذکر شد که خداوند وعده دفاع از مؤ منان را داده ، پیوند آیات مورد بحث با آن روشن مى شود. در این آیات نخست مى گوید: ((خداوند به کسانى که جنگ از طرف دشمنان بر آنها تحمیل شده اجازه جهاد داده است ، چرا که آنها مورد ستم قرار گرفته اند)) (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا). سپس این اجازه را با وعده پیروزى از سوى خداوند قادر متعال تکمیل کرده مى فرماید: ((و خدا قدرت بر یارى کردن آنها دارد)) (و ان الله على نصرهم لقدیر). 🔹این عبارت که متضمن وعده کمک الهى است با تعبیر به ((توانائى خدا)) ممکن است اشاره به این نکته باشد که این قدرت الهى وقتى به یارى شما مى آید که خود نیز به مقدار توانائیتان کسب قدرت و آمادگى دفاع کنید تا گمان نکنند که آنها مى توانند در خانه هاى خود بنشینند و منتظر یارى پروردگار باشند. 🔹به تعبیر دیگر شما باید آنچه در توان دارید در این عالم اسباب به کار گیرید و در آنجا که قدرت شما پایان مى گیرد در انتظار یارى خدا باشید، و این همان برنامه اى بود که پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در تمام مبارزاتش به کار مى گرفت و پیروز مى شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️برای ، تمام زمين يكسان است، آنان هر كجا كه توان دارند خود را پياده می‌كنند 💠‏الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (۴۱/حج) 🌱‏كسانی كه اگر آنان را در زمين به قدرت رسانيم، نماز بر پا می‌دارند و زكات می‌دهند و (ديگران را) به خوبی‌ها دعوت می‌كنند و از بدی‌ها باز می‌دارند؛ و پايان همه‌ی امور برای خداست. 🔷‏اگر قدرت و امكانات، در دست افراد صالح باشد، بهره‌برداری صحيح می‌كنند و اگر در اختيار نااهلان قرار گيرد سوء استفاده می‌كنند. بنابراين دنيا و قدرت، برای گروهی نعمت و برای گروهی وسيله‌ی بدبختی است و قرآن از هر دو نمونه ياد كرده است: اگر مؤمنان به قدرت برسند، به سراغ نماز و زكات و امر به معروف می‌روند ولی انسان‌های منحرف و نااهل، اگر قدرتمند شوند كارشان طغيان است، «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغی‌» و در راه نابودی منابع اقتصادی و نسل بشر گام بر می‌دارند، «وَ إِذا تَوَلَّی سَعی‌ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ» و عاقبت، مردم را به دوزخ می‌كشانند. «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَی النَّارِ» ‏۱- ياری خداوند از طريق احيای دين اوست. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ‌ ... ‏۲- امر به معروف و نهی از منكر، به قدرت نياز دارد. «مَكَّنَّاهُمْ» ‏۳- پيروزی مؤمنان، زمينه‌ی بندگی و تعاون مالی و فرهنگی را فراهم می‌كند و غفلت و غرور را از بين می‌برد. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ‌ ... ‏۴- برای مؤمنان، تمام زمين يكسان است، آنان هر كجا كه توان دارند هدف مقدّس خود را پياده می‌كنند. «فِي الْأَرْضِ» ‏۵- همه‌ی قدرت‌ها را از خدا بدانيم. «مكنا» ‏۶- اوّلين ثمره‌ی حكومت صالحان، نماز و زكات و امر به معروف و نهی از منكر است. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ ... ‏۷- رابطه با خدا و دستگيری از محرومان و آگاهی دادن به جامعه و جلوگيری از مفاسد، از هم جدا نيست. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‌ ... ‏۸- اقامه‌ی نماز و ادای زكات و امر به معروف و نهی از منكر از وظايف و كارهای‌ قطعی مسئولان حكومت اسلامی است. «أَقامُوا» نه «يقيمون» ‏۹- حاكمان مؤمن، هم در فكر ارتقای روحی و رشد امور معنوی هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشكلات اقتصادی و فقرزدايی و اصلاح جامعه. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ ... ۱۰- جامعه‌ای تحت حمايت خداوند است كه اين چهار ارزش محوری را داشته باشد: نماز، زكات، امر به معروف و نهی از منكر. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» ‏۱۱- امر و نهی شما، زمانی در جامعه موثّر است كه اوّل به وظايف فردی خود عمل كنيد. أَقامُوا الصَّلاةَ ... أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‌ ‏۱۲- اقامه‌ی نماز، به قدرت و امكانات نياز دارد. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ‌ ... أَقامُوا الصَّلاةَ ‏۱۳- زكات، همتای ناگسستنی نماز است. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»* (در ۲۸ آيه‌ی قرآن، زكات در كنار نماز آمده است). ‏۱۴- با انجام همه‌ی وظايف، باز هم به حسن عاقبت خود و نتيجه‌ی نهايی كارتان مطمئن نشويد و بر خداوند اميد و توكل داشته باشيد. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» ‏۱۵- امكانات، بيش از چند روزی در دست شما نيست. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 « ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن كنند، و خردمندان متذكر شوند. سوره ص آيه 29 💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش قران 💢💢💢پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي ما، بدينوسيله آغاز ثبت نام نوزدهمين دوره اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام: از روز شنبه 10 اذر لغايت 4شنبه 21 اذر 🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه: ☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید 🔰🔰شما را به حضور در دوره جديد (در ايتا) دعوت می کنیم. ✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. 👈 اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره و کلیپهای اموزشی در كانال اطلاع رساني دوره @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T ✅ در واتساپ👆
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره القدر از تفسیر فرقان بر نزول دو بعدى قرآن آياتى مانند آيه قدر، بقره و حم و نيز آيات (۱۳:۳۹)، (۴۳:۲)، (۴۱:۲)، (۱۱:۱) و (۷۵:۱۶:۱۹) گواه است، كه نخست قرآن يك شبه بر حضرتش نازل گرديد و سپس در طول رسالتش نزول قرآن سه مرحله اى است ۱- بخشى از قرآن مفصل تا شب قدر نخستين كه حدود پنجاه شب از آغاز وحى است ۲- شب قدر در نزول محكمش و ۳- نزول مفصل بقيه قرآن تا پايان عمر شريفش. https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
زندگي_قرآني شماره 135 سوره صفحه_60 💮ميان نگذاريم.فقط باشيم 🔸قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ال عمران/84 🌱بگو: ما [برخلاف تنگ‌نظري و تعصّب شما] به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط [=انبياء و برگزيدگان از فرزندان يعقوب- 12 تيره] نازل شده، و آنچه [=كتاب‌هايي] كه به موسي و عيسي و پيامبران [ديگر] از پروردگارشان داده شده ايمان داريم. [ما برخلاف شما] هيچ جدايي ميان هيچ يك از آنان نمي‌نهيم و فقط تسليم [اوامر] او هستيم [نه تمايلات خود]. ⬅️ توصيه به چنين بلندنظري و جامعيت ايماني را علاوه بر اين آيه، در سورة بقره 136 و عنكبوت 46 مي‌بينيد، كه متأسفانه امروز در حصار تعصّبات قومي، نژادي و ملي محبوس شده است. 👈موضوع فرق نگذاشتن ميان پيامبران را، كه موجب اختلاف ميان پيروان آنها مي‌گردد، قرآن در آيات و سوره‌هاي ديگري نيز مورد تأكيد قرار داده است: از جمله بقره 285 ، آل‌عمران 84 ، نساء 150 و 152 . ⬅️شكل كار اصل نيست، بلكه اصل، آن هدف غايى و نهايى كار است. در هر زمانى ممكن است شكل كار و دعوت انبيا فرق كند، مثلًا حضرت موسى به سراغ فرعون برود و يا حضرت سليمان، فرمانروايى مانند بلقيس را دعوت كند، ولى هدف نهايى يكى است. درست مانند حركت‌هاى گوناگون امامان معصوم عليهم السلام. اگر از انبياى گذشته براى معرّفى و يارى پيامبر آينده پيمان گرفته شده، پيامبر آينده نيز مأمور است به نمايندگى از تمامى پيروانش، ايمان خود را نسبت به پيامبران گذشته اعلام نمايد. ↩️ وهدايت الهى، همواره همراه بشر بوده است. انبيا همچون معلّمان يك مدرسه‌اند كه به طور زنجيره‌اى مأمور ارشاد مردم بوده‌اند. «إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ ... ↩️تمام ، داراى هدف واحد هستند. لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ ↩️برترى بعضى از انبيا بر برخى ديگر؛ «فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلى‌ بَعْضٍ» هرگز مانع ايمان ما به همه‌ى آنها نيست. «لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ» 📚تفاسير نور و بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐انديشه‌هاي را بهتر بشناسيم. 🥀به بهانه 10 اذر سالگرد شهادت آيت الله 🔻نمايندگان مردم هستند آنها وقتی بودجه سال ۱۳۰۶ را می‌نگرد که در آن مبلغی برای اضافه حقوق نمایندگان مجلس، که خود نیز از آن قبیله بود، اختصاص داده‌اند، بحث و را مطرح می‌سازد و با آن بحث، مخالفت خود را اعلام می‌نماید. 👈او می‌گوید: «گمان می‌کنم ما که آمده‌ایم اینجا، می‌گوییم وکیلیم؛ ولی نیستیم. ولی آن کسی است که آنچه خودش مستقلا صلاح می‌داند اجرا کند. وکیل این است که نظر را بداند. بنده از تمام موکلین خودم که سی کرور باشند، یکی را نمی‌دانم که راضی باشد حقوقتان را ۳۰۰ تومان بکنیم. چرا؟ برای آنکه ندارند... ندارند... فقیرند... بی‌چیزند. » 📖کتاب سرگذشت، افکار و آثار آیت‌الله شهید سید حسن مدرس (سید محمد صادق مزینانی) 🔸 مدرس از همان ابتدای امر را یکی از خصوصیات نماینده مجلس می‌داند. " نزدیک سه راه امین حضور، دو خانه، یکی دو اتاقه با اجاره ماهی سی ریال و دیگری سه اتاقه با اجاره ماهی سی‌وپنج ریال به وی عرضه می‌کنند. مدرس منزل دو اتاقه را انتخاب می‌کند. از او سؤال می‌کنند آیا مبلغ پنج ریال صرفه‌جویی می‌کنی؟ جواب می‌دهد: بلی، آنچه استقلال و و عقیده را از بین می‌برد، احتیاج است. من نمیخواهم محتاج کسی باشم. 👈 باید برنامه زندگیم را طوری تنظیم کنم که محتاج به کسی نشوم و این زبان و تند و تیزم آزاد باشد. "[عبدالعلی باقی، مدرس مجاهدی شکست‌ناپذیر، انتشارات گواه، ص ۳۲] 🔻 تا پای جان پس از بازگشت مدرس از اصفهان، رضا شاه به او گفت: برای ما چه سوغات آورده‌ای؟ پاسخ داد: سوغات خوبی برای شما آورده‌ام. می‌ترسم قدر آن را ندانید. سوغات من این است که بیشتر اجزای دولت به نام شما، را و اذیت می‌کنند. من با خود گفتم این مطلب را به شما بگویم تا بدانید و در رفع آن بکوشید. اگر نصیحت مرا بشنوید بهترین سوغات برای شما است. 🔻مدرس همواره به فکر و آماده‌سازی امکانات رفاهی برای زندگی آن‌ها بود. یکی از نکات تاریخ که نقش مدرس در آن مغفول مانده استا ساخت بیمارستان فیروزآبادی در آن برهه است. 👈آیت‌الله محمدباقر محسنی ملایری که از ملازمان مدرس بود درباره ساخت بیمارستان فیروزآبادی می‌گوید: « مدرس روزی چند نفر را در منزل خود دعوت کرد و فرمود شما به این حقوق مجلس نیاز ندارید؛ پول را جمع کنید و یک بیمارستان درست کنید. همگی قبول کردند و فیروزآبادی مأمور این کار شد... قسمت اولیه این بیمارستان ساخته شده بود که مدرس پیشنهاد کرد به نام فیروزآبادی نامگذاری کنند؛ چون زحمات ساختمان به عهده او بود...» [عبدالعلی باقی، مدرس مجاهدی شکست‌ناپذیر، انتشارات گواه، ص ۱۳۸،،] (💻سایت خبرگزاری رسمی حوزه ) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها" خدایا ⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین فلاح السائل ص ۲۲۸ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 47 تا 55 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5936243899470189550.mp3
2.1M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️‏هاى_شیاطین در تلاشهاى 💠وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّی أَلْقَی الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۵۲/حج) 🔹‏و پيش از تو هيچ رسول و پيامبری را نفرستاديم، مگر اين كه هرگاه آرزو می‌كرد (و برای پيشبرد اهداف الهی خود طرحی می‌ريخت) شيطان در (طرح و) آرزوی او (مسائلی را) القا می‌كرد، لكن خداوند هر چه را كه شيطان القا می‌كرد از بين می‌برد، سپس آيات خود را استحكام می‌بخشيد و خداوند آگاه و حكيم است. از آنجا که در آیات گذشته سخن از تلاش و کوشش مشرکان و کافران براى محو آیین الهى و استهزاء و سخریه آنها نسبت به آن در میان بود، در اینجا هشدار مى‏دهد که این توطئه‏هاى مخالفان برنامه تازه‏اى نیست، همیشه این القائات شیطانى در برابر انبیاء بوده و هست. 🔹نخست چنین مى‏گوید: «و ما هیچ رسول و پیامبرى را پیش از تو نفرستادیم مگر این که هر گاه آرزو مى‏کرد (و طرحى براى پیشبرد اهداف الهى خود مى‏کشید) شیطان، القائاتى در آن طرح مى‏کرد» (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلَّا إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ). اما خداوند پیامبر خود را در برابر هجوم این القائات شیطانى تنها نمى‏گذاشت «پس خداوند القائات شیطان را از میان مى‏برد، سپس آیات خود را استحکام مى‏بخشید» (فَیَنْسَخُ اللَّهُ ما یُلْقِی الشَّیْطانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیاتِهِ). 🔹و این کار براى خدا آسان است چرا که «خداوند دانا و حکیم مى‏باشد» (وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ). و از همه این توطئه‏ها و نقشه‏هاى شوم با خبر است و طرز خنثى کردن آنها را به خوبى مى‏داند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كسی كه خط و مبارزه با را پذيرفت، در برابر هر حقيقتی تردید میکند 💠‏وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ حَتَّی تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ (۵۵/حج) 🌱‏و كسانی كه كفر ورزيدند همواره از قرآن و نبوّت در شك هستند، تا زمانی كه قيامت به طور ناگهانی برای آنان فرا رسد، يا عذاب روز عقيم (روزی كه بر جبران گذشته قادر نيستند) به سراغشان آيد. ‏🔹اگر شك و ترديد، مقدّمه‌ی تحقيق و ايمان شود ارزشمند است؛ اما شك و ترديد دائمی پايانش انحراف و عذاب است. «لا يَزالُ» ‏🔹از همه‌ی مردم انتظار ايمان نداشته باشيد، زيرا برای گروهی از آنان هيچ دليل‌ و برهانی مؤثّر نيست. لا يَزالُ‌ ... فِي مِرْيَةٍ ‏🔹كسی كه خط كفر و مبارزه با حقّ را پذيرفت، در برابر هر حقيقتی با سوء ظن و ترديد برخورد می‌كند. «الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ» 🔹چون مرگ و قيامت ناگهانی است، هرگز غافل نباشيم. «بَغْتَةً» ‏🔹بعد از برپايی قيامت، فرصتی نيست كه گذشته‌ی خود را جبران كنيم. «عَقِيمٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از نظرات قرآن اموزان دوره هاي مترجمي.pdf
1.52M
🔹تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور ✅ را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست. حضرت علي ع نهج البلاغه ♦️♦️اظهار رضايت 45 نفر از اساتيد و دانش‌پژوهان دوره هاي كه در دوره اموزشي تدبر حضور يافتند ✅✅جهت اطلاعات بيشتر در خصوص جزئیات دوره‌ و دوره جديد به كانال زير در ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan يا واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T مراجعه نماييد.
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پرسشهای تفسیری سوره قدر ❓چه كاری در شب قدر واقع ميشود؟ پاسخ ۱ : تَنَزَّلُ الْمَلٰائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ظاهر اين كلمات ميرساند كه در شب قدر ملائكه و جبرئيل (روح شايد ملك ديگري باشد) براي تمشيت همۀ كارها نازل ميشوند. آيا بزمين نازل ميشوند؟ آيا براي كارهاي يكساله نازل ميشوند تا شب قدر سال آينده؟ آيا بمحضر پيغمبر و جانشينان او عليهم السلام ميرسند؟ آيا بمؤمنان سلام ميدهند؟ اوائل سورۀ دخان كه مستحبّ اوائل سورۀ دخان كه مستحبّ است شب ۲۳ رمضان خوانده شود چنين است: حم. وَ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ. إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبٰارَكَةٍ إِنّٰا كُنّٰا مُنْذِرِينَ. فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ. أَمْراً مِنْ عِنْدِنٰا إِنّٰا كُنّٰا مُرْسِلِينَ. رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ دخان: ۱- ۶. اين آيات ميگويند: قرآن در شبي با بركت نازل شده، براي انذار نازل شده كه خدا بوسيلۀ پيامبران گذشته هم انذار ميكرده است، در آنشب هر كار حكيمانه از هم جدا و متمايز ميشود، كار حكيمانه ايكه از جانب خداست، تفريق و متمايز شدن و تعيّن كارها رحمتي است از جانب خدا كه گفتار و درخواست همه را ميشنود و بهمه چيز داناست اينكه خدا ميفرمايد: وَ إِنْ مِنْ شَيْ ءٍ إِلّٰا عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ وَ مٰا نُنَزِّلُهُ إِلّٰا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ حجر: ۲۱. آيا قدر معلوم نازل شده‌ها در شب قدر معين ميشود؟ از آيات گذشته دو چيز بطور يقين بدست ميايد يكي اينكه در شب قدر امور از هم متمايز و منفصل ميشوند و تقديرات از هم جدا و روشن ميشوند ديگر اينكه شب قدر هميشه هست و خواهد بود زيرا «فِيهٰا يُفْرَقُ … » «تَنَزَّلُ الْمَلٰائِكَةُ … » هر دو مضارع اند و دلالت بر دوام دارند، قاموس قرآن https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 136 سوره صفحه_60 🟨 ، منحصر به پايمال كردن نيست 🟥كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُـولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِـمِينَ ال عمران/86 🌱چگونه ممكن است خدا قومي [=اهل كتابي] را كه پس از ايمانشان [به تورات و انجيل، نسبت به قرآن] كافر شدند، [به سرمنزل مقصود] رهبري كند؟ با آنكه به حقانيّت اين رسول [=پيامبر اسلام؛ از طريق بشارت كتابشان] گواه بودند و روشنگري‌هايي [نيز] بر آنان آمد، و خدا مردم ستمگر را رهبري نمي‌كند. در تلقي اکثر مردم، ستم کردن به ديگري و پايمال کردن حقوق آنان است، اما اصل اين کلمه به معني از يا گذاشتن چيزي در غير مکان آن و بنابراين مغاير عدل و تعادل مي‌باشد. مناسبات انسان با خدا، خلق او، و با نفس خود نيز بايد متناسب و متعادل با حق باشد، در غير اينصورت موجب ظلم و به هم خوردن تعادل مي‌گردد. 📗قرآن ورزيدن به خدا را، که قرار دادن معبوداني در مکان او و کاستن از حق ربوبيت است، «ظلم عظيم» شمرده است. لقمان 13 - ... يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ. با اين مقدمات، اهل كتابي كه پس از ايمان گرفتار تعصّب هويتي شده و ارزش‌هاي قومي ديگر را نپذيرفتند، در اين آيه ظالم شمرده شده‌اند، آيا مسلمانان از اين قاعده مستثني هستند؟ ♨️پشت كردن به ، و ، و بيّنه، است و سبب خارج شدن از مدار الطاف الهى مى‌گردد. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» ⬅️ آن است كه را هدايت نكند. «وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» (جمله «لايهدى» نشانه استمرار عمل و سنّت الهى است.) 📚تفاسير بازرگان و نور ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
◻️نسبت و 🖇اولِ بزرگراه مدرس دیوارنوشته بزرگی بود با عکس شهید سید حسن مدرس و این عبارت منسوب به او «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما.» 🔻این عبارت را البته مدرس هم بکار برده است، اما مدتها قبل از او علی اکبر شیخ الاسلام اصفهانی بر زبان رانده است. مراد شیخ الاسلام از این عبارت دقیقا همان است که در جمهوری اسلامی از آن اراده می شود، اسلامی کردن همه امور. اما مراد از آن هرگز چنین نبود، و این عبارت را باید به شیخ الاسلام نسبت داد نه مدرس. 🖇شیخ الاسلام اولا عمیقا به سیاست مبتنی بر دیانت به دو معنی قائل بود، یکی رعایت احکام شرع که وی به مثابه قانون حکومتی می دید، دیگری حضور الزامی نماینده حاکم شرع در همه جا. ثانیا او با تشکیلات و قوانین در دادگستری به شدت مخالف بود و قوه قضائیه و قضاوت را کلا ملک طلق روحانیت می دانست. ❇ از شاخص ترین مدافعان عرفی کردن دادگستری و از نویسندگان پیش نویس نخستین قوانین عرفی در ایران است. 🖇مدرس: «منشأ سیاست ما دیانت ماست. ما نسبت به دُوَل دنیا هستیم، چه همسایه چه غیر همسایه، چه جنوب چه شمال، چه شرق چه غرب و هر کسی متعرض ما بشود، متعرض آن میشویم. هر چه باشد، هر که باشد، به قدری که ازمان بر میآید و ساختهاست.» 👈مراد این است که وی نیز به مبانی و موازین اسلامی قائل است، اما با سیاست ورزی ضعیف و مماشات با دست اندازان به خاک ایران باید به گونه ای قوی برخورد کرد، تا هوس تعرض به ایران را از سرشان به در کنند. 🖇بهترین راه حمایت از سلوک مؤمنانه و آزادانه مسلمانان از یک سو، و بهترین راه سیاست ورزی سالم و کارآمدی دولت از سوی دیگر ، پذیرش اصل جدایی نهاد دین (یعنی مساجد، حوزه های علمیه، روحانیت و مراجع) از دولت (یعنی قدرت سیاسی به معنای اعم) است. 🖇نتیجه بیش از چهار دهه این همانی دین و سیاست بسیار ملموس است: هم دینداری مان آسیب جدی دیده است، هم سیاستمان حال و روز خوشی ندارد. به زبان دقیق تر هر دو به سطح بحران رسیده است. عامل هر دو بحران (دینی و سیاسی) باور به صحت عبارت «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست» وعمل به مفاد آن بوده است. 🖇راه اصلاح هم تصحیح این اساس نادرست است: سیاست ما را تجربه عرفی بشری و با رعایت موازین حقوق بین الملل تعیین می کند و دیانت ما در گرو رعایت موازین جهان شمول و زمان شمول ، ، و است. سیاست و دیانت نه تنها عین هم نیستند بلکه دو روش و دو حوزه متفاوت دارند. باید این تفاوتها را به رسمیت شناخت، تا سلامت و توانمندی هر دو را تأمین کرد. 🎙خلاصه سخنراني دكتر محسن كديور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛