eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله 📌 علم غیب ملاک قضاوت نیست 🔸ما بايد بدانيم كه علم ملكوتي اشرف از آن است كه در حوزه‌ها بيايد با آن فقه و اصول اداره بشود ... 🔸علم غيب برتر از آن است كه سند فقه باشد، علم ملكوتي برتر از آن است كه بازار فقه را گرم كند. 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود من قاضي‌ام، روي كُرسي قضا نشستم، محكمه قضا دارم، اما فقط بر اساس شاهد و سوگند حكم مي‌كند. 🔸با حصر فرمود: «إنّما أقضي بينكم بالبيّنات و الأيمان» با اينكه مسلّماً اسرار غيب را باخبر بودند در يكي از جبهه‌هاي جنگ كسي كشته شد وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «إنّ الشملة التي أخذها يوم خيبر من المغانم لم تصبها المقاسم لتشتعل عليه نارا» الآن آن پارچه‌اي كه ايشان در غنايم خيبر بدون اجازه ما گرفته در كنار قبرش دارد شعله مي‌زند. 🔸اين پيغمبر است ... بنا بر اين نيست كه ما با علم غيب اداره كنيم؛ علم غيب را ذات اقدس الهي در قيامت ملأ مي‌كند، مبادا بگوييد ما رفتيم محكمه پيغمبر به دست خود پيغمبر اين مال را گرفتيم. 🔸اگر كسي شاهد دروغ آورد، قسم دروغ خورد، مالي را از محكمه من از دست من گرفت «قطعةً من النار» را دارد مي‌برد. 🔸علم غيب برتر از آن است كه اين را انسان به بازار فقه بياورد. 🔸آن وقت ديگر جا براي اين سؤال نيست كه «وجود مبارك حضرت امير مي‌دانست آن شب شهيد مي‌شود يا نمي‌شود؟ اگر مي‌دانست چرا رفته؟ وجود مبارك سيّدالشهداء مي‌دانست شهيد مي‌شود يا نمي‌شود؟ اگر مي‌دانست شهيد مي‌شود چرا رفته؟» 🔸اين اصلاً آسمان را به زمين دوختن است؛ آن علم اشرف از آن است كه بازار فقه را گرم بكند، فقه ظاهري دارد، همه ما مثل ديگران مكلّف به ظاهريم. 🔸گاهي براي اظهار معجزه، اظهار نبوّت، اظهار امامت، اثبات ولايت دستورات غيبي مي‌دهند اما بنا بر اين نيست كه با علم غيب عمل كنند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره لقمان، آیات 31 الی34(آخر) 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(امروز سه شنبه 24-10-1398) 📌 خرابی خانه ظلم عَنِ الْحَارِِث، عَنْ عَِليٍّ «عَنِ الْحَارِِث، عَنْ عَِليٍّ « علیه السلام » قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ « صلی الله علیه وآله » :يَقُولُ اللَّهُ «َّعزوجل»: اِشْتَدَّ َغضَبِي عَلَى مَنْ َظلَمَ مَنْ لَاَيجِدُ نَاصِراً َغيِْري. 📚 (امالی شیخ طوسی ص 405) ▪ حضرت از قول خداوند متعال نقل میکنند که پروردگار عالم اینگونه فرمود که: إشتَدّ غضَبی علی مَن ظَلَم مَن لایَجدُ ناصراً غیری. ظلم جزو گناهان خانه خرابکن است، خدای متعال با ستمگران، ظالمانِ به دیگران برخوردتندی دارد، ، «ألا لعنةُ الله علی القومِ الظالمین»در یک جاهایی«والکافرون هم الظالمون». ▪ البته ظلمِ به نفس هم مبغوض است، ظلم به نفس این است که انسان گناهی بکند به ضرر خودش، یک حرکتی علیه خودش انجام بدهد. این با توبه، انابه و با استغفار برطرف میشود، اما ظلم به غیر به معنای واقعیِ کلمه، خانه خرابکن است! خانۀ ظالم خراب میشود. ▪ در بین صُور و انواع ظلم، این نوع ظلم از همه بالاتر است، ظلم کردن به کسی که هیچ کسی جز خدا ندارد. آن کسی که کسی هم دارد، اگر به او هم ظلم شود بد است، اما آن کسی که هیچ کس را ندارد و دستش به هیچ جایی بند نیست، نه پارتی ای دارد، نه آدم بانفوذی در این دستگاه، آن دستگاه! همۀ ما بایستی مراقب این معنا باشیم، بخصوص آن کسانی که مسئولیت های حساسی دارند، مثل مسئولیت قضائی، کسانی که در مسند قضا قرار میگیرند، این مسأله ممکن است برایشان پیش بیاید که امیدواریم خدای متعال کمکشان کند، نجات پیدا کنند و در این دام نیفتند، در این ورطۀ سخت که شدّت غضبُ الله را در پی دارد، قرار نگیرند. ▪ این ظلم، گاهی ظلم مالی است، گاهی ظلم آبروئی است، گاهی ظلم جانی و بدنی است، گاهی ظلم روحی است، یکی را روحاً انسان آزرده کند، ظلم مالی، مال کسی را غصب کند، تفریط در مال دیگری بکند؛ همۀ اینها ظلم است. ▪ اگر طرفِ مظلوم کسی باشد که دستش به جایی بند نباشد و فقط بتواند خدا را صدا بزند، کس دیگری نداشته باشد، شدتِ غضب الهی اینجا خیلی زیاد است. ▪ در یک چنین مواردی، خیلی باید مراقب بود! در نظام جمهوری اسلامی، ما ادّعاهایمان خیلی زیاد است، خیلی بالاست، ما بخش مهمی از اجراء ، مدّعی عدالت اجتماعی هستیم، عدالت سراسری عدالت و رفع ظلم هنوز انجام نگرفته! البته تلاش میشود، امیدواریم خدای متعال کمک کند، تحقق پیدا کند. ولیکن مادامی که آن اهداف عالیه تحقق پیدا نکرده است، ما در عملِ خودمان میتوانیم این دستورها را رعایت کنیم، مراقبت کنیم. و جدّاً مراقبت کنیم، ظلم از ما سر نزند. ▪ اگر نتوانیم در کلّ محیط اجتماعیِ کشور ظلم را برطرف بکنیم، خودمان میتوانیم ظلم نکنیم، بخصوص در حقّ کسی که غیر از خدا هیچ کسی را ندارد، صدایش به هیچ جا نمیرسد. خداوند انشاءالله به همه کمک کند . 🍀🍀🍀 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نگاهی به نکته های تفسیری آیه 3و4 سوره مسد ▪ «سَیَصْلَی»: به آتش داخل خواهد شد و بدان خواهد سوخت ▪ «ذَاتَ لَهَبٍ»: زبانه‌کش و مشتعل ✅ ۱ - ابولهب در آخرت، به آتش گرفتار شده و در آن باقى خواهد ماند. (سیصلى نارًا) ▪ «صلى النار»; یعنى، به سختى گرفتار حرارت آتش شد (قاموس). «صلاة» (ریشه «یصلى» در نظر زجّاج) در اصل بر ملازمت دلالت دارد (لسان العرب). بنابراین «یصلى النار»، بیانگر خلود است. ✅ ۲ - آتش دوزخ، داراى شعله اى عظیم و زبانه اى هولناک است. (نارًا ذات لهب) ▪ «لهب»; یعنى، زبانه آتش و یا شعله ور شدن آن هر گاه از دود خالى باشد (قاموس). نکره بودن «لهب»، بر عظمت و هولناکى آن دلالت دارد. ✅ ۳ - قیامت، نزدیک و گرفتارى ثروتمندان مخالف دین به آتش دوزخ، حتمى است. (سیصلى) ▪ حرف «سین» در «سیصلى» در تهدید به کار رفته و بر حتمى بودن دلالت دارد (کشاف). در تفاوت «سین» و «سوف» گفته شده است: «سین» بر استقبال نزدیک دلالت دارد. ✅ ۴ - ثروت و مقام، مانع گرفتارى به شعله هاى آتش جهنم نیست. (ما أغنى عنه ماله و ما کسب . سیصلى نارًا ذات لهب) ✅ ۵ - گرایش نیافتن ابولهب به اسلام تا آخر عمر، از پیشگویى هاى قرآن (سیصلى نارًا ذات لهب) 🔅🔅🔅 ▪ «إمْرَأَتُهُ»: همسرش. عطف بر ضمیر فاعلی مستتر در اصل (سَیَصْلَی) است. ▪ «حَمَّالَةَ»: بسیار بارکش. مفعولٌ‌به برای فعل محذوفی است و مخصوص به ذمّ است. برخی آن را حال هم دانسته‌اند. ▪ «الْحَطَبِ»: هیزم. «حَمَّالَةَ الْحَطَبِ»: هیزم‌کش. کنایه از سخن‌چین است که با برافروختن آتش کینه‌توزی و دشمنانگی در میان مردم، خرمن محبّت و مودّت آنان را آتش می‌زند، و رشته دوستی و رابطه خویشاوندی همگان را می‌گسلاند ✅ ۱ - همسر ابولهب (ام جمیل خواهر ابوسفیان)، در مخالفت با اسلام، مانند او بود. (و امرأته) ▪ «امرأته» عطف است بر فاعل «سیصلى» و بیانگر اشتراک ابولهب و همسرش در عذاب الهى و موجبات آن است. ✅ ۲ - همسر ابولهب، در مقابله با اسلام، دنباله رو شوهرش بود. (و امرأته) ▪ بیان پیوند زناشویى و وابستگى ام جمیل به ابولهب، با تعبیر «امرأته»، نشانگر مستقل نبودن او در تلاش هاى ضد اسلامى اش است. ✅ ۳ - خداوند، همسر ابولهب را گرفتار سرنوشتى همسان فرجام شوهرش خواند. (و امرأته) ✅ ۴ - سوختن در آتش ابدى دوزخ، فرجام همسر ابولهب (و امرأته) ✅ ۵ - همسر ابولهب، هنگام هیزم کشى به آزار پیامبر(ص) مى پرداخت. (حمّالة الحطب) ✅ ۶ - همسر ابولهب، زنى سخن چین و آتش بیار نزاع هاى مردم و تحریک کننده آنان به مخالفت با اسلام بود. (حمّالة الحطب) ▪ از آن جا که ابولهب، فردى ثروتمند و متشخص بود، ممکن است گفته شود که: توصیف همسر او به «حمّالة الحطب»، به معناى کنایى آن است که دعواها را شعله ور مى ساخت. ✅ ۷ - جواز تحقیر زنانِ کافر و مؤذى و به کار بردن کلمات ناهنجار درباره آنان (حمّالة الحطب) ✅ ۸ - همسر ابولهب، در حالى که خود هیمه آتش جهنم را بر دوش مى کشد، به دوزخ خواهد افتاد. (حمّالة الحطب) ✅ ۹ - گناهان همسر ابولهب، در قیامت بارى سنگین بر دوش او و برافروزاننده آتش جهنم خواهد بود. (حمّالة الحطب) ▪ مراد از «حطب»، مى تواند گناهان باشد که مانند هیزم آتش را شعلهور مى سازد. ✅ ۱۰ - حالت انسان در آخرت، تجسّمى از وضع او در دنیا است. (حمّالة الحطب) ▪ شأن نزول آیه شریفه - که از هیزم کشى و خار ریختن ام جمیل سر راه پیامبر(ص) حکایت دارد - بیانگر این است که آنچه در این آیه از حالت او در آخرت بیان شده، تجسّم وضع دنیاى او است. ✅ ۱۱ - افزایش عذابِ ابولهب، با آزاررسانى همسر او به پیامبر(ص) (سیصلى نارًا ... و امرأته حمّالة الحطب) ▪ ذکر هیزم کش بودن همسر ابولهب در آخرت - پس از بیان ورود ابولهب به دوزخ - بیانگر آن است که عذاب ابولهب به دست عزیزترین افرادش، افزایش یافته و همسر او هیزم آتش او را فراهم مى سازد. تأثیر رفتار همسر ابولهب در افزایش عذاب او، از آنجا است که وى کردار همسر خود را مى پسندید و با آنکه مى توانست مانع او شود، او را از آن کار باز نمى داشت. ✅ ۱۲ - کافر ماندن همسر ابولهب تا آخر عمر، از پیشگویى هاى قرآن (سیصلى نارًا ... و امرأته حمّالة الحطب) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (51) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا ✅ برهان چهارم: كه حدّ وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد. 🔹 برهان ديگري نيز از آيات اوليه‌ي سوره‌ي مباركه‌ي حمد استفاده مي شود كه حد وسط آنها رحمت مطلقه، رحمت خاصه و مالكيت مطلقه‌ي خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد. ▪ نكته: براهين حصر حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي شود كه برخي از اين براهين زير پوشش برخي ديگر است و در جمع بندي نهايي مي توان براهين متعدد را به تقرير زير در يك برهان خلاصه كرد: 🔹 همه‌ي كمالها، جمالها و نعمتها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و اسنادش به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در برابر كمال، جمال و نعمت بخشي است، همه‌ي حمد از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست. تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل نظم كلّي و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي شود[سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 22.]و گاهي بر اساس نظم خاص رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و...[ سوره‌ي انعام، آيات 95 ـ 99.]. ▪ ب: انحصار حامديّت اختصاص حامديت به خدا با دو برهان اثبات مي شود: 🔅 برهان يكم: حمد حقيقي متوقف بر معرفت حقيقي نعمت و نيز اكتناه حقيقي همه‌ي نعمتهاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة» [نهج البلاغه، خطبه 192، بند 104.]؛ پس او تنها حامد حقيقي همه‌ي نعمتهاست. 🔅 برهان دوم: بر اساس توحيد افعالي هر كس خدا را حمد مي كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي رود. از اين رو حمد حامدان مظهرحمد خداست؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند حامد است و ثانياً وبالعرض مظاهر او. از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را حمد كرده است و تعبيرهاي قرآني، گذشته از جنبه‌ي تعليم حمد به انسانها، حمد خداوند نسبت به خود را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي نفسك»، ناظر به همين مطلب است. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
پرونده چند نفر بعد ازمرگ هم بازه!.mp3
4.85M
بعد از مرگ‌ باز است 🎙مرحوم 🔅 صلواتی به روح آن عزیز هدیه کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ ✅انسان آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است 🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ مي‌گويد! 🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه مي‌بيند دارد فحش مي‌دهد! 🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد: 🔸بشرهاي اوّلي گرچه مي‌خوابيدند ولي رؤيايي نداشتند. 🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت مي‌كردند عده‌اي مي‌پذيرفتند عده‌اي نمي‌پذيرفتند. 🔸آنها كه نمي‌پذيرفتند بهانه‌شان اين بود كه انبيا مي‌فرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب مي‌بريد اگر نكرديد عقاب مي‌بريد، آنها مي‌گفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب مي‌بريم؟» 🔸مي‌فرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر مي‌شد مي‌گفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنمي‌گردد!» خيال مي‌كردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مرده‌هاي قبرستان از قبرستان در بيايند. 🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل مي‌كند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي مي‌خوابيدند چيزهايي مي‌ديدند مي‌آمدند نزد انبيايشان مي‌گفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب مي‌بينيم؟» 🔸انبيايشان مي‌فرمودند «اين ها كه شما در رؤيا مي‌بينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما مي‌گوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مرده‌هايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*) 🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است. 🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نمي‌برد، دروغ گفت عقاب نمي‌شود، آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ... *- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره سجده، آیات 10 الی 14/ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
29-019.mp3
28.11M
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای (19) پایان 🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
033.mp3
13.39M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌نعمت آزادی 🔹 آنچه برای همه ما قبل از نجات دیگران مهم است، آن است كه خود را آزاد بكنیم. چیزی بهتر از آزادی نیست و ذات اقدس الهی پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را در كتاب های انبیای گذشته (علیهم السلام) به این وصف معرفی كرد كه ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛[سوره اعراف, آیه157.] یعنی پیغمبر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) دست و بال جامعه بشری را باز می‌ كند، آن غل ها و زنجیرها را از دست و بال باز می‌ كند، بهترین وصف این است! هیچ نعمتی به اندازه نعمت آزادی نیست و هیچ عذابی هم به اندازه سلب آزادی نیست. 🔹 ذات اقدس الهی وقتی جهنم را معرفی می ‌كند، به آن سلب آزادی آن هم اشاره می ‌كند؛ می ‌فرماید جهنم نه تنها جای سوختن است، بلكه جای سلب آزادی است. فرمود درهای جهنم بسته است، باز بودن در یك آزادی است و انسان یك احساس آزادی می‌كند، ولو جهنمی نمی‌تواند از جهنم بیرون برود، ولی در جهنم هم بسته است. درباره بهشت، هیچ بهشتی حاضر نیست از بهشت بیرون برود و هیچ كسی هم حق ندارد بدون اجازه وارد بهشت بشود، ولی مع ذلك خدا می ‌فرماید درهای بهشت باز است، این باز بودن در هم یك نعمتی است روی نعمت های بهشت، چه اینكه بسته بودن در جهنم هم عذابی است روی عذاب ها. 📚 سخنرانی در جمع خواهران و برادران از منطقه 18 تهران 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش5 🔅 مراد از متشابه و مثانى در قرآن كريم‌ ▪ {و امّا مَثانى‌} من بياد ندارم كه بر بعضى از سور قرآن اطلاق شده باشد، زيرا{ثَنَى يَثْنِى‌} يعنى خم شدن و برگشتن؛ و چون بسيارى از آيات قرآن ناظر بر بعضى از آيات ديگر است، گويا مثل اينكه اين آيات دو مرتبه ذكر شده است: يكى معنى خود آيه، و يكى نظرى كه به آيه ديگر دارد. و آن آيه قبل نيز دو مرتبه ذكر شده است: يكى خود آيه، و يكى اين آيه ديگر كه راجع به آنست و معنى آن را در خود بازگو مى‌كند. ▪ و چون تمام آيات قرآن ناظر بر يكديگر است و هر آيه‌اى، معنى آيه ديگرى را متضمّن است، بنابراين تمام قرآن را مى‌توان مَثانى‌ «1» گفت‌ ،چنانچه در آيه 23، از سوره 39: الزّمر وارد است كه: {اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى‌ ذِكْرِ اللَّهِ ذلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ.} «خداوند قرآن را كه بهترين حديث و گفتار است‌ «2» بصورت كتابى‌ فروفرستاد كه آياتش هر يك با ديگرى مشابهت دارد؛ و آيات مكرّره دارد، كه بواسطه آن، پوست بر بدن كسانيكه از خدا ترس و خشيت دارند به لرزه در مى‌آيد، و پس از آن، پوست‌هاى بدن، و دل‌هاى آنان بذكر خدا آرام مى‌گيرد و نرم و ملايم مى‌گردد. ▪ اينست همان هدايت خدا، كه هر كس را كه بخواهد به آن رهبرى مى‌كند؛ و كسى را كه گمراه كند، ديگر از براى او هيچ رهبرى نخواهد بود.» در اين آيه مباركه، بتمام كتاب مُنزَّل و أحسَنُ الحَديث كه قرآنست‌{مَثانى‌} اطلاق شده است‌ ▪ {. و امّا مُتَشابِه‌} كه در اين آيه ذكر شده است بمعناى‌{يُشْبِهُ بَعْضُهُ بَعْضًا،} يعنى تمام اين كتاب از يك سنخ بوده؛ و تمام آن با تمام آن شباهت دارد. 🔹 و اين معنى غير از متشابهى است كه در قبال «مُحكم» آمده است؛ در آيه مباركه وارده در سوره 3: آل عمران: {هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ.} «اوست آن كسيكه بر تو كتاب را فرو فرستاد؛ بعضى از آن آيات محكم هستند كه آنها اساس قرآن مى‌باشند و بعضى ديگر متشابه مى‌باشند.» زيرا{محكم‌} آنستكه معنايش واضح و روشن است؛ و{مُتَشابِه‌} آنستكه‌ چنين نيست و احتياج به تأويل و تفسير دارد. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom ادامه در پست زیر👇👇👇