eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
298 دنبال‌کننده
303 عکس
220 ویدیو
29 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_انقلاب_اسلامی گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
ولادت اشرف مخلوقات و رحمت برای جهانیان حضرت رسول الله(صلی الله علیه و آله) مبارک باد.❤️❤️❤️ اللهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🔻 : 🔸 کلّ هستی خلق شد تا رسول الله (صلی الله علیه و آله) بیاید. کل مخلوقات آمدند تا رسول الله بیاید. 🔹رسول اکرم که سرآمد تمام پیامبران و رسولان است باید بیاید تا معرفت حق جلوه کند. نعمت، برکت و رحمتی که خدا در این روز داد در هیچ روزی نداد. میوه اصلی عالم، رسول الله بود و با آمدن ایشان، مقصود خلقت حاصل شد. بزرگترین روز در بین اعیاد اسلامی می بایست میلاد حضرت محمد مصطفى (صلى الله عليه وآله) باشد. روز غدیر نیز امتداد دهنده این راه است. (صلی الله علیه و آله) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۸) 🌀 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وقتی میوه نوبَری را می دیدند چه می کردند؟ 🔻 : 🔹«عَنِ الصَّادِقِ جَعفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَن أبيهِ عَن آبائِهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ عَن عَلِيّ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ: كانَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذا رَأَى الفاكِهَةَ الجَديدَةَ قَبَّلَها وَ وَضَعَها عَلَى عَيْنَيْهِ وَ فَمِهِ ثُمَّ قَالَ: اللهُمَّ كَما أَرَيتَنا اَوَّلَهَا فى عافِيَةٍ فَارِنَا آخِرَها في عافِيَةٍ».(امالی شیخ صدوق؛ مجلس چهل و پنجم؛ حدیث ۶) 🔸می فرماید: زمانی که میوه نوبری را خدمت پیغمبر می آوردند، حضرت آن را می بوسید. قدردانی از نعمت، در رفتار و عمل این بزرگوار که حاکی از دل نورانی و متذکر دائمی ایشان است، در اینجاها معلوم می شود. حضرت، ابتدا، میوه را می بوسیدند ما خیال می کنیم فقط نان اگر روی زمین افتاد، باید انسان آن را بردارد ببوسد، این طور نیست، بلکه همه نِعَم الهی از طرف خداست، هم خودِ نعمت بودن ارزش است، و هم اینکه از طرف خداست. هرچه او بدهد، از سوی او بیاید، او لطف کند، خیلی قیمت دارد. 🔹 به هر حال می فرماید پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) میوه را میب وسیدند این یک دانه سیب را مثلاً می بوسیدند و روی چشمان مبارکشان و روی لب هایشان می گذاشتند، سپس اینگونه دعا می فرمودند: «پروردگارا! همان طور که در آغاز نوبریِ این میوه ما را در قرار دادی، این میوه را به ما نشان دادی در حالی که ما در عافیت بودیم، تا آخر فصل این میوه هم ما را در عافیت نگه دار». که این عافیت بزرگترین نعمت الهی است. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: شکر؛ ص ۱۵۸ تا ۱۵۹ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
تکلیف ما در حوادث اخیر لبنان.mp3
18.59M
🌀 در این روزهای پُر تنش و حادثه آفرین در لبنان، یکی از مهم ترین کارها این است که تحلیل از صحنه مبارزه داشته باشیم و با این تحلیل به روشنگری جامعه بپردازیم. متاسفانه در یک سکوت مرگبار فرو رفته ایم و نه می توانیم صحنه را درست تحلیل کنیم و نه پیروزی ها و حملات لبنان به اسرائیل را نمی توانیم غرورآفرین بمعنای حقیقی، روایت کنیم. باور داشته باشیم اگر نتوانیم روایت امیدآفرین و غرورآفرین از دستاوردهای جبهه مقاومت داشته باشیم؛ آسیب می بینیم و تمام موفقیت های حزب الله همانگونه تفسیر می شود که دشمن می خواهد. تکلیف ما در این صحنه مبارزه چیست؟ چکار باید کنیم؟ اشتباهمان چیست؟ 💠 پیشنهاد می کنم این صوت از را گوش کنید. موضوع این جلسه: "تکلیف ما در حوادث اخیر لبنان و تحلیل مسائل جاری" است که در جمع شاگردانشان ارائه فرموده اند. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 امتداد خاص و عام فلسفه چگونه است⁉️ : 👇دو نوع امتداد فلسفه داریم: 1⃣ : 🤏 گاهی ابتناء علمی منطقی است 🤏 گاهی ابتناء فرهنگی است 🤏گاهی امتداد عملی است 📚 امتداد خاص را ابتدا در مورد می گویند ولی درباره غیر علوم هم وجود دارد. 📌 امتداد خاص، یک نوع ابتناء است؛ به اینصورت که در علوم با ابتناء علمی (منطقی و فلسفی) مرتبط هستیم مثلاً علوم انسانی یا علوم اعتباری ای که مبتنی بر علم فلسفه است. این نوع ابتناء در علوم پایین دست رخ می دهد مثل و و ... . 🔸در علوم پایین دست، امتداد یعنی یک نوع ابتناء بر فلسفه باشد، که در این صورت امتداد فلسفه است. یک نوع سریان و در علوم پایین دست است. 🔹 اساساً فلسفه یک سِمَتی دارد که در علوم پایین دست می تواند باشد در عین استقلال علوم دیگر، یعنی ابتناء به معنای این نیست که همه چیز فلسفه می شود بلکه استقلال علوم پابرجاست، ولی سریان یک دسته مفاهیمی است که مثلاً می تواند علوم تجربی را به یک نتیجه ای برساند. 🤏 در حوزه هم همینگونه هست لکن امتدادش بصورت ابتناء فرهنگی است. دسته ای از مباحث را داریم که در فرهنگ جاری هست و سه لایه دارد: لایه ، لایه ، لایه . لایه بنیادین ما را به لایه اول و دوم می رساند و به ابتناء فرهنگی به عنوان مغز فرهنگ متکی است. فلسفه، عرفان و ... عهده دار این ابتناء می شود ولی سنخش فلسفی است. ☘ ابتناء فرهنگی باید بشود و بصورت فرهنگ در بیاید؛ یعنی لزوماً ابتناء منطقی نیست بلکه باید تقبل عمومی حاصل شود. 👌 امتداد فلسفه از این جهت خیلی معنا دارد لذا جامعه بدون فلسفه نمی تواند زندگی کند. 🤏 همچنین یک داریم که بسیاری از فیلسوفان، فلسفه ای که داشتند آن ها را به رساند. آن فلسفه خودش را بصورت درآورد. و در کُنش می آید. تا و در انسان نباشد تبدیل به و نمی شود؛ یعنی افزون بر ابتناء علمی، باید در عملش سریان پیدا کند، به تعبیر دیگر انسان موجودی ارادی است که اراده اش مترتب بر شعورش هست و تا شعور نباشد اراده اش معنا ندارد. ⚠️ نکته مهم: این ابتناء ها بصورت ابتناء حداقلی نیست که صرفاً یکسری تصورات را درست کند؛ بلکه آنچه می یابیم و می بایست باشد انواع ابتناء و انواع وجودِ سریان است، یعنی مثلاً فلسفه نسبت به علوم پایین دست خود به نحو: 🤏 هدایت (پیش از علم)، 🤏 حمایت (حین علم)، 🤏 و نظارت (پس از علم) است؛ به اینصورت که فلسفه می تواند از ابتدا بگوید به این سمت نرو (هدایت)، و حمایت کند که مثلاً از قواعد فلسفی دوباره برای یک مسئله ای استفاده کند، و پس از علم هم نظارت می کند. بنابراین ابتناء، فقط در آغاز کار نیست. 2⃣ : 🤏 جایی است که مبتنی بر اثر منطقی نیست ولی از منظر دیگر مدد می دهد مثلاً فلسفه با عرفان نظری و معارف دین در ردیف هم قرار می گیرند نه در پایین دست. در سنت اکتشاف، ، اکتشاف حقایق هست از منظر عقل؛ ، اکتشاف حقایق است از منظر شهود؛ ، اکتشاف حقایق است از منظر علم الهی. ابتناء منطقی ندارند ولی به همدیگر مدد می رساند از منظر دیگر مثلاً از منظر عقل به منظر دین و به منظر دل کمک می دهد. 📕 درس خارج نهایه؛ بحث امتداد فلسفه ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🖤 اول مهر... بابا به جای نان؛ داد! ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۲۹) 🌀 از یکی از بزرگان اهل سلوک این را خواستم؛ و ایشان گفتند:... 🔻 : 🔹یک وقتی عرض کردم من از یکی از بزرگان اهل سلوک و معنا و توحید خواستم برایم دعا کنند که خدای متعال به ما چهار چیز بدهد: اول، هدایت بکند به کار خیر، بعد توفیق بدهد که آن را عمل کنیم، سپس کمک کند که پیش برویم و در آخر هم آن را از ما قبول کند. ایشان گفتند دعا می کنم برای این چهار امر، اما اصل کاری را شما از یاد بردید؛ یعنی دعا برای ! عافیت هم فقط عافیت جسمی نیست، عافیت جسمی یکی از آنهاست، عافیت روحی و معنوی و عافیت از گناه که انسان بتواند از تعرّض گناهان سالم بماند. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش چهارم: شکر؛ ص ۱۵۹ تا ۱۶۰ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 این است ارزش کارگر... 🖤 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 آیا فلسفه چون انتزاعی است، امکان امتداد ندارد⁉️ : ✍ برخی این اشکال را کرده اند که: اساساً فلسفه اسلامی انتزاعی است لذا قابلیت امتداد ندارد. برخی از فلسفه ها معطوف به حیات اجتماعی عینی شده است (فلسفه انضمامی) ولی برخی معطوف نشده اند (فلسفه انتزاعی)؛ فلسفه انتزاعی قابلیت امتداد ندارد و فلسفه اسلامی هم انتزاعی است. 🤏 پاسخ این است که: این دسته بندی ای که کرده اند در جای خودش خوب است. اما نتیجه ای که می گیرند درست نیست. اینکه یک فلسفه ای خودش را امتداد داد خوب است؛ اما اگر به امتداد نکشاند آیا قابلیت امتداد هم ندارد؟ 📚 ذات فلسفه به دلیل اینکه به پاسخ می دهد و این پرسش ها در جاهای خاصی خودش را نشان می دهد؛ خاصیت ، و از علوم را دارد یعنی در همه جای علم می تواند حاضر بشود و همیشه هست. 🔍 لذا باید ببینیم چگونه فلسفه انتزاعی را انضمامی کنیم چون قابلیت امتداد دارد؛ نه اینکه بگوییم اصلاً جنس فلسفه اینگونه است که امتداد ندارد. قابلیت امتداد دارد چون یک اصلی هست که علوم پایین دست و فرهنگ و ... به آن هستند. 🔹 بله فلسفه امروزه امتداد ندارد، اما قابلیت دارد، فعلیت پیدا نکرده است. حتی انتزاعی ترین انتزاعات فلسفه هم قابلیت امتداد دارد. 🔸هیچ فلسفه ای نتوانسته آنقدر منضم بشود که تمام عرصه های حیات اجتماعی را بگیرد ولی آرام آرام داریم به سمت امتداد می رویم. ☘ فلسفه اسلامی از به بعد خیلی واضح است که را کار کرده است و مهم ترین صحنه که و هست را بحث کرده است. هم که مثل فارابی نیست ولی بحث های امتدادی را دارد مثل و و و ... . در کار هم بحث و وجود دارد، حضور شریعت در بشر را هم دارد. اندیشه صدرا که است، سفر چهارم امتداد اجتماعی به سمت خداوند می باشد؛ فقط متأسفانه نُبُوّات را ننوشت ولی این اندیشه را در گفته است. اندیشه در این است که ولی و نبی حاکم است و حاکمیت دارد یعنی اندیشه نبوت به مسئله حکومت گره می زند و می فرماید: مَلَکٌ و فلکٌ و مَلِکٌ یعنی نبی باید بسان ملک و فلک و ملک (پادشاه) باشد. 📌 فلسفه سیاسی سر صحنه است و اینگونه نیست که ذهنی باشد. جزو است و قابلیت دارد و الا کار فیلسوف، اجرا نیست بلکه می گوید حکومت باید داشته باشید و چگونه باید حکومت کنید. بنابراین اندیشه اسلامی ما در بحث فلسفه سیاسی حاضر است. 📌 زمانی که فیلسوف از کمال معنویت سخن می گوید، اساساً نمی تواند به امتداد فکر نکند چون می خواهد این صحنه و جامعه را به سمت معنویت ببرد یا اندیشه آن را بگوید و بنویسد. 🍀 یک فیلسوف که حقیقتی در جان او نشسته است به نظر دارد. لذا ذات فلسفه اینگونه است که امتداد دارد. 📓 درس خارج نهایه؛ بحث امتداد فلسفه ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 قلب مان در فشار است. به گفته بزرگان طریق، از حوادث لبنان و غزه و مظلومیت ها، باید انقطاع حقیقی حاصل شود، باید مُتنبِّه شویم. این حوادث که برای جبهه حق پیش می آید هم امتحان الهی است، هم صحنه آزمایش صبر است، هم قرار است سنت تمحیص صورت گیرد، هم کم کاری های ما خدای ناکرده دخیل بوده است... 🖤چه باید کرد؟ اولین و مهمترین کار این است که نگذاریم خودمان و جامعه مان نسبت به حوادث شود، جامعه باید باقی بماند، جامعه باید در و باقی بماند البته نه غم و اندوه منفعلانه بلکه فعالانه. و همه این ها باید جمع شود در و . باید گریه و ناله سر داد از این همه ابتلائات. روضه های خانگی، مجالس ختم صلوات و از این دست تضرعات باید رونق بگیرد. هیئت ها باید شوند و روضه غزه و لبنان و ... از آن ها شنیده شود. 🖤ذکر یا صاحب الزمان أدرکنی را باید از عمق جان جامعه بشنویم. خدا می داند اثر بی تفاوتی بدتر از خود این حادثه هاست. 📌چه زیبا شاعر سروده است و چه زیبا زمزمه می کند حاج مهدی رسولی: مگر می توان از غمت گریه کرد ولی ز دنیا گذشت مگر می توان داغدار تو بود ولی ساده از داغ دلها گذشت ای آموزگار جوانمردی اگر بودی امروز چه می کردی؟ کجا خیمه ات را می آوردی؟ به کوفه... به تهران... به غزه... به لبنان... کجای جهان ای حسین جان؟ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 چرا حکمت عملی، کم فروغ شد⁉️ : 🌒 چطور کم فروغ شد؟ چند دلیل وجود دارد. ولی آنچه من آن را مهمترین دلیل میدانم این است که به آثار به عنوان اثر درسی نگاه نشد کارهای فارابی همچنان در فضای حکمت عملی بی نظیر است. یکی از سنتهای ما، سنت درسی متن گرا است و همواره باید بر اساس متن درس بخوانیم، باید در نظر داشته باشیم که متن های اساسی یک رشته را از دست ندهیم. در حال حاضر نیز در هر رشته ای اگر یقین کنیم که یک متن، خیلی خوش است آن را نگه می داریم و همیشه آن را می خوانیم. بوعلی اشارات را در قرن پنجم نوشته است و ما همچنان بر سر آن اندیشه هستیم، آن را می خوانیم و با آن درگیر هستیم. بدایه و نهایه را می خوانیم و اگر کسی در جای دیگر سخنی بگوید می دانیم که ناظر به این کتابها سخن می گوید. هیمنه بوعلی آنقدر زیاد بود و کارش بسیار قوی بود که ادامه پیدا کرد، اگر بوعلی به حکمت عملی می پرداخت مطمئناً الان حکمت عملی به گونه ای دیگر بود. 🔹 بوعلی در پایان الهیات شفا وعده کرده بود که حکمت عملی را بیان کند ولی مقداری که بیان کرد بسیار ناچیز است و کار فارابی را گسترش نداد و طرح او پی گرفته نشد. می توانیم از این تجربه به این صورت استفاده کنیم هر متنی که برای ما معنادار شد و روح کار حوزوی در آن موج می زند آن را پایه قرار دهیم و بخوانیم. اگر در جامعه شناسی متنی پیدا کردید که می تواند فضای جامعه اسلامی ما را پوشش دهد آن را متن کارمان قرار دهیم هرچند نقطه آغاز باشد. 🤏 از جمله دیگر دلایل کم فروغی حکمت عملی، شاید در اثر فشاری که به فیلسوفان آوردند و آن ها به حداقل ها اکتفا کردند. می توانم بگویم بعد از بوعلی فشارها و هجمه ها روی فیلسوفان زیاد شد و پیدایش نظامیه در بغداد فضا را دگرگون کرد، در این اوضاع کسانی که در فضای فلسفه کار علمی می کردند کم شدند و به شاخه های مسئله دار از جمله حکمت عملی نتوانستند به اندازه کافی بپردازند. 📌 بنابراین یکی از مشکلات این است که در سنت حوزوی آثار فارابی که از متون درخشان در فضای حکمت عملی هستند متن درسی قرار نگرفتند. فصول منتزعه بسیار خلاصه و مندمج است، درعین حال تمام اندیشه های اجتماعی در آن آماده است. بحث اخلاق نیز در آن طرح شده و اخلاق را هم اجتماعی کرده است. فارابی کلام، فلسفه، دین و حکمت عملی را در فضای تمدنی معنا میکند. 🎙 نشست علمی «چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر»؛ مجمع عالی حکمت اسلامی قم ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ...ما همان حالی كه در و داشتيم، همان حال را در شنزارهای جبهه داشتيم. اينها كسانی بودند كه به بركت به اين بارگاه راه يافتند. (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .