eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
304 دنبال‌کننده
305 عکس
222 ویدیو
29 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_امام_روح_الله (پیام بَرِ دورانِ جدیدِ عالَم) گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
معنای انقلاب اسلامی.mp3
3.94M
🌀 انقلاب اسلامی به دنبال چیست؟ 🎙 بخشی از جلسه سی و هشتم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔸 بروز غرب و ورود بحران هویت برای بشریت 🔹 انقلاب یعنی بازیابی هویت و رشد بر پایه اصیل اسلامی خودمان 🔸 انقلاب اسلامی نمی خواهد تبدیل به چین و ژاپن و... شود 🔹 مغز انقلاب اسلامی، رسیدن به رفاه و آبادانی معقولی است که بتواند... 🔸 قرابت انقلاب اسلامی با کارهای فارابی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۵۳) 🌀 در کارهایت با این سه گروه مشورت نکن... 🔻 : 🔹 پیامبر اکرم به امیرالمومنین می فرمایند در کارهایت با این چند نفر مشورت نکن: 1️⃣ «جبان»؛ آدم ترسو راه فرج و راه خروج ازمشکل را به خاطر ترسش برای تو تنگ می کند؛ چون قدرت خطر پذیری ندارد. خیلی از مشکلات عالم با خطر پذیری حل می شود... ما گاهی مواجهیم با آدم های جُبن خودشان را با مصلحت توجیه می کنند، می گویند: این کار خلاف مصلحت است. بله، ملاحظه مصلحت هم البته لازم است، اما اگر جُبن در انسان وجود داشته باشد، شجاعت وجود نداشته باشد، مصلحت را هم نمی فهمد، گاهی خلاف مصلحت عمل می کند. 2️⃣ با بخیل هم مشورت نکن! زیرا آدم بخیل تو را از آن مقصودی که داری، باز می دارد. می خواهی کاری بکنی، لازمه اش پول خرج کردن است، بخیل مانع می شود، می گوید: پول خرج نکن. این موجب می شود به آن مقصودی که داری نرسی. 3️⃣ آن کسی که حریص است در جمع مال و زخارف دنیا، با او هم در امورات مشورت نکن... حرص را برای تو زینت می دهد، طوری تو با تو حرف می زند که شما باور می کنید که باید مرتب مال جمع کنید. 🔹 جامع همه اینها بدگمانی به خداست. ترس از دشمن هم ریشه اش در بدگمانی به خداست... سوء ظن به خدا موجب می شود جُبن را، موجب می شود بخل را... صدقه و انفاقی که باید بکنید، نمی کنید؛ برای اینکه مبادا در وقت نیاز دربمانید؛ این سوء ظن به کرم وجود خداست. حرص هم منشأش سوء ظن به خداست. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش نهم: شجاعت؛ ص ۲۹۲ تا ۲۹۴ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔 به یاد حاج قاسم عزیز ❤️مقدار یار هم نفس چون من نداند هیچ کس ✏️ یادداشت شهید سلیمانی به دخترشان چند ماه قبل از شهادت که محضر رهبر انقلاب قرائت شد.. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۵۴) 🌀 بنای حقیقت، بخاطر شجاع نبودن انسان ها فرو می ریزد... 🔻 : 🔹 گاهی بنای حقیقت، با شجاع نبودن انسان ها _به خصوص اگر دارای منزلت و مرتبه ای در جامعه باشند_ فرو می ریزد. به عبارت دیگر، گاهی حقی به خاطر شجاع نبودن یک انسان در اظهار نظرش، ناحق می شود و باطلی به کسوت حق در می آید. اینجا اگر شجاعت اخلاقی، شجاعت اجتماعی و شجاعت در عرصۀ زندگی _که بالاتر از شجاعت در میدان جنگ است_ وجود داشته باشد، چنین مسائلی پیش نمی آید. 🔸 ... همه مردم دنیا با پیغمبر مخالف بودند آن روز. آن دو قدرت امپراتوری بزرگی که در شرق و غرب عالم مشغول قدرتمندی و قدرت نمایی بودند، همه اینها مخالف بودند. «لا إله إلّا اللّه» پیغمبر نه فقط ابوجهل و ابولهب را و ابوسفیان را به تختۀ تابوت می کشید، قیصر و کسری را هم خاک نشین می کرد، همچنانی که کرد. دعوت اسلام و مقررات اسلامی نه فقط این بود که پولدارها و قدرتمندها و زورگوهای مکه و حجاز را آدم می کرد، همه زورگوهای عالم، همۀ قدرتمندان بیجا و تحمیلی جهان، همه آن کسانی که بدون استحقاق به رتبه ای نایل شده بودند، اینها را از آن رتبه و از آن مقام و از آن مال دستشان را کوتاه می کرد. 🔹...حالا این حرف را پیغمبر زده، مبعوث الهی، از طرف خدا برانگیخته شده، چه کسی حاضر است با پیغمبر هم صدایی کند؟ کدام مرد؟ کدام شیردل؟ کدام شجاع؟ شجاعت این است. امیرالمومونین می فهمید و می دانست و خطر را احساس می کرد...آنجایی که همه می ترسیدند او نمی ترسید. آنجایی که همه عاجز می ماندند دست قدرتمند او با قدرتمندی، خودش را نشان می داد و ضربت قاطع فرود می آورد. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش نهم: شجاعت؛ ص ۲۹۴ تا ۲۹۸ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
enc_17340203174138337063663.mp3
1.69M
🖤 میم مثل مادر، مادر یعنی أم البنین... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🎁 این فرصت استثنایی رو از دست ندهید 🌀 به مناسبت هفته پژوهش (تا ۲۹ آذرماه) خرید تا ۷۰ درصد تخفیف ویژه دارند. 📀 فیزیکی: ۵۰ درصد تخفیف 💻 دانلودی: ۷۰ درصد تخفیف 🌐 پایگاه نورشاپ: ۷۰ درصد تخفیف 💳 خرید از طریق👇👇 https://noorshop.ir ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۵۵) 🌀 بزرگ ترین شجاعت امیرالمؤمنین (علیه السلام) چه بود؟ 🔻 : 🔹 داستان ایمان آوردن امیرالمومنین (صلوات الله و سلامه علیه) در سنین نُه سالگی یا یازده سالگی یا سیزده سالگی به پیغمبر اکرم، این به نظر من بزرگ ترین شجاعت امیرالمومنین است. این است شجاعت، مگر کم است این شجاعت؟! شجاعت یعنی این: قدرتمندیِ روح در مقابله، در مواجهه با خطرات، این است. 🔸 اگر می گوییم علی اَشجَع از همه هست یعنی این، یعنی یک روزی یک حرفی را زد که دنیا آن حرف را رد می کرد، همۀ عالم با آن حرف به مخاصمه و مقابله برمی خاستند، اما اینها موجب نمی شد که او آن حرف را نزند، و شیعۀ امیرالمومنین عیناً باید اینطور باشد. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش نهم: شجاعت؛ ص ۲۹۸ 📌 پایان بخش نهم: ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 روش تربیتی و کادرسازی امام خمینی (ره) 🔻 : 🔸 در هنگامى كه امام(ره) شروع كردند، من نمی توانم بگويم كه _در سال ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲_ مثلاً امام كادرهاى لازم را داشتند، لكن امام می كردند. 🔹شما توجّه داريد كه امام يک فرد جاافتاده علمى در حوزه‌ علميه‌ قم بود و اطراف او را جمعى جوانان فاضل و مؤمن احاطه كرده بود. با قشرهاى ديگر هم ايشان ارتباط داشتند. 🔸امام با پيام هاى خود، با بيان هاى خود، به معناى حقيقى كلمه انسانها را تربيت می كردند. تصحيح می كردند؛ هم ، هم . 🔹 يك كادر برجسته و لايق آن كسى نيست كه لزوماً درس مديريت يا دوره‌ى علوم سياسى را گذرانده باشد. آن كسى است كه هدفها را خوب بفهمد؛ راه‌ها را خوب تشخيص بدهد؛ بتواند خوب تصميم بگيرد، بتواند خوب اقدام بكند؛ اين با تربيت هاى مداوم انجام می گيرد و اين كارى كه به طور طبيعى در مجموعه‌ى امام(ره) و به وسيله‌ اين بزرگوار انجام می شد، نه در كلاس درس بخصوصى؛ با برخوردها، با رفتارها، با پيامها، با اصلاحها، ولى از اين مهمتر، به نظر من امام يك می كردند. 🔸كادرسازی هاى امام هم، غير از كادرسازی هاى حزبى بود. احزاب، اشخاصى را بطور خاص مى‌نشينند تربيت می كنند براى اينكه فلان شغل را مثلاً به اينها بدهند، فلان كار را بدهند، امام، جوان ها را تربيت می كردند؛ به جوانها روحيه‌ خودباورى ميداد؛ از اوّل هم امام روى جوانها تكيه‌ بخصوصى داشتند و همين هم شد. 🔹 البتّه بعد از آنى كه انقلاب پيروز شد، هم كسانى كه در مجموعه‌ى امام بودند، هم كسانى كه خارج از مجموعه‌ى امام بودند آمدند و كارها را قبضه كردند و مشغول تصدّى كارها شدند، با تغييرات و با اصلاحاتى كه به مرور انجام گرفت. لكن اين را توجّه داشته باشيد، امام راهش روشن بود، می دانست چه می خواهد - شيوه‌اش معلوم بود. شيوه‌اش عبارت بود از شيوه‌اى كه پيغمبران آن شيوه را مى‌پيمايند؛ يعنى تزريق و همراه با و و و در مخاطبين خود؛ اين روش امام بود. يک چنين روشى بطور طبيعى استعدادها را شكوفا می كند و كادرها را پرورش ميدهد. (بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر ۱۳۷۷/۱۱/۱۷) (ره) (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 امام خمینی(ره) نزدیک تر از دیگران به امام معصوم (علیه السلام) 🔻 : 🔸 هیچ کس به خود اجازه نمی‌دهد که احدی را با امامان معصوم (علیهم‌السلام) هم‌سنگ و هم‌تراز بداند؛ امّا انسان جایز می‌شمارد که بگوید «حضرت امام‌خمینی (قدّس‌سرّه) نزدیک‌تر از دیگران به امام معصوم (علیه‌السلام) است؛ آنهاست؛ را از آنها برده است که دیگران نبرده‌اند؛ راه آنان را به گونه‌ای پیموده است که دیگران طی نکرده‌اند، زیرا هر کدام از آنها، یا گفتند «شریعت است منهای سیاست»؛ یا «طریقت است بدون سیاست»؛ یا گفتند: «أنا ربّ الإبل و للبیت ربٌّ»؛ ولی او همه‌ی این حرف‌ها را زیر و رو کرد و زیر پا گذاشت و گفت: «شریعت» با «سیاست»، «طریقت» با «سیاست» و «حقیقت» با «سیاست» همراه است. 📗 بنیان مرصوص، صفحه۱۰۵ 🔹اگر مستعدّی به امام خمینی (ره) گوش می داد يا به نگاه می‌کرد، سهم خود را از رزق معنوی ارتزاق می‌کرد و اگر صاحب دلی با وی مأنوس می‌شد، راه نزديك نجوا با خدا را مشاهده می‌نمود. 📕 سرچشمه اندیشه، ج۲، ص۴۷۸ (ره) (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 بهخوان، شبکهٔ اجتماعی ویژهٔ کتاب و کتاب‌خوان‌ها است. 📖ما در بهخوان به یکدیگر کمک می‌کنیم تا با کتابهای جدیدی آشنا شویم و کتابهای بهتری برای خواندن انتخاب کنیم. همچنین، با کسانی آشنا میشویم و دنبالشان میکنیم که سلیقه‌ کتابخوانی آنها برایمان جالب و ارزشمند است. برای این کار، بهخوان ابزارهای متنوعی در اختیار ما قرار می‌دهد. 🔍 در بهخوان می‌توانید: ساختن کتاب‌خانه‌ شخصی: کتاب‌هایی را که خوانده‌اید، در حال خواندنشان هستید یا می‌خواهید بعداً بخوانید فهرست کنید. قفسه‌های مختلفی درست کنید و کتاب‌هایتان را مطابق سلیقه‌ خود در آنها قرار دهید. تبادل‌نظر درباره‌ی کتاب‌ها: به کتابهایی که خوانده‌اید امتیاز دهید،بر آنها یادداشت بنویسید و درباره‌ی کتاب‌ها با دیگر کاربران صحبت کنید. آشنایی با کتاب‌خوان‌های هم‌نظر: با کسانی که سلیقه‌ کتاب‌خوانی‌شان را می‌پسندید، آشنا شوید و همراهیشان کنید. به علاوه، می‌توانید دوستان خود را در بهخوان بیابید یا به این شبکه دعوت کنید. برقراری ارتباط با نویسندگان: به صورت بی‌واسطه با نویسنده‌ محبوب‌تان در ارتباط باشید و با سِیر کتاب‌خوانی‌ او همراه شوید. کشف کتاب محبوب بعدی: با استفاده از نظرات کاربران، فهرست‌های پیشنهادی و برندگان جوایز داخلی و خارجی، کتاب محبوبِ بعدی‌تان را کشف کنید. ٖ ایجاد لیست: برای معرفی کتاب‌هایی در یک موضوع یا حوزه‌ی خاص یا پیشنهاد سیر مطالعاتی در بهخوان لیست بسازید. 📲دانلود از طریق👇👇 https://cafebazaar.ir/app/ir.behkhaan.app ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 طبقه بندی علوم؛ گمشده طلبه در سیر تحصیلی ✏️ محمدرضا سعادتی، طلبه حوزه علمیه قم ( این یادداشت با استفاده از تقریر جلسات ۴۰ و ۴۱ از درس حکمت عملیِ استاد امینی نژاد نگاشته شده است). 🔹عدم آشنایی با بحث «طبقه بندی علوم» یا «جغرافیای دانش» که از مسائل «فلسفه علم» است؛ یکی از دلایل سردرگمی طلاب در سیر تحصیلی شان است که نتیجه آن یا عدم انگیزه برای درس گرفتن علوم حوزوی می شود و یا اینکه دروس را فقط می گذراند بدون نگاه راهبردی به هر علم و کارکرد آن علم. عدم آشنایی با طبقه بندی علوم است. طلبه ای که وارد فقه یا اصول یا فلسفه و علوم دیگر می شود، نگاه کلان به علوم ندارد، جایگاه و کارکرد هر علمی را نمی داند لذا احساس سردرگمی در علوم می کند. در «جغرافیا و فلسفه علم» جایگاه دقیق علوم مشخص می شود،نسبت هر علم با علم دیگر تبیین می شود، تقدم و تأخر علوم بررسی می شود،کارکرد هر علم روشن می گردد، کمک گرفتن و استفاده علوم از همدیگر واضح می شود و فوایدی دیگری که در ادامه ذکر خواهد شد. در واقع شناخت «سازمان و جغرافیای علوم» کمک کننده ما در نظام برنامه ریزی حوزه، نظام آموزشی و پژوهشی، مأموریت گرا و راهبردی شدن اساتید، طلاب و علوم حوزه خواهد شد. ⁉️پرسش هایی که در «طبقه بندی علوم» مطرح است: 🔻چگونه باید توده های علوم را دسته بندی کنیم؟ 🔻آیا نظم فلسفی بین علوم، حاکم است و علوم تقدم و تأخر دارند؟ 🔻آیا علوم مثل یک شبکه، با همدیگر ارتباط دارند یا مثل انبار می مانند که همه چیز را در آن می ریزیم بدون ارتباط و هماهنگی مشخص؟ 🔻علوم چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ 🔻مأموریت هر علم چیست و چه راهبردی دارد؟ 📚 فواید «طبقه بندی علوم»: 1️⃣ درک موقعیت هر علم در جغرافیای دانش و در نتیجه کشف تأثیر و تأثّر علوم بر یکدیگر: تفتازانی در تهذیب المنطق آنجایی که رئوس ثمانیه را می شمارد می فرماید: «السادس أنّه فی أیّ مرتبةٍ هو؟ این دانش در کدام مرتبه است، لیقدم علی ما یجب تا پیش بیفتد بر آنچه را که واجب است، و یؤخّر أن ما یجب و موخر بشود از آن چیزهایی که واجب است». فارابی در احصاء العلوم می فرماید: «و بهذا الكتاب يقدر الإنسان على أن يقيس بين العلوم، فيعلم أيها الأفضل، و أيها أنفع، و أيها أتقن و أوثق و أقوى، و أيها أوهن و أوهى و أضعف». 2️⃣ درک فرآیند آموزش بر پایه رشد انسانی: که بر اساس رشد انسان، ابتدا چه علمی خوانده شود بعد سراغ چه علمی برود. چون نگاه حکمت عملی در آثار فارابی برجسته است، وقتی می خواهد طبقه بندی علوم را بگوید، ملاحظه ترتیب آموزشی را دارد که اول چه بخواند بعد چه بخواند تا آخر. 3️⃣ مدیریت درست دانش ها در احصاء همه واقع: اگر طبقه بندی علوم داشته باشیم می توانیم خلأهای دانشی را متوجه بشویم و در راستای حل آن قدم برداریم. 4️⃣ مدیریت درست دانش ها در احصاء همه نیازهای انسان: وقتی به این توجه داشته باشیم که علوم به واقع می پردازد و بسیاری از واقعیت های مربوط به انسان، همان بسته های نیازهای او هست، پس اگر بر اساس شناخت انسان حرکت کنیم متوجه می شویم انسان چه نیازهایی دارد که به آن بپردازیم و تقسیم بندی علوم در دل این فرآیند معنا می شود. 5️⃣ هدایت تحصیلی انسان ها به حسب استعدادها: که نشان می دهیم چه علمی به درد چه انسانی با چه ویژگی هایی می خورد. 6️⃣ مشخص شدن روند پیشرفت در علم: اگر شبکه علوم مشخص باشد دقیقاً می توانیم بگوییم علم تا کجا پیشرفت کرده است و می توانیم حدس بزنیم آینده این علم چیست. می توانیم پیشرفت دانش را هدایت کنیم و خلأهای دانش را تبیین کنیم. 7️⃣ عدم خلط مسائل علوم با یکدیگر و تکرار نشدن مسئله ها: یعنی هر علمی مسائل خود را دارد و با طبقه بندی علوم متوجه می شویم کدام موضوع مربوط به این علم نیست و باید خارج شود و یا کدام موضوع مخصوص این علم است و باید وارد این علم شود. 8️⃣ احصاء جنبه های مختلف هر شیءای و درک عمیق تر از آن شیء: با طبقه بندی علوم متوجه می شویم یک شیء دارای چندین وجه است تا از وجوه متعدد باید مورد مطالعه قرار بگیرد مثلاً از جنبه قانونی، فیزیکی، شیمیایی، اخلاقی، علوم اجتماعی و ... اگر به طبقه بندی علوم توجه نشود ممکن است به یک شیء، تک بُعدی نگاه شود. 9️⃣ درک عمیق تر از روابط روش های گوناگون و مرز روش ها: وقتی به شکل درختواره، علوم را می بینیم می دانیم با ریشه ها و ساقه های یک علم چگونه باید کار کنیم. جایگاه روش ها مشخص می شود. 📌 برای پیگیری این بحث می توانید به درس حکمت عملی از جلسه ۴۰ به بعد (که هنوز هم ادامه دارد) رجوع و استفاده کنید. آدرس کنال حکمت عملی: https://eitaa.com/hekmate_amali ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .