eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اهمیت نظریه‌های یادگیری 🔹یک نظریه یادگیری به ما می‌گوید که یادگیری چه نوع پدیده‌ای است و در چه شرایطی صورت می‌گیرد، و به عبارت دیگر، تغییری که در جریان یادگیری صورت گرفته، تغيیر در چه چیزی است. 🔹معلم با استفاده از این نظریات، درک بهتری از جریان یادگیری و انواع آن به دست می‌آورد و می‌تواند خود از نتایج این نظریات در تدریس استفاده کند؛ ضمن آنکه می‌تواند از لوازم کاربردی این نظریات، که روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی برشمرده‌اند، بهره ببرد 🔹برای مثال، اگر معلم یادگیری را فرایند انتقال مفاهیم و دانش‌ها به ذهن شاگردان بداند، می‌کوشد ذهن آنان را مانند انباری تهی، با بسته‌های دانش و اطلاعات پر کند و از شاگردان نیز انتظار دارد این بسته‌ها را در حافظه خود نگاه دارند. در چنین حالتی معلم همه کاره است، و شاگردان تنها شنوندگانی منفعل خواهند بود. در مقابل، اگر معلم یادگیری را کسب بینش و ساخت شناختی بداند، شاگردان را در جهت فعالیت و تفکر هدایت می‌کند تا خودشان به این بینش دست یابند. در این صورت شاگردان نیز درک عمیق‌تری از موضوع یادگیری به دست می‌آورند. بنابراین درک معلم از ماهیت یادگیری می‌تواند در چگونگی روش‌های تدریس و برنامه‌ریزی برای آن مؤثر باشد. 🔹هریک از نظریات با نگاهی خاص ماهیت یادگیری را تفسیر کرده‌اند. از این‌رو نمی‌توان گفت یکی از این تفسيرها کاملا درست است و همه نظریات دیگر کاملا نادرست‌اند. دقیق‌تر آن است که بگوییم هریک از این نظریات جنبه‌ای از یادگیری و چگونگی کسب دانش را به گونه‌ای خاص توضیح می‌دهند. برای درک بهتر یادگیری باید همه این دیدگاه‌ها را با هم در نظر گرفت. جمع بندی و ایجاد توافق میان این نظریات، تصویری نزدیک‌تر به واقعیت فراهم می‌کند. 🔹نظریه‌های یادگیری در دو دسته جای می‌گیرند: نظریه‌های شرطی و نظریه‌های شناختی. دو نظریه درخور ذکر دیگر نیز هست که یکی به نظریه یادگیری اجتماعی معروف است و از ترکیب دو دیدگاه شرطی و شناختی به وجود آمده، و دیگری نظریه خبرپردازی است که از شباهت‌های ذهن انسان با کامپیوتر الگو گرفته است. ما نخست به توضیح دو نظریه از گروه شرطی می‌پردازیم و سپس نشریه گشتالت و نظریه یادگیری معنادار آزوبل را از گروه نظریه‌های شناختی معرفی می‌کنیم. توضيح دو نظریه یادگیری اجتماعی و خبر پردازی را به بعد موکول می کنیم. ↩️ ادامه دارد. 📚روش تدریس (هادی رزاقی) ص۸۲، ۸۳. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۴/۵ 👉 @raveshsonnati
🔻بخش چهارم: مسأله شناسی و فنون تبدیل مشکل به مسأله ↪️ 2⃣ فنون تبدیل مشکل به مسأله 🔹مشکل امری کلی و مبهم است که همه آن را درک می‌کنند. این امر مبهم و کلی زمانی قابلیت بررسی فنی و علمی را دارد که تبدیل به مسأله گردد. پس پرداختن به یک مشکل از گذار تبدیل آن به مسأله است. حال باید فنونی که در این زمینه به کار بسته می‌شود را فراگرفت. 🔹پژوهشگر می‌تواند با استفاده از این فنون یک مسأله علمی تشکیل داده و به بررسی آن بپردازد. 🔻الف) بررسی علّت وقوع مشکل: 🔹گاهی اوقات پژوهشگر در نظر دارد که با رویکردی علّت یابانه به بررسی مشکل بپردازد. در این حالت او می کوشد که در پژوهش خود علّت‌یابی کرده و منشاء مشکل را شناسایی کند. این دسته از فنون بیشتر مربوط به زمانی است که مشکل یک پدیده و یا رخداد اجتماعی باشد. در این حالت پژوهشگر با یافتن علّت سعی می‌کند به سهم خود به مجریان اصلاح اجتماع راه اصلی برای حل مشکل را نشان دهند. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۴۴ 👉 @raveshsonnati
💥 الواضح فی علم الوضع (شرح الرسالة الوضعیة للقاضی عضدالدین الایجی) ✔️ ابومصطفی البغدادی 🔹 عضدالدین ایجی مولف مواقف بی‌نیاز از تعریف است. او را حافظ شیرازی شهنشه دانش نامیده است. وی رساله‌ای در مساله وضع لغات، اقسام و احکام آن دارد و جناب ابومصطفی بغدادی پس از تدریس این کتاب به صورت مجازی، توضیحات خود را در شرح این رساله مکتوب کرده و در فضای مجازی منتشر کرده است. 🔹 رساله فوق از جهت نشان دادن ریشه‌های بحث و شناخت محل نزاع و درک اقسام وضع بسیار برای طلاب مفید است و خواندن آن برای افرادی که اصول فقه خوانده‌اند توصیه می‌شود. 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔻مقطع تخصّصی «پیشرفته» 🔹فرائد الأصول معروف به رسائل نوشتۀ شیخ مرتضی انصاری؛ 🔹کفایة الأصول نوشتۀ شیخ محمد کاظم خراسانی. 🔻شروح و حواشی : 🔹رسائل 🔸وسیلة الوسائل نوشتۀ سیّد محمّد باقر یزدی 🔸بحر الفوائد نوشتۀ میرزا محمد حسن آشتیانی 🔸أوثق الوسائل نوشتۀ میرزا موسی تبریزی 🔸قلائد الفرائد نوشتۀ شیخ غلامرضا قمّی 🔸ایضاح الفرائد نوشته محقق محمد تنکابنی 🔸تسدید القواعد فی حاشية الفرائد نوشته محمد امامی خوانساری 🔸تشریح المقاصد فی شرح الفرائد نوشته محمد جواد ذهنی تهرانی 🔸التعليقة على فرائد الأصول نوشته عبدالحسين لأرى شيرازى 🔸تعليقة على فرائد الأصول نوشته على شيرازي 🔸تمهيد الوسائل في شرح الرسائل نوشته على مروجى 🔸التنقيح نوشته محمد سعيد طباطبایی حكيم 🔸الحاشية على الفرائد نوشته عبدالرسول ساباطى يزدى 🔸حواشی شیخ رحمت الله کرمانی 🔸شرح فارسی و عربی استاد موسوی طهرانی 🔹کفایه 🔸نهایة الدرایة نوشتۀ محقق محمد حسین اصفهانی 🔸حاشیه محقق بروجردی 🔸حاشیه شیخ عبدالحسین رشتی 🔸حاشیه شیخ ابوالحسن مشکینی 🔸حاشیه محمد علی حائری قمی 🔸حاشیه شیخ علی قوچانی 🔸حاشیه آیت الله شیخ جواد تبریزی (دروس فی مسائل علم الأصول) 🔸منتهی الدّرایة نوشتۀ محقق مروج جزایری 🔸حاشیه علامه سیّد محمد حسین طباطبایی 🔸عنایة الأصول فی شرح کفایة الأصول نوشتۀ مرتضی حسینی فیروزآبادی 🔸منتهی العنایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محمد حسینی فیروزآبادی 🔸أنوار الهدایة فی التعلیقة علی الکفایة نوشتۀ امام خمینی 🔸نهایة النهایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محقق علی ایروانی 🔸الهدایة إلی أسرار الکفایة نوشتۀ مرحوم استاد مصطفی اعتمادی 🔸الهدایة فی شرح الکفایة نوشتۀ عبدالحسین تستری کاظمینی 🔸الهدایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محمد جعفر مجتهد شیرازی 🔸غایة الأصول فی شرح کفایة الأصول نوشتۀ علی آقامیری دزفولی 🔸منتهی الوصول إلی غوامض کفایة الأصول نوشتۀ محقق محمد تقی آملی ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۵ 👉 @raveshsonnati