#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#مراحل_پژوهش
🔻بخش چهارم: مسأله شناسی و فنون تبدیل مشکل به مسأله
↪️ 2⃣ فنون تبدیل مشکل به مسأله
🔹مشکل امری کلی و مبهم است که همه آن را درک میکنند. این امر مبهم و کلی زمانی قابلیت بررسی فنی و علمی را دارد که تبدیل به مسأله گردد. پس پرداختن به یک مشکل از گذار تبدیل آن به مسأله است. حال باید فنونی که در این زمینه به کار بسته میشود را فراگرفت.
🔹پژوهشگر میتواند با استفاده از این فنون یک مسأله علمی تشکیل داده و به
بررسی آن بپردازد.
🔻الف) بررسی علّت وقوع مشکل:
🔹گاهی اوقات پژوهشگر در نظر دارد که با رویکردی علّت یابانه به بررسی مشکل بپردازد. در این حالت او می کوشد که در پژوهش خود علّتیابی کرده و منشاء مشکل را شناسایی کند. این دسته از فنون بیشتر مربوط به زمانی است که مشکل یک پدیده و یا رخداد اجتماعی باشد. در این حالت پژوهشگر با یافتن علّت سعی میکند به سهم خود به مجریان اصلاح اجتماع راه اصلی برای حل مشکل را نشان دهند.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#معرفی_مولف_و_کتاب
💥 الواضح فی علم الوضع (شرح الرسالة الوضعیة للقاضی عضدالدین الایجی)
✔️ ابومصطفی البغدادی
🔹 عضدالدین ایجی مولف مواقف بینیاز از تعریف است. او را حافظ شیرازی شهنشه دانش نامیده است. وی رسالهای در مساله وضع لغات، اقسام و احکام آن دارد و جناب ابومصطفی بغدادی پس از تدریس این کتاب به صورت مجازی، توضیحات خود را در شرح این رساله مکتوب کرده و در فضای مجازی منتشر کرده است.
🔹 رساله فوق از جهت نشان دادن ریشههای بحث و شناخت محل نزاع و درک اقسام وضع بسیار برای طلاب مفید است و خواندن آن برای افرادی که اصول فقه خواندهاند توصیه میشود.
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_نقلی
↪️ 🔻مقطع تخصّصی «پیشرفته»
🔹فرائد الأصول معروف به رسائل نوشتۀ شیخ مرتضی انصاری؛
🔹کفایة الأصول نوشتۀ شیخ محمد کاظم خراسانی.
🔻شروح و حواشی :
🔹رسائل
🔸وسیلة الوسائل نوشتۀ سیّد محمّد باقر یزدی
🔸بحر الفوائد نوشتۀ میرزا محمد حسن آشتیانی
🔸أوثق الوسائل نوشتۀ میرزا موسی تبریزی
🔸قلائد الفرائد نوشتۀ شیخ غلامرضا قمّی
🔸ایضاح الفرائد نوشته محقق محمد تنکابنی
🔸تسدید القواعد فی حاشية الفرائد نوشته محمد امامی خوانساری
🔸تشریح المقاصد فی شرح الفرائد نوشته محمد جواد ذهنی تهرانی
🔸التعليقة على فرائد الأصول نوشته عبدالحسين لأرى شيرازى
🔸تعليقة على فرائد الأصول نوشته على شيرازي
🔸تمهيد الوسائل في شرح الرسائل نوشته على مروجى
🔸التنقيح نوشته محمد سعيد طباطبایی حكيم
🔸الحاشية على الفرائد نوشته عبدالرسول ساباطى يزدى
🔸حواشی شیخ رحمت الله کرمانی
🔸شرح فارسی و عربی استاد موسوی طهرانی
🔹کفایه
🔸نهایة الدرایة نوشتۀ محقق محمد حسین اصفهانی
🔸حاشیه محقق بروجردی
🔸حاشیه شیخ عبدالحسین رشتی
🔸حاشیه شیخ ابوالحسن مشکینی
🔸حاشیه محمد علی حائری قمی
🔸حاشیه شیخ علی قوچانی
🔸حاشیه آیت الله شیخ جواد تبریزی (دروس فی مسائل علم الأصول)
🔸منتهی الدّرایة نوشتۀ محقق مروج جزایری
🔸حاشیه علامه سیّد محمد حسین طباطبایی
🔸عنایة الأصول فی شرح کفایة الأصول نوشتۀ مرتضی حسینی فیروزآبادی
🔸منتهی العنایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محمد حسینی فیروزآبادی
🔸أنوار الهدایة فی التعلیقة علی الکفایة نوشتۀ امام خمینی
🔸نهایة النهایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محقق علی ایروانی
🔸الهدایة إلی أسرار الکفایة نوشتۀ مرحوم استاد مصطفی اعتمادی
🔸الهدایة فی شرح الکفایة نوشتۀ عبدالحسین تستری کاظمینی
🔸الهدایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محمد جعفر مجتهد شیرازی
🔸غایة الأصول فی شرح کفایة الأصول نوشتۀ علی آقامیری دزفولی
🔸منتهی الوصول إلی غوامض کفایة الأصول نوشتۀ محقق محمد تقی آملی
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
🔟 حینونت
↪️ 🔻چند تذکر:
3⃣ همانطور که اشاره شد بسیاری از کسانی که این معنا را ذکر کردهاند، آن را به معنای صیرورت بازگردانده و از آن دانستهاند بعضی در تبیین این ارجاع چنین گویند: و من افعل الذی بمعنی صار ذا کذا ما اشتهر جعله قسماً آخر و هو افعل بمعنی جاء وقت استحقاق فاعله ان یوقع علیه اصله المجرد نحو احصد الزرع اذا جاء وقت ان یوقع علیه الحَصاد کانه لاستحقاقه ایاه صار ذا حَصاد فجعل صاحبا له و ان لم یحصل له بالفعل 🔸(شرح کمال، ص ۵۰) و برخی دیگر در تفسیر احصد الزرع و اصرم النخل گفتهاند: صار ذا سنبل صالح للحصاد و ذا تمر صالح للصرام. 🔸 (شرح التسهیل، ج ۳، ص ۳۰۵.)
🔻عرض میکنیم همانطور که در گذشته بیان شد ارجاع مثل چنین مواردی در مقامی که ما در آن مقام بحث میکنیم مناسب نیست گذشته از این، رجوع این معنا به صیرورت تکلف دارد؛ چون مستلزم نوعی تصرّف و تعمیم در معنای صیرورت است؛ زیرا مثلاً زرع در احصد الزرع واقعاً و تحقیقاً صاحب حصاد (چیدن) نشده است بلکه صاحب وقت آن شده یعنی وقتش فرا رسیده است.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati