#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_نقلی
↪️ 🔹 علم فقه
🔻مقطع یادگیری «متوسّطه»
🔹شرح اللمعة الّدِمَشقیّة للشهید الأوّل نوشتۀ زین الدین عاملی معروف به شهید ثانی
🔸 متن شرائع الإسلام را می توان در این مرحله گنجاند.
🔹شروح و حواشی شرح لمعه :
🔸حاشیه آقا جمال خوانساری
🔸حاشیه ملا احمد نراقی
🔸حاشیه سلطان العلماء
🔸حاشیه محمد علی
🔸شرح فارسی النّضید نوشتۀ استاد معظم آقای قاروبی تبریزی دام ظله
🔻مقطع تخصّصی «پیشرفته»
🔹مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام للمحقق الحلّی نوشتۀ شیخ زین الدین عاملی معروف به شهید ثانی
🔹ریاض المسائل نوشتۀ سیّد علی طباطبایی
🔹المکاسب نوشتۀ شیخ مرتضی أنصاری
🔻توضیح:
🔹در مقطع پیشرفته، دو کتاب نخست، جامع ابواب فقه است ولی کتاب مکاسب تنها شامل بخش معاملات (مکاسب محرّمه ، بیع و خیارات) میباشد. از این رو پیشنهاد میشود که طالب علم در آغاز، بخشهای عبادات و معاملاتِ یکی از دو کتاب نخست را (غیر از محرمه و بیع و خیارات) فراگیرد، پس از آن مکاسب شیخ انصاری را بیاموزد. گرچه میتوان برای آمادگی بیشتر، آن سه مبحث را نیز از یکی از دو کتاب نخست، فرا گیرد.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
💥تحقیقی در روز رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله
✔️ استاد معظم سیدمحمدجواد شبیری
🔹نویسنده در این مقاله با بررسی تطبیقی مناسبات نزدیک شهادت، تنها قول مروی از ائمه علیهم السلام يعنى روز ۲ ربیع الاول را ترجیح داده است.
🔺 کانال آثار و کتب استاد شبیری
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#نظریههای_یادگیری_و_کاربرد_آنها_در_آموزش
↪️🔻نظریههای شرطی
↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر
🔻شرطی شدن در سطح بالاتر
🔹محرک شرطی میتواند خود مانند یک محرک طبیعی عمل کند و اثر خود را به یک عامل خنثای دیگر نیز، که چندین بار با آن همراه شده است، ببخشد. این پدیده را «شرطی شدن در سطح بالاتر» میگویند. برای مثال، دیدن یک گل به طور طبیعی موجب ترس و اضطراب در کودک نمیشود و برای او عاملی خنثی به شمار میرود. حال اگر دیدن این گل چندین بار با دیدن عروسک، که قبلا به یک محرک شرطی تبدیل شده، همزمان شود، دیدن گل نیز همچون یک محرک شرطی عمل میکند و مانند دیدن عروسک باعث ترس و اضطراب کودک میشود. به همین ترتیب شرطی شدن میتواند به سطوح بالاتری نیز سرایت، و عاملهای خنثای دیگر را نیز شرطی کند.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۵، ۸۶.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
↪️ ۱۱. اعانه
🔹گروه زیادی این معنا را ذکر کردهاند. 🔸(همچون سیوطی در همع الهوامع، ج ۲، ص ۱۶۱)و مقصود از این معنا این است که فاعل این باب مفعول را بر ماده فعل کمک کرده و یاری رساند لذا باب افعال به این معنی متعدی است و بر دو قسم میباشد:
1⃣ متعدی به یک مفعول مثل: اذاده و اعکمه و اعمره و احلبه و اطلبه و اشاره و احشّه و الَطَّه .
2⃣ متعدی به دو مفعول مثل: احفره النهرَ و ابغاه الشیءَ و احمله الْحمِلَ و اطلبه الشیءَ .
🔻تذکر:
برخی از صرفیون برای این باب معنایی را ذکر کردهاند به نام التمکین که ظاهر این است که همان اعانة است 🔸(تدریج الادانی، ص ۲۵)؛ زیرا اولا مثالی که برای تمکین ذکر میکنند غالباً احفر است که همان مفادِ اعانة را داراست و ثانیاً بازگشت تمکین و اعانه به یک امر است و در حقیقت تمکین نوعی اعانه و کمک است چون تمکین همان میسّر کردن و فراهم ساختن است بلکه بعضی از مفهوم تمکین در بیان معنای اعانه استفاده کردهاند به این عبارت: احلبته الناقة بمعنی: ان الحلب کان متعذراً علیه فمکَّنْتُه منه و هو غیر معنی التعدیة؛ فلیُتأمَّل. 🔸(موصل النبيل الي نحو التسهيل، ص ۱۲۷۵)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
💥اطلاع رسانی
🔹به اطلاع دوستان عزیز میرسانیم:
🔸کانال فاطمیه آل یس علیهم السلام (در تلگرام) زیر نظر استاد معظم آقای علی مومنی حفظه الله فعالیت خود را مجددا شروع کرده است.
🔹امیدواریم علاقمندان به معارف اهل بیت علیهم السلام از مطالب این کانال بهره ببرند.
🔻آیدی کانال🔻
🆔 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_نقلی
↪️ 🔹 علم فقه
↪️🔻مقطع تخصّصی «پیشرفته»
🔻شروح و حواشی:
🔹ریاض المسائل
🔸الورود الجعفریّة فی حاشیة الریاض الطباطباییة نوشتۀ شیخ جعفر کاشف الغطاء
🔸حواشی مدرس خیابانی تبریزی
🔹مکاسب
🔸حاشیه محقق میرزا حبیب الله رشتی
🔸حاشیه محقق سیّد کاظم یزدی طباطبایی (صاحب عروة الوثقی)
🔸حاشیه محقق محمد حسین اصفهانی
🔸حاشیه محقق محمد کاظم خراسانی
🔸حاشیه محقق ضیاء الدین عراقی
🔸حاشیه محقق علی بن عبدالحسین نجفی ایروانی
🔸حاشیه میرزا فتّاح شهیدی
🔸حاشیه محقق آقا رضا همدانی
🔸منیة الطالب فی حاشیة المکاسب «تقریرات دروس میرزای نایینی» نوشتۀ محقق شیخ موسی نجفی خوانساری
🔸إرشاد الطالب إلی التعلیق علی المکاسب نوشتۀ آیت الله شیخ جواد تبریزی
🔸هدی الطالب فی شرح المکاسب نوشتۀ محقق سیّد محمد جعفر مروّج جزایری
🔸مصباح الفقاهة «تقریرات دروس آیت الله خوئی» نوشتۀ محقق توحیدی
🔻تتمه:
🔹از مهمترین منابع غیر درسی علم فقه میتوان به کتب ذیل اشاره کرد :
🔸جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام للمحقق الحلِّی نوشتۀ محقق شیخ محمد حسن نجفی
🔸جامع المقاصد فی شرح القواعد للعلامة الحلی نوشتۀ محقق ثانی علی بن حسین عاملی کرکی
🔸الحدائق النّاضرة فی أحکام العترة الطاهرة نوشتۀ محدّث یوسف بحرانی
🔸مستمسک العروة الوثقی نوشتۀ آیة الله سید محسن حکیم
🔸مستند العروة الوثقی یا التنقیح فی شرح العروة الوثقی تقریرات دروس آیة الله خوئی
🔸مدارک الأحکام نوشتۀ سید موسوی عاملی
🔸المبسوط نوشتۀ شیخ طوسی
🔸تذکرة الفقهاء نوشتۀ علامه حلی
🔸مصباح الفقیه نوشتۀ محقق آقارضا همدانی
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه
💥معنای لعن و چرایی آن
✔️مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#نظریههای_یادگیری_و_کاربرد_آنها_در_آموزش
↪️🔻نظریههای شرطی
↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر
🔻شرطی شدن در زندگی انسان
🔹شرطی شدن کلاسیک از پدیدههای ساده حیوانی است که تقریبا در همه حیوانات اتفاق میافتد. این پدیده در زندگی انسان نیز اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا بسیاری از اشیا و پدیدهها که اثر خاصی ندارند و محرک خنثی هستند، ممکن است بر اثر همراه شدن با برخی محرکهای طبیعی، خاصیت آنها را به خود بگیرند و تبدیل به محرکهای شرطی شوند؛ مثلا شنیدن نام برخی غذاها و میوهها، مانند پوست مرغ و خرمالو، برای بعضی افراد ناراحت کننده و چندش آور است؛ چراکه قبلا با خوردن این اشیا احساس بدی به آنها دست داده است، در نتیجه، شنیدن نام این اشیا آن احساس را برای آنها تداعی میکند. همچنین ممکن است دیدن در و دیوار مسجد برای برخی کودکان آرامش بخش و نشاط آور باشد؛ چراکه تداعیگر خاطرات شیرینی است که زمانی در یکی از مساجد برایشان رخ داده است. بنابراین میتوان از این ویژگی، که در حیوان و انسان مشترک است، برای شرطی کردن رفتار انسان نسبت به بسیاری از محرکها استفاده کرد؛ به طوری که آن محرکها پاسخهای مثبت یا منفی را در افراد برانگیزد و احساسهای خوشایند یا ناخوشایندی را در آنان ایجاد کند.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۶، ۸۷
👉 @raveshsonnati
آقا شیخ علی زاهد.mp3
2.95M
#مطایبات_العلما
💥 تبدل موضوع
✔️ آیت الله شهید مرتضی مطهری
🔹 ... یک مادر و دختر فرنگی، مسلمان شده و در كربلا مجاور شده بودند و آن دختر واقعاً هم مسلمان شده بود، چون تا آخر زندگیش اشخاصی شاهدش بودند؛ یک مسلمان بسیار خوب و متدینی.
🔹عیال آقای آقا شیخ علی (قمی) فوت میكند. خود آن دختر داوطلب میشود كه بیاید زن آقای آقا شیخ علی زاهد بشود. آقا شیخ علی هم ایشان را عقد كرد و بعد گفتند چه زندگی خوبی داشتند! و این زن اروپایی با یک مرد زاهدِ اینگونه چگونه خودش را تطبیق داده بود كه گفتند آقا شیخ علی بعد از فوت او دیگر تقریباً متلاشی شد.
🔹یک كسی به او گفت: آقا! شما كه میفرمودید ما امتعه خارجی استعمال نمیكنیم! گفت: فرزند! تبدل موضوع شده است.
📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۱، ص ۴۸۷-۴۸۸. (صوت از بنیادشهیدمطهری)
🔺کانال فرید مدرسی
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥پس از شیخ انصاری کسی که کلماتش را تحریر کند، نیامده است.
✔️آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
❓به نظر میرسد در برخی از مطالب رسائل تنظیم منطقی وجود ندارد. آیا این کتاب را نیازمند تهذیب و ویرایش میدانید؟
🔻این خاصیت تأسیس است. شیخ انصاری رحمه الله مؤسس است؛ یعنی اول کسی است که این مباحث را آورده است. لذا این کتاب نیاز به تحریر دارد؛ همانند این که خواجه طوسی، کتابهای دانشمندان سابق را تحریر کرده که بسیار ذیقیمت است و از کتب اصلی ارزش بیشتری دارد. البته خواجه طوسی برای تحریر صالح بوده است، ولی پس از شیخ، به نظر کسی که بتواند کلمات را تحریر کند، نیامده است.
📚جرعهای از دریا، ج۱، ص۱۴۲.
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_دوم_طراحی_پژوهش
🔹۱. چیستی طرح پژوهش
🔹۲. فایده طرح پژوهش
🔹۳. اجزاء طرح پژوهش:
🔸الف. تعریف مسأله
🔸ب. سوالات اصلی و فرعی
🔸ج. فرضیه تحقیق
🔸د. ضرورت تحقیق
🔸ه. پیشینه تحقیق
🔹بناّیی را در نظر بگیرید که میخواهد ساختمانی را بسازد ولی نقشه ای برای آن ندارد. فکرش را بکنید که در فکر خود تصویری خیالی هم برای آن در نظر نگرفته است. به نظر شما چند مرتبه این خانه ویران و بازسازی می شود؟! پژوهش هم برای خود نیاز به یک نقشه راه دارد.
🔹قبل از ورود به جمع آوری و پردازش اطلاعات پژوهشگر نیازمند آن است که نگرشی اجمالی به آغاز و انجام کار خود داشته باشد تا از سردرگمی های میانه راه نجات یابد. طراحی پژوهش به دنبال آن است که با نگرشی کلی به اصل پژوهش شما و تمام مسیر آن، پژوهشی مفید و ثمربخش را رقم بزند.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
ظلامة الزهراء (عليها السلام) في روايات أهل السنه.pdf
7.17M
#معرفی_مولف_و_کتاب
💥ظلامة الزهراء فی روایات اهل السنة
✔️یحیی عبدالحسن الدوخی
🔹مولف از اساتید علوم حدیث در جامعة آل البیت العالمیة است.
🔹 در این کتاب شبهات عبدالرحمن الدمشقیة از مولفین وهابی مسلک و ضد شیعه، در کتاب «تفنید روایات الهجوم الباطلة علی منزل فاطمة و احراق الدار» مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
🔹ویژگی کتاب اینست که بر اساس مبانی اهل سنت در علم الحدیث نگاشته شده است و به روایات شیعی در این زمینه متعرض نشده است.
🔹 این کتاب برنده جائزه کنگره شیخ طوسی در سال ۱۴۲۷ شده است. علامه سیدجعفر مرتضی العاملی نیز در تقریظی از زحمات علمی مولف تقدیر کرده است.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
↪️ ۱۲. سلب
🔹اکثر صرفیان این معنا را ذکر کردهاند، برخی از ایشان به همین عبارت 🔸(شرح تسهیل، ج ۳، ص ۳۰۶، الارتشاف، ج ۱، ص ۱۴۲) و برخی به «ازاله» 🔸(مجمع الصرف، المقصود، ص ۱۰۶.) و برخی به هر دو عبارت تعبیر کردهاند. 🔸(شذا العرف فی فن الصرف، ص ۲۷.)
🔹مقصود از این معنا این است که فاعل این باب مبدأ و اصل فعل را از مفعول به سلب کرده و برطرف کند: مثلِ اطفّه و اعربه و اعجمه واشکله واشکاه واقذاه وانصله و ازجّه و اخفاه و افرحه و اصرخه و اجاره و اخفره یعنی سَلَبَ و اَزال طَفافَه و عَرَبَه و عُجْمَتَه و شکله و شکواه و قذاه و نِصاله و زُجَّه و خَفاه و فَرَحَه و صُراخه و جَوْره و خِفارتَه. 🔸(معنای این اسماء به ترتیب عبارتند از: سَرِ پیمانه و پُری آن ـ فساد ـ ابهام ـ اشتباه ـ شکایت ـ خار و خاشهای که در چشم افتد ـ پیکانها ـ پیکان تیر ـ پنهانی ـ خوشحالی ـ فریاد ـ ظلم ـ وفای به عهد.)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_بزرگان
💥 مکانی که در آن استنباط احکام شرعیه میشود، محل رفت و آمد ملائکه است!
✔️ آیت الله سید علی میلانی
🔹نقل قضیهای مهم و تاثیرگذار از مرحوم آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
شرح باب حادی عشر 11.mp3
6.32M
#روش_تدریس
#یادگیری
#نظریههای_یادگیری_و_کاربرد_آنها_در_آموزش
↪️🔻نظریههای شرطی
↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر
🔻شرطی شدن پنهان
🔹نکته مهم در زندگی انسان، و به ویژه در آموزش و پرورش، این است که پدیده شرطی شدن در بسیاری از مواقع خود به خود و بدون اراده انسان رخ میدهد؛ چراکه ممکن است یک یا چند محرک خنثی به طور اتفاقی با محرکی طبیعی که اثری خوشایند با ناخوشایند دارد، همراه شوند و اثر آن محرک طبیعی را به خود بگیرند. برای مثال، اگر معلم درس دینی، تدریس خود را با خوشرویی، اخلاق نیک و بزرگوارای همراه کند، خاطره شیرینی از این درس در ذهن شاگردان باقی میگذارد و برعکس ترشرویی و بداخلاقی او در این درس، به طور طبیعی نگرشی منفی از این درس ایجاد خواهد کرد، به طوری که ممکن است بعدها دیدن کتاب دینی، شنیدن نام آن و یا برخورد با محتوای آن، برای شاگردان آن معلم ناراحت کننده باشد.
🔹در اینجا بنابر مکتب رفتارگرایی میتوان گفت شاگردان یاد گرفتهاند که با دیدن کتاب دینی خوشحال یا ناراحت شوند. این یادگیری از نوع یادگیری پنهان است؛ زیرا معلم و دانش آموز برای تحقق این یادگیری، آگاهانه تصمیم نگرفتهاند و این یادگیری به طور ناخودآگاه رخ داده است. به علاوه، آنان غالبا از وجود این نوع یادگیری نیز آگاه نیستند.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati