eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ نکته‌ها و سفارشات اربعینی ✔️آیة الله العظمی وحید خراسانی مدظله ▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️زوّار قبر سیدالشهداء علیه‌السلام، اگر بدانند کجا می‌روند و به زیارت چه‌کسی مشرف می‌شوند، سر از پا در این سفر نمی‌شناسند! ▪️به بیان کسی که کلام او به منزلۀ کلام خداست - چون حجت بالغه الهیه است - مقصد آنان در این سفر عرش خداست! و آن‌چه برای ایشان در این مقصد منتهای مطلب است، آن است که آنان زوار خدایند. قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟ قَالَ : كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ . قَالَ: قُلْتُ: مَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْكُمْ [ أَحَدَكُمْ ]؟ قَالَ: كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله. ▪️حدیث صحیح که عقل را مبهوت می‌کند، این است: عن ابن محبوب ، عن اسحاق بن عمار، قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: لیس نبيّ في السموات والأرض إلا ویسألون الله تبارک وتعالی أن یؤذن لهم في زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل ففوج یعرج. ▪️هیچ پیغمبری نیست؛ یعنی از آن آدمی که شد صفی الله و مسجود تمام ملائکة الله، و آن نوحی که نهصد و پنجاه سال مردم را به خدا دعوت کرد و شد نجی الله، و آن ابراهیمی که خدا او را مبتلا کرد به کلمات و بعد از تمام آن کلمات از نبوت و رسالت و خلت گذشت و به مقام امامت رسید، و آن موسایی که خدا درباره او فرمود: ونادیناه من جانب الطور الأیمن وقربناه نجیا، و شد کلیم الله، و آن عیسایی که از دم روح القدس به وجود آمد و شد کلمة الله و روح الله، همه اینان مسألتشان از خداوند تبارک وتعالی این است که به آنان اذن دهد، که به زیارت قبر حسین بن علی علیهماالسلام مشرف شوند! ▪️در آن بقعه چه غوغا است که مطاف تمام انبیا و اولوا العزم از فرستادگان خداست؟! فوجی از آسمان به زمین نازل و فوجی از زمین به آسمان صاعد، و آن فوج، مرکب از ملائکه مقربین و انبیا و مرسلین است و تا قیامت امر بر این منوال است! ▪️خوشا به حال کسانی که قدر این نعمت را بدانند و بعد از این سفر که از هر گناهی پاکیزه می‌شوند، مراقب باشند که خود را آلوده نکنند! و خدا و امام زمان علیه‌السلام را هرگز فراموش ننمایند! ▪️و هر ماهی یک ختم قرآن بکنند و به روح رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام زمان علیه السلام نثار کنند و همه قرآنی را که در دوره‌ی سال برای چهارده معصوم قرائت کردند، به حضرت ولی عصر صاحب العصر والزمان علیه‌السلام هدیه کنند، که این عمل، آنان را با امام زمان علیه‌السلام محشور خواهد کرد و کسی که با او باشد با تمام انبیا و اوصیا است. ▪️سزاور است کسانی که از ایران مشرف می‌شوند، به نیابت امام هشتم علی بن موسی الرضا علیهماالسلام بروند؛ و کسانی که از بلاد دیگر به آن حرم شرفیاب می‌شوند، به نیابت سائر معصومین علیهم‌السلام مشرف شوند؛ و در این سفر پر برکت، چون نائب آن مقام رفیع هستند، نظر عنایت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام به آن نائبان، به رعایت منوب عنه آنان، موجب سعادت دنیا و عقبی است! ▪️والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۷/۱ 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی ↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر 🔻تقویت و خاموشی پاسخ 🔹در نظريه شرطی سازی پاسخگر، همراه بودن محرک شرطی (نور) با محرک غیر شرطی (غذا) موجب تقویت رابطه این دو محرک در حیوان می‌شود و احتمال بروز پاسخ شرطی (ترشح بزاق حيوان بر اثر دیدن نور) را بیشتر می‌کند. در مقابل، اگر حیوان چندین بار محرک شرطی را بدون حضور محرک غیرشرطی بیند، به تدریج پاسخ شرطی‌اش نیز کاهش می‌یابد و سرانجام خاموش می‌شود؛ یعنی دیگر نور باعث ترشح بزاق در آن حیوان نخواهد شد. 🔹پاولف این پدیده را «خاموشی رفتار شرطی» نامید. بنابراین همراهی محرک طبیعی، تقویت کننده پاسخ است و نبودن آن موجب خاموشی رفتار پاسخ خواهد بود. این قانون درباره انسان نیز صادق است. در مثال کودک و عروسک، اگر چند بار همان عروسک بدون آن صدای وحشتناک به کودک نشان داده شود، ترس او از بین خواهد رفت و پاسخ شرطی او در واکنش به دیدن عروسک خاموش خواهد شد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص۸۴، ۸۵. 👉 @raveshsonnati
💥 امام حسین با چه چیز مبارزه می‌کرد؟ ✔️ مقام معظم رهبری 🔹«و بذل مهجته فیک» فرازی از زیارت اربعین است؛ منتها فقره‌های اول آن، دعاست که گوینده این جملات خطاب به خداوند متعال عرض می‌کند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسین بن على، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «و بذل مهجته فیک»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «وحيرة الضلاله»؛ و آنها را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند. این یک طرف قضیه، یعنی طرف قیام کننده؛ حسین بن علی علیه السلام است. 🔹طرف دیگر قضیه، در فقرة بعدی معرفی می‌شود: «و قد توازر عليه من غرته الدنيا و باع حظه بالأرذل الأدنی»؛ نقطه مقابل، کسانی بودند که فریب زندگی، آنها را به خود مشغول و دنیای مادی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بی‌خودشان کرده بود؛ «وباع حظه بالأرذل الأذني»؛ سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش عظیم خود قرار داده است، این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت به بهای پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایی فروخته بودند. این، خلاصه نهضت حسینی است. 🔹با مداقه در این بیان، انسان احساس می‌کند که نهضت حسینی در واقع با دو نگاه قابل ملاحظه است، که هر دو هم درست است؛ اما مجموع دو نگاه، نشان دهنده ابعاد عظیم این نهضت است. یک نگاه، حرکت ظاهری حسین بن على است؛ که حرکت علیه یک حکومت فاسد و منحرف و ظالم و سرکوبگر یعنی حکومت یزید است؛ اما باطن این قضیه، حرکت بزرگ‌تری است که نگاه دوم، انسان را به آن می‌رساند؛ و آن حرکت عليه جهل و زبونی انسان است. در حقیقت، امام حسین اگرچه با یزید مبارزه می‌کند، اما مبارزه گسترده تاریخی وی با یزید کوته عمرِ بی ارزش نیست؛ بلکه با جهل و پستی و گمراهی و زبونی و ذلت انسان است. امام حسین با اینها مبارزه می‌کند. 🔺خطبه نماز جمعه، ۲۶/ ۱/ ۱۳۷۹ 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۴۷ 👉 @raveshsonnati
🔻بخش چهارم: مسأله شناسی و فنون تبدیل مشکل به مسأله ↪️ 2⃣ فنون تبدیل مشکل به مسأله 🔻 ج) بررسی افراد و مصادیق 🔹یکی از ریزبینانه ترین مدل پرداختن به مشکلات، واکاوی مصادیق آن است. پژوهشگر گاهی متوجه می شود که باید با نگاهی تطبیقی به برخی از موضوعات نگاه کند. به عنوان نمونه پژوهشگری که می‌خواهد مشکل ربا را از این منظر بررسی کند؛ آیا شیوه متداول بانک‌ها در پرداخت سود ربا محسوب می‌شود؟ این نگاه باعث می‌شود مشکل مبهم و کلی ربا به صورتی واضح و مشخص مورد بررسی قرار گیرد. 🔹پس از آن که یکی از فنون یاد شده برای تبدیل مشکل به مسأله انتخاب شد، باید از بارش ذهنی استفاده کرد و مواردی را که در هر فن به ذهن می‌رسد را یادداشت نمود. این کار سبب می‌شود که در هر مورد زوایای پنهان آن کشف شده و مورد توجه قرار گیرد. یکی از راه‌های کشف این زوایای مخفی همین روش بارش ذهنی است. 🔹چند نکته فراموش نگردد: 1⃣ در هنگام بارش ذهنی نیازی به تجزیه و تحلیل نیست، تنها یادداشت کنید. 2⃣ هر چه به ذهنتان می آید بنویسید. 3⃣ زود نتیجه گیری نکنید! اجازه دهید ذهنتان تمام تلاش خود را بکند. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
⚫️ آداب زیارت سیدالشهداء علیه السلام ◾️عن صَفْوَانَ قَالَ: اِسْتَأْذَنْتُ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِزِيَارَةِ مَوْلاَيَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سَأَلْتُهُ أَنْ يُعَرِّفَنِي مَا أَعْمَلُ عَلَيْهِ إِلَى أَنْ قَالَ: قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَم:ُ ▪️فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ غُسْلِكَ فَالْبَسْ ثَوْبَيْنِ طَاهِرَيْنِ وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ خَارِجَ اَلشِّرْعَةِ وَ هُوَ اَلْمَكَانُ اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى وَ فِي اَلْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجٰاوِرٰاتٌ وَ جَنّٰاتٌ مِنْ أَعْنٰابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ صِنْوٰانٌ وَ غَيْرُ صِنْوٰانٍ يُسْقىٰ بِمٰاءٍ وٰاحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَهٰا عَلىٰ بَعْضٍ فِي اَلْأُكُلِ   ▪️فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ صَلاَتِكَ فَتَوَجَّهْ نَحْوَ اَلْحَائِرِ  ▪️وَ عَلَيْكَ اَلسَّكِينَةَ وَ اَلْوَقَارَ ▪️وَ قَصِّرْ خُطَاكَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَكْتُبُ لَكَ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً وَ عُمْرَةً ▪️وَ سِرْ خَاشِعاً قَلْبُكَ بَاكِيَةً عَيْنُكَ ▪️وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلتَّهْلِيلِ وَ اَلتَّكْبِيرِ وَ اَلثَّنَاءِ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَاصَّةً ▪️وَ لَعْنِ مَنْ قَتَلَهُ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ ذَلِكَ عَلَيْهِ؛ اَلْخَبر. 📚مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج۱ ص۷۱۹. 👉 @raveshsonnati
🔹علم فقه 🔻مقطع آشنایی «مقدماتی» 🔹تبصرة المتعلّمین نوشتۀ علامه حلّی 🔹المختصر النافع فی فقه الإمامیّة نوشتۀ نجم الدین جعفر بن حسن معروف به محقق حلّی 🔻شروح وحواشی : 🔹تبصره 🔸شرح محقق ضیاء الدین عراقی 🔸شرح شیخ علی بن جواد مرندی 🔸شرح مدرس خیابانی تبریزی 🔸ترجمه و شرح علامه ابوالحسن شعرانی 🔹مختصر نافع 🔸المعتبر فی شرح المختصر نوشتۀ مؤلّف «محقق حلّی» 🔸المهذّب البارع نوشتۀ جمال الدین احمد بن محمد اسدی معروف به ابن فهد حلّی 🔸کشف الرموز فی شرح المختصر النافع نوشتۀ حسن بن ابی طالب یوسفی فاضل آبی 🔸الشرح الصغیر نوشتۀ سید علی بن محمد طباطبایی حائری 🔸جامع المدارک نوشتۀ سید احمد بن یوسف خوانساری 🔸حاشیه شهید ثانی ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۷/۲ 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح 🔟 حینونت ↪️ 🔻چند تذکر: 🔹همانطور که اشاره شد بسیاری از کسانی که این معنا را ذکر کرده‌اند، آن را به معنای صیرورت بازگردانده و از آن دانسته‌اند. 🔹بعضی در تبیین این ارجاع چنین گویند: و من افعل الذی بمعنی صار ذا کذا ما اشتهر جعله قسماً آخر و هو افعل بمعنی جاء وقت استحقاق فاعله ان یوقع علیه اصله المجرد نحو احصد الزرع اذا جاء وقت ان یوقع علیه الحَصاد کانه لاستحقاقه ایاه صار ذا حَصاد فجعل صاحبا له و ان لم یحصل له بالفعل 🔸(شرح کمال، ص ۵۰) و برخی دیگر در تفسیر احصد الزرع و اصرم النخل گفته‌اند:‌ صار ذا سنبل صالح للحصاد و ذا تمر صالح للصرام. 🔸(شرح تسهیل، ج ۳، ص ۳۰۵.) 🔹 چنانکه پیش از این بیان شد ارجاع مثل این موارد در این مقامی که ما بحث می‌کنیم مناسب نیست گذشته از این، رجوع این معنا به صیرورت تکلف دارد چون مستلزم نوعی تصرّف و تعمیم در معنای صیرورت است زیرا مثلاً زرع در احصد الزرع واقعاً و تحقیقاً صاحب حصاد (چیدن) نشده است بلکه صاحب وقت آن شده یعنی وقتش فرا رسیده است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۸/۱ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
💥 مطالعه در سفر 🔹تصویر فوق یک صفحه از نسخه‌ی سفری کتاب کشف الظنون عن اسامی الکتب و الفنون تالیف حاجی خلیفه است. 🔹بزرگان ما در ایام سفر نیز مطالعه را رها نمی‌کردند. به همین جهت بعضی کتب را در اوراق بزرگ و نازک کتابت می‌کردند تا حمل آن آسان باشد و در سفرها از فیض مطالعه و دانش‌اندوزی محروم نباشند. 🔹در دوران ما که به راحتی می‌توان به فایلهای PDF کتب دسترسی داشت سزوار است در سفرها به این سیره سلف اقتدا کنیم و اندکی از وقت خود را به مطالعه کتب مناسب با سفر اختصاص دهیم. 🔺 تصویر از صفحه فیسبوک «هاوی مخطوطات المالکیه» 👉 @raveshsonnati
▪️ السلام علیک یا اباعبدالله ▪️با توجه به حضور در راهپیمایی عظیم اربعین و محدودیت در دسترسی به اینترنت ادامه برنامه‌های کانال به هفته بعد موکول می‌شود. ▪️نائب الزیاره و دعاگوی دوستان هستیم. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی ↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر 🔻تعمیم و افتراق محرک 🔹در آغاز دوره‌ای که حیوان نسبت به یک محرک خاص مانند نور با صدای زنگ شرطی می‌شود، محرک‌های مشابه نیز برای او همان اثر را دارند. در واقع، حیوان آن خاصیت را به همه محرک‌های شبیه به محرک شرطی تعمیم می‌دهد. این پدیده را «تعميم محرک» می‌نامند. 🔹حال اگر یک نور خاص یا صدای یک زنگ خاص چندین بار با محرک طبیعی (غذا) همراه شود، ولی نورها یا صداهای مشابه با آن محرک طبیعی همراه نشوند، حیوان این نورها یا صداها را از هم تمیز می‌دهد و پاسخ شرطی را تنها در برابر آن نور با صدای خاص بروز می‌دهد. این پدیده را تمیز یا افتراق محرک» نامیده اند. در مثال بالا، کودک در ابتدا از هر عروسک مشابه نیز می‌ترسد؛ اما پس از آنکه صدای وحشتناک را فقط به همراه یک عروسک خاص شنید، دیگر از عروسک های مشابه نخواهد ترسید و در واقع میان آنها تمیز خواهد داد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۵. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۸/۲ 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔻بخش پنجم: انتخاب و تدوین نهایی مسأله 🔹استفاده از فنون تبدیل مشکل به مسأله بیان شد، انبوهی از مسائل را به دنبال خواهد آورد. گام بعدی انتخاب مسأله پژوهشی مورد نظر از این میان است. انتخاب نیازمند معیار و ضابطه است و پایبندی به این ضوابط پژوهش را در ارائه کاری موفق یاری خواهد کرد. تمام ضوابط موجود در این باره در راستای آن است که پژوهشگر در حدّ خود بهترین مسأله‌ای که پرداختن به آن ارزشمند است را انتخاب کند. موارد زیر به صورت مرحله ای در جهت دست یافتن به انتخابی دست تدوین شده است: 1⃣ تمام پیشنهادات و مشکلاتی که کشف کرده‌اید را به صورت یک لیست منظم درآورید. 2⃣ مواردی را که فکر می‌کنید اصلا به آن‌ها علاقه ندارید، از لیست حذف کنید. 3⃣ آن چه را که اطمینان دارید از عهده شما خارج است نیز از لیست حذف کنید. 4⃣ موضوعاتی که از اولویت و ضرورت خاصی برخوردار نیستند را نیز حذف کنید. 5⃣ در نهایت آن چه را که ارزش پژوهش در مورد آن ها وجود دارد را از این میان انتخاب کنید. سعی کنید پس از طی این مراحل یک موضوع و یا حدّاکثر دو موضوع را انتخاب کنید. فراموش نکنید عنصر جذابیت و علاقه شخصی موضوع در موفقیت پژوهش نقش عمده ای دارد. 6⃣ موضوع به دست آمده نیز باید مورد تحقیق و ارزیابی قرار گیرد. 🔹مراحل زیر قابلیت موضوع را می سنجد: 🔸به منابع اطلاعاتی مراجعه کرده و از کارهایی که ممکن است در مورد این موضوع شده باشد کسب اطلاعات کنید. 🔸از کافی بودن منابع مورد نیاز اطمینان حاصل کنید. 🔸نقاط خلاء برای انجام کار پژوهشی تازه را شناسایی کنید. 🔸توان علمی و امکانات خود را در این مراجعات محک بزنید. 🔹چنان چه موارد ذکر شده مثبت ارزیابی شد، می‌توانید آن مسأله را برای پژوهش انتخاب کنید. 7⃣ مسأله پژوهشی خود را تا قدر امکان جزئی و ریز کنید. کلی بودن مسأله سبب می‌شود که کار در نهایت سطحی و مجمل شود. 8⃣ گام اساسی و نهایی پس از انتخاب، آراستن مسأله و تدوین فنی آن است. بیراه نیست که نیکویی پرسش را نیمی از دانستن نامیده‌اند. مقایسه این دو مسأله ارزش این گام را مشخص می‌کند: ❓انسان باید به دنیا بپردازد یا آخرت؟ ❓آیا پرداختن به دنیا انسان را از آخرت باز می دارد؟ 🔹این دو مسأله هر یک در راستای بیان یک دغدغه است با این تفاوت که اولی جهت‌دهی پژوهش را تغییر داده و حتی ممکن است پژوهش را نیز به بیراهه بکشاند. برای تدوین خوب و فنّی مسأله آگاهی از جوانب و ابعاد مسأله ضروری است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati