#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
💐 ميلاد با سعادت علمدار کربلا ابوالفضل العباس علیه السلام مبارک باد.💐
➖امام صادق علیه السلام فرمود:
🔅کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ🔅
عمویم عباس ابن علی (علیه السلام)، بصیرتی نافذ داشت.
📚(اعیان الشیعه ج۷، ص۴۳۰)
✍🏻 یکی از مهمترین ویژگی های حضرت عباس علیه السلام که سبب جهاد و فداکاری و مقامات بلند معنوی و اخروی آن حضرت شد به طوری که طبق روایت، جمیع شهدا در بهشت، به منزلت و مقام ایشان غبطه خواهند خورد، بصیرتِ نافذ و عمیق آن حضرت است؛ در زیارتش می خوانیم که: " أنَّک مَضَیتَ عَلَی بَصِیرَةٍ "
یعنی تو با بصیرت شهید شدی.
⁉️بصیرت چیست⁉️
✍🏻 بصیرت، یک نورانیّتِ عقلی و قلبی و یک بینش و فرقان (تشخیص حق و باطل) و روشن بینی خاصّی است که در اثر معرفت، یقین، عملِ خالص، و تبعیت از حق و تزکیهٔ قلب از حبّ دنیا و مظاهر آن حاصل میشود و بدون آن انسان به مقام ایمان نمی رسد و اگر هم برسد ایمانش ثابت و مستقرّ و دائمی نخواهد شد لذا قرآن می فرماید:
🔅قُل هذِه سَبیلی اَدعوا اِلَی اللهِ عَلی بَصیرَةٍ اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی🔅
بگو این راه من است که دعوت می کنم به خدا، با بصیرتی که من و تابعین من دارند.
📚(یوسف، آیهٔ ۱۰۸)
✍🏻 امام صادق علیه السلام می فرماید:
هر کسی بدون بصیرت، عملی را انجام دهد مثل این است که بیراهه می رود و هرچه سریع تر برود به همان اندازه از هدف اصلی دور خواهد شد.
📚(بحارالأنوار، ج۷۸، ص۲۴۴)
✍🏻 در اثر نبودن بصیرتِ واقعیِ مسلمانان بود که جریان غصب خلافت و فاجعه کربلا و مظلومیّت ائمه معصومین "علیهم السلام" اتفاق افتاد. و غیبت امام زمان "عجل الله فرجه" هم در اثر نبودن بصیرت لازم و کافی ما مسلمانها می باشد چون محور بصیرت دینی و سیاسی باید معصوم "علیه السلام" باشد تا افرادی مانند سلمان فارسی و مقداد و ابوذر و عمار تربیت شوند. بلال حبشی موذن پیامبراکرم بعد از رحلت آن حضرت چون حق حضرت علی علیه السلام را غصب کردند اذان نگفت و به شام تبعیدش کردند این یعنی بصیرت و تبعیت از حق خالص.
➖لذا همواره باید این دعارا بخوانیم.
🤲"اللّهُمَّ اجْعَلِ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی"🤲
خدایا بصیرت را در دین ما قرار بده.
💐 به دریا پا نهاد و خشک لب بیرون شد از دریا
💐 مروّت بین، جوانمردی نگر، غیرت تماشا کن.
🔅 اللهم عجل لولیک الفرج 🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
@fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
💐 ميلاد با سعادت حضرت زین العابدین و سید الساجدین علی بن الحسین "علیهماالسلام"مبارک باد. 💐
➖امام سجاد "علیه السلام" فرمود:
🔅الدُّعَاءُ یَدْفَعُ الْبَلَاءَ النَّازِلَ وَ مَا لَمْ یَنْزِلْ.🔅
دعا کردن بلا را دفع میکند هم بلای نازل شده و هم بلایی که نازل نشده است.
📚{اصول کافی ج ۲ ص ۴۶۹}
✍🏻 امام سجاد "علیه السلام" تمامی معارف اسلامی، حقایق قرآنی، اسرارِ اصول دین و مذهب، آسیب شناسی، مسائل تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی، روانشناسی، حقوقی، عرفانی و خلاصه هر چه که انسان در زندگی به آن نیاز دارد را در شکل و قالب دعا بیان فرموده اند.
✍🏻 بعضی از دعاها، در کتابِ صحیفه سجادیه جمع شده است که به «انجیل اهل البیت»، «زَبور آل محمد "صلّی الله علیهِ و آله"» و «ٱخت القرآن» معروف است؛ گرچه متأسفانه مثل برادرش نهجالبلاغه و مادرش قرآن کریم، مظلوم، متروک و مهجور است. جا دارد اوقاتمان را جوری تنظیم کنیم که ۵۴ دعای صحیفه را حداقل یکبار بخوانیم گرچه، تکرار آن بسیار باارزش است.
✍🏻 برای این کتاب شرح های عربی و فارسی زیادی نوشته شده است و حقیر، ترجمه و شرح فارسیِ، مرحوم علامه شعرانی را توصیه می کنم.
💠 روز جمعه است یادی کنیم از قلب عالم امکان، مهدی موعود، صاحب العصر و الزمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" که مولود امروز درباره اجر ثابت قدمان در دین و صابران راستین در زمان غیبت ایشان فرموده اند که: 🔅مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيدٍ مِثْلَ شُهَداء بَدْرٍ وَ اُحُدٍ🔅
كسى كه در زمان غيبت قائم ما بر ولايت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و احد را به او خواهد داد.
📚{بحارالانوار ج ۵۲ ص۱۲۵}
✍🏻 ثبات بر ولایت، یعنی معرفت و شناخت اصول دین، عمل به واجبات، ترک محرمات، دوری از فساد اخلاقی و مالی و صبر و تحمل بر این مسائل اگر چه خیلی تلخ است ولی بر شیرین دارد.
💐 غم، فزون شد؛ قلب، خون شد؛ صبر، از دلها برون شد
💐 بارالها! غمگسار شیعیان کی خواهد آمد
💐 غم مخور، ای دل! که آخر مهدی دین می رسد
💐 یوسف گم گشته با صد عز و تمکین می رسد
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
@fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#ویژه
#نوروز
نکتة إجماليّة حول استحباب غسل النيروز وصومه
قد ورد في بعض الروايات النهي عن تعظيم هذا اليوم والتهنئة به وأنه مما محاه الإسلام
ولكن ورد في بعض الأخبار استحباب صومه وغسله وقد أفتى بمضمونه مشهور المتأخرين كما في جواهر الكلام ج ٥ ص ٤١
وقد أفتى بذلك مشهور علمائنا في المائة الأخيرة وإليك أسمائهم:
١. السيد محمد كاظم الطباطبائي (وفاته ١٣٣٧ ه ق)
٢. الشیخ علی الجواهری (وفاته ۱۳۴۰ ه. ق).
٣. السیّد محمّد الفیروزآبادی (وفاته ۱۳۴۵ ه. ق).
٤. المیرزا محمّد حسین النائینی (وفاته ۱۳۵۵ ه. ق).
٥. الشیخ عبدالکریم الحائری (وفاته ۱۳۵۵ ه. ق).
٦. الشیخ ضیاء الدین العراقی (وفاته ۱۳۶۱ ه. ق).
٧. السیّد أبو الحسن الإصفهانی (وفاته ۱۳۶۵ ه. ق).
٨. السیّد آقا حسین القمّی (وفاته ۱۳۶۶ ه. ق).
٩. الشیخ محمّدرضا آل یاسین (وفاته ۱۳۷۰ ه. ق).
١٠. السیّد محمّد تقی الخونساری (وفاته ۱۳۷۱ ه. ق).
١١. السیّد محمّد الکوه کَمَرئی (وفاته ۱۳۷۲ ه. ق).
١٢. السیّد صدر الدین الصدر (وفاته ۱۳۷۳ ه. ق).
١٣. الشیخ محمّد حسین کاشف الغطاء (وفاته ۱۳۷۳ ه. ق).
١٤. السیّد جمال الدین الگلپایگانی (وفاته ۱۳۷۷ ه. ق).
١٥. السیّد إبراهیم الحسینی الإصطهباناتی (وفاته ۱۳۷۹ ه. ق).
١٦. السیّد حسین الطباطبائی البروجردی (وفاته ۱۳۸۰ ه. ق).
١٧. السیّد مهدی الشیرازی (وفاته ۱۳۸۰ ه. ق).
١٨. السیّد عبدالهادی الشیرازی (وفاته ۱۳۸۲ ه. ق).
١٩. السیّد محسن الطباطبائی الحکیم (وفاته ۱۳۹۰ ه. ق).
٢٠. السیّد محمود الشاهرودی (۱۳۹۴ ه. ق).
٢١. السیّد أبو الحسن الحسینی الرفیعی (وفاته ۱۳۹۵ ه. ق).
٢٢. السیّد محمّد هادی الحسینی المیلانی (وفاته ۱۳۹۵ ه. ق).
٢٣. السیّد حسن البجنوردی (وفاته ۱۳۹۵ ه. ق).
٢٤. السیّد أحمد الخونساری (وفاته ۱۴۰۵ ه. ق).
٢٥. السیّد عبداللّه الشیرازی (وفاته ۱۴۰۵ ه. ق).
٢٦. السیّد کاظم الشریعتمداری (وفاته ۱۴۰۶ ه. ق).
٢٧. السیّد علی الفانی الإصفهانی (وفاته ۱۴۰۹ ه. ق).
٢٨. السیّد روح اللّه الموسوی الخمینی (وفاته ۱۴۰۹ ه. ق).
٢٩. السیّد شهاب الدین المرعشی النجفی (وفاته ۱۴۱۱ ه. ق).
٣٠. السیّد أبو القاسم الموسوی الخوئی (وفاته ۱۴۱۳ ه. ق). لم يعلق في حاشية العروة شيئا ولكن صرح في منهاج الصالحين عدم ثبوت استحبابه وإن جاز فعله بقصد الرجاء
٣١. المیرزا هاشم الآملی (وفاته ۱۴۱۳ ه. ق).
٣٢. السیّد محمّد رضا الگلپایگانی (وفاته ۱۴۱۴ ه. ق).
٣٣. السیّد عبدالأعلی الموسوی السبزواری (وفاته ۱۴۱۴ ه. ق).
٣٤. الشیخ محمّد علی الأراکی (وفاته ۱۴۱۵ ه. ق).
٣٥. الشیخ محمّد أمین زین الدین (وفاته ۱۴۱۹ ه. ق).
٣٦. السیّد محمّد الحسینی الشیرازی (وفاته ۱۴۲۳ ه. ق).
٣٧. السیّد حسن الطباطبائی القمّی (وفاته ۱۴۲۸ ه ق).
٣٨. السیّد محمّد الموسوی مفتی الشیعة (وفاته ۱۳۳۱ ه ق).
٣٩. الشیخ محمّد الفاضل اللنکرانی (وفاته ١٤٢٨ ه ق).
٤٠. الشيخ محمد تقي البهجة (وفاته ١٤٣٠ ه ق)
٤١. السیّد محمّد صادق الحسینی الروحانی (حيٌ)
٤٢. السیّد علی الحسینی السیستانی (حيٌّ)
وهولاء الأعلام ذكروا استحباب غسله وصومه في باب الأغسال والصيام المندوبة إما اعتقادا بذلك لتمام دليله وإما متابعة للمشهور وإما من باب التسامح في أدلة السنن.
وكيف كان فقد استقر رأي المشهور على ذلك وهو كاشف عن تعظيم هذا اليوم وتبجيله.
نعم اختلفوا في أنّ المسمّى بيوم النيروز أو النوروز ما هو و سيأتي
ادامه دارد ....
@raveshsonnati
#ویژه
#نوروز
نكتة إجمالية حول المسمّى بيوم النيروز
المشهور بيننا هو أنه أول يوم من فروردين من شهور الفُرْس ولكن الفقهاء اختلفوا في أنّ المسمّى بيوم النيروز أو النوروز ما هو
قال صاحب الجواهر فيه ج ٥ ص ٤٢:
١. فقيل إنه اليوم العاشر من أيار كما عن بعض المحاسبين و علماء الهيئة.
٢. و قيل إنه تاسع شباط كما عن صاحب كتاب الأنوار،
٣. و قيل إنه يوم نزول الشمس في أول الجدي،
وعن المهذب أنه المشهور بين فقهاء العجم بخلاف أول الحمل، فإنهم لايعرفونه بل ينكرون على من اعتقده.
٤. و قيل إنه السابع عشر من كانون الأول بعد نزول الشمس في الجدي بيومين، وهو صوم اليهود.
٥. و قيل هو أول يوم من فروردين ماه، وهو أول شهور الفرس.
قلت: و المشهور المعروف في زماننا هذا انما هو يوم انتقال الشمس إلى الحمل، بل لا يعرف غيره كما عن المجلسيين النص عليه في الحديقة و زاد المعاد، و الشهيد الثاني في روضته و الفوائد الملية، و على شهرته في زمانه، و الشيخ أبي العباس بن فهد أنه الأعرف بين الناس والأظهر في الاستعمال،
و يؤيده مع ذلك ما يومي اليه خبر المعلى بن خنيس أنه «يوم طلعت فيه الشمس، وهبت فيه الرياح اللواقح، وخلقت فيه زهرة الأرض، و أنه اليوم الذي أخذ فيه العهد لأمير المؤمنين (عليه السلام) بغدير خم»
فإنه على ما قيل قد حسب ذلك فوافق نزول الشمس بالحمل في التاسع عشر من ذي الحجة على حساب التقويم، و لم يكن الهلال رأي ليلة الثلاثين، فكان الثامن عشر على الرؤية، و كذا صب الماء على الأموات، فإن وضع العيد على الاعتدال الربيعي، إلى غير ذلك من المؤيدات الكثيرة، و لولاها لكان القول بالأخير متجها،
و أما باقي الأقوال فهي ضعيفة، بل ربما احتمل في أولها أنه مصحف «آذار» فيوافق المشهور، و لبسط الكلام في ذلك محل آخر.
وقال السيد شهاب الدين المرعشي النجفي في تعليقته على العروة الوثقى في بحث الصيام المندوبه:
لابد من التنبیه ولو بنحو الإشارة إلی أمر، وهو: أنّ النیروز المصطلح الیوم هو یوم حلول الشمس فی بُرج الحَمل، وهو اصطلاح حادث، والنیروز المصطلح علیه قبل زمانه یراد به غیر هذا، وبینهما ما یقرب من ستّة عشر یوماً؛ وعلیه فکیف یمکن حمل النیروز فی لسان الروایات علی النیروز السلطانی، فتأمّل أیّها الناظر الکریم فی هذا الأمر وأعطِ حقّه.
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🌺 عید نوروز بر همه دوستان مبارک 🌺
🔅وَالشَّمسُ تَجرِی لِمُستَقَر لَهَا ذٰلِکَ تَقدیرُ العَزیزِ العَلِیم🔅
و خورشید پیوسته به سوی قرارگاهش
در حرکت است؛ این تقدیر خداوند غالب و داناست. {سوره یس، آیه ۳۸}
✍🏻 مهمترین درسی که باید از فصل بهار گرفت خدا شناسی است؛ چون بهارِ طبیعت، زنده شدن دوبارهٔ زمین، نشانه و دلیل روشن و آشکار بر قدرت، رحمت حقانیت مطلقه، علم بی نهایت و حکمت تامّهٔ خداوند متعال است که به سبب گردش و حرکت خورشید و رسیدن آن به برج حمل (روز اول فروردین) زمینِ سرد و خشک و مرده را گرم، مرطوب و زنده می کند و موجب رویش نباتات و گیاهان و درختان سر سبز و خرم می شود.
✍🏻 خورشید بر اساس اندازهگیری دقیقِ خداوند عزیز و علیم، در یک مدار مشخص و منظم و معینی در جریان و حرکت است که موجب پیدایش فصل های چهار گانه می شود. در اول فروردین، خورشید در نقطه اعتدال خط اِستوا قرار میگیرد که شب و روز برابرند و تا سه ماه (فصل بهار) به طرف قطب شمال در حرکت است؛ اول تابستان که شد شروع می کند به برگشتن تا رسیدن به خط استواء، سه ماه طول میکشد؛ (فصل تابستان) وقتی دوباره به خط استواء رسید باز هم شب و روز مساوی و برابر می شوند بعد از آن تا سه ماه (فصل پاییز) به طرف قطب جنوب حرکت می کند، وقتی اول زمستان شد شروع می کند به برگشتن به طرف خط استوا و سه ماه طول میکشد. (فصل زمستان)
✍🏻 وقتی اول بهار شد دوباره شب و روز برابر می شوند و همین طور حرکت ادامه دارد تا روزی که به پایان برسد.
💐 تو را بهتر ز گردون رهبری نیست
💐 چرا کاین نقش دائم سرسری نیست
✍🏻 لذا در قرآن کریم که به مشارق و مغارب و یا مشرقین و مغربین و هم مشرق و مغرب اشاره شده است به این سبب بوده و در روایات به این موضوع اشاره شده است.
💠 فصل بهار فصل تجدید حیات
✍🏻 فصل بهار نماد تحول، تغییر، تجدد، دگرگونی، نماد خوشحالی، شادمانی، نشاط، انبساط روانی و لذت بردن از مناظر زیبای طبیعت است؛ لذا انسان نباید از طبیعت عقب بماند بلکه باید در خودش تحول عمیق روحی ایجاد کرده و صفات زشت حیوانی و هواهای نفسانی، حالات بد در افکار، رفتار و گفتار را از خودش دور کرده و به احسن الحال برسد.
✍🏻 خداوند متعال حال روح و روان مان را به احسن الحال تحویل فرماید، که نشاط و امیدواری و ایمان و آرامش است. و هم حال جسممان را که صحت و سلامتی است و هم حال جامعه مان را که امنیت، عدالت و ارزانی است.
🤲 به امید حلول بهار حقیقی، به ظهور ربیع الایام، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف. 🤲
💐 گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
💐 چتر گل بر سرکشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
@fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#النکت_الشهریة
#النکت_الشعبانیة
تتمّة النكتة الأولى
وجه تسمیة شعبان به في الأخبار
المشهور والمعروف في الأخبار أنّه سمّي بشعبان لأنّه یتشّعب فیه الخیرات وأرزاق المؤمنین فهو شهر ذو خیر کثیر محلّ الخیرات والبرکات الکثیرة.
وفي بعضها أنَّ من ألقابه شهرَ الشّفاعة.
وإلیک الأخبار:
1. عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله:
«وَقَدْ تَذَاكَرَ أَصْحَابُهُ عِنْدَهُ فَضَائِلَ شَعْبَانَ فَقَالَ: شَهْرٌ شَرِيفٌ وَهُوَ شَهْرِي وَحَمَلَةُ الْعَرْشِ تُعَظِّمُهُ وَتَعْرِفُ حَقَّهُ وَهُوَ شَهْرٌ تُزَادُ فِيهِ أَرْزَاقُ الْمُؤْمِنِينَ كَشَهْرِ رَمَضَانَ وَ تُزَيَّنُ فِيهِ الْجِنَانُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ شَعْبَانَ لِأَنَّهُ يَتَشَعَّبُ فِيهِ أَرْزَاقُ الْمُؤْمِنِينَ وَهُوَ شَهْرٌ الْعَمَلُ فِيهِ مُضَاعَفٌ الْحَسَنَةُ بِسَبْعِينَ وَالسَّيِّئَةُ مَحْطُوطَةٌ وَالذَّنْبُ مَغْفُورٌ وَالْحَسَنَةُ مَقْبُولَةٌ وَالْجَبَّارُ جَلَّ جَلَالُهُ يُبَاهِي فِيهِ بِعِبَادِهِ وَيَنْظُرُ إِلَى صُوَّامِهِ وَقُوَّامِهِ فَيُبَاهِي بِهِمْ حَمَلَةَ الْعَرْش».
📚 (الأمالي للصدوق، ص23).
2. عن رَسُول اللَّه صلّی الله علیه وآله:
«يَا مَعْشَرَ الْمُبْتَدِعِينَ هَذَا يَوْمُ غُرَّةِ شَعْبَانَ الْكَرِيمِ سَمَّاهُ رَبُّنَا شَعْبَانَ لِتَشَعُّبِ الْخَيْرَاتِ فِيهِ، قَدْ فَتَحَ رَبُّكُمْ فِيهِ أَبْوَابَ جِنَانِهِ، وَ عَرَضَ عَلَيْكُمْ قُصُورَهَا وَ خَيْرَاتِهَا بِأَرْخَصِ الْأَثْمَانِ، وَأَسْهَلِ الْأُمُورِ فَأَبَيْتُمُوهَا وَعَرَضَ لَكُمْ إِبْلِيسُ اللَّعِينُ بِشُعَبِ شُرُورِهِ وَ بَلَايَاهُ فَأَنْتُمْ دَائِباً تَنْهَمِكُونَ فِي الْغَيِّ وَ الطُّغْيَانِ، وَ تَتَمَسَّكُونَ بِشُعَبِ إِبْلِيسَ، وَ تَحِيدُونَ عَنْ شُعَبِ الْخَيْرِ الْمَفْتُوحِ لَكُمْ أَبْوَابُهُ. هَذِهِ غُرَّةُ شَعْبَانَ، وَ شُعَبُ خَيْرَاتِهِ الصَّلَاةُ، وَالصَّوْمُ، وَالزَّكَاةُ، وَالْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَالْقَرَابَاتِ وَالْجِيرَانِ، وَإِصْلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ، وَ الصَّدَقَةُ عَلَى الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ، تَتَكَلَّفُونَ مَا قَدْ وُضِعَ عَنْكُمْ، وَ مَا قَدْ نُهِيتُمْ عَنِ الْخَوْضِ فِيهِ مِنْ كَشْفِ سَرَائِرِ اللَّهِ الَّتِي مَنْ فَتَّشَ عَنْهَا كَانَ مِنَ الْهَالِكِينَ. أَمَا إِنَّكُمْ لَوْ وَقَفْتُمْ عَلَى مَا قَدْ أَعَدَّهُ رَبُّنَا عَزَّوَجَلَّ لِلْمُطِيعِينَ مِنْ عِبَادِهِ فِي هَذَا الْيَوْمِ، لَقَصَرْتُمْ عَمَّا أَنْتُمْ فِيهِ، وَشَرَعْتُمْ فِيمَا أُمِرْتُمْ بِه».
📚 (التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 636).
3. عن رَسُول اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: «سُمِّيَ شَهْرُ شَعْبَانَ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَكُمْ يَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ يُصَلِّي عَلَيْهِ فِيهِ»
📚 (النّوادر لأحمد بن محمّد بن عیسی الأشعريّ، ص 18).
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🌺 میلاد با سعادت آیینهٔ تمام نمای پیامبر خاتم ”صلّی الله علیه وآله” جگر گوشهٔ امام حسین، حضرت علی اکبر ”علیهما السلام” مبارک باد. 🌺
✍️ شخصیت حضرت علی اکبر "علیه السلام" به قدری جامع و گسترده است که شناخت آن جز از طریق معصومین "علیهم السلام" ممکن نیست.
متاسفانه به جای تبیین بُعد ملکوتی و معنوی آن حضرت، بیشتر به روضه های جعلی بسنده می شود.
💠 چند ویژگی مهم آن حضرت:
۱- ولیّ خداست.
🔅" السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ الله "🔅
(زیارت هفتم امام حسین"ع")
✍️ ولی الله کسی است که تمامی موانع کمال را رفع و همه عوامل آن را کسب کرده و بین او و خداوند متعال هیچ حائل و حجابی نباشد.
۲ - جزو اهل بیت (ع) است.
در ضمن زیارت ماه رجب امام حسین "علیه السلام" در زیارت علی اکبر ”ع” صراحتاً آن حضرت را از اهل بیت عصمت و طهارت معرفی میکند که حاکی از عصمت صغرای آن حضرت است.
🔅" وَجَعَلَکَ مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً "🔅
۳ - از تبار پاک انبياء و در صف معصومان است.
امام حسین "علیه السلام " در روز عاشورا، هنگام حرکت علی اکبر "ع " به میدان مبارزه آیات ۳۳ و ۳۴ سوره آل عمران را قرائت فرمود:
🔅" إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ الخ...🔅
قرائت این آیات به این معناست که فرزندم علی اکبر از تبار پاک انبیاء و در صف معصومان "ع" است.
۴ - شبیه ترین مردم به پیامبراکرم "ص" است:
۱) ازجهت قیافه و سیمای ظاهری که حاکی از وراثت تام جسمانی است.
۲) از جهت اخلاق کریمه و سیمای باطنی.
۳) ازجهت لهجه و گفتار حکیمانه.
شاهد این مدعا فرمایش امام حسین (ع) روز عاشوراست که دروقت میدان رفتن علی اکبر "ع" فرمود:
🔅" فَقَد بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ
خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ....."🔅
📚(بحارالأنوار، ج۴۵، ص۴۳)
✅ مخفی نماند که عصمت کبری و خلافت کلیه و ولایت مطلقه تکوینیه و تشریعیه، مخصوص چهارده معصوم "ع" است و غیر آنها مانند حضرت عباس و علی اکبر و زینب کبری"سلام الله علیهم" در رتبه بعد هستند.
✍️ به مناسبت روز جمعه و نیز شباهت منجی عالم به حضرت رسول "ص" ؛ دل می دهیم به بیان پیامبراکرم "ص" که فرمود:
🔅" الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَکُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا "🔅
مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه ترین مردم به من است.
📚( بحارالانوار ج ۳۶ ص۳۰۹)
💠اللهم عجل لولیک الفرج💠
✍ استاد علی مومنی
@fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#پرسش_معرفتی (۱)
وجه و علت نامگذاری ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به مهدیّ چیست؟
پاسخ ان شاء الله فردا ....
#ویژه نیمه شعبان
#پاسخ_پرسش_معرفتی (۱)
بخش اول
مقدمه
✍امام دوازدهم شیعیان بلکه همۀ انس و جانّ، امام زمان ولیّ عصر که حیّ و حاضر است و به دلیل روایات متواتر قطعی از فریقین در آخر الزّمان ظاهر خواهد شد «عجّل الله تعالی فرجه الشّریف وجعلنا من خیر أنصاره وأصحابه»، در کتب آسمانی و روایات دینی ما نامها و القاب و اوصاف فراوانی دارد.
✍مرحوم محقّق شیخ علی بن زین العابدین یزدی حائری متوفّای 1333 هجری قمری در کتاب شریف خود «إلزام النّاصب بإثبات الحجّة الغائب» در ج 1 ص 426 تا 436 در 110 صفحه، 186 نام برای امام زمان عج ذکر کرده است که البتّه بسیاری از آن اسامی، القاب و صفات اند.
✍یکی از معروفترین نامهای او – اگر نگوییم معروفترین – «مهدی» است.
✍«مَهْدِيّ» در زبان عربی، اسم مفعول از فعل «هَداهُ» به معنای «او را هدایت یعنی ارشاد و رهنمون ساخت» است. بنا بر این، مَهدی یعنی هدایت و رهنمون شده. بحث در معنای هدایت، حقیقت آن، انواع و اسبابش بسیار دامنه دار است که در اینجا مورد بحث ما نیست.
ابن أثیر جزری متوفّای 606، آن عالم بزرگ اهل سنّت در کتاب خود «النّهایة في غریب الحدیث والأثر» ج 5 ص 254 گفته است:
«الْمَهْدِىُ: الّذى قد هداه اللّه إلى الحقّ. وقد استعمل فى الأسماء حتى صار كالأسماء الغالبة. و به سُمِّىَ المهديُّ الّذي بشّر به رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلّم أنّه يجىء فى آخِر الزّمان».
✍آنچه در اینجا مورد نظر است، علّت نامگذاری آن امام هُمام و سرور اَنام به این نام است. این نام در روایات متواتر یا مستفیض برای آن حضرت از زمان خود رسول خدا صلّی الله علیه وآله معروف و شناخته شده بوده است. برای نمونه در روایتی از پیامبر اکرم «ص» آمده است:
«أَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ. قِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! فَالْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ؟ قَالَ: نَعَمْ؛ الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ، تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ أُمَنَاءُ مَعْصُومُونَ وَمِنَّا مَهْدِيُ هَذِهِ الْأُمَّةِ؛ أَلَا إِنَّهُمْ أَهْلُ بَيْتِي وَعِتْرَتِي مِنْ لَحْمِي وَدَمِي. مَا بَالُ أَقْوَامٍ يُؤْذُونَنِي فِيهِمْ؟! لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِي»
(كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، لعليّ بن محمّد بن عليّ الخَزّاز القمّيّ الرّازيّ المتوفّی في القرن الرّابع، ص 29)
✍امّا علّت این نامگذاری با توجّه به روایات این است که
🌹 آن حجّت خدا، به اذن و قدرت خدای متعال، در هنگام ظهورش به هر امر پنهانی در عالَم رهنمون می شود و تمامی کتب آسمانی از قبیل زبور و تورات و انجیل را که در آن زمان در غاری پنهان است، خارج ساخته و بر هر اهل دینی با کتاب آسمانی خودشان، حُکم رانَد و تمامی اموال پنهان در زمین برای او آشکار خواهد شد و از تمام نیّات مردم خبر خواهد یافت و هیچ قصدی از او پنهان نخواهد ماند 🌹
چنانکه روایات این مطلب خواهد آمد ان شاء الله.
ادامه دارد ...
@raveshsonnatio
#ویژه نیمه شعبان
#پاسخ_پرسش_معرفتی (۱)
بخش دوم
و امّا روایات معتبر علت نامگذاری امام زمان به مهدی از منابع دسته اول به ترتیب سال وفات نویسنده:
1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ خَفِيٍّ وَ يَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ كُتُبِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاكِيَةَ وَ يَحْكُمُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَبَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِالْإِنْجِيلِ وَبَيْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَيْنِ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِالْقُرْآنِ وَتُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَظَهْرِهَا، فَيَقُولُ لِلنَّاسِ: تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَ سَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطَهُ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ وَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَقِسْطاً وَنُوراً»
📚(الغیبة للنُّعمانيّ ابن أبي زینب محمّد بن إبراهیم المتوفّی 360 من الهجرة، ص 237 و علل الشرائع لابن بابویه الملقّب بالصّدوق المتوفّی 381 من الهجرة ج 1، ص161)
2⃣ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ:
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ علیه السّلام: الْمَهْدِيُّ وَالْقَائِمُ وَاحِدٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: لِأَيِّ شَيْءٍ سُمِّيَ الْمَهْدِيَّ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِيٍّ»
📚(الغيبة للحُجّة للشّیخ الطّوسيّ المتوفّی 460 من الهجرة، ص 471)
3⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى لِأَمْرٍ خَفِيٍّ، يُهْدَى لِمَا فِي صُدُورِ النَّاسِ، يَبْعَثُ إِلَى الرَّجُلِ فَيَقْتُلُهُ لَا يَدْرِي فِي أَيِّ شَيْءٍ قَتَلَهُ، وَيَبْعَثُ ثَلَاثَةَ رَاكِبٍ، قَالَ: هِيَ بِلُغَةِ غَطَفَانَ «رُكْبَانٍ»: أَمَّا رَاكِبٌ فَيَأْخُذُ مَا فِي أَيْدِي أَهْلِ الذِّمَّةِ مِنْ رَقِيقِ الْمُسْلِمِينَ، فَيُعْتِقُهُمْ. وَأَمَّا رَاكِبٌ فَيُظْهِرُ الْبَرَاءَةَ مِنْهُمَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ فِي أَرْضِ الْعَرَبِ. وَرَاكِبٌ يُخْرِجُ التَّوْرَاةَ مِنْ مَغَارَةٌ بِأَنْطَاكِيَّةَ، وَيُعْطَى حُكْمَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلَامَ».
📚(دلائل الإمامة لمحمّد بن جریر الطّبريّ الشّیعيّ المتوفّی في القرن الخامس، ص 466)
4⃣ عن جعفر بن محمّد أبي عبدالله الصَّادِقُ علیه السّلام:
«إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَسُمِّيَ الْقَائِمُ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ».
📚 (روضة الواعظين وبصيرة المتعظين لمحمّد بن أحمد الفتّال النّیشابوريّ المتوفّی 508 من الهجرة، ج2، ص264 وإعلام الورى بأعلام الهدى لفضل بن حسن الطّبرسيّ المتوفّی 548 من الهجرة، ج 2، ص 288).
🌷اللهمّ عجّل لولیّک الفرج والعافیة والنّصر واجعلنا من خیر أنصاره وأصحابه🌷
@raveshsonnatio
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🌸میلاد پربرکت و پرفضیلت منجی عالم بشریّت مهدی فاطمه "سلام الله علیهما" مبارک باد 🌸
💠 قال رسول الله صلى الله عليه وآله:
" ألمَهدیُّ طاوُوسُ أَهْلِ الجَنَّةِ وَجُهُه کَالقَمَرِ الدُّرّی عَلَیهِ جَلابِیبُ النُّورِ "
مهدی طاوس اهل بهشت است. چهره او مانند ماه درخشنده است، بر او جامه هایی از نور است.
📚(بحارالانوار ج۵۱ ص ۱۰۵)
✍ تشبیه حضرت مهدی "عج" به طاووس عللی دارد از جمله:
۱- زیبایی فوق العاده و شگفت انگیز طاووس که در کلام امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۶۵ نهجالبلاغه به صورت بسیار زیبا بیان شده است. (اگر دوست داشتید مراجعه بفرمایید)
📚نهجالبلاغه خطبه ۱۶۵
۲- با اینکه بهشت کانون زیبائی و جمالستان خداوند جمیل است و همه موجودات آن از حسن و جمال وصف ناپذیر برخوردارند ولی مهدی فاطمه "علیهماالسلام" از بین همه بهشتیان حتی از مثل حضرت یوسف صدیق زیباتر است.
💐کار گل زار شود گر تو به گلزار آیی
💐نرخ یوسف شکند چون تو به بازار آیی
۳- تشبیه به طاووس، کنایه از جمع همه ی جمالات و کمالات است یعنی: تمامی صفات کمال و جمال انبیا و اوصیا از حضرت آدم تا خاتم و از امیرالمومنین و فاطمه زهرا تا امام حسن عسکری "علیهم السلام" در وجود ذی جود بقیة الله الاعظم "عجل الله فرجه الشریف " جمع شده است.
🔅(المُنتَهي إلَيهِ مَواريثُ الأنبِياءِ وَلَدَيْهِ مَوجُودٌ آثارُ الأصْفِياءِ)🔅
۴- اوج جمال و کمال، وقتی است که امام زمان "عج" به دنیا آمد و بر بازویشان آیه شریفه ۱۱۵ سوره انعام " وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً " نوشته شده بود.
📚(بحارالانوار ج ۵۱ ص ۲۵)
☘ ز صدق و عدل، جانت را سرشتند
☘ و تمت را به نام تو نوشتند
✍ توضیح تفسیرگونه آیه شريفه:
نهایت حکمت نظری "صدق" و منتهای حکمت عملی "عدل" است.
🔸در مرحله نظر و عقیده؛ اگر کسی تفکّراتِ عقلانی، باورهای قلبی، گفتارها و رفتارهایش، مطابق با واقع و حقیقت باشد"صادق" و راستگوست؛ مرتبه بالاتر از صادق بودن مقام "صدّیق"، و مرتبه اعلای آن دو، "صدق " است.
🔹در مرحلهٔ عمل هم پس از تمرین و تلاش، انجام واجبات الهی، ترک محرمات و گناهان و بجا آوردن وظایف فردی و اجتماعی "عادل" می شود. وقتی این ملکهی عدالت به سر حد کمال رسید و "عدل مجسّم" شد، می شود تمام الکلمه و وارث تمامی ویژگی های انبیاء و اوصیاء
یعنی: حجة بن الحسن العسکری "عج".
✍منتظران راستین امام زمان" عج "
کسانی هستند که این دو صفت "صدق و راستی" و "قسط و عدالت" را در خودشان ایجاد کنند.
🌱 نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد
🌱 عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد
🌻ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید
🌻از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
استاد علی مومنی
@fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥نِکاتی پیرامون تحقیق متون علمی
✔️ آیة الله العظمی شبیری زنجانی
🔹کسی که میخواهد متنشناسی کند باید به اخبار و احادیث احاطه و مبنای علمی داشته باشد. در تاریخ شیعه افرادی مانند مرحوم علامه مجلسی که به فقه و علوم مختلف مرتبط با استنباط و احادیث تسلّط داشتند، به سبک شناسی میپرداختند. این کار، سنگین است. کسی که متن شناسی میکند باید اهل فحص و دارای وثاقت باشند.
🔹اگر قرار است کسی برای این کار انتخاب شود یا باید سابقه طلبگی خوب داشته باشد، یا طلبهی با استعدادی باشد.
🔹وقتی که متنها را به دست افراد غیر خبره میدهیم یا دچار افراط می شوند و یا دچار تفریط. سریع هم نظریه پردازی میکنند و روی احادیث خط میکشند.
🔺کانال معظم له
👉 @raveshsonnati
15.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
💥 فیلمی نادر و برای اولین بار
🔹وصيت آية الله شهيد شيخ مرتضى بروجردي (قدس سره) به فرزندانش بعد ١٧ سال دوری و در اواخر عمر مبارکشان.
🔹آیة الله شهيد بروجردی یکی از مهمترین شاگردان و مقرران دروس مرحوم آیة الله العظمی خوئی بود.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه 💥مژده مژده تعداد محدودی کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی به دستمان رسید. متقاضیان هر چه زود
#ویژه
قابل توجه طالبان کتاب "تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی"
تعداد محدودی از این کتاب را انتشارات توحید مربوط به آیت الله سبحانی حفظه الله واقع در خیابان صفائیه نزدیک به چهار راه شهدا به فروش می رساند.
متقاضیان می توانند برای خرید کتاب به آنجا مراجعه فرمایند.
@raveshsonnati
#پرسش_تفسیری_ادبی
واژه استحیا و مشتقات آن در قرآن کریم چند بار و به چه معانی ای به کار رفته است؟
پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر ...
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش_تفسیری_ادبی واژه استحیا و مشتقات آن در قرآن کریم چند بار و به چه معانی ای به کار رفته است؟ پ
#پاسخ_پرسش_تفسیری_ادبی
کاربرد استحیاء در قرآن
✍ این واژه، در قرآن کریم تنها به صورت فعلی و مصدری به کار رفته است.
هشت بار به شکل فعل مضارع در آیات 26 و 49 بقره، 127 و 141 اعراف، 6 ابراهیم، 53 احزاب و 4 قصص و یکبار به صورت فعل امر در آیۀ 25 غافر و یکبار به صورت مصدر در آیه 25 قصص.
از این ده مورد، چهار مورد آن در آیات 26 بقره و 53 احزاب و 25 قصص از حیاء مشتق شده است.
امّا در شش آیۀ دیگر بنا بر مشهور از مادّۀ حیاة مشتقّ شده است.
جالب اینکه تمامی این شش مورد دربارۀ تصمیم فرعون نسبت به زنان در زمان خود بوده که دستور کشتن فرزندان و استحیاء ایشان را در آن زمان داده است.
این فعل به صورت «یَسْتَحْیُونَ» در آیات 26 و 49 بقره و 6 ابراهیم و به صورت «نَسْتَحْیِي» در آیۀ 127 اعراف و به صورت «اِسْتَحْیُوا» در آیۀ 25 غافر و به صورت استحیاء در آیه 25 قصص به کار رفته است.
معنای استحیاء
✍ در چهار مورد در سه آیۀ 26 بقره و 53 احزاب و ۲۵ قصص، استحیاء از حیاء به معنای شرم، شرم داشتن و شرمگین شدن مشتق شده است. (۱) البتّه برخی برای استحیاء مبالغه قائل اند و هیئت باب استفعال را در این مادّه مفید معنای مبالغه پنداشته اند. (۲)
امّا در شش آیۀ دیگر بنا بر قول مشهور از مادّۀ حیاة به معنای زنده بودن و زندگانی مشتقّ شده است.
در اینکه معنای استحیاء در این آیات چیست، دو احتمال گفته اند:
1. اینکه از حیات به معنای زنده نگه داشتن و نکشتن باشد.
2. اینکه از حیاء به معنای بی حیا کردن یا مانند آن باشد.
مشهور اهل لغت و مفسّران معنای نخست را برگزیده اند.(٣)
بلکه احدی از اهل لغت را نیافتم که جز معنای نخست را گفته باشد.
مشهور مفسّران فریقین نیز احتمال نخست را برگزیده اند، بلکه بیشترشان معنای دوم را ابدا ذکر نکردند؛ ولی برخی از مفسّران با عبارت «قیل» یا «یحتمل» یا «یمکن أن یکون المراد» و مانند این تعابیر که نشانۀ ضعف است، احتمال دوم را مطرح کرده اند.(۴)
اما مفسّری را ندیدم که آن را برگزیند یا ترجیح دهد.
✍ شواهد تعیّنِ معنایِ نخست به نحوی که مجموع این شواهد نادرستی احتمال دوم را رأسا، اثبات می کند عبارت است از:
1. عدم تعرّض احدی از اهل لغت به معنای دوم.
2. تفسیر به معنای نخست در همۀ کتب لغت و قریب به اتّفاق کتب تفسیر.
3. تفسیر آن به معنای نخست در روایات تفسیری. (۵)
4. کاربرد آن در معنای اول در حدیث «اقتُلُوا شُيُوخَ المُشرِكين واستَحيُوا شَرْخَهُمْ» (پیران مشرکان را بکشید و جوانانشان را زنده نگه دارید». (۶)
5. ظهور قرینۀ مقابله میان قتل أبناء و استحیاء نساء در هر شش آیه در ارادۀ معنای مقابل قتل.
با این حال بسیار عجیب است که برخی احتمال دوم را به عنوان یک احتمال ممکن عرفی مطرح کرده اند.(۷)
منابع بحث در ادامه خواهد آمد...
#raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پاسخ_پرسش_تفسیری_ادبی کاربرد استحیاء در قرآن ✍ این واژه، در قرآن کریم تنها به صورت فعلی و مصدری ب
#منابع_پاسخ_پرسش_تفسیری_ادبی
(۱) جوهرى، اسماعيل بن حماد، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربية، ج 6، ص 2323 و 2324؛ زمخشرى، محمود بن عمر، مقدمة الأدب، ص 172.📚
(۲) ابن عاشور، محمدطاهر، تفسير التحرير و التنوير، ج 1، ص 356.📚
(۳) ازهرى، محمد بن احمد، تهذيب اللغة، ج 5، ص 187؛ جوهرى، اسماعيل بن حماد، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربية، ج 6، ص 2324؛ راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، ص 270؛ ابن سيده، على بن اسماعيل، المحكم و المحيط الأعظم، ج 3، ص 396؛ ابن سيده، على بن اسماعيل، المخصص، ج 2، ص 64؛ زمخشرى، محمود بن عمر، أساس البلاغة، ص 150؛ مطرزى، ناصر بن عبدالسيد، المغرب فى ترتيب المعرب، ج 1، ص 238؛ ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، ج 14، ص 213؛ فيومى، احمد بن محمد، المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى، ج 1، ص 160؛ فيروز آبادى، محمد بن يعقوب، القاموس المحيط، ج 4، ص 350؛ طريحى، فخر الدين بن محمد، مجمع البحرين، ج 1، ص 115؛ مرتضى زبيدى، محمد بن محمد، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 19، ص 358؛ مصطفوى، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج 2، ص 339.📚
(۴) طبرانى، سليمان بن احمد، التفسير الكبير: تفسير القرآن العظيم (الطبرانى)، ج 1، ص 162؛ فخر رازى، محمد بن عمر، التفسير الكبير (مفاتيح الغيب)، ج 3، ص 506؛ ابوحيان، محمد بن يوسف، البحر المحيط فى التفسير، ج 1، ص 314؛ نظام الاعرج، حسن بن محمد، تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج 1، ص 284؛ ابنعادل، عمر بن على، اللباب فى علوم الكتاب، ج 2، ص 60؛ آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني، ج 1، ص 255.📚
(۵) «وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ: يُبقونهن و يتخذونهن إماءً» بحرانى، سيد هاشم بن سليمان، البرهان في تفسير القرآن، ج 1، ص 213.📚
(۶) «أراد بالشيوخ الرّجال المسانّ أهل الجلد والقوّة على القتال، ولم يرد الهرمى. والشَّرْخُ: الصّغار الذين لم يدركوا. وقيل أراد بالشيوخ الهرمى الذين إذا سبوا لم ينتفع بهم فى الخدمة، وأراد بِالشَّرْخِ الشباب أهل الجلد الذين ينتفع بهم فى الخدمة. وشَرْخُ الشباب: أوّله. وقيل نضارته و قوّته. وهو مصدر يقع على الواحد والاثنين والجمع. وقيل هو جمع شَارِخٍ، مثل شارب و شرب». «النهاية في غريب الحديث و الأثر لابن أثیر، ج2، ص457».📚
(۷) «ووجه آخر: وهو أنّه روي أنّهم كانوا يقتلون الأبناء، و يدخلون أيديهم في فروج النساء لاستخراج الأجنّة من بطون الحوامل؛ فقيل: يستحيون النساء، اشتقاقا من لفظة الحياء وهو الفرج؛ وهذا عذاب و مثلة، وضرر شديد لا محالة» علم الهدى، على بن الحسين، تفسير الشريف المرتضى المسمى بنفائس التأويل، ج 1، ص 415. «وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ يستبقون بناتكم للاسترقاق بقرينة المقابلة لذبح الأبناء أو يفتّشون حياء نسائكم يعنى فروجهنّ لتجسّس العيب كالاماء أو لتجسّس الحمل» سلطان علیشاه، سلطان محمد بن حيدر، بيان السعادة في مقامات العبادة، ج 1، ص 93. «فالاستحياء طلب الحياة ويمكن أن يكون المعنى ويفعلون ما يوجب زوال حيائهن من المنكرات». طباطبايى، محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، ج 1، ص 188.📚
@raveshsonnati
#پرسش_ادبی
واژه مجیء و اتیان به چه معناست و چه فرقی میان آنها است؟
پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر ...
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش_ادبی واژه مجیء و اتیان به چه معناست و چه فرقی میان آنها است؟ پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر ... @
#پاسخ_پرسش_ادبی
فرق میان واژه مجیء و اتیان
✍ یکی از اولین، اصلی ترین و مهم ترین و چه بسا اولین معنای هر دوی این واژه آمدن است. (۱)
بسیاری از اهل لغت میان این دو، فرقی نگذاشته اند. (۲)
ولی برخی از لغت پژوهان در فرق میان آن دو گفته اند:
«مجیء مطلق آمدن است و إتیان آمدن به راحتی و آسانی و به همین جهت به سیلی که بدون هیچ مانعی در جریان است «أتي» گویند». (۳)
برخی دیگر در فرق میان آن دو گفته اند:
««جاء فلانٌ» کلامی است تامّ و برای تمامیّتش نیازمند ضمیمه ای نیست ولی «أتی فلانٌ» نیازمند ضمیمه و مستلزم این است که چیزی را بیاورد؛ از این رو «جاء فلانٌ نفسُهُ» گفته می شود ولی «أتی فلانٌ نفسُه» گفته نمی شود. سپس در پی بسیاری کاربرد دو واژه، هر یک جای دیگری به کار رفت». (۴)
✍ هر دو واژه، گاهی مفعول به بدون واسطه گرفته و به معنای آمدن نزد کسی یا چیزی به کار می روند. مثلا گفته می شود: «جِئتُهُ» یا «أتیتُهُ» به معنای نزدش آمدم. (۵)
به گفتۀ برخی، گاهی نیز در این حالت به معنای انجام دادن کاری به کار می روند، مثل آیۀ شریفۀ «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْكٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاءُوا ظُلْمًا وَزُورًا» فرقان/ ۴ «و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند اين [كتاب] جز دروغى كه آن را بربافته [چيزى] نيست و گروهى ديگر او را بر آن يارى كرده اند و قطعا [با چنين نسبتى] ظلم و بهتانى انجام دادند» و آیۀ شریفۀ «وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ» اعراف/ ۸۰ «و لوط را [فرستاديم] هنگامى كه به قوم خود گفت آيا آن كار زشت را مرتكب مى شويد كه هيچ كس از جهانيان در آن بر شما پيشى نگرفته است». (۶)
نیز بسیار می شود که با «باء» تعدیۀ خاصّه متعدی شوند و به معنای آوردن چیزی یا کسی باشند، مثل آیۀ شریفۀ «أَيْنَما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً» بقره/ ۱۴۸ «هر کجا که باشید، خدا همۀ شما را می آورد» و آیۀ شریفۀ «وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ»هود/ ۶۹ «و به راستى فرستادگان ما براى ابراهيم مژده آوردند، سلام گفتند؛ پاسخ داد: سلام؛ پس ديرى نپاييد كه گوساله اى بريان آورد».
منابع بحث در ادامه خواهد آمد...
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پاسخ_پرسش_ادبی فرق میان واژه مجیء و اتیان ✍ یکی از اولین، اصلی ترین و مهم ترین و چه بسا اولین معن
منابع_پاسخ_پرسش_ادبی
(۱) فیّومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 3؛ ابن منظور، محمّد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 13؛ حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 1، ص 130 و ج 19، ص 136.📚
(۲) همان.📚
(۳) راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، ص 60. و نیز: مصطفوى، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج 1، ص 29؛ كبير مدني شيرازي، سيد على خان بن احمد، رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين، ج 7، ص 24.📚
(۴) عسكرى، حسن بن عبدالله، الفروق في اللغة، ص 305.📚
(۵) رک: فیّومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 3؛ ابن منظور، محمّد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 13؛ حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 19، ص 137.📚
(۶) رک: حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 1، ص 130 و ج 19، ص 139؛ ابنعاشور، محمدطاهر، تفسير التحرير والتنوير المعروف بتفسير ابن عاشور، ج 8، ص 178 و ج 19، ص 14. 📚
@raveshsonnati