#پرسش_معرفتی (۱)
وجه و علت نامگذاری ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به مهدیّ چیست؟
پاسخ ان شاء الله فردا ....
#ویژه نیمه شعبان
#پاسخ_پرسش_معرفتی (۱)
بخش اول
مقدمه
✍امام دوازدهم شیعیان بلکه همۀ انس و جانّ، امام زمان ولیّ عصر که حیّ و حاضر است و به دلیل روایات متواتر قطعی از فریقین در آخر الزّمان ظاهر خواهد شد «عجّل الله تعالی فرجه الشّریف وجعلنا من خیر أنصاره وأصحابه»، در کتب آسمانی و روایات دینی ما نامها و القاب و اوصاف فراوانی دارد.
✍مرحوم محقّق شیخ علی بن زین العابدین یزدی حائری متوفّای 1333 هجری قمری در کتاب شریف خود «إلزام النّاصب بإثبات الحجّة الغائب» در ج 1 ص 426 تا 436 در 110 صفحه، 186 نام برای امام زمان عج ذکر کرده است که البتّه بسیاری از آن اسامی، القاب و صفات اند.
✍یکی از معروفترین نامهای او – اگر نگوییم معروفترین – «مهدی» است.
✍«مَهْدِيّ» در زبان عربی، اسم مفعول از فعل «هَداهُ» به معنای «او را هدایت یعنی ارشاد و رهنمون ساخت» است. بنا بر این، مَهدی یعنی هدایت و رهنمون شده. بحث در معنای هدایت، حقیقت آن، انواع و اسبابش بسیار دامنه دار است که در اینجا مورد بحث ما نیست.
ابن أثیر جزری متوفّای 606، آن عالم بزرگ اهل سنّت در کتاب خود «النّهایة في غریب الحدیث والأثر» ج 5 ص 254 گفته است:
«الْمَهْدِىُ: الّذى قد هداه اللّه إلى الحقّ. وقد استعمل فى الأسماء حتى صار كالأسماء الغالبة. و به سُمِّىَ المهديُّ الّذي بشّر به رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلّم أنّه يجىء فى آخِر الزّمان».
✍آنچه در اینجا مورد نظر است، علّت نامگذاری آن امام هُمام و سرور اَنام به این نام است. این نام در روایات متواتر یا مستفیض برای آن حضرت از زمان خود رسول خدا صلّی الله علیه وآله معروف و شناخته شده بوده است. برای نمونه در روایتی از پیامبر اکرم «ص» آمده است:
«أَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ. قِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! فَالْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ؟ قَالَ: نَعَمْ؛ الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ، تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ أُمَنَاءُ مَعْصُومُونَ وَمِنَّا مَهْدِيُ هَذِهِ الْأُمَّةِ؛ أَلَا إِنَّهُمْ أَهْلُ بَيْتِي وَعِتْرَتِي مِنْ لَحْمِي وَدَمِي. مَا بَالُ أَقْوَامٍ يُؤْذُونَنِي فِيهِمْ؟! لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِي»
(كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، لعليّ بن محمّد بن عليّ الخَزّاز القمّيّ الرّازيّ المتوفّی في القرن الرّابع، ص 29)
✍امّا علّت این نامگذاری با توجّه به روایات این است که
🌹 آن حجّت خدا، به اذن و قدرت خدای متعال، در هنگام ظهورش به هر امر پنهانی در عالَم رهنمون می شود و تمامی کتب آسمانی از قبیل زبور و تورات و انجیل را که در آن زمان در غاری پنهان است، خارج ساخته و بر هر اهل دینی با کتاب آسمانی خودشان، حُکم رانَد و تمامی اموال پنهان در زمین برای او آشکار خواهد شد و از تمام نیّات مردم خبر خواهد یافت و هیچ قصدی از او پنهان نخواهد ماند 🌹
چنانکه روایات این مطلب خواهد آمد ان شاء الله.
ادامه دارد ...
@raveshsonnatio
#ویژه نیمه شعبان
#پاسخ_پرسش_معرفتی (۱)
بخش دوم
و امّا روایات معتبر علت نامگذاری امام زمان به مهدی از منابع دسته اول به ترتیب سال وفات نویسنده:
1⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ خَفِيٍّ وَ يَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ كُتُبِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاكِيَةَ وَ يَحْكُمُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَبَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِالْإِنْجِيلِ وَبَيْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَيْنِ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِالْقُرْآنِ وَتُجْمَعُ إِلَيْهِ أَمْوَالُ الدُّنْيَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَظَهْرِهَا، فَيَقُولُ لِلنَّاسِ: تَعَالَوْا إِلَى مَا قَطَعْتُمْ فِيهِ الْأَرْحَامَ وَ سَفَكْتُمْ فِيهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَكِبْتُمْ فِيهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ فَيُعْطِي شَيْئاً لَمْ يُعْطَهُ أَحَدٌ كَانَ قَبْلَهُ وَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَقِسْطاً وَنُوراً»
📚(الغیبة للنُّعمانيّ ابن أبي زینب محمّد بن إبراهیم المتوفّی 360 من الهجرة، ص 237 و علل الشرائع لابن بابویه الملقّب بالصّدوق المتوفّی 381 من الهجرة ج 1، ص161)
2⃣ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ:
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ علیه السّلام: الْمَهْدِيُّ وَالْقَائِمُ وَاحِدٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: لِأَيِّ شَيْءٍ سُمِّيَ الْمَهْدِيَّ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِيٍّ»
📚(الغيبة للحُجّة للشّیخ الطّوسيّ المتوفّی 460 من الهجرة، ص 471)
3⃣ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الباقر عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى لِأَمْرٍ خَفِيٍّ، يُهْدَى لِمَا فِي صُدُورِ النَّاسِ، يَبْعَثُ إِلَى الرَّجُلِ فَيَقْتُلُهُ لَا يَدْرِي فِي أَيِّ شَيْءٍ قَتَلَهُ، وَيَبْعَثُ ثَلَاثَةَ رَاكِبٍ، قَالَ: هِيَ بِلُغَةِ غَطَفَانَ «رُكْبَانٍ»: أَمَّا رَاكِبٌ فَيَأْخُذُ مَا فِي أَيْدِي أَهْلِ الذِّمَّةِ مِنْ رَقِيقِ الْمُسْلِمِينَ، فَيُعْتِقُهُمْ. وَأَمَّا رَاكِبٌ فَيُظْهِرُ الْبَرَاءَةَ مِنْهُمَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ فِي أَرْضِ الْعَرَبِ. وَرَاكِبٌ يُخْرِجُ التَّوْرَاةَ مِنْ مَغَارَةٌ بِأَنْطَاكِيَّةَ، وَيُعْطَى حُكْمَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلَامَ».
📚(دلائل الإمامة لمحمّد بن جریر الطّبريّ الشّیعيّ المتوفّی في القرن الخامس، ص 466)
4⃣ عن جعفر بن محمّد أبي عبدالله الصَّادِقُ علیه السّلام:
«إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَهَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَسُمِّيَ الْقَائِمُ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ».
📚 (روضة الواعظين وبصيرة المتعظين لمحمّد بن أحمد الفتّال النّیشابوريّ المتوفّی 508 من الهجرة، ج2، ص264 وإعلام الورى بأعلام الهدى لفضل بن حسن الطّبرسيّ المتوفّی 548 من الهجرة، ج 2، ص 288).
🌷اللهمّ عجّل لولیّک الفرج والعافیة والنّصر واجعلنا من خیر أنصاره وأصحابه🌷
@raveshsonnatio
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
🌸میلاد پربرکت و پرفضیلت منجی عالم بشریّت مهدی فاطمه "سلام الله علیهما" مبارک باد 🌸
💠 قال رسول الله صلى الله عليه وآله:
" ألمَهدیُّ طاوُوسُ أَهْلِ الجَنَّةِ وَجُهُه کَالقَمَرِ الدُّرّی عَلَیهِ جَلابِیبُ النُّورِ "
مهدی طاوس اهل بهشت است. چهره او مانند ماه درخشنده است، بر او جامه هایی از نور است.
📚(بحارالانوار ج۵۱ ص ۱۰۵)
✍ تشبیه حضرت مهدی "عج" به طاووس عللی دارد از جمله:
۱- زیبایی فوق العاده و شگفت انگیز طاووس که در کلام امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۶۵ نهجالبلاغه به صورت بسیار زیبا بیان شده است. (اگر دوست داشتید مراجعه بفرمایید)
📚نهجالبلاغه خطبه ۱۶۵
۲- با اینکه بهشت کانون زیبائی و جمالستان خداوند جمیل است و همه موجودات آن از حسن و جمال وصف ناپذیر برخوردارند ولی مهدی فاطمه "علیهماالسلام" از بین همه بهشتیان حتی از مثل حضرت یوسف صدیق زیباتر است.
💐کار گل زار شود گر تو به گلزار آیی
💐نرخ یوسف شکند چون تو به بازار آیی
۳- تشبیه به طاووس، کنایه از جمع همه ی جمالات و کمالات است یعنی: تمامی صفات کمال و جمال انبیا و اوصیا از حضرت آدم تا خاتم و از امیرالمومنین و فاطمه زهرا تا امام حسن عسکری "علیهم السلام" در وجود ذی جود بقیة الله الاعظم "عجل الله فرجه الشریف " جمع شده است.
🔅(المُنتَهي إلَيهِ مَواريثُ الأنبِياءِ وَلَدَيْهِ مَوجُودٌ آثارُ الأصْفِياءِ)🔅
۴- اوج جمال و کمال، وقتی است که امام زمان "عج" به دنیا آمد و بر بازویشان آیه شریفه ۱۱۵ سوره انعام " وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً " نوشته شده بود.
📚(بحارالانوار ج ۵۱ ص ۲۵)
☘ ز صدق و عدل، جانت را سرشتند
☘ و تمت را به نام تو نوشتند
✍ توضیح تفسیرگونه آیه شريفه:
نهایت حکمت نظری "صدق" و منتهای حکمت عملی "عدل" است.
🔸در مرحله نظر و عقیده؛ اگر کسی تفکّراتِ عقلانی، باورهای قلبی، گفتارها و رفتارهایش، مطابق با واقع و حقیقت باشد"صادق" و راستگوست؛ مرتبه بالاتر از صادق بودن مقام "صدّیق"، و مرتبه اعلای آن دو، "صدق " است.
🔹در مرحلهٔ عمل هم پس از تمرین و تلاش، انجام واجبات الهی، ترک محرمات و گناهان و بجا آوردن وظایف فردی و اجتماعی "عادل" می شود. وقتی این ملکهی عدالت به سر حد کمال رسید و "عدل مجسّم" شد، می شود تمام الکلمه و وارث تمامی ویژگی های انبیاء و اوصیاء
یعنی: حجة بن الحسن العسکری "عج".
✍منتظران راستین امام زمان" عج "
کسانی هستند که این دو صفت "صدق و راستی" و "قسط و عدالت" را در خودشان ایجاد کنند.
🌱 نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد
🌱 عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد
🌻ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید
🌻از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
استاد علی مومنی
@fatemiyeh_alyasin
@raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥نِکاتی پیرامون تحقیق متون علمی
✔️ آیة الله العظمی شبیری زنجانی
🔹کسی که میخواهد متنشناسی کند باید به اخبار و احادیث احاطه و مبنای علمی داشته باشد. در تاریخ شیعه افرادی مانند مرحوم علامه مجلسی که به فقه و علوم مختلف مرتبط با استنباط و احادیث تسلّط داشتند، به سبک شناسی میپرداختند. این کار، سنگین است. کسی که متن شناسی میکند باید اهل فحص و دارای وثاقت باشند.
🔹اگر قرار است کسی برای این کار انتخاب شود یا باید سابقه طلبگی خوب داشته باشد، یا طلبهی با استعدادی باشد.
🔹وقتی که متنها را به دست افراد غیر خبره میدهیم یا دچار افراط می شوند و یا دچار تفریط. سریع هم نظریه پردازی میکنند و روی احادیث خط میکشند.
🔺کانال معظم له
👉 @raveshsonnati
15.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
💥 فیلمی نادر و برای اولین بار
🔹وصيت آية الله شهيد شيخ مرتضى بروجردي (قدس سره) به فرزندانش بعد ١٧ سال دوری و در اواخر عمر مبارکشان.
🔹آیة الله شهيد بروجردی یکی از مهمترین شاگردان و مقرران دروس مرحوم آیة الله العظمی خوئی بود.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه 💥مژده مژده تعداد محدودی کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی به دستمان رسید. متقاضیان هر چه زود
#ویژه
قابل توجه طالبان کتاب "تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی"
تعداد محدودی از این کتاب را انتشارات توحید مربوط به آیت الله سبحانی حفظه الله واقع در خیابان صفائیه نزدیک به چهار راه شهدا به فروش می رساند.
متقاضیان می توانند برای خرید کتاب به آنجا مراجعه فرمایند.
@raveshsonnati
#پرسش_تفسیری_ادبی
واژه استحیا و مشتقات آن در قرآن کریم چند بار و به چه معانی ای به کار رفته است؟
پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر ...
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش_تفسیری_ادبی واژه استحیا و مشتقات آن در قرآن کریم چند بار و به چه معانی ای به کار رفته است؟ پ
#پاسخ_پرسش_تفسیری_ادبی
کاربرد استحیاء در قرآن
✍ این واژه، در قرآن کریم تنها به صورت فعلی و مصدری به کار رفته است.
هشت بار به شکل فعل مضارع در آیات 26 و 49 بقره، 127 و 141 اعراف، 6 ابراهیم، 53 احزاب و 4 قصص و یکبار به صورت فعل امر در آیۀ 25 غافر و یکبار به صورت مصدر در آیه 25 قصص.
از این ده مورد، چهار مورد آن در آیات 26 بقره و 53 احزاب و 25 قصص از حیاء مشتق شده است.
امّا در شش آیۀ دیگر بنا بر مشهور از مادّۀ حیاة مشتقّ شده است.
جالب اینکه تمامی این شش مورد دربارۀ تصمیم فرعون نسبت به زنان در زمان خود بوده که دستور کشتن فرزندان و استحیاء ایشان را در آن زمان داده است.
این فعل به صورت «یَسْتَحْیُونَ» در آیات 26 و 49 بقره و 6 ابراهیم و به صورت «نَسْتَحْیِي» در آیۀ 127 اعراف و به صورت «اِسْتَحْیُوا» در آیۀ 25 غافر و به صورت استحیاء در آیه 25 قصص به کار رفته است.
معنای استحیاء
✍ در چهار مورد در سه آیۀ 26 بقره و 53 احزاب و ۲۵ قصص، استحیاء از حیاء به معنای شرم، شرم داشتن و شرمگین شدن مشتق شده است. (۱) البتّه برخی برای استحیاء مبالغه قائل اند و هیئت باب استفعال را در این مادّه مفید معنای مبالغه پنداشته اند. (۲)
امّا در شش آیۀ دیگر بنا بر قول مشهور از مادّۀ حیاة به معنای زنده بودن و زندگانی مشتقّ شده است.
در اینکه معنای استحیاء در این آیات چیست، دو احتمال گفته اند:
1. اینکه از حیات به معنای زنده نگه داشتن و نکشتن باشد.
2. اینکه از حیاء به معنای بی حیا کردن یا مانند آن باشد.
مشهور اهل لغت و مفسّران معنای نخست را برگزیده اند.(٣)
بلکه احدی از اهل لغت را نیافتم که جز معنای نخست را گفته باشد.
مشهور مفسّران فریقین نیز احتمال نخست را برگزیده اند، بلکه بیشترشان معنای دوم را ابدا ذکر نکردند؛ ولی برخی از مفسّران با عبارت «قیل» یا «یحتمل» یا «یمکن أن یکون المراد» و مانند این تعابیر که نشانۀ ضعف است، احتمال دوم را مطرح کرده اند.(۴)
اما مفسّری را ندیدم که آن را برگزیند یا ترجیح دهد.
✍ شواهد تعیّنِ معنایِ نخست به نحوی که مجموع این شواهد نادرستی احتمال دوم را رأسا، اثبات می کند عبارت است از:
1. عدم تعرّض احدی از اهل لغت به معنای دوم.
2. تفسیر به معنای نخست در همۀ کتب لغت و قریب به اتّفاق کتب تفسیر.
3. تفسیر آن به معنای نخست در روایات تفسیری. (۵)
4. کاربرد آن در معنای اول در حدیث «اقتُلُوا شُيُوخَ المُشرِكين واستَحيُوا شَرْخَهُمْ» (پیران مشرکان را بکشید و جوانانشان را زنده نگه دارید». (۶)
5. ظهور قرینۀ مقابله میان قتل أبناء و استحیاء نساء در هر شش آیه در ارادۀ معنای مقابل قتل.
با این حال بسیار عجیب است که برخی احتمال دوم را به عنوان یک احتمال ممکن عرفی مطرح کرده اند.(۷)
منابع بحث در ادامه خواهد آمد...
#raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پاسخ_پرسش_تفسیری_ادبی کاربرد استحیاء در قرآن ✍ این واژه، در قرآن کریم تنها به صورت فعلی و مصدری ب
#منابع_پاسخ_پرسش_تفسیری_ادبی
(۱) جوهرى، اسماعيل بن حماد، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربية، ج 6، ص 2323 و 2324؛ زمخشرى، محمود بن عمر، مقدمة الأدب، ص 172.📚
(۲) ابن عاشور، محمدطاهر، تفسير التحرير و التنوير، ج 1، ص 356.📚
(۳) ازهرى، محمد بن احمد، تهذيب اللغة، ج 5، ص 187؛ جوهرى، اسماعيل بن حماد، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربية، ج 6، ص 2324؛ راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، ص 270؛ ابن سيده، على بن اسماعيل، المحكم و المحيط الأعظم، ج 3، ص 396؛ ابن سيده، على بن اسماعيل، المخصص، ج 2، ص 64؛ زمخشرى، محمود بن عمر، أساس البلاغة، ص 150؛ مطرزى، ناصر بن عبدالسيد، المغرب فى ترتيب المعرب، ج 1، ص 238؛ ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، ج 14، ص 213؛ فيومى، احمد بن محمد، المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى، ج 1، ص 160؛ فيروز آبادى، محمد بن يعقوب، القاموس المحيط، ج 4، ص 350؛ طريحى، فخر الدين بن محمد، مجمع البحرين، ج 1، ص 115؛ مرتضى زبيدى، محمد بن محمد، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 19، ص 358؛ مصطفوى، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج 2، ص 339.📚
(۴) طبرانى، سليمان بن احمد، التفسير الكبير: تفسير القرآن العظيم (الطبرانى)، ج 1، ص 162؛ فخر رازى، محمد بن عمر، التفسير الكبير (مفاتيح الغيب)، ج 3، ص 506؛ ابوحيان، محمد بن يوسف، البحر المحيط فى التفسير، ج 1، ص 314؛ نظام الاعرج، حسن بن محمد، تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج 1، ص 284؛ ابنعادل، عمر بن على، اللباب فى علوم الكتاب، ج 2، ص 60؛ آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني، ج 1، ص 255.📚
(۵) «وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ: يُبقونهن و يتخذونهن إماءً» بحرانى، سيد هاشم بن سليمان، البرهان في تفسير القرآن، ج 1، ص 213.📚
(۶) «أراد بالشيوخ الرّجال المسانّ أهل الجلد والقوّة على القتال، ولم يرد الهرمى. والشَّرْخُ: الصّغار الذين لم يدركوا. وقيل أراد بالشيوخ الهرمى الذين إذا سبوا لم ينتفع بهم فى الخدمة، وأراد بِالشَّرْخِ الشباب أهل الجلد الذين ينتفع بهم فى الخدمة. وشَرْخُ الشباب: أوّله. وقيل نضارته و قوّته. وهو مصدر يقع على الواحد والاثنين والجمع. وقيل هو جمع شَارِخٍ، مثل شارب و شرب». «النهاية في غريب الحديث و الأثر لابن أثیر، ج2، ص457».📚
(۷) «ووجه آخر: وهو أنّه روي أنّهم كانوا يقتلون الأبناء، و يدخلون أيديهم في فروج النساء لاستخراج الأجنّة من بطون الحوامل؛ فقيل: يستحيون النساء، اشتقاقا من لفظة الحياء وهو الفرج؛ وهذا عذاب و مثلة، وضرر شديد لا محالة» علم الهدى، على بن الحسين، تفسير الشريف المرتضى المسمى بنفائس التأويل، ج 1، ص 415. «وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ يستبقون بناتكم للاسترقاق بقرينة المقابلة لذبح الأبناء أو يفتّشون حياء نسائكم يعنى فروجهنّ لتجسّس العيب كالاماء أو لتجسّس الحمل» سلطان علیشاه، سلطان محمد بن حيدر، بيان السعادة في مقامات العبادة، ج 1، ص 93. «فالاستحياء طلب الحياة ويمكن أن يكون المعنى ويفعلون ما يوجب زوال حيائهن من المنكرات». طباطبايى، محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، ج 1، ص 188.📚
@raveshsonnati
#پرسش_ادبی
واژه مجیء و اتیان به چه معناست و چه فرقی میان آنها است؟
پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر ...
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش_ادبی واژه مجیء و اتیان به چه معناست و چه فرقی میان آنها است؟ پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر ... @
#پاسخ_پرسش_ادبی
فرق میان واژه مجیء و اتیان
✍ یکی از اولین، اصلی ترین و مهم ترین و چه بسا اولین معنای هر دوی این واژه آمدن است. (۱)
بسیاری از اهل لغت میان این دو، فرقی نگذاشته اند. (۲)
ولی برخی از لغت پژوهان در فرق میان آن دو گفته اند:
«مجیء مطلق آمدن است و إتیان آمدن به راحتی و آسانی و به همین جهت به سیلی که بدون هیچ مانعی در جریان است «أتي» گویند». (۳)
برخی دیگر در فرق میان آن دو گفته اند:
««جاء فلانٌ» کلامی است تامّ و برای تمامیّتش نیازمند ضمیمه ای نیست ولی «أتی فلانٌ» نیازمند ضمیمه و مستلزم این است که چیزی را بیاورد؛ از این رو «جاء فلانٌ نفسُهُ» گفته می شود ولی «أتی فلانٌ نفسُه» گفته نمی شود. سپس در پی بسیاری کاربرد دو واژه، هر یک جای دیگری به کار رفت». (۴)
✍ هر دو واژه، گاهی مفعول به بدون واسطه گرفته و به معنای آمدن نزد کسی یا چیزی به کار می روند. مثلا گفته می شود: «جِئتُهُ» یا «أتیتُهُ» به معنای نزدش آمدم. (۵)
به گفتۀ برخی، گاهی نیز در این حالت به معنای انجام دادن کاری به کار می روند، مثل آیۀ شریفۀ «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْكٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاءُوا ظُلْمًا وَزُورًا» فرقان/ ۴ «و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند اين [كتاب] جز دروغى كه آن را بربافته [چيزى] نيست و گروهى ديگر او را بر آن يارى كرده اند و قطعا [با چنين نسبتى] ظلم و بهتانى انجام دادند» و آیۀ شریفۀ «وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ» اعراف/ ۸۰ «و لوط را [فرستاديم] هنگامى كه به قوم خود گفت آيا آن كار زشت را مرتكب مى شويد كه هيچ كس از جهانيان در آن بر شما پيشى نگرفته است». (۶)
نیز بسیار می شود که با «باء» تعدیۀ خاصّه متعدی شوند و به معنای آوردن چیزی یا کسی باشند، مثل آیۀ شریفۀ «أَيْنَما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً» بقره/ ۱۴۸ «هر کجا که باشید، خدا همۀ شما را می آورد» و آیۀ شریفۀ «وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ»هود/ ۶۹ «و به راستى فرستادگان ما براى ابراهيم مژده آوردند، سلام گفتند؛ پاسخ داد: سلام؛ پس ديرى نپاييد كه گوساله اى بريان آورد».
منابع بحث در ادامه خواهد آمد...
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پاسخ_پرسش_ادبی فرق میان واژه مجیء و اتیان ✍ یکی از اولین، اصلی ترین و مهم ترین و چه بسا اولین معن
منابع_پاسخ_پرسش_ادبی
(۱) فیّومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 3؛ ابن منظور، محمّد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 13؛ حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 1، ص 130 و ج 19، ص 136.📚
(۲) همان.📚
(۳) راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، ص 60. و نیز: مصطفوى، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج 1، ص 29؛ كبير مدني شيرازي، سيد على خان بن احمد، رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين، ج 7، ص 24.📚
(۴) عسكرى، حسن بن عبدالله، الفروق في اللغة، ص 305.📚
(۵) رک: فیّومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 3؛ ابن منظور، محمّد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 13؛ حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 19، ص 137.📚
(۶) رک: حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 1، ص 130 و ج 19، ص 139؛ ابنعاشور، محمدطاهر، تفسير التحرير والتنوير المعروف بتفسير ابن عاشور، ج 8، ص 178 و ج 19، ص 14. 📚
@raveshsonnati
#سخن_بزرگان
🔸 من خیلی دلم برای طلبههای مبتدی میسوزد. در دوره طلبگی ما کسی بهعنوان سیاست، آبروریزی و اهانت نمیکرد. در جلسات عمومی و خصوصی، غیبت نبود، تهمت نبود، شایعه نبود.
🔹 در زمان جوانی ما، همه به مستحبات اهمیّت میدادند. قبل اذان صبح که به حرم مطهّر حضرت معصومه (س) مشرّف میشدیم، مسیر مدرسه تا حرم، مثل روزها خیلی شلوغ بود. گاهی مرحوم آیة الله مرعشی نجفی را میدیدیم که در هوای سرد، در حالی که هنوز درب حرم بسته بود، پشت درب نشستهاند تا درب باز شود و به داخل حرم بروند.
🔸طلبهها واقعاً تقیّد به نماز شب داشتند. آن وقتها ننگ بود کسی نماز شب نخواند یا نماز صبحش را قدری مانده به طلوع آفتاب بخواند.
🔹انس نداشتن طلاب با قرآن ننگ بود، نقص بزرگی محسوب میشد.
🔸 مهمتر از آن، در جلسات عمومی و خصوصی، غیبت نبود، تهمت نبود، شایعه نبود. در حالی که ما به قول عوام، سیاست مدار هم بودیم، امّا کسی بهعنوان سیاست، آبروریزی و اهانت نمیکرد.
🔹متأسفانه گاهی هنگام اتمام درس، فوراً چند نفر دور همدیگر جمع میشوند، یک نفر میگوید چه خبر؟ ناگهان تهمت و غیبت و شایعه شروع می شود.
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
👌توصیه های امام رضا "علیه السلام" برای روزهای پایانی ماه شعبان:
⬅️ در جمعه آخر ماه شعبان حضرت به ابا صلت هروی چنین فرمود:
اى اباصلت ! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهیهایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است.
💠 ۱- بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است،
👈بیشتر دعا و استغفار و تلاوت قرآن انجام بده
👈 و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشی ( و به ضیافت و مهمانی خداوند متعال با طهارت روح و قلب و پاک و پاکیزه وارد شوی )
💠 ۲- و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی (حق الناس مانند ردّ مظالم و حق الله مانند خمس و زکات)
💠 ۳- در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى.
💠 ۴- تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است.
💠 ۵- بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را :
«اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»
(خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشت ما را نیامرزیدهاى در این قسمت که از این ماه مانده بیامرز)
به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند.
( بحارالانوار ج ۹۷ ص ۷۳)📚
فضل، لطف، رحمت و مغفرت خداوندِ مهربانتر از مادر و عظمت ماه مبارک رمضان را ببینید که هنوز نیامده خداوند بندگانش را می آمرزد.
🌸غرق گنه نا امید مشو ز درگاه ما
🌸 که عفو کردن بود در همه دم کار ما
🌸 توبه شکستی بیا هر آنچه هستی بیا
🌸 امیدواری بجوی ز نام غفار ما
🙏🏼 یادی کنیم از مولی و ولی نعمتمان حجة بن الحسن العسکری "عج" و توقع ظهورشان که امیر مومنان علی "علیه السلام" درباره ظهورشان فرمود:
" لاَ تُعَاجلوا اَلْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا
وَ لاَ يَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ اَلْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُكُمْ "
پیش از رسیدن این امر (ظهور حضرت مهدی عج) عجله و شتاب نکنید که پشیمان می شوید و آن را دور نشمارید که دلتان را قساوت می گیرد.
( بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۳ )📚
🌹اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌹
استاد علی مومنی
@raveshsonnati
#پرسش_ادبی
آیا نفع و ضرر دو معنا از معانی لام و علی هستند؟ شاهد و دلیل؟
پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر ان شاء الله ....
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#پرسش_ادبی آیا نفع و ضرر دو معنا از معانی لام و علی هستند؟ شاهد و دلیل؟ پاسخ پرسش تا ساعاتی دیگر
#پاسخ_پرسش_ادبی
قال الله تعالی:
لها ما کسبت وعلیها ما اکتسبت (۲۸۶ بقره)
یعنی: برای (به نفع) او (نفس) است آنچه به دست آورْد و بر ( به ضرر) او (نفس) است آنچه به دست آورْد ( یا با زحمت به دست آورْد)
وقال مجنون لیلی قیس العامری:
على أنّني راضٍ بأنْ أحْمِلَ الهَوى
وأخْلُص منها لا عَلَيَّ و لا لِيا
📚خزانة الأدب وغاية الأرب ج ٣ ص ٣٧
یعنی: با اینکه من به اینکه عشقش را به دوش بکشم راضیم و از آن خلاص شوم در حالیکه نه به ضرر من باشد و نه به سود من.
وقال توبة بن الحُمَيْر من شعراء الإسلاميّين:
وقد زعمتْ لَيلى بأنيَ فاجِرٌ
لِنَفْسِيَ تُقاها أو عليها فُجُورها
(و لیلی گمان کرد که من فاجر و بدکاره ام در حالی که تقوایم برای من و به نفع من و فجورم بر ضررم است)
دلالت لام بر نفع و علی بر ضرر:
اولا فی الجمله قطعی است.
ثانیا همیشگی نیست بلکه گاهی اوقات است.
ثالثا معنای نفع و ضرر موضوع له لام و علی نیست، بلکه نفع لازمه معنای ملکیت یا اختصاص در لام در برخی موارد با توجه به قرائن مقامی و ضرر لازمه معنای استعلا و تفوّق در علی در برخی موارد با لحاظ قرائن معنوی است.
به همین دلیل مشاهیری چون ابن حاجب در الکافیه و حسن بن قاسم مرادی در الجنی الدانی و رضی در شرح کافیه و ابن هشام در مغنی و بیشتر نحات معنای نفع و ضرر را در رده معانی لام و علی ذکر نکرده اند و چه زیبا ملا محسن قزوینی در عوامل خود گفته است:
" وفيها (يعني اللام) معنى النفع كما أنّ في على معنى الضرر نحو: دعا لي و دعا عليه"
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
✍ امام صادق "علیه السلام" فرمود:
" رَأس السّنَة شَهرُ رَمَضان "
ماه مبارک رمضان، اول سال است.
(المراقبات، ص ۲۱۱)
👈در اسلام سه مبدا برای سال وجود دارد:
💠۱- هجرت پیامبر اکرم "صلّی الله علیه و آله" می باشد بر اساس حرکت خورشید که از اول بهار شروع می شود ( هجری خورشیدی)
💠۲- هجرت پیامبر اسلام "صلّی الله علیه و آله "، بر اساس حرکت ماه که از اول محرم شروع می شود. (هجری قمری)
💠۳- ماه مبارک رمضان ( سال معنوی)
⚘ماه برکت
⚘ماه رحمت
⚘ماه مغفرت
⚘ماه نزول کامل قرآن کریم
⚘ماه کسب معرفت
⚘ماه کسب عبادت و بندگی
⚘ماه میهمانی خداوند متعال با پذیرائی های:
🔹️معنوی
🔹️روحانی
🔹️تجلیّات رحمانی
🔹️الطاف کبریائی
🔹️ فیوضات ربّانی
👈 طبق روایات، ارزش این ماه فوق تصور بشر است و ندای لذّت بخش محضر ربوبی و ساحت قدوسی، به قدری آرام بخش است که امام صادق "علیه السلام" در باره آن چنین فرموده اند:
"لَذَّةُ ما فِى النِّداءِ اَزالَ تَعَب الْعِبادَةِ وَ الْعَناءِ"
لذت ندای خداوند (یَا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا) زحمت، سختی و فشار عبادت یک ماه را از بین برده است.
(مجمع البیان ذیل آیه شریفه ۱۸۳ بقره)
🌸بر ضیافت خانهٔ فیض نوالت منع نیست
🌸درگشاده است و صلا در داده خوان انداخته
💝ماه رمضانی که افعال اضطراری و غیر اختیاری در آن ماه مانند نفس کشیدن و خوابیدن، ثواب دارد واقعا ماه:
🍃 عبادت
🍃دعا
🍃استغفار
🍃تلاوت قرآن
🍃 کمک به مستمندان
🍃تطهیر قلب و شستشوی روانی
🍃و ریاضت است.
🌸دلا ز نور ریاضت گر آگهی یابی
🌸چو شمع خنده زنان ترک سر توانی کرد.
✍ لذا امام سجاد "علیه السلام" این ماه مبارک را عید اولیاء الهی نامیده است.
" السَّلامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ "
سلام بر تو ای ماه خدا و ای عید اولیاء خدا. (صحیفه سجادیه، دعای ۴۵)
اللهم عجل لولیک الفرج
استاد علی مومنی
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
✔️ قال رسول الله صلی الله علیه و آله
💥إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ في أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لاتُغلَقُ إلى آخِرِ لَيلَةٍ مِنهُ؛
🔹درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرين شب اين ماه بسته نمىشود.
📚 بحار الأنوار، ج ۹۶، ص ۳۴۴.
🌹حلول شهر الله الاکبر، رمضان المبارک را خدمت سروران گرامی تبریک عرض میکنیم و از همه بزرگواران ملتمس دعا هستیم.🌹
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
✔️ ابْنُ أَبِي قُرَّةَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ إِذَا حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ فَقُلْ:
🔹اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَيْنَا صِيَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ (فِيهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِيهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِي يُسْرٍ [مِنْكَ] وَ عَافِيَةٍ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
📚 الاقبال، ج۱، ب ۴، فصل ۱۵.
👉 @raveshsonnati