روشنگر مدیا
💢 خاطرهی #حبیب_مؤید از #خشونت_عبدالبهاء! ⚠️ به راستی این میزان از فاصله میان #شعار_تا_عمل از سوی پ
💢 خاطرهی #حبیب_مؤید از #خشونت_عبدالبهاء!
🔶 حبیب مؤید یکی از مبلّغین مشهور #بهائیت، در نقل خاطرهای از برخورد خشونتآمیز عبدالبهاء، از زبان او مینویسد: «بعد از اينكه حرفهايش را زد گفت: یا افندی (خطاب به #عبدالبهاء)خوبست دیگر شما هم کوتاه بیائید و از در صلح با متصرف وارد شوید، گفتم صلح؟ به به، بسيار خوب چه بهتر از اين ولی چطور: گفت: متصرف قصدش پول است، پول میخواهد. خوب است شما هم مضايقه نكنيد و از پول وارد شوید. گفتم (عبدالبهاء): بسيار خوب، اينكه چيزی نيست. بنشين تا بروم و پول بياورم. سعدالدين رمضان خوشحال شد و گمان كرد الان من ميروم و یک كيسه ليره میآورم... بلند شد که كفشش را به پا كند، تا عقب كرد یک #سيلی محكمی به او زدم، خواستم یکی ديگر بزنم كه فرار كرد... (پیش متصرف) گفته بود والله من رفتم و یک دست #كتک_سير هم خوردم. ملاحظه كنيد جای سيلی چقدر قرمز شده...».[1]
♻️ آری؛ عبدالبهاء در حالی دست به کتک داشت و با سیلی جواب مخاطبینش را میداد که پیشتر، استراتژی #ظلم_پذیری را برای #بهائیان برگزیده بود: «... اگر ستمکاری دست تطاول بگشاید و مانند گرگ تیزچَنگ هجوم نماید، اَحبای الهی مانند اَغنام (گوسفند) تسلیم شوند. لهذا مقاومت ننمایند بلکه تیغ و شمشیر را به شَهد و شیر مقابله نمایند. زخم به جِگرگاه خورند، دست قاتل را ببوسند و در سَبیل الهی جانفشانی نمایند. از برای ستمکار اِستغفار کنند و طلب عَفو از پروردگار نمایند».[2]
⚠️ اما به راستی این میزان از فاصله میان #شعار_تا_عمل از سوی پیشوایی به ظاهر الهی، چه مفهومی جز #عوام_فریبی و تبلیغات تو خالی دارد⁉️
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
📚پینوشت:
📙[1]. حبیب مؤیّد، خاطرات حبیب، ص 417-416.
📕[2]. عباس افندی، مکاتیب، ج ۳، ص 124-123.
✝مسیحیتی که ✡یهودیش کردند
✏️یهود برای بقای خود نیاز به همراهی یک دین داشت و کاهنان، #مسیحیت را برای این منظور بسیار مناسب دیدند. آنها پس از قربانی کردن مسیح (ع) دین مسیحیت را یهودیزه کردند و انحرافات بسیاری در آن پدید آوردند.
#مسیح از همان آغاز قیام خود اعلام کرد:«گمان مبرید من آمدهام #تورات یا صحف انـبیا را بـاطل سازم.نیامدهام تا باطل سازم، بلکه آمدهام تا کامل کنم»، باوجوداین،بزرگان یهود و کاهنان، معجزات و دلایل او را نپذیرفتند و به شدت با او مخالفت کردند. در انتهای هریک از انجیلهای چهارگانه، شرح مفصلی از اذیت و آزارهـایی کـه عالمان و قـوم یهود به حضرت عیسی روا داشتند، آمده است.
🕎یهودیان،عیسای ناصری را دستگیر کرده،به دست پیلاطس، نماینده قـیصر سپردند.پیلاطس اقرار کرد که در سخنان عیسی هیچ عیبی مشاهده نـمیکند، ولی بـه اصـرار آن جماعت، او را تازیانه زد. لشکریان،تاجی از خار بافته بر سرش گذاشتند، جامه ارغوانی به او پوشاندند و گفتند:«سلام ای پادشاه یـهود!» پس از عـروج حضرت عیسی(ع)، شکنجه و آزار پیروان آن حضرت ادامه یافت تا اینکه در قرن چهارم، امپراتور کـنستانتین، تـغییر کـیش داده و مسیحی شد. امپراتور روم در سال 311، به مقامات دولتی دستور داد تا آزار و اذیت مسیحیان را متوقف کنند. زندگی مـسیحیان با این فرمان به حالت عادی برگشت و توانستند اجتماعات دینی خود را برگزار کـنند. در این فرمان، مسیحیت بـه عـنوان دین رسمی پذیرفته شد و تحت حمایت کامل قانونی قرار گرفت.
📚محتوای انجیلهای چهارگانه، بسیار کمتر از آن بود که بـتواند احکام و شریعتی را در برابر شریعت مفصل تورات تأسیس کند، بنابراین مسیحیان، خواه ناخواه، از احکام تورات پیروی کردند و البته تحت تأثیر تعالیم #پولس یهودی، در آن تغییراتی به وجود آوردند. همین نکته،دلیل بقای کـلیسای #اورشـلیم شد. نیاز مسیحیت به احکام و مبانی تورات،زمینه مساعدی را برای نفوذ بیشتر اندیشههای #یهود در مسیحیت ایجاد میکرد و حتی اندیشههایی که حضرت #عیسی برای مبارزه با آنها قیام کرده بود بـه تـدریج تغییر کرد.اما تا قرن پانزدهم و شانزدهم،ثمره روشن و ملموسی برای یهودیت سنتی به همراه نداشت.
📌نهضت اصلاح دینی
تا پایان قرن پانزدهم،تمدن مسیحی،یهودیان را طرد و آنان را مـجبور مـیکرد در مناطق محصوری به نام«گتو»زندگی کنند. کلیسای #کاتولیک میگفت سقوط اورشیم و پراکنده شدن قوم اسرائیل، مجازاتی از جانب خداوند بود که #یهودیان به دلیل به #صلیب کشیدن مسیح بـدان گـرفتار شـدهاند. ازاینرو،بسیار کوشید تا یـهودیان را از آیـین یـهود برگرداند و یا از اروپا بیرون براند.
✝✡فرایندی که «مسیحیت یهودی» خوانده میشود، در واقع، آشتی مصلحتآمیز قاتلان مسیح(و مطابق با قرآن:عاملان عروج مـسیح) بـا مـسیحیت بود که در قرن پانزدهم به ثمر نشست. در ایـن قـرن،گروههایی از یهودیان در اسپانیا و پرتغال، آیین مسیحیت را پذیرفتند. این دوران که به دوران«بازگشت به مسیحیت»معروف شد، در تحقق مسیحیت یـهودی نـقش مـهمی داشت. البته مواد چنین آشتی و دوستی غیر منتظرهای با تـحریفات لفظی و محتوایی مسیحیت در طول قرون گذشته فراهم شده بود. پولس ، برخلاف سخن خود مسیح در انجیل که خود را مـصلح آیـین یـهود و شبان گوسفندهای پراکنده بنیاسراییل معرفی میکرد،مسیحیت را دینی جهانی دانست.هـمچنین بـا تأکید بر الوهیت حضرت عیسی، رابطه پدر و فرزندی خاصی را میان او و پیروانش تعریف کرد که برآیند آن، عدم نـیاز جـدی بـه شریعت بود.
💬اساس سخن پولس در نفی #شریعت ، این بود که صرف ایمان بـه مـسیح، مـوجب نجات انسان میشود و هیچ چیز دیگری از جمله شریعت ضرورت ندارد. با این تدبیر، نـه تـنها مـسیحیت بر اصلاح آیین #یهود متمرکز نمیشد و مزاحم آن نبود، بلکه اعمال دینی نیز اصالت خـود را از دسـت میداد و این محبت خاص جای آن را میگرفت. گذر مسیحیت از یک فرق یهودی بـه یـک دیـن جهانی، با اندیشههای پولسی سازگاری بیشتری داشت تا اندیشههای پطرس؛ به همین دلیل کـلیسای اورشـلیم، در مقام قضاوت و نیز برای بقای خود به سود پولس رأی داد. با این وجود بـرای آشـتی مـیان این دو دین بزرگ، نیاز به استخراج عناصر مشترک در هر دو آیین و بازخوانی آنها بود./رهپویان هدایت
@Feraghvaadyan
🚸مدارس مذهبی، کمپهای #انجمن_حجتیه
#قسمت3
🎓 سالیان سال است، آغاز #پاییز با بازگشایی مدارس گره خورده و هر یک تداعیگر دیگری است. به این مناسبت مسئله #نفوذ انجمنحجتیه در #مدارس کشور را در #مصاحبه اختصاصی روشنا با #معلمی که از کودکی در این فضا رشد یافته و هماکنون نیز در مدارسی با حضور #معلمان_انجمنی مشغول به تدریس است، بررسی میکنیم.
🎤
❓نمود انجمنی بودن یک مرکز آموزشی چیست؟ چه #فعالیتهایی دارند؟
👤در حال حاضر، مجموعه به صورت بیصدا فعالیت میکند. یعنی به جای #مخالفت_آشکار با فعالیتهای سیاسی جمهوری اسلامی، #مناسبتهایی که دین را به سیاست مرتبط میکنند، در #سکوت میگذرانند؛ مثلاً به سالگرد 22 بهمن، 12 بهمن (ورود امام(ره)) و... نوعی بیتوجهی نشان میدهند و مراسم یادبود ندارند. هرچند، یکسری #ظاهرسازیها انجام میدهند تا وقتی از منطقه بازرس بیاید، بگویند کارهایی انجام شده. از طرفی، #جلسات_اعتقادی در این مدارس با نظم و ترتیب خاصی پابرجاست. البته همین جلسات هم #فیلتر دارد، معلمهای راهنما، #دانشآموزان_مستعد را #شناسایی و #جذب میکنند.
❓در این مدارس، چه مسائل خاصی به دانشآموزان آموزش داده میشود؟
👤 انجمنیها آشکار نمیگویند که انجمنحجتیه، چنین و چنان است. اولین اقدامشان این است که بچهها را از #انقلاب #دور میکنند. این طور القا میکنند که هر کاری برای انقلاب و بعد از آن انجام شده، بد است. مثلاً، کارهای امام(ره)، رئیسجمهور، مسئولان، سپاه و... را زیر سؤال میبرند. به همین دلیل است که نباید در مورد فعالیتهای انجمن بیتفاوت باشیم.
انجمن، #کلاسهای مختلفی در زمینه #امامت، توحید، عدل و... در سطوح مختلف دارد، اما در کنار اینها اعتقادات را هم #تغییر میدهد. امثال انجمن کارهایی میکنند که جمعهای مذهبی نسبت به انقلابی که انقدر برایش زحمت کشیده شده، بیتفاوت شوند و عقبنشینی کنند، این، راه را برای دشمنانی که از آن طرف مرزها #خطدهی میکنند، باز میکند.
تا جایی که میدانم در زمان شاه، «#ساواک» با انجمن کاری نداشت. حتماً یک کاری میکردند که شاه با آنها کاری نداشت. چون شاه روی دین پیش نمیرفت اما انقلاب با توجه به دین پیش میرود و انجمن با هم بودن دین و #سیاست را قبول ندارد، به همین خاطر هرجا که زورشان میرسد یک سوزن به انقلاب میزنند. بچهها را به سمت خود میکشند، وقتی این افراد بزرگ شوند، خواه ناخواه طرف انجمن هستند. در انجمن، کسانی که خوب صحبت کنند و پند و اندرز بدهند، موفقند و نیروها را طوری تربیت میکنند که جذاب صحبت کنند.
@Feraghvaadyan
◾️ آیت الله صافی گلپایگانی: تصوف در مقابل ولایت اهل بیت(ع) قرار دارد
🔺آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به ضرورت نقد علمی جریان تصوف، این اندیشه را در مقابل ولایت اهل بیت(ع) دانست.
🔺به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با دست اندرکاران همایش ملی «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها» با تشکر از اقدام دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری این همایش گفت: برگزاری چنین همایشی اقدامی ضروری و مهم است که برای آگاهی بخشی به جامعه بسیار مؤثر میباشد.
🔺ایشان با بیان این که باید با کارهای علمی، جوانان و حتی برخی از اهل علم که گرفتار انحراف می شوند را روشن کنید، افزود: در پژوهش ها باید مبانی اسلام و ولایت اهل بیت(ع) به صورت دقیق و صحیح مطرح شود و انحراف این گروهها از اصول مکتب بیان گردد، زیرا این ها در مقابل ولایت اهل بیت(ع) هستند و آرای دیگران را به نام اسلام در مقابل مکتب اهل بیت(ع) قراردادهاند.
🔺این مرجع تقلید با بیان این که اگر ما مکتب اهل بیت(ع) را دنبال کنیم همه چیز در آن وجود دارد و هیچ کم و کاستی در قرآن و سنت و روایات اهل بیت(ع) نیست، ابراز کرد: این کار بسیار بزرگی است که شروع کردید و دیگران هم استفاده خواهند کرد، زیرا در زمان کنونی باید مرز میان مکتب اهل بیت(ع) و فرقههای انحرافی روشن شود تا دیگران به اشتباه نیفتند و شیعه خیلی بالاتر از مکاتبی است که در آن موارد انحرافی در قالب شعر و نثر و رقص به مردم القا می شود.
🔺 وی با بیان این که اندیشه تصوف از زمان اهل بیت(ع) تا امروز همواره طرفدارانی داشته است، با تاکید بر خاستگاه های تصوف در بیرون از اسلام، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب هم ما درگیری هایی را با این ها داشته ایم و با فرقههای تصوف مبارزه می کردیم و امیدوارم با اهتمام شما مکتب اهل بیت(ع) روز به روز گسترش پیدا کند.
🔺 ایشان در انتها بار دیگر با تشکر از دست اندرکاران همایش تصوف افزود: الحمدلله این کاری که شروع کردید کار بسیار بزرگی است و تا حالا هم خیلی کوتاهی کردهایم و امیدوارم که موّفق و مؤیّد و منصور باشید.
🔺 اولین همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقدها روز پنج شنبه ۱۹ مهرماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در مرکز همایش های غدیر قم واقع در خیابان معلم برگزار خواهد شد.
➕ http://tasavvof.com/2382/آیت-الله-صافی-گلپایگانی-تصوف-در-مقابل-و.html
@Feraghvaadyan
◾️دبیر علمی همایش ملی تصوف؛ شاخصه ها و نقد ها مطرح کرد: نفوذ تصوف با استفاده از نام عرفان در مراکز دینی
🔺دبیر علمی همایش با اشاره به نفوذ تصوف با استفاده از نام عرفان و بزرگان عرفانی ما در مراکز دینی، از برگزاری همایشی برای بررسی و نقد اندیشه تصوف فرقهای در مهرماه سال جاری خبر داد.
🔺 به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین پاکدل در دیدار با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اقداماتی که در زمینه نقد تصوف رخ داده است، ابراز داشت: از سه سال پیش کارگروه تخصصی تشکیل دادیم و با توجه به اینکه فرقههای صوفیانه با نفوذ در مراکز دینی شیعیان همچون هیآت مذهبی و موسسات دینی و کانونهای جوانان و با استفاده از نام عرفان و ولایت، برای پیشبرد اهدافشان اقدام می کردند، به این نتیجه رسیدیم که یک همایش علمی در سطح کشور برگزار کنیم و به بررسی ابعاد اندیشه و آداب صوفیانه بپردازیم.
🔺عضو کارگروه تصوف با بیان این که امروزه برخی فرقههای صوفیان در لباس و قالبهای جدید، در حال احیای هویت فرقه ای خود در ایران هستند، گفت: این فرقه ها برخلاف ادعای اولیه، به آداب و اخلاق شرعی مقید نیستند و با پشت سر گذاشتن شریعت، زمینه گرایش به لاابالیگری را فراهم می سازند.
🔺وی افزود: در فراخوانی که برای این همایش منتشر شد، ۳۲۰ چکیده مقاله از مراکز دانشگاهی و حوزوی و ۲۶۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که با تشکیل گروهی علمی برای گزینش بهترین و علمی ترین مقالات، نهایتاً حدود ۵۵ مقاله برای چاپ چکیده تأیید شد.
🔺حجت الاسلام والمسلمین پاکدل ابراز کرد: در این مقالات ابعاد تفکرات و آداب صوفیه در ۳ محور و ۲۴ موضوع بررسی شده است و الحمدلله مقالات واصله از محتوا و سطح علمی خوبی برخوردار است.
🔺 وی گفت: این همایش ۱۹ مهرماه برگزار می شود و در کنار آن ویژه نامه ای هم آماده شده و نظرات و فتاوای مراجع در رابطه با تصوف در آن درج آمده است.
➕ http://tasavvof.com/2386/دبیر-علمی-همایش-تصوف-نفوذ-تصوف-با-استف.html
@Feraghvaadyan
✅نگرانی مسیحیان درباره توافق واتیکان و حزب کمونیست چین
🔸روز ۲۲ سپتامبر واتیکان تفاهمنامهای را با پکن به امضا رساند که طی آن به مقامات چین اجازه داده میشود اسقف چین توسط حزب کمونیست چین منصوب شود. این درحالی است که در سراسر دنیا پاپ و واتیکان اقدام به منصوب کردن اسقفهای کلیسا میکنند.
به نقل از اپک تایمز واتیکان و حزب کمونیست چین در سال ۱۹۵۱ روابط خود را قطع کردند. از آن تاریخ تا کنون حزب کمونیست بر خلاف رضایت پاپ اقدام به منصوب کردن اسقفهای کلیسای چین کرده است. امضای این توافق به معنای مشروعیت بخشی به اسقفهای منصوب شده توسط پکن است.
ژوزف ذن، سراسقف سابق کلیسای کاتولیک در هنگ کنگ، که سال گذشته به دلیل انتقاد از سیاستهای واتیکان در برابر چین، از سوی واتیکان توبیخ شد توافق اخیر چین و واتیکان را یک « معامله پنهانی » و « خیانت » دانسته است و در گفتگو با رسانهها گفته است : « واتیکان این گله را به دهان گرگها میدهد. »
حدود ۱۲ میلیون پیرو کاتولیک در چین زندگی میکنند که بین کلیساهای زیرزمینی و کلیساهای کاتولیک طرفدار دولت تقسیم شدهاند🔸
@religions
@feraghvaadyan
🔸🔹جشن مهرگان زرتشتی در مارکار برگزار شد
🔸جشن مهرگان با حضور مهندس حسینی، شهردار منطقهی 4 شهرداری تهران و زرتشتیان، سهشنبه 10 مهرماه 1397 در مجموعه فرهنگی مارکار تهرانپارس برگزار شد.
🔸 وی گفت: ما همیشه با مسالمت در کنار هم بودیم. وقف مسجد از سوی زرتشتیان اقدامی ارزشمند است که این کار دید وسیع میخواهد. دیدگاه زرتشتیان در مورد وقف نگاه عام است که افزون بر زرتشتیان دیگران نیز از این امکانات بهره بگیرند. دین و فرهنگ زرتشی دین شادی است که ارزشمند است. امیدواریم این شادی به همهی جامعه برگردد.
🔹اسفندیار اختیاری نمایندهی زرتشتیان در مجلس نیز ابراز داشت : .فرهنگ ایران با فرهنگ زرتشتیان در آمیخته است و افتخار میکنیم در درازای تاریخ و شرایط سخت جشنهای ایران را پاس داشتیم. بزرگترین پیام جشن مهرگان پیروزی خوبی بر بدی است. /امرداد
@Feraghvaadyan