eitaa logo
ساحت اندیشه
180 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشاپیش از همه بخاطر صحنه های ناراحت کننده ی این کلیپ عذر میخوام. ولی باید اینها رو دید، و قدر امثال ها، ، و سربازانِ مکتب رو دونست. این رخداد میتونست به جای توی اتفاق بیافته. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
متواضعانه آیت الله در هنگام عرض ارادت و توسل به ساحت قدسی علیهاالسلام بخشی از کلیپ: " امشب یادم آمد از خاک پای (سلام الله علیها) در خواست کنیم که عنایتی بفرماید؛ و ما و همه ی کسانی که ذره ای از نور در دلشان است را مورد قرار دهند" پ.ن: MESBAHYAZDI.IR@ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
مقام معظم رهبری در سخنرانیهای متعدّدی رو بحث رسیدگی به جامعه ؛ و صحیح و رسا از معارف دینی، و منطقی از عقاید اسلامی تاکید کردن. مثلا در یجا میفرماید: "این عقاید و باورها باید در عمق جان مردم ما رسوخ و نفوذ کند. همین عقاید است که ما را به میدان می‌آورد و در میدان نگه میدارد" در جایی دیگه فرمودن: "همه‌ی ما باید «لا رَیبَ فِیه» باشیم (در اعتقاداتمون شک نداشته باشیم)؛ ما باید «لاریب فیه»، و قرص و محکم و استوار باشد و آن را با زبان مناسب بیان کنیم" در دیدار با مسئولین آموزش و پرورش هم فرمودن: "آن چیزی که امروز بیش از همه باید در آموزش و پرورشِ ما به آن توجه بشود، اعتقاد اسلامی و عمل اسلامی است که در دانش‌آموزان باید احیاء گردد" با توجه به شرایطی که از سالهای قبل توی پیش اومده؛ و وحشتناکی از طرف به وسیله ی مطرح کردن در مورد و اعتقادات دینی به راه افتاده، و از طرف دیگه هم بخاطر تغییر ذائقه ی مردم و ضروری ندانستن پیگیری بحثهای ، سؤالات زیادی در بین مردم و جوانها در مورد مسائل مختلفِ دینی وجود داره. یکی از اساسی ترین پرسشهایی که در بین مردم عادی و حتی فرهیخته ها به چشم میخوره، پرسش در مورد اصل هستش. به همین دلیل چند جلسه ای رو به صورت خیلی مختصر و کوتاه در مورد نظریه ی گفتگو میکنیم. امیدوارم به لطف و عنایت ولیِّ مطلق الاهی؛ امام زمان (ع)، این مباحث مفید باشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
معناى اين‌كه ما طرفدار هستيم و جامعه ی ما بايد بر اساس اسلام اداره بشه، اينه كه بايد يك بر اساس اسلام وجود داشته باشه. مهمترین اصل در سیستم حکومتی اسلام، اصل هستش. برای ورود در گفتگوی علمی پیرامون ، ما یسری داریم؛ یعنی اصولی که در مباحث علمی دیگه ای اثبات میشه، و اونها رو مورد پذیرش در نظر میگیریم. چون اگه بخوان تکت تک پیش فرضهای هر بحثی رو در همون بحث بررسی کنن، بجای ده جلسه، باید صدها جلسه برگزار بشه، تا اون بحث به نتیجه برسه. به همین دلیل علوم و مباحث مختلف به کمک همدیگه میان، و در نتیجه دانشمندان علوم مختلف، یسری اصول رو به عنوان و در نظر میگیرن. در بحث ولایت فقیه هم ما چندتا داریم؛ ۱- حکومت امری ضروری است. ۲- هیچ فرد یا گروهی برای حکومت ندارد. ۳- خدا، تنها موجودی است که برای حکومت دارد. ۴- دین از جدا نیست. انشاالله بصورت خیلی کوتاه در مورد این موارد توضیح داده میشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
نخستین ، ضرورت وجود حکومت برای هر اجتماعیه. در بین ، فقط ها منکر ضرورت وجود حکومت برای هستن. ولی بقیه مكاتبِ فلسفى نظر اونها رو یه فرض غيرِ واقع بينانه مى‌دونن، و میگن قرن‌ها و هزاران سال تجربه نشون داده كه هميشه در جوامع بشرى نیاز به قدرتى هست كه مردم رو كنترل كنه و مانع از بشه. در نظریه هم این اصل رو مفروض و مسلّم میدونن. (ع) در مورد ضرورت وجود حکومت میفرمایند: "لَابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ ؛ مردم ضرورتاً باید دارای پیشوا و راهبر باشند؛ چه آن پیشوا خوب باشد، یا بد." پ.ن: ، خطبه۴۰ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
حكومت؛ دستگاهیه كه بر رفتارهاى اجتماعى یک اشراف داره و سعى میکنه اونها رو در مسير خاصّى جهت بده و هدايت کنه.‌ اين اِعمالِ حاكميت میتونه به و يا با استفاده از باشه. حالا باید دید اصلاً آیا هیچ فرد یا گروهی حق داره برای جهت دادن به رفتارهای اجتماعیِ مردم، دست به کار بشه و به خودش اجازه تصرف در امور مردم رو بده، یا نه؟! به عبارت دیگه: آيا فرد يا گروهى، ذاتاً و به خودىِ خود و حق برای حکومت کردن داره، يا مشروعيت ( ) حكومت نسبت به هیچ کسی نيست؛ بلكه امرى عرَضیه و از ناحيه ی كسی ديگه بايد به اونها داده بشه؟! بعضی از حق حاکمیت رو برای بعضی افراد، ذاتی میدونن؛ مثل حکومتِ فرد قوی تر، حکومت فیلسوف و ... . ولی از دیدگاه و ، هیچ فرد یا گروهی ذاتاً حق حاکمیت (مشروعیت) نداره. یعنی حق حكومت، ارث هيچ فردى نيست و ذاتاً براى هيچ‌ کسی متعيّن نيست. بلكه بايد از منبعى كه اين حق، اصالتاً و ذاتاً از آن اوست به ديگرى منتقل بشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
به دنبال مقدمه دوم، این سوال پیش می آید که از طرفی شما میگویید "وجود حکومت امری ضروری است"، و از طرف دیگر میگویید "هیچ کسی ذاتاً حق حاکمیت ندارد" حال چگونه میتوان میان این دو مطلب جمع کرد؟! این بخش، نقطه ی جدایی مکتب سیاسی از است. از دیدگاه اسلام سه عنوان بر همدیگه مترتّب هست و به ترتیب دنبال هم میان؛ ، و . یعنی کسی نسبت به کسی یا چیزی دارد که (نه ) آن چیز باشد، و فقط یک چیز است که مالک آن چیز می باشد. پس همانطور که در بحثهای و اثبات شده است، ، خداست و به همین علت فقط خدا همه ی مخلوقاته و فقط خداست که ذاتاً حق حکومت و تصرّف در امور انسانها رو داره. : چون خدا خودش بطور نمیتونه بکنه، این اجازه ی تصرّف رو به بعضی از انسانهای ویژه واگذار کرده و تفویض نموده. که در ادبیات دینی ما به عنوان شناخته میشن و از هر اشتباهی هستن. این سلسله ی پیامبران ادامه پیدا کرد، تا به رسید، و بعد ایشون -از دیدگاه ما شیعه ها- این اجازه ی تصرّف به که اونها هم هستن داده شده. پس حتی پیامبران و امامان هم با و اجازه ی خداست که پیدا میکنن، وگرنه خودشون ذاتاً هیچ حقی برای ندارن. البته بعد از این اجازه ی خدا، اطاعت از اونا دقیقاً مثل اطاعت از خدا، واجب میشه. پ.ن: دلایل عقلی بحث ، ، ، و پیروی از پیامبران و ائمه، بطور مفصل در کتابهای مطرح شده؛ ر.ک.به: توحید و نبوت (شهید )، آموزش عقاید، آموزش فلسفه و معارف قرآن -خداشناسی و راهنماشناسی- (آیت الله )، ترجمه ی المُحاضِرات فی الاِلهیات (آیت الله ). «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh