eitaa logo
سلام فرشته
179 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 راه و رسم امانت داری این گونه است؟ رحمه الله: 🌹تا جوانید فکری کنید، نگذارید پیر و فرسوده شوید... شما اگر خدای نخواسته خود را اصلاح نکردید و با قلبهای سیاه، چشم ها، گوش ها و زبان های آلوده به گناه از دنیا رفتید ، خدا را چگونه ملاقات خواهید کرد؟ این امانات الهی را که با کمال طهارت و پاکی به شما سپرده شده، چگونه با آلودگی و رذالت مُستَرَد خواهید داشت؟ 🍀این چشم و گوشی که در اختیار شماست، این دست و زبانی که تحت فرمان شماست، این اعضا و جوارحی که با آن زیست می کنید، همه امانات خداوند متعال می باشد که با کمال پاکی و درستی به شما داده شده است. اگر ابتلاء به معاصی پیدا کند، آنگاه که بخواهید این امانات را مُستَرَد دارید ممکن است از شما بپرسند که راه و رسم امانت داری این گونه است؟ ما این امانات را این طور در اختیار شما گذاشتیم؟ قلبی که به شما دادیم چنین بود؟ چشمی که به شما سپردیم این گونه بود؟ دیگر اعضاء و جوارحی که در اختیار شما قرار دادیم چنین آلوده و کثیف بود؟ 🔻در مقابل این سؤالها چه جواب خواهید داد؟ خدای خود را با این خیانتهایی که به امانات او کرده اید چگونه ملاقات خواهید کرد؟ 📚امام خمینی - ره ، جهاد اکبر،انتشارات امیر کبیر، 1360، ص 61 ✨الهی توفیق امانت داری و طهارت و پاکی حقیقی و تام را به ما و دوستان و عزیزان و همه مومنین و مومنات بده و ما را به تفضلت، مصفی شده به ملاقات خود ببر🤲 ‌‌‌‌ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
هدایت شده از ریحانه
🔰اگر خدیجه سلام‌الله‌علیها نبود 🔺حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «خدیجه‌ی کبری علیها‌ الصلاة والسلام اول مؤمن به اسلام بود و همه‌ی ثروت خود را در راه دعوت و ترویج اسلام خرج کرد که اگر کمکهای خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ی عمده‌ای به وجود می‌آمد.» 🏴 ۱۳۶۵/۰۳/۰۲ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔹خدای ندیده را عبادت نکرده ام حفظه الله: 🌺 یَا اباذر! اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ البته توجه داشته باشید منظور از رویت در این فرمایش رسول گرامی اسلام، رویت قلبی است. نه رویت با چشم سر. حبری از احبار یهود به خدمت امیرالمومنین علی علیه السلام رسیده بود و از ایشان سوال کرده بود تو که خدا را عبادت می کنی، پروردگارت را رویت کرده ای؟ حضرت جواب دادند لَمْ أَكُنْ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ من اصلا عبادت نکرده ام پروردگاری را که مشاهده نکرده باشم. رویت نکرده باشم. آن حبر سوال کرد: چگونه مشاهده کردی پروردگارت را؟ چگونه یافتی؟ حضرت فرمودند: وَيْلَكَ وای بر تو. منظور مشاهده با ابصار و بصر نیست. مشاهده با چشم سر نیست. وَ لَكِنْ رَأَتْهُ اَلْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ اَلْإِيمَانِ. آن رویت قلبی است. ☘️وقتی آن حقیقت ایمان در وجود انسان محقق شود و مستقر بشود؛ چشم دل انسان، چشم قلبی انسان بینا می شود و با آن چشم قلبی، حقیقت عالم را مشاهده می کند. پروردگار را مشاهده می کند. این نحوه رویت، یک امر قرآنی و روایی است. عرض کردم از امیرالمومنین سلام الله علیها، که این رویت محقق است. البته در عالم آخرت که محرز است و مسلم است. در دنیا هم برای عده ای می تواند این رویت حاصل شود. اما رویت با چشم سر، اصلا غیرممکن است و محال است؛ چه در دنیا و چه در آخرت. ❌ اگر کسی بخواهد قائل به رویت با چشم سر بشود، این یک انحراف است. نه در دنیا ممکن است و نه در آخرت. چون خداوند حقیقت نامحدود است و چشم سر نمی تواند حقیقت نامحدود را ببیند. محدود را می تواند مشاهده کند و محدود بودن با ذات حضرت حق جل شانه، سازگاری ندارد. اما رویت به قلب، ممکن است. در همین دنیا اگر انسان روی خودش کار کند و خودسازی داشته باشد؛ به خوبی می تواند محقق بشود. هم چنان که در خیلی از یاران اهل بیت علیهم السلام این معنا حاصل شده بوده. در عصر غیبت هم بعضی از علمای ربانی به این نعمت معرفتی، معنوی و قلبی بار یافته بودند و مشرف شده بودند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎤 رحمه لله : ✨ان‌شاءالله در اثر تداوم و پروردگار يك رادارى در وجود شما قرار مى‌دهند، مانند آن جوانى كه وقتى رسول الله (صلی الله علیه و اله) از اوپرسيد: علامت ايمانت چيست‌؟ جواب داد كه يارسول‌الله! كسى در من است كه مرا از روز واپسين برحذر مى‌دارد، مرا مى‌كند، مرا نصف‌شب بيدار مى‌كند. اين معناى اعطاى كمال وجود است، اينكه مرا براى بيدار مى‌كند و به وامى‌دارد. 🌸اى داد بيداد! هنوز حرف يكى از اين جوانها از يادم نرفته است كه وقتى به اوگفتم: باباجان! مرحوم حاج ميرزا جوادآقا (ره) مى‌فرمايد كه يك ساعت به سحر بلند شويد، اما شما يك ساعت و نيم به سحر مانده بلند شده‌اى! در جواب من گفت: آقاى ميرزا! من خيلى احتياج به خدا دارم، شكاف‌هايى كه من براى خودم باز كرده‌ام، با اين چيزها پر نمى‌شود! 📚ز ملک تا ملکوت - 3، صفحه 253 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
♨️حتی بلا هم نمی تواند در روحیه او تاثیر منفی بگذارد. حفظه الله: ☘️رسول گرامی اسلام در ادامه می فرماید: وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ . در ادامه حضرت یک بحث عقیدتی را پیش می کشند. باز اینجا هم خیلی می تواند برای ما الهام بخش باشد ... که ما به آن جنبه قلبی و اعتقادی دین توجه بیشتری بکنیم. 🔹این ها اساس است. اگر معرفت درست بشود، و فرد یا جمعی در معرفت ارتقا پیدا کنند، از نظر فکری و اعتقادی استحکام پیدا کنند وقتی به دستورالعمل ها می رسد به راحتی می پذیرد. دستورالعمل ها را می پذیرد. اما اگر از نظر معرفتی، از نظر عقیدتی، انسان تردید داشته باشد. مشکل داشته باشد؛ واقعا در آن جاهایی که احتیاج به تحمل است، احتیاج به سختی کشیدن است آن ابهام ها، تردیدها، قدم های انسان را متزلزل می تواند بکند. 🔸چه بسیار آدم هایی را مشاهده کردیم، همین که مواجه می شوند با یک سختی، تندی آن ابهام و تردید، ان ها را به تزلزل، وا می دارد. اما اگر نه، برخوردار از یک عقیده محکمی باشند، استحکام معرفتی داشته باشند، اتفاقا در مواجه با مشکلات، حتی اگر مصیبت و سختی هم باشد، محکم می ایستد. و زبان حالشان اینچنین می شود که در بلا هم می چشم لذات او، مات اویم مات اویم مات او. حتی بلا هم نمی تواند در روحیه او تاثیر منفی بگذارد. بلکه از بلا و مصیبت هم به خوبی استفاده می کند... 🌺دوستان تا جایی که می توانیم در معرفت خودمان را بکشیم بالا. بیشترین سرمایه گذاری روی عقیده باشد. معرفت باشد. فکر و اندیشه باشد. اگر در این موارد ما سرمایه گذاری بیشتری بکنیم، آن دینداری مان خیلی استحکام پیدا می کند. اما اگر در این ها مشکل داشته باشیم دینداری مان دچار مشکل می شود. و خیلی شاید به راحتی به تردید بیافتیم و خدای نکرده منحرف بشویم. همچنان که موارد زیادی را مشاهده کرده ایم. بعضی از روحانیونی که از حوزه رفتند، بعد از مدتی حرفهایی می زنند که انسان در متدین بودنشان به تردید می افتد. در این که اصلا دیندار باشند به تردید می افتد. این به خاطر این است که آن استحکام معرفتی در وجودشون حاصل نشده. از نظر عقیده و قلب در رابطه با معارف دینی، محکم نشده اند. لذا با تردیدهای گوناگون، وسوسه ها و شبهات تزلزل پیدا می کنند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💫عرصه عبادت را خیلی وسیع بدانیم حفظه الله: ☘️ و اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ اولین عبادت این است. جالب است اینجا. در مفهوم عبادت هم ما باید دقت کنیم. شاید صحبت از عبادت می شود، ذهن هایمان برود به سمت عبادت های جوارحی. عملی. که با جوارح انسان انجام می دهد اما حضرت اینجا، معرفت را به عنوان اولین عبادت مطرح می کنند. و این به ما کمک می کند که عرصه عبادت را خیلی وسیع بدانیم. منحصر نکنیم فقط به امور جوارحی. بلکه عبادت های باطنی داریم.قلبی داریم. که اهمیتش از آن عبادت های جوارحی به مراتب بالاتر است. 🔹ببینید اهمیت مراتب (معرفت)، نسبت به هر عبادت جوارحی که شما مطرح بکنید، بیشتر است. حتی نسبت به نماز هم بالاتر است. چون اول باید معرفت باشد. شناخت خدا، اعتقاد به خدا باشد تا نماز درست باشد. اصلا اعتقاد به خدا، اسلام و ایمان، شرط قبولی عبادت های جوارحی است. اگر اعقتاد نباشد، معرفت به خدا نباشد، نماز اصلا درست نمی شود. عبادت اصلا صحیح واقع نمی شود. ✅ پس این را هم باید توجه داشته باشیم. جایگاه عبادت خیلی بالاست. عبادت را محدود نکنیم در اعمال جوارحی. عبادت باطنی خیلی جایگاه بالایی دارد. ❌یکی از مشکلات ما در دینداری و امور فرهنگی و تربیتی این است که متاسفانه به عبادت های باطنی و جوانحی یا توجه نداریم یا کم توجه داریم. خدا کند که توجهمان به عبادت های باطنی و قلبی بیشتر بشود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚡️ به این بخش از اعمال عبادی توجهمان بیشتر شود حفظه الله: ✨ حدیث معراج، اولین درس اخلاقی است که در عالم خلقت واقع شده. یک درس اخلاق منحصر به فرد که معلم این درس خداوند متعال است. شاگرد و متعلمش، رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم هستند. با توجه به این ویژگی ها مضامینی که در این درس اخلاق مطرح می شود، از یک سطح بالایی برخوردار است. ☘️ اولین مطلبی که در حدیث معراج، بنا به نقل در دسترس ما قرار گرفته است این است که رسول گرامی اسلام از خداوند سوال می کند که: اَىُّ الأْ عْمالِ اَفْضَلُ؟ خداوند در جواب می فرمایند: التَّوَكُّلِ و در ادامه می فرمایند وَ الرِّضى بِما قَسَمْتُ. یعنی توکل کردن بر خدا. این را خدا عمل به حساب آورده است و به عنوان برترین عمل ها. و هم چنین راضی بودن و خشنود بودن به تقسیم الهی. آنچه که خدا تقسیم کرده است. 🌺این خشنودی از نظر خداوند عمل است. البته عمل قلبی. عمل باطنی و برترین عمل ها هم هست. در صورتی که وقتی ما می شنویم ای الاعمال افضل عندک، ذهنمان می رود به اعمال جوارحی. اعمالی که با جوارح خودمان انجام می دهیم اما خداوند متعال در جواب توکل را مطرح می کنند. خشنودی به تقسیم خودش را مطرح می کند که در حقیقت دارد آن دیدگاه ما را تصحیح می کند. که عمل را منحصر نکنید در جوارح. عمل جوانحی اهمیت مضاعفی دارد. عمل قلبی. عمل باطنی. 🍁 باز هم عرض می کنم متاسفانه در جامعه دینی و در دینداری متدینین جایگاه این عمل جوانحی و باطنی خیلی تضعیف شده. در صورتی که برکاتش اصلا غیرقابل توصیف است. خدا کند که ما به اهمیت این بخش از دین و این بخش از اعمال عبادی توجهمان بیشتر شود تا از دینداری مان نتیجه بیشتر و بالاتری به دست بیاوریم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠 ضیافت الهی 13 🔸 شکستگی دل، راه میزبانی خدا در رمضان. 🔸 چون در ماه مبارک رمضان روزه‌ دارها جزء «ضیوف الرحمن» هستند، مهمانان الهی ‌اند، ماه مبارک رمضان هم ماه ضیافت است. ما مهمان ذات اقدس الهی هستیم؛ یعنی خدا دعوت می ‌کند، ما می‌رویم؛ اما آیا می‌توانیم میزبان او باشیم، او را دعوت بکنیم او هم بیاید؟ فرمود من در ماه مبارک رمضان میزبان شما هستم، شما که جزء صائمین هستید، جزء «ضیوف الرحمن» هستید، از من هم اگر دعوت بکنید می‌آیم! این که در حدیث قدسی دارد «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَ قُلُوبُهُم» این است، فرمود شما یک دل شکسته پیدا کن، این دل شکسته مرا دعوت می ‌کند، من هم به همان جا می‌ روم. پس ماه رمضان می‌تواند یک مهمانی و میزبانی متقابل باشد. 📚 شمیم رحمت جلسه 5 🆔 @a_javadiamoli_esra
📌 معرفت چیست؟ حفظه الله: 🔹 اولین عبادت خدا معرفت به اوست. باید بدانیم معرفت با علم فرق می کند. معرفت یک علمی است که به قلب رسیده باشد. همراه با باور قلبی باشد. نه اینکه فقط در ذهن انسان باشد. 🔸 آگاهی و دانشی که ذهنی باشد به آن علم می گویند به اندازه خودش هم می تواند تاثیر داشته باشد. بی تاثیر نیست اما به آن معرفت نمی گویند. معرفت، آن آگاهی و دانشی است که به قلب رسیده است. به خاطر همین است که انسان از نظر دینی فوق العاده قوی می شود کسی که اهل معرفت باشد. فوق العاده قوی می شود و فوق العاده ثبات پیدا می کند. ☘️ داریم این دعا را که يَا اللّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ . ثبات قلب. ثبات قلب، وقتی است که آن دانش، آگاهی، علم به قلب برسد که به آن می گوییم معرفت. معرفت پیدا کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸زندگي ات را اينگونه باصفا کن 🌺قالَ أمیرُالمومنین عليه السلام: المَرأَةَ رَيحانَةٌ ولَيسَت بِقَهرَمانَةٍ ، فَدارِها عَلى كُلِّ حالٍ ، وأحسِنِ الصُّحبَةَ لَها لِيَصفُوَ عَيشُكَ . 🍀امام على عليه السلام : السلام : زن ، گُل است ، نه پيشكار . پس در همه حال ، با او مدارا كن ، و با وى ، به خوبى همنشينى نما تا زندگى ات باصفا شود . 📙من لا يحضره الفقيه ، ج 3 ، ص 556 . 🎙 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
♨️هر چه در این زمینه بگوییم کم است. حفظه الله: 🌺دو دعا برای عصر غیبت وارد شده است که در عصر غیبت با استفاده از این دعا، ایمانمان تقویت بشود. در این هر دو دعا، صحبت از قلب و معرفت است. 👈 یکی اش همین بود که خواندم يَا اللّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ. ببینید ثبات قلب تقاضا شده است. نه علم. 👈دعای دیگر این است که اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ صحبت از عرفنی است نه علمنی. صحبت از علم نیست، صحبت از معرفت است. اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ وَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي. ☘️ ببینید تا قبل از ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي صحبت از معرفت الهی است یعنی توحید. معرفت الرسول یعنی نبوت. و معرفت الحجه یعنی امامت. این ها اصول دین است. این ها وقتی به نحو معرفت درست بشود، دیگر آن ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي پیش نمی آید. در دین گم نمی شود. در دین منحرف نمی شود. اما اگر این ها، این اصول دین درست نشود، توحید، نبوت، امامت درست نشود، انسان دینش را گم می کند. دینش را از دست می دهد. این ها به ما می فهماند توجهمان باید به این بخش از دینداری بیشتر باشد. هر چه در این زمینه بگوییم کم است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
حضرت دریا_صابر خراسانی.mp3
2.4M
🌺✨ویژه علیه‌السلام گفتم غزلي در خور نامت بنويسم اندازه وسعم، ز مقامت بنويسم 🎙 🍀 🌹 ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت، امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد 🌹🍀 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte عليه السلام
⚠️نقطه ضعف یک طلبه حفظه الله: 🔻 متاسفانه الان یک نقطه ضعفی که ما در بعضی از طلبه ها مشاهده می کنیم این است که در مسائل اعتقادی کم کار می کنند. متاسفانه درس های اعتقادی هم یک جوری شده است که عزیزان طلبه جهشی از آن عبور می کنند. با مطالعه و شرکت در امتحان. بدون اینکه بحث و گفت و گو شود. کنکاش شود. از استاد استفاده شود. 🔹دنبال اساتید شایسته و مبرز باشیم که در این مسائل خوب بهره مند شویم. این فضاها کم پیدا می شود. از شما تقاضا می کنم به جهت اهمیتی که دارد از فرصت هایی که برایتان پیش می آید استفاده کنید. ما سعی کردیم در این مدرسه، یک فرصت هایی ایجاد کنیم. در این بحث ها کار کنید. 🔸درس هایی که دیگران بعضی ها با مطالعه شخصی می آمدند در امتحان شرکت می کردند، یا بعضی ها در کلاس های محدود، مثلا بیست جلسه، سی جلسه حداکثر شصت جلسه شرکت می کردند؛ ما این درسها را در دو سال، زمستان و تابستان کار می کردیم. دو سال. هم زمستان هم تابستان. با دقت. یعنی اینجور کار می کردیم. کلمه به کلمه. خط به خط. صفحه به صفحه. دقیق. ☘️روی مطالب کار کنیم. روی مسائل اعتقادی باید کار کنیم. این ها مقدمه ای می شود ان شاالله؛ سرمایه ای می شود در عمل. از ترکیب آن دانش صحیحی که با کلاس و مطالعه ، با مباحثه و با عمل عاشقانه و خالصانه به دست می آید، از ترکیب این دو، ان شاالله معرفت برای ما حاصل می شود. نه اینکه کوتاهی کنیم، ذهنمان پر از ابهام باشد، پر از تردید باشد، در عمل پایمان بلغزد و خدای نکرده یک طلبه ای که اگر برویم و فرصت درد و دل باز بشود، می بینیم که پر از ابهام است و پر از سوال که می توانست این سوال ها جواب پیدا کند. این ابهام ها برطرف شود. این را با تجربه دارم عرض می کنم. ممکن است. از این فرصت هایی که برای مباحث اعتقادی و اندیشه ای در مدرسه فراهم شده ان شاالله دوستان بهتر استفاده کنند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💦نم نم باران بهاری حفظه الله: 🌺عزیزان، قدر این جور برنامه ها را بدانید. این جور برنامه، می توانم تشبیه کنم به نم نم باران در بهار جوانی و رشد است. اگر نم نم باران در بهار، بر زمین ببارد و در زمین فرو برود، سرمنشا رویش می شود. اینکه یک برنامه ای هر روز انسان از روایات استفاده کند، با یک مقدار مشخصی. 🍀امیدوارم که هم نیت ما در وقت شرکت، یک نیت الهی – خدایی باشد. مواظب درون خود و افکار خودمان باشیم. با ذهن پراکنده، مشوش، حیف است که در این جور جلسات حضور پیدا کنیم. فکر و خیالها و نگرانی ها را بگذاریم دم در. با آرامش، با وضو، با یاد خدا و با استغفار وارد شویم. 🌸این طور تصور کنیم که در مسجد رسول الله و محضر رسول الله هستیم و متوسل شویم به خود رسول الله که کمک کنند بهره مند شویم از این فرمایشات. ان شاالله هم خوب بفهمیم. هم به دلمان بنشیند. و هم موفق بشویم که در زندگی مان پیاده کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨رویت حضرت حق حفظه الله: 🌺رسول گرامی اسلام، در مقابل تقاضای جناب ابوذر... اولا صحبتشان را از انگیزه سازی شروع کردند... در ادامه وقتی خواستند اصل توصیه ها را مطرح کنند، اولین توصیه رسول گرامی اسلام، یک عبادت قلبی بود: اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ یک عبادت قلبی. ✨ زیرساخت بندگی و اطاعت و دینداری باید اینجور باشد. قلب به خدا توجه کند. اصلا دینداری ما یک عمقی پیدا می کند که دیگر هیچ چیزی نمی تواند آن را متزلزل کند. چیزی که قلبی باشد، هیچ چیزی نمی تواند آن را متزلزل کند. ☘️در این عبادت قلبی، صحبت از رویت حضرت حق است. این رویت، رویت قلبی است. ممکن است و هیچ جای شک و تردید ندارد. کسی نمی تواند ایراد بگیرد که خداوند قابل رویت نیست و بگوید رویت، نشان دهنده محدودیت است و خداوند یک وجود بینهایت است و اصلا غیرممکن است رویت در مورد خداوند متعال. 📌آن رویتی که غیرممکن است و محال است و ما هم قبول داریم و در دنیا و آخرت می گوییم غیرممکن است، رویت با بصر و چشم سر است. غیر ممکن است. ✨اما رویت با قلب، رویت با دیده قلبی، به چشم دل، این ممکن است. این کمال است. این را انبیای الهی داشته اند و ما را دعوت کرده اند برای بهره مند شدن از یک چنین رویتی. و این نه تنها در آخرت، بلکه در دنیا هم ممکن است. اما طبیعتا در دنیا، انسان باید زحمت بکشد. تلاش وافری داشته باشد تا خودش را آماده کند. از هر آنچه که او را مشغول می کند خودش را کنار بکشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🌙 شب‌های قدر، می‌توانند مهم‌ترین و سازنده‌ترین اوقات زندگی هر انسان باشند. 💯 در این شب‌ها، چگونه دعا کنیم و چه تصمیمی بگیریم که بالاترین و بهترین تقدیرات، نصیبمان شود؟! 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌انقطاع درونی مهم تر است حفظه الله: ببینید در مناجات شعبانیه چقدر خوب این فرصتی که باید فراهم بشود به تصویر کشیده شده است که إِلهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ، وَأَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إِلَيْكَ، دارد همان رویت را می گوید. فانر ابصار قلوبنا نه بصر سر. بصر دیده ظاهری نه. ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک. حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ هی همین طور ترقی کند و بیشتر بهره مند شود. 📌چیزی که اینجا خوب است به آن توجه کنیم کمال انقطاع است. کمال انقطاع هم به انقطاع بیرونی اشاره دارد هم انقطاع درونی. گاهی موقع انسان انقطاع بیرونی برایش حاصل می شود. بعضی، به صورت غیر لازم معاشرت دارند. دامان غفلت خودشان را پهن کرده و پرنده های فکر و خیال و غفلت، جیک جیک در این دامان غفلتی که پهن کرده می خوانند و سر و صدا. اصلا نمی تواند تمرکزی داشته باشد. ☘️برخی هم دامان غفلت خودشان را جمع می کنند. بی جهت در هر کاری که معلوم نیست برای آن ها مفید باشد وارد نمی شوند. تدبیر می کنند. با برنامه زندگی می کنند. به اندازه زندگی می کنند. به اندازه معاشرت دارد. این تا مقدار زیادی کمک می کند به اینکه آن پراکندگی و آشفتگی ذهنی فکری کم شود. بستر خوبی فراهم شود. اما فقط انقطاع بیرونی کافی نیست. انقطاع بیرونی به اینکه مثلا آدم با افرادی که معاشرت با آن ها سازنده نیست، مثلا معاشرت با کفار، با اهل معصیت، بااهل نفاق، کنار بکشد. معاشرت نداشته باشد. مگر اینکه در بعضی موارد مجبور باشد. مثلا یکی از بستگان نزدیکش اهل معصیت است. اهل نفاق است. حتی کافر است. آنجا باید وظایف ظاهری خودش را مراعات کند ولی به اندازه. 🔹پس آن انقطاع ظاهری ممکن است و می توانیم تا اندازه ای بگوییم به راحتی محقق می شود اما 👈مهم انقطاع درونی است. چون وقتی انسان از همه کنار کشید، می رود گوشه ای می نشیند. یک وقت می بینیم درون، آنقدر سر و صدا و فکر و خیال است. هر چه که دیده و شنیده و برخورد داشته، یک صورتی، یک عکسی، یک اثری، یک باقی مانده ای در درونش است. این ها همه هجوم می آورند. او را احاطه می کنند. اصلا نمی تواند خودش را از چیزهایی که در درونش جمع شده، منقطع کند. که إِلهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ. این کمال انقطاع به این حساب است. وقتی این کمال انقطاع حاصل شد، اتفاقات خیلی خوبی پیش می آید. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
♨️راه به دست آوردن انقطاع درونی چیست؟ حفظه الله: ✍️مجموعه ای از کارها. که این مجموعه باید به تدریج در زندگی پیاده شود. اولین گامش این است که از مخالفت الهی، خودش را کنار بکشد. از گناه و معصیت خودش را کنار بکشد. چون گناه و معصیت در درونش کشمکش ایجاد می کند. ☘️عجیب است دوستان، اطاعت و بندگی خدا، کارهای درست، اصلا موجب تشویش و نگرانی درونی نمی شود بلکه یک آرامش خاطری انسان پیدا می کند. اما معصیت، گناه، مخالفت با حضرت حق، یک کشمکش درونی درست می کند و ذهن انسان را مشوش می کند. این یک قسمت مهمی از ناحیه گناهان کبیره و به طور کلی، اموری که تحت عنوان محرمات مطرح می شود، این را باید فاصله گرفت. 🔹این را که فاصله می گیریم یعنی در حقیقت ورودی ها یک جوری کنترل می شوند. از مولا علی علیه السلام سوال کردند که چطوری به این مقام و مرتبه رسیدی، در جواب فرمودند: کنت بوابا لقلبی. بواب دربان است. دربان خیلی دقیق که کار محافظت را خیلی خوب انجام می دهد. من دم در قلب خودم می ایستادم و نمی گذاشتم هر چیزی وارد بشود. هر چیزی که به صلاح نبود و خدایی نبود، نمی گذاشتم وارد شود. این جوری. قسمت مهمی این است. به تدریج وقتی این درست شد، مدتی انسان باید کار کند گناه از زندگی اش حذف شود. به لغویات انسان می رسد. از این ناحیه انسان آسیب می بیند. آسیبی که انسان می بیند، 🌸پس در مرحله اول از گناهان است. که البته ترک واجبات هم بخشی از گناهان است. آن دسته دومی از عواملی که موجب آسیب است، لغویات است. این لغویات را هم خلاصه انسان باید بگذارد کنار. از این ناحیه هم یک آرامشی در درون انسان پیش می آید. ✨این کارها را که به تدریج انسان انجام می دهد، می بیند در درونش سر و سامان پیدا می کند. در کنارش، وظایف شرعی را هم انجام می دهد. عبادت هایی هم که متناسب با آن وضعیت و جایگاهی که در آن قرار دارد را انجام می دهد. این ها دست در دست هم می دهد که یک وضعیت خوش آیندی پیدا می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺شيريني وصال 🔸 انسان می ‌تواند از غیر خدا صرف ‌نظر كند و به برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست. 🍀در دعای ابوحمزه ثمالی هست كه «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ وَاَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ اِلاَّ اَنْ‏ تَحْجُبَهُمُ الْأَعمالُ دوُنَكَ»؛ 🌸خدایا! اگر كسی داشته باشد راه خیلی نزدیك است; این ‌چنین نیست كه راه، زمانی و زمینی باشد، اگر كسی بخواهد از خویشتن بِرَهد و به محبوب حقیقی برسد، «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». 🔸 فرمود اگر خواستی به بروی، این پا را روی هوس بگذار پای دوم در كوی دوست است: «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». 📚بيانات در سخنرانی عمومی در تاریخ: 1392/03/16 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ علي عليه السلام، محرم وحي الهي ▪️ در خطبه قاصعه یعنی خطبه 192 كه تقریباً مفصّل ‌ترین خطبه نهج‌ البلاغه است، حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خود را که ذكر می ‌كند، می ‌فرماید من از دوران كودكی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) همراه بودم؛ رسول خدا را از همان دوران شیرخوارگی، فرشته بسیار عظیمی: «أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِه»، تأیید می ‌كرد «یسْلُكُ بِهِ طَرِیقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلاَقِ الْعَالَمِ لَیلَهُ وَ نَهَارَهُ»؛ من با پیامبر بودم، پیامبر هم با اعظمِ مَلَك الهی بود كه شبانه ‌روز در بود. «وَ لَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ یرْفَعُ لِی فِی كُلِّ یوْمٍ مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً وَ یأْمُرُنِی بِالْاِقْتِدَاءِ بِهِ وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ»؛ هر ساله او به كوه حرا می ‌رفت و مانند اعتکاف مجاورت می ‌كرد اما «فَأَرَاهُ وَ لاَ یرَاهُ غَیرِی»؛ فقط من می ‌دیدم كه او در كوه حرا هر ساله معتكف می ‌شود. «وَ لَمْ یجْمَعْ بَیتٌ وَاحِدٌ یوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلامِ غَیرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏ وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا». 🔹 آن‌گاه فرمود: «أَرَی نُورَ الْوَحْی وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ»؛ من نورِ وحی را می ‌دیدم، نور رسالت را می ‌دیدم و را استشمام می‌ كردم «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْی عَلَیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم »؛ وقتی وحی نازل شد من نالهٴ شیطان را شنیدم، «فَقُلْتُ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ»؛ این اَنین و این ناله چیست؟ «فَقَالَ هذَا الشَّیطَانُ قَدْ أَیسَ مِنْ عِبَادَتِهِ»؛ این ناله یأس شیطان است، او فهمید که دیگر در این سرزمین عبادت نمی ‌شود، [یعنی] با نازل شدن وحی، بساط عبادت شیطان برچیده شد. 🔹 آن ‌گاه به من فرمود: «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی إِلاَّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لكِنَّكَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَی خَیرٍ»؛ فرمود یا علی! هر چه را كه من می ‌شنوم تو می ‌شنوی، هر چه را كه من می ‌بینم تو می ‌بینی؛ ولی تو وزیر منی، تو نبی نیستی. نفرمود تو ولی نیستی، فرمود تو نبی نیستی، چون نبوّت، بین ولایت و رسالت است، بنابراین پشتوانهٴ اصلی این مقامات، همان است كه اینها دارند.. 📚بيانات حفظه الله در درس تفسير سوره مبارکه حشر جلسه 7 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte عليه السلام
✨از شکر چنین لطفی غافل نباشید 🌸اگر فرصت‌هایی را در ماه رمضان برایتان پیش آورد تا بتوانید با دلی آرام به و و بپردازید بدانید بزرگی نصیب شما شده است و از چنین لطفی ، و را که جهت بیشتر با خودش برایمان فراهم کرده است، کم نگیرید. 🌼ملاحظه می‌کنید پیش از ظهر یا بعد از ظهرِ ماه رمضان پیدا کرده اید که به دعاهای آن روز بپردازید این فرصت به این معنا است که خدا لطف و کرمی به ما کرده و ما را در قرار داده است تا در آن فرصتِ تنهایی به بهترین نحو میهمانش باشیم.. 🤲الحمدلله رب العالمين🤲  📚رمضان دریچه رویت، صفحه ۲۷۲ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ، وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ، وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ، يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ. خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا، و برکاتت را بر من نازل فرما، و به موجبات خشنودی ات موفقم بدار، و در میان بهشت هایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✨بی نهایت من جمیع الجهات حفظه الله: ✍️در ادامه، حضرت توجه می دهند. به ابوذر فرمودند که عبادتت، همراه با مراقبه باشد. مراقبه حضرت حق جل شانه. اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، گویا خدا را می بینی فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ خب اینجا در رابطه با خداوند متعال و معرفت ، مقداری حضرت توضیح می دهند: وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ این اولین و برترین و مقدم ترین عبادت است. چون اگر معرفت نباشد آدم عبادت نمی تواند بکند. تا کسی خدا را نشناسد، نمی تواند خدا را عبادت کند. هر مرتبه ای از عبادت، شناخت متناسب با آن مرتبه را لازم دارد. بدون آن شناخت، اصلا نمی توانیم عبادت کنیم. پس معرفت مقدم است. با همه مراتبی که دارد. در هر مرتبه ای از عبادت و بندگی، ما احتیاج داریم به معرفت مناسب و متناسب با آن مرتبه. ☘️این معرفت را حالا حضرت باز می فرمایند. ببینید چقدر زیبا باز می فرمایند.این هایی که حضرت می فرمایند عقلی و فطری است. خیلی خوب انسان با یک عقل در حقیقت غیرمشوش و غیر آلوده و یک فطرت سالم، این را به خوبی درک می کند و فورا همراه می شود فَهُوَ الْأَوَّلُ خدا اول است. این اول باید بیان شود. اصلا اول عددی مراد نیست فَهُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ خدا اول است. قبل از کل شی است. فَلَا شَیْ ءَ قَبْلَهُ، هیچ چیزی قبل از خدا نیست. هیچ چیزی را نمی توانیم قبل از خدا در نظر بگیریم. 🌸در ادامه کمک می کند که این مطلب را بهتر بفهمیم. وَ الْفَرْدُ خدا، فرد است. حالا این فرد را معنا می کند فَلَا ثَانِیَ لَهُ اصلا ثانی ای ندارد و امکان ندارد ثانی داشته باشد. در حقیقت اگر بخواهیم این مطالب را تصور کنیم، به این نکته توجه کنید که خداوند – حالا این یک تعبیر فلسفی است – که خداوند بی نهایت من جمیع الجهات است. حقیقت بی نهایت من جمیع الجهات است. این حقیقت، تکرار ندارد. دومی ندارد. امکان ندارد که تکرار داشته باشد. اگر کسی، بی نهایت را به شکل فلسفی تصور کند، می فهمد که اصلا تکرار ندارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله