eitaa logo
سلام فرشته
180 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔘«امام محمدباقر(علیه‌السلام)»: اَكثِر ذِكْرَ المَوتِ فَإِنَّهُ لَم یُكثرْ انسانٌ ذِكرَ المَوتِ اِلاّ زَهِدَ فی‌الدّنیا. ▪️زیاد به یاد مردن باش، کسی که زیاد به یاد مردن باشد مسلّماً از دنیا قطع علاقه خواهد کرد. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
سوال: یک نفر هست رزق معنوی اش زیاد می شود و رزق مادی اش کم می شود. یا برعکس. این رزق ها طوری هستند که روی همدیگر اثر بگذارند و کم و زیاد شوند؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🌸 هر انسانی در زمینه معرفتی، یک مصلحت و ظرفیتی دارد و خداوند هم برایش یک روزی ای مقدر کرده است. طبیعتا اگر بخواهد این روزی معرفتی را به دست بیاورد، باید در زمینه مادی هم مانند دیگران زندگی نکند. این طبیعی است.این رزق ها در همدیگر می تواند اثر داشته باشد. اگر فرض کنید طول عمر را برایش در نظر بگیریم، می تواند روی برخورداری مادی اش اثر بگذارد. یک موقع عمرش کوتاه تر می شود، برخورداری مادی اش بیشتر می شود. بهره های معرفتی اش بیشتر می شود می تواند در نعمت های ظاهری اش اثر می گذارد و به نظر می رسد که اثر می گذارد. ☘️اگر بخواهیم ادامه بدهیم، باید این جمله پایانی فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را در اینجا توجه کنیم وَ مَنْ أُعْطِیَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ أَعْطَاهُ، وَ مَنْ وُقِیَ شَرّاً فَإِنَّ اللَّهَ وَقَاهُ، این یعنی توحید افعالی. هر خیری از خداست. و هر دفع شری از خداست. همه چیز را از خدا ببین. چقدر به انسان آرامش می دهد. یک آرامش واقعی. هر خیری که در عالم مشاهده می کنیم، به ما می رسد و هم چنین به دیگران، این از جانب خداست. این را از جانب خدا بدانیم. و هر شری که دفع می شود چه از خودمان چه از دیگران، این از جانب خدا دفع شده است. طبیعتا همانجور که عرض کردم، این توحید افعالی است. ببینید پیامبر اسلام با توجه به توحید افعالی دارند ابوذر را تربیت می کنند. این می شود اخلاق توحیدی که با توحید و معارف توحیدی فرد را متحول کنیم و تربیتش کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
28.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند دقيقه، تامل.. حفظه الله 📌پس من کس و کار ندارم؟ ▪️زمان : ۱۷ دقيقه 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رحمه الله در را بزن، آخرش کسی در را باز می کند 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❓ سوال: غایت توحید افعالی، نفی اسباب است؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🌺نه. غایتش این است که متوجه بشویم که مسبب الاسباب خداست. حتی سببیت اسباب را هم از خدا می بینیم. توحید افعالی به این معنا نیست که اسباب یکدفعه ای منهدم و محو بشود. سرجای خودش است. 🌸خدا رحمت کند حضرت علامه طباطبایی را که می فرمایند با توحید و با رسیدن به توحید، چیزی در خارج عوض نمی شود. یعنی اسباب عوض نمی شوند. در نگاه ما استقلال دادن به اسباب، محو می شود. نه اینکه وجود اسباب منتفی بشود. اسباب هست و می فهمیم که سببیت اسباب هم از خداست. 🍃 خداست که این اسباب را اسباب کرده است. هر چه اسباب دارند از خدا دارند از خودشان ندارند. پس خداوند برای آنکه آن مسبب را محقق کند، این اسباب را قرار داده است. خدا همه کاره است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/13 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : 🔳«به قصد همه آثار و برکات صلوات، از جمله عشق به اهل‌بیت علیهم‌السلام بسیار صلوات بفرستید. عشق به آن‌هاست که علاقه به لذت‌جویی‌های مادی را از بین می‌برد». 📚 بهجت‌الدعاء، ص٣۵۶ (مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌اللّٰه بهجت قدس سره) 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیهم السلام
❓ سوال: در آداب و ادعیه داریم که این دعا را اگر بخوانیم باعث زیادشدن رزق می شود یا باعث می شود از جای دیگری به شما رزق برسد. این باعث می شود که آیا این رزق مقدر، زودتر به ما برسد یا اینکه رزقمان مضاعف می شود؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🌸 سوال خوبی است. توجه داشته باشیم اموری که در این عالم تحقق پیدا می کند، پدیده ها، علت تامه شان مجموعه ای از امور هستند. ما در دنیا عاملی که علت تامه اش تک عاملی باشد نداریم. 🔹به عبارت دیگر می توانیم بگوییم در علت تامه تحقق پدیده ها، هزاران هزار جزء دخالت دارد. هزاران هزاران امر در تحقق علت تامه این شیئ دخالت دارد تا آن شیئ بتواند به وجود بیاید. حالا این اموری که در به وجود آمدن اشیاء دخالت دارند، بعضی مادی هستند و بعضی غیرمادی هستند. یعنی عوامل غیرمادی. حالا می توانیم اسم این را بگذاریم عوامل معنوی. دعا هم یک عامل معنوی است در تحقق امور. باید اینجوری ببینیم. این هم در سلسله علل باید معنا شود. یعنی دخالت دارد در تحقق اشیاء به عنوان جزئی از علت تامه. جزئی از آن سبب تامی که می خواهد به وجود آورنده یک شیء باشد. به این صورت باید نگاه کنیم. با این سنت باید مطلب را تفسیر بکنیم. این یک نکته. 🍀ما دعا می کنیم. در حقیقت مثل این می ماند که داریم تلاش می کنیم. تلاش و کوشش ظاهری. اینکه شما می بینید در یک جایی، یک کاری را به عهده می گیرید، برای تحصیل معاش، برای کسب درآمد، این دخالت دارد. در کنارش دعا هم می کنید، دعا هم تاثیر دارد. مجموعه این امور، خروجی اش این می شود که شما یک درآمدی داشته باشید. معیشت خودتان را جلو ببرید. همه این امور دخالت دارد و تاثیری که هر یک از این ها جداگانه دارد را خداوند متعال در آن ها قرار داده است. و البته آنی که تعیین کننده اصلی است، آن اراده الهی است که باید بدانیم همه این ها به اراده الهی برمی گردد. این را توجه داشته باشیم. 🌼نکته بعدی که باز در بحث رزق و روزی خوبه بهش توجه داشته باشیم این است ما در اینکه چه سببی را به کار بگیریم، چه مقدار تلاش کنیم، باید به وظایف خودمان هم توجه داشته باشیم. کسب درآمد برای تامین معیشت، یک بخشی از آن واجب است. یک بخشی از آن فعالیت ها مستحب است. البته یک بخشی هم می توانیم بگوییم در بعضی موارد، یک سطحی از این فعالیت ها شاید حرام باشد. یک بخش دیگری هم تحت عنوان مکروه می تواند مطرح باشد. شاید یک بخشی از آن هم تحت عنوان مباح بتواند مطرح شود. یعنی به تعداد احکام خمسه، واجب، حرام، مستحب، مکروه، مباح، ما فعالیت اقتصادی و تلاش و گوشش برای تامین زندگی می توانیم داشته باشیم. 🍃 در این زمینه، باید توجه داشته باشیم در اینکه من چه فعالیتی را به عهده بگیرم تا بتوانم معیشت خودم را تامین کنم و زندگی ام را پیش ببرم. و هم چنین تا چه مقدار مشغول باشم. پس هم اصل کار که چه کاری مشغول باشم و هم تا چه سطحی که تا چه مقدار مشغول باشم، باید وظایف دیگر خودم را ببینم. یک موقع مثلا وظیفه اهمّی متوجه من شده است که به خاطر آن وظیفه اهم باید از بعضی فعالیت ها صرف نظر کنم. نباید مشغول بشوم. الان در این شرایط آن کار وفعالیت برای من حرام می شود. مثلا فرض کنید جامعه اسلامی مورد هجوم قرار گرفته، اینجا دفاع واجب است. مَن بِهِ الکِفایه نیست. بر من واجب است که بروم جبهه. اینجا بحث تامین نفقه برای خانواده هم مطرح هست. ولی آدم مشاهده می کند که فعلا دفاع اولویت دارد و من باید بروم آن کار را انجام بدهم. هم چنانکه شرکت در جنگ و دفاع نظامی واجب می شود، در بعضی موارد، در زمینه های فرهنگی معرفتی هم وظایفی متوجه افراد می شود. 🔹ما طلبه ها، در میدان معرفتی علمی و فرهنگی سرباز دین به حساب می آییم. باید اینجا اولویت ها را در نظر بگیریم. اگر قرار باشد به عنوان تامین زندگی و به بهانه اینکه، همه احتیاج داریم و من هم احتیاج دارم و خودمان را مقایسه کنیم با دیگر افراد، چه کسی نیاز این میدان را تامین کند؟ نیروی شایسته، آگاه، عالم، مهذب، کارآمد، با بصیرت این میدان را ما از کجا بیاوریم؟ معلوم می شود که بر بعضی از ماها لازم می شود که تدبیری بیاندیشیم که این تدبیر در یک بسته در حقیقت قرار می گیرد. اینکه قناعت پیشه کنیم. خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم. با توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام، تحصیل را در اولویت قرار دهیم. درس و بحث مان را خوب پیش ببریم، مطمئن باشیم که خداوند هیچ موجود نیازمند به رزق و روزی را تنها نگذاشته، ما را هم تنها نمی گذارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله #یقین
🏴 سالروز شهادت مظلومانه و جانسوز کریم اهل‌بیت، امام حسن مجتبی علیه‌السلام تسلیت باد 🏴 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: این مطلب باید برای اهل ایمان مجسّم شود و یقین کنند که دوری از کسانی که خداوند متعال امر فرموده با آنها باشیم (اهل‌بیت علیهم‌السلام) موجب دوری ما از جمیع برکات دنیویه و اخرویه است! 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🌟 دلگرم بودن به وعده و عنایت الهی معجزه می کند حفظه الله: 🌺استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله حسن زاده آملی رحمه الله علیه می فرمودند که اینطور نقل شده که جناب موسی سلام الله علیه، در یک جایی مثل اینکه با یک پتکی وسیله ای روی سنگی را محکم ضربه زدند که این سنگ شکافته شد. یک سنگ سخت خلاصه با ضربه زدن یا پرت کردن سنگ شکافته شد. یک دفعه دید درون این سنگ، یک حفره ای است. یک کِرمی، برگ سبزی دهنش است. خیلی این صحنه نظر حضرت موسی علیه السلام را جلب کرد. با خودشان فکر می کردند که این کِرم وسط این سنگ، این روزی و غذا در دهنش قرار گرفته و از کجا آمده. 🔹در همین فکر و خیال ها. گویا این مطلب به ذهن حضرت موسی علیه السلام آمد اینطور که استاد می فرمودند و نقل شده که خدا این کرم را برای چی خلق کرده؟ در این دل سنگ قرار داده با این وضعیت؟ وقتی این مطلب به ذهنش آمد و این سوال برایش ایجاد شد جواب از جانب حق رسید – حالا آنطور که نقل شده – این کِرم هم روزی هفتاد بار از ما می پرسد که موسی را برای چه خلق کرده ای؟ ☘️ ببینید آن کِرمی که داخل سنگ هست، خدا روزی اش را می رساند. موجود ضعیفی که آدم نگاه می کند می بیند ابزار خاصی هم در اختیار ندارد. خدا روزی اش را می رساند. یقین داشته باشیم بر اساس وعده ای که خداوند فرموده، روزی ما هم تامین می شود. این توکل، این دلگرم بودن به وعده و عنایت الهی معجزه می کند در زندگی. یک آرامشی در انسان ایجاد می کند که انسان، آن تلاش در حد لازمش را انجام می دهد، اضطراب و پریشانی دیگر ندارد. مقداری که از دستش برمی آید، منطقی و لازم است، تلاش و کوشش می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله #یقین
🍃حتما امام زمان علیه السلام به فکر ما هست. حفظه الله: 🌺دوستان، طلبگی، یک مسیری است که دیربازده است. سختی های خاص خودش را دارد. در این مسیر کسی به نتیجه می رسد و روسفید می شود که ثبات قدم داشته باشد. ثبات قدم داشته باشیم. اعتماد کنیم به خداوند متعال. اعتماد بکنیم به اولیاءالهی. دنیا چیزی نیست که انسان فرهیخته ای که می خواهد سرباز امام زمان علیه السلام باشد، بخواهد تمام فکر و خیالش را خرج دنیا بکند و نگرانی اش همه اش در این باشد که درآمد و آینده من چه می شود. نه. ما اگر خوب درس بخوانیم، این را با اطمینان دارم خدمتتان می گویم، اگر خوب درس بخوانیم، خداوند حتما روزی ما را می رساند. 🔹البته منافات با وظایف ظاهری ام ندارد. مثلا اینکه یک نفر بگوید من خوب درس بخوانم و خدا روزی می رساند و اسم خودش را نبرد در مرکز مدیریت بنویسد یا دفتر شهریه بنویسد که یک شهریه بهش بدهند. این اندازه باید انجام بدهید. این کار را باید انجام بدهید. این اندازه. یا مثلا بعضی از کارهایی که در دسترسش است، فرض کنید وقتش اضافی است. می تواند بعضی از این کارها را، نیازش هم زیاد است و متاهل شده است، می تواند از فرصت های تبلیغی استفاده کند، فرصت های دیگری که مربوط می شود به شئون روحانیت، هم وظیفه خودش را انجام می دهد، کسب تجربه ای می کند، و هم از این فرصت می تواند برای تامین بهتر معیشت زندگی خودش استفاده کند. 🌸 به هر صورت، سعی کنیم باورهای خودمان را در این زمینه تقویت کنیم. روحیات متدینانه خودمان را در این زمینه درست کنیم که ان شالله یک آرامشی ما را فرا بگیرد. بتوانیم درس بخوانیم. به شما این نوید را می دهم که اگر خوب وظیفه خودمان را انجام بدهیم، حتما امام زمان علیه السلام به فکر ما هست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎯اصل قرار ندادن جنبه های فرعی در تشخیص وظیفه حفظه الله: ☘️اگر یک استعدادی مانند استعداد علامه می رفت وارد کارهای اقتصادی می شد که معیشت خانواده خودش را بهتر کند و این استعداد خرج مسائل معرفتی نمی شد، چه اتفاقی می افتاد؟ الان اگر دست حوزه از المیزان خالی بود چه کار می خواستیم بکنیم؟ المیزان برای همه الهام بخش بوده است. شما نگاه کنید المیزان را مقایسه کنید با تفاسیر قبل از خودش. چیزهایی در آن است که در آن کتاب ها نیست. و مقایسه کنید با کتاب های تفسیری، معرفتی ای که بعد از المیزان نوشته شده است، خیلی ها رفته اند از المیزان وام گرفته اند. از المیزان استفاده کرده اند. مثل یک نقطه عطف می ماند. در آن سیر علمی، معرفتی عالم تشیع. یک لحظه فکر بکنیم، اگر علامه اینجا آن مسائل شخصی خودش را مقدم می داشت، محروم بودیم از این سرمایه بی نظیر و منحصر به فرد که توانسته اینقدر الهام بخش باشد. 🔹پس ما در اینکه تشخیص بدهیم وظیفه مان چیست، اجازه نداریم، دین به ما اجازه نمی دهد،اولیاء دین به ما اجازه نمی دهند که آن جنبه های فرعی را اصل قرار بدهیم و مقدم قرار بدهیم. مثلا شهید قاسم سلیمانی را نگاه کنید. بچه های او مگر دوستش نداشتند؟ خانواده او مگر دل نداشتند؟ اگر قرار بود شهید قاسم سلیمانی این مسائل را مقدم بدارد، همچنان که خیلی از ماها این مسائل و این جنبه را مقدم می داریم، خب این توان ، استعداد، شجاعت، جوانمردی ای که خدا در او قرار داده بود، ویژگی های منحصر به فردی که در او جمع شده بود، اگر خرج همین مسائل عادی و روزمره فردی و خانوادگی او می شد، در مقابل داعش، آن شخصیتی که نترس باشد، زبان حالش در مواجه با لحظه های مرگ، این باشد که : مرگ اگر مرد است، گو نزد من آی / تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ.. یک چنین روحیاتی لازم است تا بتواند در آن میدان کار را پیش ببرد. از کجا این را پیدا می کردیم؟ آن می آید خانواده خودش را رها می کند. نه اینکه وظیفه خودش را ترک کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله #یقین
🌺نمی توانیم وظایف همه انسان ها را یکسان بدانیم حفظه الله: 🌼 افراد فرق می کند. یک فردی را می بینید اگر برود در عرصه های علمی، خیلی نمی تواند کار خاصی بکند. صرفا خودش یک بهره هایی ببرد.فعلا در این مرحله، صحبت در افرادی هست که این ها یک تحول عظیمی ایجاد می کنند. پس ببینید نمی توانیم حکم همه افراد را یکسان بدانیم. آیت الله قاضی رحمه الله علیه، اصلا یک تحول چشم گیری. شاگردانی را تربیت می کند که این شاگردان می توانند ارکان معرفتی، اخلاقی، تربیتی آینده تشیع را متحول کنند. ببینید شاگردانش کیا هستند. همه از فهول معنوی معرفتی و علمی حوزه های علمیه شیعه. ☘️ایت الله العظمی بهجت رحمه الله. علامه طباطبایی، حضرت ایت الله العظمی شیخ محمد تقی آملی در تهران و شخصیت های دیگر. این جور اثر گذار. او می بیند و وظیفه خودش می داند که هر سختی ای هست باید به جان بخرد و وظیفه خودش را پیش ببرد. او به فکر یک جورایی خانواده های شیعه هست از نظر معرفتی و فرهنگی و علمی. پس افراد را نمی توانیم حکم یکسانی نسبت به دیگران بدهیم. ..به نظر بنده امثال آیت الله قاضی یک وظیفه متفاوتی دارند. امثال علامه طباطبایی یا در عرصه های دیگری بخواهیم مثال بزنیم، شهید قاسم سلیمانی ها، این ها یک وظیفه متفاوتی دارند. 🌸مقام معظم رهبری، حالا تقدیر الهی است الان ایشان، امکانات همه در اختیار اوست ولی زندگی فردی او چه جوری است؟ آن هایی که نزدیک هستند می دانند که زندگی او، یک زندگی طبیعی است. یعنی اگر مقام معظم رهبری یک روحانی بود و همین زندگی درونی و شخصی را داشتند، الانم همین طور بودند. نرفتند. این دغدغه بهتر شدن زندگی شخصی و فردی را نداشتند. 🍃یا خود حضرت امام، مگر نمی توانست کنار زن و بچه اش باشد، خلاصه امنیت آن ها را تامین کند. پس ببینید وظایف مختلف است. افراد مختلف اند. نمی توانیم یک حکم واحد و یکسانی را برای افراد داشته باشیم. همین قدر هم فکر می کنم نتیجه خوبی هست که نمی توانیم وظایف همه انسان ها را یکسان بدانیم. اینجور نیست که اولویت اصلی، اولی و اصلی هر فردی، آن مصالح شخصی و خانوادگی باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
هدایت شده از رادیو توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 هیچ نیستیم 🔶 ‏انسان وقتی ادعیه ائمه ـ علیهم السلام ـ را می بیند... اگر نبود‌‎ ‌‏اینکه نهی شدیم از مأیوس شدن از رحمت خدا، ما باید وقتی آنها‌‎ ‌‏را می بینیم به کلی مأیوس بشویم. مسأله غیر از این‌‎ ‌‏مسائلی است که در فکر ما یا در عقل عقلا یا در عرفان عرفا بیاید.‏ ‏مسأله ای است که اولیا می دانند چیست قضیه این قضیه چه بزرگ است و در مقابل‌‎ ‌‏چه عظمتی ما هستیم و سر و کار ما با کیست. ‏ ‌‏اینها به ما تعلیم می دهند و اینطور نیست که دعا برای تعلیم ما‌‎ ‌‏باشد، دعا برای خودشان بوده است، خودشان می ترسیدند، از‌‎ ‌‏گناهان خودشان گریه می کردند تا صبح، از پیغمبر گرفته تا امام‏ ‏عصر ـ سلام الله علیه ـ گناه آنها غیر اینی‌‎ ‌‏است که من و شما داریم، آنها یک عظمتی را ادراک می کردند که‌‎ ‌‏توجه به کثرت، از گناهان کبیره است پیش آنها، مساله، مسأله بزرگی است، آنها‌‎ ‌‏در مقابل عظمت خدا وقتی که خودشان را حساب می کنند،‌‎ ‏می بینند که هیچ نیستند و هیچ ندارند 📻 رادیو توحید @radio_towhid 📱اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | آپارات | واتساپ | سفارش کتاب | غرفه باسلام | روی هر اسم بزنید تا به لینک مربوطه وارد شوید👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"يالثارات الحسين" ان شالله فرج امضا میشه غوغای اربعین معنا ميشه ✨اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ أَنْ تَأْذَنَ لِوَلِيِّكَ فِي إِظْهَارِ عَدْلِكَ فِي عِبَادِكَ ✨خدايا از تو مي خواهيم، به وليّ ات براي آشكار كردن دادگري در ميان بندگانت اجازه دهي 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte عليه السلام عليه السلام
🍃خداوند یک عشق و شوری به بعضی از آدم ها داده حفظه الله: 🌺 واقعیت این است که خداوند یک عشق و شوری به بعضی از آدم ها داده است. حالا به زبان خودمانی و طنز بگوییم، سر بعضی ها درد می کند برای دستمال بستن. بله واقعا بعضی ها سرشان درد می کند برای دستمال بستن. یعنی یک عشق و شوری دارند. یک همتی دارند. اصلا یک درکی دارند. نمی توانند آرامش و قرار داشته باشند. اصلا تشخیص و درکشان در قالب های محدود فردی و خانوادگی نمی گنجد. نگاه هایشان خیلی دور است. افق های دور را می بینند. یعنی آنی که تا نمی رود به سمت راحتی، نگران نباش. واقعا ظرفتیش همین اندازه است. بعضی ها ظرفیت هایشان یک جوری است که اصلا نمی تواند خودش را در قالب های فردی و محدود شخصی و خانوادگی قرار بدهد. 🌸جوانی در یک خانواده ای بزرگ شده، لقمه نانی استفاده کرده، از تربیتی استفاده کرده که دغدغه ایثار ، فداکاری، معارف فطری، معنوی و توحیدی در وجوش شکوفا شده است. یک جوان عادی شاید باشد ولی دوست دارد خدمت به اسلام بکند. دوست دارد به جامعه خدمت کند. دوست دارد به اهل بیت علیهم السلام خدمت کند. اتفاقا همین انگیزه ها هست که خیلی از این ها جذب حوزه ها می شوند. و فرق یک جوان طلبه ای که می بیند حوزه ها از نظر جنبه های مالی و امکانات ظاهری با جاهای دیگر فرق دارند. اینجا آدم باید خیلی زحمت بکشد تا یک فرصت قابل قبول و مناسبی برایش فراهم بشود در پیش بردن زندگی. ولی همه این ها را می بیند باز می بیند دلش بی قرار است. نمی تواند مثل دیگران زندگی کند. این استعدادها هستند دیگر. 🌼پس همین طور که عرض کردم، این محورهایی که برشمردید، علاقه، استعداد، نیازهای جامعه، جهان بینی و .. این مطالب که می فرمایید این ها باید باز بشود. خود این استعداد، امر خیلی مهمی است. ابعاد مختلفی دارد. یا آن نیاز، گاهی موقع وضعیت به گونه ای هست که در رابطه با یک مسئله ای، نسبت به یک شخص، وجوب عینی پیدا می شود. و آن فرد هم می فهمد که اگر من کار را زمین بگذارم، کار ضایع می شود، هیچکس نمی تواند انجام بدهد. کم کم احساس می کند این وظیفه به دوش او مانده است. اگر بگذارد زمین ضایع می شود و کسی نمی آید آن را خوب بردارد. 🍃ببینید احساس وظیفه عینی یا تشخیص وظیفه عینی. این اصلا مطلب را خیلی متفاوت می کند. دیگر همه امورش را در این راستا قرار می دهد. که این وظیفه عینی که عینیت این وظیفه، باعث اهمیت شده است. بقیه مصالح همه می شود مهم، باید فدا بشود و اهم را پیش ببرد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔹صاحب تفسير البصائر: اوايل تحصيلم كتابى خواندم كه بر مذهب شيعه دوازده امامى تاخته بود. پس از مطالعه آن، حالم دگرگون شد و گريه‏ ام گرفت. بعدها (در 1356 ش) كه آن خاطره و گريه را به علّامه طباطبائى عرض كردم، فرمود: «در آن هنگام (كه براى مظلوميت اهل البيت عليهم السّلام گريستى) هرچه از خدا مى‏ خواستى، مى‏ گرفتى‏..» 📚 ز مهر افروخته، ص‏113 به نقل از ستاره فروزان علم و عمل، صص 54 و 55 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیهم السلام
🌺 تشخیص وظیفه ، یک امری است که باید از خدا بخواهیم عنایت کند🤲 حفظه الله: 🌼به نظرم می توانیم به خوبی، به این نتیجه برسیم که در اینکه یک فرد، وظیفه اش چیست و چگونه باید عمل کند در عرصه های گوناگون از جمله در رابطه با مسائل مالی و معیشتی، محورهای مختلفی دخالت دارد و باید این محورها خوب مورد توجه قرار بگیرد. و اگر انسان بتواند تشخیص درستی از وظیفه داشته باشد، طبیعتا، به عنایت الهی، گام بعدی، انجام این وظیفه ای است که تشخیص داده است. خروجی کار می شود آن برکات وجودی حضرت علامه که بدون هیچ تعارفی از نظر معرفتی و علمی، نقطه عطفی در تاریخ حوزه های شیعه به حساب می آید. و هم چنین می شود شهید قاسم سلیمانی که اصلا آن نتیجه کارش، چشم های جهانیان را مخصوصا آن تحلیل گران امور نظامی و امنیتی را خیره کرده. همه متعجب شده اند که این کجا درس خوانده است. 🔹... اصلا زبان انسان الکن است از عظمت فکری، روحی و عملی این مرد (سردار شهید سلیمانی)، حرف بزند. یک انسانی که غیرروحانی و غیرطلبه بوده، بدون تردید می تواند الهام بخش خیلی از ما روحانیون و حوزه های علمیه باشد. پس وظیفه ، تشخیص وظیفه خیلی مهم است. یک امری است که باید از خدا بخواهیم که خدا عنایت کن. ضمن اینکه باید مشورت کنیم. مطالعه کنیم. دقت کنیم. حالا این استعدادسنجی و اینجور چیزهایی که مطرح است، بگوییم که خدایا کمک مان کن که تشخیص درستی بدهیم. 🤲 ☘️این جمله را هم بگویم حضرت استاد ایت الله سعادت پرور رحمه الله علیه فرمودند بعد از حضرت علامه، به من پیشنهاد داده می شد، ایشان در شهرری برای تبلیغ می رفتند، پیشنهاد داده می شد همان جا، وظایفی که مربوط به روحانیت است را پی بگیرم و من فکر می کردم که وظیفه من چیست. آمدم قم و یک چهله گرفتم. یک اربعین. و با سپری شدن این اربعین، به پایان رسیدن این اربعین، می گوید برای من مکشوف شد. من فهمیدم که وظیفه ام این است. باید بنشینم و کارهای تربیتی را پیش ببرم. و خروجی کارش، اصلا یک سرمایه راهبردی برای آینده جامعه ایمانی و حوزه های علمیه است. هم از نظر آن کتاب هایی که تالیف فرمودند که در حقیقت بعد علمی و معرفتی تربیت را تکمیل کردند و هم از نظر شاگردانی که تربیت کردند. یک کار اینچنینی ماندگار بسیار با ارزش. خدا به ما کمک کند که ما وظیفه های خودمان را بتوانیم خوب تشخیص بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💎 یکی از بهترین ظرفیت ها برای تربیت شدن حفظه الله: 🌺 در جلسات گذشته ملاحظه فرمودید رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، با توجه دادن به حقایق توحیدی، جناب ابوذر را تربیت می فرمایند. رسیدیم به این قسمت از وصیت نامه رسول گرامی اسلام که یَا اباذر! الْمُتَّقُونَ سَادَةٌ وَ الْفُقَهَاءُ قَادَةٌ وَ مُجَالَسَتُهُمْ زِیَادَةٌ، إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ، وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ، 🔹در این قسمت از وصیت نامه، مطالبی را حضرت ارائه فرمودند که نظر ما را جلب می کند به شناخت خوبان و ویژگی های آن ها و استفاده و تبعیت از آن ها. بسیار سازنده است. خوبان را بشناسیم. ویژگی هایشان چیست؟ و به فکر هم نشینی ، مجالست و استفاده از آن ها باشیم، این یکی از بهترین ظرفیت ها برای تربیت شدن است. 🍃الْمُتَّقُونَ سَادَةٌ انسان های متقی، آگاه هستند. ساده، از ماده سید، آقایان، بزرگان. لذا با تقوا، آقا و بلند مرتبه می شود. طبیعتا انسان وقتی به این مفهوم توجه می کند، هم خودش انگیزه پیدا می کند. از نظر ذهنی، فکری، رفتاری، جهت گیری مناسبی پیدا می کند که متقی بشود. اهل تقوا بشود. و هم ترغیب می شود که با انسان های با تقوا، هم نشینی و مجالست داشته باشد. پس از جهات گوناگون برای انسان سازندگی دارد. 🌸و الْفُقَهَاءُ قَادَةٌ فقها هم راه بران و ره بران جامعه هستند. فقیه به عنوان کسی که برخوردار از فقه دینی است. یعنی دین شناس است. دین را می فهمد. البته فقیه و فقها در اینجا، صرفا کسانی نیستند که آگاهی به احکام شرعی دارند. بلکه مطلق مسائل دینی. چه اموری که مربوط به عقاید است یا مسائلی که مربوط به اخلاق است یا مسائلی که مربوط به رفتار است. به عبارت دیگر، آن کسانی که هم در فقه تجویزی و هم در فقه توصیفی، آگاهی کامل دارند. 🍀و الْفُقَهَاءُ قَادَةٌ یک چنین انسان هایی، پیش دار و جلودار هستند و قائد و قاده به حساب می آیند. رهبران جامعه به حساب می آیند. این هم خیلی برای انسان انگیزه بخش است. هم از این نظر که به فقها رجوع کنیم و از فقها استفاده کنیم. و هم از این نظر که به سمت آگاهی هر چه بیشتر برویم. تا جایی که می توانیم، برخوردار هر چه بیشتر از فقه باشیم. فهم عمیق و همه جانبه در دین. 🌼در ادامه حضرت می فرمایند: وَ مُجَالَسَتُهُمْ زِیَادَةٌ. . هم نشینی با فقها، موجب زیادی انسان از نظر علم و دانش می شود. انسان آگاهی اش ، معرفتش بیشتر می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ إِلَهِي فَلَا تَحْرِمْنِي خَيْرَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَي لِقِلّةِ شُكْرِي. 🤲خدای من! به خاطر كمی شكرم از خير آخرت و دنيا محرومم مكن. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❓ سوال: اینکه انسان بخواهد با علما و فقها هم نشینی کند؛ باعث ریا نمی شود؟ پاسخ حفظه الله: 🔹ریا معنای مناسب خودش را دارد. ریا این است که انسان یک کار خوب را انجام بدهد. با این انگیزه انجام بدهد که دیگران مشاهده کنند و دیگران او را انسان خوبی بدانند. برای جلب توجه و نظر دیگران یک کار خوب را انجام بدهد. 🌸اینکه ما با مشاهده یک کار خوب، یک شخص خوب، یک حرف خوب علاقه مند بشویم که دنبال آن امر خوب برویم، این ریا نمی شود. اصلا تبلیغ عهده دار همین امر است که خوبی ها را ارائه می دهد و ما با مشاهده این خوبی ها، علاقه مند می شویم. می رویم به سمت این خوبی ها که بهش برسیم و اراسته به آن ها بشویم. ربطی به ریا ندارد. 🍃ریا مربوط به نیت انسان است. نیت هم جایش در قلب انسان است. توجه داشته باشیم اخلاص و ریا یک امر وهمی، خیالی، ذهنی نیست. بلکه امری است مربوط به قلب انسان. اخلاص، مربوط به قلب است. ریا هم مربوط به قلب است. چون هر دو مرتبط با نیت است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ ✨اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاٰمُ فِي الدُّنْيا وَالآخِرَةِ✨ 🍀خدایا به حق حسین مرا نزد خود در دنیا و آخرت آبرومند قرار ده 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام
؟ ✨اللّهُمَّ افتَحْ مَسامِعَ قَلبِي لِذِكرِكَ، و ارزُقْني طاعَتَكَ و طاعَةَ رسولِكَ ، و عَمَلاً بكِتابِكَ✨ 🍀خدايا. گوشهاى قلبم را به روى ياد خودت بگشاى و اطاعت از خودت و پيامبرت و عمل كردن به كتابت را روزى ام فرما . 📚كنز العمّال : 5051 . دعایی که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین علیه السلام آموخت. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌 آیا از گناه، وحشت داریم؟ حفظه الله: 🌺از جمله مهم ترین چیزهایی که در مشاهده متقین و مجالست با فقها، انسان به دست می آورد، نگاه های سازنده و این جور روحیات تربیت کننده است. حضرت در این فرمایش و فرمایشات بعدی، نگاه ها و روحیات بسیار سازنده ای که انسان را می تواند تربیت کند و از گناه و معصیت کنار بکشد بیان می کنند. 🍀دوستان، یکی از چیزهایی که سازندگی دارد و ما را از گناه دور می کند، ترس از گناه است. آیا از گناه می ترسیم؟ آیا از گناه وحشت داریم؟ در درون خودمان دقت کنیم. خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم. اگر از گناه وحشت نمی کنیم، یک چیز مهمی در وجود ما از نظر ایمانی کم داریم. این ترس را فراهم بیاوریم. 🔹چگونه این وحشت از گناه را باید فراهم بیاوریم و تدارک ببینیم ؟ با تفکر در پیامدهای گناهان. به ویژه تفکر در گناهان و پیامدهای گناهانی که در آیات و روایات ذکر شده است. در این دسته از آیات و روایات، فکر کنیم. قطعا می ترسیم. مگر امکان دارد یک انسان عاقل، یک انسان سالم، با فطرت سالم، بیاید و آیات عذاب را بخواند و اصلا نترسد؟ وحشت نکند؟ یا مثلا روایاتی که مربوط به جهنم و آثار گناهان می شود را بخواند و وحشت نکند؟ نه. پس یکی از روحیات لازم ترس از گناه است و این ترس را در درون خودمان داشته باشیم. اگر می بینیم که نیست، باید تدارک ببینیم و ایجاد کنیم با این دسته از راهکارهایی که یکی اش را عرض کردم و راهکارهای دیگر. مثلا مجالست با انسان های مومنی که این روحیه را دارند. خیلی اثر می گذارد. 🔻 با افرادی که گناه برایشان عادی است و خیلی راحت از گناهشان صحبت می کنند، هم نشین نباشیم. روحیه آن ها به ما منتقل می شود. خیلی راحت از گناه و گناهان خودشان حرف می زنند و به ما می گویند. بی خیال اند. این روحیه به ما منتقل می شود. ما هم کم کم حساسیت، نگرانی و ترس خودمان را از گناهان از دست می دهیم 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 📌الهی لسْتُ أَتَّكِلُ فِى النَّجاةِ مِنْ عِقابِكَ عَلَىٰ أَعْمالِنا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَيْنا لِأَ نَّكَ أَهْلُ التَّقْوىٰ وَأَهْلُ الْمَغْفِرَةِ، تُبْدِئُ بِالْإِحْسانِ نِعَماً، وَتَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ كَرَماً. 🔹خدایا من آن نیستم که در رهایی از کیفرت بر اعمالمان تکیه کنم، بلکه به احسانت بر ما اعتماد دارم، چراکه تو اهل تقوا و مغفرتی، از باب نعمت‌دهی ابتدای به احسان می‌کنی و از جهت کرم از گناه در می‌گذری. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ صخره ای در شرف سقوط❗️ حفظه الله: 🔹 مومن نسبت به گناه این حالت را دارد: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ،. گویا زیر یک صخره ای است که امکان دارد این صخره بر سر او بیافتد و از بین برود. ببینید وحشت می کند انسان. اگر این فضایی که حضرت دارند ترسیم می کنند را تا اندازه ای تجربه میدانی کرده باشیم، می بینیم چه تمثیل جالبی است. صخره ای که در شرف سقوط باشد. انسان تحت آن وحشت می کند. انسان مومن نسبت به گناه یک وحشت این چنینی دارد. نگران است که این صخره بر سر او نیافتد که دیگر نابود بشود و شخصیت ایمانی او از بین برود. 🍂 یک دفعه ای، یک گناه، یک معصیت که برای چند لحظه برای انسان می تواند لذت داشته باشد، ولی شخصیت انسان را از بین می برد. مثل این است که زیر آن صخره انسان له می شود و چیزی ازش باقی نمی ماند. چه توصیف جالبی. چه تصویر سازنده ای. اینجوری باید از گناه بترسیم. 🔸و از آن طرف، وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ، کافر، گناه خودش را مثل یک مگسی می بیند که روی دماغش نشسته و بلند شده و رفته. واکنش و نگرانی خاصی ایجاد نمی کند. یک مگسی روی بینی امد و بلند شد رفت. ببینید اینجا دوتا شاخص و معیار حضرت دارد به ما می دهد. ایمان انسان را ترسان از گناه می کند و کفر، انسان را بی خیال و بدون نگرانی نسبت به گناه قرار می دهد. 👈پس هر چه ما نسبت به گناه، ترسمان بیشتر بشود، به نظر می رسد به حقیقت ایمان داریم نزدیک تر می شویم. و هر چه این ترسمان کمتر بشود، از حقیقت ایمان داریم دور می شویم. ❌ و خدا نکنه کار به جایی برسد که نسبت به گناه اصلا بی خیال بشویم و بی تفاوت بشویم. این نشان می دهد که یک جورایی به سمت کفر و بی دینی داریم نزدیک می شویم. این فرمایش حضرت بسیار می تواند برای کسانی که روی آن تامل کنند، سازندگی داشته باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله