eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
👈تمام بحث فشار قبر، عذاب قبر، قیامت و برزخ، فقط برای تطهیر انسان است. اونهایی که برزخ نمی خواهند. عذاب ندارند. حرف جهنم برای اونها مطرح نیست. فقط کافیست ظرف جان آلوده نباشد این ها آمادگی وجودی که داشته باشند، ولو این که در نشئه ی طبیعت وقت نکنند، یا بر اثر کار، زندگی، کسب حلال، زن و فرزند، معاشرت های لازم، مسافرت های تجاری، وقت نداشتند، به هر دلیلی که این بنده ی خدا نتوانست در نشئه ی طبیعت کمالات را کسب کند، اما خودش را پاک نگه داشت، ظرف را آلوده نکرد، بلا فاصله بعد از انقطاع نفس از این بدن، در نزد استادانِ ارواح مجرده، عقول نوریه، مفارقات ماوراء طبیعت، انسان های عرشی که چه در این عالمند، که قدرت ورود به عالم مافوق را هم دارند، یا انسان های الهی که از این عالم سفر کرده اند، در اون عالمند، به داد این شخص می رسند. و به مقدار ظرفیت او، هرچه که بخواهد بهش می دهند. 👈اساس بر این است. این که در لحن روایات می بینیم جهنمی ها را سوخت و سوز می کنند. اگر صاف تر شدند از درکات پایینی جهنم به درکات بالاتر جهنم ارتقاع می دهند، و اگر خوب طهارت یافتند، به سوی بهشت می برند. اگر قوه و تواناییِ کسب دارند، از درجات مادون بهشت به درجات مافوق بهشت ارتقاء می دهند. 👈این ها همه دال بر تکامل است، هم در عالم برزخ تکامل است، هم در عالم قیامت تکامل است، و اساس نظام خلقت بر این است که نطفه ی انسان از مقام قابلیت محضه، شروع به تکامل کند، تا به مقام فوق فعلی بفرماید. ماوراء طبیعت یکپارچه حیاته. یکپارچه شعور است. مراد از ماورا طبیعت در اصطلاح قران یعنی قیامت، فقط کافیست خودمون رو آلوده نکنیم. 👈ما اولا از همگان انتظار داریم خودمون رو پاک نگه داشته باشیم. هم به تعلیم بپردازیم، بگذاریم که جانمون با معارف آشنا بشود، با حقایق و اسرار عالم خو بگیرد، با ماوراء طبیعت آشنایی پیدا کند. 👈در وهله ی دوم اگر کسب نگذاشت، اگر زندگی داری نشد، اگر کثرت زن و فرزند و روزی آوردن یک لقمه ی آن ها، باعث شد که وقت نکردی پیش اساتید زانو بزنی، کتاب بخوانی، درس بگیری، ارتقاء پیدا کنی، زمینه های وجودی شما از معارف پر بشه. اگر وقت نکردید، تنها انتظاری که هست این است که، ظرف رو آلوده نکنی. بگذارید ظرف جان پاک باشه که به محض اینکه انسان از این نشئه چشم بست، ظرف جانِ آماده، با طهارت، اساتید ملکوتیِ نظام هستی هم آماده ی افاضه اند. 👈این جان می گیرند، از اون طرف می دهند. چه بسا یک شبه، یک آن، یک لحظه، به یک چشم به هم زدن کار هزاران سال تحصیل را انجام بدهد. چرا؟ برای این که هنر به کار آورد و خودش رو آلوده نکرد. حداقل کاری که، انتظاری که دین، عالَم، حقیقت عالَم، ائمه ی اطهار (ع)، بزرگان ما از من و شما دارند، این است، فقط خودمون رو آلوده نکنیم، این همت رو باید به کار بیاری. نگو جوانم. ___________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_100017059.mp3
1.87M
⌛️زمان: ۴:۲۶ دقیقه ___________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈 شاید هیچ قومی مثل قوم پیغمبر اینگونه عزم و اراده ی سنگین و مصمّم بر این نکرده که از پیغمبر خودش هر چه نسل هست بکشد. مهم ترین نسل کشی پیغمبر تعلق گرفته است به صاحبان عصمت. امیرالمؤمنین کشته شد؛ امام حسن کشته شد؛ امام حسین کشته شد؛ امام زین العابدین بالاخره کشته؛ امام باقر همینطور؛ تا امام عسکری علیهم السلام و الصلوة، همه را کشتند. دیگر فقط یک دانه مانده آقا. در حقیقت از نسل پیغمبر، آن که نسل حقیقی خاتم انبیاست، صاحبان عصمت اند؛ در نسل پیغمبر تمام معصومین همه کشته شدند. فاطمه زهرا به شهادت رسید؛ امیرالمؤمنین همینطور؛ امام حسن تا امام عسکری علیه الصلوة و السلام همه کشته شدند فقط یک دانه ماند. و وقتی نسل پیغمبر باقی بماند معنایش این است خدا باقی مانده است؛ وگرنه اگر این یک دانه هم از دست می رفت، خدا نابود می شد. ولذا اسمش شد: « بقیّة الله » یکی از لطائف القاب حضرت، « بقیّة الله » است، این است که اگر نسل پیغمبر در عصمت هیچ چیز باقی نمی ماند، پس در حقیقت عصمت منقطع می شد؛ ولایت منقطع می شد؛ همانطوری که نبوت تشریعی منقطع شد، عصمت هم منقطع می شد؛ نبوت تشریعی یک سِمَت است، اگر منقطع شد مهم نیست؛ جایگزینی دارد؛ گرچه مهم است؛ ما برای انقطاع نبوت، می گوییم : { إنّا لله و إنّا إلیه راجعون } در زیارت روز شنبه جناب رسول الله این را می گوییم. اما بالاخره ولایت ماند؛ عصمت ماند؛ امامت ماند؛ نبوت انبائیه مانده است؛ اگر امام زمان علیه الصلوة و السلام هم کشته می شد، امامت منقطع می شد؛ ولایت منقطع می شد؛ عصمت منقطع می شد؛ آنوقت خدای متعال منقطع می شد. فعلا می گوییم نه آقا، خدا هم باقی است. چرا باقی است؟ چون عصمت الله باقی است؛ چون معصوم الهی باقی است؛ چون خلیفة الله باقی است؛ اگر خلیفة الله باقی نباشد الله هم باقی نیست. { لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها } یکی از لطائف این حدیث شریف این است که چون صاحب عصمت باقی است و زنده است و بقا دارد، پس معلوم است خدا باقی است؛ عصمت الله باقی است؛ خلیفة الله بقا دارد؛ امامت باقی است؛ ولایت باقی است؛ { فالله هو الوليّ باقی است} { فالله هو العاصم} باقی است. اگر معصوم از بین برود خدا دیگر عاصم نخواهد بود. عاصمیت مطلقه ی حق متعال زائل می شود؛ در حالی که عاصمیّت از اسماء الله است و اسماء الله زوال ندارد؛ زائل شدنی نیستند؛ این جزو اسرار حکمت آمیز نظام هستی است. ✍🏼 ______________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی بدون ذکر نام کانال جایز نمی باشد. ◀️کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۷.mp3
238.6K
⌛️زمان: ۰۰:۵۹ دقیقه ____________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈نوع آقایون عرفا را وقتی زندگی نامه شون رو مطالعه بفرمایید، می بینید بسیاری از اینها یا در ، یا در دوران دچار مشکلات سنگین بودند. 🔸بعد جرقه خوردند برگشتند، حالا شدند عارف. این هرگز که از گزند شیطان در امان نیست. 🔸 و لذا معیار میخواد، تمام عرفا میزان دارند، میزان عارفان، است و است و است و خلافت انبیا و ائمه ( علیهم السلام ) هیچ میزانی غیر از این نمی تونند داشته باشند 👈خب اگر این است اونچه را که عارف می خواهد بگوید، باید از دیدگاه و بگوید، پس اگر ما گفتیم انسان در اصطلاح عرفان، یعنی انسان در اصطلاح و . 👈دیگه حرف اومد اصلا اونجا. کانّه مثل این که این عرفان به یک معنای دیگر، یعنی قرآن، یعنی دین، یعنی روایات، یعنی اهل بیت. _______________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۴.mp3
828.3K
⌛️زمان: ۰۳:۲۶دقیقه ________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈عارف هر چه را که می چشد، 🔸یا در متن جان خودش می‌بیند 🔸 یا در نظام تکوین مشاهده میکند، که سفر از انفس به آفاق است، که در رساله صد کلمه آقا آمد. 🔸یا اینکه واقعا در خود این قرآن تدوینی میگیرد، می گه قرآن رو می خونم 👈 حالا الان شما تو مکاشفات حضرت آقا که اومدید، بالاخره یا در جان خودش دید، یا قرآن رو تلاوت می کرد تمثل پیدا کرد، یا در نظام هستی گشت و گذار کرد. از این سه حال به در نیست. 👈تمام این ۲۴ واقعه ای که در اینجا آمده، از این حال به در نیست. 🔸 یا در خودش دید 🔸یا در نظام تکوین می بیند، (سیر از انفس به آفاقه) 🔸 یا در نظام کتبی می بیند، که آدم یک وقتی قرآن را می خواند، می بیند عین جهنم متمثل می شه، از این سه حال که به در نیست. 👈اگر عارف، چشیده های آفاقی اش انفسی اش، کتبی اش، از این سه حال به در نیست، پیغمبر ( صل الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت پیغمبر و قران کریم، این ها شاخصند. 👈لذا قران کریم می شود در حقیقت عرفان، حرف اهل بیت علیهم السلام هم، می شود حقیقت عرفان. اگر گفتیم انسان در اصطلاح عرف عرفان، پس در حقیقت، مثل اینکه گفته باشیم؛ انسان از دیدگاه قرآن، و انسان از دیدگاه روایات اهل بیت. برای اینکه عارف از این دو به در نیست. این یک حرفه. حرف دیگر اینه که، عرفای بنام و اصلی، اونایی که واقعا عارفند، این ها هیچگاه از خط اهل بیت و قرآن در برو نیستند. 👈اصلا عارف حرفی غیر از قرآن و حرف اهل بیت نداره، عارف حرفی به غیر از قرآن و حرف اهل بیت نداره! منتها یه حرفی هست، خود اهل بیت، و خود قرآن کریم به ما فرمود، ما یک نبوت تشریعی داریم ویک نبوت . 👈نبوت تشریعی منقطع شد، با وجود پیغمبر اکرم ( صل الله علیه و آله و سلم) به اتمام رسید. اما نبوت انبائی درش بازه. نبوت انبائی، 1⃣خوندن کلمات وجودی نظام هستی است 2⃣خواندن آیات و کلمات قران کریم کتبی است 3⃣و خواندن سرائر وجودی خود شخص است خوب اگر نبوت انبائی از این سه حال به در نیست، عارف هم یا خود می خواند، یا عالَم می خواند، یا قرآن کریم را می خواند. از این سه حال که به در نیست. 👈سرائر وجودی عارف هم، باطن عارف هم، چون با قرآن کتبی تطبیق داره، و چون با اهل بیت علیهم السلام تطبیق دارد، یعنی اون طوری که خدا، اهل بیت می خوانند، او می خواند. منتها داعیه ای هم نداره که بگه مثل امام صادق ( علیهم السلام ) منم می خوانم، این رو هیچ عارفی هم ادعا نکرد. همه اش عرفا فرموده اند ما دوست داریم اونچه را که اهل بیت یافته اند، ما هم به اندازه ی ظرفیت خودمون بیابیم. ____________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
عرفان، جدای از قرآن و روایات نیست. عرفان، کتابها و حقایقی است که تفسیر انفسی قرآن کریم است _____________________________ 🌿نجم الدین🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۱(1).mp3
387.8K
⌛️زمان: ۰۱:۳۶دقیقه ____________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
عرفان، جدای از قرآن و روایات نیست. عرفان، کتابها و حقایقی است که تفسیر انفسی قرآن کریم است. که اگر ما واقعاً خواستیم انسان را در عرف عرفان نگاه کنیم، چون عرفان تفسیر انفسی قرآن کریم است، یعنی عارف هر چه را که میگوید، چون قرآن رو چشیده است، میگوید. 👈و لذا اگر بحث بشود که فرق بین عرفان و قرآن چیست؟ هیچ فرقی نیست. 👈قرآن، عرفان است و عرفان، قرآن است. فرق بین عرفان و روایات چیست؟ چه اینکه این بحث هم مطرح میشه، رابطه بین عرفان و ولایت چگونه است؟ خب، رابطه بین عرفان و ولایت که نمیشه بگیم اصلا رابطه است، عینیت است. اگر عرفان و ولایت دو چیز جدای از هم باشند، ما باید بینشون ارتباط برقرار کنیم، چون همیشه ارتباط بین دو چیز مستقله. 👈ولی اگر یکی روح دیگری بود و دیگری به منزله مرتبه ظاهر اون اولی بود، اینجا که نمی شه گفت که رابطه یا ارتباط بین عرفان با ولایت چیه؟ رابطه و ارتباط بین عرفان و قرآن چیست؟ اصلا عرفان، تفسیر انفسی قرآن کریمه. ________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۶.mp3
430.9K
⌛️زمان: ۰۱:۳۶دقیقه ________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈جناب ابن عربی در یه حالشون هم داره میگه در یه وقتی به من مکاشفه ای روی آورده، دیدم یک شخصی، صدا می زنه که من رو از تو برداشتم، تکلیف رو از گردن تو برداشتم. 👈خود شخص را نمی بینم اما در اون حال در اون تمثل، این صدا به گوش من میاد که من تکلیف را از گردن تو برداشتم، بعد گفت با کمال شجاعت برگشتم بهشون گفتم: اِخسَاء یا عدوَّالله، خاموش شو، خفه شو، ای دشمن خدا. چطور من نباشم. آخه چطور من مکلف نباشم که امیر المومنین من تا آخرین لحظه مکلف بود. 👈چطور من تکلیف نداشته باشم که کتاب تکلیفی منه. کتاب شرعِ منه. اینه که فرمود بدون هیچ دغدغه ای، در همون حال مکاشفه به ایشون تشر زدم. 👈گفتم: اخساء، خفه شو یا عدوالله. دیگه هیچ شک هم نکردم، متوجه شدم این شیهه ی شیطانه، این لِمّه ی شیطانیه. و لذا برای اهل بیت ی شیطانی نیست. اهل بیت چون هر چه دارند لمّه ی رحمانی است. 👈لمّه، اون رِنش، اون صدا، اون جهش، اون تجلی را می گویند که اگر این تجلی از حق باشد می فرمایند، لمه ی . اما اگر این رنّه و این لِمّه و این جهش و این صدا و این غرِّش، اگر از شیطان باشد می گن لمه ی ... ____________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
قرآن در مقام نوشتن، کتاب تدوینی است قرآن در متن خارج، کتاب تکوینی است قرآن در درون انسان، کتاب انفسی است. __________________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۲.mp3
1.4M
⌛️زمان: ۰۵:۵۰دقیقه ________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈اینها ( عرفا ) حرفشون این است که میفرمان که پیغمبر علم به اسرار نظام هستی پیدا میکند، که اون علم به اسرار نظام هستی اش، را تحت عنوان یک کتابی به نوشته در آورد به نام قرآن کریم. 👈منتهی اونچه را که در جان پیغمبر به عنوان انسان تجلی کرد، اون تجلی اعظم حق است، یعنی خدای تبارک و تعالی بر جان پیغمبر به اون نهایت تجلی‌اش تجلی کرده است. یک انسانیست که حقایق را به نحو احسن در جان خودش چشید. و چون پیغمبر اکرم محور نظام هستی است و محور تمام موجودات عالمه، به یک تعبیری میفرماید، قطب الاقطاب است. 👈ما که عرفاییم هم، هر اندازه مکاشفات داشته باشیم، تمام مکاشفات ما همه دامنه مکاشفات اتم پیغمبر اکرمه. یعنی دامنه کشف تام اوست. هر کسی هر خواب خوشی ببیند، خواب خوش او یک روزنه ای است از فهم قرآن. چه اینکه تمام انبیا هم اونچه رو که در نبوتشون فهمیده‌اند به منزله روزنه‌ای است از فهم حقایق قرآن. 👈چه اینکه تورات جناب موسای کلیم هم یک کشف موسوی است، اما کشف تام نیست. کشف تام، مال محمدی است صلی الله علیه و آله و سلم. 👈 انجیل حضرت عیسی هم کشف عیسوی است اما کشف تام و اتم نیست، یعنی درست است او حقایق نظام هستی رو چشید، در جانش یافت، حالا یا در خوابش، مثل منامات صادقه ای که انسان‌های خالص دارند. یا در بیداری شون مثل تمثلات و مکاشفاتی که در بیداری‌ها به انبیا و اهل‌بیت و غیره این‌ها دست می‌دهد، لذا تورات و انجیل، کشف موسوی و کشف عیسوی است. 👈ولی هر دو کشف برگشتش به کشف پیغمبره، چون این قرآن صمده، این کشف پُره، تمام آن مکشوفات و کاشفین و کشف، صمد نیستند، همه به یک معنا جاخالی دارند. 👈اما اینجا، یعنی می آید می‌رسید به پیغمبر اکرم، هم کشف او، قرآن، هم مکشوفات او، موجودات نظام هستی. هم کاشف، کشف کننده، خود پیغمبر اکرم. همه هستند صمد، همه پُرند. هیچ جا خالی ندارند. اون‌جایی که صمد شد، می شود تام یا اتم. و لذا قرآن می شود کشف اتم. نبوت پیغمبر هم می شود نبوت اتم. امامت پیغمبر و خلافت او امامت و خلافت اتم. ولایت او هم ولایت اتم است. هیچ جاخالی نیست. وقتی این است، تمام انبیا هرچه خواب می‌بینند دامنه خواب پیغمبره. و همه انبیا هرچه مکاشفات دارند در بیداری، دامنه مکاشفات پیغمبر اکرمه. 👈حالا که این شد قرآن کریم هم، مکاشفه اتم پیغمبره، کشف اتم اوست، عرفا هم که سخن از چشیدن دارند و دیدن، که می گویند عیان میبینیم نه مفهوم می فهمیم فقط؛ این دیدن‌هایشون هم دامنه دیدن قرآنه. و اون کسی هم که تونست قرآن را به نحو احسن ببیند، که شما دیگه قرآن رو محصور نمی‌کنید به همین چند تا تفسیری که نوشته شده. 👈 می‌فرمایید قرآن در مقام نوشتن، کتاب تدوینی است، قرآن در متن خارج، کتاب تکوینی است، قرآن در درون انسان، کتاب انفسی است. درست. 👈عارف هم می گوید من هرچه را که می‌بینم یا به صورت نوشته می‌بینم که تمام مکتوبات همه برمی‌گردند به کشف کتبی پیغمبر. یعنی قرآن مکتوب. و هرچه را که ما در نظام هستی می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم و می‌فهمیم و می‌یابیم، این‌ها هم درحقیقت دامنه کشف کتاب تکوینی است. و هر چه هم در جان خودمون مشاهده می‌کنیم، همه هم جزو کشفیات انفسی است. و قرآن هم یا کتاب تکوینی است، یا کتاب انفسی است، یا کتاب آفاقی تکوینی. از این سه حال به در نیست. هرسه قرآن اند و در حقیقت هم یک قرآن اند. که وقتی این یک قرآن از حق تنزل می کند یا به صورت عالَم درمی‌آید، می شود این‌همه عوالم وجودی. یا به صورت آدم درمی‌آید، که فرد شاخص و اتمش پیغمبر اکرم است و اهل‌بیت علیهم‌السلام. یا به صورت کتاب درمی‌آید و نوشته درمی‌آید همین قرآنی که در دست من و شماست. ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
به جانم قسم که هر کسی که فهم این کتاب‌ها اسفار و فصوص و تمهید القواعد و اشارات و شفا و فتوحات و مصباح الانس روزی اش نشود هیچ از تفسیر انفسی قرآن نچشیده است. _________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۲برش۲(1).mp3
626.9K
⌛️زمان: ۲:۳۶دقیقه ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈یک عبارت هم در جلد اول مآثر آثار حضرت آقا نقل کردیم، حالا فهرست را نگاه کنید که صحف نوریه عرفانیه، جایگاهشون چیه؟ 🔸اونجا هم باز به همین عبارت شروع می‌کنند. به جانم قسم که هر کسی که فهم این کتاب‌ها را به جز سرح العیون رو در اینجا آوردند. در اونجا اون ۴، ۵، ۶ کتاب دیگر را آوردند. اسفار و فصوص و تمهید القواعد و اشارات و شفا و فتوحات و مصباح الانس، اونجا اسم اون چند تا کتاب رو آوردند. اینجا هم خودشون رو در اعداد این کتاب‌ها قرار دادند. در اونجا فرمود که اگر کسی از فهم این کتاب‌ها روزی اش نشود هیچ از تفسیر انفسی قرآن نچشیده است. با همین عبارت به جانم قسم. و می فرماید حرف ما این است هرکسی میخواد قبول بکند قبول کند، هر کسی هم نمی خواد قبول کند، نکند. 🔸 ما این و میگیم که در سیر تکاملی علمی باید طلبه ها بعد از اینکه کتاب‌های اوایل رو خوندند، مثلاً از شروع کنند بدایة الحکمه، نهایة الحکمة، شرح منظومه جناب هادی سبزواری، اشارات جناب شیخ الرئیس، بعد از اون اسفار جناب صدرالمتالهین، بعد از اسفار هم در کنار اینها می شود حکمت العشاق شیخ اشراق رو بخونند. بعد هم تمهید القواعد به عنوان اولین کتاب عرفانی و سپس شرح فصوص قیصری دومین کتاب عرفانی است. و سوم مصباح الانس است و چهارم فتوحات ابن عربی. این سلسله کتاب‌ها هم کتاب‌هایی است که کتاب‌های حکمت متعالیه عمیق و عرفان اصیل اسلامی است. 🔸 حالا نظر مبارک ایشون این است که اگر کسی این کتابها رو نفهمد و فهم این کتاب‌ها روزی او نشود، او هیچ از قرآن کریم اطلاع نداره. اصلا از قرآن چیزی عایدش نمیشه. 🔸 اینه که تسلط بر روی کتابهای عرفانی یه امری است این طوری. _________________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0