eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
217 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
752 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻سوم: «و الفكرُ مرآةٌ صافيةٌ»؛ مرآة يعني آينه و صافيه هم يعني صاف. فكر يعني انديشيدن؛ كه آينه-اي صاف و شفاف و گوياست؛ نتيجه اش اين است كه اگر انسان اهل فكر باشد، راه را ازچاه تشخيص مي-دهد و راه را از چاه تشخيص مي-دهد، حقّ را از ناحقّ تشخيص مي-دهد؛ خير را از شرّ تشخيص مي-دهد و در مسير زندگي در دام شبهات گير نمي-افتد، به شرطي كه آن فكر، فكري سليم باشد و ويروسي نباشد؛ گاهي -هاي ما مي-شود، انديشه-ي ويروسي، سبب -ي ويروسي مي-شود و انگيزه-ي ويروسي، سبب رفتار ويروسي مي-شود. 🍏لذا اينجا كه حضرت مي-فرمايد: «و الفكرُ مرآةٌ صافيةٌ»؛ بله اگر فكري و انديشه-اي بدون هيچگونه و و حبّ و بغضي در مسير درست حركت كند، مي-تواند آينه-اي صاف و گويا باشد. ⌛️شما ملاحضه فرموده-ايد كه آينه هيچ شأني ندارد جزء نشان دادن؛ اگر فكري سالم از تعصّبات نفساني و هواجس و الهامات شيطاني باشد، مي-تواند حقيقت را نشان دهد؛ لذا بينيد كساني كه در طول اهل فكر بودند، اگر فكرشان سليم از هواهاي نفساني بوده است به رسيده-اند؛ جناب ، اولين شخصي است كه جلوي عليه السلام را گرفته و مانع وجود نازنين آن حضرت به شده است، اما در سايه-ي انديشه و فكر درست خودش را از منجلاب هلاكت نجات داد و به جايي رسيد كه الآن اين همه زائر قبل از آنكه به زيارت عليه السلام برسند، اول از كنار قبر حربن يزيدرياحي ردّ مي-شوند چرا كه فكر سليم و بي تعصب، فكري بدون وابستگي به حزب و جناح و گروه و هواهاي نفساني را بر خودش حاكم كرد. ⭕️از آن طرف بن ابي وقاص را ببينيد كه او هم فكر كرد اما فكري همراه با هواپرستي و -طلبي بود؛ وقتي وارد شد، گفت اگر خواسته باشي آن مأموريتي كه به شما در و گرگان واگذار شده است، ابتدا بايد اين مأموريت را انجام دهي و قائله-ي بن علي را خاتمه دهي و بعد به عيش و عشرت و كيف ري و گرگان روانه شوي. گفت يك شب به من مهلت دهيد، فكر كنم، اما نتيجه-ي فكرش اين شد كه: « يقولون ان الله خالق جنة///ونار و تعذيب و غل يدين». (قمقام، ص386). مي-گويند خدا بهشتي دارد و جهنمي دارد و عذابي دارد و حوري دارد، اما كه رفته و كه ديده است؟ كدام عاقل است كه نقد را رها كند و به نسيه را بچسبد؟ ❌حكوكت ري و گرگان كه در تاريخ آمده است يعني در واقع 5 استان امروز : ، مازندران، گلستان، گيلان و سمنان. اين استان-هايي كه هم دريا دارند و هم جنگل و بالاخره همه-ي نعمت هاي خدا در اين مكان-ها جمع شده است. بنا بود حاكم و اين استان-هاي خوش آب و هوا و پر نعمت و پر لذّت باشد، اما چون هوس پرستي و دنياطلبي بر او غلبه كرد و جاه طلبي فكرش را آلوده كرد، نتيجه اين شد كه آلوده به اين جنايت شد و حتي تا آنجايي كه اولين تير را خودش فرستاد و به مردم گفت شاهد باشيد و پيش امير شهادت دهيد كه اولين تير را به سوي سپاهيان بن علي من شليك كردم. 💡💡آري اگر انديشه اي و فكري، سليم از ويروس باشد و پيراسته-ي از هوس-ها و تعصّب-هاي حزبي و فردي و دنيايي و ثروتي و قدرتي و و شهرتي و باشد، مي-تواند آينه-ي صافي باشد و حقيقت را نشان دهد، اما اگر اين آينه لكه-دار به ويروس-هاي ذكر شده باشد، ديگر صاف نخواهد بود و را به انسان نشان نخواهد داد. 🙏🏻«غفرالله لكم و لنا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته». مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 ◼️◼️◼️
🏴🎙🎙🏴براي شنيدن صوت جلسه پنجم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تفسير آيات برگزيده
🌸همان خدايي كه كانون كمال و جمال است، كانون و حمايت هم هست. ✳️رحمت به معناي است 🌟🌟اين حمايت مظاهر گوناگوني دارد: حمايت عام به نام رحمت رحمانيّه و رحمت خاص به نام رحمت رحيميّه. 💠حمايت و هدايت عامه يعني اعطاي اصل وجود و نيازمندي ها و لوازم آن. 🍏رحمت و هدايت خاص يعني بندگان خوب خدا كه خالصانه براي او وظايفشان را انجام مي-دهند. 👈مثل كساني كه با نيّت خالص نماز مي-خوانند و روزه مي-گيرند. @sebqat14
🌟🤔🌟 ❓گروه پرسش و پاسخ✅ 🤔هر سوالی دارید، بپرسید 💚استاد بزرگوار، حفظه الله، پاسخ می دهند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/915013685Cd848aacacd
با عرض سلام لطفاً وارد مسجد سبقت در معنويت شويد و نظر مبارك خودتان را بفرماييد👇👇 🌸برنامه-هاي مسجد چقدر در رشد انديشه، انگيزه يا رفتار شما مؤثر بوده است؟🌼 EitaaBot.ir/poll/8cdoi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مسجد مجازی
، جلسه ششم روز چهارشنبه(1399/05/01). 🌺☘️يكم ذي الحجّه سال 1441 قمري🌺☘️ 🕊«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و احترام خدمت هم مسجدي هاي عزيز و با تبريك و تهنيت هلول ماه ذي الحجه و آغازين روز اين ماه به مناسبت آنچه معروف است به سالروز ازدواج حضرت علي و فاطمه عليهما السلام، خدمت حضرت ولي عصر ارواحناله الفداء و شما عزيزان. 🍏حكمت ششم 💠قال عليه السلام: 📚«صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ» سينه-ي انسان خردمند گنجينه-ي رازهاي اوست. 📚« وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ » بشاش و خوشرو بودن، وسيله-اي است براي جلب و مودّت ديگران؛ 📚«وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوب»‏ شكيبا بودن و داراي تحمّل بودن نسبت به ديگران و حوادث و رويدادهايي كه در زندگي پيش مي-آيد، وسيله-اي است براي پوشاندن عيب-ها. ✍🏻1️⃣رهنمود و عنايت يكم: حضرت در اين جمله يك راهبرد و راهكار را براي امنيت و بهزيستي و پاكزيستي زندگي بيان مي-كند و آن رازداري است؛ يعني انسان امور زندگي خود را در هر حوزه-اي: فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و...رازهاي خود را براي ديگران افشاء نكند؛ اگر كسي مي-خواهد مدال خردمندي را از وجود نازنين عليه السلام دريافت كند، يكي از راه-كارها رازداري است؛ 🌟🌟معروف است كه علماي اخلاق مي-گويند: «اُستُر ذَهَبَكَ و ذِهابَك و مَذْهَبَكَ»؛ ما يك استاد اخلاقي- - داشتيم؛ خدا رحمتش كند، ايشان خيلي انسان باوفا و بانمك و باادب و اهل عبادت و تقوا بودند؛ خيلي باسواد بود و نفس مؤثري داشت، ايشان بارها اين جمله را براي ما تكرار مي-كردند كه محصول مجموعه-اي از آيات و روايات ما در حوزه-ي زندگي است:«اُستُر ذَهَبَكَ و ذِهابَك و مَذْهَبَكَ»؛ 🏆 ذهب يعني ،چي داري؟ و چي نداري؟! مگر لازم است كه همه بدانند دارايي شما چقدر است؟ امكانات و ثروت و قدرت شما چقدر است؟! 👤«و ذهابَكَ»؛ با كي رفت و آمد داري؟ كجا مي روي و كجا ميايي؟ با كي ارتباط داري؟ 🗣«و مَذهَبَكَ»؛ و عقيده ات چيست؟ لازم نيست كه انسان در مورد هر موضوعي و هر رويدادي و هر شخصي و شخصيتي اظهار نظر كند، چون ممكن است روزي براي او دردسر شود. 💠پس اگر انسان بخواهد شيوه-ي خردمندان را در پيش بگيرد، راهبرد زيستن و راهكار رسيدن به زندگي پاك و بي دردسر و بي مكافات، است؛ 🔺در حوزه-ي هاي گوناگون انسان اسرارش را در اختيار ديگران قرار ندهد. ❌حتي ممكن است در زندگي مشترك ميان ،براي هر يك وجود داشته باشد كه اختيار همديگر قرار ندهند. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🍏🍏🍏
هدایت شده از مسجد مجازی
✍🏻2️⃣«البَشاشَة حِبالَة المَوَدَة»؛ ✅بشاشة يعني خوش-رويي و نرم-رويي؛ حبالة همان حبل(ريسمان) است به معناي وسيله؛ هم در تفسير عرض كرديم كه ما در فارسي يك عبارتي داريم به عنوان دوست داشتن اما در عربي دوست داشتن، سه كليدواژه وجود دارد: حبّ، ودّ و عشق؛ محبّت، مودّت و معاشقه؛ 🌺 دوست داشتني هاي معمولي و بي-پايه و سطحي كه با يك آسيب كوچك به هم مي-ريزد و تبديل به كدورت و عداوت مي-شود را مي-گويند. مثل دوست داشتن# همسايه؛ هم-شاگردي؛ هم-كلاسي؛ هم-كار؛ مثلا آدم اگر دوبار همسايه-اش زباله ها را در خانه-اي او بگذارد، دوستي را بهم مي-زند يا اگر دوبار ماشينش را جلوي در خانه پارك كند؛ يا اگر دوبار از همكارش درخواست كند كه دوساعت كار دارم شما به جاي من، كارم را انجام بده و او قبول نكند، رابطه مكدر مي-شود. ❤️اما يك دوست داشتني هست ميان ، پدر و مادر كه سطحي نيست بلكه عميق است و داراي پشتوانه-اي عقلي و عميق است و آن است؛ لذا اگر پدر و مادري يا فرزندي در حق همديگر خطايي انجام دهند يا مشكلي پيش آيد، فوري مشكل حل مي-شود و دوباره سر خانه-ي اول برمي-گردند. 💖💝اما دوست داشتن ديگر، ميان انسان و خداست كه به آن عشق و مي-گويند؛ در زبان عرب گياهي را كه به چيزي -طنابي، نخي، ديواري-مي-پيچد و بالا مي-رود را مي-گويند. اين نوع دوشتن، ذوب شدن عاشق براي معشوق است كه از همه وجود و هستي-اش مي-گذرد تا به معشوق برسد مانند عليه السلام كه اين مرتبه-ي بالاي دوست داشتن است. 💚 مرتبه-ي متوسط دوست داشتن است كه در جمله مورد بحث ذكر شده است«البَشاشَة حِبالَة المَوَدَة»؛ اگر كسي مي-خواهد مردم با او از در دوستي در آيند و داراي دوستي پايدار باشند، لازمه اش اين است كه اهل باشد؛ شما ملاحضه فرموديد كه سرّ پيروزي اكرم (صلي الله عليه و آله) در جلب مردم بي-سواد و بي-فرهنگ حجاز همين و نرم-گويي و نرم-رويي بود، لذا مي-فرمايد: «ْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك‏». (آل عمران، 159). اگر تندرو و تندخو و تندگو بودي، مردم جذب نمي-شدند؛ اگر جذب شدند به خاطر نرم-گويي و نرم-رويي و نرم-خويي تو بود. 💞بعد از اينكه انسان جذب كرد، بايد بتواند با نگه دارد؛ پس اصل وسيله-ي جذب نرم-گويي و نرم-رويي و نرم-خويي است لذا وقتي خداي منان به عليه السلام دستور مي-دهد برويد با صحبت كنيد مي-فرمايد: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‏». (طه، 44). با او نرم صحبت كنيد؛ اما وسيله-ي ثبيت و پايداري دوستي، بشاشة و خوشرويي است. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🍉🍉🍉
هدایت شده از مسجد مجازی
✍🏻3️⃣«وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوب‏»؛ ✅ از ريشه-ي (ح م ل) به معناي بارسنگين است لذا به خانم باردار در زبان عرب، مي-گويند چون بارسنگيني را همراه خود دارد؛ احتمال از باب افتعال به معناي پذيرفتن بارسنگين است؛ 💠اينكه مي-گوييم انسان سعه-ي صدر داشته باشد و خود را بالا ببرد، مي-فرمايد اگر انسان كم تحمّل و كم باشد نتيجه-اش رفتارها و برخوردهاي ناشايست و نادرست و سخنان نادرست و احياناً ركيك و زشت است كه اين ها به عنوان -هاي انسان تلقي مي-شود. 💫💫اگر انسان بخواهد يك راهكاري پيدا كند تا جلوي خود را بگيرد و آن ها را دفن كند تا ديگران از آن عيوب باخبر نباشند اين است كه آستانه-ي تحمّل خود را بالا ببرد. 🔹شما نگاه كنيد اين يك راهكار كاربردي است؛ ملاحظه كنيد كه بسياري از -ها و -هايي كه در زندگي اتفاق مي-افتد به خاطر كمبود آستانه-ي تحمل انسان-هاست. 🔶بسياري از خيانت-ها و قتل-ها و سرقت-ها و ضرب و جرح-هايي انجام شده به دليل پايين بودن آستانه-ي تحمل است؛ ممكن است شخصي كار بدي كرده باشد، اگر انسان درمقابل كار بد او بالا بود و او را مي-كرد و برخورد -اي مي-كرد، ممكن بود قتلي پيش نيايد. 🔴شما داستان جنگ 40 ساله-ي در را شنيده-ايد، دليل اين جنگ چه بود؟ اين بود كه يك از طايفه-ي اوس به منطقه-ي چراگاه طايفه-ي خزرج رفته بود و مشتي علف و گياه خورده بود، كه يك نفر از خزرجي ها آمد و شتر را كشت، از طايفه اوس آمدند و قاتل را كشتند، سپس از طايفه خزرج آمدند و قاتلِ قاتل شتر را كشتند همينطور ادامه دادند تا 40 سال بر سر يك مشت علف و يونجه دعوا بود. اگر از همان روز اول آستانه-ي تحمل خود را بالا مي-بردند و مشكل را با و عقل و منطق و قانون و توافق حل مي-كردند، هيچ وقت اين مشكل(جنگ) پيش نمي-آمد. ♻️علي اي حال، انسان در سختي-ها و رويدادهايي كه در زندگي به وجود مي-آيد، اگر آستانه-ي تحملش را بالا ببرد، برخوردهاي شايسته-اي مي-كند، چون انسان وقتي كه عصباني است، هنگام ممكن است، حرف-هايي بزند، تصميمي بگيرد و اقدامي بكند كه هيچكدام از آن-ها منطبق بر حقيقت و شريعت نباشد.؛ لذا معمولاً در مراكز نظامي مي-نويسند: «هنگام عصبانيت نه تصميم، نه دستور، نه تنبيه»؛ چون بالاخره هر دستور و تنبيه و تصميمي كه هنگام گرفته شود، معلوم است كه مبتني بر خردورزي نيست بلكه مبتني بر غرض ورزي است؛ ⚫️يعني اگر كسي كار بدي در حق من كرد يا حرف بدي زده است و يا رفتار ناشايستي كرده است و نسبت بدي داده باشد، اگر من در برابر او آستانه-ي تحملم را بالا نبرم، من هم مثل او يا حرف بدي مي-زنم يا رفتار بدي مي-كنم يا به او نسبت بدي مي-دهم و بدي مثل او مي-شوم. اما اگر آستانه-ي تحمل خودم را بالا ببرم، عيوب خودم را با پوشاندن در قرار داده ام؛ 🔵انسان اگر توانايي تحمل و بردباري و شكيبايي در برابر مشكلات زندگي را داشته باشد-كه البته اين مهم نياز به تمرين دارد- بسياري از او مخفي و مقبور و مدفون مي-ماند. 🔲ادامه-ي روايت را إن شاء الله در جلسه-ي آينده بيان خواهيم كرد. إن-شاءالله اين ماه، ماهي مبارك براي همه-ي شما عزيزان باشد مخصوصاً روز عرفه. «والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته». مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🍎🍎🍎
💚🎙🎙💚براي شنيدن صوت جلسه(حکمت)ششم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
📚شخصي مبتلا به آبله بود، غسل جنابت بر او واجب شد و ندانسته او را غسل دادند و او بر اثر اين غسل از دنيا رفت. ❌چون نمي دانستند كه او آبله دارد و يا نمي دانستند كه آب براي شخص مبتلا به آبله ضرر دارد. ✅مسئله: اگر وضو يا غسل براى فرد مبتلا به آبله زيان داشته باشد، واجب است تيمّم كند. همچنين اگر غسل دادن ميّت(غسل ميّت)موجب متلاشى شدن پوست بدن مبتلا به آبله گردد، تيمّم جايگزين غسل مى‌شود. ✍🏻گاهي سوال نكردن مساوي با قتل يك انسان است. ❓❓❓آيا مي دانستيد كه بسياري از 🔺ندانم ها باعث بسياري از 🔺ندامت هاست. پس بپرسيم تا بدانيم............... 🌟🤔🌟 ❓گروه پرسش و پاسخ✅ 🤔هر سوالی دارید، بپرسید 💚استاد بزرگوار، حفظه الله، پاسخ می دهند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/915013685Cd848aacacd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مسجد مجازی
جلسه پنجم در تاريخ دوشنبه(1399/05/06). ⬛️پنجم ذي الحجة⬛️ 💠«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و تحيت خدمت شما ميهمانان خوب سبقت در معنويت 🏴و با تبريك و تهنيت ايام ذي الحجة و تسليت فرارسيدن عليه السلام ♻️حقوق مؤمن بر مؤمن 🔰حق يكم: دعا براي همديگر 🔰حق دوم: مهرورزي و اظهار دوستي نسبت به ‌همديگر 🔰حق سوم: امدادرساني و حل مشكلات مومنان 🔰چهارمين حقّ: اشتراك در پسندها و ناپسندها ✍🏻يعني انسان نسبت به برادران و خواهران ديني خودش، رويكردي داشته باشد كه نسبت به خودش دارد؛ هر چه را براي خودش مي-پسندد، براي آنان هم بپسندد و هر چيزي را كه براي خودش نمي-پسندد، براي آنان هم نپسندد. اگر واقعاً همين يك حقّ را بتوانيم با معيار خاصّي در زندگي فردي و اجتماعي خود عملياتي كنيم، چقدر جامعه-ي ما بهشت خواهد شد، چقدر جلوي خباثت ها و حسادت ها و خيانت ها و جنايت ها گرفته خواهد شد. 📚 روايت قشنگي دارد، از عليه السلام سؤال كرده است «قلتُ له ما حقّ المُسلم علي المُسلم»؛ حق مؤمن بر مؤمن و مسلمان بر مسلمان چيست؟ «قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَيْهِ وَاجِبٌ إِنْ ضَيَّعَ مِنْهَا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَايَةِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لِلَّهِ فِيهِ مِنْ نَصِيبٍ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هِيَ قَالَ يَا مُعَلَّى إِنِّي عَلَيْكَ شَفِيقٌ أَخَافُ أَنْ تُضَيِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ قَالَ قُلْتُ لَهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ...» 🍏امام فرمودند: واجبات زياد است اما در رأس همه-ي ، 7 حق است كه اگر يكي از آنها را ضايع كند و ناديده بگيرد، از قلمرو ولايت و طاعت خدا خارج شده و پيش خدا هيچگونه بهره و نصيبي ندارد. جناب وقتي اين تأكيد دقيق و عميق امام را ديدند، عرض كردند كه آن هفت حقّ واجب چيست؟ امام فرمودند: معلي، من تو را دوست دارم؛ تو از ياران ما هستي؛ مي-ترسم تو اين حقوق را ياد بگيري اما نتواني محافظت و مراقبت كني و از بين روند؛ آنوقت كسي كه دانسته انجام ندهد، مسئوليت بيشتري دارد. 💠به حضرت عرض كردم كه از خدا كمك مي-گيرم كه مراقب اين واجبات و حقوق باشم. 🍏حضرت فرمودند: «قَالَ أَيْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِك‏..»؛ كمترين حقّ مؤمن اين است كه خودت را در جايگاه او و او را در جايگاه خودت بگذاري. 🌟اگر خودت مي-پسندي كه عزّت و شرافت و عظمت و جلالت و قداست داشته باشي، براي او هم بپسندي و اگر بي-آبرويي و بي-حيثيتي و... را براي خود ناپسند مي-داني براي او هم بداني. 🔹يعني در حقيقت امام عليه السلام معيار تعامل اجتماعي در جامعه-ي ديني مي-دهد و آن اينكه مؤمنين در جامعه-ي ديني و ايماني، مساوي باشند و هيچگونه تفاوتي نداشته باشند. 🔺بله در جامعه-اي كه افراد غير ديني وجود دارد، تفاوت وجود دارد و آنان شأن و حسابشان جداست. ♻️لكن در جامعه-ي مسلمانان هيچ تفاوتي بين پولدار و بي-پول، مسئول و غيرمسئول، رئيس و مرئوس،كارمند و كاگر و... فرقي نيست. امام عليه السلام مي-فرمايد: كمترين و كوچكترين حق اين است كه برادر مؤمن ديني را مثل خودت حساب كني. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🍎🍎🍎
هدایت شده از مسجد مجازی
2️⃣روايت دوم: ✍🏻در روايت ديگري از وجود نازنين عليه السلام است كه عبدالاعلي بن اعين مي-گويد بعضي از دوستان ما نامه اي نوشتند و از امام صادق عليه السلام سؤالاتي بپرسيدند و به من گفتند كه «أمروني أن أسألَه عن حقّ المسلم علي أخيه» بپرس كه حق مسلمان بر برادرش چيست؟ من از امام پرسيدم اما جوابم را نداد. 🛄وقتي خواستيم بگرديم و از امام خداحافظي كنم، به امام عرض كردم كه آقا من سؤال پرسيدم و جوابم را ندادي. حضرت فرمودند:« إِنِّي أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا»؛ من مي-ترسم شما كافر شويد؛ يعني بدانيد كه حقوق مؤمنان بر همديگر چيست و اين-ها را عمل نكنيد و به كفر عملي گرفتار شويد. ⭕️مي-دانيد كه كفر دو نوع است: كفر حقيقتي: انكار يكي از ضروريات است. كفر عملي: انكار يكي از واجبات است. مثل ترك نماز. 💢حضرت در ادامه فرمودند: «إِنَّ مِنْ أَشَدِّ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ ثَلَاثاً؛ مهترين واجبي كه خدا درباره-ي مؤمنان بر همديگر 3 چيز است: 1. إِنْصَافَ الْمَرْءِ مِنْ نَفْسِهِ حَتَّى لَا يَرْضَى لِأَخِيهِ مِنْ نَفْسِهِ إِلَّا بِمَا يَرْضَى لِنَفْسِهِ مِنْهُ؛ انسان انصاف داشته باشد، براي برادر ديني اش نپسندد مگر آنچه را كه براي خودش مي-پسندد. ☣️در اينجا يكي از چيزهايي كه ممكن است سبب كفر عملي شود و البته كفر عملي هم ممكن است سبب كفر عقيدتي و حقيقي شود. در قرآن مجيد مي-فرمايد: آنان كه در مسير معصيت، فراوان حركت مي-كنند اين است كه آيات الاهي را تكذيب مي-كنند؛ يعني تراكم معصيت عملي منجر به كفر عملي مي-انجامد. 2. وَ مُوَاسَاةَ الْأَخِ فِي الْمَالِ 3. وَ ذِكْرَ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ لَيْسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَكِنْ عِنْدَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَيَدَعُهُ».(الكافي، همان، ج3، ص435). مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 💠💠💠
هدایت شده از مسجد مجازی
3️⃣روايت سوم: ✍🏻روايت ديگري باز از عليه السلام است كه ابراهيم بن عمر يماني فرمودند: «قَالَ: «حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ أَنْ لَايَشْبَعَ وَ يَجُوعُ أَخُوهُ، وَ لَا يَرْوى‏ وَ يَعْطَشُ أَخُوهُ، وَ لَا يَكْتَسِيَ وَ يَعْرى‏ أَخُوهُ، فَمَا أَعْظَمَ حَقَّ الْمُسْلِمِ عَلى‏ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ!». (الكافي، همان، ج3، ص436). ✴️چقدر مهم است كه نسبت به حقوق متقابل حسّاس باشند، براي برادر ديني خود چيزي را بپسند كه براي خود مي-پسندي. 💮خوب آيا انسان مي-تواند در اين مقام قرار بگيرد، معلوم است كه اگر امكانش نبود براي ما تكليفي نبود، پس همين كه امام فرموده است معلوم است كه تكليف است. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🕋🕋🕋
هدایت شده از مسجد مجازی
4️⃣روايت چهارم: ✍🏻در روايتي آمده است كه كار را سخت تر كرده است و آن روايت عيسي بن ابي منصور است كه مي-گويدمن و ابن ابي يعفور و عبدالله بن طلحه نزد عليه السلام بوديم كه عليه السلام خطاب به ابن ابي يعفور فرمودند: اي عبدالله صلي الله عليه و آله فرمودند 6 خصلت وجود دارد كه هر كس آنها را داشته باشد جزء مقربان درگاه الاهي مي-شود؛ ❓ابن ابي يعفور عرض كرد، فدايتان شوم آن 6 خصلت كدامند؟ ✔️حضرت فرمودند: «قَالَ يُحِبُّ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِأَعَزِّ أَهْلِهِ وَ يَكْرَهُ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ لِأَخِيهِ مَا يَكْرَهُ لِأَعَزِّ أَهْلِه‏...». (الكافي، همان، ج3، ص441). 🌸انسان مسلمان، مرد مؤمن براي مومنان چيزي را بپسندد كه براي عزيزترين كسان خود مي-پسندد و ناگوار بداند آچه را كه براي عزيزترين عزيزان خود ناگوار مي-داند. 🔲يكي از حقوقي كه مومنان نسبت به همديگر اين است كه هر چه را براي خود مي-پسندند براي ديگران هم بپسندند و هر چه را كه براي خود نمي-پسندند براي ديگران هم نپسندند. ☑️اگر اين شاخص اخلاقي را بتوانيم در جامعه-ي ديني عملياتي كنيم نيازي به دادگاه و دادگستري و شوراي حل اختلاف و و پليس و زندان و دستگاهاي نظارتي نيست. زيرا انسان خود پليسي دروني به عنوان تقوا دارد كه در امور مختلف: فرهنگي و سياسي و اقتصادي و... به گونه اي برخورد كند كه براي مؤمنان مشكلي پيش نيايد. گاهي ممكن است كه حقّ مقابله به مثل و انتقام را به لحاظ فقهي داشته باشيم ولي انصاف بالاتر از اين است كه اين حق را اعمال كند. ⚫️اين حق از حقوق كلان است كه بالاتر از حقوق فقهي است. مومن اگر براي خودش آسايش و رفاه دوست دارد كاري كند كه مومنان نيز در آسايش و رفاه باشند؛ كاري كند تا دم بخت كنند؛ كاري كند تا برادران و خواهران ديني گرفتار مشكلات نشوند. 🙏🏻إن شاءالله خداي منان توفيق عمل كردن به اين معارف قرآن و عترت را به همه-ي ما عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. مسجد سبقت در معنويت را دنبال كنيد و به دوستان خود معرفي👇👇 @sebqat14 🔳🔳🔳 مسجد سبقت در معنويت👈🌟 @sebqat14 ⚫️⚫️⚫️
🎙🏴براي شنيدن صوت جلسه 5 به كانال زير مراجعه كنيد....👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09