eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
218 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
767 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
از استاد حیدری فر دامت برکاته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️دعای حضرت زهرا سلام الله علیها در روز چهارشنبه👇 💠«اََللّهُمَّ احْرُسْنا بِعَیْنِکَ الَّتی لا تَنامُ، وَ رُکْنِکَ الَّذی لا یُرامُ وَ بِأَسْمائِکَ الْعِظامِ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَاحْفَظْ عَلَیْنا مالَوْ حَفِظَهُ غَیْرُکَ ضاعَ، وَاسْتُرْ عَلَیْنا ما لَوْ سَتَرهُ غَیْرُکَ شاعَ وَاجْعَلْ کُلَّ ذلِکَ لَنا مِطْواعَاً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ، قَرِیبٌ مُجیبٌ»💠 مسجد سبقت در معنویت 👇👇👇 @sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم وضو گرفتن آیت الله سیستانی با یک لیوان آب 🌀 انشالله از همین لحظه تصمیم بگیریم به این شکل وضو بگیریم تا کمک بزرگی به صرفه جویی آب کرده باشیم. مسجد سبقت در معنویت 👇👇👇 @SEBQAT14
هدف از آفرينش انسان چيست؟👆👆 https://eitaa.com/sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه سوم در تاريخ دوشنبه(1399/05/09). 💠«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و درود خدمت عزيزان سبقت در معنويت ✍🏻با توجه به اينكه در قرار داريم، اين هفته را به عنوان كرامت تقديمتان مي كنم. 📚در قرآن مجيد در آيه 70 سوره اسراء انسان را داراي سرمايه كرامت معرفي مي كند: «ولقد كرّمنا بني آدم» ما به انسان كرامت داديم؛ نشانه-ي اينكه ما به انسان ها سرمايه كرامت داديم چند چيز است: 1️⃣يكي اينكه: «و حملناهم في البر و البحر» قدرت فوق العاده اي به انسان عنايت كرديم كه مي تواند در خشكي و دريا به پيمايش راه به و بپردازد و صحرا و دريا را تسخير كند يعني قدرت تصرّف در كره-ي زمين؛ خوب حالا اگر قدرت تصرّف در كره-ي زمين دارد نتيجه-ي آن چه خواهد شد؟ 2️⃣دوم: «و رزقناهم من الطيّبات»؛ نتيجه-ي قدرت تصرّف اين است كه از روزي هاي پاك و پاكيزه برخوردار خواهد شد. 3️⃣سوم: «و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفضيلاً» و نتيجه اين ي ، برتري در جهان هستي خواهد شد. خوب اين آيه هفتادم سوره مباركه اسراء راه را براي ما باز مي كند كه دهه ي كرامتي كه با ولادت عليها السلام آغاز مي شود و با ولادت پايان مي يابد، ضمن تبريك اين دهه خدمت عزيزان در مورد اين كرامت با هم گفتگو كنيم كه ببينيم اين: ❓سرمايه كرامت در زندگي انسان چه نمودها و بركاتي بايد داشته باشد؟ وقتي به روايات مراجعه مي كنيم، ويژگي هايي را مي بينيم كه در حقيقت از خروجي هاي سرمايه ي كرامت سخن مي گويند: 💎«الكريم من بدأ بإحسانه» كسي است آغازگر احسان است. 💎«الكريم من جاز اسائة باحسان» كسي است كه در برابر بدي، خوبي مي كند. طبيعت ما انسان ها اين است كه در برابر بدي بدي كنيم ولي با توجه به سرمايه ي كرامت كه از ويژگي ها فطري و خدادادي انسان است، مي فرمايد در برابر بدي، خوبي كنيد. 💎گاهي مي فرمايد: الكريم من جاد بالموجود» كسي است كه از هرچه دارد در راه خدا انفاق مي كند و سخاوت و جود دارد، اينجوري نيست كه بگويد: من نياز دارم و نياز خودم مقدم بر نياز ديگران است، نه اگر بخشي از نياز ديگران را با نياز خودش تلفيق مي كند. 💎گاهي مي فرمايد: « الكريم من سبق نوالُه سؤالَه» انسان مي داند كسي نياز دارد اما منتظر است كه او اظهار نياز كند، نه. انسان هاي به آبروي انسان هاي نيازمند، احترام مي گزارند و به گونه اي رفتار مي كنند كه قبل از آنكه آنان اظهار نياز كنند، اينان خود را نشان دهند، احسان و انعام خود را نشان دهند. 💎در بعضي روايات آمده است: «الكريم مَن تجنَّب المحارم و تنزَّه عن العيوب»، كريم كسي است كه خدا را به رسميت مي شناسد، را به رسميت مي شناسد و از آنان فاصله مي گيرد، كسي است كه هيچ عيبي نداشته باشد و از عيوب پيراسته و پاكيزه باشد. 💎گاهي مي فرمايد: «الإحسان زُخرٌ و الكريم مَن حازَه» كريم كسي است كه گاوصندوق و حساب خاصي براي احسان و انفاق هاي مالي داشته باشد كه معيّن و مشخَص باشد. در قرآن مجيد هم چند جا آمده است كه انسان هاي خداگونه آنان هستند كه «الذين هم في اموالهم حقٌ معلوم للسائل و المحروم». با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻من روي دو نكته تأكيد مي كنم كه در بعضي روايات آمده است: 💎«الكرم وفاءٌ»، اصلا كرامت يعني وفا؛ وفا هم يعني گرفتن؛ اگر به ما مي گويند وفادار باشيد يعني پيمانهايي كه با خدا بستيد، پيمانهايي كه با خودتان بستيد و پيمانهايي را كه با مردم بستيد را بگيريد و محكم نگه داريد و به آنها پايبند باشيد و برخلاف آنها عمل نكنيد. 🤔خوب حالا من از شما سؤال مي كنم، وفاداري در برابر خدا يعني چه؟ مگر ما دربرابر خدا پيمان بستيم؟ ✔️بله، ما در 📚سوره ي مباركه ي اعراف فرمود ما اين انسان ها را وقتي خواستيم بيافرينيم، همه را يكجا جمع كرديم كه «ألستُ بربِكُم» آيا من به عنوان مدير و مدبِّر و مالك هستي شما هستم يا نه؟ ✔️همه گفتند: «بلي»، اقرار كرديد كه بله ما ربوبيّت تو را قبول داريم، ربّ يعني مالك و مدبِّر؛ هم تو آفريدگار ما هستي و هم پروردگار ما هستي و هم آموزگار ما هستي؛ 👈 خوب پس در نتيجه با خدا پيمان بسته ايم كه با او باشيم؛ در 📚سوره مباركه ياسين مي فرمايد: « و لم أعهد إليكم يا بني آدم ألّا تعبدوا الشيطان و أن اعبدوني هذا صراط ٌمستقيم» ما با خدا پيمان بستيم كه به او بله بگوييم اما در عمل به شيطان بله مي گوييم؛ پس انسانهايي كه در مسير عبوديت قرار دارند، انسان هاي كريم هستند، انسانهايي كه خدا را به عنوان آفريدگار و پروردگار و آموزگار خود مي دانند، كريم هستند. پس ويژگي هاي انسان كريم اين است كه خداشناسند و در پيشگاه او خضوع و خشوع دارند. 🍎🍏همچنين در برابر پيمانهايي كه بامردم مي بندند؛ ما در حوزه-ي خانواده، يكي از مشكلاتمان همين است، پدر و مادر نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به پدر و مادر، زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به همسر، برادر نسبت به برادر و خواهر نسبت به خواهر، خيلي وقت ها با هم ديگر پيمانهايي داريم ولي نسبت به آن ها پايبند نيستيم. ⭕️يكي از مشكلاتي كه در خانواده ها به وجود مي آيد و گاهي به طلاق سفيد يعني طلاق عاطفي يا به طلاق رسمي مي انجامد، مسئله همين است. اگر كرامت نسبت به زن و شوهر باشد يعني وفاداري به پيماني كه با همديگر بسته اند، وجود داشته باشد، هر كس وظايف و حقوق خود را بداند و به آن ها عمل كند و پايبند به آن تعهدي باشد كه در پيوند ازدواج به همسرش داده است، خوب قهراً هيچ وقت طلاق پيش نمي آيد. 🌸💚ما در حوزه-ي خانواده بيشتر به حوزه ي رفاقت نياز داريم، زن و شوهر هنگام عقد با هم پيمان رفاقت بستند، رفاقت از رِفق است و رفق يعني همراهي و همدلي و همسري و همفكري، كه با همديگر زندگي سعادتمند و همراه با صفا و صميت را براي خود و فرزندان فراهم كنند.💚🌸 با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻يكي ديگر از بركاتي كه براي كرامت در روايات آمده است: 📚💎«ثمرة الكرم صلة الرحم»؛ اين است كه انسان نسبت به خويشان و بستگان اهل باشد. صله مثل عده است كه در اصل وعد بوده است و با حذف «واو » در اول و جايگزيني «ة» در آخر، اينگونه شده است، صله هم در اصل «وصل» بوده است كه تبديل به «صلة» شده است. ♻️يعني رابطه-ي بين خويشاوندان را رعايت كند و اهل وصل باشد نه فصل. رابطه گاهي عاطفي است و گاهي مالي است و گاهي امنيتي و سياسي و اجتماعي است. اهل كرامت نسبت به بستگان خود بي توجه نيستند؛ در حقيقت اين هم بر مي گردد به همان«الكرم وفاءٌ»، يعني انسان وقتي با برادر و خواهر و برادرزاده و خواهرزاده-ي خود كه از يك رحم محسوب مي-شوند، بالاخره يك پيوند صميمانه-اي بايد داشته باشند. ❌⁉️چرا برادر با برادر رفيق نباشد و رقيب باشد؟! چرا خواهر با خواهر نبايد باشند و رقيب مي شوند؟! چرا خير همديگر را نخواهند؟ چرا براي كمال و تكامل همديگر همكاري و دعا نكنند؟! چرا خواستار سلامت و سعادت همديگر نباشند؟! چرا بايد ما خبردار شويم كه بعضي از برادر و خواهرها هستند كه چند سال است همديگر را نديدند؟⁉️⁉️ چرا؟ چونكه پدرشان به رحمت خدا رفته و اينان بر سر ارث دعوا كرده اند و اين پيوند صميمانه اي كه بايد ميان خواهر و برادر باشد، به دليل مسائل مالي از بين رفته است. نه خير انسان هاي كريم اينگونه نيستند. 👈♻️حالا شما همه-ي اين ويژگي ها را در خاندان كرامت كه خاندان عصمت و طهارت يعني محمد و آل محمد صلوات الله عليهم ، پياده كنيم؛ وجود نازنين سلام الله عليها و وجود نازنين سلام الله عليه، كه است. بايد ببينيم اين عزيزان چگونه به عنوان الگوي كرامت معرفي شده اند. 🎙از حضرت پرسيدند: آيا براي مردم قم، عليها السلام كفايت مي كند؟ ايشان فرموده بودند: براي شفاعت مردم ، مرحوم آيت الله كه در شيخان قم دفن است، كفايت مي-كند، شفاعتش براي كل مؤمنين و كل شيعيان اهل بيت عليهم السلام كفايت مي كند. ❓چرا ما در ماه رمضان در دعاها مي خوانديم«اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمين، اللهم اشف كلَّ مريض و...»؟ به صورت دسته جمعي دعا مي كرديم. بله عزيزان من، عليه السلام مظهر كرامت است. شما خودتان بهتر از من تجربه داريد 🎙باز وجود نازنين مي فرمود: اين امام آنقدر رحمت و رأفت و كرامت و صميميت دارد كه آدم وقتي به حرم حضرت وارد مي شود اين معنا را حسّ مي كند. بياييد ما هم در دهه-ي كرامت، اهل باشيم. ✅مهم ترين ويژگي اهل كرامت، خضوع و خشوع در پيشگاه خدا، خدا را وليّ نعمت خود دانستن، بخشنده و بخشاينده بودن، براي حلّ مشكلات پيشگام بودن و بندگان خدا به ويژه نيازمندان را عائله-ي خدا و خانوداه ي خدا و فرستاده ي خدا دانستن است. 🌐ما هم كريم باشيم و إن شاءالله در دهه-ي كرامت يكي از ويژگي هاي اخلاقي كه عرض كرديم وفاداري است، الگوي كار كريمانه قرار دهيم؛ وفادار باشيم؛ هم به پيمانهايي كه با خدا بستيم وفادار باشيم؛ وقت، نماز شب، هم واجبات و هم مستحبّات؛ هم تلاوت قرآن و هم دستگيري از نيازمندان؛ 💚عزيزان من، هر جاي قرآن كه دستور به عبادت و بندگي آمده است در كنارش دستور به خدمت خلق آمده است، هر جا گفته«اقيموالصلاة» در كنارش گفته«و آتواالزكاة» يعني معلوم مي شود بندگي خالص براي خدا بايد توام با خدمت خالص براي بندگان خدا باشد. موفق و مؤيد باشد. إن شاءالله از خاندان كرامت بهره بگيريد، كرامت خودتان را سودآور سازيد كه روز قيامت فقط همين بدرد مي خورد. غفرالله لكم و لنا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
🎙براي شنيدن صوت به كانال زير مراجعه كنيد....👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، جلسه سوم روز چهارشنبه(1399/04/11). نهم ذي القعده سال 1441 قمري🌺 🕊«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با درود و تحيت خدمت هم مسجدي-هاي عزيزم، برادران و خواهران عزيز. چهارشنبه-ها درس داريم؛ در حكمت يكم و دوم با موضوع روش برخورد با فتنه-هاي سياسي و اجتماعي و شناخت ضد ارزش-ها در خدمت شما بوديم. ✍🏻حالا در ترجمه و شرح حكمت سوم نهج البلاغه در خدمت شما هستيم. 📚قال الامام علي عليه السلام: 🔻«البخل عارٌ»، بخيل بودن و دست گشاده نبودن و دست بسته بودن، عيبي بزرگ است. 🔻« و الجبنُ منقصةٌ»، ترسيدن و اهل ترس بودن يك نقصان و كمبود است. 🔻« و الفقرُ يُخرس الفطِنَ عن حجّتِهِ»؛ انساني كه تهي دست و فقير است در اقامه-ي برهان و گفتن سخن مستدلّ كم مي-آورد. 🔻« و المقلُّ غَريبٌ في بَلْدَتِهِ» و انسان فقير حتي در شهر و آبادي و روستاي خويش هم غريب است. در اين حكمت عليه السلام در حقيقت دو ضد را بيان مي كند و توضيح مي دهد و ضد ارزش سوم رابه صورت تحليلي ذكر كرده اند؛ 1️⃣اول مي فرمايد: «البخل عارٌ»؛ بخيل بودن در مقابل سخيّ بودن است؛ در مقابل است؛ انساني كه اهل سخاوت و كرامت و جود و گشاده دستي است يعني هم خودش از نعمت هاي الاهي استفاده مي كند و هم ديگران را در استفاده از اين نعمت ها شريك مي داند؛ يعني خودش را مالك نعمت ها نمي داند و بلكه امانت دار نعمت ها مي داند و مردم و بندگان خدا را عائله و خانواده ي خدا مي داند و براي آن ها هم سهمي از اموال خودش قرار مي دهد؛ «والذين هم في اموالهم حقٌ معلوم للسائل و المحروم»؛ مي خواهد بفرمايد كه اهل سخاوت بودن يك حُسن است و اهل بخل بودن يك عيب است. ❓انسان اگر بخواهد به بررسي عيوب بپردازد كه چه كار و صفتي زشت و چه كار و صفتي خوب است؟ ✅ عليه السلام در مقام يك معلِّم اخلاق مي فرمايد: كه بخل صفتي زشت است. گاهي بخيل به قول شاعر به جايي مي رسد كه: 💢«نه خورد خورد نه كس دهد///گَنده كند به سگ دهد». 💢 2️⃣دومين ضدّ ارزشي كه در اين سخن حكيمانه-ي عليه السلام آمده است،« والجبن منقصَةٌ»؛ ترسيدن يك كمبود است. ببينيد ترس يك امر طبيعي است؛ نسان در برابر اموري كه احساس خطر مي-كند، حالتي نفساني دارد، آن حالت نفساني و دروني را كه دربرابر خطر براي خود ترسيم مي كند را «ترس» مي گويند. چرا كه ترس يكي از سرمايه هاي الاهي است؛ اگر اين سرمايه نبود و اگر انسان در مقابل خطرها احساس خاصّي نداشت و براي مراقبت و حفظ نفس خودش تلاشي انجام نمي داد چه بسا نفسش از دست مي رفت و آسيب هايي فراواني بر او وارد مي شد. 💠پس چطور شده كه حضرت مي فرمايد: «الجبن منقَصَةٌ»؛ معلوم مي شود كه ما دو نوع داريم: يكي ترس ممدوح و ديگري ترس مذموم. 🔰ترس ممدوح اين است كه انسان خطر شناس باشد و دربرابر خطرهايي كه وجود او را، آبرو و جان و ناموس او را تهديد مي-كند، واكنش نشان دهد. 🚫اما ترسي هست كه انسان را از رويكرد انجام وظايف باز مي دارد، ترسي كه انسان را از مسير صراط مستقيم خارج مي-كند و انسان به وسيله-ي آن به گناه مي-افتد؛ از ترس اينكه مبادا مثلاً زندگي آينده-اش خراب شود، رويكرد به و و پس اندازهاي روي مي-آورد براي اينكه ترس از آينده-ي خودش و بچه هايش دارد، كارهايي انجام مي دهد كه مطابق با اصول شريعت نيست. حضرت اين را نقص مي داند. ⏫آن ترسي را كه خدا به صورت جبلّي به عنوان يك سرمايه به انسان داده است كه خطرشناس باشد و دربرابر خطر احساس مسئوليت كند و براي گريز از خطر و آسيب هايي كه ممكن است به او برسد، برنامه ريزي كند، نقص نيست بلكه كمال است. ⏬اما آن ترسي كه انسان را از مسير عبوديّت بيرون كند و او را از مسير خداگونه زيستن و پاك زيستي بيرون كند و رويكرد به آلايه ها و گناه داشته باشد، ترس منقصت است. جهت بهره-مندي از آثار استاد بزرگوار به 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 وارد شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14