eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
217 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
752 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم وضو گرفتن آیت الله سیستانی با یک لیوان آب 🌀 انشالله از همین لحظه تصمیم بگیریم به این شکل وضو بگیریم تا کمک بزرگی به صرفه جویی آب کرده باشیم. مسجد سبقت در معنویت 👇👇👇 @SEBQAT14
هدف از آفرينش انسان چيست؟👆👆 https://eitaa.com/sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه سوم در تاريخ دوشنبه(1399/05/09). 💠«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و درود خدمت عزيزان سبقت در معنويت ✍🏻با توجه به اينكه در قرار داريم، اين هفته را به عنوان كرامت تقديمتان مي كنم. 📚در قرآن مجيد در آيه 70 سوره اسراء انسان را داراي سرمايه كرامت معرفي مي كند: «ولقد كرّمنا بني آدم» ما به انسان كرامت داديم؛ نشانه-ي اينكه ما به انسان ها سرمايه كرامت داديم چند چيز است: 1️⃣يكي اينكه: «و حملناهم في البر و البحر» قدرت فوق العاده اي به انسان عنايت كرديم كه مي تواند در خشكي و دريا به پيمايش راه به و بپردازد و صحرا و دريا را تسخير كند يعني قدرت تصرّف در كره-ي زمين؛ خوب حالا اگر قدرت تصرّف در كره-ي زمين دارد نتيجه-ي آن چه خواهد شد؟ 2️⃣دوم: «و رزقناهم من الطيّبات»؛ نتيجه-ي قدرت تصرّف اين است كه از روزي هاي پاك و پاكيزه برخوردار خواهد شد. 3️⃣سوم: «و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفضيلاً» و نتيجه اين ي ، برتري در جهان هستي خواهد شد. خوب اين آيه هفتادم سوره مباركه اسراء راه را براي ما باز مي كند كه دهه ي كرامتي كه با ولادت عليها السلام آغاز مي شود و با ولادت پايان مي يابد، ضمن تبريك اين دهه خدمت عزيزان در مورد اين كرامت با هم گفتگو كنيم كه ببينيم اين: ❓سرمايه كرامت در زندگي انسان چه نمودها و بركاتي بايد داشته باشد؟ وقتي به روايات مراجعه مي كنيم، ويژگي هايي را مي بينيم كه در حقيقت از خروجي هاي سرمايه ي كرامت سخن مي گويند: 💎«الكريم من بدأ بإحسانه» كسي است آغازگر احسان است. 💎«الكريم من جاز اسائة باحسان» كسي است كه در برابر بدي، خوبي مي كند. طبيعت ما انسان ها اين است كه در برابر بدي بدي كنيم ولي با توجه به سرمايه ي كرامت كه از ويژگي ها فطري و خدادادي انسان است، مي فرمايد در برابر بدي، خوبي كنيد. 💎گاهي مي فرمايد: الكريم من جاد بالموجود» كسي است كه از هرچه دارد در راه خدا انفاق مي كند و سخاوت و جود دارد، اينجوري نيست كه بگويد: من نياز دارم و نياز خودم مقدم بر نياز ديگران است، نه اگر بخشي از نياز ديگران را با نياز خودش تلفيق مي كند. 💎گاهي مي فرمايد: « الكريم من سبق نوالُه سؤالَه» انسان مي داند كسي نياز دارد اما منتظر است كه او اظهار نياز كند، نه. انسان هاي به آبروي انسان هاي نيازمند، احترام مي گزارند و به گونه اي رفتار مي كنند كه قبل از آنكه آنان اظهار نياز كنند، اينان خود را نشان دهند، احسان و انعام خود را نشان دهند. 💎در بعضي روايات آمده است: «الكريم مَن تجنَّب المحارم و تنزَّه عن العيوب»، كريم كسي است كه خدا را به رسميت مي شناسد، را به رسميت مي شناسد و از آنان فاصله مي گيرد، كسي است كه هيچ عيبي نداشته باشد و از عيوب پيراسته و پاكيزه باشد. 💎گاهي مي فرمايد: «الإحسان زُخرٌ و الكريم مَن حازَه» كريم كسي است كه گاوصندوق و حساب خاصي براي احسان و انفاق هاي مالي داشته باشد كه معيّن و مشخَص باشد. در قرآن مجيد هم چند جا آمده است كه انسان هاي خداگونه آنان هستند كه «الذين هم في اموالهم حقٌ معلوم للسائل و المحروم». با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻من روي دو نكته تأكيد مي كنم كه در بعضي روايات آمده است: 💎«الكرم وفاءٌ»، اصلا كرامت يعني وفا؛ وفا هم يعني گرفتن؛ اگر به ما مي گويند وفادار باشيد يعني پيمانهايي كه با خدا بستيد، پيمانهايي كه با خودتان بستيد و پيمانهايي را كه با مردم بستيد را بگيريد و محكم نگه داريد و به آنها پايبند باشيد و برخلاف آنها عمل نكنيد. 🤔خوب حالا من از شما سؤال مي كنم، وفاداري در برابر خدا يعني چه؟ مگر ما دربرابر خدا پيمان بستيم؟ ✔️بله، ما در 📚سوره ي مباركه ي اعراف فرمود ما اين انسان ها را وقتي خواستيم بيافرينيم، همه را يكجا جمع كرديم كه «ألستُ بربِكُم» آيا من به عنوان مدير و مدبِّر و مالك هستي شما هستم يا نه؟ ✔️همه گفتند: «بلي»، اقرار كرديد كه بله ما ربوبيّت تو را قبول داريم، ربّ يعني مالك و مدبِّر؛ هم تو آفريدگار ما هستي و هم پروردگار ما هستي و هم آموزگار ما هستي؛ 👈 خوب پس در نتيجه با خدا پيمان بسته ايم كه با او باشيم؛ در 📚سوره مباركه ياسين مي فرمايد: « و لم أعهد إليكم يا بني آدم ألّا تعبدوا الشيطان و أن اعبدوني هذا صراط ٌمستقيم» ما با خدا پيمان بستيم كه به او بله بگوييم اما در عمل به شيطان بله مي گوييم؛ پس انسانهايي كه در مسير عبوديت قرار دارند، انسان هاي كريم هستند، انسانهايي كه خدا را به عنوان آفريدگار و پروردگار و آموزگار خود مي دانند، كريم هستند. پس ويژگي هاي انسان كريم اين است كه خداشناسند و در پيشگاه او خضوع و خشوع دارند. 🍎🍏همچنين در برابر پيمانهايي كه بامردم مي بندند؛ ما در حوزه-ي خانواده، يكي از مشكلاتمان همين است، پدر و مادر نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به پدر و مادر، زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به همسر، برادر نسبت به برادر و خواهر نسبت به خواهر، خيلي وقت ها با هم ديگر پيمانهايي داريم ولي نسبت به آن ها پايبند نيستيم. ⭕️يكي از مشكلاتي كه در خانواده ها به وجود مي آيد و گاهي به طلاق سفيد يعني طلاق عاطفي يا به طلاق رسمي مي انجامد، مسئله همين است. اگر كرامت نسبت به زن و شوهر باشد يعني وفاداري به پيماني كه با همديگر بسته اند، وجود داشته باشد، هر كس وظايف و حقوق خود را بداند و به آن ها عمل كند و پايبند به آن تعهدي باشد كه در پيوند ازدواج به همسرش داده است، خوب قهراً هيچ وقت طلاق پيش نمي آيد. 🌸💚ما در حوزه-ي خانواده بيشتر به حوزه ي رفاقت نياز داريم، زن و شوهر هنگام عقد با هم پيمان رفاقت بستند، رفاقت از رِفق است و رفق يعني همراهي و همدلي و همسري و همفكري، كه با همديگر زندگي سعادتمند و همراه با صفا و صميت را براي خود و فرزندان فراهم كنند.💚🌸 با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻يكي ديگر از بركاتي كه براي كرامت در روايات آمده است: 📚💎«ثمرة الكرم صلة الرحم»؛ اين است كه انسان نسبت به خويشان و بستگان اهل باشد. صله مثل عده است كه در اصل وعد بوده است و با حذف «واو » در اول و جايگزيني «ة» در آخر، اينگونه شده است، صله هم در اصل «وصل» بوده است كه تبديل به «صلة» شده است. ♻️يعني رابطه-ي بين خويشاوندان را رعايت كند و اهل وصل باشد نه فصل. رابطه گاهي عاطفي است و گاهي مالي است و گاهي امنيتي و سياسي و اجتماعي است. اهل كرامت نسبت به بستگان خود بي توجه نيستند؛ در حقيقت اين هم بر مي گردد به همان«الكرم وفاءٌ»، يعني انسان وقتي با برادر و خواهر و برادرزاده و خواهرزاده-ي خود كه از يك رحم محسوب مي-شوند، بالاخره يك پيوند صميمانه-اي بايد داشته باشند. ❌⁉️چرا برادر با برادر رفيق نباشد و رقيب باشد؟! چرا خواهر با خواهر نبايد باشند و رقيب مي شوند؟! چرا خير همديگر را نخواهند؟ چرا براي كمال و تكامل همديگر همكاري و دعا نكنند؟! چرا خواستار سلامت و سعادت همديگر نباشند؟! چرا بايد ما خبردار شويم كه بعضي از برادر و خواهرها هستند كه چند سال است همديگر را نديدند؟⁉️⁉️ چرا؟ چونكه پدرشان به رحمت خدا رفته و اينان بر سر ارث دعوا كرده اند و اين پيوند صميمانه اي كه بايد ميان خواهر و برادر باشد، به دليل مسائل مالي از بين رفته است. نه خير انسان هاي كريم اينگونه نيستند. 👈♻️حالا شما همه-ي اين ويژگي ها را در خاندان كرامت كه خاندان عصمت و طهارت يعني محمد و آل محمد صلوات الله عليهم ، پياده كنيم؛ وجود نازنين سلام الله عليها و وجود نازنين سلام الله عليه، كه است. بايد ببينيم اين عزيزان چگونه به عنوان الگوي كرامت معرفي شده اند. 🎙از حضرت پرسيدند: آيا براي مردم قم، عليها السلام كفايت مي كند؟ ايشان فرموده بودند: براي شفاعت مردم ، مرحوم آيت الله كه در شيخان قم دفن است، كفايت مي-كند، شفاعتش براي كل مؤمنين و كل شيعيان اهل بيت عليهم السلام كفايت مي كند. ❓چرا ما در ماه رمضان در دعاها مي خوانديم«اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمين، اللهم اشف كلَّ مريض و...»؟ به صورت دسته جمعي دعا مي كرديم. بله عزيزان من، عليه السلام مظهر كرامت است. شما خودتان بهتر از من تجربه داريد 🎙باز وجود نازنين مي فرمود: اين امام آنقدر رحمت و رأفت و كرامت و صميميت دارد كه آدم وقتي به حرم حضرت وارد مي شود اين معنا را حسّ مي كند. بياييد ما هم در دهه-ي كرامت، اهل باشيم. ✅مهم ترين ويژگي اهل كرامت، خضوع و خشوع در پيشگاه خدا، خدا را وليّ نعمت خود دانستن، بخشنده و بخشاينده بودن، براي حلّ مشكلات پيشگام بودن و بندگان خدا به ويژه نيازمندان را عائله-ي خدا و خانوداه ي خدا و فرستاده ي خدا دانستن است. 🌐ما هم كريم باشيم و إن شاءالله در دهه-ي كرامت يكي از ويژگي هاي اخلاقي كه عرض كرديم وفاداري است، الگوي كار كريمانه قرار دهيم؛ وفادار باشيم؛ هم به پيمانهايي كه با خدا بستيم وفادار باشيم؛ وقت، نماز شب، هم واجبات و هم مستحبّات؛ هم تلاوت قرآن و هم دستگيري از نيازمندان؛ 💚عزيزان من، هر جاي قرآن كه دستور به عبادت و بندگي آمده است در كنارش دستور به خدمت خلق آمده است، هر جا گفته«اقيموالصلاة» در كنارش گفته«و آتواالزكاة» يعني معلوم مي شود بندگي خالص براي خدا بايد توام با خدمت خالص براي بندگان خدا باشد. موفق و مؤيد باشد. إن شاءالله از خاندان كرامت بهره بگيريد، كرامت خودتان را سودآور سازيد كه روز قيامت فقط همين بدرد مي خورد. غفرالله لكم و لنا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
🎙براي شنيدن صوت به كانال زير مراجعه كنيد....👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، جلسه سوم روز چهارشنبه(1399/04/11). نهم ذي القعده سال 1441 قمري🌺 🕊«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با درود و تحيت خدمت هم مسجدي-هاي عزيزم، برادران و خواهران عزيز. چهارشنبه-ها درس داريم؛ در حكمت يكم و دوم با موضوع روش برخورد با فتنه-هاي سياسي و اجتماعي و شناخت ضد ارزش-ها در خدمت شما بوديم. ✍🏻حالا در ترجمه و شرح حكمت سوم نهج البلاغه در خدمت شما هستيم. 📚قال الامام علي عليه السلام: 🔻«البخل عارٌ»، بخيل بودن و دست گشاده نبودن و دست بسته بودن، عيبي بزرگ است. 🔻« و الجبنُ منقصةٌ»، ترسيدن و اهل ترس بودن يك نقصان و كمبود است. 🔻« و الفقرُ يُخرس الفطِنَ عن حجّتِهِ»؛ انساني كه تهي دست و فقير است در اقامه-ي برهان و گفتن سخن مستدلّ كم مي-آورد. 🔻« و المقلُّ غَريبٌ في بَلْدَتِهِ» و انسان فقير حتي در شهر و آبادي و روستاي خويش هم غريب است. در اين حكمت عليه السلام در حقيقت دو ضد را بيان مي كند و توضيح مي دهد و ضد ارزش سوم رابه صورت تحليلي ذكر كرده اند؛ 1️⃣اول مي فرمايد: «البخل عارٌ»؛ بخيل بودن در مقابل سخيّ بودن است؛ در مقابل است؛ انساني كه اهل سخاوت و كرامت و جود و گشاده دستي است يعني هم خودش از نعمت هاي الاهي استفاده مي كند و هم ديگران را در استفاده از اين نعمت ها شريك مي داند؛ يعني خودش را مالك نعمت ها نمي داند و بلكه امانت دار نعمت ها مي داند و مردم و بندگان خدا را عائله و خانواده ي خدا مي داند و براي آن ها هم سهمي از اموال خودش قرار مي دهد؛ «والذين هم في اموالهم حقٌ معلوم للسائل و المحروم»؛ مي خواهد بفرمايد كه اهل سخاوت بودن يك حُسن است و اهل بخل بودن يك عيب است. ❓انسان اگر بخواهد به بررسي عيوب بپردازد كه چه كار و صفتي زشت و چه كار و صفتي خوب است؟ ✅ عليه السلام در مقام يك معلِّم اخلاق مي فرمايد: كه بخل صفتي زشت است. گاهي بخيل به قول شاعر به جايي مي رسد كه: 💢«نه خورد خورد نه كس دهد///گَنده كند به سگ دهد». 💢 2️⃣دومين ضدّ ارزشي كه در اين سخن حكيمانه-ي عليه السلام آمده است،« والجبن منقصَةٌ»؛ ترسيدن يك كمبود است. ببينيد ترس يك امر طبيعي است؛ نسان در برابر اموري كه احساس خطر مي-كند، حالتي نفساني دارد، آن حالت نفساني و دروني را كه دربرابر خطر براي خود ترسيم مي كند را «ترس» مي گويند. چرا كه ترس يكي از سرمايه هاي الاهي است؛ اگر اين سرمايه نبود و اگر انسان در مقابل خطرها احساس خاصّي نداشت و براي مراقبت و حفظ نفس خودش تلاشي انجام نمي داد چه بسا نفسش از دست مي رفت و آسيب هايي فراواني بر او وارد مي شد. 💠پس چطور شده كه حضرت مي فرمايد: «الجبن منقَصَةٌ»؛ معلوم مي شود كه ما دو نوع داريم: يكي ترس ممدوح و ديگري ترس مذموم. 🔰ترس ممدوح اين است كه انسان خطر شناس باشد و دربرابر خطرهايي كه وجود او را، آبرو و جان و ناموس او را تهديد مي-كند، واكنش نشان دهد. 🚫اما ترسي هست كه انسان را از رويكرد انجام وظايف باز مي دارد، ترسي كه انسان را از مسير صراط مستقيم خارج مي-كند و انسان به وسيله-ي آن به گناه مي-افتد؛ از ترس اينكه مبادا مثلاً زندگي آينده-اش خراب شود، رويكرد به و و پس اندازهاي روي مي-آورد براي اينكه ترس از آينده-ي خودش و بچه هايش دارد، كارهايي انجام مي دهد كه مطابق با اصول شريعت نيست. حضرت اين را نقص مي داند. ⏫آن ترسي را كه خدا به صورت جبلّي به عنوان يك سرمايه به انسان داده است كه خطرشناس باشد و دربرابر خطر احساس مسئوليت كند و براي گريز از خطر و آسيب هايي كه ممكن است به او برسد، برنامه ريزي كند، نقص نيست بلكه كمال است. ⏬اما آن ترسي كه انسان را از مسير عبوديّت بيرون كند و او را از مسير خداگونه زيستن و پاك زيستي بيرون كند و رويكرد به آلايه ها و گناه داشته باشد، ترس منقصت است. جهت بهره-مندي از آثار استاد بزرگوار به 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 وارد شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻در جمله-ي بعدي(سوم) مي-فرمايد: 3️⃣«الفقر يخرسُ الفَطِنَ عن حجّتِهِ»؛ و نداري و تهي-دستي، انسان زيرك و باهوش را-فطن يعني و زيرك- در حرف زدن و در برهان و دليل آوردن كُند مي-كند؛ يعني ♨️ بليّه اي است كه اگر كسي دچار آن شد، حرفش به كرسي نمي-نشيند ولو اينكه حرفش منطقي و حسابي باشد.♨️ ❌ يكي از برداشت هاي بد ما اين است كه انسان-هاي را كه توانمند هستند و جزء به شمار مي-روند را آدم حسابي و هوشمند و دانا قلمداد مي-كنيم و آن كساني را كه نادار و ناتوان و تهيدست و فقير هستند را-به لحاظ هوشي- عقب افتاده و ناتوان تلقي مي-كنيم. و مي گوييم اگر هوش و عقل درست و حسابي داشت، دنبال كار و سرمايه اي مي-رفت و بالاخره بساطي براي خود به پا مي-كرد.😔 به اين حوزه-ي اجتماعي اشاره مي-كند. ✅فقر، عيب نيست، چرا كه همه-ي انبياء فقير بودند، شما در سرگذشت انبياء بخوانيد، هيچ يك از ايشان، جزء اغنياء نبودند و مدت-هاي فراواني در فقر زندگي كردند. شما زندگي خود اكرم صلي الله عليه و آله را ملاحضه بفرماييد، در 13 سال (بعد از هجرت) و در 10 سال (بعد از هجرت)، اينكه در مدينه حكومتي تشكيل داده بود و بالاخره رئيس يك حكومتي بود و اين حكومتش به تدريج جزيرة العرب را تسخير كرد و بعد از آن حوزه-ي استحفاظي بسيار بزرگي داشت؛ ❓اما آيا به لحاظ مالي انسان توانمندي بود يا متوسط يا فقير؟ اين سرمايه داري-هايي كه امروزه بت و باب شده است! اين فقر عيبي ندارد لذا «الفقر فَخري». البته معنايش اين فقر نيست، ممكن است اين هم باشد. اين جمله-ي «الفقر فخري» كه در بعضي از روايات آمده است، اقرار نيازمندي دربرابر خداست، خدا صمد و بي-نياز است و انسان فقير و نيازمند است؛ سراسر وجود انسان نياز است؛ اين اقرار يكي از افتخارات انسان است كه دربرابر خداي بي-نياز اقرار به نيازمندي كند. 👌👌 👈اين فقري كه در اين حكمت ذكر شده است، است؛📭 يعني اگر كسي به لحاظ مالي تنگدست و باشد، در امور سياسي و اجتماعي حرفش خريدار ندارد، حتي مي خواهد حرف مستدلّ و برهاني بزند ولي اين حرف خريدار ندارد.😔 جهت بهره-مندي از آثار استاد بزرگوار به 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 وارد شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻ادامه........ 4️⃣بعد(در جمله چهارم) مي فرمايد: « و المقلّ غريبٌ في بَلدَتِهِ»؛ متأسفانه يكي از نگاه-هاي بد ما اين است كه انسان هاي كم توان و تهيدست را به حساب نمي آوريم؛ مي فرمايد كه انسان حتي در روستاي خودش، درآباداي و شهر خودش هم و بيگانه است؛ يعني به عنوان يك شخصيّت اجتماعي به او نگاه نمي-شود. ⁉️چرا ما در حوزه-ي ارتباطات اجتماعيمان اغنياء را داراي يك مقام و منزلت اجتماعي مي دانيم و دربرابر آنان احترام مي-كنيم، وقتي وارد مجلسي مي شوند، برايشان بر مي-خيزيم و حتي در ارتباطات اجتماعي آنان را بيشتر تحويل مي-گيريم اما اين حرمت و احترام را به انسان هاي فقير و ندار نمي-گزاريم؟ در حقيقت حضرت مي خواهد يك تلنگري به ماها بزند، كه حواستان جمع باشد، فقير بودن، تهيدست بودن و ناتوان بودن و كم توان عيب نيست كه شما عيب بدانيد و حرمت انسان-هاي را حفظ نكنيد ولي حرمت انسان-هاي غني را حفظ كنيد.‼️ ✔️🔵إن شاءالله در آداب اجتماع سعي كنيم خودمان را از اين رزيلت ها دور كنيم، از بخل كه حقيقت عشق و دلبستگي بيش از حدّ به مال دنياست. از رزيلت ترس يعني نبود توكّل و اميدواري به خدا و هراس-ها و وحشت-هاي بيهوده كه انسان را از مسير عبوديت و بندگي خارج كند و به گناه وادار كند و همچنين نگاه نادرست به انسان-هاي تهيدست؛ بياييد در جامعه: 🔷 اولاً سعي كنيم اين فاصله-ي طبقاتي را كه ميان توانمندان و ناتوانان بالا رفته است را-تا آنجايي كه امكان دارد- كم كنيم. 🔶ثانياً همان احترامي كه نسبت به مي-گزاريم، نسبت به فقراء هم داشته باشيم. 🔴حتي در بعضي از روايات آمده است كه « مَن تواضَعَ لِغَنِيّ لغناهُ ذَهَبَ ثُلُثا دينِهِ». (نهج البلاغه، حكمت 228 و تحف العقول ص218). اگر كسي دربرابر انسان و غني و داري- نه به عنوان اينكه او ديندار و مؤمن و بنده-ي خدا هست بلكه به عنوان اينكه او انساني پولدار و سرمايه-دار است- دست روي سينه بگذارد و احترام كند و كند، دو سوم دينش را از دست داده است؛ اين قدر تهديد مي كند، خيلي تهديد جدّي اي هست. يعني مالدار بودن و سرمايه-دار بودن در منظر ديني نيست و حتي مالدار نبودن و فقير بودن ضدّ ارزش نيست؛ 🌸ارزش گذاري در حوزه-ي ديني بر اساس عبوديّت و بندگي خداست: «إنَّ أكرَمَكُم عِنداللهِ أتقاكُم»؛ هر كس بندگي-اش بيشتر، ارزشش بيشتر و هر كس مالش بيشتر، وزر و بالش بيشتر؛ مگر اينكه اين مال را در مسير و در مسير دستگيري از نيازمندان و عائله و خانواده-ي خدا به كار ببرد كه در حقيقت اين سرمايه-اي براي آخرت خواهد بود.🌸 «غفرالله لكم و لنا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»🙏🏻 جهت بهره-مندي از آثار استاد بزرگوار به 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 وارد شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
🌺🌺براي شنيدن صوت جلسه سوم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، جلسه چهارم روز چهارشنبه(1399/05/18). 🌸شانزدهم ذي القعده سال 1441 قمري🌸 🕊«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و احترام خدمت هم مسجدي هاي عزيز ✍🏻در ادامه ي بحث هاي چهارشنبه ها كه شرح كوتاهي بر حكمت هاي نهج البلاغه است، به اينجا رسيديم: 📚«العَجزُ آفَة»، ناتواني يك مشكل و خطر و كمبود است؛ 📚«و الصَّبرُ شَجاعَةٌ»، پايداري و شكيبايي يك قدرت است؛ نيرومندي و شجاعت است؛ 📚«و الزُّهدُ ثَروَةٌ»؛ دل نبستن به زخارف و زينت هاو لذت-هاي دنيايي، يك ثروت و دارايي بسيار ارجمندي است؛ 📚«و الوَرَعُ جُنَّةٌ»؛ خودنگه داري و پرهيز از گناهان سپري است براي انسان در برابر شيطان؛ 📚« و نِعمَ القَرينُ الرِّضي»؛ يكي از بهترين دوستان و همنشينان انسان، رضايت و خرسندي به قدر و قضاي الاهي است. 👈در تجزيه و تحليل كوتاهي نسبت به اين اين فضيلت ها و رذيلت، بايد عرض كنيم كه امام عليه السلام در مقدمه-ي كلامشان مي فرمايند: 1️⃣«العَجزُ آفَةٌ»؛ ناتواني يك خطر و آسيب است؛ البته ناتواني دو مدل دارد: يكي اضطراي و ديگري اختياري. يعني گاهي ناتواني بر اثر اضطرار است و واقعا ناتواني است؛ مثل اينكه انسان نمي تواند پرواز كند؛ خوب حالا اين ناتواني درمان دارد يا نه؟ بله درمانش اين است كه وسيله اي فراهم كند و بدان وسيله پرواز كند؛ اگر مستقيماً ناتوان از پرواز است، وسيله اي طراحي كند و با استتناد به آن پرواز كند. 📚همانطور كه قرآن مي فرمايد: «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلاَّ بِسُلْطان‏». (الرحمن، 33). ♻️اما يك وقت ناتواني اختياري است كه آفت بسيار بزرگي است يعني انسان خودشناس و خداشناس نباشد؛ آن امكانات و نعمت هايي كه خدا براي انسان هبه و عطا كرده است را نشناسد و با اعتماد به خدا و اتكا به عطاياي الاهي، تلاش هاي مثمرِثمر انجام ندهد و مدام شعار نمي توانم و نمي شود، سر دهد. ❌بله اگر كسي نمي شود و نمي توانم را سرلوحه-ي شعارهاي زندگي خودش قرار دهد، يك آفت بزرگي براي زندگي اوست چون هرگز نمي تواند پيشرفت كند. در طرف ديگر اگر مي شود و مي توانم را شعار و سرلوحه-ي زندگي خودش قرار دهد، يقيناً به پيشرفت هاي خوبي نائل خواهد شد. 🔺پس بنابراين ممكن است اين فرمايش حضرت به دو عرصه نظر داشته باشد هم به ناتواني هاي اضطراري كه البته خدا برايش راه درمان قرار داده است؛ اگر انسان به عنوان مثال ثروت و مالي ندارد كه با آن سرمايه گزاري كند اما آبرويي دارد و مي تواند آن را وسيله قرار دهد تا ثروت يا مشاركي بدست آورد و بتواند در شراكت با او كار اقتصادي را شروع كند. 💠علي اي حال دو نوع عجز داريم: تحميلي و اختياري؛ كه هر دو درمان دارند: عجز اختياري درمانش اين است كه با خدا دوست شود، اتكا و اعتماد به خدا داشته باشد و هدايا و عطاياي الاهي را بشناسد و با استناد به آنها زندگي خودش را شروع و ادامه دهد. يعني شعار مي توانم و مي شود را با اتكاي به رحمانيت و رحيميت خدا در زندگي خودش تحقق ببخشد. درسته كه «العجز آفة»، ناتواني يك آفت است، اما راه درمانش اين است كه «الصَّبرُ شَجاعةٌ». مسجد سبقت در معنويت @sebqat14 🌺🌺🌺
✍🏻2️⃣«الصّبر شَجاعَةٌ»؛ و پايداري يك نيرومندي است؛ عزيزان من💚 آن انساني كه در زندگي خودش پايدار و مقاوم باشد، نيرومند است؛ انساني كه در برابر مشكلات و سختي ها و فشارها فوري سر تسليم فرود بيارد، آدم ضعيفي است؛ آدمي قوي و نيرومند و شجاع نيست؛ 🔹 شكيبايي و بردباري دربرابر سختي ها و فشارها، يك نوع نيرومندي بالذات است كه انسان را به يك نيرومندي و قدرت و ثروت مضاعفي مي رساند؛ 🌴شما ببينيد كه ما در و ايام جهاني، مقاومتي كه با انگيزه-ي الاهي انجام گرفت: «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَة». (فصلت، 30). امدادهاي غيبي نازل مي شود. ✈️🚢كي مي توانست در مقابل يك ابرقدرتي عرض اندام كند و مقر نيروهاي آن ها را در منطقه باران كند و آنان نتوانند هيچ واكنشي نشان دهند؛ 5 كشتي را از جلوي ناوهاي هواپيمابرِ دشمن، عبور دهد و آنان نتوانند بگويند: بالا چشمتان ابروست. اين پايداري و سبب نيرومندي مي شود. دوستان خود را به مسجد سبقت در معنويت دعوت كنيد👇👇👇 @sebqat14
✍🏻3️⃣«و الزّهدُ ثَروَةٌ»؛ به معناي نداشتن دنيا نيست، بعضي ها اشتباه مي كنند كه زهد يعني انسان خانه نداشته باشد، ماشين نداشته باشد، مسافرت نرود، رفاه و آسايش زندگي نداشته باشد، نه اينها زهد نيست؛ زهد يعني انسان، در عين حالي كه از نعمت هاي الاهي استفاده مي كند، وابسته به آنها نباشد؛ 🤔يعني اگر بنا شد-خيلي خودماني-بين خدا و خرما مخيَّر شود، خرما را بر خدا ترجيح ندهد، بله زهد به معناي دلبسته نبودن به دنياست نه به معناي نداشتن دنيا؛ انسان به اندازه-ي متعارف خانه و وسيله نقليه و وسايل آسايش و رفاه داشته باشد، اين ها خوب طبيعي است و خيلي هم خوب است اما اينكه دلبسته-ي به اينها شود و براي به دست آوردن قدرت و رياست و به دست آوردن اين آسايش و رفاه، حلال و حرام نشناسد، دوست و دشمن نشناسد، عزّت و ذلّت نشناسد، به هر چيزي تن دهد و عزّت و شخصيت و شرافت و كرامت خودش را دربرابر زخارف دنيا بفروشد، اينهاست كه مشكل دار مي شود. 🌟اگر كسي زهد داشت-يعني در عين حالي كه دنيا را دارد و دل بسته به دنيا نيست-، آدم ثروتمندي است. آدم هاي دلبسته-ي به دنيا ثروتمند نيستند، زيرا دو مشكل دارند: 🔺يكي اينكه چگونه داشته هاي خودمان را حفظ كنيم تا آسيبي به آنها نرسد و از دست نرود؟ 🔺مشكل دوم اين است كه چون در حوزه-ي رقابت و طمع ورزي هستند، مي بينند آن يكي يك پله از آنان بالاتر است، مي گويند چگونه او را عقب بزنيم و خودمان جلوتر از او بالا رويم؟ ⭕️پس همواره در فقر و ناداري به سر مي برند، كه درمان هم ندارد؛ و لذا ممكن است آسايش داشته باشند ولي آرامش در زندگي ندارند. مسجد سبقت در معنويت را دنبال كنيد👇👇 @sebqat14
✍🏻4️⃣«و الورع جُنّةٌ»؛ بارها عرض كرديم كه ترجمه-ي است نه تقوا؛ به معناي مراقبت است و ورع به معناي پرهيزكاري است؛ البته پرهيزكاري از لوازم تقواست يعني اگر كسي اهل تقوا بود، بايد در برابر خطر پرهيزكار باشد، بايد دربرابر مشكلاتي كه به لحاظ معنوي برايش پيش مي آيد، آفت ها و هايي كه ممكن است عقيده و انگيزه و دل و اندام هاي او را آسيب بزند، مراقبت و پرهيز كند. ✅«و الورعُ جُنَّةٌ»؛ پرهيزكاري سپر است؛ خوب بله، شيطان با حيله هاي گوناگون از راه-ها و برنامه-هاي گوناگون، سعي مي كند، انسان را فريب دهد و از صراط مستقيم منحرف كند؛ ❓❓خوب راه چاره چيست؟ راه چاره تقواست؛ لازمه-ي تقوا ورع است، يعني پرهيز از محرمات و شبهات؛ در مرحله-ي يكم از محرمات دوري كند و در مرحله-ي دوم از شبهات پرهيز كند. 🦠🦠💉اگر انسان توانست چنين سپري براي خود فراهم كند، ديگر هيچ ويروسي برايش خطرناك نخواهد بود؛ الان شما ببينيد، عزيزان، مي گويند دربرابر اين ويروس كرونا-فعلا تا وقتي كه داروي و درمان اصلي مشخص نشده است-به راه-هاي فرعي درمان مي كنند. مثل ماسك زدن و فاصله اجتماعي و شست و شوي دست ها و... 🔬ولي اگر واكسن اين ويروس توليد شود ديگر، بهترين درمان است و واكسن نوعي جُنّة و سپر خواهد بود. حضرت مي فرمايد: پرهيزكاري يك نوع واكسن كاري است. 💣🧨اگر كسي مي خواهد دربرابر ابليس و توطئه-ها و دام-هاي او در امان بماند و صراط مستقيم را با استوارگامي طي كند، لازمه اش اين است كه يك سپر و آنتي ويروس داشته باشد؛ براي هر ويروسي مثل قدرت و ثروت و شهوت و شهرت و رياست و ... واكسني داشته باشد. مسجد سبقت در معنويت @sebqat14 🌺🌺🌺
✍🏻آخرين فضيلتي كه آقا از آن نام مي برد اين است كه: 5️⃣«نعمَ‌القرينُ الرضا»؛ بهترين همسايه و همنشين براي انسان است؛ ❓❓رضايت يعني چه؟ يعني اينكه انسان به مقام رضا برسد؛ 🍏درباره-ي وجود نازنين امام هشتم كه گفتته مي شود امام رضا، اگر گفته شده است كه يكي از القاب اينوجود نازنين رضاست يك توجيهش اين است كه اين بزرگوار به مقام رضا رسيده است. يعني: 🌿«يكي درد و يكي درمان پسندد///يكي وصل و يكي هجران پسندد من از درمان ودرد و وصل و هجران///پسندم آنچا را جانان پسندد»🌿 🌟🌟امام رضا عليه السلام به اين مقام و فضيلت رسيده است كه ديگر هيچ اراده-اي در برابر ارداه-ي خدا ندارد و راضي به رضاي الاهي است. همانطوري كه وجود نازنين سيدالشهدا عليه السلام در آن لحظات آخري كه در زمين كربلا با بدن پر از زخم و خونين افتاده بودند، آخرين جملاتشان در سجدگاه اين بود كه: «الاهي رضاً بقضائِك و تَسليماً لِأمرك لا معبودَ سِواك يا غياثَ المُستَغيثين»؛ يعني اگر رضاي خدا در اين است كه من پاره پاره شوم و بدن و پيكر من تكه تكه شود و خوني شود، زير سمّ اسب-ها رود، من حاضرم، من هيچ حرفي ندارم. 💚💚«نعمَ‌القرينُ الرضا»؛ عزيزان من، اگر كسي بخواهد در دنيا به آرامش و آسايش100% برسد، امكان ندارد و فقط در بهشت و آخرت پيدا خواهد شد. اما براي رسيدن به آرامش و آسايش نسبي، بايد رضايت به قدر و قضاي الاهي اشته باشد. يعني يقين پيدا كند كه خدا: 1. عالم است؛ 2. قادر است؛ 3. حكيم است؛ 4. رحمان و رحيم است؛ 5. فياض علي الاطلاق است؛ 6. و هيچ بخل و امساكي ندارد. 👈بنابراين برنامه-ريزي خدا براي انسان، بهترين برنامه-ريزي است. اگر چنين اعتقاد و انديشه-اي در انسان شكل بگيرد و بر اساس اين انديشه بتواند زندگي اش را مديريت كند، اين جمله-ي حضرت در مورد او صدق مي كند كه ««نعمَ‌القرينُ الرضا»؛ بهترين همنشين و همراه، يعني همراه اول انسان در زندگي، راضي بودن و خورسند بودن از مقدراتي است كه خداي منان براي او در نظر مي-گيرد؛ 🙏🏻 اميدواريم إن شاءالله كه همه-ي ما بتوانيم اين فضايل اخلاقي را كه حضرت فرمودند در خودمان ايجاد كنيم و از آن رذيلت اخلاقي ناتواني و عجز، خودمان را دور كنيم و پيشرفت هاي متعدد و سبقت هاي معنوي را براي خودمان به ارمغان بياوريم. «غفرالله لكم و لنا و السلام عليم و رحمة الله و بركاته» چهارشنبه(1399/04/18). مسجد سبقت در معنويت @sebqat14 🍃🍃🍃🍃
🎙🎙🎙براي شنيدن صوت جلسه چهارم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه چهارم در تاريخ دوشنبه(1399/04/23). 🌼بيست و يكم ذي القعده🌼 💠«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و تحيت خدمت شما ميهمانان خوب سبقت در معنويت ✍🏻در ادامه-ي دروس اخلاق دوشنبه ها با عنوان ، در خدمت شما عزيزان هستيم. ♻️در جلسات گذشته از چند حقّ و وظيفه صحبت كرديم؛ 🍏يكم: براي همديگر بود، مخصوصاً دعاي پشت سر و پنهاني؛ كه عليه السلام فرمودند: «اگر كسي براي بنده-ي خدايي و براي برادر ايماني در پشت سرش دعا كند، از ژرفاي آسمانها منادي ندا مي كند، براي تو دربرابر اين دعايي كه براي برادر ديني ات كردي، 100 هزار برابرش براي تو باشد». كه البته عرض كرديم اين 100 هزار برابر عدد رياضي نيست بلكه عدد عرفي است كه بيانگر كثرت است. 🍏دوم: و محبّت و تكريم و احترام بود؛ كه از وجود نازنين صلي الله عليه و آله روايت شد كه فرمودند: « اَلا و مَن أحبّ لله و أبغضَ في الله و أعطا في الله و مَنع في الله، فهو مِن أصفياء الله». اگر كسي مي خواهد از بندگان ناب و برگزيده-ي خدا شود، (صافي يعني برگزيده و صاف و ناب)، بايد حبّ لله و بغض في الله داشته باشد. 🍏سوم: و كمك كردن به برادران ديني است؛ مخصوصاً اكنون كه در وضعيت نابسامان و اقتصادي، به ويژه براي طبقات ضعيف و متوسط با توجه به جريان منحوس داريم، اين حق و اين وظيفه جاي گفتگوي زيادي دارد. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 💠💠💠