eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
217 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
752 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، جلسه چهارم روز چهارشنبه(1399/05/18). 🌸شانزدهم ذي القعده سال 1441 قمري🌸 🕊«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و احترام خدمت هم مسجدي هاي عزيز ✍🏻در ادامه ي بحث هاي چهارشنبه ها كه شرح كوتاهي بر حكمت هاي نهج البلاغه است، به اينجا رسيديم: 📚«العَجزُ آفَة»، ناتواني يك مشكل و خطر و كمبود است؛ 📚«و الصَّبرُ شَجاعَةٌ»، پايداري و شكيبايي يك قدرت است؛ نيرومندي و شجاعت است؛ 📚«و الزُّهدُ ثَروَةٌ»؛ دل نبستن به زخارف و زينت هاو لذت-هاي دنيايي، يك ثروت و دارايي بسيار ارجمندي است؛ 📚«و الوَرَعُ جُنَّةٌ»؛ خودنگه داري و پرهيز از گناهان سپري است براي انسان در برابر شيطان؛ 📚« و نِعمَ القَرينُ الرِّضي»؛ يكي از بهترين دوستان و همنشينان انسان، رضايت و خرسندي به قدر و قضاي الاهي است. 👈در تجزيه و تحليل كوتاهي نسبت به اين اين فضيلت ها و رذيلت، بايد عرض كنيم كه امام عليه السلام در مقدمه-ي كلامشان مي فرمايند: 1️⃣«العَجزُ آفَةٌ»؛ ناتواني يك خطر و آسيب است؛ البته ناتواني دو مدل دارد: يكي اضطراي و ديگري اختياري. يعني گاهي ناتواني بر اثر اضطرار است و واقعا ناتواني است؛ مثل اينكه انسان نمي تواند پرواز كند؛ خوب حالا اين ناتواني درمان دارد يا نه؟ بله درمانش اين است كه وسيله اي فراهم كند و بدان وسيله پرواز كند؛ اگر مستقيماً ناتوان از پرواز است، وسيله اي طراحي كند و با استتناد به آن پرواز كند. 📚همانطور كه قرآن مي فرمايد: «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلاَّ بِسُلْطان‏». (الرحمن، 33). ♻️اما يك وقت ناتواني اختياري است كه آفت بسيار بزرگي است يعني انسان خودشناس و خداشناس نباشد؛ آن امكانات و نعمت هايي كه خدا براي انسان هبه و عطا كرده است را نشناسد و با اعتماد به خدا و اتكا به عطاياي الاهي، تلاش هاي مثمرِثمر انجام ندهد و مدام شعار نمي توانم و نمي شود، سر دهد. ❌بله اگر كسي نمي شود و نمي توانم را سرلوحه-ي شعارهاي زندگي خودش قرار دهد، يك آفت بزرگي براي زندگي اوست چون هرگز نمي تواند پيشرفت كند. در طرف ديگر اگر مي شود و مي توانم را شعار و سرلوحه-ي زندگي خودش قرار دهد، يقيناً به پيشرفت هاي خوبي نائل خواهد شد. 🔺پس بنابراين ممكن است اين فرمايش حضرت به دو عرصه نظر داشته باشد هم به ناتواني هاي اضطراري كه البته خدا برايش راه درمان قرار داده است؛ اگر انسان به عنوان مثال ثروت و مالي ندارد كه با آن سرمايه گزاري كند اما آبرويي دارد و مي تواند آن را وسيله قرار دهد تا ثروت يا مشاركي بدست آورد و بتواند در شراكت با او كار اقتصادي را شروع كند. 💠علي اي حال دو نوع عجز داريم: تحميلي و اختياري؛ كه هر دو درمان دارند: عجز اختياري درمانش اين است كه با خدا دوست شود، اتكا و اعتماد به خدا داشته باشد و هدايا و عطاياي الاهي را بشناسد و با استناد به آنها زندگي خودش را شروع و ادامه دهد. يعني شعار مي توانم و مي شود را با اتكاي به رحمانيت و رحيميت خدا در زندگي خودش تحقق ببخشد. درسته كه «العجز آفة»، ناتواني يك آفت است، اما راه درمانش اين است كه «الصَّبرُ شَجاعةٌ». مسجد سبقت در معنويت @sebqat14 🌺🌺🌺
✍🏻2️⃣«الصّبر شَجاعَةٌ»؛ و پايداري يك نيرومندي است؛ عزيزان من💚 آن انساني كه در زندگي خودش پايدار و مقاوم باشد، نيرومند است؛ انساني كه در برابر مشكلات و سختي ها و فشارها فوري سر تسليم فرود بيارد، آدم ضعيفي است؛ آدمي قوي و نيرومند و شجاع نيست؛ 🔹 شكيبايي و بردباري دربرابر سختي ها و فشارها، يك نوع نيرومندي بالذات است كه انسان را به يك نيرومندي و قدرت و ثروت مضاعفي مي رساند؛ 🌴شما ببينيد كه ما در و ايام جهاني، مقاومتي كه با انگيزه-ي الاهي انجام گرفت: «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَة». (فصلت، 30). امدادهاي غيبي نازل مي شود. ✈️🚢كي مي توانست در مقابل يك ابرقدرتي عرض اندام كند و مقر نيروهاي آن ها را در منطقه باران كند و آنان نتوانند هيچ واكنشي نشان دهند؛ 5 كشتي را از جلوي ناوهاي هواپيمابرِ دشمن، عبور دهد و آنان نتوانند بگويند: بالا چشمتان ابروست. اين پايداري و سبب نيرومندي مي شود. دوستان خود را به مسجد سبقت در معنويت دعوت كنيد👇👇👇 @sebqat14
✍🏻3️⃣«و الزّهدُ ثَروَةٌ»؛ به معناي نداشتن دنيا نيست، بعضي ها اشتباه مي كنند كه زهد يعني انسان خانه نداشته باشد، ماشين نداشته باشد، مسافرت نرود، رفاه و آسايش زندگي نداشته باشد، نه اينها زهد نيست؛ زهد يعني انسان، در عين حالي كه از نعمت هاي الاهي استفاده مي كند، وابسته به آنها نباشد؛ 🤔يعني اگر بنا شد-خيلي خودماني-بين خدا و خرما مخيَّر شود، خرما را بر خدا ترجيح ندهد، بله زهد به معناي دلبسته نبودن به دنياست نه به معناي نداشتن دنيا؛ انسان به اندازه-ي متعارف خانه و وسيله نقليه و وسايل آسايش و رفاه داشته باشد، اين ها خوب طبيعي است و خيلي هم خوب است اما اينكه دلبسته-ي به اينها شود و براي به دست آوردن قدرت و رياست و به دست آوردن اين آسايش و رفاه، حلال و حرام نشناسد، دوست و دشمن نشناسد، عزّت و ذلّت نشناسد، به هر چيزي تن دهد و عزّت و شخصيت و شرافت و كرامت خودش را دربرابر زخارف دنيا بفروشد، اينهاست كه مشكل دار مي شود. 🌟اگر كسي زهد داشت-يعني در عين حالي كه دنيا را دارد و دل بسته به دنيا نيست-، آدم ثروتمندي است. آدم هاي دلبسته-ي به دنيا ثروتمند نيستند، زيرا دو مشكل دارند: 🔺يكي اينكه چگونه داشته هاي خودمان را حفظ كنيم تا آسيبي به آنها نرسد و از دست نرود؟ 🔺مشكل دوم اين است كه چون در حوزه-ي رقابت و طمع ورزي هستند، مي بينند آن يكي يك پله از آنان بالاتر است، مي گويند چگونه او را عقب بزنيم و خودمان جلوتر از او بالا رويم؟ ⭕️پس همواره در فقر و ناداري به سر مي برند، كه درمان هم ندارد؛ و لذا ممكن است آسايش داشته باشند ولي آرامش در زندگي ندارند. مسجد سبقت در معنويت را دنبال كنيد👇👇 @sebqat14
✍🏻4️⃣«و الورع جُنّةٌ»؛ بارها عرض كرديم كه ترجمه-ي است نه تقوا؛ به معناي مراقبت است و ورع به معناي پرهيزكاري است؛ البته پرهيزكاري از لوازم تقواست يعني اگر كسي اهل تقوا بود، بايد در برابر خطر پرهيزكار باشد، بايد دربرابر مشكلاتي كه به لحاظ معنوي برايش پيش مي آيد، آفت ها و هايي كه ممكن است عقيده و انگيزه و دل و اندام هاي او را آسيب بزند، مراقبت و پرهيز كند. ✅«و الورعُ جُنَّةٌ»؛ پرهيزكاري سپر است؛ خوب بله، شيطان با حيله هاي گوناگون از راه-ها و برنامه-هاي گوناگون، سعي مي كند، انسان را فريب دهد و از صراط مستقيم منحرف كند؛ ❓❓خوب راه چاره چيست؟ راه چاره تقواست؛ لازمه-ي تقوا ورع است، يعني پرهيز از محرمات و شبهات؛ در مرحله-ي يكم از محرمات دوري كند و در مرحله-ي دوم از شبهات پرهيز كند. 🦠🦠💉اگر انسان توانست چنين سپري براي خود فراهم كند، ديگر هيچ ويروسي برايش خطرناك نخواهد بود؛ الان شما ببينيد، عزيزان، مي گويند دربرابر اين ويروس كرونا-فعلا تا وقتي كه داروي و درمان اصلي مشخص نشده است-به راه-هاي فرعي درمان مي كنند. مثل ماسك زدن و فاصله اجتماعي و شست و شوي دست ها و... 🔬ولي اگر واكسن اين ويروس توليد شود ديگر، بهترين درمان است و واكسن نوعي جُنّة و سپر خواهد بود. حضرت مي فرمايد: پرهيزكاري يك نوع واكسن كاري است. 💣🧨اگر كسي مي خواهد دربرابر ابليس و توطئه-ها و دام-هاي او در امان بماند و صراط مستقيم را با استوارگامي طي كند، لازمه اش اين است كه يك سپر و آنتي ويروس داشته باشد؛ براي هر ويروسي مثل قدرت و ثروت و شهوت و شهرت و رياست و ... واكسني داشته باشد. مسجد سبقت در معنويت @sebqat14 🌺🌺🌺
✍🏻آخرين فضيلتي كه آقا از آن نام مي برد اين است كه: 5️⃣«نعمَ‌القرينُ الرضا»؛ بهترين همسايه و همنشين براي انسان است؛ ❓❓رضايت يعني چه؟ يعني اينكه انسان به مقام رضا برسد؛ 🍏درباره-ي وجود نازنين امام هشتم كه گفتته مي شود امام رضا، اگر گفته شده است كه يكي از القاب اينوجود نازنين رضاست يك توجيهش اين است كه اين بزرگوار به مقام رضا رسيده است. يعني: 🌿«يكي درد و يكي درمان پسندد///يكي وصل و يكي هجران پسندد من از درمان ودرد و وصل و هجران///پسندم آنچا را جانان پسندد»🌿 🌟🌟امام رضا عليه السلام به اين مقام و فضيلت رسيده است كه ديگر هيچ اراده-اي در برابر ارداه-ي خدا ندارد و راضي به رضاي الاهي است. همانطوري كه وجود نازنين سيدالشهدا عليه السلام در آن لحظات آخري كه در زمين كربلا با بدن پر از زخم و خونين افتاده بودند، آخرين جملاتشان در سجدگاه اين بود كه: «الاهي رضاً بقضائِك و تَسليماً لِأمرك لا معبودَ سِواك يا غياثَ المُستَغيثين»؛ يعني اگر رضاي خدا در اين است كه من پاره پاره شوم و بدن و پيكر من تكه تكه شود و خوني شود، زير سمّ اسب-ها رود، من حاضرم، من هيچ حرفي ندارم. 💚💚«نعمَ‌القرينُ الرضا»؛ عزيزان من، اگر كسي بخواهد در دنيا به آرامش و آسايش100% برسد، امكان ندارد و فقط در بهشت و آخرت پيدا خواهد شد. اما براي رسيدن به آرامش و آسايش نسبي، بايد رضايت به قدر و قضاي الاهي اشته باشد. يعني يقين پيدا كند كه خدا: 1. عالم است؛ 2. قادر است؛ 3. حكيم است؛ 4. رحمان و رحيم است؛ 5. فياض علي الاطلاق است؛ 6. و هيچ بخل و امساكي ندارد. 👈بنابراين برنامه-ريزي خدا براي انسان، بهترين برنامه-ريزي است. اگر چنين اعتقاد و انديشه-اي در انسان شكل بگيرد و بر اساس اين انديشه بتواند زندگي اش را مديريت كند، اين جمله-ي حضرت در مورد او صدق مي كند كه ««نعمَ‌القرينُ الرضا»؛ بهترين همنشين و همراه، يعني همراه اول انسان در زندگي، راضي بودن و خورسند بودن از مقدراتي است كه خداي منان براي او در نظر مي-گيرد؛ 🙏🏻 اميدواريم إن شاءالله كه همه-ي ما بتوانيم اين فضايل اخلاقي را كه حضرت فرمودند در خودمان ايجاد كنيم و از آن رذيلت اخلاقي ناتواني و عجز، خودمان را دور كنيم و پيشرفت هاي متعدد و سبقت هاي معنوي را براي خودمان به ارمغان بياوريم. «غفرالله لكم و لنا و السلام عليم و رحمة الله و بركاته» چهارشنبه(1399/04/18). مسجد سبقت در معنويت @sebqat14 🍃🍃🍃🍃
🎙🎙🎙براي شنيدن صوت جلسه چهارم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه چهارم در تاريخ دوشنبه(1399/04/23). 🌼بيست و يكم ذي القعده🌼 💠«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و تحيت خدمت شما ميهمانان خوب سبقت در معنويت ✍🏻در ادامه-ي دروس اخلاق دوشنبه ها با عنوان ، در خدمت شما عزيزان هستيم. ♻️در جلسات گذشته از چند حقّ و وظيفه صحبت كرديم؛ 🍏يكم: براي همديگر بود، مخصوصاً دعاي پشت سر و پنهاني؛ كه عليه السلام فرمودند: «اگر كسي براي بنده-ي خدايي و براي برادر ايماني در پشت سرش دعا كند، از ژرفاي آسمانها منادي ندا مي كند، براي تو دربرابر اين دعايي كه براي برادر ديني ات كردي، 100 هزار برابرش براي تو باشد». كه البته عرض كرديم اين 100 هزار برابر عدد رياضي نيست بلكه عدد عرفي است كه بيانگر كثرت است. 🍏دوم: و محبّت و تكريم و احترام بود؛ كه از وجود نازنين صلي الله عليه و آله روايت شد كه فرمودند: « اَلا و مَن أحبّ لله و أبغضَ في الله و أعطا في الله و مَنع في الله، فهو مِن أصفياء الله». اگر كسي مي خواهد از بندگان ناب و برگزيده-ي خدا شود، (صافي يعني برگزيده و صاف و ناب)، بايد حبّ لله و بغض في الله داشته باشد. 🍏سوم: و كمك كردن به برادران ديني است؛ مخصوصاً اكنون كه در وضعيت نابسامان و اقتصادي، به ويژه براي طبقات ضعيف و متوسط با توجه به جريان منحوس داريم، اين حق و اين وظيفه جاي گفتگوي زيادي دارد. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 💠💠💠
✍🏻از وجود نازنين عليه السلام در كتاب شريف آمده است كه « مِنْ كَفّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوب‏». (حكمت، 24). 🔺يكي از چيزهايي كه بزرگ را از بين مي برد، «غَاثَةُ الْمَلْهُوفِ »، دادرسي به كسي است كه نيازمند فريادرس است و «تنفيس عن المكروب»، تنفيس از ماده-ي( ن ف س) يعني روح دميدن و نجات بخشيدن، مي بينيد كسي كه نفس در او و به او دميده مي شود، نفس ندارد و به او مي دهند تا با تنفس كشيدن حياتش ادامه يابد، چنين كسي در زير فشار اين مشكل در حال هلاك شدن است، اگر كسي بتواند به آن بنده خدا كمك كند، مي تواند كفاره ي گناهانش باشد. 💚عزيزان من، هر جا در قرآن مجيد سخن از عبادت خدا پيش كشده شده است، خدمت به خلق خدا هم در كنارش آمده است؛ هر جا گفته «أقيموا الصلاة» فوري گفته «و آتوا الزكاة»؛ هر جا نمازگزاران را توصيف و تحسين كرده است، در كنارش سخن از ايتاء زكات است. 👁شما ببينيد، يكي از آيات برجسته-ي قرآن مجيد:«إنَّما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا ». (انعام، 55). فقط و فقط اختياردار شما خداست چون آفريدگار و پروردگار شماست؛ اين آفريدگار ولايتش را در اختيار نماينده-ي خودش قرار داده است و يكي از كساني كه اختيار رسول به او منتقل مي شود، كسي است كه ايمان آورده و نماز به پا مي دارد و در حالت ركوع زكات پرداخت مي كنند. 📣به اتفاق علماء و محدثان و مورِّخان عامّه و خاصّه اين آيه درباره-ي وجود نازنين عليه السلام وارد شده است كه در حالت نماز مستحبي در النبي، سائلي وارد مي شود و اظهار نياز مي كند، هيچكس از كساني كه در حالت عادي و غير نماز بودند، پاسخ ندادند. 💍وقتي اين اغاثه-ي را مي شنود، سائل دست به برمي دارد كه خدايا ببين و شاهد باش كه من در مسجد پيغمبر اظهار نياز كردم ولي كسي به من جواب نداد؛ 💍وقتي سائل اينگونه اظهار مي كند، عليه السلام امام در حالت اشاره كرد كه را از دستش بردارند و ببرند و بفروشند؛ كه در حقيقت اين روايت اغاثة الملهوف همان است كه خداي منان در باره-ي اين ايثار بي مانند امام علي عليه السلام اين آيه را نازل كرده است. 🌳هر جا در سخن از نمازگزاران درجه يك است، خادمان اهل ايمان در كنارش وجود دارد، خدمت و كه بتواند مشكل گشايي كند. 🗃در اين زمينه روايات ما فراوان است از جمله اينكه «هيچ انساني خالي از لغزش نيست، مخصوصا لغزش ها و گناهاني كه گناهان بزرگ شمرده مي شود»؛ براي اينكه انسان بتواند از عقوبات و كيفرهاي گناهان، به ويژه گناهان بزرگ رهايي پيدا كند، «من كفارات الذنوب العظام، اغاثة عن الملهوف» است. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 💌💌💌
✍🏻الآن خيلي از ما خبرهايي داريم از هايي كه وضع زندگي ناميزان و ناجوري دارند، كه وضع زندگي نامناسبي دارند، كه وضع زندگي آنان زير است؛ ⭕️وقتي آمار رسمي خط فقر را بيان ي كنند، مي توان گفت كه 30% الي 50% مردم زير دارند زندگي مي-كنند، خوب بالاخره در اين وضعيتي كه در آن قرار داريم تكليف كساني كه دستشان به دهانشان ميرسد و وضع مالي خوبي دارند اين است كه كمك كنند؛حتي اين يكي از معنوي آن است. 💽در سخن زيبايي از وجود نازنين عليه السلام در كتاب شريف كافي آمده است كه« مَن فرَّجَ مِنْ مُؤمنٍ فرَج الله عَن قلبهِ يومَ القيامة ». (الكافي، ج2، ص200). اگر كسي در دنيا يك فَرَجي و گشايشي از يك سختي و مشكلي-اقتصادي و اجتماعي و خانوادگي- براي يك مؤمن فراهم كند و تلاش كند تا اين مشكل برطرف شود، روز كه همه محتاجند، كه همه گرفتارند، كه همه دست خالي_اند و نيازمند لطف و تفضل خداي رحمان و رحيم هستند. خدا آن موقع به داد آنان مي رسد. روز قيامت يك گشايش حقيقي براي او به وجود مي آورد؛گشايش حقيقي آن است كه: 🏆از عذاب الاهي در امان بماند 🏆به برين راه پيدا كند 🏆به لقاء و آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين در بهشت برسد 🏆و بالاتر از همه-ي اينها و «رضوان من الله أكبر»، به خدا و لقاء الله برسد اين است تفريج و گشايش خدا. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🏝🏝🏝
✍🏻اگر خدا براي انسان در روز قيامت قرار دهد- مي دانيدكه روز قيامت «إن زلزلة الساعة شئٌ عظيمٌ ». (حج،1). 📚«يَوْمَ تَرَونَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها » روز قيامت آنقدر شدّت و سختي دارد؛خدا براي ترسيم شدّت و سختي روز ، مي فرمايد شما نگاه كنيد، فرزندي كه يك ماه-ها برايش زحمت كشيده است و سختي ها و فشارها را به جان خريده است تا اين را به صورت سالم زايمان كند و به دنيا بياورد، آنقدر سخت است كه ناخودآگاه مادر از حمل خودش مي گذرد با اينكه آنقدر دوستش دارد و 6 الي 9 ماه زحمت كشيده است و در خودش بزرگ كرده و از خون و جان خودش جنين را غذا داده است، اما او را -از شدّت سختي-مي اندازد. 👈🌿حتي در ادامه مي فرمايد: هر مادر شيردهي، بچه-ي شيرخوارش را رها مي كند و از آن فاصله مي-گيرد، شما ببينيد كه چقدر سخت است؟! «يَوْمَ تَرَونَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها »؛ روزي كه مي بيني، مادر فرزند شيرخوار، او را -با اينكه آنقدر دوستش دارد-فراموش مي-كند و بر اثر فشار ،جنينشان سقط و رها مي كنند. 🔺«وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى‏ وَ ما هُمْ بِسُكارى‏ وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَديد» و مردم را حيران و سرگردان و در حالت مستي مي-بيني،آنان مست نيستند لكن عذاب خدا شديد است؛ 🔺پس روز كه اينگونه است، خدا در اين روز مي خواهد به انسان يك تفريج و لطف و عنايت و گشايشي براي او انجام دهد، ببينيد كه چقدر براي انسان لذّت_بخش خواهد بود. 💚پس بياييد عزيزان من، هر چه از دستمان بر مي آيد براي آن دنيا ذخيره كنيم، از و كمك كردن به مردم با ايمان دريغ نكنيم؛ حالا كه هم براي مرحله-ي دوم به و متوسطين و اقشار ضعيف توصيه كرده-اند، هم توصيه-ي سياسي و اجتماعي است و هم توصيه-ي شرعي و اخلاقي و ديني است. اميدواريم كه إن شاء الله همه-ي ما در امدادرساني به اهل ايمان و ذخيره سازي براي آينده-ي درخشان موفق باشيم. «غفر الله لنا و لكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 💚💚💚
✍🏻براي شنيدن صوت درس اخلاق به كانال زير مراجعه كنيد....👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
💚پس بياييد عزيزان من، هر چه از دستمان بر مي آيد براي آن دنيا ذخيره كنيم، از و كمك كردن به مردم با ايمان دريغ نكنيم؛ حالا كه هم براي مرحله-ي دوم به و متوسطين و اقشار ضعيف توصيه كرده-اند، هم توصيه-ي سياسي و اجتماعي است و هم توصيه-ي شرعي و اخلاقي و ديني است. اميدواريم كه إن شاء الله همه-ي ما در امدادرساني به اهل ايمان و ذخيره سازي براي آينده-ي درخشان موفق باشيم. «غفر الله لنا و لكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 💚💚💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، جلسه پنجم روز چهارشنبه(1399/04/25). ◼️بيست و سوم ذي القعده سال 1441 قمري◼️ 🕊«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با درود و تحيّت خدمت هم مسجدي هاي عزيزم در خدمت شما هستيم، طبق برنامه-ي چهارشنبه ها از سخنان امير بيان، وجود نازنين عليه السلام در حكمت هاي استفاده مي بريم. حكمت پنجم 📚«العِلْمُ وِراثَةٌ كريمةٌ»؛ دانايي ميراثي گرانسنگ است. 📚«و الآدابُ حُلَلٌ مُجَدَدَةٌ» و آداب و عادت نيكو، زيورهايي هميشه تازه و كارگشا هستند 📚«و الفكرُ مِرآةٌ صافِيَةٌ» و انديشه-ورزي آينه اي شفاف و گوياست. در ايين عليه السلام سه ارزش از ارزش هاي انساني را بيان مي-كند. ✍🏻يكم: دانش و دانايي گرانبهاست؛ دانش دو تعريف دارد: تعريف زميني-ها و تعريف آسماني-ها. در تعريف زميني-ها، علم يا مجموعه اي از تجربيات است يا مجموعه اي از نظريات است. يعني مجموعه اي از گزاره-ها و تصديقاتي كه در عمل به اثبات و نتيجه رسيده است و يا اينكه به لحاظ نظري ثبيت شده است. ❓اما آيا اين ، ميراثي گرانبهاست يا نه، علمي كه در تعريف آسماني-هاست؟ آسماني-ها علم را اينگونه تعريف مي-كنند: «العِلمُ نورٌ يَقذفُهُ الله في قلب مَن يشاء» علم نوري است كه خدا به همه كس نمي-دهد، به آن كسي مي-دهد كه پيوند ناگسستني با خدا داشته باشد. 📖در حقيقت يك علم الدراسة داريم و يك علم الدراية. علم الدراسة يعني اينكه انسان در يا چند قاعده-ي فلسفي، فيزيكي، شيمي، رياضي، فقهي، اصولي و...ياد بگيرد، اين علم كاربردي در حوزه-ي دنيايي دارد، چنانچه با انگيزه-ي اخلاص و خدمت براي مردم و خلق خدا باشد مي تواند سودمندي اخروي هم داشته باشد، يعي علمي مشروط است. ✂️چرا كه مي بينيم همه-ي و جنايت-هايي كه در دنيااتفاق مي-افتد، به وسيله-ي همين عالمان و متخصصان است؛ اينكه در آغاز انقلاب اسلامي سخن از اين بود كه متخصص مقدم است يا متعهد؟ برخي قائل به تقدُّمِ تخصص بودند و برخي قائل هب تقدُّمِ تعهد؛ ما عرض كرديم كه هيچ كدام مقدّم بر ديگري نيست و هر دو بايد باهم باشند؛ منتهي اگر بخواهيم ارزش گزاري كنيم، ارزش تعهد خيلي بيشتر از تخصص است؛ چرا كه اگر كسي تعهد داشته باشد و تخصص نداشته باشد، خودش را وارد كار نمي-كند و مسئوليت نمي-پذيرد. اگر تعهد و تقوا داشته باشد، كاري كه از پس آن برنمي-آيد و مسئوليتي را كه نمي-تواند در آن نقش درستي ايفا كند، نمي-پذيرد؛ پس هر دو تا لازم است؛ ولي همه-ي بلاهايي كه سر بشر آمده است بر اثر علم بدون تعهد و تقواست؛ ارگ بمب-هاي و و ساخته شده و بر سر مردم بي-گناه دنيا فروريخته، همه-ي اينها مال عالمان و دانشمندان بي تقوا بوده است. 🔹پس ما يك علم الدراسة داريم كه از طريق درس و بحث و تلاش فكري بوجود مي-آيد و يك علم الوراثة داريم كه از خلافت خدايي به به ارث مي-رسد: «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»؛ همانگونه كه شما عزيزان مي-دانيد، ارث بدون پيوند تحقق پيدا نمي-كند؛ بين وارث و مورث بايد پيوند باشد، چه مادي باشد به سببي و نسبي يا معنوي به رابطه-ي خلافت الله؛ انساني كه است مي-تواند از علم الوراثة برخوردار باشد. 🔴لذا وجود نازنين -باقر عليه السلام وقتي با صحبت كردند، گفتند كه شنيده-ام تفسير مي-گويي، از كجا تفسير مي-گويي؟ «من عند نفسك أو غيرك»؟ گفت: از خودم مي-گويم. امام فرمودند: « فَقَد هَلَلكتَ و أهلَكتَ». (الكافي، دارالحديث، ج15، ص697). هم خودت نابود شدي و هم ديگران را نابود كردي. 🔴در مورد نيز عليه السلام پرسيدند از كجا تفسير مي-گويي؟ گفت از خودم مي-گويم. حضرت فرمودند: « مَا وَرَّثَكَ اللَّهُ مِنْ كِتَابِهِ حَرْفاً». (علل الشرايع، ج1، ص90). تو يك حرف از كتاب به ارث نبرده-اي، يعني كتاب، ميراث معنوي وجود نازنين نبوي است كه به خليفه-ها و جانشينان او مي-رسد، اين علم الوراثة است؛ 🔵 به عنوان خليفه-ي كامل از خدا اين علم را به ارث برده است و اطهار به عنوان خليفه-هاي اين علم را به ارث برده-اند.اين علم الوراثة است كه كريم و گرانسنگ است و مي-تواند انسان را در مسير عبوديّت راهنمايي كند. _صادق عليه السلام فرمود: «العلم نورٌ...»، جنس علم، از جنس نور است؛ دو خاصيّت دارد هم روشن است و هم روشنگر؛ «العالم نورانيٌ» كسي است كه نوراني باشد. «مَن لم يَكُن لَهُ نورٌ فهو ليس بعالمٍ» اگر نوري نداشته باشد، يعني راه بلد نباشد و بالعكس، راهزن راهروان باشد، جاهل به تمام معناست. پس «العلم وراثةٌ كريمَةٌ». مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🕋🕋🕋
✍🏻دوم:«والآدابُ حُلَلٌ مُجَدَدَةٌ»؛ حُلل جمع حُله است به معناي زيورها و آرايش-ها؛ دو نوع است: آداب درست و معقول و مشورع و آداب نادرست و نامعقول و نامشروع. آن آدادبي كه درست باشند و زمينه-ي رشد و تعالي و تكامل بشر را فراهم كنند، از آن-ها به زيورها و زينت-هاي تازه به تازه و نو به نو ياد شده است؛ يعني در هر جامعه-اي يك سلسله آداب و عادتي هست و اين-ها بايد ميزان و معيار ي داشته باشند، اگر براساس سنجه-ي و اين آداب، آدابي معقول و مشروع باشد، مي-تواند به عنوان زينت زندگي انسان تلقي شوند. مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 🏴🏴🏴
✍🏻سوم: «و الفكرُ مرآةٌ صافيةٌ»؛ مرآة يعني آينه و صافيه هم يعني صاف. فكر يعني انديشيدن؛ كه آينه-اي صاف و شفاف و گوياست؛ نتيجه اش اين است كه اگر انسان اهل فكر باشد، راه را ازچاه تشخيص مي-دهد و راه را از چاه تشخيص مي-دهد، حقّ را از ناحقّ تشخيص مي-دهد؛ خير را از شرّ تشخيص مي-دهد و در مسير زندگي در دام شبهات گير نمي-افتد، به شرطي كه آن فكر، فكري سليم باشد و ويروسي نباشد؛ گاهي -هاي ما مي-شود، انديشه-ي ويروسي، سبب -ي ويروسي مي-شود و انگيزه-ي ويروسي، سبب رفتار ويروسي مي-شود. 🍏لذا اينجا كه حضرت مي-فرمايد: «و الفكرُ مرآةٌ صافيةٌ»؛ بله اگر فكري و انديشه-اي بدون هيچگونه و و حبّ و بغضي در مسير درست حركت كند، مي-تواند آينه-اي صاف و گويا باشد. ⌛️شما ملاحضه فرموده-ايد كه آينه هيچ شأني ندارد جزء نشان دادن؛ اگر فكري سالم از تعصّبات نفساني و هواجس و الهامات شيطاني باشد، مي-تواند حقيقت را نشان دهد؛ لذا بينيد كساني كه در طول اهل فكر بودند، اگر فكرشان سليم از هواهاي نفساني بوده است به رسيده-اند؛ جناب ، اولين شخصي است كه جلوي عليه السلام را گرفته و مانع وجود نازنين آن حضرت به شده است، اما در سايه-ي انديشه و فكر درست خودش را از منجلاب هلاكت نجات داد و به جايي رسيد كه الآن اين همه زائر قبل از آنكه به زيارت عليه السلام برسند، اول از كنار قبر حربن يزيدرياحي ردّ مي-شوند چرا كه فكر سليم و بي تعصب، فكري بدون وابستگي به حزب و جناح و گروه و هواهاي نفساني را بر خودش حاكم كرد. ⭕️از آن طرف بن ابي وقاص را ببينيد كه او هم فكر كرد اما فكري همراه با هواپرستي و -طلبي بود؛ وقتي وارد شد، گفت اگر خواسته باشي آن مأموريتي كه به شما در و گرگان واگذار شده است، ابتدا بايد اين مأموريت را انجام دهي و قائله-ي بن علي را خاتمه دهي و بعد به عيش و عشرت و كيف ري و گرگان روانه شوي. گفت يك شب به من مهلت دهيد، فكر كنم، اما نتيجه-ي فكرش اين شد كه: « يقولون ان الله خالق جنة///ونار و تعذيب و غل يدين». (قمقام، ص386). مي-گويند خدا بهشتي دارد و جهنمي دارد و عذابي دارد و حوري دارد، اما كه رفته و كه ديده است؟ كدام عاقل است كه نقد را رها كند و به نسيه را بچسبد؟ ❌حكوكت ري و گرگان كه در تاريخ آمده است يعني در واقع 5 استان امروز : ، مازندران، گلستان، گيلان و سمنان. اين استان-هايي كه هم دريا دارند و هم جنگل و بالاخره همه-ي نعمت هاي خدا در اين مكان-ها جمع شده است. بنا بود حاكم و اين استان-هاي خوش آب و هوا و پر نعمت و پر لذّت باشد، اما چون هوس پرستي و دنياطلبي بر او غلبه كرد و جاه طلبي فكرش را آلوده كرد، نتيجه اين شد كه آلوده به اين جنايت شد و حتي تا آنجايي كه اولين تير را خودش فرستاد و به مردم گفت شاهد باشيد و پيش امير شهادت دهيد كه اولين تير را به سوي سپاهيان بن علي من شليك كردم. 💡💡آري اگر انديشه اي و فكري، سليم از ويروس باشد و پيراسته-ي از هوس-ها و تعصّب-هاي حزبي و فردي و دنيايي و ثروتي و قدرتي و و شهرتي و باشد، مي-تواند آينه-ي صافي باشد و حقيقت را نشان دهد، اما اگر اين آينه لكه-دار به ويروس-هاي ذكر شده باشد، ديگر صاف نخواهد بود و را به انسان نشان نخواهد داد. 🙏🏻«غفرالله لكم و لنا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته». مسجد سبقت در معنويت👈 @sebqat14 ◼️◼️◼️