eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
697 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🏴 در آستانه‌ی شهادت جان‌سوز امام محمد باقر صلوات‌الله‌علیه، ارائه می‌گردد. 🔺ضرورت و اهمیت «تفقه در دین» 🔹 یکی از افتخارات در ایشان، اشاره به نام علیه‌السلام است که مقام مقدسی دارد و به جز علیهم‌السلام کسی نمی‌تواند آن را درک کند. حدیثی از شخص بزرگواری که مایه‌ی افتخار امثال مرحوم امام به شاگردی ایشان است نقل شده: «الکمال کل الکمال التفقه فی الدین...» در برابر تمام مزایا و مدارک ، مدارک ، مدارک و بسیار دقیق، مانند ارزش خاکستر در برابر سایر هاست. چرا؟ برای این‌که همه‌ی می‌گویند که ما بعد از این به دنیایی وارد می‌شویم که تمام نشدنی است. یعنی دیگر در آن نیست. دنیایی که از اول زایمان تا وقت مرگ ۵۰ سال یا ۱۰۰ سال بیشتر نیست، نسبت به دنیایی که در آن دیگر راه ندارد، فاقد ارزش است. مثل اقیانوس در برابر یک قطره. بنابراین ما همیشگی هستیم و مردنی نیستیم، بلکه ما جاودانه هستیم. این جاودانی و ابدی از اول مرگ شروع می‌شود. اول برخوردی که دم مرگ می‌کنیم، با کیفیتی است که در وجود خود پیدا کردیم. آیا است یا ؟ انبیاء و اولیاء است یا شعارهای پوچ و دنیوی و شیطانی است؟ بنابراین این «الکمال کل الکمال» یک جمله بیشتر نیست، اما ارزشی فوق ارزش‌ها دارد. اگر به آن دقت کند، در می‌یابد که هیچ‌چیز به اندازه‌ی تفقه در دین برایش ارزش پیدا نخواهد کرد. دنیای کنونی مانند رحم مادر است، منتهی قدری وسیع‌تر. پس پیدا شدن ما در دنیای دیگر، اولِ واقعی است. اول زندگی واقعی، شیر و پستانش چیست؟ ماست. اعمال ما از کجا پیدا می‌شود؟ "تفقه فی الدین" این است. پس گویا واقعاً امام علیه‌السلام در این جمله‌ی کوتاه برای ما یک خلعتی فرستاده تا در آن بیاندیشیم و هر مشکلی که در این راه باشد را نادیده بگیریم. @seyedololama ص۱ ⬇️
سیدالعلماء
🏴 در آستانه‌ی شهادت جان‌سوز امام محمد باقر صلوات‌الله‌علیه، ارائه می‌گردد. 🔺ضرورت و اهمیت «تفقه در
🔺 ضرورت احیای مسئله‌ی تفقه در دین 💠 «الکمال کلُّ الکمالِ التفقُّهُ فی الدین و الصبرُ علی النائبة وتقدیرُ المعیشة»¹ 🔹 یکی از های موقتی و دم‌دستی حال امروز همین مسئله‌ی است که در پیش است. بعضی از آقایان روحانی که متصدی اعتکاف بودند، روز گذشته به این‌جا تشریف آوردند و ما خدمت‌شان رسیدیم. بنده این تذکرات را خدمت‌شان عرض کردم که ما یکی از مسائل تفقهی دین‌مان این است که هیچ‌وقت واجبی را به واسطه‌ی یک کار خوب و مستحب و پرثواب و پرنتیجه از دست ندهیم. واجب دو قسم است؛ عمل کردن به واجبات و ترک که این نتیجه‌ی است. یکی از کلاس‌های مهم فهمیدن این است که ما چند چیز در شبانه‌روز برای‌مان لازم و واجب است و چند چیز برای‌مان ممنوع است. حالا اگر اعتکاف یا سفر مبارکِ و یا سفر مبارکِ پیش آمد، نمی‌شود این‌ها را در برابر هم قرار داد؛ یعنی گفت: ما آماده‌ی عمره هستیم! یعنی بماند برای بیست روز دیگر یا یک ماه دیگر!. یکی از مسائل تفقه در دین که نجات‌بخش ماست این است که هیچ‌وقت کار نباید در برابر کار قرار بگیرد. همیشه بالاترین وظیفه‌، واجب است که یا انجام عملی است یا ترک آن. اگر به جای این‌که ما چند ساعت کنیم، یا بخوانیم، می‌توانستیم به جای آن چند مسئله‌ی دینی یاد بگیریم و این کار را نکردیم، این خلاف است و از تفقه دینی به دور است. فرمایش امام علیه‌السلام این‌جا معلوم می‌شود. یعنی باز کننده‌ی جملات بسته. @seyedololama ص۲ ⬇️
سیدالعلماء
🔺 ضرورت احیای مسئله‌ی تفقه در دین 💠 «الکمال کلُّ الکمالِ التفقُّهُ فی الدین و الصبرُ علی النائبة و
🔺 ضرورت احیای مسئله‌ی تفقه در دین 🔹 یعنی آگاه بودن به دین و خواست خداوند از ، یعنی باز کردن کتاب‌های فقه. کتاب‌های هم می‌گوید ترین کار شما این است که در دین به قدری عمیق شوید و تحقیق کنید که شبهاتی که پیش می‌آید، برای‌تان تار عنکبوتی باشد و از بین رفتنی باشد و شما سرجای‌تان محکم ایستاده باشید. بنابراین یکی از مسائل مهم این است که اقلاً در آن روزها و شب‌ها چهار، پنج نفر بنشینند، کتاب‌های درسی‌شان را که خوانده‌اند، تجدید کنند و ببینند صحیح فهمیده‌اند یا نه. اگر خوب در آن وارد نیستند، یادداشت کنند و همان‌جا به هر وسیله‌ای و با هر معلمی یا هر تلفنی شده بپرسند. این کار از همه چیز واجب‌تر است. "التفقه فی الدین" باز کردن مسئله است و لذا من به آن آقایان تذکر دادم و بعضی کتاب‌ها را هم نشان دادم. مثلاً همین کتاب که خیلی مختصر است که در آن ۳ روز می‌توان در آن کار کرد، فقط واجب خواند و بقیه‌اش را در این کتاب وقت گذاشت نه در و نه در دعای . اگر همه‌ی آن ادعیه انجام بگیرد، ولی هیچ‌کدام از مسائل -که الآن مانند ها و... پخش می‌کنند، مانند این‌که می‌گویند شیعه کافر است! - حل نشود، دعاها نیز فایده‌ی چندانی نخواهد داشت. مثلاً می‌کنند که در مسجد سخن از و خودش می‌گوید. یا اباعبدلله می‌گوید. یا بقیةالله می‌گوید، در صورتی‌که در فلان آیه وارد شده که: «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداًً»²؛ مال خداست، کسی حق ندارد آن‌جا غیر از خدا را مخاطب سازد!؛ این است. @seyedololama ص۳ ⬇️
سیدالعلماء
🔺 ضرورت احیای مسئله‌ی تفقه در دین 🔹 #تفقه_در_دین یعنی آگاه بودن به دین #اسلام و خواست خداوند از #ب
🔺 ضرورت احیای مسئله‌ی تفقه در دین 🔹 یعنی آشنا بودن به مسائلی که فعلاً مثل موشک به شلیک می‌شود. اگر عقاید خدا نکرده سست شود دیگر چیزی ندارد!. چون بر اساس عقاید بنا شده. هم در اش هر جا سخن از آورده، مقصودش ملت فداکار است؛ زنانِ فرزند از دست داده که با در میدان مبارزه آمده‌اند. پس امام با مردمِ با عقیده کار دارد. با ملتی که آن ملت آگاه و متفقه در دین است. از این جهت می‌گوید: ملت ما از همه‌ی ملت‌ها بالاترند. مقصودش این نیست که ۷۰ ملیون جمعیت که ما داریم، همه‌ی این‌ها ملت واقعی هستند و ما به این‌ها افتخار می‌کنیم! کجا چنین چیزی است؟ بعضی از ها، ها، دانشگاه‌ها، وظیفه‌ی خود را نمی‌دانند و مثل کارهای اداری به کلاس می‌آیند، یک درسی می‌گویند و می‌روند. ولی مرحوم با تفقهی که دارد در می‌فرماید: حفظ افرادِ تحت پوشش و تحت نفوذ، به عهده‌ی شخص صاحب نفوذ است؛ و ، که شاگرد و ماشین‌نویس دارد، کلی که زیر دست دارد، آقای محترم در هر نقطه کارمندان خودش است، آقای محترم در هر کجا که هست، مسئول کارمندان است. یعنی برای این‌ها باید نقشه و طرح بریزد. خودش و اش را یک مسلمانِ اسلام‌شناس متعهد و آشنا به تربیت کند و تا به حال چنین چیزی شنیده نشده؛ ولی بنده از گفته‌ی شهید ثانی عرض می‌کنم که می‌فرماید: چون در قرآن وارد شده که: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ْناراً»³؛ ای مسلمین! ای مؤمنین! دست خودتان و اهل خودتان را بگیرید و از آتش نجات دهید. می‌فرماید: اهل یعنی چه؟ یعنی و ، و زیر دست، فرمان‌بردار. منتهی باید هم داشته باشند. به بودجه‌ی اضافه بدهند تا این کارها را انجام دهند، پخش کنند به خانواده‌ها و به محله‌ها. بشود محل پخش این‌گونه کتاب‌های عقیدتی. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ ج۱ ص۳۲] ۲) [ :۱۸] ۳) [ :۶] @seyedololama
📆 سال‌روز ارتحال مرحوم آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی؛ ( ۱۷ #مرداد ۱۳۷۱ ش= ۸ #صفر المظفر سال ۱۴۱۳ق) 🔹 مرحوم آیت الله #خویی در #تفسیر خود این فتوا را داد که جایز نیست ترجمه‌ی #قرآن مگر با چند شرط که از آن‌ها بررسی مطالب #عقلی و #شرعی و مطابق #برهان عقلی و شرعی #ترجمه کردن می‌باشد¹. ۸۲/۱۱/۱۸ ☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) ادامه‌ی مطلب را در لینک‌های زیر ملاحظه بفرمائید: https://eitaa.com/seyedololama/1171 https://eitaa.com/seyedololama/1172 https://eitaa.com/seyedololama/1183 https://eitaa.com/seyedololama/1204 https://eitaa.com/seyedololama/1209 https://eitaa.com/seyedololama/1211 @seyedololama
عزاداری امام باقر علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
3.78M
🏴 صلی الله علیک یا باقرالعلوم ▪️ عزاداری امام باقر علیه‌السلام احیای کربلاست ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 شهادت جانسوز حضرت باقرالعلوم سلام الله علیه را تسلیت عرض می‌نمائیم. @seyedololama
🏴 صلی الله علیک یا باقرالعلوم 🔹 ... امام #باقر (علیه‌السلام) چهار ساله بودند که در #کربلا در مصیبت‌های بزرگ #اسلام حضور پیدا کرد. امام پنجم مصیباتش خیلی زیاد است!؛ شب #عاشورا، فریاد و فغان #خاندان_رسالت در گوشش مانده! موقع وداع جدّشان با پدر مریض‌شان این کودک چهار ساله آن‌جا بوده. آقا آمدند نشستند بالین فرزند مریض‌شان، دارند با او وداع می‌کنند، سر او را به دامن می‌گیرند، این بچه هم آن‌جا نشسته، دارد تماشا می‌کند! خاندان رسالت آمده‌اند، آن‌جا جمع شده‌اند، شیون می‌کنند، ناله می‌کنند؛ پس ما هم که بخواهیم شرکت کنیم در مجلس عزای امام پنجم، باید کربلا را احیاء کنیم، شب عاشورا را احیاء کنیم، عصر عاشورا را احیاء کنیم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 یادگاری از باقرالعلوم علیه‌السلام 🏴 🔹 به حضرت (علیه‌السلام) خلعت داده شد تا هزاران سال بعد همه تابع او شده و ببندند، گفته و نمایند. لبیک یعنی: خدایا، این جهان را آفریدی و ما را کردی و خود را به ما نمایش دادی. هرچه بفرمایی و بخواهی ما حاضریم. و و هرچه داریم فدای تو باد. لذا باید ببیند هنگامی‌که در گوسفندی را کشت، آیا همه چیزش را کشته است؟ و هنگامی‌که به ستونی سنگ زد، آیا به آن‌چه که و زشت و زشت است، پشت کرده‌ است؟! ایام شهادت بزرگواری است که همه باید در تحت او کنند و لبیک بگویند یعنی حضرت (علیه‌السلام) که یک دست‌گیری از ما کرده ‌است که تا زمان هر گرفتاری داشته باشیم، می‌توانیم با آن رفع کنیم و آن است، البته اگر با خوانده شود. منای و قربانی شدن در راه خدا، آن‌قدر ارزش دارد که زیارت امام (علیه‌السلام) در روز برابر است با ۲۰۰۰ حج، و که همه در خدمت باشد!؛ چرا که این خون خدا را به لرزه در آورد و آن آسمان و زمینی که خداوند برای نمایی آفریده هم بر ایشان می‌کنند. ۸۸٫۹٫۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
26.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 صلی‌الله علیک یا باقرالعلوم ورحمة‌الله وبرکاته 🔺 «ما مفتخريم كه باقرالعلوم که بالاترين شخصيت تاريخ است و كسى جز خداى تعالى و رسول صلى الله عليه وآله و ائمه معصومين عليهم‌السلام، مقام او را درک نكرده و نتوانند درک كرد، از ماست.»¹ 🔹 به مناسک ظاهری در غیاب اطهار (علیهم‌السلام) به‌عنوان پیشوایان واقعی 🔸 دست‌گیری (صلوات‌الله‌علیه) از با 🔺 ظهور عظمت منای در ثواب زیارت عاشورا 🔹 توصیه به هدیه‌ی زیارت عاشورا به حضرت باقرالعلوم و والدین مکرم‌شان (علیهم‌السلام) 🏴 «بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی وَنَفْسِی یَا أَبَاعَبْدِاللهِ أَشْهَدُ لَقَدِ اقْشَعَرَّتْ لِدِمَائِکُمْ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ مَعَ أَظِلَّةِ الْخَلائِقِ وَبَکَتْکُمُ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَسُکَّانُ الْجِنَانِ وَالْبَرِّ وَالْبَحْرِ صَلَّى‌اللهُ‌عَلَیْکَ عَدَدَ مَا فِی عِلْمِ اللهِ لَبَّیْکَ دَاعِیَ اللهِ إِنْ کَانَ لَمْ یُجِبْکَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِکَ وَلِسَانِی عِنْدَ اسْتِنْصَارِکَ فَقَدْ أَجَابَکَ قَلْبِی وَسَمْعِی وَبَصَرِی»² 🏴 لبیک یا اباعبدالله 🏴 لبیک داعی الله 🏴 لبیک یا ثارالله ۸۸٫۹٫۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ بخشی از وصیت‌نامه‌ی خمینی] ۲) [ ؛ زیارت روز اول ] @seyedololama
🔺این روزها در دهه‌ی اول ماه شریف #ذی_الحجة در #اسلام بسیار مورد توجه است و هر #انسان مؤمنی خصوصاً اگر در صدد تحصیل #علم باشد در این شبانه‌روزها می‌تواند یک بهره‌های بیشتری ببرد. 🏴 یکی از پیش‌آمدهای این روزها شهادت جناب #مسلم (علیه‌السلام) است که إن‌شاءالله باید دوستان به‌منظور #عزاداری بالخصوص برای آن بزرگوار فکری بکنند؛ چون اول شهید #کربلا ایشان است و خیلی به گردن مسلمان‌ها حق دارد؛ زیرا خودش و خانواده‌اش را در راه اسلام فدا کرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
4_289901509271880221.mp3
2.7M
هر که دارد هوس کرببلا بسم‌الله 🔺 شرح دل‌نواز خطبه‌ی امام #حسین (علیه‌السلام) قبل از خروج از #مکه‌ به سوی #کربلا در روز #ترویه ۸۷٫۱۲٫۱۵ ☑️ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ ۸ #ذی_الحجة ۶۰ ه] @seyedololama
سیدالعلماء
هر که دارد هوس کرببلا بسم‌الله 🔺 شرح دل‌نواز خطبه‌ی امام #حسین (علیه‌السلام) قبل از خروج از #مکه‌ ب
📜 وروی أنه صلوات الله عليه لمّا عزم على الخروج إلى العراق، قام خطيباً فقال: الحمد لله، وما شاء الله، ولا حول ولا قوة إلا بالله وصلى الله على رسوله وسلم خطّ الموت على ولد آدم مخطّ القلادة على جيد الفتاة، وما أولهنی إلى أسلافی اشتياق يعقوب إلى يوسف، وخيّر لی مصرع أنا لاقيه، كأنی بأوصالی يتقطعها عسلان الفلوات، بين النواويس وكربلا، فيملان منی أكراشا جوفا وأجربة سغبا لا محيص عن يوم خط بالقلم، رضى الله رضانا أهل البيت، نصبر على بلائه، ويوفينا أجور الصابرين، لن تشذ عن رسول الله لحمته، وهی مجموعة له فی حظيرة القدس تقربهم عينه، وتنجز لهم وعده. من كان فينا باذلا مهجته، موطناً على لقاء الله نفسه فليرحل معنا فانی راحلٌ مصبحا إن‌شاء الله. ج۴۴ صص۳۶۶-۳۶۷ @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بیاناتی پیرامون فرمایش امام صلوات الله علیه 🔹 «خطّ الموت على ولد آدم مخطّ القلادة على جيد الفتاة، وما أولهنی إلى أسلافی اشتياق يعقوب إلى يوسف، وخيّر لی مصرع أنا لاقيه، كأنی بأوصالی يتقطعها عسلان الفلوات، بين النواويس وكربلا، فيملان منی أكراشا جوفا وأجربة سغبا لا محيص عن يوم خط بالقلم، رضى الله رضانا أهل البيت، نصبر على بلائه، ويوفينا أجور الصابرين، .... من كان فينا باذلا مهجته، موطناً على لقاء الله نفسه فليرحل معنا...»¹ 🔹ضرورت برای آمادگی نفس در جهت همراهی با سیدالشهداء علیه‌السلام؛ «القناعة كنز لا يُفنى»² ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [ ج۴۴صص۳۶۶-۳۶۷] ۲) [ ج۱ ص۲۳۳] @seyedololama
📆 روز ترویه و توطئه‌ی ترور امام حسین علیه‌السلام و حرکت آن بزرگوار از مکه به عراق؛ ( ۸ ۶۰ ق) 🔺 خطبه‌ی اباعبدالحسین صلوات‌الله‌علیه به هنگام خروج از مکه‌ی مکرمه 🔹 حضرت علیه‌السلام در فرمایشی از خودشان خبر دادند. همین‌که موسم نزدیک شد و حجاج گروه گروه وارد شدند، در اوایل ماه خبر رسید که بن معاویه، را در ظاهر امیر و سرپرست حاجّ قرار داده ولی در واقع به او مأموریت داده که هر کجا توانستی، هر نقطه‌ای امکان داشت، امام را کن. پس این جدید وارد شده بر حاجیان ما (شهادت حجاج در ) مبدأ آن مال آن‌جاست، مبدأ آن یزید بن معاویه و مأمورین او هستند که برای ترور وارد مکه می‌شوند نه برای حج و و !. به خبر رسید که یک چنین تروری در انتظار شماست؛ لذا حضرت تصمیم گرفت که احترام خانه‌ی مکه را به خاطر او نشکنند، حریم مکه‌ی معظمه از زمان ساخته شدنش به دست حضرت (علیه‌السلام)، خدا این خانه را خانه‌ی خودش فرموده، را طواف عرشی قرار داده، را برای به آن‌جا دعوت کرده نه برای کشتار و آزار مردم!. این بود که حضرت دریغ داشت که این کار درباره‌ی او انجام بگیرد و حریم خانه‌ی خدا شکسته شود. بنابراین تصمیم گرفت که این حج را به پایان نبرد و حج را به عمره‌ی مفرده تبدیل کند. روز سه‌شنبه هشتم ذی‌الحجة از مکه خارج بشود. آن‌وقت در بین و افرادی‌که در همراهش بودند، آن‌ها را جمع کرد و صحبت از کرد!. فرمود: «الحمدلله و ماشاءالله و لا قوة الا بالله و صلی الله علی رسوله»؛ کلاسِ درس مرگ از این‌جا برای مردم گشوده شد؛ «خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة». در هیچ عبارت و شعری پیدا نمی‌شود که کسی این‌طور مرگ را و داده باشد. می‌فرماید: اگر بخواهیم لباس مرگ را برای خودمان تشبیه کنیم، در مردها چنین چیزی نیست، ولی در خانم‌ها و دوشیزگان وقتی یک گردن‌بند طلایی از پدر یا در موقع ازدواج به آن‌ها می‌رسد، افتخار به آن می‌کنند، لذت می‌برند و زینت قرار می‌دهند. «خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة» برای چنین گردن‌بندی اسباب آبرو، اسباب زینت، اسباب راحتی، به نام مرگ خدا قرار داده. «و ما اَولهَنی اِلی اَسلافی»؛ نمی‌دانید چه چیزی در باطن من موج می‌زند از علاقه‌ی به مادرم ، از علاقه‌ی به پدرم، از علاقه‌ی به جدم، و برادرم! می‌خواهم پرواز کنم!؛ «ما اَولهَنی اِلی اَسلافی اشتیاقَ یعقوبَ اِلی یوسفَ»؛ فقط در مردها می‌توانم یک مرد پیدا کنم، مثال بزنم، آن هم جدایی از است. چقدر یعقوب جدایی کشید تا چشمانش از بین رفت و سفید شد؟! «خُیِّرَ [خیِرَ] لی مَصرعاً»؛ یک جایگاهی به نام افتادنْ‌گاه برای من فراهم شده! «انَا لاقیهِ»؛ باید بروم آن‌جا بیفتم!. آن‌جا کجاست؟ آن‌جا گودی قتله‌گاه است!. پس نظر من این است که من دارم پرواز می‌کنم به سوی محبوب‌های خودم. خروج من الآن از مکه و بیابان‌ها در ظاهر آواره شدن است، ولی من رو به مقصد خود دارم حرکت می‌کنم. «کأنی باَوصالی، تتقَطَّعُها عُسلانُ الفَلواتِ»؛ مثل این‌که دارم می‌بینم گرگ‌هایی به من حمله کرده‌اند و دارند ماهیچه‌های من را با دندان‌هایشان تکه‌تکه از من جدا می‌کنند!. «بین النواویس وکربلاء فیملان منی اَکراشاَ جوفا و اجربةً سُغَّبا. لا محیص عن یوم خط بالقلم، رضی الله رضانا اهل البیت»؛ همین‌که خدا برای ما یک نقشه‌ای قرار داده، ما به چشم خود قبول داریم به سوی او پرواز می‌کنیم. وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین ۹۴٫۷٫۲۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله الحسین 🔹 علیه‌السلام هم که در ایام و و ، مکه را به قدوم خودش مشرَّف فرمود و به آن‌جا آمد؛ حالا که حاجی‌ها دارند وارد می‌شوند، در همان‌ شب و آن وقت‌هایی که هر کسی، هر کاری دارد، به زمین می‌گذارد، دست زن و بچه‌اش را می‌گیرد و می‌آید به عنوان خارج شدن از خدا. آن‌وقت پیامش مربوط به می‌شود. می‌فرماید: «مَن کانَ فینا باذِلاً مُهجَتَه»؛ هر کسی‌که نزدش، خون دلش، ارزان در راه ما داده می‌شود، مشکلی برایش ندارد، با من بیاید. خب چطور می‌شود که کسی مشکلی نداشته باشد که خون دلش را ببخشد و بدهد؟!. «مُوَطِّناً عَلی لِقاءِاللهِ نَفسَه»؛ خودش را آماده کرده و کار کرده روی خودش که به لقاء خدا برسد. «فَلیَرحَل مَعَنا»؛ راه بیافتد که من دارم می‌روم. پس خداوند، آرزوی سفر و و اصحابش هست. ۸۵٫۷٫۱۵ 🔹 این نیست که انسان به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک موحد خالص کسی است که غیر از خدا معبودی به‌هیچ‌صورت در و جان او نباشد؛ این حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود، که وقتی‌که از اطرف جهان می‌آمدند ، در شب یا شب قبل از عرفه، در حالی‌که مکه از زائران موج می‌زد، دست زن و بچه‌اش را گرفت و از شهر مکه بیرون آمد و فرمود هر که جانش را می‌خواهد بدهد، با من بیاید؛ در این موقعیت، این را می‌خواهم تکان بدهم و به‌ آن‌ها بگویم که شما نیستید!؛ «وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ»¹؛ ایمان تنها این نیست که انسان اعتقاد به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک خالص کسی است که غیر از خدا معبودی به هیچ صورت در دل و جان او نباشد. ۸۷٫۲٫۱۶ ☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ علیه‌السلام:۱۰۳] @seyedololama
حال در دعا-@seyedololama.mp3
833.4K
🔺 حال در #دعا کردن 🏴 روضه‌ی جناب #مسلم بن عقیل علیه‌السلام ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»¹؛ #حج واقعی با رهبری #ابراهیم خلیل (علیه‌السلام) 🔹 معنای #لبیک 🔸 خصوصیات حج واقعی ۸۸٫۹٫۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ____________ ۱) [ #انعام :۷۵] @seyedololama
بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع ولا کصنعه صنع صانع»¹ 🔹 مسائل مربوط به ادعیه در یک حساب بسیار ویژه و مهمی دارد. بعد از کریم که جنبه‌ی مافوق امور عادی دارد و الهی است، دعاهای ائمه از حضرت (علیه‌السلام) و سایر (علیهم‌السلام)، بهترین دلیل معرفتی برای اهل و و بشر است، به طوری‌که اگر کسانی که اصلاً ندارند یا دین اسلام ندارند، مضامین این ادعیه را بشنوند یا بخوانند یا بفهمند؛ بعید نیست که اسلام بیاورند و این معجزه‌ای است که خداوند پس از قرآن کریم برای بشریت قرار داده است. «الحمد الله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع» ⏮ ابتدای دعای شریف عرفه از خداوند گفتگو می‌فرماید، (علیه‌السلام) در موقف بسیار لطیف و ملکوتی این را بدون این‌که از روی چیزی بیان کند، انشاء کرده است. انشای دعا مانند در می‌ماند؛ ما در نماز یک تکالیفی داریم مانند ، ، تکبیر، سوره‌ی مبارکه و یک سوره‌ی دیگر از قرآن، این‌ها همه تکالیفی است که از بزرگان بندگان خدا که این طرز عبادت آن‌هاست، پیروی می‌کنیم. اما ما در قنوت، دعوت‌ها و حاجات و مشکلات خودمان را با خداوند در میان می‌گذاریم و لذا انسان در نماز اجازه دارد که حاجات خودش را با خداوند در میان بگذارد. این بیان یک لطافتی می‌خواهد، یک وجدانی می‌خواهد ملکوتی و فرشته‌ای، که مانند عرض حاجات با خدا باشد، این را هر کسی ندارد؛ می‌تواند یک چیزی بخواهد که برایش سود نداشته باشد: خدایا به من صد و پنجاه سال بده!. خوب آیا این صد و پنجاه سال در عصر چه کسی واقع می‌شود، در حکومت چه کسانی واقع می‌شود، در معاشرت چه ملتی و خانواده‌ای واقع می‌شود، این‌ها را که عقلش نمی‌رسد و لذا می‌گوید: خدایا من صد و پنجاه سال از تو عمر می‌خواهم!. اگر همان موقع می‌دانست که این چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، هیچ‌وقت نمی‌خواست. بنابراین دعا عبارت است از یک لطافت خاصی که برگرفته از کامل، کامل و کامل است. و حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) دارای این فضائل بود و مکانش هم که اشرف امکنه بود، وقتش هم اشرف ازمنه بود. شروع کرد به این قنوت، به این عبادت که دعا باشد. ☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _________ ۱) [ ، دعای ] @seyedololama
🔺 عید سعید قربان مبارک‌باد 🔹 #امتحان ابراهیم و فرزندش در #منا، در #عاشورا واقعیت پیدا کرد! آن‌جا خدا فرمود: #ابراهیم بس است؛ امتحانت را دادی، کارد را از روی گلو بردار؛ اما این‌جا: خدایا شاهد باش که دارم #پیغمبر را جلوی تیر و نیزه می‌فرستم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama