🔻سهل و ممتنع پروینی
(یادداشتی از #علی_قربان_نژاد به مناسبت زادروز زندهیاد بانو #پروین_اعتصامی)
▪️«شعر فارسی با تنوع قالبهایش بهطور خاص امکانهای متعدد را در برابر شاعران قرار میدهد. دقت در شکل هر قالب و سپس غور در محتوای معروف و شناخته شده برای آن ما را به پیوستگیهای شگرفی میان فرم و محتوا رهنمون می سازد.
در میان قوالب ادبیات فارسی، قالب "قطعه" ذهن را ناخودآگاه به سمت مفاهیم پند و اندرز و اجتماعیات و تمثیلها و... هدایت میکند. قطعه قالبی است که از متقدمین "ناصرخسرو" و از متاخرین "پروین اعتصامی" را بیشتر با آن می شناسیم. در نگاه نخست شاید تفاوت میان غزل و قطعه به اندازهای ناچیز و نامحسوس باشد که در نگاه گذرا تقریبا یکی خوانده شوند. تفاوت میان غزل و قطعه در مصراع نخست یا مصراع فرد در غزل و قطعه است...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11565
☑️ @ShahrestanAdab
🔻کنز عشقاند
(شعری از #علیرضا_قزوه در رثای جانباز شهید حاج #میرزا_محمد_سلگی، فرمانده گردان قمر بنی هاشم علیهالسلام که به یاران شهیدش پیوست)
▪️بادهنوشان خانه آباد در خرابات او خرابند
چند در زخم و خون و آتش؟ وقت آن شد کمی بخوابند!
باد بودند و تیر سرکش، خاک بودند و آب و آتش
بعد از این شعلهاند و طوفان، بعد از این نور و آفتابند
گنج علماند و کنز عشقاند، شهره تا آن سوی دمشقاند
سطرهای کتاب دردند، فارغ از دفتر و کتابند
با دوپای بریده چون کوه ایستادند و قد کشیدند
سربلندان کوی ایثار، سر به زیران انقلابند
فصل گلچینی است و این خاک پشت هم میزبان باغیست
لالههای دیار عرشند، عاشقانی که در حجایند
خوش به حال شما که نورید، روشنان دم ظهورید
جلوۀ صبح را نبینند چشمهایی که مست خوابند
خاک را غرق نور کردند، از قیامت عبور کردند
موجها تا همیشه موجند، آبها تا همیشه آبند
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🎥 کتاب چی بخونیم؟ ▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کتاب چی بخونیم؟
▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجربه ما را در زندگی بارور میکند. اما برای به دست آوردن مهارتی درخور جهت خواندن میتوانیم ترفندها و پیشنهاداتی داشته باشیم که که به ما در مورد بالا بردن کیفیت مطالعه کمک کند. در این ویدئوها همراه با #علیرضا_سمیعی همین پیشنهادها را دنبال میکنیم.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻ای کاش ده سال پیش «کشتهخانه» را میدیدیم!
(یادداشت #محمدقائم_خانی بر رمان #پست_طهران در پروندهپرترۀ #هادی_حکیمیان)
▪️«..."هادی حکیمیان" در "پست تهران" تصویری از ۱۵ خرداد برای ما ساخته است؛ چون توانسته آن واقعه را به مثابۀ نقطۀ عطفی در تاریخ ایران معاصر روایت کند. برای قرارگرفتن آن واقعه در چنین نقطۀ عطفی، نویسنده باید در متنِ حوادث، روایتی را برای ما بیان کند که در عین پایبندی به واقعیت تاریخی، از آن فراتر رفته و جهانی را بسازد که ظرفیت نمایش کلیت آن حادثه را دارا باشد. "پست تهران" تصویری از ۱۵ خرداد ساخته؛ چون موضعی نسبت به آن گرفته و از منظری خاص به آن نگاه کرده است. برای پیداشدن چنین منظری، باید تکتک اجزا در جای درستشان قرار بگیرند و جهانی یکپارچه بسازند. آنوقت نویسنده میتواند مخاطب را دعوت کند تا از آن منظر به حادثه نگاه کند. تا وقتی که اجزا در یک خط روایت، به کلیتی (که متناسب با موضع نویسنده از حادثه است) متصل نشوند، یکپارچگی ایجاد نمیشود و تصویری دارای چهارچوب مشخص پدید نمیآید...»
🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11470
☑️ @ShahrestanAdab
🔻محشر
(شعری از #حسنا_محمدزاده به مناسبت میلاد #حضرت_علی_اکبر علیهالسلام)
▪️شبی به عرش گرهزد خدا زمیناش را
سپرد دست زمین اسوۀ یقیناش را
سرود شعر سپیدی برای آمدنت
به دست عشق رها کرد سرزمیناش را
گذاشت آینهای روبروی پیغمبر
کشید از دل و جان قدوقامتی محشر
به جای خون به رگت آیهآیه قرآن ریخت
چکاند روی لبت صوت دلنشیناش را
قلم به دست تمام فرشتههایش داد
که تکههای تنت را جداجدا بکشند
به جای قلب برایت دل انار کشید
نهاد در دل آن عشق آتشیناش را
زمان گذشت و به پایانِ تلخ راه رسید
اذان ظهر به حیّ علیَ الفَلاح رسید
که ناگهان به زمین ریخت سورهای زخمی
«ایاک نَعبدُ» و «ایّاک نَستعین»اش را
بلند شو که زمین محو در عبور شود
اذان بگو که زمان غرق در حضور شود
اذان بگو که غزل، در مسیر رگهایت
کشیدهاست نفسهای اولیناش را
خدا کند کسی از آن طرف گذر نکند
خدا کند پدرت را کسی خبر نکند
خدا کند که نبیند هزار دشنۀ سرخ
به روی خاک کشاندند مهجبینش را
...
ورق زدند تو را پشت یک سپیدۀ تلخ
هزار واژهی در خاک و خون تپیدۀ تلخ
و نیزه شاعر هفتاد و دو قصیدهی تلخ
به دست باد رها کرد نقطه چینش را...
☑️ @ShahrestanAdab
🔻تاریخ در دل داستان
(معرفی رمان نوجوان #باغ_خرمالو به قلم #طاهره_احمدنژاد در پروندهپرترۀ #هادی_حکیمیان)
▪️«روابط و ضوابط شاید برای بزرگسالان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار باشد، اما در دنیای کودکان نقض اینگونه ضوابط، زیاد هم معنادار بهنظر نمیرسد. ممکن است دست به اقدامهایی بزنند که وقتی بزرگ شدند میفهمند که چقدر آن مسئلۀ به ظاهر عادی، عجیبوغریب بوده است. درست مانند اتفاقهایی که در رمان "باغ خرمالو" رخ میدهد و شخصیتهای داستان با واقعۀ تاریخی مواجهه میشوند که اصلاً از اهمیت آن آگاه نیستند.
رمان نوجوان "باغ خرمالو" قصۀ کوچیک و دوست شفیقش حسینعلی است که در روستایی از توابع استان یزد زندگی میکنند. کوچیک که به گفتۀ خودش کوچکعلی است و روایت داستان از زبان اوست، تا پنجم را در ده بغلی درس خوانده است و حسینعلی رسماً بیسواد است، اما مغزش خیلی خوب کار میکند و در هیچ زمینهای کم نمیآورد...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11064
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«رستاخیزِ مردگان» به روایت #محمدرضا_بایرامی | از کتاب #مردگان_باغ_سبز
(چهلویکمین صفحه از #یک_صفحه_خوب_از_یک_رمان_خوب)
▪️«آن شب باران شدیدی بارید و سیل راه افتاد. تمام شب شُرشُر باران قطع نمیشد و آسمان از غرمبیدن نمی-افتاد و چنان همه چیز را به هم میکوبید که همگی ترسیده بودیم و مادربزرگ داد میزد یا ابوالفضل! یا حضرت عباس! خدایا به خیر بگذران! خدایا رحم کن! خدایا ببخش! خدایا بیامرز!
و باز صدای غرمبیدن میآمد و سقف طویلهای بود که فرو میریخت و صدای بعبع گوسفندهایی بود که وحشت کرده بودند و لابد همینجور که میدویدند، همدیگر را لگدکوب میکردند و باز صدا، و باز چیزی میغرمبید. و این بار سقفی نبود که خراب بشود، بلکه سنگ و صخرهای بود که در رودخانه میغلتید و میآمد، یعنی آورده میشد. و میران وحشتزده بود و میگفت سیل سیل...! و میرفت پشت پنجره و برقِ رعد که خط میکشید – تا بعد غرشش همه جا را روشن کند- میگفت اوهو! چه خبر است!...»
🔗 متن کامل این صفحه را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11568
☑️ @ShahrestanAdab
🔻رسیدنگاه
(شعری از #عباس_چشامی به مناسبت میلاد #امام_زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف)
▪️چراغ خانه را روشن کنید، آواز بگذارید
کسی دارد میآید، لای در را باز بگذارید
بیفشانید آبی بر حیاط و یادتان باشد
که در بالای مجلس چهار بالش ناز بگذارید
بجنبید و بیندازید نقلی در دهان غم
به پا خیزید و در دستان شادی ساز بگذارید
الا دلهای تمرین کرده دور از او پریدن را
از اینجا تا رسیدنْگاه او پرواز بگذارید
بیاید، بیشتر گل میدهد بیشْانتظاران را
اگر دل کندهاید از این صبوری باز بگذارید
نگاهش راهزن بسیار دارد من که میترسم
مگر در رهگذار چشم او سرباز بگذارید
☑️ @ShahrestanAdab
🔻جبران و تاثیرات فلسفیاش
(یادداشتی از #احسان_عباسلو به مناسبت سالروز درگذشت #جبران_خلیل_جبران)
▪️«...اندیشههای جبران ماحصل تفکراتی به نظر میآید که وی به مرور در غرب و شرق با آنها آشنا شده و در نوشتههای خود منعکس نموده است. عموم افرادی که جبران از ایشان تاثیر گرفته افرادی صاحب اندیشه بودهاند تا صرفاً صاحب قلم ادبیانه و زیبا باشند. البته جبران را خود فیلسوف بزرگی میدانند اما شاید عنوان فیلسوف در مورد او بر مبنای تعریف ویلیام جیمز باشد که باور دارد" فیلسوف یک آدم عادی است که نسبت به دیگر مردم، عمیقتر و جدیتر میاندیشد". جبران نویسندهای است که نگاه عمیقی به انسان و روابط انسانی دارد اما این مهم را از دریچه نگاه بزرگان دیگری به تماشا نشسته و در نهایت به شکلی کلاژگونه ماحصل آرای تجمیع شده را با کلمات خود نقش زده است.
البته وی هرگز از افرادی که بر ذهن و زبان او تاثیر گذاردند به طور مستقیم ذکر نام نمیکند اما گاه فرم نوشتاری و گاه محتوای آنها به خوبی این تاثیرپذیری را به ما گوشزد مینماید...»
🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11571
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پروندۀ #شعر_کرونایی در سایت شهرستان ادب گشوده شد
▪️«کرونا؛ همان بیماری واگیر این روزها، ویروسی نیست که محدوده زندگی و اماکن عمومی را تحتالشعاع قرار داده باشد بلکه در مقیاسی وسیعتر و عمیقتر روح و روان و ذهنیت اجتماعات انسانی را آلوده کرده است نوعی درگیری که با هیچ ضدعفونی کنندهای قابل برطرف شدن نیست و تا هنوزها خواهد ماند. وقتی هم عرض با شیوع فیزیکی، بحث ویروس کرونا نیز شیوع پیدا کرده و به حوزههای مختلف فرهنگی رسیده است. نمونههای اولیه آن از همان روزهای نخست در ادبیات نمود داشته و میرود که سالهای بعد که این بلیه از اجتماعات رخت بربست است ما آثاری ادبی و هنری از سراسر جهان و به زبانهای مختلف در ملل مختلف را شاهد باشیم.
همچنان که آثار هنری-ادبی فراوانی یادگار دوره فراگیری طاعون و وبا در تاریخ ماندگار شده. و در مقیاسی کوچکتر آثار هنری مرتبط با بیماریهایی همچون ایدز و... که نسبت گستردگی آنها محدود بوده است...»
🔗 متن کامل این خبر و مطالب پرونده شعر کرونایی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11573
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در خانه بمانید
(شعری از #سیدعلی_میری_رکن_آبادی در پرونده #شعر_کرونایی)
▪️شد فرصتی آماده که در خانه بمانید
یار از نفس افتاده که در خانه بمانید
سیمای دلانگیز شده خوشخبر اینبار
جانی به طرب داده که در خانه بمانید
از جام جهانبین پُرانگیزه شنیدم
باز است خم باده که در خانه بمانید
ایهام ندارد سخنم نظم دقیق است
گفتم غزلی ساده که در خانه بمانید
نوروز، دگرگونه شده، جلوهگر عشق
دلبر شد دلداده که در خانه بمانید
از نصف جهان چشم ببستید و ز شیراز
ماندید در آباده که در خانه بمانید
از حسرت دیدار رفیقان که گذشتید
گویید به همساده که در خانه بمانید
تصنیف دعایی که شکوفا شده در باغ
گلکرده به سجاده که در خانه بمانید
نوروز شمایید چه در خانه چه در باغ
سروید و بس آزاده که در خانه بمانید
نوروز پذیرفته چنین پردهنشینی؟
یا منظره گل داده که در خانه بمانید
این گرگ که افتاده در این گلۀ آهو
بینید به قلاده که(اگر) در خانه بمانید
آرام شود بانوی دلبسته به بازار
با دفتر و لباده که در خانه بمانید
دلگیر نباشید ز عشاق در این راه
بنبست شده جاده که در خانه بمانید
در قافیه مانده غزل بیرمق من
شعر از نفس افتاده که در خانه بمانید
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🎥 کتاب چی بخونیم؟ ▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کتاب چی بخونیم؟
▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجربه ما را در زندگی بارور میکند. اما برای به دست آوردن مهارتی درخور جهت خواندن میتوانیم ترفندها و پیشنهاداتی داشته باشیم که که به ما در مورد بالا بردن کیفیت مطالعه کمک کند. در این ویدئوها همراه با #علیرضا_سمیعی همین پیشنهادها را دنبال میکنیم.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻راه بیکران
(شعری از #مهدی_جهاندار به مناسبت صدمین روز شهادت حاج #قاسم_سلیمانی)
▪️حاج قاسم رفت اما داستانی مانده است
حاج قاسم رفت و راه بی کرانی مانده است
در تنور سینهها آتش فشانی مانده است
مکتبش را دوستان و دشمنانی مانده است
حاج قاسم رفت اما امتحانی مانده است
تازگیها هرطرف رو می کنی روز خداست
مالک اشتر زمین افتادنش هم ماجراست
حاج قاسم راز و رمز فتح خرّمشهرهاست
با علی همراه شو، میزان علیّ مرتضی ست
غیرت صفینیان را نهروانی مانده است
ای خمینی باوران دنیا جمارانی شده است
ای مسلمان وقت تجدید مسلمانی شده است
شهر را یکروز می بینی چراغانی شده است
کربلا تا قدس لبریز سلیمانی شده است
منتظر باش اتفاق ناگهانی مانده است
نور پنهان، ماه پشت ابرها، ظلمت زیاد
دشمنی بسیار و فتنه بی حد و بدعت زیاد
بزدل و کجفهم و سازشکار و بی غیرت زیاد
کوفیان! ما اهل ذلت نیستیم عزّت زیاد
در دل ما قاب عکس پهلوانی مانده است
حاج قاسم کربلایی بود و سرتاپا حسین
خوش به حال آنکه تا آخر بماند با حسین
لِلذینَ آمَنوا فی هذهِ الدنیا حسین
هرکه عزم کربلا دارد بگوید یاحسین
بار سنگینی به دوش کاروانی مانده است
#برای_سپهبد_سلیمانی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻رازآمیزترین ورطۀ ناخودآگاه جمعی مردم
(یادداشت #زینب_بردبار بر مجموعهداستان #گل_انارها_را_باد_میبرد در پروندهپرترۀ #هادی_حکیمیان)
▪️«...حکیمیان شیفتۀ اینجور داستانهاست. اصلاً میشود گفت مانند کلکسیونری، جنون جمعکردن قصهها و افسانههای فرعی محلی را دارد. همان داستانهایی که بومیان هرمنطقه آنها را باور دارند و اغلب با جدیت تعریف میکنند. اینجور ماجراها نویسندگان حرفهای را هیپنوتیزم میکند؛ زیرا از تاریکترین و رازآمیزترین ورطۀ ناخودآگاه جمعی مردم آمده؛ همان جایی که چشمۀ تیره اما معطر و پرنشاط قصههاست و نشان میدهد آدمی تا آدمی بوده، قصهپردازی میکرده است. وقتی به قصههای بعدی کتاب میرویم یعنی در "یابوها" و "گلانارها را باد خواهد برد" مسئلهای تاریخی درمیان میآید. نحوۀ روایت این دو داستان در بهترین آثار بعدی حکیمیان دنبال میشود. در ایندست کارهای حکیمیان، گوشهای از پردۀ بزرگ تاریخ بالا زده میشود و معمولاً درست در جایی که با نور داستانها روشن میشود...»
🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11354
☑️ @ShahrestanAdab
🔻روشن بمان
(شعری از #احمد_شهریار _شاعر پاکستانی_ در پرونده #شعر_کرونایی)
▪️اندیشه کن برای کرونات چارهای
شاعر نشان بده به کرونا چهکارهای
ای دوست تن مده به شبِ تیره، همچنان
روشن بمان، بگو که تو ماهی، ستارهای
هر روز در فضای مجازی برای من
بفرست جملهای، غزلی، چارپارهای
در روزهای بعدِ کرونا که میرسند
تو باز برگزیدۀ صد جشنوارهای
من دیدهام تو بمبِ انرژی مثبتی
شاعر، نشان بده به کرونا چهکارهای
☑️ @ShahrestanAdab
🔻چهار رمان معمایی
(معرفی چهار اثر معمایی – جنایی ایرانی، #تحریریه_شهرستان_ادب)
▪️«ژانر #جنایی یکی از محبوبترین ژانرهای رمان در جهان است که هر ساله رمانهای فراوانی در این گونه نوشته میشود. اغلب این رمانها نیز با استقبال مخاطبان روبرو میشوند و به چاپ های متعدد میرسند. فقط کافی است بدانید نویسندهای که مجموع تیراژ رمانهایش از همه نویسندگان دیگر بیشتر است آگاتا کریستی جنایی نویس مشهور و خالق دو شخصیت ماندگار "هرکول پوآرو" و "خانم مارپل" است. نویسندهای که او را "ملکه جنایت" مینامند.
سایت گودریدز که بزرگترین جامعه مجازی کتابخوانهای جهان است مانند سالهای گذشته هفته پیش رو را هفته ادبیات معمایی – جنایی اعلام کرده است.
به این بهانه قصد داریم چند رمان معمایی – جنایی ایرانی را به شما مخاطبان ارجمند معرفی کنیم:
-#فیل_در_تاریکی، #قاسم_هاشمی_نژاد
-#روز_داوری، #سجاد_خالقی
-#وقتی_خورشید_خوابید، #مجید_اسطیری
-#فالوئرز، #صالح_رستمی ...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11581
🔗 برای تهیه این آثار به فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک مراجعه کنید:
adabbook.com
☑️ @ShahrestanAdab
📸 یک عکس یادگاری از سال گذشته چنین روزی
🔸#کاروان_شاعران_و_نویسندگان_جهادی
| لرستان - شهر معمولان - فروردینماه ۱۳۹۸ |
🔗 برای دیدن تصاویر بیشتر به سایت شهرستان ادب مراجعه نمایید؛
🔹بخش اول
shahrestanadab.com/Content/ID/10447
🔹بخش دوم
shahrestanadab.com/Content/ID/10455
#عکس_یادگاری_شهرستان_ادبی_ها
☑️ @ShahrestanAdab
🔻وصل تو
(#عطار_نیشابوری در میان شاعران فارسی جایگاه خاصی دارد. اوست که میان شعر تعلیمی/عرفانی سنایی و مولانا پل میزند و قصائد ابرو گره کرده سنایی را به لطافت و نازک خیالی میرساند که نزد مولانا سراغ داریم. همچنین، او طرحی اجتماعی از عرفان دارد که در منطقالطیر میبینیم. گاه امر اجتماعی، امر عرفانی و حتی حکمت تاریخی در شعر #عطار به هم میآمیزد. این طرح معنوی که خاص اسلام است چه بسا در یک غزل جمع شده باشد. مثلا در غزل پیش رو عشق عرفانی با اشاره با تاریخ نبوی "از می عشق ریختند در دل آدم اندکی / از دل او به هر دلی دست به دست میرود" آمده است که بسیار خواندنیست)
▪️دل به امید وصل تو باد به دست میرود
جان ز شراب شوق تو بادهپرست میرود
از می عشق جان ما یافت ز دور شمهای
زیر زمین به بوی آن با دل مست میرود
از می عشق ریختن بر دل آدم اندکی
از دل او به هر دلی دست به دست میرود
رخ بنمای گه گهی کز پی آرزوی تو
بر دل و جان عاشقان سخت شکست میرود
در ره تو رونده را در قدم نخستمین
نیست به نیست میفتد هست به هست میرود
بالغ راه کی شوی چون ندهی به دوست جان
گرچه ز سال عمر تو پنجه و شصت میرود
گم شدهای فرید تو بازکش این زمان عنان
کافر چرخ ازین سخن سر زده پست میرود
☑️ @ShahrestanAdab
🔻غزل زندگی کنیم
(مروری بر کتاب #غزل_زندگی_کنیم به قلم #سیدوحید_سمنانی به بهانۀ زادروز استاد #محمدعلی_بهمنی)
▪️«...محمدعلی بهمنی نخستین مجموعهاش را در سیسالگی منتشر کرد و این در حالی است که وی از مدتها قبل شاعری را آغاز کرده بود. تاخیر در انتشار نخستین مجموعه اشعار بهمنی، راوی وسواس و دقت وی در انتشار آثارش است، شیوهای که تا هنوز کم و بیش رعایت شده است. با این وجود به دلیل تاثیرگذاری وی بر غزل امروز و استقبال از شعرهای او، تا کنون چندین گزیده از اشعار ایشان منتشر شده است.
با وجود وسواس ایشان در انتشار شعرهایشان این سوال پیش میآید که لزوم انتشار گزیدهای از غزلهای ایشان چیست؟...»
🔗 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11584
🔗 برای تهیه این اثر به فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک مراجعه کنید:
adabbook.com/غزل-زندگی-کنیم
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🎥 کتاب چی بخونیم؟ ▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کتاب چی بخونیم؟
▪️رمان، از جمله سرگرمیهاییست که باید آن را جدی گرفت. چون بدون هزینه واقعی، تجربه ما را در زندگی بارور میکند. اما برای به دست آوردن مهارتی درخور جهت خواندن میتوانیم ترفندها و پیشنهاداتی داشته باشیم که که به ما در مورد بالا بردن کیفیت مطالعه کمک کند. در این ویدئوها همراه با #علیرضا_سمیعی همین پیشنهادها را دنبال میکنیم.
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
☑️ @ShahrestanAdab
🔻یارِ مهربان
(شعری از #سعید_بیابانکی تقدیم به #مدافعان_سلامت؛ پرستاران و پزشکان)
▪️باغ سپید پوش که بسیاری و کمی
بر برگ برگ خاطر من لطف شبنمی
با هر نفس، بهار مرا تازه میکنی
تقویم سبزِ خاطره در شادی و غمی
سال جدید را به تو تحویل میدهیم
ای یارِ مهربان که بهارِ مُجَسّمی
تا در بهشت خانۀ خود زندگی کنم
خاموش و بردبار، میان جهنّمی
دادی به جان میهن من خون تازهای
سبز سپید پوشی و همرنگ پرچمی
از پا نمینشینی و قد خَم نمیکنی
چون سرو، استواری و چون کوه، محکمی
ما خانه ماندهایم و تو شمشیر می زنی
یعنی شهید زندۀ خطّ مقدّمی
بعد از خدا سلامت ایران به دست توست
آه ای دمی که همدم عیسی ابن مریمی...
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دردسرهای فرمانعلی
(مروری بر کتاب #چرخ_های_پنچر نوشتۀ #مصطفی_خرامان، به قلم #مهدی_صفری)
▪️«همه بِروبر نگاهش کردند. حمله به پاسگاه محال بود. برای همین چنین فکری به ذهن کسی نرسیده بود. هر چهار نفر توی دلشان به سادگی فکر زهرا خندیدند. عکسالعملشان چیزی شبیه "برو بابا" بود اما نادر سعی کرد موقعیت را برای زهرا توضیح دهد...
چرخهای پنچر، روایتگر ظلم ستیزی است. اهالی روستای دور افتاده و کوچک به نام آشین در ماههای پایانی حکومت پهلوی و همزمان با خیزش عظیم مردم در سال پنجاه و هفت مبارزه علیه استبداد را آغاز میکنند.
داستان از نرسیدن حق آبه فرمانعلی به باغش در همان صفحه اول آغاز میشود. او که میبیند مسیر آب را هرمزِ تازه کدخدا شده کج کرده و به باغ خودش برده، تعدادی از هم ولایتیهایش را جمع میکند تا آب را به مسیر اصلی بازگردانند...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11586
🔗 برای تهیه این آثار به فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک مراجعه کنید:
adabbook.com/چرخ-های-پنچر
☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند کوتاه #به_روایت_اول_شخص
قسمت اول :
👤#سیدعلی_موسوی_گرمارودی
▫️کاری از: دفتر رسانه شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻آغوش
(شعری از #نغمه_مستشار_نظامی در پرونده #شعر_کرونایی)
▪️کرونا هم تمام خواهد شد
من دوباره تو را در آغوش خواهم گرفت
ترانههای ایلیاتی را
زیر گوشت زمزمه خواهم کرد
پسرم
کرونا هم تمام خواهد شد
زنگ تفریح
مدرسه را از هیاهو
سرشار خواهد کرد
کتابهای دلتنگ کتابخانه
پرندگان شعر را
در آسمان نگاهت
آزاد خواهند کرد
کرونا هم تمام خواهد شد
و
جهان
سراسر
بوسه
آغوش
و
لبخند میشود
☑️ @ShahrestanAdab
🔻فاصله راوی - سعدی
(بحثی پیرامون ساختار کثرتگرای روایت اخلاقی در آثار سعدی، یادداشتی از #محمدقائم_خانی در روز بزرگداشت #سعدی)
▪️«یکی از مسائل جدی پیرامون آثار سعدی به ویژه گلستان، بحث بر سر میزان واقعی بودن خاطراتی است که از نقاط مختلف روایت میکند. از طرفی قول جدی آن است که اکثر (یا حداقل بسیاری از) نقاطی را که نام میبرد، واقعا دیده و در آن مکانها حضور داشته است. از طرف دیگر، باز هم بسیاری از پژوهشگران معتقدند که برخی از نقاطی که نام برده شده، مقصد واقعی سعدی نبوده و او در حال نقل داستانی است، نه یک خاطره ای. برای توجیه این اختلاف مباحث مطولی مطرح شده و حتی کار به اتهام دروغ گویی نسبت به شاعر هم کشیده است، اما یکی از بهترین پاسخها، فرض فاصله راوی- شاعر است که در دنیای امروز مبحثی کاملا پذیرفته شده است، هرچند در گذشته با این ابعاد وجود نداشته است...»
🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11587
☑️ @ShahrestanAdab